پزشکی و سلامت بیماری‌ها

اختلال گفتاری

ekhtelale_goftari

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اختلال گفتاری”

اختلال گفتاری

اسلاید 1: اختلال گفتاریتهیه و تنظیم: X

اسلاید 2: اختلال گفتاری یا موانع گفتاری، نوعی اختلالات ارتباطی هستند هنگامی که گفتار معمولی با مشکل روبرو می‌شود که می‌تواند لکنت یا سرزبانی صحبت کردن باشد. کسی که به خاطر اختلال گفتاری کاملاً قادر به صحبت نباشد، لال است.اختلال گفتاریدر بسیاری از موارد، علت ناشناخته‌است اما علت‌های مختلفی برای نواقص گفتار وجود دارد مثل " نقص شنوایی، بیماری عصبی، آسیب مغزی، کم هوشی، استفاده از مواد مضر، نقص فیزیکی مثل شکاف لب و کام، یا استفاده بیش از حد یا نادرست از تارهای صوتی. آزار کوکان نیز در برخی از موارد دلیل اختلال است.علت‌ها

اسلاید 3: یكی از تعاریف جامع برای اختلالات گفتاری توسط "چارلز وان راپیر" که یكی از بهترین آسیب‌شناسان گفتار – زبان دانست، ارائه شده است. او معتقد است گفتار را موقعی می‌توان غیرطبیعی تلقی كرد كه با گفتار سایر افراد جامعه چنان متفاوت باشد كه به‌خودی‌خود جلب توجه كرده و در فرایند ارتباط مزاحمت ایجاد نماید و یا باعث ناراحتی گوینده و شنونده شود. به این ترتیب، گفتار نارسا گفتاری است كه غیرواضح و ‌نامفهوم باشد. اختلال‌های گفتاری از نظر شدت متفاوتند و می‌توان آن‌ها را از سرزبانی صحبت كردن خفیف تا تردید‌های گفتاری (مانند تولید صداهای گفتاری به صورت اشتباه، تولید صدای اضافه در هنگام صحبت كردن، مكث‌ها و لكنت‌های شدید) متفاوت دانست. اختلال گفتاریانجمن تكلم – زبان – شنوایی آمریكا (ASHA)، اختلال زبان را چنین تعریف می‌كند: اختلال در زبان عبارتست از دریافت، فهم و بیان كلمات گفتاری یا نوشتاری به‌صورت غیرعادی یا نابهنجار. این اختلال ممكن است شامل یك یا چند نارسایی در زمینه‌های شناسایی واج‌ها، تكواژه‌ها، تشخیص معانی، تركیب یا نحوشناسی و درك اجزای تشكیل‌دهنده نظام زبانی باشد.

اسلاید 4: طبقه بندیطبقه بندی گفتار به دو نوع نرمال و همراه با اختلال، در باطن بسیار مشکل سازست. با یک طبقه بندی منسجم، تنها ۵ تا ۱۰ درصد مردم توانایی صحبت کردن به صورت نرمال (با همه پارامترها) و صدای سالم دارند. بقیه از یک یا چند اختلال رنج می‌برند.

اسلاید 5: هرگاه حركات متقابل اندام‌های گفتاری چون زبان، لب‌ها، فك‌ها، دندان‌ها و كام در فردی از نظم و ترتیب عملكردی مناسبی برخوردار نباشد، وی را با اختلال تلفظی قلمداد می‌كنند. تلفظ‌های اشتباه در صداهای گفتاری را می‌توان شایع‌ترین مشكل ارتباطی در بین دانش‌آموزان مدارس عمومی دانست. چند شكل عمده از این اختلال به شرح زیر است:1. اشتباهات تلفظی و صداشناسیدر خطاهای حذف، تنها بخش‌هایی از كلمه به تلفظ درمی‌آیند. مثلا حرف "ت" مدام حذف می‌شود. "رفم همینه را ببینم" به جای "رفتم تهمینه را ببینم".حذف‌ها معمولا در این خطا، صداها به هم تبدیل می‌شود كه اغلب پدیده نوك‌زبانی خوانده می‌شود. "قسنگ" به جای "قشنگ" یا "گرمز" به جای "قرمز".جایگزینی اصوات ممكن است با كلمه‌ای اضافه شده یا به آن الحاق گردد. "او دو دوست من است" به جای "او دوست من است".اضافات

اسلاید 6: 2. اختلال در صدامحصول صوت ایجادشده در حنجره و انتقال و تغییر انتخابی آن صدا از طریق ارتعاش و بلندی است. تولید صدا به وسیله عبور از بین تارهای صوتی در حنجره و سپس حركت آن از طریق گلو، حفره‌های بینی و دهان انجام می‌شود. موقعی كه درباره صدا صحبت می‌كنیم معمولا باید به سه ویژگی كیفیت، زیر و بمی و بلندی توجه كنیم و این ویژگی‌ها را در رابطه با آنچه از سن، جنسیت و فرهنگ فرد انتظار داریم مورد ارزیابی قرار دهیم.1-صدا صحبت زیرلبی، گرفتگی صدا، بلندی آن و تیزی، مسائل مربوط به كیفیت صداست. برخی گروه از كودكان عقب‌مانده ذهنی دارای گرفتگی صدا هستند. تودماغی صحبت كردن نیز نوعی اختلال صدا محسوب می‌شود. تودماغی صحبت كردن(خیشومی) صفت بارز كودكان مبتلا به شكاف كام، فلج كام و بدكاری حركتی می‌باشد.2-اختلال كیفی صدا

اسلاید 7: 2. اختلال در صدانشان می‌دهد فردی كه مشغول صحبت است، زن است یا مرد. صداهای دارای زیر و بمی بالا و زیر و بمی متغیر در میان كودكانی كه با نقایص شنوایی شدید و یا فلج مغزی مواجهند، امری شایع است. برخی از پسران نوجوان كه دوران بلوغ را پشت سر گذاشته‌اند همچنان از صدای دارای زیر و بمی بالا استفاده می‌كنند و به علت رشد حنجره، صدای دارای زیر و بمی پایین در این نوجوانان به وجود نمی‌آید.3-زیر و بمی صحبت كردن با صدای بلند می‌تواند به علت نقص شنوایی باشد و گاهی به علت عدم اعتماد به نفس شخص می‌باشد و گاهی به نوع شخصیت فرد بستگی دارد. بی‌صدایی یا فقدان كامل صدا، اختلالی است كه هم به بلندی و هم به تولید صدا بستگی دارد.4-بلندی صدا

اسلاید 8: روان صحبت کردن یعنی سیالی و جریان گفتار. شایع‌ترین اختلال در روانی گفتار، لكنت زبان است. تاكنون سه نوع لكنت یا گرفتگی زبان به شرح زیر شناسایی شده است.3. لكنت و مكثعبارتست از تكرار تشنج‌آمیز یك واج یا هجا قبل از اینكه كلمه یا جمله ادا شود یا ادامه یابد. مثلا آآآ آب بده.كلونیكعبارتست از حالتی كه در آن عضلات گویایی به مدت چند ثانیه تا یك دقیقه از حركت باز می‌ماند و این توقف مانع تكلم می‌شود یا به اصطلاح، زبان بند می‌آید و هنگامی كه انقباض رفع می‌گردد، كلام با سرعت و با شتاب به حالت انفجاری ادا می‌شود.تونیك در این نوع، فرد برای شروع سخن گفتن یك واج را ادا می‌كند كه هیچ ربطی با مفهوم مورد نظر ندارد. مثلا بـ بـ بـ حسین آمد.مكررگویی یا تكرار صرف

اسلاید 9: اندروز و همكارانش، ویژگی‌های مشترك و متعددی را در میان مبتلایان به لكنت زبان پیدا كرده‌اند كه به آنها اشاره می‌كنیم:3. لكنت و مكث اكثریت وسیعی از اختلال‌های لكنتی در كودكان بین سن شروع حرف زدن اولیه در كودكی و همچنین دوره نوجوانی آغاز می‌شود. بیشترین میزان ابتلا بین سنین 2 و 5 سالگی رخ می‌دهد. البته این مساله طبیعی است و با رشد كودك از بین می‌رود. به این نوع، لكنت زبان فیزیولوژیك نیز گفته می‌شود.1كودكان لكنتی به عنوان یك گروه از نظر تحصیلی در حدود شش ماه عقب‌تر از همسالان خود می‌باشند.2شایع‌ترین مشكلات همراه با این ناراحتی عبارتند از اختلال در تولید كلمات و اختلال‌های زبانی.3

اسلاید 10: اختلالی گیج‌كننده است. اولا، هر كوشش اضافی برای صحبت كردن بهتر و یا روان‌تر حرف زدن را بدتر و سخت‌تر می‌سازد. ثانیا بسته به نوع فعالیت تكلمی، لكنت زبان می‌تواند رخ بدهد یا رخ ندهد. مثلا تعداد كمی از مردم هنگام صحبت كردن در حال نجوا و درگوشی، دچار لكنت می‌شوند و اكثر افراد لكنتی قادرند با روانی آواز بخوانند. ثالثا بین ترس و اضطراب از یك طرف و لكنت زبان از طرف دیگر ارتباط وجود دارد. چنین بیان می‌شود كه ترس و اضطراب درباره لكنت زبان آن را بدتر می‌كند و در عوض بدتر شدن لكنت، ترس و اضطراب بیشتری را باعث می‌شود.لكنت زبان

اسلاید 11: یكی از بحث‌انگیزترین گروه اختلالات، اختلالات زبانی است كه مشتركات زیادی با اختلالات گویایی دارد. در واقع كودكان مبتلا به اختلال یادگیری در رابطه با اختلال‌های زبانی، یكی از بزرگترین گروه‌های كودكان استثنایی را تشكیل می‌دهند. اگر رشد زبانی یك كودك مبتلا به اختلال یادگیری نسبتا طبیعی به نظر می‌رسد، ماهیت و میزان اختلال زبانی تا زمانی كه وارد مدرسه نشده است ممكن است ناشناخته باقی بماند. زبان، زمانی مختل می‌شود كه از نظر شكل، ساختار، محتوا، معنا و استعمال اجتماعی با آنچه از نظر سنتی و فرهنگی انتظار می‌رود، تفاوت داشته باشد. به‌طور كلی، می‌توانیم بگوییم كه كودكان در هر زمان كه توانایی‌های زبانی‌شان پایین‌تر از سطح فهمی و سطح عملكردی كه از آنها انتظار می‌رود باشد، دچار اختلال زبان می‌باشند.4. اختلال زبان

اسلاید 12: این اختلالات ممکن است تاثیرات منفی اجتماعی داشته باشد، مخصوصا بین کودکان کم سن‌وسال. زیرا ممکن است تحقیر شوند، و این تحقیر، اعتماد به نفس آنها را پایین می‌آورد. هر چه سن بالاتر می رود و درک مردم بیشتر می‌شود، تحقیرها کمتر می‌شوند.تاثیرات اجتماعی اختلالات گفتاری پس از آنكه با كمك ارزيابي ها اختلالات صداي گفتاري در كودك تشخيص داده شد ، يك آسيب شناس گفتار و زبان بايستي متناسب با اهداف درماني خود، روش هاي درماني مناسب را انتخاب نمايد. تا قبل از دهه 1970 آسيب شناسان گفتار و زبان اصلاح اختلال و خطاهاي توليد صدارا از منظر " آموزش يك رفتار حركتي " بررسي مينمودند اما بعد از آن از منظر" زبان شناختي" به اختلالات واجي نگاه ميكردند . روش هاي درماني

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید