صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
اختلالات خلقی . حسسست0 لس
خلق حال و هواي احساسی یا هیجانی نافذ و پايداري است بر رفتار و
درك فرد از جهان تاثیر می گذارد. عاطفه (سله) به تظاهر بیرونی
خلق اطلاق می شود.
اختلالات خلقی (گاهی اختلالات عاطفی نامیده می شوند) طبقه مهمی از
بيماري هاي روانپزشکی هستند
صفحه 4:
و ۰ ۳
:تاریخچه ي افسردگي
.اين اختلال از زمان بابلي ها مورد شناسايي قرار كرفته بود »
به معناي در هم فشرده شدن كرفته ومع( يا افسردكي از عبارت لاتين ووو ججو)"" كلمه ي ©
.شده است. از اين رو افسردكي به معناي احساس در هم فشرده شدن روح غم يا بي ارزشي است
مارتينلوترء لصلاح طلبمذهبيامانونوشئ'تماميسنكينوروح و ماللخوليا از شيطانسرجشماه مي ©
گیرد". در ولقع. همین لصطلاح ما لخولیا یا ماشکولیاه بسه لفراد افسرد:
.زد شيطاني ما لخولیایا مللکولیکخولنده ميشدند
به همین دلیل سالیان دراز افسردگي؛ با روش هايي مانند شلاق زدن(براي خارج کردن ارواح شيطاني و ©
.جن)» حجامت؛ جن گيري و سال هاي اخیر با دوش گرفتن آرامش بخش تحت درمان قرار مي كرفت
در نهایت با کشف داروي ضد افسردگي در دهه ي 000 ميلادي و تسکین افسردگي با تجویز اين داروها؛ 9
کم کم روش هاي خرافي برچیده شد
م دلشتو جنينلفراديجن
صفحه 5:
همه انسان ها در مقطعی از زندگی خود احساس افسردگی می کنند و معمولاً می
توان علت این افسردگی را به رویدادهای مشخص ربط دهند. در Sag)
دو نوع رویداد اهمیت ویژه دارند:
. . فقدان(از دست دادن) : از دست دادن شغل» فوت بستگان ٠
eee » شکست : در امتحان یا ازدواج ۶
در برخی افراد اين احساس هاى منفى در عرض جند روز از بين مى رود و در
برخى ديكر اين احساس ها يه مدت طولانى بر همه جوانب زندكى آنها اثر مى
كذارد.
صفحه 6:
افسردگی
0- احساس های متفی که به صورت طولانی باقی می ماند و بر همه جوانب زندگی آنها نفوذ می کنند.
©- اين احساس های منفی در جنبه های هیجانیرفتاریشناختی و فیزیکی افراد تاثير مى كذارد.
افسردگی بالینی یعنی افسردگی پاتولوژیک و قابل عبیمج()(تشخیص) با معیارهای رسمی ©-(0050).
می باشد. افسردگی بالینی باعث می شود که فرد نتواند کارهای عادی زندگی روزمره خود را به خوبی انجام
دهد
چهار سمپتوم(علامت) افسردگی :
1 هیجانی؛ انگیزشی 0 شناختی» ©- رفتارى؛ *4- فيزيولوزيك
صفحه 7:
براي داشتن افسردگی نيازي به داشتن
تمام این علائم نیست, اما هرچه تعداد و
شدت علایم بیشتر باشند احتمال وجود
افسردگی بیشتر است
هیجانی» انگیزشی:
غمگینی و احساس گناه مشهودترین علائم هیجانی بیماران
افسرده اند که این بیماران اکثرا صبح ها احساس بدتري
دارند و با گذشت زمان کمی بهتر می شوند انسردگی اغلب
با احساس اضطراب همراه است.
صفحه 8:
:علائم شناختی
بیماران افسرده نسبت به خود» آینده و دنياي پیرامونشان دید منفی دارند. آنها تصور
می کنند که فردي حقیر» بی عرضه و بی لباقت هستند افراد افسرده نه تنها عزت
تفس پایینی دارند بلکه خودشان را نیز براي مشکلاتی که دارند مقصر می دانند.
آنها نسبت به آینده نیز با بدبینی و نااميدي نگاه می کنند و تصور نمی کنند که
اعمالشان نتایج مثبتی به همراه داشته باشند. نگاه منفی آنها حتی به روابط بین
فردیشان نیز کشیده می شود.
صفحه 9:
علائم جسمی:
فقدان اشتها از علائم رایج است . کاهش وزن در افسردگی
متوسط تا شدید رخ می دهد» اما افزایش وزن نیز گاهی در
افسردگی خفیف دیده می شود.
اختلال خواب نیز در انسردگی رخ می دهد » گاهی به صورت
مشکل در به خواب رفتن و اکثرا به صورت زود بیدار شدن
صبحگاهی و احساس خستگی در طول روز .
ممکن است که فرد افسرده علاقه اش را به رابطه جنسی از
دست بدهد .
صفحه 10:
رفتاری
* تغییرات روانی - حرکتی : سراسیمگی(ناتوانی در آرام نشستن) » قدم زدن»
محكم فشردن دست يا كشيدن و ماليدن يوست علباس و...
+ كندي (كفتار»تفكرء حرکات بدن آهسته» مکث بیشتر قبل از پاسخ دادن)
گفتاري که از نظر تن» آهنگ کلام » مقدار» تنوع محتوایا بی صدایی کاهش یافته
۰ کاهش انرژي وخستگی :
الف) خستگی مدارم بدون تقلاي بدنی
ب) كارهاي جزئی به تلاش قابل ملاحظه نیاز دارد
ج) کیفیت کار هایش افت کرده (شستن و لباس پوشیدن دو برابر بیشتر طول میکشد)
صفحه 11:
+ افسردگی اساسی Depreweve Deore سره0بدون سابقه از دوره ای مان “مختلط و يا هييومانى است لااقل
ادو هفته
* افسردگی مداوم (افسرده خویی ۰ 1(95]11370112) که علایم با شدت کمتری ازافسردگی اساسی ولااقل دوسال
در بزرگسالان و یک سال در کودکان
* افسردگی ادوارى AS (Optotyrors) شدت علایم فسردگی کمتر ازافسردگی اساسی است.
مشخصه آن لااقل دوسال و علایم مکرر هیپومانیا
۰ افسردگی پیش از قاعد گی راب0 سس ۵۵۵0
©OO Coovad OPPevie Deore افسردگی فصلی ۰
Preparer Depreveion chai) انسردگی پس از
۰ افسردگی ذکر نشده
انسردگی آتيبيك يا با خصايص غير متعارف
٠ افسردكى ناشى از دارو
٠ افسردكى كودكان ونوجوانان
۰ افسردكى سالخوردكان اختلال نامنظمى خلقى اخلال كرانه سندرم خستكى مزمن (0009):
صفحه 12:
ملاک های تشخیص افسردگی عمده بر اساس 251۷5]
A SMe
حداقل 6 مورد یا بیشتر از نشانه های زیر در یک دوره دوهفته ای ادامه
یافته و تغییراتی در کارکرد فرد ایجاد کرده اند.
حداقل یکی از دونشانه
(6) خلق افسرده یا (0) از دست دادن علاقه يا لذت باید وجود داشته باشد.
توجه : نباید شامل نشانه هایی باشد که آشکارا مربوط به یک بیماری
جسمانی یا هذیان و توهم ناهماهنگ با خلق باشد.
** 0 خلق افسرده دربیشتر اوقات روز؛ تقریبا" هر روزء که باگزارش خود.
فرد (برای مثال احساس غم و یا بیهودگی) یا مشاهده دیگران تایید می
شود (برای مثال ظاهر غم انگیز)
توجه : درکودکان ممکن است خلق تحریک پذیر باشد.
صفحه 13:
©. علقه بسه همه و تفریبا همه فعالتط یا لذتنبردناز آنه در RAL ALS
بیشتر اوقاتووز و تقریبا هو روز
©. كاهش زياد وزن يا افزایش (درکودکان نرسیدن به وزن موردانتظار)
*4. بى خوابى يا يرخوابى تقريبا هر روز
©. بى قرارى يا كندى روانى- حركتى تقريبا» هر رو ز(ديكران أن را مشاهده كنند نه اينكه
ذهنی باشد)
مخستگی و فقدان انرژی هر روز
ح/. احساس بی ارزشی یا احساس گناه شدید یا نامتناسب (که ممکن است هنیانی باشد) تقریبا
هر روزل(نه صرفا سرزنش خود یا احساس گناه درباره بیمار بودن)
0. کاهش توانایی تفکر یا تمرکزیا بی تصمیمی» تقریبا در هر روزلیا با گزارش خود فرد یا
مشاهده دیگرا آن)
افکاربازگشت کننده مربوط به مرگ (نه فقط ترس از مرگ) افکار بازگشت کننده خودکشی
بدون یک برنامه خاص يا یک کوشش برای خودکشی یا یک برنامه خاص برای
اقدام به خودکشی
صفحه 14:
شرح ملاک های آفسردگی اساسی:
۰ خلق افسرده در بیشتر روز یا هر روز(احساس غمگینی ۰ ناامید ی» A (roomy ao
غمگینی ممکن است انکارشود اما توسط مصاحبه کننده روشن شود(بعضی از احساس دلزدگی هر ۰
نداشتن هیچ احساسی یا احساس اضطزاب : شکایت می كنند وجود خلق لفسرده » ازصورت و طرز
رفتار فرد می توان استتباط کرد).
برخی به جاي احساس غمگینی شکايتهاي جسمانی (درد هاي جسمانی) دارند برخی تحریک بذيري»
خشم مداوم»گرایش پاسخ دادن به رویدادها یا طغيانهاي خشم» سرزنش دیگران » احساس اغراق آمیز
ناکامی.
» فقدان علاقه يا لذت تقريبا هميشه تا ندازه اي وجود دارد(علاقه کمتربه سرگرمی هاء اهمیت ندادن به
چیزها. از فعاليتهاي قبلا لذت بخش لذت نمی برند(انزواي اجتماعی یا غفلت از سرگرمی هاي لذت
بخش) ) . کاهش ميل جنسی در مقایسه با سطح قبلی
صفحه 15:
* وقتی بی خوابی وجود داشته باشد معمولا به شکل (0«ح علج بی خوابی میانی )بیدار
شدن طی شب و مشکل برگشتن به خواب ).
بى خوابى بايانى؛) (#-مص" اد جبيدار شدن زود و ناتوانى در بر گشت به خواب .
كاهى بى خوابى اوليه عدت 1-::))(مشكل به خواب رفتن) ير خوابى؛ خواب طولانى شب يا
افزايش خواب در طول روز عكاهى علت درمان خواب آشفته است.
٠ تغبيرات روانى حركتى شامل teres I hes (ناتولنى در نشستن؛ قدم زدن» محكم فشردن دست
يا كشيدن و ماليدن يوست علباس و...) يا كندى -80!-ومج(تكلم:تفكرء حركات بدن آهسته» مكث
بيشتر قبل از باسخ دادن)
تكلم كه از نظر تن, آهنگ کلام » مقدار» تنوع محتوایا بی صدایی »کاهش یافته است .
» کاهش انرژي وخستگی شایع است
- بیمار بدون تقلاي بدنی ۰ خستگی مداوم را بیان می کند .
صفحه 16:
- كارهاي جزنی به تلاش قابل ملاحظه نیاز دلرد .
- کیفیت کار هایش افت کرده (شستن و لباس پوشیدن دو برابر بپشتر طول میکشد)
٠ احساس بى ارزشى يا كذاه شي سن ووس دادسنا
ارزيابى منفى غير واقع بينانه»تامل درباره شكست هاي جزئى كذشته؛ رويدادهاي خنثى
روزمره را دلیل نقایص شناختی خود میدلنند و احساس مسئولیت اغراق آمیز در مورد وقایع
OL SG گاهی درجات هذیانی احساس گناه مسئول فقر جهانی سرزنش خود به دلیل مریض
بودن و ناتوانی در براورده کردن مسئوليتهاي شغلی.
* نا توانایی در فکر کردن» تمرکز کردن یا تصمیم گيري
صفحه 17:
به راحتى حواسشان پرت » شکایت از مشکلات حافظه» فعالیت شناختی توان فرسا كه قادر به عمل
كردن آن نيستند»
افت ير شتاب نمرات (تمركز ضعيف كودك)؛ مشكلات حافظه شكايت اصلى فرد سالخورده وكاهى با
زوال عقل اشتباه كرفته (و#ططجدم »زوال عقل كاذب ) و با درمان افسردكى مشكلات
حافظه حل می شود اما گاهی دوره افسردگی اساسی جلوه اوليه زوال عقل بركشت نايذير» است .
صفحه 18:
SMB
علایم معیار #باید از نظر بالینی سبب ناراحتی چشمگیر یا افت کارکرد اجتماعی
یا سایر جنبه های مهم کارکردی فرد گردد.
معیار 6
این دوره ناشی از اثرات فیزیولوژیک یک ماده یا یک بیماری طبی دیگر نیست .
نکته :
ملاکهای 9) وج بیانگر دوره افسردگی اساسی هستند.
