صفحه 1:
اخلاق حرفه ایی در مقاله نوبسی مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان نم ‎Uses‏ مرداد ماه ۱۳۹۱

صفحه 2:
* جعل( (مطتسساه۳: ساخت داده و نتلیج و ثبت و گزارش آنها * تحریف((اطه۳) : دستکاری روش کار. ابزار و يا تغییر و حذف داده ها و نتایج. بطوری که تحقیق به عنوان یک مطلب ثبت شده. مشخص نگردد. * سرقت ادبی(۳): تصاحب و تملك ايده هاء نتایج» کلمات بدون ذکر نام و اعتبار صاحب اثر

صفحه 3:
سرقت علمی- ادبی استفاده از ایده ها و عبارات دیگران؛ به عنوان ايده و عبارات خويش و در ولقع نوعی دستبرد فکری با ابده دزدى است. سرقت علمی- ادبی می تولند شامل طیف وسیعی از دستبردهای آگاهانه تا کپی کردن اتفاقی مطالب دیگران باشد.

صفحه 4:
سرقت ادبی * «دستبرد علمی» و اصطلاحاتی مانند دزدیا سرقت علمی. ادبی با فکری در فارسی. در برابر وارهُ معپ۳۳) به کار می‌روند. * کاربرد لین وایْه در مفهوم «دزدی ادبی» را به «مارکوس والریوس مار تیلیوس» شاعر هجوسرای رومی سده نخست میلادی نسبت داده‌اند. وی خود را ارباب و صاحب و کلمات را برده خویش می‌دانست وبه کسانی که اشعار وی رابه نام خود عرضه می‌کردند. لقب ص مع دام (به معناى بجه دزد. غارتكرء قوبس دهنده) داده بود. ۲ = =

صفحه 5:
سرقت ادبی * اصطلاح سرقت آثار علمی» در سال ۱۶۲۰ میلادی به فرهنگ لغت انگلیسی وارد شد و در قرن بیستم میلادی به صورت عمل غیر اخلاقی . نملیش یک کار دروغین؛ دزدی و منتشر کردن انديشه های یک پژوهشگر بدون نام بردن از صاحب انديشه نام برده شده است. سس سس

صفحه 6:
سرقت ادبی در تمام کشورهای دنا وجود داشته و وجود خواهد داشت. مانند ناخالصی هر مورد دیگری در جهان هستی. پژوهش و علم هم. دارای آفت هایی هستند. در گذشته به دلیل آنکه سیستم جستجوی الکترونیکی کاملی برای شناسایی موارد تخلف علمی در دنیا وجود نداشت. به رغم آنکه در همه جای دنیا تخلف علمی انجام می شد. اما موارد آنن خیلی به

صفحه 7:
چرا نیازمند آگاهی درباره سرقت ادبی هستیم ؟ ۶ به عنوان عضوی از جامعه علمی. از ما انتظار می رود مسائل اخلاقی را در این جامعه رعایت کنیم که یکی از آنهاء ذکر ایده هاء عبارات و مفاهیمی است که آگاهانه از دیگران وام گرفته ایم. واضح است که بدون وام گرفتن از عبارات و يا ایده های دیگران نمی توانیم متن علمی بنویسیم ولی مهم است که بدانید چقدر از متون قدیمی با جدید استفاده کرده ایم .

صفحه 8:
چرا نیازمند آگاهی درباره سرقت ادبی هستیم ؟ * بخشی از این مهم با "شناخت منلبع" انجام می شود که می تولندبه شکل نقل قول در متن. پاورقی یا نوشته های پایانی باشد و علمل افتراق متون علمی از سایر متون است و در ولقع به عنوان بخشی از قدرت تحقیقات علمی محسوب می گردد .

صفحه 9:
سرقت علمی - ادبی. حداقل به ۳ دلیلی که در پی :آمده. غیر اخلاقی است نوعی دستبرد است. چرا که ایده ها و عبارات دیگران راکه بخشی از دارایی عقلانی آنهاست سرقت شده و به اسم فرد دیگری عرضه می گردد . زیرا فردی که اقدام‌به سرقت علمی - ادبی می نملید از لین عمل خویش صوف مين برق * مدرك تحصيلى. نشلنی از توانلیی و دلنش صاحب آن است. اگر فردبا تکیه جه لین مدرک و بدون احراز شرلیط واقعی علمَی در جلیی استخدام شود. ‎ara =e‏ سح

صفحه 10:
سرقت ادبی * به طور کلی سرقت ادبی. دارای دو بخش است: | گرفتن عبارت ها و یا انديشه از یک منبع و مرجع علمی ۳ نام نبردن از منبع و مرجع علمی که استفاده شده است. ee ‏ا‎

صفحه 11:
فعالیت های که ممکن است به عنوان سرقت ادبی در نظر گرفته شود :

صفحه 12:
قت ادبی نمونه هاى رايج سر

صفحه 13:
زمانیکه که فرد مطلبی را یادداشت می کند که شامل : و یا طالاعاتی از نوسینده يا منبع دیگری است. باید به صورت زیر نویس, نقل قول و ... نام نویسنده و پا منبع مورد استفاده را قید نماید.

صفحه 14:
دلایل سرقت ادبی علت اصلی و دقیق سرقت علمی - ادبی پیچیده است. چون کسی از درون ملیه فردی که لین عمل ناشایست را انجام می دهد. خبر ندارد. اما دلایل عمومی نیز وجود دارد: نبود مهارت پژوهشی -دشواری های ارزیابی منابع اینترنتی -یادداشت برداری بدون ریز بینی -ناتوانی در مدیریت زمان و برنامه ریزی _ سس

صفحه 15:
نبود مهارت پژوهشی برخی از دانشجویان و پژوهشگران. واقعا نمی دانند چطور از فهرست کتابخلنه ها. منلبع داده های مجلات و یا منلبع مراجع دیگر استفاده کنند. * برای کمک به این مشکل اساتید و دانشجویان می باشد با برگزاری دوره های آموزشی برای بدست آوردن لین مهارت‌به انها کمک نمود. _ سس

صفحه 16:
دشواری های ارزبابی منابع اینترنتی برخی از دانشجویان و پژوهشگران نمی دانند چطور منابع اینترنتی را ارزیلبی و بررسی کنند و همین موضوع عی تواند روی فر آیند پژوهش و داده های بدست آمده تاثیررگذار باشد.

صفحه 17:
یادداشت برداری بدون ریز بینی شلید رایجترین سرقت ادبی, دزدی ندانسته باشد. به طور معمول دانشجویان در زمان یادداشت برداری آنقدربی نظم و بدون ریز بینی یادداشت برداری می کنند که در زمان نگارش نوشتار و ارائه منابع و مراجع مورد استفاده . دچار سردر گمی می شوند. * به منظور جلوگیری از بروز چنین دشواری هلیی. عی توان‌به آنها آموزش داد که در هنگام یادداشت برداری و استناد به کار دیگران از نشانه های گوناگون استفاده نمایند.

صفحه 18:
ناتوانی در مدیریت زمان و برنامه ریزی * بسیاری از پژوهشگران مدیریت زمان و مهارت های برنامه ریزی ندارند و چون نمی توانند در زمان مقرر نوشتار و کار خود را تحهیل دهند . تعت تاثیر فشارهای روحی و روانی بیشتری برای سرقت دبی و رونوشت از کار دیگران وسوسه می شوند. 0 سح

صفحه 19:
در مبارزه با تقلب (هر نوع تقلبي) سه راهبرد اساسي وجود دارند: ۰ کاهش انگیزه براي انجام تقلب و جلوگيري از بروز آن ۰ شناسايي موثر و دقیق نقلب انجام شده ۰ برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده سس

صفحه 20:
کاهش انگیزه برای انجام تقلب و جلوگیری از بروز آن * راهبرد اول مداخلتی مثل آموزش گسترده در مورد انواع تقلب و عواقب انجام لن. تدوین آیین نامه های بازدارنده. آموزش سردبیران و اعضای تحریریه مجلات علمی درباره تقلب. گسترش فرهنگ شفافیت. صداقت و راستگویی در انجام و گزارش دهی پژوهش های انجام شده و نظیر آن را شامل می شود.

صفحه 21:
شناسایی موثر و دقیق تقلب انجام شده * در زمینه راهبرد دوم. شناسایی دقیق و مهثر تقلب ها. هنوز کارهای زیادی بلید انجام شوند. استفاده گسترده از نرم افزارهای کشف سرقت ادبی.به کار گیری روش های آماری شناسایی تقلب در داده ها و گزارش های تحلیل. بازدید از سابت ها و داده های اصلی مطالعات انجام شده لبه خصوص در مورد کار آزمایی های بالینی) از آن جمله اند.

صفحه 22:
برخورد با متقلب و جبران تقلب انجام شده * اجرای کامل آیین نامه تخلفات پژوهشی مداخله اصلی در راهبرد سوم (برخوردبا متقلب و چبران تقلب انجام شده) است. دانشگاه ها و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این زمینه جدی است.

صفحه 23:
برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده * یک مورد تقلب ‎po‏ تولند حیثیت شغلی یک فرد. اعتبار يك مرکزیا دانشگاه. و حتی اعتبار پژوهشی یک کشور را خدشه دار کند. در زمینه تحقیقات علوم يزشكى موضوع جدی تر است. چرا که تقلب ی تولند به اعتماد عمومی به حرفه پزشکی و نظام سلامت را نیز آسیب بزند.

صفحه 24:
راهکاری پیشگیری از سرقت ادبی -آموزش و بادگیری روش های صحیح تحقیق و جستجوی منابع -آگاهی از چگونگی نقل قول کردن -آشنایی با نحوه ذکر نمودن منابع -آشنایی با چگونگی تفسیر کردن یک متن

صفحه 25:
آموزش و یادگیری روش های صحیح تحقیق و جستجوی منابع: -در زمان یادداشت برداری از هر متنی در مورد تفسیر کردن آّن متن کاملا با دقت عمل نمایید. -اطمینان حاصل نمایید منابعی را را که مورد استفاده قرار داده لید. بدرستی ذکر نموده اید. - در نوشته های خود حتما بنویسید کدام بخش را از متنی اقتباس نموده اید و کدام بخش نظرات شخصی خود شما می باشد.

صفحه 26:
چگونگی ارجاع به منابع را یاد بگیریم: *مقلله تحقیقی شما اگر ارجاع نداشته باشد.به معنای ّن است که همة آن از خودتان است. "عانبا ارجاع‌به آثار کارشناسان و صاحب نظران نشان حی دهیم که در تهیه مقالة خود مطالعه و تحقیق کرده ایم. *همچنین با ارجاع دادن حق و حرمت کسانی را که از کلام و نظراتشان استفاده کرده ایم. می گزاریم. *بهترین راه برای اطمینان از دقیق بودن ارجاع هایمان ّن است که به هنگام مطالعه و تحقیق در منابع. به یادداشت برداری منظم بپردازيم.

صفحه 27:
ارجاع در چه مواردی لازم است؟ به همه منابعی که از آنها استفاده کرده لید. ارجاع بدهید. تنها کتاب نیست که بلیدبه ن ارجاع داد. برای هر کلمه. فکر یا اطلاعلتی که از هر منبعی گرفته اید باید ارجاع تهیه کنید. کتاب ها و مجله های علمی روزنامه ها و مجله های عادی جزوه ها با بروشورها فیلم های سینمایی پا مستند. برنامه های تلویزپونی ‎cle cule‏ اینترنتی و سابر منابع کامپیوتری ‎ ‎

صفحه 28:
: نحوه صحیح رفرنس دادن اتمام کتاب فصل یا مقاله ایی در 5 امقاله منتشر شده در |مجله( چایی ) امقالات روزنامه مقالهژورنال( پایگاه ‎Goals‏ امقاله روزنامه( فرمت الکترونیک) اسفحات وي آنجه كه شما بايد بدانيد نویسنده» مکان انتشاره انتشارلت» سال انتشار نویسنده و عنوان فصل یا مقاله‌فرد وبرایش کننده. عنوان کل کتاب» مکان ار اسم ناشر و تاریخ نشر شماره جلد. صفحه 1 [نویسنده و عنوان مقاله. نام ژورنالدوره و شماره ژورنال. تاریخ انتشار مقاله و صفحه مقاله انویسنده و عنوان مقالهء نام روزنامه تاريخ: صفحه نویسنده و عنوان مقاله. نام ژورنال» دوره و شماره مجلهء تاریخ انتشار ژورنال نام پایگاه داده مورد استفاده, تعداد صفحات آنویسنده و عنوان مقاله نام روزنامهء تاریخ انتشاره نام پایگاه مورد استفاده» تاریخ استفاده از مقاله مورد نظر نویسنده صفحه وب( فرد یا سازمان» عنوان صفحه. تاریخ آخرین به روز ساني شقیخه آدرتن هجدوب

صفحه 29:
آگاهی از چگونگی نقل قول کردن "قید نمودن نام فردی که در متن از وی نقل قول شده است. -حتما از نشان و علامت نقل قول در متن هلیی که اقتباس شده اند گذاشته شود. - می توانید از علامتهلیی نظیر پرانتز نیز استفاده نما

صفحه 30:
نقل قول مستة بزنویسی دقیق کلام شفاهی یا کتبی دیگران نقل قول مستقیم است. وقتی حی خواهیم عین کلام کسی را در نوشته خود نقل کنیم. باید: ._ آن را بین دو گیومه ( «») بياوريم و بلافاصله منبع را ذکر حتی هنگامی که یک عبارت يا یک کلمه خاص و مهم را از کسی با منبعی نقل می کنیم. آن را در كيومه بياوريم. حتماً صفحه و کل دقیق مطلب نقل شده‌رلذ کر کنیم

صفحه 31:
نقل قول غ ‎we‏ خلا کرد * هنگامی که اطلاعات و مطللب منبعی را در نوشته خود ترکیب حی کنیم و لن رابا کلام خودمان بنویسیم. نقل قول غير مستقیم کرده لیم . * نقل قول غیرمستقیم. بازنویسی یا بازگویی یک قطعه گوچک از یک متن است که طیر لن. معتای. اصلی به صورت دیگری بیان مي شود.

صفحه 32:
نقل قول غیرمستقیم و خلاصه كردن * خلاصه یا نقل قول غیرمستقیم بلید.به قلم ما باشد و از کلمات و جمله های خود ‎Gly‏ بیان مطالب دیگران استفاده کنیم.به باد داشته باشیم که فقط تغییر دادن بيك یا دو کلمه نقل قول غیرمستقیم نیست؛ بلکه باید مطلبی را که خوانده لیم خوب فهم کنیم و سپس آن را با استفاده از کلمات و عبارات خود بیان کنیم.

صفحه 33:
آشنایی با چگونگی تفسیر کردن یک متن -تفسیر و تاویل کردن یک متن‌به چه معناست؟ برداشت فرد از نقل قول یک نویسنده و بیان آن به زبان خود - هرگز به عنوان تاویل و تفسیر یک متن. متن اصلی نویسنده را جابجا ننموده یا کلملتی اندک از ن را تغییر ندهید( باید مفهوم عبارت را به زبان خود بیان نمایید). - بلید لین توانلیی را در خود ایجاد نمایید..تا بدون دسترسی ابه متن اصلی بتوانید محتوای اصلی متن را به زبان خود | خلاصه نمایید.

صفحه 34:
مجازاتهای قانونی * در دانشگاه‌ها. کمیته انضباطی به موارد دستبرد علمی دانشجویان و استادان رسیدگی می‌کند. در بسیاری از دانشگاه‌ها. دستبرد علمی توسط دانشجویان. تخلفی جدی محسوب می‌شود و به از دست دادن درجه دانشگاهی آنها بویژه در سطوح عالی نیز ممکن است منجر شود. در برخی دیگر بستهبه نوع سرقت ادبی. از نمرهُ درسی دانشجو کاسته می‌شود. استادان و پژوهشگرلنی که مرتکب دستبرد علمی می‌شهند. علاوه بر از دست دادن اعتبار خود. گستره‌ای از مجازاتها- از تعلیق تا

صفحه 35:
نرم‌افزارهایی که برای کشف دستبرد علمی ۴ نرم‌افزارها و سایت هلیی که برای کشف دستبرد علمی در اسناد متنی به کار می‌روند مانند عظ20) ,وه () و , ۵ , ‎Porat‏ ‏ببعع() در بیشتر مسسه‌های آموزشی و دانشگاه‌ها بویه در آمریکا مثل دانشگاه بوستون و دانشگاه آکسفورد و... از ۵۵ استفاده می کنند. * نرم افزاز ,9و که عنوان مقلله. خلاصه مقلله و کلید واژه های مقاله را بررسی می کند. نت ‎safe Vjassign‏ ‎pea‏ ‎a Dupli Checker}‏ —— ۰ :

صفحه 36:
‘Tumitin Originality Roport Plagaism and te intemet by Smithson Tery Processed on 0-19.05 at 6:5 PM D4] 75% meich (ve inom) itt anil ro rey Wray. a fast aeys ptesionaly utter the ik of deacon was very high “The intornot now makes it easy to find thousands of 1] ‘relevant sources in seconds, and usta shor timo tod paglarst can tnd, copy and paste together 7 ‘an entre tem paper ar essay. Because 9 good del of oy ‘ofthe materia ‏هروه‎ ns and in the spaco ofa fow minutos plagiarete ‘can find, copy, and paste together an ‘entire term paper or essay. Because much ‘of the material online the intemet seems fo werk inthe plagiria’s favor ‘Search engines can be useful for tracking down ‘suspect paceagos, but even thay have their limitations, given tho number, variety, and password protected nature of many websites. Even ‘hare search angines do prove useful, manually ‘do prove useful, manually searching the internet for

صفحه 37:
Dupli Checker cy ae ues) Dupli Checker [EH ee ‎cele content fie (at) by pressing Browse button & then press‏ رای وی و مور ‎eens 0008 ‏سوه عاوومته‎ omsni® Plagiarism Checker ‎ ‎

صفحه 38:
Dupli Checker cy Dupli Checker! Len a dee Usa ‎“CERTIFICATIONS ——_cOUREES.‏ مس مه مهد مه و ‎3 ‎Santencel; "The,problem is particularly significant in countries, whera the researchers, for the promisa of the, promotion, ware compelled by the academic, institutes ta publish ther papers in reputable, Enghsh Joumals, wheregs english is rot their frst,languge" ‎htpeneurna's.ume.co.rmulltextasactume_.e=' 34e4 ‎“The,problem is particularly signi iries,whare the researchers, for the promise of the,promotion, ‘were compolled by the academic,institutes to publish their papers in roputable,English journals, whereas English is not their frst, language” ‎Santence2: “Lacking sufficient abilities in writing, skils, the young scholars may feel frustrated andjunable to transform their eriginal ideas into,perfectly acceptable wnlten works! ‎ ‎ ‎hitpajournals ums aciffall_texLaspx@tums_jd=1 3986 “Lacking ‘iting, okills, the young scholars may feel frustrated and.unable to transform theit original ideas into,perfectly accaptable waitten works". ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 39:
نحوه برخورد با تقلب های علمی در کشور * در برخورد دانشگاه و سازمانی که فرد به كن وابسته است‌با تقلب علمی: دانشگاه و سازمان مربوطه نمی تواند برای ایتقای عضو هیئت علمی‌به مقلله کپی برداری شده استناد کند و درمورد دانشجوبان نیز هیچ دانشجویی در صورت ارتکاب به چنین کاری نبلید.به وسیله لین مقاله فارغ التحصیل شود.

صفحه 40:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۱- پژوهش عبارتست از "آزمودن فرضیاتی در مورد ارتباط احتمللی پدیده های طبیعی که‌به روشى نظام مند. کنترل شده. تجربى و دقيق انجام عى شود". بافنه های تحقبقات يزشكىببه دليل تاثير زياد بر زندكى مردم و سلامت جوامع از اهمیت وییه ای برخوردارند.به همين دليل اطمينان از صحت داده ها و آنالیزهاییی که به عنوان یک تحقیق پزشکی ارائه می شود. اهمیت بسیاری دررد.

صفحه 41:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۲- مطلبق بیانیه هلسینکی و دیگر بیانیه های شناخته شده. تائید اخلاقی جزء اصلی تمامی پژوهش هلیی است که بر روی انسانها. پروندههای پزشکی, بافت انسانی جی نام یا حیوانات زنده انجام ی گیرد . چنین تائیدی بلید توسط کمیته های اخلاقی متناسب انجام گيرد. تائیدیه کمیته اخلاقی ذیصلاح بلید در متن مقلله ذکر شود. جزئیات رضلیت بیماران و سایر مسائل مرتبط نیز بلید به روشنی در پروپوزال پژوهشی و بصورت خلاصه در نتلیج مطالعه توضیح داده شود.

صفحه 42:
منشور اخلاقى در انتشارات علمى ۳ تمامی مسئولیت هر مطلب منتشر شده. شامل صحت و اعتبار تمامی مطللب ن. از جمله مطللب مربوط به اخلاق در پژوهش بر عهده نویسنده (نویسندگان) است. بطور کلی نویسندگان باید به اندازه کافی در نگارش مقاله شرکت داشته باشند تا بتوانند مسئولیت تمامی (یا حداقل بخشی) از محتویات مقاله را برعهده بگيرند. نویسنده مسئول کسی است که مسئولیت تیم تحقیقاتی و

صفحه 43:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۴- "مطالعات چاپ شده نیاز به تکرار ندارند"به همین دلیل, انتشاریا ارسال مجددیا همزمان تمام یا بخشی از بيك مقللة قبلاً جاب شده یا ارسال شده به یک مجله. قلبل قیول کیست: استغاهای. لین موود شامل, انتشاز خلاصه ای از پژوهش برای سمینار یا کنگره با چاپ و انتشار پژوهش به زبانهای دیگر است.

صفحه 44:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی مه نویسندگان يك مقاله با انتشار آن ادعا مي کنند که محتویات علمي و ادبي مقاله» منتج از فعالیت علمي خودشان است. استفاده از نظرات یا جملات دیگران تحت عنوان نتایج يك پژیوهش اصیل ‎yy‏ خلاف اخلاق علمي است و تخلفي جدي محسوب مي شود که سرقت ادبي یا ‎2h eli Plagartsuz‏

صفحه 45:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۶- جعل قسمتی‌یا تمام یافته های پژوهش (داده سازی). دستکاری عمدی در داده هایا آنالیزها (گمراه کردن) یا گزارش روش هلیی که در واقع از سوی محققین بکار نرفته لند. نمهنه هلیی از تقلب علمی هستند. در موارد احتمالی دانشگاه مدارک لازم را برای بررسی و اتخاذتصمیم لازم در مورد افراد درگیر اخذ خواهد کرد. لین مدارک شامل بلنک اطلاعلتی داده هاء مدارک"بیماران. ریز پروندادهای آنالیزها و غیره خواهد بود. ‎—_Z a‏

صفحه 46:
۷- انتظار می رود مجلات دانشگاه در هنگام دریافت مقاله. موارد ذیل را از نوبسنده (نویسندگان) خواستار شوند: اعطای حق چاپ مقاله به مجله مربوطه اعلام صریح مولفین مبنی بر صحت و اصالت مقلله و اينکه مقلله از نوشتار دیگری کپی برداری نشده. در مجله دیگری ‎ole‏ نشده و با برای چاپ ارسال نشده (و نخواهد شد)

صفحه 47:
منشور اخلاقی در انتشارات علمی ۸- در صورتی که پس از رسیدگی موضوع تخلف احراز شود. کمیته اخلاق دانشگاه مراقب را به مراجع صلاحیت دار (مانند هیات ممیزه) ارجاع خواهد نمود.

صفحه 48:
ملاحظات اخلاقی اخذ مجوز های لازم از دانشگاه و مسئولین مربوطه * توضیح محقق به واحد های پژوهش در رابطه با نحوه انجام پژوهش و اهداف اجرای طرح تحقیقاتی * اخذ رضایتنامه آگاهانه از نمونه های مورد پژوهش برای شرکت در پژوهش اخذ خواهد شد.

صفحه 49:
ملاحظات اخلاقی * اطمینان دادن به واحد های پژوهش که اطلاعات گردآوری شده به صورت محرمانه حفظ می گردد. * به مسئولین اطلاع اطمینان داده خواهد شد که در صورت تمایل می توانند از نتایج تحقیق بهره مند شوند. * دادان اختیار به شرکت کننده که در هر زمان دراجرای تملییلی» می توانند از

صفحه 50:
انگلیسی زبان درباره سرقت علمی ناخواسته دکتر مهرداد جلالیان مجله اخلاق و تاربخ پزشکی ‎Aug 2009‏ 19 a —_ —— ۱ ———_——

صفحه 51:
مصوب) . واید سخنیاز لحاظ تعریفو توضیح بیان شده و مکررا در ادبیاتو نوشته ها کایبرد دارد. بالیرجلال میکشنری کسفورد لیرک مه رالیرطور تسعریفف مومملست - کپی کردن ایده های‌ییک فرد. کاریا کارهلیی که وانمود شود خود فرد آنرا انجام داده است. - در بسیار از موارد سرقت ادبی. نوعی از عدم صداقت وجود دارد که منجربه فریب دادن خوانندگان می گردد که قابل

صفحه 52:

صفحه 53:

صفحه 54:
*_ عدم توانایی کافی در مهارت های نگارشی. در میان پژوهشگران جوان ممکن است باعث ایجاد حس ناامیدی در افراد می گردد. * نتیجتاء پژوهشگران از همکاران خودمی آموزند کمنه تنها با استفاده از اینتینت از «) و عاعه۳) استفاده نمایند. بلکه از تغییر ظاهری کلمات و عبارات‌به سبکی که کار دیگران را به عنوان یک کار جدید نشان دهد نیز استفاده نمایند.

صفحه 55:
Bili¢c-Zulle L, Frkovié V, Turk T, Azman J, Petrovecki M. Prevalence of plagiarism among medical students. Croat Med. J. 2005; 46(1):126-31. * تخمین وسعت لین مشکل (سرقت ادبی) بسیار سخت است. با لین حال استفاده روزافزون از اینترنت منجر به بروز نادرستی های آکادمیک بخصوص در فرم سرقت ادبی از نوع سایبری ( سرقت ادبی عاوه0۳۳) گردیده است. * استفاده از نرم افزارهای کشف سرقت ادبی در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ صورت گرفت. شیوع سرقت ادبی را در بین دانشجویان حیطه پزشکی که مر تکّرلین عمل شده بودند. حدود ‎٩۱‏ موارد,اعلام,نمود.

صفحه 56:
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که: آیا سرقت علمی یک موضوع جدی در آموزش پزشکی محسوب می شود؟ ۰ (997) مسجسه: در بین محققینی‌که مرتکب| نادرستی های‌آکادمیکی‌گردیده ند یکتهدید بالفود وجود دارد که ممکن لست‌این‌دیدگاه در آموزش‌هوی نی به کارآموزان نیز منتقل‌گردد. ‎٠‏ (©900) -عوجهراك: نادرستى هاىلكادميكىبه عنولن ‎coats Si yale sy‏ نادرستی‌در محل‌کار و بد ‏رفتارىهاىحرفه لىمىك ردد. فوت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 57:
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که: آیا سرقت علمی یک موضوع جدی در آموزش پزشکی محسوب می شود؟ ۰ نقدی که بر دو مطالعه گذشته مطرح است این است که» اصلی ترین انتظاری که از یک کارآموز حیطه پزشکی می رود خلاقیت و نوآوری در مهارتهای آکادمیکی نیست» بلکه آگاهی و تبحر در حرفه است.

صفحه 58:
:نتيجه كيرى ‎٠‏ به نظر مى رسدء ارائه برخی از واحد های اجباری به منظور پیشگیر از بروز سرقت های علمی ناخواسته اجتناب ناپذیر و بسیار کمک کننده است. ‏۰ این کار» می تواند با انتشار. آگاهی و دانش درباریه سوء رفتارهای اخلاقی جدی» صورت پذیرد. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 59:
سیاست گذاری های ضد تقلب در دانشگاه آرید پاکستان * سندیکای دانشگاه آرید در پاکستان در اجلاسی که ۲۰ ژانویه ۱ برگزار کرد. پیشنهادات شورای آکادمیک این دانشگاه را در خصوص سیاستگذاریهای مرتبط با کپی برداری و سرقت علمی در مورد پایان نامه های کارشناسی ارشد تصویب کرد. * برپلیه لین مصوبه. ناظران دانشکده هابا استفاده از یک نرم افزار ضد تقلب. پایان لها دانشجویان ‎gis ly oh) alana‏

صفحه 60:
سیاست گذاری های ضد تقلب در دانشگاه آرید پاکستان *تنها پایان نامه هاپی می توانند مورد قبول ناظران دانشکده ها قرار گییند که میزان شباهت ‎as) UST‏ استثنای کتابشناسی) کمتر از ۱۰ درصد باشد. *دانشگاه آرید درحال حاضر یکی از ترویج کنندگان اصلی "سیاستگذاری سرقت علمی و کپی برداری" است که توسط يسيون آموزش علا پاکستان ارائه شده است>

صفحه 61:
سیستمهای ضد تقلب در دانشگاههای ایتالیا * اواخر سال ۲۰۰۹ شرکت فرانسوی ۳6۵0۲65 512 متخصص در تولید نرم افزارهای ضد تقلسب. سیستمی با عنوان ‎Compilatio‏ را برای بعضی از دانشکده های ایتالیا از جمله دانشکده علوم سیاسی دانشگاه فلورانس و دانشگاه اقتصاد دانشگاه "میلان بیکوکا" توسعه داد. * لين نرم افزاربا هدف جلوگیری از رواج پدیده "کپی/ پیست" در میان دانشجویان لین کشور در نوشتن پایان نامه ها ارائه شده است.

صفحه 62:
سیستمهای ضد تقلب در دانشگاههای ایتالیا * در بهار سال ۲۰۰۹ با انجام تحقیقلنی نشان داد که در حدود ۵۰ درصد از پایان نامه های دوره لیسانس دانشجویان ابتالیلیی کپی از روی وب است. لین بررسیها نشان حی دهد که دانشجویان به جای استفاده از منلبع اینترنتی با ذکر مأخذ. آنها رابه نام خود می * اولین آزملیش لین نرم افزار موجب شد دو دانشجوی دوره لیسانس لین دانشگاه که خود را برای مراسم دفاع از پایان نامه آماده می

صفحه 63:
نمونه ای از سرقت ادبی : ‎curred yobd eoverny hee to do wits certain Puodarenidl‏ عار عق سوا ودرا ‎pike ed poles his we hws barely‏ زره ریا یبیل ییا ها چا ‏لوپ ۰ ‎The powpleniy oP he reread ‏روعي لايق‎ hes i ie wik certain Puan copies benassi ence) ners ued poles whids woe’ hae bared: ‏تیا با مسا‎ ‏لو ۰ ‎۱ ‏.(080 .م ,©0606 زو ‎ ‎

صفحه 64:
منابع ستوده ۰. رفیع ن. میرزلنی ز. نگاهیبه دستبرد علمی و راهکارهای پیشگیری و پیگیری آن. فصلنامه کتابداری و اطلاع رسانی.شماره ۵۲جلد ۱۳. وقار ر. موسوی موحدی ع. رهنمودهای اخلاقی برای نویسندگان نوشتارهای یه نشاء علم. ۰۱۳۹۰ سال دوم. شماره اول. ۵۷-۵۳ راهکار های اجتناب از سراقت ادبی.سایت رسمی دکتر مهرداد جلالیان. قابل دسترسی در: ‎Ripthww.droekrded.cow‏ + منشور اخلاق در انتشارات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران, قابل دسترسی در جم او مق هم ود بسا رشيديان آ. ع ‎BN BOS sd‏

صفحه 65:
منابع Jalalian Hosseini m, Bazargani R, Latiff L, Hanachi P, Syed Hassan S, Othman M. Medical researchers in non- English countries and concerns about unintentional plagiarism. J Med Ethics Hist Med, 2009, 2:14 Owl prude online writhing lab. available through :http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/589/01/ Avoiding plagiarism. available through: http://www.depauw.edu/admin/arc/w-center/plag.asp Avoiding Plagiarism. available through: www.bllaw.co.uk/pdf/Plagiarism%20and%20the %20law.pdf ‎htm‏ و هر رم ‎

اخالق حرفه ایی در مقاله نویسی مرکز تحقیقات پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان مریم چهره گشا مرداد ماه 1391 ‏Page 1 ‏Free Powerpoint Templates • جع1ل( ( :Fabricationس1اخت داده و نتای1ج و ثبت و گزارش آنها • تحری1ف(( : Falsificationدس1تکاری روش کار ،ابزار و یا تغیی1ر و حذف داده ه1ا و نتای1ج ،بطوری ک1ه تحقی1ق به عنوانی1ک مطلب ثبت شده ،مشخص نگردد. • س1رقت ادب1ی( :)Plagiarismتص1احب و تمل1ک ایده ها، نتایج ،کلمات بدون ذکر نام و اعتبار صاحب اثر ‏Page 2 ‏Free Powerpoint Templates سرقت ادبی چیست؟ • س1رقت علم1ی -ادب1ی اس1تفاده از ايده ها و عبارات ديگران، ب1ه عنوان ايده و عبارات خويش و در واق1ع 1نوع1ي دستبرد فکري يا ايده دزدی اس1ت. • س1رقت علم1ی -ادب1ی م1ي توان1د شام1ل طيف وسيعي از دس1تبردهای آگاهان1ه ت1ا کپ1ي کردن اتفاق1ي مطالب دیگران باشد. ‏Page 3 ‏Free Powerpoint Templates سرقت ادبی • «دس1تبرد علم1ي» و اص1طالحاتي مانن1د دزدي يا س1رقت علم1ي ،ادب1ي يا فكري در فارسي ،در برابر واژة Plagiarismبه كار مي‌روند. • كاربرد اين واژ1ه در مفهوم «دزدي ادب1ي» را به «ماركوس والريوس مارتيليوس» شاع1ر هجوس1راي روم1ي س1ده نخس1ت ميالدي نسبت داده‌اند .وي خود را ارباب و ص1احب و كلمات را برده خويش مي‌دانس1ت وب1ه كس1اني كه اشعار وي راب1ه نام خود عرض1ه مي‌كردند، لقب ( plagiariusبه معناي بچه دزد ،غارتگر ،فريب دهنده) داده بود. ‏Page 4 ‏Free Powerpoint Templates سرقت ادبی • اص1طالح س1رقت آثار علم1ی ،در س1ال 1620میالدی به فرهن1گ لغ1ت انگلیس1ی وارد ش1د و در قرن بیستم میالدی ب1ه ص1ورت عم1ل غی1ر اخالق1ی ،نمای1ش ی1ک کار دروغین، دزدی و منتش1ر کردن اندیش1ه های ی1ک پژوهشگر بدون نام بردن از صاحب اندیشه نام برده شده است. ‏Page 5 ‏Free Powerpoint Templates • س11رقت ادب11ی در تمام کشورهای دنی11ا وجود داشت11ه و وجود خواه11د داشت. • مانن1د ناخالص1ی ه1ر مورد دیگری در جهان هس1تی ،پژوه1ش و عل1م ه1م، دارای آفت هایی ه1ستند. • در گذشت1ه ب1ه دلی1ل آنک1ه س1یستم جس1تجوی الکترونیک1ی کامل1ی برای شناس1ایی موارد تخل1ف علم1ی در دنی1ا وجود نداشت .ب1ه رغ1م آنک1ه در هم1ه جای دنی1ا تخل1ف علم1ی انجام م1ی ش1د ،ام1ا موارد آ1ن خیل1ی ب1ه سختی کشف می گردید. ‏Page 6 ‏Free Powerpoint Templates چرا نیازمند آگاهی درباره سرقت ادبی هستیم ؟ • به عنوان عضوي از جامعه علمي ،از ما انتظار مي رود مسائل اخالقي را در اين جامعه رعايت کنيم که يکي از آنها ،ذکر ايده ها، عبارات و مفاهيمي است که آگاهانه از ديگران وام گرفته ايم. واضح است که بدون وام گرفتن از عبارات و يا ايده هاي ديگران نمي توانيم متن علمي بنويسيم ولي مهم است که بدانيد چقدر از متون قديمي يا جديد استفاده کرده ايم . ‏Page 7 ‏Free Powerpoint Templates چرا نیازمند آگاهی درباره سرقت ادبی هستیم ؟ • بخش1ي از اين مه1م ب1ا "شناخ1ت مناب1ع" انجام م1ي شود ک1ه م1ي توان1دب1ه شک1ل نق1ل قول در مت1ن ،پاورق1ي يا نوشت1ه هاي پاياني باش1د و عام1ل افتراق متون علم1ي از س1اير متون اس1ت و در واق1ع به عنوان بخشي از قدرت تحقيقات علمي محسوب می گردد . ‏Page 8 ‏Free Powerpoint Templates سرقت علمی -ادبی ،حداقل به 3دلیلي که در پي :آمده ،غير اخالقي است • نوع1ي دس1تبرد اس1ت ،چرا ک1ه ايده ه1ا و عبارات ديگران را ک1ه بخش1ي از دارايي عقالني آنهاست سرقت شده و به اسم فرد دیگری عرضه مي گردد . • زيرا فردی ک1ه اقدامب1ه س1رقت علم1ی -ادب1ی م1ی نمای1د از اين عم1ل خویش سود مي برد. • مدرک تحص1يلي ،نشان1ي از توانايي و دان1ش ص1احب آ1ن اس1ت ،اگ1ر فردب1ا تکيه ب1ه اين مدرک و بدون احراز شرايط واقع1ي علم1ي در جايي اس1تخدام شود، مي تواند براي ديگران خطرناک باشد. ‏Page 9 ‏Free Powerpoint Templates سرقت ادبی • به طور کلی سرقت ادبی ،دارای دو بخش است: .1گرفتن عبارت ها و یا اندیشه از یک منبع و مرجع علمی .2نام نبردن از منبع و مرجع علمی که استفاده شده است. ‏Page 10 ‏Free Powerpoint Templates فعالیت های که ممکن است به عنوان سرقت ادبی در نظر گرفته شود : • خریدن ،برداشتن و یا قرض گرفتن یک برگه • کپی کردن مطالب از منابع دیگر بدون ذکر منبع • بهره گیری از نظرات دیگران بدون ذکر منبع آن • تفسیر یک مطلب بسیار شبیه به مطلب اصلی ‏Page 11 ‏Free Powerpoint Templates سرقت ادبی عمدی سرقت ادبی تصادفی نمونه های رایج سرقت ادبی • دانلود کردن منابع اطالعاتی رایگان • کپ1ی کردن مقاالت از اینترن1ت و ی1ا منابع اطالعاتی عمومی • کپ1ی برداری و چین1ش چن1د متن در کنار هم به عنوان یک متن جدید • استفاده از رفرنس های اشتباه • تغییر دادن اطالعات و داده ها ‏Page 12 ‏Free Powerpoint Templates زمانیکه که فرد مطلبی را یادداشت می کند که شامل : • کلمات • عقاید • آمار • حقایق • و یا طاالعاتی از نوسینده یا منبع دیگری است ،باید به صورت زیر نویس ،نقل قول و ...نام نویسنده و یا منبع مورد استفاده را قید نماید. ‏Page 13 ‏Free Powerpoint Templates دالیل سرقت ادبی عل1ت اص1لی و دقی1ق س1رقت علم1ی – ادب1ی پیچیده اس1ت ،چون کسی از درون مای1ه فردی ک1ه ای1ن عم1ل ناشایس1ت را انجام م1ی ده1د ،خبر ندارد ،اما دالیل عمومی نیز وجود دارد: نبود مهارت پژوهشیدشواری های ارزیابی منابع اینترنتییادداشت برداری بدون ریز بینی-ناتوانی در مدیریت زمان و برنامه ریزی ‏Page 14 ‏Free Powerpoint Templates نبود مهارت پژوهشی • برخ1ی از دانشجویان و پژوهشگران ،واقع1ا نم1ی دانند چطور از فهرس1ت کتابخان1ه ه1ا ،مناب1ع داده های مجالت و ی1ا مناب1ع مراجع دیگر استفاده کنند. • برای کم1ک ب1ه ای1ن مشک1ل اس1اتید و دانشجویان م1ی باش1د با برگزاری دوره های آموزش1ی برای بدس1ت آوردن ای1ن مهارتب1ه انها کمک نمود. ‏Page 15 ‏Free Powerpoint Templates دشواری های ارزیابی منابع اینترنتی • برخ1ی از دانشجویان و پژوهشگران نم1ی دانن1د چطور منابع اینترنت1ی را ارزیاب1ی و بررس1ی کنن1د و همی1ن موضوع م1ی تواند روی فرآیند پژوهش و داده های بدست آمده تاثیرگذار باشد. ‏Page 16 ‏Free Powerpoint Templates یادداشت برداری بدون ریز بینی • شای1د رایجتری1ن س1رقت ادب1ی ،دزدی ندانس1ته باشد .به طور معمول دانشجویان در زمان یادداش1ت برداری آنقدر ب1ی نظ1م و بدون ریز بین1ی یادداش1ت برداری م1ی کنن1د که در زمان نگارش نوشتار و ارائه منابع و مراجع مورد استفاده ،دچار سردر گمی می شوند. • ب1ه منظور جلوگیری از بروز چنی1ن دشواری های1ی ،م1ی توانب1ه آنها آموزش داد که در هنگام یادداشت برداری و استناد به کار دیگران از نشانه های گوناگون استفاده نمایند. ‏Page 17 ‏Free Powerpoint Templates ناتوانی در مدیریت زمان و برنامه ریزی • بس1یاری از پژوهشگران مدیری1ت زمان و مهارت های برنامه ریزی ندارن1د و چون نم1ی توانند در زمان مقرر نوشتار و کار خود را تحوی1ل دهن1د ،تح1ت تاثی1ر فشارهای روح1ی و روانی بیشتری برای سرقت دبی و رونوشت از کار دیگران وسوسه می شوند. ‏Page 18 ‏Free Powerpoint Templates راهبرد اساسی در مقابله با سرقت ادبی در مبارزه با تقلب (هر نوع تقلبي) سه راهبرد اساسي وجود دارند: • كاهش انگيزه براي انجام تقلب و جلوگيري از بروز آن • شناسايي موثر و دقيق تقلب انجام شده • برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده ‏Page 19 ‏Free Powerpoint Templates كاهش انگيزه براي انجام تقلب و جلوگيري از بروز آن • راه1برد اول مداخالت1ي مث1ل آموزش گس1ترده در مورد انواع تقلب و عواق1ب انجام آ1ن ،تدوين آيين نامه هاي بازدارنده ،آموزش س1ردبيران و اعضاي تحريريه مجالت علم1ي درباره تقل1ب ،گسترش فرهن1گ شفافيت ،ص1داقت و راس1تگويي در انجام و گزارش دهي پژوهش هاي انجام شده و نظير آن را شامل مي شود. ‏Page 20 ‏Free Powerpoint Templates شناسايي موثر و دقيق تقلب انجام شده • در زمين1ه راه1برد دوم ،شناس1ايي دقيق و موث1ر تقل1ب ها ،هنوز كارهاي زيادي بايد انجام شوند .اس1تفاده گسترده از نرم افزارهاي كش1ف س1رقت ادب1ي،ب1ه كار گيري روش هاي آماري شناس1ايي تقلب در داده ه1ا و گزارش هاي تحليل ،بازديد از س1ايت ها و داده هاي اص1لي مطالعات انجام شده (ب1ه خص1وص در مورد كارآزمايي هاي باليني) از آن جمله اند. ‏Page 21 ‏Free Powerpoint Templates برخورد با متقلب و جبران تقلب انجام شده • اجراي كام1ل آيين نام1ه تخلفات پژوهش1ي مداخل1ه اصلي در راه1برد س1وم (برخورد ب1ا متقل1ب و ج1بران تقلب انجام شده) اس1ت .دانشگاه ه1ا و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزش1كي در اين زمينه جدي است. ‏Page 22 ‏Free Powerpoint Templates برخورد با فرد متخلف و جبران تقلب انجام شده • يك مورد تقل1ب م1ي توان1د حيثيت شغل1ي يك فرد ،اعتبار يك مركز يا دانشگاه ،و حت1ي اعتبار پژوهش1ي يك كشور را خدش1ه دار كند .در زمين1ه تحقيقات علوم پزشكي موضوع جدي ت1ر اس1ت ،چرا كه تقل1ب م1ي توان1د به اعتماد عموم1ي ب1ه حرف1ه پزش1كي و نظام س1المت را نيز آسيب بزند. ‏Page 23 ‏Free Powerpoint Templates راهکاری پیشگیری از سرقت ادبی آموزش و یادگیری روش های صحیح تحقیق و جستجوی منابعآگاهی از چگونگی نقل قول کردنآشنایی با نحوه ذکر نمودن منابع-آشنایی با چگونگی تفسیر کردن یک متن ‏Page 24 ‏Free Powerpoint Templates آموزش و یادگیری روش های صحیح تحقیق و جستجوی منابع: در زمان یادداش1ت برداری از ه1ر متن1ی در مورد تفس1یر کردن آ1ن مت1ن کامال بادقت عمل نمایید. اطمینان حاص1ل نمایی1د منابع1ی را را ک1ه مورد اس1تفاده قرار داده ای1د ،بدرس1تی ذکرنموده اید. در نوشت1ه های خود حتم1ا بنویس1ید کدام بخ1ش را از متن1ی اقتباس نموده اید وکدام بخش نظرات شخصی خود شما می باشد. -تمامی مستندات مربوط به اطالعات خود را حتما یادداشت کنید. ‏Page 25 ‏Free Powerpoint Templates چگونگى ارجاع به منابع را ياد بگيريم: •مقال1ه تحقيق1ى شم1ا اگ1ر ارجاع نداشت1ه باش1د ،ب1ه معناى آ1ن اس1ت كه هم1ة آن از خودتان است. •م1اب1ا ارجاعب1ه آثار كارشناس1ان و ص1احب نظران نشان م1ى دهيم كه در تهيه مقالة خود مطالعه و تحقيق كرده ايم. •همچنينب1ا ارجاع دادن ح1ق و حرم1ت كس1انى را كه از كالم و نظراتشان استفاده كرده ايم ،مى گزاريم. •بهترين راه براى اطمينان از دقيق بودن ارجاع هايمان آ1ن اس1ت كه به هنگام مطالعه و تحقيق در منابع ،به يادداشت بردارى منظم بپردازيم. ‏Page 26 ‏Free Powerpoint Templates ارجاع در چه مواردى الزم است؟ ب1ه هم1ه منابع1ى كه از آنه1ا اس1تفاده كرده ايد ،ارجاع بدهيد .تنها كتاب نيس1ت كه بايدب1ه آ1ن ارجاع داد .براى ه1ر كلم1ه ،فكر يا اطالعات1ى كه از هر منبعى گرفته ايد بايد ارجاع تهيه كنيد. • كتاب ها و مجله هاى علمى • روزنامه ها و مجله هاى عادى • جزوه ها يا بروشورها • فيلم هاى سينمايى يا مستند ،برنامه هاى تلويزيونى • سايت هاى اينترنتى و ساير منابع كامپيوتري ‏Page 27 ‏Free Powerpoint Templates :نحوه صحیح رفرنس دادن نوع منبع تمام کتاب فصل یا مقاله ایی در کتاب مقاله منتشر شده در مجله( چاپی ) مقاالت روزنامه مقاله ژورنال( پایگاه داده) مقاله روزنامه( فرمت الکترونیک) صفحات وب ‏Page 28 آنچه که شما باید بدانید نویسنده ،عنوان ،مکان انتشار ،انتشارات ،سال انتشار نویسنده و عنوان فصل یا مقاله،فرد ویرایش کننده ،عنوان کل کتاب ،مکان انتشار ،اسم ناشر و تاریخ نشر ،شماره جلد ،صفحه نویسنده و عنوان مقاله ،نام ژورنال،دوره و شماره ژورنال ،تاریخ انتشار مقاله و صفحه مقاله نویسنده و عنوان مقاله ،نام روزنامه ،تاریخ ،صفحه نویسنده و عنوان مقاله ،نام ژورنال ،دوره و شماره مجله ،تاریخ انتشار ژورنال، نام پایگاه داده مورد استفاده ،تعداد صفحات نویسنده و عنوان مقاله ،نام روزنامه ،تاریخ انتشار ،نام پایگاه مورد استفاده، تاریخ استفاده از مقاله مورد نظر نویسنده صفحه وب( فرد یا سازمان) ،عنوان صفحه ،تاریخ آخرین به روز رسانی صفحه ،آدرس صفحه وب ‏http://www.mtroyal.ca/Library/HowDoI/CiteSources.htm ‏Free Powerpoint Templates آگاهی از چگونگی نقل قول کردن قی1د نمودن نام فردی ک1ه در مت1ن از وی نقل قولشده است. حتم1ا از نشان و عالم1ت نق1ل قول در مت1ن های1ی کهاقتباس شده اند گذاشته شود. م1ی توانی1د از عالمتهای1ی نظی1ر پرانت1ز نی1ز استفادهنمایید. ‏Page 29 ‏Free Powerpoint Templates نقل قول مستقيم بازنويس1ى دقيق كالم شفاه1ى يا كت1بى ديگران نق1ل قول مستقيم اس1ت ،وقت1ى م1ى خواهيم عين كالم كس1ى را در نوشت1ه خود نقل كنيم .بايد: • آ1ن را بين دو گيوم1ه ( « » ) بياوريم و بالفاص1له منب1ع را ذكر كنيم. • حتى هنگامى كه يك عبارت يا يك كلمه خاص و مهم را از كسى يا منبعى نقل مى كنيم .آن را در گيومه بياوريم. • حتم ًا صفحه و كل دقيق مطلب نقل شده را ذكر كنيم ‏Page 30 ‏Free Powerpoint Templates نقل قول غيرمستقيم و خالصه كردن • هنگام1ى كه اطالعات و مطال1ب منبع1ى را در نوشته خود تركيب م1ى كنيم و آ1ن را ب1ا كالم خودمان بنويس1يم ‌،نقل قول غير مستقيم كرده ايم . • نق1ل قول غيرمس1تقيم ،بازنويس1ى يا بازگويى يك قطعه كوچ1ك از يك مت1ن اس1ت كه ط1ى آ1ن معناى اص1لى به صورت ديگرى بيان مى شود. ‏Page 31 ‏Free Powerpoint Templates نقل قول غيرمستقيم و خالصه كردن • خالص1ه يا نق1ل قول غيرمس1تقيم بايد ب1ه قل1م م1ا باشد و از كلمات و جمل1ه هاى خود براى بيان مطالب ديگران اس1تفاده كنيم .ب1ه ياد داشت1ه باشيم كه فق1ط تغيير دادن يك يا دو كلم1ه نق1ل قول غيرمس1تقيم نيس1ت؛ بلكه بايد مطلبى را كه خوانده ايم خوب فه1م كنيم و س1پس آ1ن را با استفاده از كلمات و عبارات خود بيان كنيم. ‏Page 32 ‏Free Powerpoint Templates آشنایی با چگونگی تفسیر کردن یک متن تفس1یر و تاوی1ل کردن ی1ک مت1ن ب1ه چ1ه معناس1ت؟ برداشتفرد از نقل قول یک نویسنده و بیان آن به زبان خود هرگ1ز ب1ه عنوان تاوی1ل و تفس1یر ی1ک مت1ن ،مت1ن اصلینویس1نده را جابج1ا ننموده ی1ا کلمات1ی اندک از آ1ن را تغییر ندهید( باید مفهوم عبارت را به زبان خود بیان نمایید). بای1د ای1ن توانای1ی را در خود ایجاد نمایی1د ،ت1ا بدون دسترسیب1ه مت1ن اص1لی بتوانی1د محتوای اص1لی مت1ن را به زبان خود خالصه نمایید. ‏Page 33 ‏Free Powerpoint Templates مجازاتهاي قانوني • در دانشگاه‌ه1ا ،كميت1ه انضباط1ي ب1ه موارد دس1تبرد علم1ي دانشجويان و اس1تادان رس1يدگي مي‌كند .در بس1ياري از دانشگاه‌ه1ا ،دس1تبرد علم1ي توس1ط دانشجويان ،تخلف1ي جدي محس1وب مي‌شود و ب1ه از دس1ت دادن درجه دانشگاهي آنها بويژه در سطوح عالي نيز ممكن است منجر شود. • در برخ1ي ديگ1ر ،بس1تهب1ه نوع س1رقت ادب1ي ،از نمرة درس1ي دانشج1و كاس1ته مي‌شود .اس1تادان و پژوهشگران1ي كه مرتكب دس1تبرد علم1ي مي‌شون1د، عالوه بر از دس1ت دادن اعتبار خود ،گس1تره‌اي از مجازاته1ا -از تعليق ت1ا اخراج كامل -را متحمل خواهند شد. ‏Page 34 ‏Free Powerpoint Templates نرم‌افزارهايي كه براي كشف دستبرد علمي • نرم‌افزاره1ا و س1ایت های1ی كه براي كش1ف دس1تبرد علم1ي در اس1ناد متن1ي ب1ه كار مي‌رون1د مانند Turnitin , Eve2 , Scan My essay, Safe .Assignدر بيشت1ر مؤس1سه‌هاي آموزش1ي و دانشگاه‌ه1ا بويژ1ه در آمريكا مث1ل دانشگاه بوس1تون و دانشگاه آكس1فورد و ...از Turnitinاس1تفاده مي‌كنند. • نرم افزاز et-BLASTک1ه عنوان مقال1ه ،خالص1ه مقال1ه و کلی1د واژه های مقاله را بررسی می کند. ‏Page 35 ‏Free Powerpoint Templates Free Powerpoint Templates Page 36 Free Powerpoint Templates http://www.duplichecker.com/ Page 37 Free Powerpoint Templates http://www.duplichecker.com/ Page 38 نحوه برخورد با تقلب های علمی در کشور • در برخورد دانشگاه و س1ازمانی ک1ه فرد ب1ه آ1ن وابسته اس1تب1ا تقل1ب علم1ی :دانشگاه و س1ازمان مربوط1ه نم1ی تواند برای ارت1قای عض1و هیئ1ت علم1یب1ه مقال1ه کپی برداری شده اس1تناد کن1د و درمورد دانشجویان نی1ز هی1چ دانشجویی در ص1ورت ارتکاب ب1ه چنی1ن کاری نبای1د ب1ه وس1یله ای1ن مقاله فارغ التحصیل شود. ‏Page 39 ‏Free Powerpoint Templates منشور اخالقی در انتشارات علمی -1پژوه1ش عبارتس1ت از "آزمودن فرضياتي در مورد ارتباط احتمال1ي پديده هاي ط1بيعي كهب1ه روش1ي نظام مند ،كنترل شده ،تجرب1ي و دقيق انجام م1ي شود" .يافته هاي تحقيقات پزشكيب1ه دليل تاثير زياد بر زندگ1ي مردم و س1المت جوامع از اهميت ويژ1ه اي برخوردارن1د ،ب1ه همين دليل اطمينان از ص1حت داده ه1ا و آناليزهايي كه ب1ه عنوان يك تحقيق پزشكي ارائه مي شود ،اهميت بسياري دارد. ‏Page 40 ‏Free Powerpoint Templates منشور اخالقی در انتشارات علمی -2مطاب1ق بيانيه هلس1ينكي و ديگ1ر بيانيه هاي شناخت1ه شده ،تائيد اخالق1ي جزء اص1لي تمام1ي پژوه1ش هايي اس1ت كه بر روي انسانها، پرونده­هاي پزشكي ،باف1ت انس1اني ب1ي نام يا حيوانات زنده انجام م1ي گيرد .چنين تائيدي بايد توس1ط كميت1ه هاي اخالق1ي متناسب انجام گيرد .تائيديه كميت1ه اخالق1ي ذيص1الح بايد در مت1ن مقال1ه ذكر شود .جزئيات رضايت بيماران و س1اير مس1ائل مرتب1ط نيز بايد به روشن1ي در پروپوزال پژوهش1ي و بص1ورت خالص1ه در نتايج مطالعه توضيح داده شود. ‏Page 41 ‏Free Powerpoint Templates منشور اخالقی در انتشارات علمی -3 تمامي مسئوليت هر مطلب منتشر شده ،شامل صحت و اعتبار تمامي مطالب آن ،از جمله مطالب مربوط به اخالق در پژوهش بر عهده نويس نده (نويس ندگان) اس ت .بطور كلي نويسندگان بايد ب ه اندازه كاف ي در نگارش مقاله شركت داشت ه باشن د تا بتوانند مسئوليت تمامي (يا حداقل بخشي) از محتويات مقاله را برعهده بگيرند. نويسنده مسئول كسي است كه مسئوليت تيم تحقيقاتي و صحت كل كار را مي پذيرد. ‏Page 42 ‏Free Powerpoint Templates منشور اخالقی در انتشارات علمی " -4مطالعات چاپ شده نياز ب1ه تكرار ندارن1د” ب1ه همين دليل ،انتشار يا ارس1ال مجدد يا همزمان تمام يا بخشي از يك مقال1ة قب ً ال چاپ شده يا ارس1ال شده ب1ه يك مجله، قاب1ل قبول نيس1ت .اس1تثناهاي اين مورد شامل انتشار خالص1ه اي از پژوه1ش براي س1مينار يا كنگره يا چاپ و انتشار پژوهش به زبانهاي ديگر است. ‏Page 43 ‏Free Powerpoint Templates منشور اخالقی در انتشارات علمی -5نويسpندگان يك مقالpه بpا انتشار آpن ادعpا مpي كننpد كه محتويات علمpي و ادبpي مقالpه ،منتpج از فعاليت علمي خودشان اسpت .اسpتفاده از نظرات يا جمالت ديگرpان تحت عنوان نتايج يك پژpوهpش اصpيل بر pخالف اخالق علمpي است و تخلفpي جدي محسpوب مpي شود كpه سpرقت ادبpي يا Plagiarismنام دارد. ‏Page 44 ‏Free Powerpoint Templates منشور اخالقی در انتشارات علمی -6جع1ل قس1متي يا تمام يافت1ه هاي پژوه1ش (داده سازي)، دس1تكاري عمدي در داده ه1ا يا آناليزه1ا (گمراه كردن) ،يا گزارش روش هايي كه در واقع از س1وي محققين بكار نرفته ان1د ،نمون1ه هايي از تقل1ب علم1ي هس1تند .در موارد احتمالي دانشگاه مدارك الزم را براي بررس1ي و اتخاذت1صميم الزم در مورد افراد درگير اخ1ذ خواه1د كرد .اين مدارك شامل بان1ك اطالعات1ي داده ه1ا ،مدارك بيماران ،ريز بروندادهاي آناليزها و غيره خواهد بود. ‏Page 45 ‏Free Powerpoint Templates منشور اخالقی در انتشارات علمی -7انتظار م1ي رود مجالت دانشگاه در هنگام درياف1ت مقاله، موارد ذيل را از نويسنده (نويسندگان)‌خواستار شوند: اعطاي حق چاپ مقاله به مجله مربوطه · · اعالم ص1ريح مولفين مبن1ي بر ص1حت و اص1الت مقال1ه و اينكه مقال1ه از نوشتار ديگري كپ1ي برداري نشده ،در مجله ديگري چاپ نشده و يا براي چاپ ارسال نشده (و نخواهد شد) ‏Page 46 ‏Free Powerpoint Templates منشور اخالقی در انتشارات علمی -8در ص1ورتي كه پ1س از رس1يدگي موضوع تخلف احراز شود ،كميت1ه اخالق دانشگاه مرات1ب را ب1ه مراجع1 ص1الحيت دار (مانن1د هيات مميزه) ارجاع خواهد نمود. ‏Page 47 ‏Free Powerpoint Templates مالحظات اخالقی • اخذ مجوز هاي الزم از دانشگاه و مسئولين مربوطه • توضی ح محق ق ب ه واح د هاي پژوه ش در رابط ه ب ا نحوه انجام پژوهش و اهداف اجراي طرح تحقیقاتی • اخذ رضايتنامه آگاهانه از نمونه های مورد پژوهش براي شركت در پژوهش اخذ خواهد شد. ‏Page 48 ‏Free Powerpoint Templates مالحظات اخالقی • اطمینان دادن ب ه واح د هاي پژوه ش كه اطالعات گردآوري شده به صورت محرمانه حفظ مي گردد. • ب ه مس ئولين اطالع اطمينان داده خواه د ش د كه در صورت تمايل مي توانند از نتايج تحقيق بهره مند شوند. • دادان اختیار به شرکت کننده که در هر زمان دراجرای طرح تحقیقات ی در ص ورت عدم تمای ل ،م ی توانن د از مطالعه خارج شوند. ‏Page 49 ‏Free Powerpoint Templates Free Powerpoint Templates Page 50 ، Plagiarismواژ1ه 1س11ختیاز ل11حاظ ت11ع1ری1فو ت11وض1یح ب11یان ش1ده 1و م1کررا در اد1ب1یاتو ن1وش1ت1ه ها ک11ار1برد دارد ،ب11اا1ی1نح1ا1ل 1ت 1ف11مود1ه 1ا1س : د1ی1کشنریآک1سفورد ا1ی1نک11لمه را ا1ی1نط1ور ت11ع1ری ن کپ1ی کردن ایده های ی1ک فرد ،کار ی1ا کارهای1ی که وانمود شودخود فرد آنرا انجام داده است. در بس1یار از موارد س1رقت ادب1ی ،نوع1ی از عدم صداقت وجوددارد ک1ه منج1ر ب1ه فری1ب دادن خوانندگان م1ی گردد ک1ه قابل تشخیص است. ‏Page 51 ‏Free Powerpoint Templates • ام1ا در بس1یاری از موارد دانشجویان ،در فه1م دقی1ق معنای این کلمه دچار مشکل می گردند. • در حقیق1ت ،بس1یاری از دانش آموزان و دانشجویان آنقدر مهارت کاف1ی ندارن1د ک1ه بتوانن1د مطلب1ی را ب1ه درس1تی خالصه نماین1د ،نق1ل قول نماین1د و ی1ا منب1ع اص1لی آ1ن مطل1ب را بدرستی قید نمایند. ‏Page 52 ‏Free Powerpoint Templates •واض1ح اس1ت ک1ه نگران1ی درباره س1رقت ادب1ی ناخواس1ته در بین محققی1ن جوان زیاد اس1ت ،چرا ک1ه ای1ن گروه ب1ا استراتژی های پیشگیری از س1رقت ادب1ی آشن1ا نیس1تند و از طرف دیگ1ر نیازمند چاپ ایده ه1ا و کارهای تحقیقات1ی خود ب1ه زبان1ی غیر از زبان مادری خود می باشند. ‏Page 53 ‏Free Powerpoint Templates • عدم توانای1ی کاف1ی در مهارت های نگارشی ،در میان پژوهشگران جوان ممک1ن اس1ت باع1ث ایجاد حس ناامیدی در افراد می گردد. • نتیجت1ا ،پژوهشگران از همکاران خود م1ی آموزن1د ک1هن1ه تنه1ا با اس1تفاده از اینترن1ت از Copyو Pasteاس1تفاده نماین1د ،بلکه از تغیی1ر ظاهری کلمات و عباراتب1ه س1بکی که کار دیگران را به عنوان یک کار جدید نشان دهد نیز استفاده نمایند. ‏Page 54 ‏Free Powerpoint Templates Bilić-Zulle L, Frković V, Turk T, Azman J, Petrovecki M. ‏Prevalence of plagiarism among medical students. ‏Croat Med. J. 2005; 46(1):126-31. • تخمی1ن وس1عت ای1ن مشک1ل (س1رقت ادب1ی) بس1یار س1خت است، ب1ا ای1ن حال اس1تفاده روزافزون از اینترن1ت منج1ر به بروز نادرس1تی های آکادمی1ک بخص1وص در فرم س1رقت ادبی از نوع سایبری ( سرقت ادبی )Copy-Pasteگردیده است. • اس1تفاده از نرم افزارهای کش1ف س1رقت ادب1ی در مطالع1ه ای که در س1ال 2005ص1ورت گرف1ت ،شیوع س1رقت ادب1ی را در بین دانشجویان حیط1ه پزشک1ی ک1ه مرتک1ب ای1ن عم1ل شده بودند، حدود % 91موارد اعالم نمود. ‏Page 55 ‏Free Powerpoint Templates سpوالی کpه در اینجpا مطرح مpی شود ایpن اسpت کpه :آیpا سpرقت علمpی یک موضوع جدی در آموزش پزشکppی محسppوب مppی شود؟ • ) :Gaberson (1997در بpppیpن محققینpی کppppه pمرتکب نppادرسpتی هایآpکادمیکpی گpppرpدیده pاpنpد ،یpppکتpppهpدید بpppاppلقpوهp وجود دارد کpppه pممکpن اpسpتاpیpن دیدگاه pدر آpموزpش هایبpppاppلینی بpppه pکpppارآpموزpاpننppیز pمنتقلگpppردد. • ) :Harper (2006نppادرpسpتی هایآpکادمیکpی بpppه pعنواpن یpppکعpامpل پpppیشگو کpppننده ،pنppادرسpتی در محpل کpppار pو بpppد رفتاریهایحpرpفه pاpیمیگpppردد. ‏Page 56 ‏Free Powerpoint Templates سpوالی کpه در اینجpا مطرح مpی شود ایpن اسpت کpه :آیpا سpرقت علمpی یک موضوع جدی در آموزش پزشکppی محسppوب مppی شود؟ • نقدی کpه بر دو مطالعpه گذشتpه مطرح اسpت ایpن اسpت که، اصpلی ترpیpن انتظاری کpه از یpک کارآموز حیطpه پزشکی می رpود ،خالقیpت و نوآوری در مهارتهای آکادمیکpی نیست، بلکه آگاهی و تبحر در حرpفه است. ‏Page 57 ‏Free Powerpoint Templates :نتیجه گیری • بpه نظpر مpی رسpد ،ارpائpه برpخpی از واحpد های اجباری به منظور پیشگیppر از بروز سppرقت های علمppی ناخواسته اجتناب ناپذیر و بسیار کمک کننده است. • ایpن کار ،مpی توانpد بpا انتشار pآگاهpی و دانpش دربارpه سوء رفتارهای اخالقی جدی ،صورت پذیرد. ‏Page 58 ‏Free Powerpoint Templates سیاست گذاری های ضد تقلب در دانشگاه آرید پاکستان • س1ندیکای دانشگاه آری1د در پاکس1تان در اجالس1ی ک1ه 30ژانویه 2011برگزار کرد ،پیشنهادات شورای آکادمی1ک این دانشگاه را در خص1وص سیاستگذاریهای مرتبط با کپی برداری و سرقت علمی در مورد پایان نامه های کارشناسی ارشد تصویب کرد. • برپای1ه ای1ن مص1وبه ،ناظران دانشکده ه1اب1ا اس1تفاده از یک نرم افزار ض1د تقل1ب ،پایان نام1ه های دانشجویان کارشناس1ی ارش1د را مبتنی بر شاخ111ص "شباه111ت /س111رقت علمی " ( ) Plagiarism/Similarity Indexکنترل می کنند. ‏Page 59 ‏Free Powerpoint Templates سیاست گذاری های ضد تقلب در دانشگاه آرید پاکستان • تنها پایان نامه هایی می توانند مورد قبول ناظران دانشکده ها قرار گیرن1د ک1ه میزان شباه1ت آنه1ا (ب1ه اس1تثنای کتابشناس1ی) کمتر از 10 درصد باشد. •دانشگاه آری1د درحال حاض1ر یک1ی از تروی1ج کنندگان اصلی "س1یاستگذاری س1رقت علم1ی و کپ1ی برداری" اس1ت ک1ه توسط کمیسیون آموزش عالی پاکستان ارائه شده است. ‏Page 60 ‏Free Powerpoint Templates سیستمهای ضد تقلب در دانشگاههای ایتالیا • اواخ1ر س1ال 2009شرک1ت فرانس1وی Six Degrésمتخصص در تولی11د نرم افزارهای ض11د تقل11ب ،س11یستمی با عنوان Compilatioرا برای بعض1ی از دانشکده های ایتالی1ا از جمله دانشکده علوم س1یاسی دانشگاه فلوران1س و دانشگاه اقتصاد دانشگاه "میالن بیکوکا" توسعه داد. • ای1ن نرم افزارب1ا هدف جلوگیری از رواج پدیده "کپ1ی /پیست" در میان دانشجویان ای1ن کشور در نوشت1ن پایان نام1ه ه1ا ارائه شده است. ‏Page 61 ‏Free Powerpoint Templates سیستمهای ضد تقلب در دانشگاههای ایتالیا • در بهار س1ال 2009ب1ا انجام تحقیقات1ی نشان داد که در حدود 50 درص1د از پایان نام1ه های دوره لیس1انس دانشجویان ایتالیای1ی کپی از روی وب اس1ت .ای1ن بررس1یها نشان م1ی ده1د ک1ه دانشجویان به جای اس1تفاده از مناب1ع اینترنت1ی ب1ا ذک1ر مأخ1ذ ،آنه1ا را ب1ه نام خود می نویسند. • اولی1ن آزمای1ش ای1ن نرم افزار موج1ب ش1د دو دانشجوی دوره لیسانس ای1ن دانشگاه ک1ه خود را برای مراس1م دفاع از پایان نام1ه آماده می کردن1د ب1ه جای حضور در مقاب1ل اس1تادان ،در کمیس1یون آموزش به ترتیب 6و 9ماه از تحصیل معلق شوند. ‏Page 62 ‏Free Powerpoint Templates نمونه ای از سرقت ادبی • Original The complexity of the current global economy has to do with certain fundamental disjunctures between economy, culture and politics which we have barely begun to theorise. • Plagiarised The complexity of the current global economy has to do with certain fundamental disjunctures between economy, culture and politics which we have barely begun to theorise. • Acceptable "The complexity of the current global economy has to do with certain fundamental disjunctures between economy, culture and politics which we have barely begun to theorise" (Appadurai 1999, p. 221). Free Powerpoint Templates Page 63 منابع • س1توده ه ،رفی1ع ن ،میرزائ1ی ز .نگاه1يب1ه دس1تبرد علمي و راهكارهاي پيشگيري و پيگيري آن. فصلنامه كتابداري و اطالع رساني.شماره 52جلد .13 نادری م ،رحیمی وقار ر ،موسوی موحدی ع .رهنمودهای اخالقی برای نویسندگان نوشتارهای پژوهشی.نشریه نشاء علم ، 1390 .سال دوم ،شماره اول57-53 ، • راهکار های اجتناب از سراقت ادبی.سایت رسمی دکتر مهرداد جاللیان .قابل دسترسی در: ‏http://www.drmehrdad.com منشور اخالق در انتشارات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران .قابل دسترسی در : ‏http://tumspress.tums.ac.ir/content/?contentID=75 رشیدیان آ .تقلب در پژوهش ،تخلف در پژوهش.قابل دسترسی در : ‏http://www.tums.ac.ir/faculties/pages/?contentID=422 کمیته گشوری اخالق در پژوهش های علوم پزشکی .قابل دسترس در: ‏http://hbi.ir/Nsite/SpecialService/?SERV=59&SGr=180&Level=12 • • • • ‏Page 64 ‏Free Powerpoint Templates • • • • منابع • Jalalian Hosseini m, Bazargani R, Latiff L, Hanachi P, Syed Hassan S, Othman M. Medical researchers in non‐ English countries and concerns about unintentional plagiarism. J Med Ethics Hist Med, 2009, 2:14 • Owl prude online writhing lab. available through :http://owl.english.purdue.edu/owl/resource/589/01/ • Avoiding plagiarism. available through: http://www.depauw.edu/admin/arc/w-center/plag.asp • Avoiding Plagiarism. available through: www.bllaw.co.uk/pdf/Plagiarism%20and%20the %20law.pdf • http://www.mtroyal.ca/Library/HowDoI/CiteSources.htm • http://www.lc.unsw.edu.au/plagiarism/index.html • http://www.plagiarism.org/ Free Powerpoint Templates Page 65

51,000 تومان