اخلاق حرفه ای در روانشناسی و مشاوره ورزشی
اسلاید 1: بسمه تعالیاخلاق حرفه ای در روانشناسی و مشاوره ورزشیتهیه و تنظیم: محمد خبیری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
اسلاید 2: مقدمه نیاز به اخلاق حرفه ای در محیط کسب و کاراخلاق حرفه ای در روانشناسی ورزش یک زمینه تخصصی استهیچ اقدام، تصمیم و فعالیتی را در تشکیلات نمی توان پیدا کرد که به همراه مسایل اخلاقی نباشددر هر تصمیم، انبوهی از مسایل اخلاقی را می توان رصد کرداخلاق حرفه ای موجب ایجاد مزیت استراتژیک و رقابتی حرفه می شودهر موردی که جنبه های رقابتی را در کسب و کار خدشه دار نماید زمینه های فساد برای هر کسی ممکن است اتفاق بیافتد
اسلاید 3: استراتژی اخلاق حرفه ای این استراتژی در حال پویش و زایش است شیوه هایی برای آموزش اخلاق حرفه ای وجود دارد رایج ترین شیوه آموزش، یاد گیری مستقیم است که کارایی لازم را نداشته استروش های غیر مستقیم در حین عمل، آموزش های اجتماعی و فرهنگی کارایی بیشتری را از خود نشان داده اندچنانچه بذر مناسب اخلاق حرفه ای به درستی پاشیده شود می تواند به عادت تبدیل و در نهایت فرهنگ تولید نماید
اسلاید 4: ملاحظات اخلاق حرفه ای کلی در روانشناسی ورزش تمامی حرفه ها دارای ضوابطی هستند که باید رعایت شوند تخطی از ضوابط منجر به محرومیت می گرددبر اساس ضوابط، اصولی مستخرج می گردداین اصول طی زمان های مختلف مورد باز بینی قرار می گیردمهمترین وظیفه اخلاق حرفه ای، رشد و توسعه قوانین مرتبط است
اسلاید 5: (ادامه) قوانین اخلاق حرفه ای از طریق نظام نامه های اخلاقی به مدیریت ها ابلاغ می گرددروانشناسی و مشاوره های ورزشی باید نسبت به رعایت قوانین اقدام نماینددر صورت عدم رعایت، با برخوردهای قانونی از حرفه عزل می گردنداصول کلی اخلاق حرفه ای روانشناسی ورزش شامل صلاحیت، صداقت، مسؤلیت حرفه ای، احترام به حقوق و شان افراد و... می باشد
اسلاید 6: (ادامه) صلاحیت: مهمترین مسله برای یک روانشناس و مشاور، داشتن صلاحیت های حرفه ای استصداقت: بی طرفی و صداقت در باره مهارت ها، فرآورده ها و هزینه ها است (پرهیز از تضاد منافع و رانت)مسولیت حرفه ای: یک روانشناس ورزشی باید استندارهای تخصصی را در بالاترین کیفیت رعایت نمایداحترام به حقوق و شان افراد: رعایت حریم خصوصی، قابلیت جلب اعتماد مراجعه کنندگان و استقلال داشتن در تصمیمات
اسلاید 7: موانع اخلاق حرفه ای در روانشناسی ورزش ارزش مداری به جای مسله محوریتحویلی نگری ( ارجاع هر پدیدار به امری فرو تر از آن وجهی از آن شی به جای کنه حقیقت)فرافکنی و یا نادیده گرفتن نقش خود و تاکید شدید بر نقش محیطمعلول کاوی به جای علت یابیبرد گرایی افراطی به جای فرآیند محوری
اسلاید 8: آسیب شناسی بداخلاقی های حرفه ای از نظر ساختاری اخلاق حرفه ای جایگاهی ندارد. بحث های اخلاقی بیشتر جنبه توصیه ای و نصحیت دارند. در نظر مدیران جایگاه اخلاق حرفه ای سست و بی پایه می باشد. از مربیان ”بازیکن محور“ و یا ”فرایند محور“ کمتر استفاده می شود و اغلب آنها خانه نشین اند. حضور مدیران و مربیان ناآشنا به حرفه روانشناسی و مشاوره ورزشی
اسلاید 9: آسیب شناسی بداخلاقی های حرفه ای (ادامه) پرداخت پولهای کلان بدون برنامه های از پیش تهیه شدهنبود آیین نامه ها و مقررات کافی دخالت بیجا از طرف تشکیلات غیرمرتبط اظهارنظرهای غیرکارشناسی فقدان نظام آموزشی مدون
اسلاید 10: تحلیلی از عوامل ضد اخلاق حرفه ای (فساد) در ورزش (برداشت نا صحیح از فساد) حضور افراد فاسد در تشکیلات!سازمان های ورزشی تا قبل از آمدن فاسدین از معیارهای اخلاق حرفه ای تبعیت می کنند!!مسایل غیر اخلاقی فقط توسط افراد فاسد صورت می گیرد!بنا براین برخورد با فاسد کلید حل مشکلات مدیریت ورزشی است!
اسلاید 11: توسعه رعایت موازین اخلاق حرفه ای حمایت از مدیران و مربیان آشنا با روانشناسی ورزش و معتقد به فلسفه «کار محور و حرفه ای» عدم دخالت در امور تعریف شده و تخصصی تشویق و ترغیب رعایت موازین اخلاق حرفه ای در روانشناسی و مشاوره های ورزشیتدوین اصول اخلاق حرفه ای در روانشناسی و مشاوره های ورزشی
اسلاید 12: (ادامه) احترام به قانون آزادی و استقلال تعهد و پایبندی به رفتارهای اخلاقی در روانشناسی و مشاوره های ورزشی داشتن صلاحیت حرفه ای رازداری، رعایت امانت و انصاف تدوین مقررات و دستورالعمل های ضروری
اسلاید 13: (ادامه) ترویج رویکردهای علمی خودداری از رفتارهای خلاف اخلاق حرفه ایمسئولیت پذیری و پاسخگویی حفظ حرمت و حقوق همکاران رعایت اصول و ضوابط ملی و بین المللی (دور نزدن قوانین بین المللی با توجیهات ملی و مذهبی گرایی)
اسلاید 14: با تشکر از شما عزیزان موفق باشید
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.