معيار 0
.وقوع دوره افسردكى اساسى با اختلال اسکیزوافکتیو » اختلال اسکیزوفرنی ۰ اختلال اسکیزوفرنی قرم +
اختلال هذیانی »یا طيف اسکیزوفرنی مشخص یا نامشخص دیگر و اختلالت روانپریشی دیگر بهتر
توجیح نمی شود .
معیار Sa دوره مانیک ویا هیپومانیک وجود نداشته باشد .
صفحه 19:
اختلال افسردگی عود کننده (راجعه ) بیمارانی که لا اقل دومین دوره ی افسردگی خود رادارند
می گذرانند .در دسته مبتلایان به نوع عود کنندهی اختلال افسردگی اساسی قرار می گیرند .
مشکل اساسی در تشخیص عودکننده بودن دوره های افسردگی اساسی این است که :
معلوم نیست بر اساس چه ملاکی هردوره را می توان پایان دوره پذیرفته تلقی کرد .
دو متغیری که در این مورد وجود دارد ؛ عبارت است از
*ميزان رفع علايم و مدت رفع علایم
*مطابق با ©(0080) لازم است كه هر دوره ى افسردكى لااقل دو ماه با دوره هاى قبل يا بعد ش فاصله
*داشته باشد و طى اين دوره بيمار هيج علامت جشمكيرى از افسردكى نداشته باشد
صفحه 20:
تمایز سوگاز دور افسردگیساسین( (OGO- S
در سوگ عاطفه احساس پوچی وفقدان است اما در افسردگی اساسی خلق افسرده مداوم و ناتوانی
پیش بینی خشنودي ولذت
©. شدت ملالت سوگ ظرف چند روز یا چند هفته کاهش و به صورت امواج روي میدهد. (اندوه
ناگهانی سوگ معروف)
امواج با افکار یا ياداوري هاي فرد متوفی ارتباط دارد.
©. خلق افسرده » افسردگی اساسی با دوام تر و به افکار پا دامشغولی خاص وابسته نیست.
عذاب سوگ با هیجانات مثبت وشوخی همراه است بر خلاف ناخشنودي و بد بختی فراگیر که
مخصوص دوره افسردگی اساسی است
9 محتواي فکر سوگ به جاي سرزنش خود یا نشخوار بدبینانه با اشتغال ذهنی به افکار و خاطرات
فرد متوفی مشخص می شود.
صفحه 21:
©. در سوك عزت نفس حفظ اما در افسردگی اساسی احساس بی ارزشی و نفرت از خود شایع
2 ا گر اندیشه تحقیر خود در سوگ باشد قصور هاي خیالی در رابطه با متوفی است (سر نزدن به
اوء نكفتن به او كه جقدر دوست داشتنی و عزیز است ).
©. اكر فرد داغديده به مرك و مردن فكر كند عموما بر متوفى و بيوست به او تمركز دارد اما در
افسردكى اساسى افكار خاتمه دادن به زندكى خويش به خاطر احساس بى ارزشى » سزاوار زيستن
نبودن یا ناتوانی در کنار آمدن با عذاب افسردكى تمركز دارد
صفحه 22:
اختلال افسرده DysthymMic cas
ملاک های تشخیصی اختلال افسرده خویی
الف ) خلق افسرده دراکثر روزها و بیشتر اوقات روزء که با گزارش خود فرد یا مشاهده
دیگران تشخیص داده می شود؛ به مدت حداقل دوسال .هرگز تباید دورهی مانیا یا هیپومائیا
داشته باشد.بیش از 00 سالگی ویا حداقل 00 سالگی شروع شده باشد.
ب ) وجود حداقل دومورد از موارد زیر» علاوه برخلق افسرده
0 اشتهای کم یا پرخوری
(C بی خوابی یا پرخوابی
(O انرژی کم یاخستگی
) عزت نفس پایین
©) تمرکز ضعیف یا مشکل در تصمیم گیری
©) احساس نالمیدی
ج ) دریک دوره دوساله (درکودکان و توجوانان یک سال ) .
فرد هیچگاه بدون نشانه های ملاک الف و ب نیست .
صفحه 23:
نظریه روانپویشی در باره نحری و بيداش اختلال ديستايمى بر اين فرض مبتنى است كه اين
اختلال ناشى از ناشى از وجود نقصى در رشد شخصيت ايكو است كه نهايتا به (اشكال در انطباق
بيدا كردن با مسايل نوجوانى و جوانى) مى انجامد.
مثلا كارل آبراهام معتقد بود تعارض موجود در افسردكى حول وحوش صفات آزاركرى دهانى
وآزاركرى مقعدى دور مى زند صفات مقعدى نظم طلبى » احساس گناه » نكرانى بخاطر ديكران به
نظر می رسد صفات مذبور دفاعى در برابر اشتغال ذهنى با مسايل و موضاعات مقعدى ونابسامائى
احساس تخاصم وبه خود مشغولى
0 (سه سم میاست.و واکنش وارونه
صفحه 24:
اختلال ملال بيش !5 Disorder Srl ]
زمانی که پیش از قاعدگی دچار تغییر در خلق .تحریک پذيري » ملالت و اضطراب که بعد از شروع
دوره قاعدگی اغلب فروکش می کنند.
صفحه 25:
ملاک های تشخیصی 9 - O60
(0)در اکثر چرخه هاي قاعدگی حداقل 0 نشانه در هفته آخر قبل از شروع قاعدگی وجود
داشته و در چند روز بعد ازشروع قاعدگی بهبود یابد و هفته پس از قاعدگی ناپدید شود.
(0) حدلقل یکی يا تعداد بيشتري از نشانه هاي زیر وجود داشته باشد.
1 ناپايداري عاطفی(نوسانات خلقی» احساس غمگینی»گریه ناگهانی» حساسيت به طرد)
©. تحريك پذيري یا خشم محسوس یا افزایش تعارض هاي میان فردي
0.خلق افسرده محسوس .احساس نا اميدي؛ افکار محکوم كردن خود
صفحه 26:
۴ لضطراب تنش محسوس یا احساس برانگيخته یا كفري بودن ترکیب ودر مجموع به پنج نشانه
ay
(0 يكى يا بيشتر از نشانه هاي زیر وجود داشته
).كاهش علاقه به فعاليت هاي معمول (كارء تحصيل؛ دوستان» سركرمى ها)
©. مشكل ذهنى در تمركز
©. رخوت؛ خستگی . فقدان انرژي محسوس
©. تغيير محسوس در اشتها »بر خوري يا اشتياق به غذایی خاص
©.ير خوابى يا كم خوابى
©. احساس از توان لفتادن يا كنترل نداشتن
©. نشانه هاي جسمانى نظير التهاب يا ورم يستان»درد مفاصل يا عضله »احساس باد كردكى يا
افزايش وزن
صفحه 27:
توجه : باید در اغلب چرخه هاي قاعدگی یکسال قبل روي داده باشد.
0-0 توجه نشانه هابا نارلحتىيا اختلا.مقابلملاحظه بالينودر كار «تحصيلو فعا ليتطي
لجتماعمعادويا رولبط با ديكولنارتباط دارند.
0 ) اجتناباز فعالتهاياجتماعیک اهشبار آوریوکار آمدیدر کار » تحصيليا خانم)
()اين اختلال تشدید نشانه هاي اختلال هاي ديگري مثل افسردگی اساسی, وحشتزد گی» افسردگی
مدلوم یا لختلال شخصیت نیستند.
(*)نشانه ها ناشی از تاثیرات فیزیولوژیکی مواد و بيماري جسمانی نباشد (شدت و نشانه هاي همراه
با ویژگی هاي زمینه فرهنگی زن » دیدگا ه هاي خانواده و عوامل اختصاصی تر مانند عفایدمذهبی؛
تحمل اجتماعی و مسایل نقش جنسیتی زن ارتباط نزدیکی دارد
صفحه 28:
علائم تشخيصى :
نشانه رفتاري و نشانه جسمانى در غياب نشانه خلقى واضطرابى براي اين
براي تائيد تشخيص موقتى, وجود حداقل دو دوره نشانه ها ضروري است.
هذيان و توهم هم ديده شده اما نادر است.
برخى اين مرحله را خطر براي خود كشى دانسته اند.
شيوع 12 ماهه اختلال ملال بيش قاعدكى در
تا 5.8 درصد ديده مى شود .
شکل گيري و روند و6 ام مهو
در هر زمانی پس از نخستین قاعدگی روي می دهد و بعد از یائسگی متوقف می شود.
که قاعدگی دارند بین 1.8
صفحه 29:
عوامل خطر و ييش آكَهى صصة سم Rok cad
محيطى: استرس ٠ سابقه آسيب فرديء تغييرات فصلىء نقش جنسيتى زن
و جنبه اجتماعى فرهنگی رفتار زن بطور کلی » و نقش جنسیتی زنانه
بطور خاص .
عولمل ژنتیکی و فیزیو لوژیکی: توارث پذيري 000 تا (600 در صد
تعدیل کننده ها : آنها که داروهاي خوراکی ضد بارداري مصرف می
کنند شکایت كمتري دارند.
موضوعات مرتبط به فرهنگ: لین لختلال مرتبط به فرهنگ نیست و اما
فراوانی » شدت نشانه ها و الگوهای کمک خواستن تحت عوامل
فرهنگی است.
صفحه 30:
تشخیص افتراقی عسهم0) اعسس0(۳
نشانگان پیش از قاعدگی : براي این اختلال 0 نشانه لازم نیست در ضمن شرط نشانه
هاي عاطفی وجود ندارد و بدون نشانه هاي عاطفی وجود نشانه هاي جسمانی و
رفتاري کافی است به طور کلی شدت کمتر و رایج تر است
قاعدگی دردناك :
نشانگان قاعدگی هاي دردناك و با نشانگان تغییرات عاطفی متمایز است و با شروع
قاعدگی آغاز می شود اما ملال بيش ١ ز قاعدگی قبل از قاعدگی آغاز می شود.
دو قطبی » افسردگی اساسی و افسردگی مداوم :
این افراد ادعا مى کنند لختلال ملال پیش از قاعدگی دارند اما نشانه هاي آنها از
الگوی پیش قاعدگی تبعیت نمی کند .
صفحه 31:
استفاده از درمانهاي هورمونی :
گاهی افراد.به علت شدت نشانه ها پیش از قاعدگی درمانهاي
هورمونی مصرف می کنند (قرص هاي ضد بارداري) اگر نشانه ها بعد
از مصرف هورمون روي دهد نشانه ها ناشی
از مصرف هورمون است.
همزمانی اختلال: و6
ممکن است بيماري هاي جسمانی (میگرن» آسم» آلرژي و صرع )یا اختلال روانی»
(افسردگی » دو قطبی »اضطرابی؛ پرخوري عصبی ۰ مصرف مواد) در پیش از قاعدگی
بدتر شود اما اگر سایر نشانه ها و اختلال ملال را ندارد باید تشخیص تشدید این عارضه
هارا در پیش از قاعدگی تلقی نمود .
صفحه 32:
انسردگی ناشی از مواد و دارو
(0)اختلال برجسته و مداوم در خلق که در تصوير بالینی بارز است و با خلق افسرده یا کاهش
علاقه یا لذت در تمام یا تقریباتمام فعالیت ها مشخص می شود.
(9)نشائه ها: )- در طول مدت بعد از مسموميت با مواد یا ترك آن در معرض قرار گرفتن دارو
ایجاد مى شود.
©- دارو يا مواد توانايى ايجاد كردن نشانه هاي ملاك را دارد
©) با لختلاللفسردكىكه ناشئاز مواد يا دارو نيستقوجيه نموشود
اكر نشانه ها قبل ازشروع مصرف بوده بعد از توقف ترك حاد يا مسموميت شديد ادامه داشته و
اينكه شواهدي ازوجود اختلال افسردكى مستقل كه ناشى از مواد ودارو نيست خبر مى دهد.
0) در دورد سبط( هیان) روینمیدهد.
(9اختلال در عملکرد اجتماعی » شغلى و.. .ايجاد مى كند.
برخی دارو ها : داروهاي محرك» استروئيدي ۰ مورا آنتی بیوتیک: داروهاي دستگاه عصبی
مركزي؛ داروهای مربوط به بیماری های پوستی . دارو هاي شیمی درمانی» عناصر ایمنی شناختی
؛ دارو هاي ضد حاملگی می توانند اختلالات خلقی افسردگی را ایجادکنند.
صفحه 33:
شیوع
در طول عمر 60/. درصد دارد.
QDevebpwed und Onur شكل كيري وروند
این بيماري زمانی که فرد مواد را مصرف می کند یا زمانی که نشانگان ترك وجود دارد در مدت ترك
و اين اختلال ظرف چند هفته یا یک ماه اول مصرف مواد شروع می شود و بعد از ترك بسته به نیمه
عمر دارو و مولد و وجود نشانگان ترك نشانه هاي افسردگی ظرف چند روز یا چند هفته فروکش مى
کند .
عوامل خطر یه( قوس لهس
عوامل سرشتی : عواملی که خطر اختلال افسردگی ناشی از مواد را افزایش می دهد (سابقه اختلال
افسردگی اساسی ۰ افسردگی ناشی از دلرو وعوامل استرس زاي روانی -اجتماعی).
