علوم انسانی و علوم اجتماعیاخلاقروانشناسی و روانپزشکیورزشی

اخلاق حرفه ای در روانشناسی و مشاوره ورزشی

صفحه 1:
بسمه تعالى ‎es‏ ۱7۳ ‎eel yy‏ 9 مشاوره ورزشی تهیه و تنظیم: محمد خبیری ‎ee cert ee reer pers‏

صفحه 2:
مقدمه نیاز به اخلاق حرفه ای در محیط کسب و کار ‎CSS NO SOC at‏ ا لت ‎Pepe OMS ‏ا ا‎ CoCr mE Spree CCIW ee er TET RU irae) ‏همراه مسایل اخلاقی نباشد‎ ‏در هر تصمیم. انبوهی از مسایل اخلاقی را می توان رصد کرد ‎۱ kenge nc Rec eM e Coe me cS ‏هر موردى كه جنبه هاى رقابتى را در كسب و كار خدشه دار نمليد زمينه‎ ee Dep ‏ی‎ nC CITA ‎ ‎

صفحه 3:
استراتزى اخلاق حرفه اى ا لكك " شيوه هايى براى آموزش اخلاق حرفه اى وجود دارد ۴ رلیچ ترین شیوه آموزش, یاد گیری مستقیم است که کارایی لازم را نداشته است روش های غیر مستقیم در حین عمل. آموزش های اجتماعی و فرهنكى كارايى بيشترى را از خود نشان داده اند ا ا | ا ا ا ا ل

صفحه 4:
ملاحظات اخلاق حرفه ای کلی در روانشناسی ورزش * تمامی حرفه ها دارای ضوابطی هستند که باید رعایت شوند ا ا ل رن بر اساس ضوابط» اصولى مستخرج مى كردد " اين اصول طى زمان هاى مختلف مورد باز بينى قرار مى كيرد مهمترين وظيفه اخلاق حرفه اى» رشد و توسعه قوانين مرتبط است

صفحه 5:
(ادامه) ا ا ا الع ابلاغ مى كردد " روانشناسى و مشاوره هاى ورزشى بايد نسبت به رعايت قوانين اقدام نمایند ‎nS ea han Se kay ee‏ اس ‏* اصول کلی اخلاق حرفه ای روانشناسی ورزش شامل صلاحیت. ‏رس رت ما را ‎ ‎

صفحه 6:
(ادامه) * صلاحیت: مهمترین مسله برای یک روانشناس و مشاور. داشتن صلاحیت های حرفه ای است ۴ صدافت: بی طرفی و صذاقت در باره مهارت هاء فرآورده ها و هزينه ها است (يرهيز از تضاد منافع و رانت) "! مسوليت حرفه اى: يك روانشناس ورزشى .بايد استندارهائ تخصصى را در بالاترين كيفيت رعايت نمايد "" احترام به حقوق و شان افراد: رعايت حريم خصوصى. قابليت با

صفحه 7:
موانع اخلاق حرفه ای در روانشناسی ورزش ‎Re eee rats Ue SS) lias‏ RS Re sae Sb Sess Saco PICS <n ie ‏شی به جای کنه حقیقت)‎ "" فرافكنى و يا ناديده كرفتن نقش خود و تاكيد شديد بر نقش محيط ۴ معلول کاوی به چای علت یابی 1

صفحه 8:
0 " از نظر ساختارى اخلاق حرفه اى جايكاهى ندارد. ا ل ا ا ا ات ‎eS‏ و ۱( ۱ اه رل | ل 0 ل " حضور مديران و مربيان ناآشنا به حرفه روانشناسى و مشاوره eos)

صفحه 9:
1 BEI wld Caw! | Sey ECD MCS Roca Sie fe en pera ear v eel yee " دخالت بيجااز طرف تشكيلات غيرمرتبط ees Bees) a * فقدان نظام آموزشی مدون

صفحه 10:
تحليلى از عولمل ضد اخلاق حرفه اى (فساد) در ورزش (برداشت نا صحيح از فساد) FS Tacos CO FIC FC [pe a! "" سازمان هاى ورزشى ا قبل از آمدن فاسدين از معيارهاى اخلاق ‎tyes‏ ۱ ۴ مسایل غیر احلافي فقط توسط افراد فاسد صورت مي گیردا "" بنا براين برخورد با فاسد كليد حل مشكلات مديريت ورزشى است!

صفحه 11:
توسعه رعايت موازين اخلاق حرفه اى " حمايت از مديران و مربيان آشنا با روانشناسى ورزش و معتقد به فلسفه «كار محور و حرفه اى» ‎NV‏ ا ا ا ممم ‏۴ تشویق و ترغیب رعایت موازین اخلاق حرفه ای در روانشناسى و مشاوره هاى ورزشى ‎Sy eee erase RCE Sant ‏ا‎ ‎is ‎ ‎

صفحه 12:
(ادامه) " احترام به قانون * آزادی و استقلال " تعهد و يايبندى به رفتارهاى اخلاقى در روانشناسى و مشاوره های ورزشی "" داشتن صلاحيت حرفه اى رازداری» رعایت امائت و انصاف |

صفحه 13:
(ادامه) " ترويج رويكردهاى علمى Pear Ee eae eye ee a econ ‏ا‎ SCS TES ese ۴ رعایت اصول و ضوابط ملی و بین المللی (دور نزدن قوانین ‎ox ce haat‏ ۱۳0

صفحه 14:
با تشکر از شما عزیزان موفق باشید

بسمه تعالی اخالق حرفه ای در روانشناسی و مشاوره ورزشی تهیه و تنظیم :محمد خبیری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مقدمه ‏ نیاز به اخالق حرفه ای در محیط کسب و کار ‏ اخالق حرفه ای در روانشناسی ورزش یک زمینه تخصصی است ‏ هی$چ اقدام ،تص$میم و فعالیت$ی را در تشکیالت نم$ی توان پیدا کرد ک$ه به همراه مسایل اخالقی نباشد ‏ در هر تصمیم ،انبوهی از مسایل اخالقی را می توان رصد کرد ‏ اخالق حرفه ای موجب ایجاد مزیت استراتژیک و رقابتی حرفه می شود ‏ ه$ر موردی که جنب$ه های رقابت$ی را در کس$ب و کار خدش$ه دار نمای$د زمینه های فساد برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد استراتژی اخالق حرفه ای ‏ این استراتژی در حال پویش و زایش است ‏ شیوه هایی برای آموزش اخالق حرفه ای وجود دارد ‏ رای$ج تری$ن شیوه آموزش ،یاد گیری مس$تقیم اس$ت ک$ه کارایی الزم را نداشته است ‏ روش های غی$ر مس$تقیم در حی$ن عم$ل ،آموزش های اجتماعی و فرهنگی کارایی بیشتری را از خود نشان داده اند ‏ چنانچ$ه بذر مناس$ب اخالق حرف$ه ای ب$ه درس$تی پاشیده شود می تواند به عادت تبدیل و در نهایت فرهنگ تولید نماید مالحظات اخالق حرفه ای کلی در روانشناسی ورزش ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ تمامی حرفه ها دارای ضوابطی هستند که باید رعایت شوند تخطی از ضوابط منجر به محرومیت می گردد بر اساس ضوابط ،اصولی مستخرج می گردد این اصول طی زمان های مختلف مورد باز بینی قرار می گیرد مهمترین وظیفه اخالق حرفه ای ،رشد و توسعه قوانین مرتبط است (ادامه) ‏ قوانی$ن اخالق حرف$ه ای از طری$ق نظام نام$ه های $اخالق$ی ب$ه مدیری$ت ها ابالغ می گردد ‏ روانشناس$ی و مشاوره های ورزش$ی $بای$د نس$بت ب$ه رعای$ت قوانین اقدام نمایند ‏ در صورت عدم رعایت ،با برخوردهای $قانونی $از حرفه عزل می گردند ‏ اص$ول کل$ی اخالق حرف$ه ای روانشناس$ی ورزش شام$ل صالحیت، ص$داقت ،مس$ؤلیت حرف$ه ای ،احترام ب$ه حقوق و شان افراد و ...م$ی باشد (ادامه) ‏ ص$الحیت :مهمتری$ن مس$له برای ی$ک روانشناس و مشاور ،داشتن صالحیت های حرفه ای است ‏ ص$داقت :ب$ی طرف$ی و ص$داقت در باره مهارت ه$ا ،فرآورده ها و هزینه ها است (پرهیز از تضاد منافع و رانت) ‏ مس$ولیت حرف$ه ای :ی$ک روانشناس ورزش$ی بای$د استندارهای تخصصی را در باالترین کیفیت رعایت نماید ‏ احترام ب$ه حقوق و شان افراد :رعای$ت حری$م خص$وصی ،قابلیت جلب اعتماد مراجعه کنندگان و استقالل داشتن در تص$میمات موانع اخالق حرفه ای در روانشناسی ورزش ‏ ارزش مداری به جای مسله محوری ‏ تحویل$ی نگری ( ارجاع ه$ر پدیدار ب$ه امری فرو ت$ر از آ$ن وجه$ی از آن شی به جای کنه حقیقت) ‏ فرافکنی و یا نادیده گرفتن نقش خود و تاکید شدید بر نقش محیط ‏ معلول کاوی به جای علت یابی ‏ برد گرایی افراطی به جای فرآیند محوری آسیب شناسی بداخالقی های حرفه ای ‏ از نظر ساختاری اخالق حرفه ای جایگاهی ندارد. ‏ بحث های اخالقی بیشتر جنبه توصیه ای و نصحیت دارند. ‏ در نظر مدیران جایگاه اخالق حرفه ای سست و بی پایه می باشد. ‏ از مربیان ”بازیک$ن محور“ و ی$ا ”فراین$د محور“ کمت$ر اس$تفاده می شود و اغلب آنها خانه نشین اند. ‏ حضور مدیران و مربیان ناآشن$ا ب$ه حرف$ه روانشناسی و مشاوره ورزشی آسیب شناسی بداخالقی های حرفه ای (ادامه) ‏ پرداخت پولهای کالن بدون برنامه های از پیش تهیه شده ‏ نبود آیین نامه ها و مقررات کافی ‏ دخالت بیجا از طرف تشکیالت غیرمرتبط ‏ اظهارنظرهای غیرکارشناسی ‏ فقدان نظام آموزشی مدون تحلیل;ی از عوام;ل ض;د اخالق حرف;ه ای (فساد) در ورزش (برداشت نا صحیح از فساد) ‏ حضور افراد فاسد در تشکیالت! ‏ س$ازمان های ورزش$ی ت$ا قب$ل از آمدن فاسدین از معیارهای اخالق حرفه ای تبعیت می کنند!! ‏ مسایل غیر اخالقی فقط توسط افراد فاسد صورت می گیرد! ‏ بنا براین برخورد با فاسد کلید حل مشکالت مدیریت ورزشی است! توسعه رعایت موازین اخالق حرفه ای ‏ حمای$ت از مدیران و مربیان آشن$ا ب$ا روانشناسی ورزش و معتقد به فلسفه «کار محور و حرفه ای» ‏ عدم دخالت در امور تعریف شده و تخصصی ‏ تشوی$ق و ترغی$ب رعای$ت موازی$ن اخالق حرفه ای در روانشناسی و مشاوره های ورزشی ‏ تدوی$ن اص$ول اخالق حرف$ه ای در روانشناسی و مشاوره های ورزشی (ادامه) ‏ احترام به قانون ‏ آزادی و استقالل ‏ تعه$د و پایبندی ب$ه رفتارهای اخالق$ی در روانشناسی و مشاوره های ورزشی ‏ داشتن صالحیت حرفه ای ‏ رازداری ،رعایت امانت و انصاف ‏ تدوین مقررات و دستورالعمل های ضروری (ادامه) ‏ ترویج رویکردهای علمی ‏ خودداری از رفتارهای خالف اخالق حرفه ای ‏ مسئولیت پذیری و پاسخگویی ‏ حفظ حرمت و حقوق همکاران ‏ رعای$ت اص$ول و ضواب$ط مل$ی و بی$ن الملل$ی (دور نزدن قوانین بین المللی با توجیهات ملی و مذهبی گرایی) با تشکر از شما عزیزان موفق; باشید

51,000 تومان