صفحه 1:
افجصننر روافشفاسی امری؟۱
Hig, Wits! طيشة يندج
صفحه 2:
اختلالات شخصيت
كو.4
اختلال شخصبيت بارانوئيد
Paranoid Personality Disorder
۸- عدم لعتماد و شکای تناف: نسبتبه دیگرلزب طوریکه لنگیرم هاآنان
بدخولهانه تعبیر شود» که در اوائلیز رن گساشوعشده و خود را در
زمینه هایگ وناگوننشانمیبهد و با چهار تا(یا بیشت) از علامزیس
(۱) بدون دلیل کافی؛ ظن مي برد که دیگرآن از او سوء آستفادهآمی کنند با ريبش
می دهند.
صفحه 3:
(۴) بدون دلیل کافی وفاداری و قابلیث اعتماد دواستان و بُستگان خود را مورد
سوال قرار می دهد.
((۳) درَعتمَاد یر دیگران ,20 Ga) 9 بدا تا طلاعات اور علینه
حودش استفاده شود.
(۶) در اشارات و اتفاقات خوشخیم» معانی تحقیر آمین و تهدید کننده می بیند.
(6۵) مداع کینه می ورزد یعنی تحقیر و بی اعتنائی و اهانت را نمی بخشد.
(۱),حملاتی بر رفتار و شخصیتا/خود برذاشت می کند که برای,دیگران روشن
ذیست. در پاسخ خشمگین و حمله متقابل سریع استت.
صفحه 4:
(۷) سوء ظن مکرر بدون پایه نسبت به وفاداری به همس یا شرریک جنسی
8- متحصرً در جریاناسکیروفرتي لختا قوب تصوصیا تپ شیکوتیکیا
ی کاختلالپ سيكوتيكديك روونمودهد وإ ناشوإز تاثيومستقيميكاحتلالطبى
كلوناموياشد.
توچه:
اگس مالاک ها قبل از شرروع اسکین وجود داشته باشد عبارت" پیش از
بیماری" را اضافه کنید؛ اختلال شخصیت پاراتونئید ( پیش از بیماری)
صفحه 5:
اختلال شخصیت اسکینو نید 15070 لوط ه و۳ Schizoid
۸- اساگوینافذ گسستگیاز رولبط اجتهاعیو محدودیتطینتجربه و لبراز
هیچان در موقعیتهاب یزفردی که در اواثلی زر گسا لوشسروع شده و خود.,را
در زمینه هایگ وناگوننشانمیبهد و با چهار تا (بابیشت) از علثمزیس
wee
(۱) از روابط نزدیک» از جمله عضو یک خانواده بودن نه لذت مى برد نه تمايلى
رای آن دارد.
(۲) تهریباً هميشه فعالیتهای انضرادی را انتخاب می کند.
(۳) اگر هم علاقهای به رابطه جنسی با فردی داشته باشد بسیار اندک است.
)£( فعالیت معدودی هست که می تواند از آن ها لذت ببمد(اگس فعالیت هائی باشد)
صفحه 6:
(6) غیر از بستگان درجهیک خود دوستان نزدیک یا محرع نازد.
() نسبت به تحریف یا انتقاد دیگران بی تفاوت ست.
(۷) سردی هیجانی» گسستگی يا سطحی بوذن عواطن.
-B متحصر در جریاناسکیزوشرني (ختلالضقویا خصوصیاتپسیکوتیکهیک
لختلالی سکوتیکدیگ با اختلانافذ مربوط به ررشد دیده نشدم و ناشواز
آثار یک اختلالطبیک لونیست
توچه:
SoS) ها قبل از شرروغ اسکیروفرنی وجود داشتهعبارتا پیش از
بیماری" را اضافه کنید مثلا : آختلال شخصیت اسکیزو ید( پیش از بیماری)
صفحه 7:
اختللال شخصیت اسکینه ثادپی
Schizotypal Personality Disorder
4- اأكوونافذ كمبودهاواجتماعوو بيزف دی شخصبا لحساسناراحتیحاد
و کناهخرتتوانا تج رای ولبط ن روتکو یگ مگونوها وتا نیو اد اکوو
غرلبتهایرفتار: كه در اولئ زب ركسا شموع شده و خود را در زمینه های
گوناگوننشانمیدهد و با پنج تلايا بيشت ) از علام زم مشخصاسة
(۱) عقاید انتساب (به استثناء هذیان انتساب)
(۲) باورهای غرریب و تفکس سحر آمییز که بررفتار شخص قاثیم گذاشته و با
معیارهای فرهنگی بیمار هماهنگ نیبیت» مثل موهوم پرستی؛ نهان بینی؛ تله پاتی یا
حس ششم" در کودکان و نوحوانان» LOWS اشتغال ذهنی غریب و غیم عادی.
صفحه 8:
(*) تجربيات دركئ غيل عادی؛ از حمله انختلال ها بدن
ايم TINGS ی حسی بدبی
(4) تفكى و تکلم غرریب(مثل ابهام حاشیه پردازی» استعاره» پرداخت مفرطه یا
کلیشهای)+
(6) سوء ظن يا تفكى پارانوئید.
)٩( عاطنه نامتناسب یا محدود
(۷) رفتار یا ظاهر غریبه و خاص و غیر عادی.
(۸) غیر از بستگان درجه یک دوست و محرمی ندارد.
(A) اضتطراب اجتماعع منرط رک نبا ان Bb gs AA بیشتس یا افکار
پارانوئید مربوط است تا قضاوت منفی نسبت به خود.
صفحه 9:
8- منحص اًدر جربا نلسكيزوفرني لختلالظقويا خصوياتهسيكوتيكه يك
اختلا يسيك وتيك ديك يا اختلالخافذ مريوط جه ريشدديدم نشدمو تاشواز
آثار يكاحتلالطبيكلونيست
توجه:
اگس مالاک ها قبل از شروع اسکیروفرنی وجود داشته باشد عبارت( "پیش از
معاي" )باذك كرت
صفحه 10:
-۸ الگوی نافذ بی اعتنائی به و زيس پا نهادن حتوق ذیگران که از ۱۵ سالگی
شروع شده و با سه تا (پا بیشتر ) از خصوصیات زیم تظاهر می کند:
(۱) ناتوانی برای سا زگاری با موازین اجتماعی در ارتباط با رفتار قانونی» که با
دست زدن به اعمال تکیاری» که زمینه را بررای دستگیری فراهم می کند؛ تظاهس
می نماید.
(۲)"فرییکارنی/ که با دژوخگونی مک استفاده ازانامهای عیس واقم»یا گوش
بری؛ بای نفع و لذت شخصی مشخص می گردد.
صفحه 11:
(۳) رفتار تکانشی و ناتوانی بای طیحریزی پیشاپیش.
() تحریک پذیری و پرخاشگری» که با نزاع و حملات فیزیکی مکی ر تظاهس
کندا
فى
(0) بى احتياطى نسبت به ايمنى خود و دیگران
() عدم احساس مسئوليت مستم» كه با ناتوانى مكرر براى حفظ رفتار شخلى با
ثبات یا احترراع گذاردن به تعهدات مالی تظاه مى كند.
(۷) فقدان احساس پشیمانی» که با بی تفاوتی یا دلیل ترراشی نسبت به آزار»
بدرفتاژی یا آدزدیدن ما alls pl Soo می کند.
صفحه 12:
8- سلزشماد از ۱۸ سالبه با-لالست
۲ 1
قمرائزاختلالسل و کهبا شروع قبلاز سز۱۵ سا اگیوجود دارد.
2- وقوع رفار ضد اجتداعيمنحص :
وقوعر ار ضد لجتهاعیمنحصس! در جریانلسکیزوف نويا دوره منیک
نیست
صفحه 13:
badd ts!
2 lin ۱222111 Di: 2
الگوی نافذ ناتوانی در رابط بین فردی» خودانگار» عواطف» رفتار تکانشی بارز
که آوائل بزرگسالی شروع شدهء در زمینه |گونا گونوجود دارّد» ,وبا پنج تا(یا
بیشتر) از خصوصیات زیر تظاهر می کند:
(۱) اقداع های"دیوانه وار" براى اجتناب از ترک شدن خیالی یا واقعی
(۲) الگوی بی ثبات و پرتدش روابط بین فردی که با نوسان بین دو قطب آرمانی
کردن و بی ارزش نمودن مشخص است.
seer (Tr) هویش؛ بی ثباتی بانزن و مستمس خودانگاره یا احسانل نفش!
صفحه 14:
(4) رفتار تکانشی حداقل در دو زمینه که احتمال ضرر شخصی وجود دارد( مثل
ولخرجی» سکس سوء مصرف مواد؛ رانندگی بدون احتياط؛ دوره های پرخوری )
dest
.رفتار انتخاری و قطع عضو را که در ملاک ۵ آمده است منظور نکنید
(۵) تهدیده "ژست" یا رفتارهای انتخاری مکرر یا رفتار جرح خویشتن.
(7) بى ثباتى عاطفى به دليل ماهيت وإكنشى خلق( مثلاً حالت ملال دورهاى شديده
ae Sos یا اضطراب که معموالا نا ساعت و ندرتا تا چند رؤز ذولومى
Cab
صفحه 15:
(Vv) اخساس مزمن پوچی
Se gle خشم شدید و نامتناسب یا اشکال در کنترل چشم(مثل ابراز کچ (A)
) خشم مستمم یا نزاع مکرر
)٩( تفک پارانوئید موقت وابسته به استرس یا علائم تجریهای شدید.
صفحه 16:
Histrioni ity Disorder sls Camas.’ pts
الگوی نافذ هیجانردگی و توجه طلبی که در اواثل بنررگسالی شرروع شده و
در زمینه های گونا گون وجود دارد و یا پنج ثا (یا بیششز) از عالائه زیم AUB
می کند؛
(۱) از Called های شفلی مستلرع تماسهای بین فردی قابل ملاعظه» به دلیل ترس
از انتقاده عدم يذيمش يا طرد شدن؛ اجتناب می کند.
(۲) بدون اطمینان از این مورد محبت قرار خواهند گررفت میل به معاشرت نشان
نمی دهد.
(۳:),بدلیل ترساز شرمساری و مود تمسخر واقع شین در ژوابط صمیمانه
محدودیت نشان می دهد.
صفحه 17:
(4) اشتغال نهضی با مورد انتقاد قررا رگرفتسن و طرد شدن در موقعیست های
اجتماعی دارد.
(۵) به دلیل احساس بی کفایتی در موقعیتا های بین ضردی تازه حالتی مهار شده
oe
)٩۱( خود را از نظم اجتماعی نالایق» فاقد جذابیت» يا پست تم از دیگران تصور
کند.
می
(۷) در اقداع به "ریسک" شخصی یا درگیس شدن در فعالیتهای تازه به دلیل
احتمال شرمندكى سيار مردد است.
صفحه 18:
22 li
cle by ing Gree 31S مورد.مراقبت واقع شدن» که به رفتار مطیعانه و
وابسته می انجامد. و ترس از جدائی» که در اوایل بزر گسالی شروع می شود» در
زمینه های گوناگون وجود دارد وبا ينج تا (يا بیشتسز) از خصوصیات زیس
مشخص است: 1
(۱) بدون راهنمایبی و اطمینان بخشی مفرط دیگران قادر به اخذ تصمیمات
روزم» نیست. ۱
soil ی
Gr) تیاج دارد, که دیگران مستئولیت | کثس زمینه های مهیم,زندگی او را
بپذیررند.
صفحه 19:
(۳) در ابراز مخالفت با دیگران به دلیل ترس از قطع حمایت و مقبولیت آنان
دچار اشکال است.
"توجه
.ترس های SLL LI) عقوبت يا تلافی منظور نکنید
(8) در شروع برنامه و انجام کارها به تنهایی دچار اشکال است( به دلیل فقدان
اعتماد به ننس در قضباوت يا توانائى ها تا فقدان انگیرش و انرثى ).
)0( 3 طلب محبت و مایت دیگلّان افاطمی کند تا,حدی که دا وطلب انجام
کارهائی می شود که ناخوشایند هستند.
صفحه 20:
() وقتی تنها است به دلیل ترس مبالغه آمين از ناتوانى بسراى مراقبت از خود
احَتنّاس Bob ود رماندگی می BS
(۷) وقتی یک رابطه نردیک در هم می گسلد فورا ذر پی رابطه دیگری به
عنوان منبع حمایت و مراقبت در می آید.
(۸) اشتفال نهنی غیر واقعگرایانه با مرس از رها شدن به حال خود دارد.
صفحه 21:
- i} و 3 |
Obessive— ive. ity Disorder
الگوی نافذ اشتغال نهنی با نظم و ترتیب» کمال طلبی و کنترل روانی وبين
فرّدی, بته بای آزآدست دادن انعظاف پذیری صرَاحت او کارائتی کته در آواتل
بر رگسالی شروع می شود, در زمینه های گوناگون وجود دارد» و با چهار تا (یا
بیش )از خصوصیات زیر مشخص است:
() اشتغال ذهنی با جرئیات» اصولء فهمست هاء ترتیب» سازمان يا برنامه به
گونهای که نکته اساسی فعالیت گم شود.
(۲) کمال طلبی به حدی که در تکمیل امور تداخل نماید(مثلا بدلیل معیارهای
بسیار محدود او قابل وصول نیست قادر به تکمیل طرح نمی باشد ).
(۳) علاقمندی مززط به کار و کارآنی به بهای کنار گذاشتن فعالیتهای تفربحی
و آمد ورفت با دوستان(بدون ضرورت اقتصادی واضح).
صفحه 22:
(4) در مورد اخلاقی و رعایت ارزش ها بیش از حد جدی و وظیفه شناس, دقیق
و انعطاف نايذيى است( بدون رابطه با همانندسازی فرهنگی یا مذهبی ).
(8) زا دور آندآخسی اشیاء فرسلوده و بی أرَشن NRE SN Die بوده
باشند؛ ناتوان است.
() تردید در تفویض امور یا همکاری با دیگران» مگ اینکه آنان تسلیم مطلق
روش او در انجام امور باشند.
(۷) خست در خرج پول بای خود یا دیگران؛ پول از نم او چیزی است که
باید بای بحران های آینده پس انداز شود.
(۱) ایراز سرسختی و عد انقطاف
صفحه 23:
الال شخصبیت که به گونهای دیگر مشخص نشده است
اين طبقه بای گروهی از عملکردهای شخصیتی است که واجد ملاک های هیچ
یک از اختلالات شخصیتی خاص نمی باشند. نمونه آن وجود وی گی بیش از یک
نوع اختلال شخصیتی است که واجد ملاک های کامل هیچ یک از اختلالات
شخصیت نیست( شخصیت مختلط") ما تواماً ناراحتي قابل ملاحظه بالینی تخریب
در یک یا دو زمینه مهم عملکد (مثلا شظی یا اجتماعی ) به وجود می آورند. این
طبقه در ضمن می تواند در مواردی که به نظس متخصص ثبت اختلال شخصیتی
خاص که در این طبقه بندی منظور نشده است متناسب به نظس ممی رسد مورد
استفاده قرار كيرد. نمونه های آن عبارتند از:
اختلال حخصیت مننعل" مهاجم و اختلال شخصیت افسرده
صفحه 24:
TAA DA
كانون نوجه نوج لین قرار بگیرند
طيقة يندج اكقلةآلافقة روانىيخ
صفحه 25:
حالات ی که است کانون توجه بالینی قرار بگیرند
این بخش در بر گيرنده حالات یا مسائلی است که ممکن است کانون توجه بالینی
باشند و می توان آن ها را روی محور 1 کدگذاری نمود. این مسائل ممکن است به
یکی از ظرریق یز با اختلالات روانی مشوخ در این براهتما 9 TE
)١ مساله کانون تشخیص و درمان است و ضرد اختللال رواني ندارد(مثلا ؛ مسائل روابط با
شریک که در آن هیچ یک از طرفین واجد ملاک های اختلال روانی نیست)؛
۳ فرد اختلال روانی دارد اما مربوط به مساله نیست(مثلاٌ؛ مساثل روابط با شریک که در
آن یکی از شرکاء در ضمن فویی خاصی هم دارد )؛
۳)فرد نوعی احتلال روانی دارد که پا مساله مربوط استه اما مساله از رشدت کافی بای
ایجاب توجه بالینی مستتفل بمخورداز است (مثلا ؛ مسائل روابط SENG aw St
افسردگی اساسی در یکی از طرفین» که آنقدر مساله ساز نیست که کانون توجه درمانی
قرار گیررد)
صفحه 26:
>I, 1
۸- وجود ی کاختلالطبیک لی( کد گذاربیشده رویمحور111)
8- عولمل رولنییه یکی|ز طمرقزیس رود ختلالطبیک لت اثیم نامطلوبمی
تارند:
(۱) این عوامل بر سیر اختلال طبی کلی موشر واقع شده انده به گونهای که با
رابطه زمانی نزدیک بین عوامل روانشناختی و تشدید» يا كندى بهبود اختلال طب
کلی مشخص می شود.
(۲) این عوامل در درمان طبی کلی تداخل می کنند.
(۳) این عوامل خطرات بهداشتی اضافه بای فرد به وجود می آورند.
صفحه 27:
cal (0) عوامل پاسخهای فیریولوژیک وابسته به استرس به وجود می آورند
که موجب تسریع یا تشدید یا تشدید علائم اختلال طبی کلی می گردد(مثلا درد
قضه سینه یا آریتمی در بیمار مبتلا به پیماری کوض قلب ).
بر هسب ماهیت عوامل روالشتافتي اسم با انتغاب نمائید (اگر
بيش (١ يك عامل در كار باشد باراترين آلها را التفاب كنيد).
© عوامل رواشنانتى موثى بس انتلال طبى كلىة
(مثل علائم افسردگی که بهبود پس از عمل جراحی را به تعویق می اندازد
اضطراب که آسم را تشدید می کند).
8 مبذات شخصبیتی پا سبک مدارا که بر اختلال طبی موش واقع می گرردد:
Sea) افکار بیمار گونه نیز به عمل جرآحی در بیمارمبتلا بّه سرطاْ؟ رفتار
حصمانه و پرفشار که در برروز بیماری قلبی- عروقی سهیم است ).
صفحه 28:
| 6 آرفتازهای دی خی انطباقى مت پر ایلع 7
(مثلا عدم همکاری در رعایت رژیم غذائی و داروئی» پزخوری )
9 حوامل روانشداختینامشخص موش بر اختلال طبی
صفحه 29:
اتجصنر روانتتتفاسی امری؟۱
١ ات خري تیان
تلف » یماد دی احختلازدای 9 انی]
صفحه 30:
اخلالات شي از دا
اين اختلالات حرکت ناشی از داروها به دلیل آهمیت وافرشان در:
(۱) اداره کردن افرراد تحت درمان داروثی بای اختلال روانی؛
(۲) تشخیص افترراقی با اختلالات محور 1 (مثل احختلال اضطرابی در مقابل آ کانریای
ناشی از داری دارند غالبا اثبات رابطه سببی بین مواجهه با دارو و پیدایش اختلال
حرکتی» به خصوص چون برخی از این اختلالات حرکتی در غیاب مواجهه با دارو
هم يديد مى آینده مشکل است.
صفحه 31:
= ام |
لمرزش پا رکینسوئی» سفتی عضلانی یا آ کینزی که در ضمن چند هفته پس از
شترَوع یاتالا تن توز یک دارا ی تورَوّلپتیتک تا کاهتش مقدار دازتوهای موّرد
استفاده برزای SMe glow اکستر|پیرمیدال ظاهر می گرردد.
0 30
سفتى عضلانى شديده بالا رفتن درجه حرارته و ساي يافته هاى وابسته (مثل
تعمريق» اشكال در بلغ» بی اختیاریی ادرار ) يا مدفوع » تخییررات در سطح هشیاری از
کوننوزیون تا اغماء موتیسم ؛ بی ثباتییا بالا رفتن فشار خون, بالا رفتن OPK]
که در ارتباط با مصرف دآروهای ورولیپتیک ظاهر می گردد.
صفحه 32:
= حاد ناشی ||
حالت اندامى نابهنجار ويا اسياسم س» كردن اندام ها يا تنه كه ضمن جند روز يس
از تتتروع لیا تالا رن دوز داروىانوَرولتبتبكه ينا كاهتشنتتدار داززوهاي موّرد
استفاده بررای درمان علائم ا کستراپیمامیدال ظاهر می گردد.
-_آكاتشباى حاد ناشى |
شکایات ذهنی از بیقراری همراه با حركات مشهود( مثل حركات ذاآرام ياهاء اين يا
و آن کردن» قدم زدن يا ناتوانى براى شستن يا ثابت ايستادن ) كه ضمن جند هفته يس
از شرروع یا بالا بردن دوز داروی نورولیتییک, یا کاه ش مقبار داروهای مورد
استفاده بررای درمان علائم gt ALB dal LS گردد.
صفحه 33:
= 5 ام |
حركات غیس ارادی کرهای ره آتتوئید یا موزون( حداقل به مدت چند هفته)
زیان آر واره یا انقا] ها در ارتباطابّا تصرف داوتهای نورَوّلیتیک حداقل بهقدت
چند ماه( بر سالمندان ممکن است مدت کوتاهتری باشد ).
-_ لزش وضحبتی ناشیا ز دارو
لررزش حفیف ضمن اقدام رای حفظ وضعیت که در ارتباط با مصرف دارو مثل
لیتیوم ضد افسدگی یا والپرروئیت ظاهر می گردد.
صفحه 34:
— اختلال حرکت ذاشی از دار ی که به گونهای دیگن مشخص نشده است
این طبقه بای اختلالات حرکت ناشی از دارو که به عنوان اختلالات ویزه فوق
الذكى طبقه بندی نمی شود در نظ گرفته شده است. نمونه های Das be oT
پا رکینسوانیسم» دیستونی حاد» اکاثتیای خاد. خر کات دیشکینتیک )»نا شکل بالینی
شبیه سندرم بدخیم نورولیتیک که با داروهائی غیس از نورولییتیک ها پدید می
آیند؛ دیستونی دیس رس-
- عوارض جانبی داروها که به گونهای دیگی مشخص نشده است
اين طبقه بررای استفاده انتخابی متخصص برای کد گذاری عوارض جانبی داروها
(غیس از علائم حرکتی ) زمانی که کانون عمده توجه بالینی مبی گردند؛ در نظس
گرفته شده است, نمونه های آتن عبارزتند ان هیپوتانسیون شدید» آریتمی های قلبیء
و پریاپیسم.
صفحه 35:
انفجصن رواتشنفاسى آمريكةا
NCA. IV
Hig, Wits! طيشة يندج
صفحه 36:
مساله ارتبا 2 اس a)
آین طبقه باید برآی مواردی بکار[ رود که کانون توجتة بالینی الگون مختل تعامل
مربوط به يك اختلال روانى يا اختلال طبی کلی در یک عضوخانواده است.
-_ مساله! - کودک
اين طبقه بايد موقعی بكار رود که کانون توجه بالینی الگوی تعامل بین والدین و
كودك(مثلاً » اختلال در برقرراری ارتباط؛ مخالفت اضراطی؛ انضباط ناکافی ) همراه
با تخریب قابل ملاحظه بالینی در عملکرد فررد:یا خانواده یا علائم در یکی از طفین
است.
صفحه 37:
= مساله ارتباطی با ریک
این طبقه هم موقعی باید بکار رود که کانون بالینی الگوی تعامل دو همس يا
شبریک. مشخصن با رروابط منفی( مثل انقاد ) روابط دگرگونج (مثل انتظارراتطیس
واقعگرایانه) یا فقدان رابطه (مشل کناره گیری) همراه با تخریب قابل ملاحظه
بالینی در عملکرد فررد یا خانواده یا علائم در یکی از طرفین یا هم دو آنها است.
- مساله ارتباطی که به گونهای دیگی شخص نشده است
اين طبقه موقعى باید بکار رود که کانون توجه بالینی مسائل ارتباطبی غیس از
مسائل حخاص طبقه بندی شده فوق الدکم است» مثلا مشکلات بین همکاران.
صفحه 38:
اتجهنر رواتشناسی. آصريكا
ns: مر بوط به سس sad
با مسامحه
Hig, Wits! طيشة يندج
صفحه 39:
- سوء رفتارهاى فيزريكي با كودك
اين طيقه زمانى بايد مورد استفاده قرار كيرد كه كاثون توجه باللنی سوء رفتار
فيزيكى با كودك است.
- سوه با کودک
اين طبقه زمانى بايد مورد استفاده قرار كيرد كه كانون توجه بالينى سوء رفتار
جنسى با كودك است.
صفحه 40:
= مسامحه در مور د کودک
اين طبقه زمانی باید مورد استفاده قررار گیررد که کانون توجه بالینی مسامحه در
موودکودک اسبت:
قارف
اين طبقه زمانی باید مورد استفاده قرار گید که کانون توجه بالینی رفتار
فيرزيكى با بز ركسال است (مثل همس آزارىء يا سوء رفتار با والد سالمند).
— سوء رفتا ر جنسي با بز ركسار
اين طبقه زمانى بايد مورد آستقاده قرار كيرد كه كانون توجة بالينى ESS
جنسى با بز ركسال است(مثل بدرفتارى جنسىء يا تجاوز به عنف ).
صفحه 41:
حالات دیگری: ۱
کانون نوج aah dl
طيقة يندج اختلاقافب روآانی
صفحه 42:
داخدیدگی
این طبقه را زمانی که کانون توجه فقدان یک عزین از دست رفته است می
توان بکار برد . بعضی از اضراد داغدار پعنوان بخشی از وا کنش خود به فقدان»
علائم مشخصه یک دوره افسدگی انسانی(مثل احسامل غمگینی و غلائم وابسته
به بیخوابی» بی اشتهانی؛ و کاهش وزن) مورد توجه فیرار می گیند. بر.ضی
علائم مشخصه وا کنش سوگ بهنجار بوده و معکن است در تشخیص افتراقی
داغدیدگی از یک دوره افسردگی انسانی کمک کننده باشند. این علائم مشتملند
tA
۱) احساس گناه در مورد آنچه بهنگام مرگ توسط بازمانده صورت گرفته یا
نگرفته است.
۳) افکار مربوط به مرگ غیم از احساس بازمانده مبنی بر این که کاش زنده
نبود یا هماه با شخص از دست رفته ممرده بود.
صفحه 43:
۴) اشتفال ذهنی بیما رگونه با بی اربزشت
6) کندی باز روائی- حرکتی
0)ختلال عقلکتزدتی طولانی و باززد
7) تجربیات توهمی به غیم از اینها تصور می کند صدای اورا می شنود یا بطور
گذرا تصوير او را می بیند.
0 شخص داغداری که مبتلا به اختلال افضسردگی اساسی نیست اصولاً خلق
افسرده خود را بهنجار تلقی می کند. هم چند ممکن است بخاطر علائمی مثل بی
اشتهائی و بیخوابی در جستجوی کمک حرفهای بمآید.
پرطول مبدت داغدار بهنجار بسن گرروههای فرهنگی مختل ن بیپار متفاوت
است. تشخیص احتلال افسردگی اساسی محمولا تا علائم دو ماه پس از فتدآن داوم
نیافتهاند داده نمی شود.
صفحه 44:
هملکد هوشی صذی
این طبقه را زمانی می توان بکار برد كله كانون توجه و درمان با عملكرد
هوشی و مزی» یعنی هوشبهس ۷۱ ۸٩۱ ممبوط است. تشخیص افتراقی بین
عملکیرد هوشی و مرزی و عقب ماندگی ذهنی(هوشبهر ۷۰ و پائینتر ) مخصوصا
وقتی اختلال روانی احتمال در کار است بسیار مهم و دشوار است. مثلا وقتی
تشخیص اسکیزوفرنی نوع نامتمایین یا باقیمانده استه و تخریب در عملکرد
انطباقی بارز است» وجود عملکمد هوشی مزی به آسانی از نظ دور می ماند و
به این ترتیب سطح و کیفیت توان عملکمد انطباقی ممکن اسن اشتباهی ارزیابی
شود"
صفحه 45:
مساله تحصیل
این طبقه را زمانی می توان بکار برد که کانون توجه و درمان یک مساله
تحصیلی) است که ناشی از اختلال روانى نيبلته و اك ناشی از آخ باشد که از
شدت کافی بمرای ایجاب توجه بالینی مستقل بررخوردار هست.
gl مساله
این طبته را زمانی می توان پکار برد که کانون توجه و درمان یک سماله شغلی
است که ناشی از اختالال روانی نیست» و اگم ناشی از آن باشد از شدت کافی بای
ایجاب توجه بالینی مستقل برخوردار است؛ نمونه آتن نارضانی شغلتی و ترردید در
مورد انتخاب شغل است.
صفحه 46:
I ps abd, 5 اذ
اين طبقه را زمانى مى توان بكار برد توجه و درمان رفتار ضد اجتماعسی
کودکی ونقخوانق بدون رابطه تا اختلال رروواتج( مش اختلال. لوك اختلال
شخصیت ضد احتماعیء پا اختلال کنترل تکانه) است. نمونه های آنن عبارتند از
برخی دزدان حرفه ای» باجگیرهاء پا قاجاقچیان مواد ممنوع
رفتار نید احتماعي دن رگسالی
این طبقه را زمانی می توان بکار ببرد توجه و درمان رفتار ضد اجتماعسی
بر رگسالی با اختلال روانی(مثل اختلال سلوک» اختلال شخصیت ضد اجتماعی؛ یا
احتالال کنترل تکانه) اسنت. نمونه ها ی آنن عبارتدداز بح دلژدان حرضه ای»
باجكيرهاء يا قاجاقجيان مواد ممنوع
صفحه 47:
تمارض
ويشكى اساسي تمارض ايجاد عمدى جسمى و روانى غيس واقعى يا بسيار
مبالخيه آميسدء ب إنكيخته شده با محرک های بیونی نظیس اجتناب از وظینه
نظامی, کار» اخذ خسارت مادی طفره رفتن از پیگرد قانونی یا اخذٌ دارو است.
4 لا ال اه با ۰ ۱
بیماری ضمن اسارت در زمان جنگ.
وقتي هر نوع تركيب (١ موازد زير وجود داظته باشد تمارض قوياً بايد
ار Kay asad قانونى مثلاً وقتى شخص بوسيله وكيل براى معاينه به
پزشک محرفی می شوده
۲ اهمَخوانی بارَ زین ارس با ناتوانی ادعاتی ویافته های غینی»
صفحه 48:
۳ فقدان همکاری ضنن ارزیابی تشخیصی و زعایت رژیم درمانی
6 وجود اختلال شخصیت ضد اجتماعی
حناوت مار با اختلال ساختگ ی تر ایق ات کددانگیتّه ایجادعالاتم دز
تمارض خارجی استه در صورتبکه اختلال ساختگی فاقد محرک برونی است.
قرائن وجود نیاز درون روانی بای حفظ نقش بیمار؛ حاکی از وجود اختلال
ساختگی است.
* تمارض از اختلال تبدیلی و شبه جسمی با توجه به ایجاد عمدی علائم و
Sloe بررونی آشکار تفکیک می شود. متمارض بعید است که علائم خود را
در زمینه یک تعارض هیجانی نشان دهد و علائم ارائه شده احتمال کمتری هست
کهبه یک تعارض هیجانی نامکشوف مربوط باشد. در تمارض(یمعکس اختلال
تبديلى ) رفع علائم با تلقین؛ هیپوتیره یا مصاحبه با آموباربیتال غالباص مکن
نیست.
صفحه 49:
مساله میحله زند.
این طبقه را زمانی می توان بکار برد که کانون توجه و درمان یک مساله
مربوط به مرحله شدى yolk یا موقعیت های دیگم زندگی که ناشی از اختلال
روانی نمی باشد. یا اگم ناشی از اختلال رواثی است )5 شدت کافی( رای ایحاب
توجه بالینی مستقل برخوردار است. نمونه های آن عبارتند از از مسائل مربوط به
ورود به مدرسه گسستن از والدین» شروع» شروع شفلی جدید» و تغفییرات
مربوط به ازدواج» طلاقه بازنشستگی.
با درمان, !<< 1
این طبقه را زمانی بکار برد که کانون توجه و درمان عدم همکاری با یک
وجتهمهم,از درمان اختلال روانی انبت. نموه های آمن عبارتیداز: عبع همکاری
غیم منطقی بدلیل اتکاء بیماری و تصمیمات متکی بر داوری های ارزشی شخصی
در مورد مزایا و معایب درمان پیشنهادی.
صفحه 50:
مساله هویتی
این طبقه را زمانی می توان بکار برد که ناراحتی شدید در ارتباط با هویت
تظیتر اهداق راز دت انتخاب شاقلء الگوهای دونتتی: گرآبش و «فتارجتتتج.
ارزش های اخالاقی و وفاداری گروهی وجود دارد.
مساله مذهبی با معضوی
این طبقه را زمانی می توان بکار برد که کانون توجه بالینی یک مساله مذهبی
يا معنوی است. نمونه های آنن عبارتند از تجارب ناراحت کننده ای که در ارتباط
با از دست دادن یا مورد پرسش قرار دادن ایمان پیش می آید . مسائل مربوط به یک
د ايآ يناي افق دایز نش قران داد تیا رت شاهاع معنوی کل قَکن است لزوماً
ربطی با یک کلیسا یا نبیاد مذهبی متشکل نداشته باشد.
صفحه 51:
مساله فهنگ پنصی
اين طبقه را زمانى مى توا ان بكار برد كه كانون توجه یک مساله مربوط به
تطابق با فرهنكي متفاوت است( مثلاً بدنبال مهاجرت يا بيلؤند اجتماكك )
کاهش وابسته به سن حافظه
این طبقه را زمانی مى توان بكار برد كه كانون توجه بالینی کاهش حافظه در
نتیجه فرآیند پیری در محدوده طبیعی با توجه به سن شخص است. این کد فقط
در نظم گرفته می شود که ثابت شده است کاهش حافظه قابل انتساب به یک
اختالال طبی و عصبی» مثل دمانس EAL
صفحه 52:
انفجصن رواتشنفاسى آمريكةا
nse. iv
Hig, Wits! طيشة يندج
صفحه 53:
اختلال رواني نامشخص
در چندین مورد استفاده از این کد مناسب است:
۱ بای یک اختلال روانی خاص که در 1۷ ]1251۷ گنجانده نشده است.
۳) وقتی که هیچیک از طبقات که بگونهای دیگر مشخص نشدهاند متاسب نباشد.
* ) وقتی که قضاوت متخصص این است که یک اختلال روانی وجود دارد اما
اطلاعات یرای تشخیص یکی از طبقات موچود در طبقهبندی کافی نیست. در
بعضی موارّد پس از کسب اطلاعات کافی میتوان تشخیص را تغییم داد.
صفحه 54:
IT >| 5
ody تشخیصن اختلالی روی محوو 1 وجودانداتزد بایدمقضوع تصریح شود.
ممكن است تشخيص محور ]1 باشديا نباشد.
2 )> 7 به تعويق افتاد
وقتی اطلاعات بای قضاوت تشخیصی در مورد یک اختلال یا تشخیص محور
[ کافی نیست» موضوع باید با عبارت (تشخیص پا اختلال روی محور 1 به تعويق
افتاد) نشان داده شود:
صفحه 55:
soy تشخیص روی محو رآ
وقتیروی محور آ1 تشخیص وجود نداررد(یعضی اختلال شخصیتی در کار
نیست) موضوع بایدتصیح شود. روی محور 1 ممکن است تشخیص باشد یا
نباشد.
تشخیص روی محو رآ به تعويق افتاد
وقتی اطلاعات بای قضاوت تشخیصی در مورد یک تشخیص محور 1 کافی
نیسته موضوع با عبارت (تشخیص پا اختلال روی محور [[ به تعویق افتاد»
نشان داده شود:
صفحه 56:
پایان خمل
na)
رحا دكن