محیطی: خطري که به نوع خاص دارو مربوط می شود.
صفحه 34:
تغییردهنده های روند : در آمریکا در مقایسه با افرادي که افسردگی لساسی دارند اين افراد
بیشتر سیاهپوست. حداکثر دیپلم» بدون دیپلم. در آمد خانولدگی پایین» سابقه خانوادگی اختلالات
مصرف مواد و رفتار ضد اجتماعی » وقایع زندگی استرس زا » احساس بی
ارزشی » بی خوابی /پر خوابی؛ افکار مرگ و خود کشی خبر دهند
تشخیص افتراقی حبسم:) اصسبج0
مسمومیت وترك مواد/اختلال افسردگی اصلی/ اختلال افسردگی ناشی از بيماري جسمانی
Be
همزمانی اختلالات ,سس
احتمال همزمان قمار بازي بیمارگون» اختلال شخصیت پارانونیده نمایشی و ضد اجتماعی
کمتر احتمال افسردگی مدلوم و بیشتر احتمال مصرف الکل و مواد دیگر
صفحه 35:
ی لاس0 لختلا لاد و اری
(0)اختلال ادوارى براي مدت حدلقل دوسال( در كودكان و نوجوانان حداقل یکسال) دوره
هاي متعددي از علائم هیپومانیا(که هیچگاه ملاك کامل یک دورة هپومانیا را نداشته اند) و
دوره هاي متعدد علائم افسردگی(که هیچگاه ملاك هاي یک دوره افسردگی اساسی را نداشته
اند) بروز میکند.
(0)در حین دوره دوساله فوق(در کودکان و نوجوانان یک سال) مجموع دوره هاي افسردگی
و هیپومانیا حداقل نصف این مدت را در برمی گیرند و هیچگاه فرد بیشتر از دو ماه متوالی
بدون علامت نبوده است.
(()ملاك هاي تشخیصی دوره افسردگی اساسی مانیا یا هیپومانیا هیچگاه وجود نداشته است.
Lau SD) اختلال هاي طیف لسکیزوفرنی و هذیانی یا سایر اختلالات معين یا نامعین طیف 9
علائم موجود در ملاك اسکیزوفرنی و اختلالات مرتبط بهتر توجیه نمی شود.
صفحه 36:
(۶)علائم موجود ناشی از اثرات فیزیولوژیک یک ماده(مانند دارو؛ ماده سوء مصرفی) یا
یک بيماري طبی دیگر(مانند پركاري تیرونید) ایجاد نشده است.
علائم سبب ناراحتی بالینی قابل توجه یا افت کارکرد شغلی اجتماعی یا سایر جنبه هاي مهم
كاري فرد شده اند.
صفحه 37:
ویژگی هاي تشخیصی
اگر کسی که دچار خلق ادواري لست بعداً ( یعنی بعد از دوسال نخست در
بالفین و یک سال در کودکان و نوجوانان) دچار حملات افسردگی اساسی»
مانیا یا هیپومانیا گرد تشخیص وي به ترتیب به اختلال افسردگی اساسی,
اختلال دو قطبى 1 يا ساير اختلالات معين و يا نامعين دو قطبی و
اختلالات مرتبط تبديل مى شود و اختلال خلق ادواري براي هميشه كنار
كذاشته مى شود.
شيوع
7/0 برلورد شده است.به نظر می رسد شیرع آن در جمعیت عمومی
بین زن ومرد برابر باشد.
صفحه 38:
شکل گیری و روند عجوو0 لب امه
اختلال خلق ادواري معمولا در نوجوانی یا اوایل بزرگسالی شروع می شود و
گاهی آن را به عنوان یک استعداد سرشتی به سایر اختلالات خلقی در نظر می
ند
شروع آن اغلب تدریجی و سیر آن مستمر است. میانگین سن شروع علائم
0.سالگی است.
عوامل خطر ساز و پیش آگهی pk wad Proqstc Pavirs
ژنتیک و فیزیولوژیک: در بستگان زیستی درجه یک افراد مبتلا اختلال افسردگی
اساسی» اختلال دوقطبی 11 و دو قطبی 1شایع تر از جمعیت عادي است .
صفحه 39:
تشخیص افتراقی حنم) اسسس08۳
اختلال دوقطبی و ساير اختلالات مرتبط ناشی از یک بيماري طبی( مانند پركاري
تیرونید) و اختلال افسردگی ناشی از یک بیماری طبی دیگر.
اختلال دوقطبی و اختلالات مرتبط ناشی از دارو/ مواد و اختلال افسردگی ناشی از
مواد/ دارو: افتراق دو اختلال مذکور
از اختلال خلق ادواري بر مبناي قضارتی است که در مورد زابطة سییی اقزات دارو/
مواد( به خصوص محرك ها) و بروز علائم خلقی صورت می گیرد.
نوساتات وتغییرات مکرر خلقی که شبیه اختلال خلق ادراري هستند معمولا به دنبال قطع
مصرف دارو/مواد برطرف می شود.
صفحه 40:
اختلال شحصیت مرزي: تغییرات بارز خلقی که شبیه اختلال خلق ادواري است در
اختلال شخصیت مرزي شایع است. لگر ملاك هاي تشخیصی هر دو اختلال کامل
است باید هر دو تشخیص اختلال خلق ادواري و شخصیت مرزي ثبت گردد.
هم ابتلايى رولا 220 : اختلال مرتبط با مواد و اختلالات خواب در بیماران
مبتلا به اختلال خلق ادواري شايع است اغلب كودكان هستند. 000/1100) دجار هم
ابتلايى با بيماري هاي روانى به خصوص تمام ملاك هاي تشخيص يك دورة
افسردگی اساسی وجود دارد
صفحه 41:
و حداقل سه مورد از علائم مانيا/هيبومانيا در اکثرروزهاي دوره افسردگی فعلی یا آخرین دوره آن دیده
می شوند.
A
1 خلق بالاء منبسط
0 اعتماد به نفس فوق العاده یا خودبزرگ بینی
9. پرحرفی بیش از معمول یا احساس فشار براي تداوم صحبت
“6. برش افكار يا تجربة ذهنی سبقت افکار از همدیگر
9. افزایش انرژي و فعالیت هاي هدفمند
.0 درگيري بیش از حد یا مفرط در کارهایی که احتمال دارد عواقب ناخوشايندي در پی
داشته باشند.
© . كاهش نياز به خواب
0)علائم مختلط از ديد ساير لفراد ملموسلستو بازتابقغييريجشمكير نسبتبه رفتار
عادوفرد لست
)در لفراديکه به طور همزمانتمام ملاك هلوت شخیصیلفسردگیو مانیا وجود دارد؛
تشخیصدورة مانیا با ویژگیهيمختلط شبتمیشود .
(0)علام مختلط موجود ناشیاز لثراتفیزیولوژیکی کمادد نیست.
صفحه 42:
افسردگی
با ویژگی هاي ملانکولیک
یکی از موارد زیر در شدیدترین دوره جاري وجود داشته باشد.
1. فقدان لذت در تمام با تقریباً تمام فعالیت ها
2 عدم واكتش به محرك هاي لذت بحس معمولت
8-حداقلسه مورد از علائم زير: . =
1. كيفيت مجزاي خلق افسرده كه مشخصات آن عبارت اند از؛ دلسردي عمیق,
ياس و نااميدي و/ يا ترشرويى يا حالتى كه خلق تهى ناميده مى شود.
2. افسردكى كه معمولا صبح ها شديدتر مى شود.
3. سحرخيزي(يعنى حداقل 2 ساعت زودتر از مواقع عادي بيدار شدن).
4. سرآسيمكى يا كندي روانى- حركتى بارز
5 بی اشتهایی یا کاهش وزن چشمگ
6 اخساس گناه مقرط يا تامتناشبة
صفحه 43:
با ویژگی هاي ot Sas Oppirdd معمول): اين مشخصه را در مواردي می توان به کار
برد که لين ویژگی ها در اکثر روزهاي آخرین دوره یادوره جاري افسردگی اساسی به طور
چشمگيري وجود داشته باشند.
حدلقلدو مورد از ويزكىهايزير
). افزايش وزن يا اشتهاي جشمكير
©. يرخوابى
©. فلج سربىئصة-ه) ule hs) Leadon سنكينى؛ سفتى در دست ها و ياها)
“4. الكوي درازمدت حساسيت به طرد شدن در روابط بین فردي که موجب لفت چشمگیر
شغلی یا اجتماعی فرد می شود.
در یک دورة واحد ملاك هاي تشخیصی ویژگی هاي ملانکولیک یا کاتاتونیا وجود ندارند
صفحه 44:
==
با ویژگی هاي روان پریشی: هذیان یا توهم که در هر زمانی از
حملات بيماري می توانند وجود داشته باشند. اگرویژگی هاي روان پریشی
وجود دارند مشخص کنید که آیا هماهنگ با خلق هستند با ناهماهنگ با
خلق.
تيمازي هیاهگی ندازد با محتواي أنهامختلطى از موضوعات
هماهنگ و ناهماهنگ با خلق است
صفحه 45:
افسردگی با شروع حول وحوش ازایمانیمبممسمهمم۳) : این شاخص را می توان برای دوره
جاری شیدایی » شیدایی خفیف یا افسردگی عمده در اختلال دو قطبی 1 و11 به کار برد » یا اگر
ملاک های کامل برای دوره جاری بر آورده نمی شود برای جدید ترین دوره ؛ در صورتی که
آغاز نشانه های خلقی طی آبستنی یا چهار هفته پس از زایمان باشد » به کاربرد.
دوره های خلقی با آغاز حول وحوش زایمان ممکن است یا با روا
نوزاد کشی اغلب در دوره های روان پریشی پس از
زایمان رخ می دهد که مشخصه آن توهم های دستور
دهنده به کشتن نوزاد یا هذیان هایی در باره تسخیر شدن و
جن زدگی نوزاد لست ۰ و ممکن است بدون چنین هذیان
هایی و توهم هایی باشد.
یا بدون آن ظاهر شود.
صفحه 46:
با الگوي فصلی: اين مشخصه به الگویی از بروز حملات خلقی اشاره دارد
که در تمام طول عمر ادامه دارد» ویژگی اصلی آن بروز فصلی حداقل یکی از
انواع حملات خلقی است.
وجود رلبطه لیمنظب بینزمانشروع حملاتمانی؛ هپومانیا با لفسردگی
لساسی)// با 1/ لختلاللیخلقیدوقطبیو زمانمشخصیاز سانلهر (یعنیدر
پاییز و زمستان) وجود دارد.
فروکش هاي کامل نیز در ایام خاصی از سال رخ می دهند
صفحه 47:
==
© -بهبود هاوكامل( يا تغيير از لفسردكىعمدهم به شيدليويا شيدليىخفيفيا برعكس)
انيز در مولقم خاصسانلوخ میدهد (مثلادر بسهار ناپدید میشود.).
0©- طیبو سالگذشته حملاتمانیا؛ هپومانیا یا افسردگیلساسیمطابقآنچه در بسادلاشرح
دادم شد از الگریخاص ف صلیت بعیتکرده لند و هیچ حمله غیر فصلیاز آنقطبدر طی
دو سالگذشته رخ ندادم لست :
0 لفسردگیه: مانیا ه و هپو مانياهایف صلیشخصاً از لنولع حملاتخلقیر فصلیکه
ممکنلستدر طولعمربیمار بسروز نمایند بیشتر هتند.
صفحه 48:
*سندرم خستگی مزمن (ORG)
افسردكى؛ نوسانات خلقی» سمپتوم های فیزیکی مثل خستگی» درد ۰ حساسیت به نور و صدا
نام دیگر اختلال: آنفولانزای یاپی ها یا آنفولانزای جوانان پردرآمد (زیرا بیشتر در جوانان
شاغل پردرامد و ساکن شهرها مخصوصا زنان دیده می شود)
علت های احتمالی: عوامل ویروسی» عوامل استرس زای محیطی مثل آلودگی هوا
افسردگی می تواند عامل خطر برای 6۳69) باشد
روان درمانی شناختی رفتاری
صفحه 49:
+ اختلال نامنظمی خلقی اخلال گرانه:
اختلال جدیدی است که ویژگی اصلی آن تحریک پذیری دایمی و شدید است که به دو شکل ت
می شود:
اتفجارهای خشم معمولا در واكنش به ناکامی (کلامی یا رفتاری)
انفجارهاى خشم بايد حداقل سه بار در هفته رخ دهند» حداقل یک سال ادامه يابند. و در حداقل ۲ محیط
از سه محیط خانه؛ مدرسه و جمع دوستان رخ دهند
در طول مدت يك ساله هركز بيش نيايد كه فرد به مدت سه ماه پشت سر هم هیچ یک از ملاک ها را
نداشته باشد
قبل از شش سالگی یا بعد از ۱۸ سالكى نبايد براى اولين بار به این اختلال تشخیص داده شود
شروع معیارها تا قبل از ده سالگی است.
هرگز پیش نیامده که معیارهای مانیک یا هیپومانیک را بیش از یک روز داشته باشد.
۲- تحریک پذیری و عصبانیت دایم در فواصل انفجارهای خشم در اکثر ساعات و روزها
هدف اصلی اضافه کردن این اختلال: ایجاد تمایز بین کودکان مبتلا به تحریک پذیری مداوم و مزمن از
کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی
اغلب این کودکان در نوجوانی و بزرگسالی به اختلالات افسردگی یک قطبی و اختلالات اضطرابی
دچار می شوند.
ن داده
صفحه 50:
تفاوت با اختلال دوقطبی: تحریک پذبری شدید و غیراپیزودیک است اما مشخصه
اصلی دوقطبی سمپتوم های اپیزودیک است
درمان:
بسته به فرد شامل موارد زیر است:
روان درمانی انفرادی» کار با خانواده و مدرسه» دارودرمانی برای علایم خاص, دادن
اطلاعات به والدین
صفحه 51:
سیپ شناسی
صفحه 52:
نظریه های افسردگی
* نظریه روان پویشی
* نظریه دلبستگی
٠ نظریه های یادگیری
* نظریه های شناختی
* نظریه کنترل خود
صفحه 53:
ن يويسى
Bae 3-2 به شى يا فرد محبوب به سوى خود او بازمى كردد.
تغيير غريزه يرخاشكرانه به حالت عاطفى افسرده .
افسردكى را مى توان با فقدان آبزه حقيقى يا خيالى مرتبط دانست.
از انجا که آبژه از دست رفته با ديدى آميخته از نفرت وعشق نكريسته مى شود
احساسات خشم متوجه خود و معطوف به داخل مى شود.
ملانى كلاين افسردكى را متضمن ابراز يرخاشكرى به محبوب مى دانست.
ياكوبسن حالت افسردكى را شبيه وضعيت كودك ناتوان و درمانده ای می دائست
كه قربانى والدى شكنجه كر شده است .
بولبى آسيب ديدن دلبستكى اوليه و جدايى توام باآسيب در دوران كودكى مى
دانست .
کوهوت افسردگی را لز نظریه روان شناسی خود(-,90)
(POYOLOLICY 31 ريشه مى كيرد.
سیلوانو آریتنی بسیاری از افسرده ها نه برای خود برای دیگران زندگی می کنند.
صفحه 54:
افسردگی
+ نظریه بک
- بی ارزشی Doris من خوب نیستم
- ناتوانی مایا کاری ازم برنمی یاد
- نامیدی ححصحصایی! چیزی تغییرنمی کند
بسیاری از بین خود ارزشی و خلق رابطه پیدا کرده اند. نظر منفی
کودکان راجع به خود به تفسیر سوگیرانه اطلاعات راجع به خود منجر می
شود. در آزمون های حافظه صفات منفی بیشتری برای توصیف خود به کار
می برندبرعکس غیر افسرده ها. و بیشتر دنبال اطلاعاتی هستند که دیدگاه
منفی که به خودشان دارند را اثبات کنند.
صفحه 55:
بك : در نتيجه تحریف های شناختی خاصی وجود دارد همان سه گانه
**دیدگاه مربوط به خود
دید منفی نسبت به خود
©- ديد منفى به محيط
©- ديد منفى در باره أيئده
«یادگیری
*نظریه درماندگی اموخته شده :به تجربه رویدادهای غیر قابل کنترل مربوط می شود
صفحه 56:
نظریه شناختی افسردگی
* خودکارآمدی بندورا با مولفه ناتوانی بک در افسردگی همخوانی دارد.
ازنظر بندورا خودکارآمدی پایین از سه جنبه با افسردگی رابطه دارد:
- وقتی افراد نمی توانند طبق انتظارات و رویاهای خود زندگی کنند
احساس بی ارزشی و غمگینی می کنند
- ادراک ناکارآمدی اجتماعی , وقتی بچه ها اعتقاد دارند که نمی توانند
ارتباط رضایت پبخشی را بادیگران ایچاد کنند از دیگران کناره گیری
می کنند و این آنها را از دریافت حمایت اچتماعی که می تواند
استرس را کم کند محروم می کند.
- ادراک اينكه قادر به کنترل افکار افسرده ساز خود نیستند.
تحقیقات نشان می دهد که ادراک ناکارآمدی اجتماعی و تحصیلی در
طول دو سال می تواند به افسردگی منجر شود
صفحه 57:
* نظریه انتتاد سیلگمن. فولته تاانیدی در آفشردگی aS Ge due ly
اسنادهای درونی (به خاطر منه که اینطوریه)
پایدار(من هميشه همینطور خواهم بود)
و کلی ( همه چی در مورد من اینطوریه )
براساس نظریه روز و ابرامسون این سیک اسنادی در کودکی به خاطر فقدان
هاى آسيب زاء بدرفتارق, يا فرزتديرورى نا زور ايجاذ احساس كناه بوجوذ:مى
al
صفحه 58:
عرامل نورو شیمیایی
۰ هپوتالامیک -هیپوفیر غرق کلیوی محوری که در پاسخ به استرس واکنش نشان می دهد با عدم تعادل
در سیستم درون ریز ارتباط دارد مانند کورتیزول. هورمون ها تنظیم کننده خلق » برانگیختگی و اشتها
هستند
۰ سطح پایین سروتونین استیل کولین «دوپامین ۰ »نورابى نفرين
+ فعالیت پایین در نیمکره چپ
صفحه 59:
»عولمل ژنتیکی :دادها نشان داده که اگر یکی از والدین مبتلا به اختلال خلقی باشند
ابتلای فرزند به اختلا 40 تا 000 واگر هر دو والدین مبتلا باشند خطر دوبرابر می شود.
*فرزند خوانده ها :گزارش محدودی بوده است .
دوقلوهای یک تخمکی 7۸00 ت00 و دوقلوهای دو تخمکی 19) تا 000 درصد بوده است.
»عوامل روانی اجتماعی: زمینه فرهنگی .فقر »استرس های زندگی
*عومل شخصیتی : هیچ نوع شخصیت و صفتی شخصی واحدی نیست که فرد را منحصرا
*به افسردگی مستعد کند هر کس با هر الگوی شخصیتی ممکن است افسرده شود.
ءوضعیت تاهل: در افرادی که ارتباط بین فردی نزدیکی ندارند ویا طلاق گرفنته یا متارکه در
افراد مجرد افسردکی بیشتر است.
: زنان دو برابر مردان است .
*سن : متوسط در چهل سالگی و 000 درصد در سنین 000 تا (6200 سالگی شروع می شود
ءو درکودکی وپیری هم هست.
*همه كيرى (بوعمام 6م00 ): بالاترين شيوع در طول عمر حدود © تا 8) درصد است.
*بیماری های همبودی,ولراسسسید) )ا(ختلال وحشت زدگی وسواسی جبری60()()اضطر اب
اجتماعی ؛مصرف مواد ؛
«الكل
صفحه 60:
ملاحظات کالبد شناسی عصبی ( نوروآناتومی)
علوم اعصاب مدرن در زمینه خلق بر اهمیت چهار ناحیه مغز در
تنظیم هیجانات طبیعی تاکید دارد:
1.قشر جلوي پیشانی
2.سينگولاي قدامی
3.هییوکامب
4.آمیگدال
صفحه 61:
درمان
صفحه 62:
دارو درمانی ۱
داروهای ضد افسردگی در چهار طبقه اصلی جای می گیرند .
»- داروهای سه حلقه ای ایمی پرامین » - آمي تریپتیلین - کلومیپرامین - دوتیپین - دوکسیپین -
تریمپرامین .
© بازدارنده های بازجذب انتخاب ( (بمسروتونین
فلرکستین .سیتالوپرام سرترالین»پاروکستین»فلوکسامین
© باز دارنده های 090 منو آمین اکسیداز فنلرین با نام تجاری ناردیل
<-داروهای ضد افسردگی چند حلقه ای بوپروپین +ونلافاکسین؛نفازودون
صفحه 63:
درمان مج
امروزه بر روان درمانی و دارو درمانی اي تاکید می شود که مختص فرد بیمار طراحی شده
باشد.
بنتري کردن: ضرورت هاي واضح بستري کرئن عبارت است از لزوم انجام اعال
تشخیصی» وجود خطر خودکشی باشدفرد بیمار طراحی شده باشد.
درمان بين فردي : اين نوع درمان بر دو فرض استولر است: اولا مشکلات بين فردي فعلى
بيمار احتمالا ريشه در كزكاري هاي روابط دوران کودکی او دارده ثانيا اين مشكلات
احتمالا در تسريع و دوام علايم افسردكى فعلى بيمار نقشى دارد .
صفحه 64:
برنامه درمانی معمولا دوازده تا شانزده جلسه هفتگی تشکیل می
شود.
تمه این تبون ریگرد فعال درمانی است در این نو
درمانی به رفتار هاي مشخص و معینی از قبیل فقدان جراتمندي,
مختل بودن مهارت هاي اجتماعی ,
وتفکر تحریف شده می توان پرداخت, آن هم فقط در بافتار
آهمیت و اثري که بر روابط بین فردي بیمار دارند
صفحه 65:
درمان مبتنی بر روانكاوي: هدف تغییر منش یا ساختار شخصیت بیمار است نه
فقط تسکین و تخفیف علایم.
افزایش اعتماد بیمار در روابط بین فردي » احساس صمیمیت. مکانیسم مدارا »
قابلیت در سوگ نشستن و قدرت برخوردارشدن از طیف وسیعی از حالات روحی
و هیجانی ۰ برخی از اهداف این روش درمان است.
خانواده درمانی : این روش را در کل » درمان اساسی این اختلال نمی دانند » اما
شواهد حاکی است اگر به آن ها کمک شود استرس هایشان را کم کنند » احتمال
عود کاهش می یابد. خانواده درمانی زمانی توصیه می شود که اختلال افسردگی
اساسی » روابط بیمار با همسرش یا کارکرد خانواده بیمار را به خطر انداخته
است.
شناخت درمانی مبتی بر مایند فولئس (0000/۳) اسان
رما سرشيسو. باه درمانجویان کمک می کند تا روی نقات منفی رویدادها
تمرکز نکند لز افکار منفی خوذ اگاه باشند و انها را صرفا رویدادهای سابجکتیو
( برداشت شخصی از واقعیت ) بدانند نه بار تاب دقیق از واقعیت .
صفحه 66:
رفتاردرمانی با درمانهاي شناختی
ازجمله روش هاي درمانی موثر در پيشگيري و بهبود افسردگی "برونزاد"» تلفیق است. .
آموزش نحوه به كارگيري تکنیک توقف فکر: در اين تکنیک به مراجع آموزش داده می
شوده با استفاده از یک محرك افکار اضنطزاب زا و مزاحم خود را متوقف کند. ۰« متوقف
کن » قوي» مقل داد زدن
©. آموزش “اظهار وجود”:
9. ايفاي نقش
wae شناسایی تفکرات و باورهاي نادارست و جایگزین کردن باورهاي صحیح
(CBT)
صفحه 67:
تعدادي از تکالیفی dy AS مراجع داده می شود عبارتند از:
بیرون رفتن از خانه و انجام پیاده روي تند به مدت PO GOD دقیقه» در هر
ساعتی لز روز که مراجع راحت است وتمایل به انجام آن دارد.
6 حمام روزانه
9. استفاده از روش "توقف فکر" براي کنترل و کاهش افکار مسوم
“6. نوشتن باورهایی که موجب آزار و بروز مشکل در مراجع می شود و تمرین
جایگزینی باورهاي صحیح در عمل
9. کتاب درمان:
صفحه 68:
در درمان افسردگی دو نوع رویکرد درمانی وجود دارد : روش مبتنى بر دارو
درمائی و روش مبتنی بر روش های غیر دارویی
در نقشه مغزی افراد افسرده نشانههای مختلفی دیده میشود که بعضی از آنها
عبارتند از:
. استفاده از نوروفیدیک منجر به انجام اصلاحات در الگوی امواج مغزی افراد
افسرده میگردد. تغییر در میزان سروتونین و نوراپینفرین كه دو انتقالدهنده
عصبی هستند از عل بروز افسردگی است.
نقل و انتقالات انتقالدهندهها از مباحث مربوط به شیمی مغز است.
نکته در اینجاست که تغییر در شیمی مغز به تغییر در امواج» و تغییر در
امواج به تغییر در شیمی مغز میانجامد. لذا استفاده از نوروفیدبک و اصلاح
الگوی امواج مغزی سیب ایجاد تعادل در نقل و انتقالات مواد شیمیایی منز
میگردد.
صفحه 69:
تحریک عصب واگ Sy pt DOG عصب واگ (شوک الکتریکی )عبور
امواج از کورتکس پریفنتال سمت چپ (بخاطر ففعالیت متابولیک کم در این قسمت
)می تواند سب بهبود خلق گردد.
این روش بخصوص در بزرگسالانی کاربرد دارد که با سایردرمان ها دارویی در
اپیزود فعلی و یا بالاتر از آن بهبودي حاصل نشده است.
درمان با شوک الکتریکی (069/۳) : یک جریان للکتریکی (۵0" تا 1000 ولتی
از درون سر بیمار حدود نیم ثانیه عبور می دهند.
تور درمانی : براي درمان 6060) علاوه بر افسردگی فصلی کاربرد عمده دیگر
نور درمانی اختلالات خواب است.
صفحه 70:
صفحه 71: