صفحه 1:
به نام حضرت دوست
الاق اسلامى و محيط كسب و کار
درس اخلاق اسلامى (نيمسال دوم 97-96)
اميرحسن كشتكاران
صفحه 2:
| تجارت و اقتصاد چه در جایگاه ملی و چه در سطح بین المللی دو قدرت عمده پیش برنده هستند
اا ا هی کوتاکون زندگی (فرهنگ ارتباطات خانواده-آموزش و پرورشس)
لا لزوم اطمينان از حرکت كردن تجارت و اقتصاد در مسیر درست (اخلاق مداری)
1D برخورد با تجارت های ضد اخلاقی(قاچاق...)
مشاهدات تشان می دهد که در سه دهه آخیر توجه به ارزش های اخلاقی به عنوان _
اصلی مهم در تجارت و اقتصاد مورد توجه قرار می گیرد و همچنین تحقیقات گویای آن
.است که موسسات و شرکت هایی که به اين اصول پای بندی بیشتری دارند موفق ترند
صفحه 3:
6
دو نگاه در اخلاق کسب و کار
7 نگاه کارکردگرایانه و فرا SoS |
كا كارك يانه .© كنس و کار رویگردی است که آن را به عنون وسیله ای برای امرار معاش و
تامین نیازهای انسان اعم از مادی و معنوی قلمداد می AS
در اخلاف نگاه فرا کار کرد گرایانه در واقع بجای آنکه اخلاق را درخدمت افزلیش سود ببیند
.کسب کار را در راستای هدف تعالی و رشد انسان قرار می دهد
«نگاه کار کرد گرایانه صرف مردود است
صفحه 4:
نمونه هایی از نگاه فررا کار کرد گررایانه شرع در اخلاق کسب کار
دوری از حرص ولع و رقابت بی جا
پرهیز از دروغ
پرهیز از سوگندخوردن درمعامله
cole, انصاف و پرهیز از کم فروشی
صفحه 5:
نگ در محیط کسب کار
تقش اخلاق
توليد
توزيع
شفافیت اطلاعات
اعتماد و تشکیل سرمایه اجتماعی
صفحه 6:
تبانی در قیمت يا مقدار فروش: توافق چند شرکت مبنی بر ارائه کالایی با قیمت مشابه و
بالاتر از قیمت واقعی یا کاهش یا افزایش مقدار عرضه در مقاطعی ۰
تضیع حقوق مصرف کننده و ضربه به بازار
انحصار گرایی: خارج کردن رقبا از میدان . 7
عدم همخوانی با اقتصاد آزاد و جلوکیری از رشد
وابسته كردن فروش یک کالا به خرید کالای دیگر
تبانی و تقلب در مناقصه یا مزایده
دامپینگ یا ارزان فروشی مکارانه. کاهش قیمت برای تصاحب بازار برای زمین زدن ربا
صفحه 7:
احتکار: بدلیل طبیعی یا مصنوعی کالای موردنیاز کمیاب شده و در دسترس نیست تاجر از
اين وضعیت سو استفاده کند قيمت ها را افزایش دهد
تلقی ر کبان:اشخاصی با آگاهی به قیمت کالای در شهر به استقبال کاروان های تجاری رفته
و با قیمت ارزان کالا را خریداری کنند و با قیمت گزاف بفروشند که سبب انحصار شدن و
بازار سياه مى شود
صفحه 8:
[ا غش در معامله,غش در لفت به معنای خیانت است و به صورت جامع به صورت کلی
كلاه برداری - جعل سند - چک بی محل و ... از انواع غش در معامله است
تبليغات بسيار زياد و گمراه کنندهتمجید یا مذمت بی دلیل از کالایی
بیع الحاضر للبادی: افراد شهر نشین اجناسی را از روستاییان بخرند و تنها با واسطه
گریبا قیمتی گرانتر بفروشند
صفحه 9:
کم فروشی: به اندازه پول جنس تحویل ندادن یا کار را درست انجام ندادن
پوشاندن عیب کالا به هر شیوه ای
نجش در معاملههشخص بدون قصد خرید قیمت متاع را زیاد کند و از آن تعریف و تمجید کند تا دیگری
فریب خورده کالا را خریداری کند خواه با فروشنده تبانی کرده باشد خواه نکرده باشد
Gaal lets ۰ اه یگران: ( دخول فی السوم) شعصی با فروشنده ای بر سر کالایی به توافق رسیده و در
آستانه معامله اند و خریداری دیگر با قیمتی بالاتری بیاید و آن کالا را درخواست کند یا فروشنده ديكر بيايد و
به خریدار قیمت کمتری پیشنهاد دهد.