کسب و کار مدیریت و رهبری

اخلاق حرفه ای

Akhlaghe_herfee

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق حرفه ای”

اخلاق حرفه ای

اسلاید 1: اخلاق حرفه ای

اسلاید 2: روز به روز اعتقاد سازمانها در این مورد راسخ تر میشود که ترویج اصول اخلاقی و تقویت فرهنگ معنوی موجب ایجاد مزیت های راهبردی خواهد شد. فرد.آر.دیوید

اسلاید 3: اخلاق سازمانی موضوع کهن ، مسئله تازهفقط با قوانین و مقررات نمیتوان سازمان و بنگاه را اداره کرد.اداره بهتر سازمانها مستلزم قرار گرفتن اخلاق در کنار قانون دارد.خود کنترلی جایگزین دیگر کنترلی شود.و هدفهای اخلاقی به قوانین اخلاقی تبدیل شوند.

اسلاید 4: ظهور انقلاب گونه اخلاق در کنار سازماناز 1903 با کتاب مبانی اخلاق(Principa Ethica) جرج ادوارد مور.

اسلاید 5: طرح مسئلهفرد دیوید(1999):“اصول اخلاقی شایسته ا ز پیش شرط های مدیریت راهبردی خوب است“.”یکی از دلایل بالا بودن حقوق استراتژیستها در مقایسه با حقوق سایر افراد در سازمان اینست که آنها باید خطرات معنوی شرکت را بعهده بگیرند.آنها مسئولیت تدوین،توزیع و اعمال کدهای اخلاقی سازمان را بر عهده دارند“.

اسلاید 6: چهار اصل راهبردی مسئولیتهای اخلاقی بنگاههر بنگاه بمیزان مسئولیت پذیری اش، قانونمند است.هر بنگاه بمیزان قانونمندی اش، پیش بینی پذیر است.هر بنگاه بمیزان پیش بینی پذیراش، اعتمادآفرین است.هر بنگاه بمیزان اعتمادآفرینی اش، موفق است.هر بنگاه بمیزان اعتمادآفرینی اش، مسئولیت پذیر است.

اسلاید 7: فرآیند دست یابی سازمان به موفقیتمسئولیت پذیری.قانونمندی.پیش بینی پذیری.خطر معقول.ایجاد اعتماد.ارتباط آسان و درست محیط با سازمان.

اسلاید 8: گونه های مسئولیت های اخلاقیاخلاق فردی(Personal Ethics).اخلاق شغلی(Work Ethics).اخلاق بنگاهی(Enterprise Ethics).اخلاق حرفه ای(Professional Ethics).

اسلاید 9: اخلاق حرفه ایمسئولیت های اخلاقی سازمان و بنگاه در قبال محیط داخلی و خارجی.محیط حق دارد و سازمان تکلیفاخلاق حرفه ای رفتار ارتباطی سازمان بر اساس حقوق،تعهدات و وظایف است.

اسلاید 10: اخلاق حرفه ای به منزله دانشرسالت اخلاق حرفه ای حل مسائل اخلاقی بنگاه ها و تبیین تعهدات و مسئولیت های اخلاقی آنهاست.

اسلاید 11: توقعات مدیران از علم اخلاق حرفه ایارائه شاخص های اخلاقی.ترسیم جدول فضائل و رذائل اخلاق.حل تعارضات اخلاقی.تحلیل مسائل عینی،موردی و مبتلا به حوزه اخلاق.تبیین معضلات اخلاقی در حوزه فعالیت های حرفه ای.توجه به زمینه های پیشگیری پیش از درمان.ارائه فرآیند تغییر و تصحیح رفتار.تهذیب نفس و تعالی شخصیت.ارائه الگوهای اخلاقی.

اسلاید 12: هشت ضلع علم اخلاق حرفه ایهویت علمی.نقش کاربردی.ویژگی حرفه ای.بومی و به فرهنگ محیطی وابسته بودن.معنوی و قابلیت تسری به عموم داشتن.ماهیت انسانی داشتن.زبان انگیزشی آن.میان رشته ای بودن.

اسلاید 13: معنای مسئولیت های اخلاقی سازمانمیتواند اخلاق حرفه ای باشد.میتواند بمعنی اخلاق کار هم باشد(زیرا مشاغل عموما در سازمان انجام میشوند.).

اسلاید 14: اخلاق حرفه اییک رشته تخصصی و دانشی کاربردی است.ناظر ب مسائل اخلاقی حرفه ها است. دانشی میان رشته ای است.ابزار فرهنگ توسعه است.

اسلاید 15: سطوح موفقیت ونیل به توفیق آرمانی همگانی در اثر مسئولیت پذیری اخلاقیسطح شخصی.سطح شغلی.سطح سازمانی.سطح ملی.

اسلاید 16: مسئولیت پذیری و سطوح اخلاقیاخلاق شخصی : مسئولیت پذیری در زندگی فردی و شخصی.اخلاق کاری : مسئولیت پذیری در زندگی فردی و شغلی.اخلاق سازمانی : مسئولیت پذیری سازمان.اخلاق ملی : مسئولیت پذیری ملت.اخلاق جهانی : مسئولیت پذیری جهانیان.

اسلاید 17: ابزارهای نمایش وجوه اخلاقی سازمانآداب نامه(code of ethics ).آئین نامه(regulation).منشور(charter).

اسلاید 18: آداب نامه(code of ethics )توصیف رفتارهای پسندیده ، شامل ضوابط تعاملات درون سازمانی، عموما شامل الزامات لازم الرعایه.

اسلاید 19: آئین نامه(regulation)توصیف رفتارهای قابل انتظار و مقبول و اشکال انجام کار اخلاق گرا و آداب دان بشکل متقابل در درون سازمان.

اسلاید 20: منشور(charter)توصیف گونه های مقبول رفتاری در رابطه با همه ذیفعان درون و برون سازمان به شکل الزامات و تعهدات.

اسلاید 21: نمونه هائی از آداب نامه های حرفه ایانجمن مدیریت منابع انسانی(149).موسسه مهندسان برق و الکترونیک(150).

اسلاید 22: ویژگیهای منشور اخلاقی از آداب نامه تا منشور : تفکیک و تحلیل سپس ترکیب و سامان بخشی.تجزیه مسئولیتهای اخلاقی به عناصر سه گانه و مدل سه وجهی MPR : افرادی دربنگاه که مسئولیت های اخلاقی بنگاه به دوش آنهاست(M)،افراد ونهادهائی که بنگاه درمقابل آنها مسئول است(P)، تعیین الزامات و تعهدات گروه اول در مقابل گروه دوم(R).مرتب و ساماندهی این الزامات که نوع رفتار مورد انتظار همه مدیران و کارکنان را بیان کرده و ملاکی برای ممیزی و هر اقدام اخلاقی است.

اسلاید 23: شرایط کارآمدی منشور اخلاقیباید کامل باشد.باید قابل تحقق،عملی و قابل اجرا باشد(مانع شمول و فراگیری نیست).باید بر ملاک نهائی اخلاق به گونه ای مبتنی باشد که ارزش ذاتی و اصالت آنرا حفظ کند.عاری از ابهام باشد(ابهام معنی واژگان،روشن نبودن مفاهیم و ساختار پیچیده).ترتیب منطقی در بیان تعهدات و مسئولیت های سازمان.سازگاری درونی منشور.

اسلاید 24: ویژگیهای منشور اخلاقیفراگیر و جامع نسبت به همه عناصر محیط و ابعاد بنگاه.قابل اجرا وتحقق.عاری از ابزار انگاری.عاری از ابهام در زبان، مفاهیم و ساختار.دارای ترتیب و اولویت بندی در مسئولیتها.سازگاری.

اسلاید 25: دستور نامه یا گامهای تدوین منشور اخلاقی تعیین اشخاص حقوقی و حقیقی در محیط داخلی و خارجی که سازمان در مقابل آنها تعهد اخلاقی دارد(P).اولویت بندی مسئولیتهای اخلاقی بر حسب اهمیت حقوق کسانی است که در بند یک شناسائی شده اند(R).تعیین دقیق مسئولیتهای ما در قبال آنها(R1…Rn).تعیین کسانی که مسئولیت اخلاقی بر دوش آنهاست(M).نحوه نگاشت مسئولیتها به مسئولان.

اسلاید 26: نقش پای بندی تخلف ناپذیر بنگاه به منشور اخلاقی در موفقیت بنگاهتدوین منشور.اعلام منشور به محیط درونی و بیرونی.پای بندی منشور.تبلیغ پای بندی.موفقیت در شرایط بحرانی.

اسلاید 27: وظایف اخلاقی هیات مدیرهاخلاق ورزی در زندگی شخصی.اخلاق ورزی در شغل.اخلاقی سازی آرمان و اهداف سازمان.نظام مند کردن همه امور حرفه ای در سازمان.جهت گیری اخلاقی نظامهای حرفه ای در بنگاه.ارزیابی مستمر عملکرد اخلاقی بنگاه.

اسلاید 28: وظایف اخلاقی هیات مدیرهمواجهه روشمند با معضلات اخلاقی(تشخیص مساله و حل آنها).ترویج ارزشهای اخلاقی و آموزش اخلاق ورزی در بنگاه.وقوف بر تبعات اخلاقی تصمیم های هیات مدیره.تدوین،تصویب و اعلام منشور اخلاقی سازمان.نظارت برپای بندی استثناناپذیر به منشور اخلاقی(پای بندی به اصول از محتوای اصول مهمتر است).تبلیغ اقدامهای اخلاقی بنگاه.

اسلاید 29: ساختار و ویژگیهای مسائل اخلاقیمدیران بر حسب تصور خود از اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن با مسائل مواجه میشوند.تصورات ناقص یا وارونه مدیران از مسائل اخلاقی عامل اصلی مفاسد رفتاری یا مالی سازمان است

اسلاید 30: پرسش های اساسی در شناسائی دشواریهای اخلاقی سازمانمساله چیست؟موضوع و ساختاراین مساله چیست؟احکام اخلاقی در این زمینه چیست؟وجوه غیر دودوئی احکام نگاهی عملگرا است : سه ارزشی شامل نه خوب نه بد از خوب و بد راهگشاتر است. نظام پنج سطحی احکام اسلامی : واجب،مستحب،مباح،مکروه و حرام.

اسلاید 31: ویژگیهای مسائل اخلاقی در حرفه و کسب و کارفراگیری(تسری به همه ابعاد بنگاه).بسترهای فرا سازمانی(اجتماعی و تاریخی).آثار پایدار و زنده.نتایج مرکب.آثار فراسازمانی(ملی و بشری).نتایج ناپیدا.دارای جایگزینهای مختلف(بن بست های موهوم اخلاقی یا غیر اخلاقی)اشخاص درگیر.چند وجهی و چند تباری مشکلات اخلاقی.صعوبت در تشخیص و حل.

اسلاید 32: موانع مواجهه با معضلات اخلاقی بنگاهنقصان و یا فقدان دغدغه های اخلاقی.فقدان آینده نگری یا حال نگری بجای آینده بینی.فراوانی مسائل اخلاقی.سطحی نگری.فقدان دانش و نقصان دانائی.

اسلاید 33: مشکل یا مسئله؟مواجهه جدی با معضل اخلاقی.تبدیل معضل یا مشکل به مسئله.مشخصات معضل : مرکب،کلی و فراگیر،نامعین،مبهم،نامتمایز،ذهنی،سطحی،قابل رویت توسط عوام،فاقد روش،غیر قابل حل.مشخصات مسئله : بسیط،غیرکلی،معین،روشن،متمایز،عینی،ژرف،قابل رصد توسط متخصص،روشمند و قابل حل.

اسلاید 34: دستور نامه تبدیل مشکل به مسئلهتحلیل به مسائل محتمل.توزین مسئله.گونه شناسی مسئله.تبارشناسی مسئله.شناخت ساختار منطقی مسئله.شناخت اختار زبانی مسئله.

اسلاید 35: فرایند تشخیص مسئلهمواجهه فعال با معضلات اخلاقی.توجه به تمایز مشکل و مسئله و تبدیل اولی به دومی.تحلیل معضل به مسائل محتمل.سنجش مسائل محتمل و وزن دهی آنها.گونه و تبار شناسی مسئله.ساختار شناسی منطقی و زبانی مسئله.تدوین مسئله.

اسلاید 36: حل اثربخش مسائل اخلاقی بنگاهحل مسئله چیست؟ یافتن راه درست از بیراهه است؟رفع مانع است؟حذف مسئله چه تفاوتی با حل مسئله دارد؟ابتدا باید تصور کامل و دقیقی از مسئله گشائی داشته باشیم.شرایط کارائی و اثربخشی حل مسئله کدامست؟( از مسئله گشائی خلاقانه- CPS- تا مسئله گشائی موثر-EPS)، راهها و چاهها کدامند؟چگونه میتوان مواضع خطا و بیراهه را تشخیص داد؟در حل مسائل اخلاقی دنبال چه امری هستیم؟ چه عملیاتی در مواجهه با مشکلات اخلاقی باید انجام دهیم؟حل این مسائل با حل سایر مسائل بنگاه چه تفاوتهائی دارد؟با چه مدلهائی باید پیش رفت؟

اسلاید 37: تعارضات اخلاقی (Ethical Paradox) پیچیده ترین شکل معضلات اخلاقی.محصور شدن بین دو راه واحساس بلاتکلیفی.

اسلاید 38: نحوه برخورد با بلاتکلیفی اخلاقی مشخص و روشن کردن آن.در نظر گرفتن همه حقایق.در نظر گرفتن همه راه حلها.ارزیابی قانونی و صحت و سودمندی گزینه ها.انتخاب یک گزینه و گرفتن تصمیم.کنترل مجدد تصمیم(چه احساسی خواهم داشت اگر خانواده ام از تصمیمم مطلع شوند یا تصمیمم در روزنامه منتشر شود.).

اسلاید 39: رفع بلاتکلیفی در حوزه اخلاق حرفه ای از طریق حل مسئله میسر است و در قالب حل معضلات بنگاه مرهون شرایط زیر است: تلقی فرآیند محور از حل مسئله.استفاده از فرآروش.استفاده از روش خلاق در مسئله گشائی.تلقی بین رشته ای از مسئله.استفاده از روشهای گروهی حل مسئله.

اسلاید 40: بلاتکلیفی اخلاقی به مثابه فراگیرترین مسئله اخلاقی بنگاهبراساس تصمیم سازی کارشناسان در صدد تعدیل نیروی انسانی هستیم اما از خود می پرسیم آیا اقدام به تعدیل نیروی انسانی از حیث اخلاقی نیز شایسته است؟ تکلیف ما در قبال کسانی که از بنگاه اخراج میشوند و خانواده آنها چیست؟

اسلاید 41: گونه های بلاتکلیفی اخلاقی بلاتکلیفی در ارزش داوری.بلاتکلیفی در تعارضات اخلاقی.بلاتکلیفی در مرز بندی امور.

اسلاید 42: حل بلاتکلیفی در ارزش داوریشناسائی سه عنصر رفتار یا شئ ، عنوان و حکم اخلاقی.بررسی نقادانه و گزارش دقیق رفتار و یا شئ مورد بحث.تعریف مفهوم عنوان برچسب اخلاقی و بررسی صدق آن بر رفتار و یا شیئ.بررسی حکم اخلاقی از دو طریق : توسل به اصول اخلاقی یا بکار بردن تعهدات اخلاقی.

اسلاید 43: حل بلاتکلیفی در تعارضات اخلاقیتحلیل ابعاد تعارض.جستجو برای یافتن راه حلهای سوم(غیر از تن دادن به این یا آن).توزین همه راه حلها از حیث مطلوبیت.آزمون راه حلهای مطلوب.گزینش مطلوب ترین راه حل.

اسلاید 44: راه حلهای سومایرادات حل سنتی تعارضات اخلاقی(دفع افسد به فاسد):تفکیک و سنجش اولویت آنها غالبا میسر نیست.نسبت به حل همه تعارضات اخلاقی کفایت ندارد.مانع نگاه به راه حل های دیگر یا سوم میشود.

اسلاید 45: حل بلاتکلیفی در مرز بندی امورتعارض بین علاقه شغلی و شخصی.عدم تداخل قناعت و زیاده خواهی با نسبی و مطلق بودن برخی از امور.

اسلاید 46: ارکان ترویج اخلاق در بنگاهآرمان.اهداف(راهبردی و رفتاری).برنامه ها.رفتارهای اخلاقی.

اسلاید 47: نظامهای اخلاقی در کسب کار نظام فایده گرا.نظام وظیفه گرا.نظام مبتنی بر عدالت فراگیر.نظام مبتنی بر آزادی فردی.نظام مبتنی بر زیبائی و خیر مطلق.

اسلاید 48: اهداف و اصول راهبردی اخلاق در حرفهاحترام اصیل و نامشروط آدمی.آزادی فردی در دو سطح آزادی از و آزادی در.عدالت اجتماعی در مفهوم عام قرار دادن هر امری در جایگاه شایسته آن.امانت ورزی در دو سطح امانت داری و بینش امانت نگری.

اسلاید 49: موانع ترویج اخلاق در سازمانآموزشهای اجتماعی برون سازمانی.ناآشنائی نسبت به اخلاقیات شغلی.بسترهای معیشتی تصمیم های غیر اخلاقی.زمینه های سازمانی تصمیم گیری غیر اخلاقی.تفوق اضطراب یادگیری بر اضطراب بقا.

اسلاید 50: عوامل نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در سازمانxنگرش راهبردی.مزیت رقابتی.مرامنامه اخلاقی و ارزیابی ادواری عملکرد اخلاقی بنگاه.نهادهای ملی.نهادهای جهانی.تحول وجودی در منابع انسانی.

اسلاید 51: نظریه رشد اخلاقی کولبرگ(1950)نظریه رشد شناختی مبتنی بر آرای ژان پیاژه .برخلاف مراحل رشد پیاژه مدل کولبرگ به سن خاصی وابسته نیست و شامل 5 سطح یا مرحله است: اخلاق پیرو(تقلید کودکانه).اخلاق تعاملی (فردیت اجتماعی با خصلت مبادلاتی).اخلاق قراردادی(انتظارات متقابل و همنوائی میان فردی).اخلاق اجتماعی.اخلاق قرارداد اجتماعی.

اسلاید 52: مراحل پنج گانه تحول اخلاقی سازمان سازمان غیر معطوف به قانون و اخلاق.سازمان قانون گرا و غیر معطوف به اخلاق.سازمان اخلاقی ابزار انگار.سازمان اخلاقی فردگرا و نوپا.سازمان هویتا اخلاقی.

اسلاید 53: فرآیند تحول وجودی در مدل کی یر که گارد زندگی استحسانی(خوب بودن کاری به لحاظ پیامدهای آن) و حیوان وار.زندگی اخلاقی-عقلانی.زندگی اخلاقی-دینی.زندگی ایمانی.

اسلاید 54: جمع بندی 1منشور اخلاق حرفه ای به نحو سازگار و فراگیر بیان میکند که که: بنگاه در قبال چه کسانی و نهادهائی به ترتیب اولویت چه مسئولیتهائی دارد.منشور اخلاقی باید واجد وضوح،فراگیری،کمال،اولویت بندی،قابلیت تحقق و سازگاری باشد.

اسلاید 55: پنج گام اساسی تدوین منشور اخلاقی بیان نهادها و افراد و اموری که بنگاه در قبال آنها مسئولیت دارد.اولویت بندی آنها.بیان مسئولیتهای بنگاه در قبال هریک از اعضای مجموعه ای که در گام نخست بدست آمد.تعیین افراد و نهادهائی در بنگاه که باید مسئولیتهای اخلاقی بنگاه را به دوش گیرند.تعیین اینکه کدام مسئولیت بر دوش چه کسانی است.

اسلاید 56: در بحرانی ترین شرایط برای موفقیت سازمان گامهای زیر را میتوان برداشتتدوین منشور اخلاقی.اعلام آن به محیط درونی و بیرونی با صریحترین و شفاف ترین بیان.پای بندی استثنا ناپذیر به آن.تبلیغ به پای بندی به آن به ویژه در مواردی که پای بندی برای سازمان هزینه آور است و یا مستلزم شهامت و شجاعت سازمان است.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید