ekhtelalat_kodakan_entezar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اختلالات کودکان انتظار”

اختلالات کودکان انتظار

اسلاید 1: بسم الله الرحمن الرحيم

اسلاید 2: در پایان جلسه انتظار می رود :1 – کد اختلال رفتاری را بداند و در شناسنامه سلامت درج نماید . 2 – اختلالات روانی شایع در دانش آموزان را شناسایی نماید 3 – روشهای درمان ابتدایی را بداند و آموزش دهد .

اسلاید 3: اختلال رفتاریدر این قسمت مربی بهداشت یا بهورز ، اختلال روانپزشکی ( اختلالات شدید روانی ، اختلالات خفیف روانی ، صرع ، عقب ماندگی ذهنی و سایر موارد ) را به شرح زیر مورد بررسی قرار می دهد :

اسلاید 4: 1 – اختلالات شدید روانی :- شنیدن صداهای غیر واقعی که دیگران نمی شنوند - دیدن چیزهای غیر واقعی که دیگران نمی بینند - برانگیختگی و بیقراری- حرف زدن با خود یا با اجسام - رفتارهای عجیب و غریب- پرخاشگری- افکار خودکشی - اقدام به خودکشی- غمگینی- گوشه گیری- ناامیدی- بد بینی و سوء ظن

اسلاید 5: ادامه :- مشکلات خواب و اشتها- افکار غیر واقعی- از دست دادن یا کاهش احساس علاقمندی- احساس گناه- خوشحالی و سرخوشی بیش از حد- عدم تمرکز - پرتحرکی

اسلاید 6: 2 – اختلالات خفیف روانی :- اضطراب- دلهره- نگرانی و ترس از آینده- درد و ورم معده- تنگی نفس- عرق کردن- تپش قلب- سرگیجه- وسواس- وحشت- ترسهای بیمار گونه و غیر منطقی- زود عصبانی شدن- شکایات جسمی متعدد

اسلاید 7: 3 – صرع :صرع بزرگ : حمله تشنج همرا با بیهوشی ، بیرون آمدن کف از دهان و بی اختیاری ادرار حین حملهصرع کوچک : حالت بهت زدگی و خیره ماندن به یک نقطه همراه با از دست دادن هشیاری برای چند لحظهصرع کوچک اغلب در کودکان بوجود می آید به طوریکه کودک در کلاس برای چند لحظه هشیاری خود را از دست می دهد . به صحبتهای معلم توجه نمی کند و یا هنگام نوشتن دیکته چند جمله از آن را جا می اندازد صرع مداوم : حملات تشنج پی در پی که بین دو حمله تشنج ، بیمار به هوش نمی آید صرع طولانی : حمله صرع که بیشتر از 7 دقیقه طول بکشد .

اسلاید 8: 4 -عقب ماندگی ذهنی :تاخیر در مراحل رشد دوره نوزادی ( تاخیر در گرفتن گردن ، چهار دست و پا رفتن ، نشستن ، راه رفتن ، حرف زدن و یادگیری آموزش دفع ) اشکال در انجام تکالیف مدرسه ناتوانی در یادگیری مشکلات رفتاری مشکلات ارتباط اجتماعی مشکلات تکلم و زبان ناتوانی در انجام امور فردی روزمره و معمولی بدون کمک دیگران ( غذا خوردن ، لباس پوشیدن و ...)

اسلاید 9: 5 – سایر موارد :خرابکاریخشونت و پرخاشگرینافرمانیآتش افروزیدروغگوییکتک کاریرعایت نکردن حقوق دیگرانزورگوییفرار از مدرسه یا منزلدزدیگوشه گیری

اسلاید 10: ادامه :اشکال در برقراری ارتباط اجتماعیبی علاقگی به دیگرانتکرار کلمات دیگرانگفتار مبهماشکال در یادگیری و به کار گیری زبان وابستگی به اشیا ءتیکاختلالات دفعی ( ناتوانی در کنترل ادرار و مدفوع )بیش فعالیکمبود توجه و تمرکزاختلالات یادگیری و افت تحصیلیناخن جویدنلکنت زبان

اسلاید 11:

اسلاید 12: اختلالات رفتاري و عصبي در كودكانكودكان نيز ممكنست همچون بزرگترها دچار مشكلات و ناراحتي هاي رواني گردند . اين مشكلات مي توانند ناشي از عواملي چون روش هاي تربيتي نادرست والدين ، تبعيض قائل شدن ، مقايسه نمودن كودكان با يكديگر ، خشونت و سخت گيري با كودكان و همچنين وجود اختلاف بين پدر و مادر باشد . شايعترين اين مشكلات عبارتند از شب ادراري ، جويدن ناخن و مكيدن انگشت ، ترس ، لكنت زبان ، افسردگي و پرخاشگري

اسلاید 13: شب ادراري

اسلاید 14: شب ادراريشب ادراري عبارتست از دفع غير ارادي ادرار بعد از سن چهار سالگي در طول روز يا شب ، بدين معني كه اگر كودكي از 5 سالگي ببعد ، ماهي يك الي دو بار كنترل ادرار خود را ازدست دهد گفته مي شود دچار شب ادراري است .دلایل شب ادراری :1 – پزشکی 2 – عاطفی3 – تکاملی4 – نوع خوابراه حل شب ادراري به دو نوع اوليه و ثانويه تقسيم مي شود

اسلاید 15: . نوع اوليه : در اين نوع شب ادراري كودك هيچوقت كنترل ادرار نداشته و علت آن مي تواند ناراحتي هاي عضوي مثل عفونت مجاري ادرار ، بيماري قند ، صرع ، عقب ماندگي ذهني و غيره باشد .اغلب متخصصان بر اين باورند كه مشكلات پزشكي فقط 1 تا 2 درصد تمام شب ادراري ها به شمار مي روند . گاهي كودك مبتلا به شب ادراري از مشكلي مانند مثانه كوچك يا ضعف ماهيچه هاي نگهدارنده جريان ادرار رنج مي برد . يا مثلا“ اگر كودك پس از آنكه به مدت طولاني رختخوابش را خيس نكرده ، دوباره ناگهان شروع به شب ادراري كرد ، علت مي تواند عفونت دستگاه ادراري باشد .

اسلاید 16: نوع ثانويه : كودك بعد از مدتي خشك بودن و داشتن كنترل ادرار مجددا“ دچار شب ادراري شده است . علت اين نوع شب ادراري مي تواند ناشي از عواملي چون مشكلات و مسائل خانوادگي ، تنبيه بدني ، دعواهاي مكرر پدر و مادر ، جدا شدن كودك از مادر ، تولد نوزادي ديگر در خانواده ، ترسهاي مرضي و طلاق و جدايي والدين باشد . پس از شناسايي چنين كودكاني در خانوارهاي تحت پوشش ، آنها راجهت مشاوره به مركز بهداشتي درماني ارجاع دهيد و پس از تاييد شب ادراري در كودك به خانواده آموزش هاي زير داده شود :

اسلاید 17: چه آموزشها و توصيه هايي در مورد شب ادراري كودكان بايد به والدين داده شود . با كودك خود مهربان باشند و در مقابل شب ادراري اوعكس العمل نامناسب و شديد از خود بروز ندهند و او را تنبيه نكنند . با تنبيه ، تحقير ، سرزنش ومقايسه كردن او با ديگران ، شب ادراري كودك درمان نمي شود .والدين بايد بدانند درصد زيادي از شب ادراري از كودكان ، تا سن بلوغ خود به خود رفع مي شود ، اما درمان كودك به دليل جلوگيري از ضربه رواني به وي بايد هرچه زودتر شروع شود

اسلاید 18: در صورتي كه علت شب ادراري ، مسائل و مشكلات خانوادگي باشد ايجاد محيط آرام و دور از اضطراب و نگراني در خانواده مي تواند در حل مشكل كودك ، نقش بسزايي داشته باشد .علاوه بر مطالب فوق جهت پيشگيري و رفع شب ادراري ، مادران بايد نكات زير را مد نظر داشته باشند :ابراز محبت و تشويق ، در صبح ها وقتي كه كودك خودش را خيس نكرده است .

اسلاید 19: محدود كردن مصرف مايعات كودك ، در عصر و شبتوجه و محبت به كودك و ايجاد محيط امن و آرامبيدار نمودن كودك از خواب جهت ادرار كردن در ابتداي شروع درمان در هر شبلازم است وضعيت كودك را تا رفع مشكل شب ادراري پيگيري نماييد در صورت ادامه داشتن مشكل كودك ، خانواده را به پزشك مركز ارجاع دهيد .

اسلاید 20:

اسلاید 21: ناخن جويدن و انگشت مكيدنجويدن ناخن و مكيدن انگشت از جمله مشكلات رفتاري در كودكان است كه به مرور زمان در آنها بصورت عادت در مي آيدجويدن ناخن ،بيشتر در مواقع نگراني اضطراب يا ترس از امتحان ،تنبيه و درگيري والدين در كودك ايجاد ميشود ولي مكيدن انگشت معمولا در هنگام استراحت صورت مي گيرد .

اسلاید 22: برای ترک عادت :1 – کسب آرامش تدریجیالف – شل کردن دستهاب – شل کردن دهان و آروارهج – تمرین کردن2 – آگاهی به کودک بدهید 3 – موقعیت را عوض کنید 4 – وقفه ایجاد کنید .

اسلاید 23: در برخورد با اين مشكلات ، موارد زير را به خانواده ها / آموزش دهيد :به كودك خود محبت كرده نسبت به عادات او عكس العمل شديد نشان ندهند و از تنبيه و تحقير وي خودداري نمايند.تهديد و تنبيه ، پاشيدن فلفل و رنگ كردن انگشتان كودك ، دردي را دوا نمي كند و حتي ممكن است ناراحتي او را تشديد نمايد .در شناخت علت اضطراب و نگراني كودك خود سعي نمود و محيطي امن و آرام براي آنها فراهم آورند .ناخن و انگشت خود را تميز نگهدارند تا از بروز بيماريهاي انگلي و عفونت دهان و دندان در وي جلوگيري بعمل نمايد .

اسلاید 24: والدين بايد بدانند مكيدن انگشت عملي است كه كودك در صورت داشتن فرصت كافي به آن مبادرت مي ورزند لذا لازم است در اوقات فراغت ، كودك را به كارهاي دستي مثل كاردستي ، نقاشي و همچنين فعاليتهاي ورزشي مشغول نمايند .

اسلاید 25: براي ترك اين عادت در كودك و حتي خود ميتوان از مراحل زيرپيروي نمود .1 – كسب آرامش تدريجيشل كردن دست هاشل كردن دهان و آروارهتمرين كردن

اسلاید 26: 2 – آگاهي را به كودك بياموزيد3 – موقعيت را عوض كنيد4 – در ناخن جويدن وقفه ايجاد كنيد و ....

اسلاید 27: لكنت زبان

اسلاید 28: لكنت زبان لكنت زبان اختلالي است كه بطور غير ارادي با تكرار كلمات و مكث در بيان و يا كشيدگي كلمات بوجود مي آيد . اين اختلال در سنين كودكي شايع است . علت لكنت زبان مي تواند سختگيري والدين در درست صحبت كردن كودك ، ترس از محيط مدرسه ، ترس از افراد غريبه ، ترس از جدا شدن از مادر و اختلافات خانوادگي و يا وجود نقص در ساختمان فيزيكي دهان و زبان باشد .

اسلاید 29:

اسلاید 30: در برخورد با چنين مشكلاتي ضمن ارجاع كودك به مركز بهداشتي درماني آموزش هاي زير را به خانواده بدهيد .به لكنت زبان كودك توجه نكنند و سعي در اصلاح كلام در حين صحبت كردن وي نداشته باشند .از مسخره كردن ، ايراد گرفتن ، تحقير ، سرزنش و فشار بر روي كودك خودداري كنند و با وي رفتاري كاملا“ عادي داشته باشند .عواملي كه منجر به اضطراب و ترس در كودك مي گردد را شناسايي و در جهت رفع آن اقدام نمايند .از داشتن چنين فرزنداني شرمسار نبوده آنها را به صحبت كردن در گروه هاي دوستانه و خانوادگي تشويق نمايند .

اسلاید 31: افسردگي

اسلاید 32: اضطراب و افسردگياضطراب عادي واكنشي است طبيعي و لازم كه غالبا باعث ياديگري و بالا بردن ميزان كارايي و انگيزه در فرد مي گردد . اضطراب وقتي حالت مرضي پيدا مي كند كه از حد طبيعي بگذرد و تعادل رواني فرد را بر هم زند . اضطراب در واقع ترس بدون علت را گويند . كودك دلهره و دلشوره دارد ولي نمي داند چرا ؟ اضطراب در كودكان غالبا واكنشي است نسبت به مشكلات و ناراحتي هايي كه در خانواده رخ مي دهد اين ناراحتي ممكن است در كودكان بعد ازمرگ يكي از اعضاي خانواده ، مردود شدن در امتحانات و ... بوجود آيد .

اسلاید 33: اضطراب در کودکان با علائمی نظیر نگرانی ، دلهره ، بی قراری ، تپش قلب ، حالت تهوع ، دل درد ، اسهال و سردرد می باشد . کودکان مضطرب غالبا کم رو و ترسو بوده از بازیهای دسته چنعی پرهیز می کنند ، شبها به راحتی نمی خوابند و خواب شبانه آنها با بیدار شدنهای مکرر و کابوس دیدن قطع می شود .اضطراب ممکن است بصورت پرخاشگری ، عصبانیت ، کناره گیری از دیگران ، ناخن جویدن و ... خود را نشان دهد.

اسلاید 34: افسردگي در كودكان غالبا بدليل محروميت از مادر ، فقدان يكي از عزيزان ، درگيريهاي خانوادگي و .. كودك ايجاد مي شود . علائم افسردگي در كودكان بابزرگسالان فرق مي كند . در كودكان خلق و خوي افسرده و گريه كم ديده مي شود . اختلال رفتاري ، مشكل خواب ، اشكال در تمركز حواس و افت در عملكرد تحصيلي از جمله شايعترين علائم افسردگي در كودكان مي باشد . اين اختلال در كودكان اغلب موقتي است و موارد كمتري براي مدت زمان طولاني ادامه مي يابد .

اسلاید 35: در صورت برخورد با چنين مشكلاتي در خانواده هاي تحت پوشش ، خانواده را جهت مشاوره به مركز بهداشتي درماني ارجاع دهيد و آموزش زير را به خانواده ها بدهيد .سعي كنند علت مشكل كودك خود را دريافته و در جهت رفع آن اقدام نمايند .محيطي آرام و دور از اضطراب و نگراني را براي كودك خود فراهم نمايند .از سرزنش ، تهديد و تنبيه خود ، خودداري نمايند .

اسلاید 36: پرخاشگري در كودكانيكي از دلايل عمدهاي كه باعث پرخاشگري و گاهآ حتي فراتر رفته و تبديل به شكستن هنجارها و بزهكاري ميگردد سرزنش و نكوهش هاي بسيار والدين در دوران كودكي و نوجواني است سرزنشهايي كه در انتها باعث از بين رفتن اعتماد به نفس كودكان نسبت به عملكرد خود ميگردد وبه همين منظور دائم تلاش ميكنند تا بجاي برآورد و بيان خواسته هاي خود به خواسته هاي ديگران توجه كنند

اسلاید 37: چون آموخته اند كه عملكرد ايشان اغلب مورد سرزنش و نكوهش قرار گرفته و ناگزير براي بدست آوردن نوازش از جانب والدين و نزديكان خود مي بايست اين گونه عمل كنندمتاسفانه اين عملكرد والدين در بسياري مواقع با شكست روبرو ميگردد زيرا هنگامي كه كودك كاري مورد انتظار را انجام ميدهد ولي نوازش دريافت نميكند احساس ميكند كه به او خيانت شده است به همين دليل بعدها او دچار مشكل شده و راه حل را در گرفتن انتقام با شكستن هنجارها ويا پرخاشگر ميگردد

اسلاید 38: در زير نمونه هايي از اين موضوع ارائه شده است1-نوازش داده نميشود تا كودك زياد لوس نشود2-غوره نشده مويز نشو3-موفقيتهاي كودك فهميده نميشود

اسلاید 39: مشکلات یادگیریبعضی دانش آموزان با وجود هوش طبیعی در یکی از زمینه های خواندن ، نوشتن و یا ریاضیات مشکل دارند .

اسلاید 40: مشکل در خواندنمشکل خواندن در دانش آموزان معمولا تا سن 8 سالگی ( کلاس دوم ) مشخص می گردد . این اختلال که در ÷سرها دو تا چهار برابر دخترها دیده می شود با تاخیر و نقص در شناخت کلمات و فهم مطالب همراه می باشد اینگونه کودکان در خواندن مطالب اشتباهات متعددی دارند و معمولا از خواند دل خوشی ندارند و زا آن اجتناب می کنند .

اسلاید 41: مشکل در نوشتندانش آموزان دارای مشکل نوشتن غالبا در هجی کردن کلمات مشکل دارند اشتباهات دستوری و نقطه گذاری در نوشته های آنها وجود دارد و دست خط بدی دارند .

اسلاید 42: مشکل در ریاضیاتدر اینگونه موارد دانش آموز دچار مشکل در محاسبات ریاضی است . عملکرد کودک مبتلا در شمارش یا جمع زدن حتی اعداد یک رقمی ، به میزان چشمگیری پایین تر از حد مورد انتظار برحسب سن و هوش کودک دارد .

اسلاید 43: مشکل کم توجهی – پر تحرکیکودکان دارای مشکل کم توجهی و پر تحرکی ، کودکان شلوغ و پر تحرکی هستند که بنظر می رسد علیرغم جنب و جوش زیاد ، خسته نمی شوند ، غالبا حواس پرت هستند و به سخنان مربیان و معلمان خود گوش نمی دهند ، فراموشکار هستند ممکن است وسائلشان را گم کرده و یا در مدرسه جا بگذارند ، وسط حرف دیگران می پرند و پر حرف هستند این کودکان حوصله انجام کارهایی را که نیازمند مصرف وقت است ندارند بهمین دلیل در انجام تکالیف مدرسه بسیار ضعیف عمل می کنند این اختلال با درمان اختصاصی روانپزشکی قابل برطرف شدن می باشد .

اسلاید 44: چه نكاتي در رشد عاطفي ، تربيتي و ذهني كودكان در سنين مدرسه موثر استبعد از خانواده مدرسه مهمترين محيط اجتماعي است كه نقش بسزايي در اجتماعي شدن كودك و رشد رواني ، عاطفي و تربيتي او دارد براي كودكي كه به مدرسه مي رود دو هدف اصلي موزش و پرورش در نظر گرفته شده است .لازم است معلمان ، مربيان و والدين با كمك يكديگر محيطي را در مدرسه فراهم آورند تا دانش آموزان احساس امنيت و آرامش نموده و بتوانند علاوه بر كسب دانش از توانائي هاي خد حداكثر استفاده را بنمايند .

اسلاید 45: معلمان لازم است دانش آموزان را در اداره كلاس و برنامه هاي آموزشي شركت دهند و فرصت سوال و اظهار نظر را براي آنها فراهم آورند تا با بالا رفتن اعتماد به نفس ، استعدادهايشان پرورش يابد .نحوه همكاري و تعاون را از طريق شركت دادن دانش آموزان در فعاليت هاي گروهي ، تقسيم كار ، دادن مسئوليت ، سخنراني ، شعر خواني ، نمايش ، ورزش و ديگر فعاليت هاي فوق برنامه آموزش دهند .

اسلاید 46: در جهت تامين سلامت روان كودكان ، محيطي فراهم گردد تا نيازهاي عاطفي و رواني دانش آموزان از قبيل كسب موفقيت ، جلب توجه و تحسين ديگران و مورد محبت واقع شدن بر آورده شود .والدين بايد بطور فعال در جلسات آموزشي انجمن اولياء و مربيان شركت نموده مشكلات كودكان و نحوه برخورد با آنها را بياموزند .در صورت وجود اضطراب و افسردگي در دانش آموزان خانواده ها را جهت مشاوره به مركز بهداشتي درماني ارجاع داده و وضعيت آنان را تارفع چنين مشكلاتي پيگيري نماييد .

اسلاید 47: خسته نباشيد رضيه باغستاني كارشناس بهداشت مدارس

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید