akhlaghe_herfei_dar_maghale_nevisi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق حرفه‌ایی در مقاله نویسی”

اخلاق حرفه‌ایی در مقاله نویسی

اسلاید 1: مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستانمریم چهره گشا مرداد ماه 1391اخلاق حرفه ایی در مقاله نویسی

اسلاید 2: جعل( (Fabrication: ساخت داده و نتایج و ثبت و گزارش آنهاتحریف((Falsification : دستکاری روش کار، ابزار و یا تغییر و حذف داده ها و نتایج، بطوری که تحقیق به عنوان یک مطلب ثبت شده، مشخص نگردد.سرقت ادبی(Plagiarism): تصاحب و تملک ایده ها، نتایج، کلمات بدون ذکر نام و اعتبار صاحب اثر

اسلاید 3: سرقت ادبی چیست؟ سرقت علمی- ادبی استفاده از ايده ها و عبارات ديگران، به عنوان ايده و عبارات خويش و در واقع نوعي دستبرد فکري يا ايده دزدی است. سرقت علمی- ادبی مي تواند شامل طيف وسيعي از دستبردهای آگاهانه تا  کپي کردن اتفاقي مطالب دیگران باشد.

اسلاید 4: سرقت ادبی «دستبرد علمي» و اصطلاحاتي مانند دزدي يا سرقت علمي، ادبي يا فكري در فارسي، در برابر واژة Plagiarism به كار مي‌روند. كاربرد اين واژه در مفهوم «دزدي ادبي» را به «ماركوس والريوس مارتيليوس» شاعر هجوسراي رومي سده نخست ميلادي نسبت داده‌اند. وي خود را ارباب و صاحب و كلمات را برده خويش مي‌دانست و به كساني كه اشعار وي را به نام خود عرضه مي‌كردند، لقب plagiarius (به معناي بچه دزد، غارتگر، فريب دهنده) داده بود.

اسلاید 5: سرقت ادبی اصطلاح سرقت آثار علمی، در سال 1620 میلادی به فرهنگ لغت انگلیسی وارد شد و در قرن بیستم میلادی به صورت عمل غیر اخلاقی ، نمایش یک کار دروغین، دزدی و منتشر کردن اندیشه های یک پژوهشگر بدون نام بردن از صاحب اندیشه نام برده شده است.

اسلاید 6: سرقت ادبی در تمام کشورهای دنیا وجود داشته و وجود خواهد داشت.مانند ناخالصی هر مورد دیگری در جهان هستی، پژوهش و علم هم، دارای آفت هایی هستند.در گذشته به دلیل آنکه سیستم جستجوی الکترونیکی کاملی برای شناسایی موارد تخلف علمی در دنیا وجود نداشت. به رغم آنکه در همه جای دنیا تخلف علمی انجام می شد، اما موارد آن خیلی به سختی کشف می گردید.

اسلاید 7: چرا نیازمند آگاهی درباره سرقت ادبی هستیم ؟ به عنوان عضوي از جامعه علمي، از ما انتظار مي رود مسائل اخلاقي را در اين جامعه رعايت کنيم که يکي از آنها، ذکر ايده ها، عبارات و مفاهيمي است که آگاهانه از ديگران وام گرفته ايم. واضح است که بدون وام گرفتن از عبارات و يا ايده هاي ديگران نمي توانيم متن علمي بنويسيم ولي مهم است که بدانيد چقدر از متون قديمي يا جديد استفاده کرده ايم .

اسلاید 8: چرا نیازمند آگاهی درباره سرقت ادبی هستیم ؟بخشي از اين مهم با شناخت منابع انجام مي شود که مي تواند به شکل نقل قول در متن، پاورقي يا نوشته هاي پاياني باشد و عامل افتراق متون علمي از ساير متون است و در واقع به عنوان بخشي از قدرت تحقيقات علمي محسوب می گردد . 

اسلاید 9: سرقت علمی- ادبی، حداقل به 3 دلیلي که در پي آمده، غير اخلاقي است: نوعي دستبرد است، چرا که ايده ها و عبارات ديگران را که بخشي از دارايي عقلاني آنهاست سرقت شده و به اسم فرد دیگری عرضه مي گردد .   زيرا فردی که اقدام به سرقت علمی- ادبی می نماید از اين عمل خویش سود مي برد.  مدرک تحصيلي، نشاني از توانايي و دانش صاحب آن است، اگر فرد با تکيه به اين مدرک و بدون احراز شرايط واقعي علمي در جايي استخدام شود، مي تواند براي ديگران خطرناک باشد.

اسلاید 10: سرقت ادبیبه طور کلی سرقت ادبی، دارای دو بخش است: گرفتن عبارت ها و یا اندیشه از یک منبع و مرجع علمینام نبردن از منبع و مرجع علمی که استفاده شده است.

اسلاید 11: خریدن، برداشتن و یا قرض گرفتن یک برگه کپی کردن مطالب از منابع دیگر بدون ذکر منبعبهره گیری از نظرات دیگران بدون ذکر منبع آنتفسیر یک مطلب بسیار شبیه به مطلب اصلی سرقت ادبی عمدیسرقت ادبی تصادفیفعالیت های که ممکن است به عنوان سرقت ادبی در نظر گرفته شود :

اسلاید 12: نمونه های رایج سرقت ادبیدانلود کردن منابع اطلاعاتی رایگان کپی کردن مقالات از اینترنت و یا منابع اطلاعاتی عمومیکپی برداری و چینش چند متن در کنار هم به عنوان یک متن جدیداستفاده از رفرنس های اشتباهتغییر دادن اطلاعات و داده ها

اسلاید 13: زمانیکه که فرد مطلبی را یادداشت می کند که شامل :کلماتعقایدآمارحقایقو یا طالاعاتی از نوسینده یا منبع دیگری است، باید به صورت زیر نویس، نقل قول و ... نام نویسنده و یا منبع مورد استفاده را قید نماید.

اسلاید 14: دلایل سرقت ادبی علت اصلی و دقیق سرقت علمی – ادبی پیچیده است، چون کسی از درون مایه فردی که این عمل ناشایست را انجام می دهد، خبر ندارد، اما دلایل عمومی نیز وجود دارد:نبود مهارت پژوهشیدشواری های ارزیابی منابع اینترنتییادداشت برداری بدون ریز بینیناتوانی در مدیریت زمان و برنامه ریزی

اسلاید 15: نبود مهارت پژوهشی برخی از دانشجویان و پژوهشگران، واقعا نمی دانند چطور از فهرست کتابخانه ها، منابع داده های مجلات و یا منابع مراجع دیگر استفاده کنند.برای کمک به این مشکل اساتید و دانشجویان می باشد با برگزاری دوره های آموزشی برای بدست آوردن این مهارت به انها کمک نمود.

اسلاید 16: دشواری های ارزیابی منابع اینترنتی برخی از دانشجویان و پژوهشگران نمی دانند چطور منابع اینترنتی را ارزیابی و بررسی کنند و همین موضوع می تواند روی فرآیند پژوهش و داده های بدست آمده تاثیرگذار باشد.

اسلاید 17: یادداشت برداری بدون ریز بینی شاید رایجترین سرقت ادبی، دزدی ندانسته باشد. به طور معمول دانشجویان در زمان یادداشت برداری آنقدر بی نظم و بدون ریز بینی یادداشت برداری می کنند که در زمان نگارش نوشتار و ارائه منابع و مراجع مورد استفاده ، دچار سردر گمی می شوند. به منظور جلوگیری از بروز چنین دشواری هایی، می توان به آنها آموزش داد که در هنگام یادداشت برداری و استناد به کار دیگران از نشانه های گوناگون استفاده نمایند.

اسلاید 18: ناتوانی در مدیریت زمان و برنامه ریزی بسیاری از پژوهشگران مدیریت زمان و مهارت های برنامه ریزی ندارند و چون نمی توانند در زمان مقرر نوشتار و کار خود را تحویل دهند ، تحت تاثیر فشارهای روحی و روانی بیشتری برای سرقت دبی و رونوشت از کار دیگران وسوسه می شوند.

اسلاید 19: راهبرد اساسی در مقابله با سرقت ادبیدر مبارزه با تقلب (هر نوع تقلبي) سه راهبرد اساسي وجود دارند: كاهش انگيزه براي انجام تقلب و جلوگيري از بروز آن شناسايي موثر و دقيق تقلب انجام شده برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده

اسلاید 20: كاهش انگيزه براي انجام تقلب و جلوگيري از بروز آنراهبرد اول مداخلاتي مثل آموزش گسترده در مورد انواع تقلب و عواقب انجام آن، تدوين آيين نامه هاي بازدارنده، آموزش سردبيران و اعضاي تحريريه مجلات علمي درباره تقلب، گسترش فرهنگ شفافيت، صداقت و راستگويي در انجام و گزارش دهي پژوهش هاي انجام شده و نظير آن را شامل مي شود.

اسلاید 21: شناسايي موثر و دقيق تقلب انجام شدهدر زمينه راهبرد دوم، شناسايي دقيق و موثر تقلب ها، هنوز كارهاي زيادي بايد انجام شوند. استفاده گسترده از نرم افزارهاي كشف سرقت ادبي، به كار گيري روش هاي آماري شناسايي تقلب در داده ها و گزارش هاي تحليل، بازديد از سايت ها و داده هاي اصلي مطالعات انجام شده (به خصوص در مورد كارآزمايي هاي باليني) از آن جمله اند.

اسلاید 22: برخورد با متقلب و جبران تقلب انجام شدهاجراي كامل آيين نامه تخلفات پژوهشي مداخله اصلي در راهبرد سوم (برخورد با متقلب و جبران تقلب انجام شده) است. دانشگاه ها و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي در اين زمينه جدي است.

اسلاید 23: برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شدهيك مورد تقلب مي تواند حيثيت شغلي يك فرد، اعتبار يك مركز يا دانشگاه، و حتي اعتبار پژوهشي يك كشور را خدشه دار كند. در زمينه تحقيقات علوم پزشكي موضوع جدي تر است، چرا كه تقلب مي تواند به اعتماد عمومي به حرفه پزشكي و نظام سلامت را نيز آسيب بزند.

اسلاید 24: راهکاری پیشگیری از سرقت ادبیآموزش و یادگیری روش های صحیح تحقیق و جستجوی منابعآگاهی از چگونگی نقل قول کردنآشنایی با نحوه ذکر نمودن منابعآشنایی با چگونگی تفسیر کردن یک متن

اسلاید 25: آموزش و یادگیری روش های صحیح تحقیق و جستجوی منابع:در زمان یادداشت برداری از هر متنی در مورد تفسیر کردن آن متن کاملا با دقت عمل نمایید.اطمینان حاصل نمایید منابعی را را که مورد استفاده قرار داده اید، بدرستی ذکر نموده اید. در نوشته های خود حتما بنویسید کدام بخش را از متنی اقتباس نموده اید و کدام بخش نظرات شخصی خود شما می باشد. تمامی مستندات مربوط به اطلاعات خود را حتما یادداشت کنید.

اسلاید 26: چگونگى ارجاع به منابع را ياد بگيريم:مقاله تحقيقى شما اگر ارجاع نداشته باشد، به معناى آن است كه همة آن از خودتان است. ما با ارجاع به آثار كارشناسان و صاحب نظران نشان مى دهيم كه در تهيه مقالة خود مطالعه و تحقيق كرده ايم. همچنين با ارجاع دادن حق و حرمت كسانى را كه از كلام و نظراتشان استفاده كرده ايم، مى گزاريم. بهترين راه براى اطمينان از دقيق بودن ارجاع هايمان آن است كه به هنگام مطالعه و تحقيق در منابع، به يادداشت بردارى منظم بپردازيم.

اسلاید 27: ارجاع در چه مواردى لازم است؟به همه منابعى كه از آنها استفاده كرده ايد، ارجاع بدهيد. تنها كتاب نيست كه بايد به آن ارجاع داد. براى هر كلمه، فكر يا اطلاعاتى كه از هر منبعى گرفته ايد بايد ارجاع تهيه كنيد.• كتاب ها و مجله هاى علمى • روزنامه ها و مجله هاى عادى • جزوه ها يا بروشورها• فيلم هاى سينمايى يا مستند، برنامه هاى تلويزيونى • سايت هاى اينترنتى و ساير منابع كامپيوتري

اسلاید 28: نحوه صحیح رفرنس دادن :http://www.mtroyal.ca/Library/HowDoI/CiteSources.htm

اسلاید 29: آگاهی از چگونگی نقل قول کردنقید نمودن نام فردی که در متن از وی نقل قول شده است.حتما از نشان و علامت نقل قول در متن هایی که اقتباس شده اند گذاشته شود. می توانید از علامتهایی نظیر پرانتز نیز استفاده نمایید.

اسلاید 30: نقل قول مستقيم بازنويسى دقيق كلام شفاهى يا كتبى ديگران نقل قول مستقيم است، وقتى مى خواهيم عين كلام كسى را در نوشته خود نقل كنيم. بايد: آن را بين دو گيومه ( « » ) بياوريم و بلافاصله منبع را ذكر كنيم. حتى هنگامى كه يك عبارت يا يك كلمه خاص و مهم را از كسى يا منبعى نقل مى كنيم. آن را در گيومه بياوريم. حتماً صفحه و كل دقيق مطلب نقل شده را ذكر كنيم

اسلاید 31: نقل قول غيرمستقيم و خلاصه كردن هنگامى كه اطلاعات و مطالب منبعى را در نوشته خود تركيب مى كنيم و آن را با كلام خودمان بنويسيم،‌ نقل قول غير مستقيم كرده ايم .نقل قول غيرمستقيم، بازنويسى يا بازگويى يك قطعه كوچك از يك متن است كه طى آن معناى اصلى به صورت ديگرى بيان مى شود.

اسلاید 32: نقل قول غيرمستقيم و خلاصه كردنخلاصه يا نقل قول غيرمستقيم بايد به قلم ما باشد و از كلمات و جمله هاى خود براى بيان مطالب ديگران استفاده كنيم. به ياد داشته باشيم كه فقط تغيير دادن يك يا دو كلمه نقل قول غيرمستقيم نيست؛ بلكه بايد مطلبى را كه خوانده ايم خوب فهم كنيم و سپس آن را با استفاده از كلمات و عبارات خود بيان كنيم.

اسلاید 33: آشنایی با چگونگی تفسیر کردن یک متنتفسیر و تاویل کردن یک متن به چه معناست؟ برداشت فرد از نقل قول یک نویسنده و بیان آن به زبان خود هرگز به عنوان تاویل و تفسیر یک متن، متن اصلی نویسنده را جابجا ننموده یا کلماتی اندک از آن را تغییر ندهید( باید مفهوم عبارت را به زبان خود بیان نمایید). باید این توانایی را در خود ایجاد نمایید، تا بدون دسترسی به متن اصلی بتوانید محتوای اصلی متن را به زبان خود خلاصه نمایید.

اسلاید 34: مجازاتهاي قانوني در دانشگاه‌ها، كميته انضباطي به موارد دستبرد علمي دانشجويان و استادان رسيدگي مي‌كند. در بسياري از دانشگاه‌ها، دستبرد علمي توسط دانشجويان، تخلفي جدي محسوب مي‌شود و به از دست دادن درجه دانشگاهي آنها بويژه در سطوح عالي نيز ممكن است منجر شود.در برخي ديگر، بسته به نوع سرقت ادبي، از نمرة درسي دانشجو كاسته مي‌شود. استادان و پژوهشگراني كه مرتكب دستبرد علمي مي‌شوند، علاوه بر از دست دادن اعتبار خود، گستره‌اي از مجازاتها- از تعليق تا اخراج كامل - را متحمل خواهند شد.

اسلاید 35: نرم‌افزارهايي كه براي كشف دستبرد علمي نرم‌افزارها و سایت هایی كه براي كشف دستبرد علمي در اسناد متني به كار مي‌روند مانند Turnitin , Eve2 , Scan My essay, Safe Assign. در بيشتر مؤسسه‌هاي آموزشي و دانشگاه‌ها بويژه در آمريكا مثل دانشگاه بوستون و دانشگاه آكسفورد و... از Turnitin استفاده مي‌كنند.نرم افزازet-BLAST که عنوان مقاله، خلاصه مقاله و کلید واژه های مقاله را بررسی می کند.

اسلاید 36:

اسلاید 37: http://www.duplichecker.com/

اسلاید 38: http://www.duplichecker.com/

اسلاید 39: نحوه برخورد با تقلب های علمی در کشور در برخورد دانشگاه و سازمانی که فرد به آن وابسته است با تقلب علمی: دانشگاه و سازمان مربوطه نمی تواند برای ارتقای عضو هیئت علمی به مقاله کپی برداری شده استناد کند و درمورد دانشجویان نیز هیچ دانشجویی در صورت ارتکاب به چنین کاری نباید به وسیله این مقاله فارغ التحصیل شود.

اسلاید 40: منشور اخلاقی در انتشارات علمی1- پژوهش عبارتست از آزمودن فرضياتي در مورد ارتباط احتمالي پديده هاي طبيعي كه به روشي نظام مند، كنترل شده، تجربي و دقيق انجام مي شود. يافته هاي تحقيقات پزشكي به دليل تاثير زياد بر زندگي مردم و سلامت جوامع از اهميت ويژه اي برخوردارند، به همين دليل اطمينان از صحت داده ها و آناليزهايي كه به عنوان يك تحقيق پزشكي ارائه مي شود، اهميت بسياري دارد.

اسلاید 41: منشور اخلاقی در انتشارات علمی2-    مطابق بيانيه هلسينكي و ديگر بيانيه هاي شناخته شده، تائيد اخلاقي جزء اصلي تمامي پژوهش هايي است كه بر روي انسانها، پرونده­هاي پزشكي، بافت انساني بي نام يا حيوانات زنده انجام مي گيرد . چنين تائيدي بايد توسط كميته هاي اخلاقي متناسب انجام گيرد. تائيديه كميته اخلاقي ذيصلاح بايد در متن مقاله ذكر شود. جزئيات رضايت بيماران و ساير مسائل مرتبط نيز بايد به روشني در پروپوزال پژوهشي و بصورت خلاصه در نتايج مطالعه توضيح داده شود.

اسلاید 42: منشور اخلاقی در انتشارات علمی3-    تمامي مسئوليت هر مطلب منتشر شده، شامل صحت و اعتبار تمامي مطالب آن، از جمله مطالب مربوط به اخلاق در پژوهش بر عهده نويسنده (نويسندگان) است. بطور كلي نويسندگان بايد به اندازه كافي در نگارش مقاله شركت داشته باشند تا بتوانند مسئوليت تمامي (يا حداقل بخشي) از محتويات مقاله را برعهده بگيرند. نويسنده مسئول كسي است كه مسئوليت تيم تحقيقاتي و صحت كل كار را مي پذيرد.

اسلاید 43: منشور اخلاقی در انتشارات علمی4-    مطالعات چاپ شده نياز به تكرار ندارند” به همين دليل، انتشار يا ارسال مجدد يا همزمان تمام يا بخشي از يك مقالة قبلاً چاپ شده يا ارسال شده به يك مجله، قابل قبول نيست. استثناهاي اين مورد شامل انتشار خلاصه اي از پژوهش براي سمينار يا كنگره يا چاپ و انتشار پژوهش به زبانهاي ديگر است.

اسلاید 44: منشور اخلاقی در انتشارات علمی5-  نويسندگان يك مقاله با انتشار آن ادعا مي كنند كه محتويات علمي و ادبي مقاله، منتج از فعاليت علمي خودشان است. استفاده از نظرات يا جملات ديگران تحت عنوان نتايج يك پژوهش اصيل بر خلاف اخلاق علمي است و تخلفي جدي محسوب مي شود كه سرقت ادبي يا Plagiarism نام دارد.

اسلاید 45: منشور اخلاقی در انتشارات علمی6-    جعل قسمتي يا تمام يافته هاي پژوهش (داده سازي)، دستكاري عمدي در داده ها يا آناليزها (گمراه كردن)، يا گزارش روش هايي كه در واقع از سوي محققين بكار نرفته اند، نمونه هايي از تقلب علمي هستند. در موارد احتمالي دانشگاه مدارك لازم را براي بررسي و اتخاذ تصميم لازم در مورد افراد درگير اخذ خواهد كرد. اين مدارك شامل بانك اطلاعاتي داده ها، مدارك بيماران، ريز بروندادهاي آناليزها و غيره خواهد بود.

اسلاید 46: منشور اخلاقی در انتشارات علمی7-  انتظار مي رود مجلات دانشگاه در هنگام دريافت مقاله، موارد ذيل را از نويسنده (نويسندگان) ‌خواستار شوند:·       اعطاي حق چاپ مقاله به مجله مربوطه ·     اعلام صريح مولفين مبني بر صحت و اصالت مقاله و اينكه مقاله از نوشتار ديگري كپي برداري نشده، در مجله ديگري چاپ نشده و يا براي چاپ ارسال نشده (و نخواهد شد)

اسلاید 47: منشور اخلاقی در انتشارات علمی8- در صورتي كه پس از رسيدگي موضوع تخلف احراز شود، كميته اخلاق دانشگاه مراتب را به مراجع صلاحيت دار (مانند هيات مميزه) ارجاع خواهد نمود. 

اسلاید 48: ملاحظات اخلاقی اخذ مجوز هاي لازم از دانشگاه و مسئولين مربوطه توضیح محقق به واحد هاي پژوهش در رابطه با نحوه انجام پژوهش و اهداف اجراي طرح تحقیقاتیاخذ رضايتنامه آگاهانه از نمونه های مورد پژوهش براي شركت در پژوهش اخذ خواهد شد.

اسلاید 49: ملاحظات اخلاقی اطمینان دادن به واحد هاي پژوهش كه اطلاعات گردآوري شده به صورت محرمانه حفظ مي گردد. به مسئولين اطلاع اطمينان داده خواهد شد كه در صورت تمايل مي توانند از نتايج تحقيق بهره مند شوند.دادان اختیار به شرکت کننده که در هر زمان دراجرای طرح تحقیقاتی در صورت عدم تمایل، می توانند از مطالعه خارج شوند.

اسلاید 50: نگرانی محققین حیطه پزشکی غیر انگلیسی زبان درباره سرقت علمی ناخواستهدکتر مهرداد جلالیانمجله اخلاق و تاریخ پزشکی 19 Aug 2009

اسلاید 51: Plagiarism ، واژه سختی از لحاظ تعریف و توضیح بیان شده و مکررا در ادبیات و نوشته ها کاربرد دارد، با این حال دیکشنری آکسفورد این کلمه را این طور تعریف نموده است:- کپی کردن ایده های یک فرد، کار یا کارهایی که وانمود شود خود فرد آنرا انجام داده است.- در بسیار از موارد سرقت ادبی، نوعی از عدم صداقت وجود دارد که منجر به فریب دادن خوانندگان می گردد که قابل تشخیص است.

اسلاید 52: اما در بسیاری از موارد دانشجویان، در فهم دقیق معنای این کلمه دچار مشکل می گردند.در حقیقت، بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان آنقدر مهارت کافی ندارند که بتوانند مطلبی را به درستی خلاصه نمایند، نقل قول نمایند و یا منبع اصلی آن مطلب را بدرستی قید نمایند.

اسلاید 53: واضح است که نگرانی درباره سرقت ادبی ناخواسته در بین محققین جوان زیاد است، چرا که این گروه با استراتژی های پیشگیری از سرقت ادبی آشنا نیستند و از طرف دیگر نیازمند چاپ ایده ها و کارهای تحقیقاتی خود به زبانی غیر از زبان مادری خود می باشند.

اسلاید 54: عدم توانایی کافی در مهارت های نگارشی، در میان پژوهشگران جوان ممکن است باعث ایجاد حس ناامیدی در افراد می گردد.نتیجتا، پژوهشگران از همکاران خود می آموزند که نه تنها با استفاده از اینترنت از Copy و Paste استفاده نمایند، بلکه از تغییر ظاهری کلمات و عبارات به سبکی که کار دیگران را به عنوان یک کار جدید نشان دهد نیز استفاده نمایند.

اسلاید 55: Bilić-Zulle L, Frković V, Turk T, Azman J, Petrovecki M. Prevalence of plagiarism among medical students. Croat Med. J. 2005; 46(1):126-31. تخمین وسعت این مشکل (سرقت ادبی) بسیار سخت است، با این حال استفاده روزافزون از اینترنت منجر به بروز نادرستی های آکادمیک بخصوص در فرم سرقت ادبی از نوع سایبری ( سرقت ادبی Copy-Paste) گردیده است. استفاده از نرم افزارهای کشف سرقت ادبی در مطالعه ای که در سال 2005 صورت گرفت، شیوع سرقت ادبی را در بین دانشجویان حیطه پزشکی که مرتکب این عمل شده بودند، حدود 91 % موارد اعلام نمود.

اسلاید 56: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که: آیا سرقت علمی یک موضوع جدی در آموزش پزشکی محسوب می شود؟ Gaberson (1997): در بین محققینی که مرتکب نادرستی های آکادمیکی گردیده اند، یک تهدید بالقوه وجود دارد که ممکن است این دیدگاه در آموزش های بالینی به کارآموزان نیز منتقل گردد.Harper (2006): نادرستی های آکادمیکی به عنوان یک عامل پیشگو کننده، نادرستی در محل کار و بد رفتاری های حرفه ای می گردد.

اسلاید 57: سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که: آیا سرقت علمی یک موضوع جدی در آموزش پزشکی محسوب می شود؟ نقدی که بر دو مطالعه گذشته مطرح است این است که، اصلی ترین انتظاری که از یک کارآموز حیطه پزشکی می رود، خلاقیت و نوآوری در مهارتهای آکادمیکی نیست، بلکه آگاهی و تبحر در حرفه است.

اسلاید 58: نتیجه گیری:به نظر می رسد، ارائه برخی از واحد های اجباری به منظور پیشگیر از بروز سرقت های علمی ناخواسته اجتناب ناپذیر و بسیار کمک کننده است. این کار، می تواند با انتشار آگاهی و دانش درباره سوء رفتارهای اخلاقی جدی، صورت پذیرد.

اسلاید 59: سیاست گذاری های ضد تقلب در دانشگاه آرید پاکستان سندیکای دانشگاه آرید در پاکستان در اجلاسی که 30 ژانویه 2011 برگزار کرد، پیشنهادات شورای آکادمیک این دانشگاه را در خصوص سیاستگذاریهای مرتبط با کپی برداری و سرقت علمی در مورد پایان نامه های کارشناسی ارشد تصویب کرد.برپایه این مصوبه، ناظران دانشکده ها با استفاده از یک نرم افزار ضد تقلب، پایان نامه های دانشجویان کارشناسی ارشد را مبتنی بر شاخص شباهت/ سرقت علمی (Plagiarism/Similarity Index ) کنترل می کنند.

اسلاید 60: سیاست گذاری های ضد تقلب در دانشگاه آرید پاکستان تنها پایان نامه هایی می توانند مورد قبول ناظران دانشکده ها قرار گیرند که میزان شباهت آنها (به استثنای کتابشناسی) کمتر از 10 درصد باشد. دانشگاه آرید درحال حاضر یکی از ترویج کنندگان اصلی سیاستگذاری سرقت علمی و کپی برداری است که توسط کمیسیون آموزش عالی پاکستان ارائه شده است.

اسلاید 61: سیستمهای ضد تقلب در دانشگاههای ایتالیااواخر سال 2009 شرکت فرانسوی Six Degrés متخصص در تولید نرم افزارهای ضد تقلب، سیستمی با عنوان Compilatio را برای بعضی از دانشکده های ایتالیا از جمله دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فلورانس و دانشگاه اقتصاد دانشگاه میلان بیکوکا توسعه داد. این نرم افزار با هدف جلوگیری از رواج پدیده کپی/ پیست در میان دانشجویان این کشور در نوشتن پایان نامه ها ارائه شده است.

اسلاید 62: سیستمهای ضد تقلب در دانشگاههای ایتالیا در بهار سال 2009 با انجام تحقیقاتی نشان داد که در حدود 50 درصد از پایان نامه های دوره لیسانس دانشجویان ایتالیایی کپی از روی وب است. این بررسیها نشان می دهد که دانشجویان به جای استفاده از منابع اینترنتی با ذکر مأخذ، آنها را به نام خود می نویسند. اولین آزمایش این نرم افزار موجب شد دو دانشجوی دوره لیسانس این دانشگاه که خود را برای مراسم دفاع از پایان نامه آماده می کردند به جای حضور در مقابل استادان، در کمیسیون آموزش به ترتیب 6 و 9 ماه از تحصیل معلق شوند.

اسلاید 63: نمونه ای از سرقت ادبیOriginalThe complexity of the current global economy has to do with certain fundamental disjunctures between economy, culture and politics which we have barely begun to theorise.PlagiarisedThe complexity of the current global economy has to do with certain fundamental disjunctures between economy, culture and politics which we have barely begun to theorise.AcceptableThe complexity of the current global economy has to do with certain fundamental disjunctures between economy, culture and politics which we have barely begun to theorise (Appadurai 1999, p. 221).

اسلاید 64: منابع ستوده ه، رفیع ن، میرزائی ز. نگاهي به دستبرد علمي و راهكارهاي پيشگيري و پيگيري آن. فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني.شماره 52جلد 13.نادری م، رحیمی وقار ر، موسوی موحدی ع. رهنمودهای اخلاقی برای نویسندگان نوشتارهای پژوهشی.نشریه نشاء علم. 1390 ، سال دوم، شماره اول، 53-57راهکار های اجتناب از سراقت ادبی.سایت رسمی دکتر مهرداد جلالیان. قابل دسترسی در:http://www.drmehrdad.comمنشور اخلاق در انتشارات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران. قابل دسترسی در :http://tumspress.tums.ac.ir/content/?contentID=75رشیدیان آ. تقلب در پژوهش، تخلف در پژوهش.قابل دسترسی در :http://www.tums.ac.ir/faculties/pages/?contentID=422کمیته گشوری اخلاق در پژوهش های علوم پزشکی. قابل دسترس در:http://hbi.ir/Nsite/SpecialService/?SERV=59&SGr=180&Level=12

اسلاید 65: منابع Jalalian Hosseini m, Bazargani R, Latiff L, Hanachi P, Syed Hassan S, Othman M. Medical researchers in non‐English countries and concerns about unintentional plagiarism. J Med Ethics Hist Med, 2009, 2:14Owl prude online writhing lab. available through :http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/589/01/Avoiding plagiarism. available through: http://www.depauw.edu/admin/arc/w-center/plag.aspAvoiding Plagiarism. available through: www.bllaw.co.uk/pdf/Plagiarism%20and%20the%20law.pdfhttp://www.mtroyal.ca/Library/HowDoI/CiteSources.htmhttp://www.lc.unsw.edu.au/plagiarism/index.html  http://www.plagiarism.org/

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید