صفحه 1:
به نام حضرت دوست الاق اسلامى و محيط كسب و کار درس اخلاق اسلامى (نيمسال دوم 97-96) اميرحسن كشتكاران

صفحه 2:
| تجارت و اقتصاد چه در جایگاه ملی و چه در سطح بین المللی دو قدرت عمده پیش برنده هستند اا ا هی کوتاکون زندگی (فرهنگ ارتباطات خانواده-آموزش و پرورش‌س) لا لزوم اطمينان از حرکت كردن تجارت و اقتصاد در مسیر درست (اخلاق مداری) ‎1D‏ برخورد با تجارت های ضد اخلاقی(قاچاق...) مشاهدات تشان می دهد که در سه دهه آخیر توجه به ارزش های اخلاقی به عنوان _ اصلی مهم در تجارت و اقتصاد مورد توجه قرار می گیرد و همچنین تحقیقات گویای آن .است که موسسات و شرکت هایی که به اين اصول پای بندی بیشتری دارند موفق ترند

صفحه 3:
6 دو نگاه در اخلاق کسب و کار 7 نگاه کارکردگرایانه و فرا ‎SoS‏ | كا كارك يانه .© كنس و کار رویگردی است که آن را به عنون وسیله ای برای امرار معاش و تامین نیازهای انسان اعم از مادی و معنوی قلمداد می ‎AS‏ در اخلاف نگاه فرا کار کرد گرایانه در واقع بجای آنکه اخلاق را درخدمت افزلیش سود ببیند .کسب کار را در راستای هدف تعالی و رشد انسان قرار می دهد «نگاه کار کرد گرایانه صرف مردود است

صفحه 4:
نمونه هایی از نگاه فررا کار کرد گررایانه شرع در اخلاق کسب کار دوری از حرص ولع و رقابت بی جا پرهیز از دروغ پرهیز از سوگندخوردن درمعامله ‎cole,‏ انصاف و پرهیز از کم فروشی

صفحه 5:
نگ در محیط کسب کار تقش اخلاق توليد توزيع شفافیت اطلاعات اعتماد و تشکیل سرمایه اجتماعی

صفحه 6:
تبانی در قیمت يا مقدار فروش: توافق چند شرکت مبنی بر ارائه کالایی با قیمت مشابه و بالاتر از قیمت واقعی یا کاهش یا افزایش مقدار عرضه در مقاطعی ۰ تضیع حقوق مصرف کننده و ضربه به بازار انحصار گرایی: خارج کردن رقبا از میدان . 7 عدم همخوانی با اقتصاد آزاد و جلوکیری از رشد وابسته كردن فروش یک کالا به خرید کالای دیگر تبانی و تقلب در مناقصه یا مزایده دامپینگ یا ارزان فروشی مکارانه. کاهش قیمت برای تصاحب بازار برای زمین زدن ربا

صفحه 7:
احتکار: بدلیل طبیعی یا مصنوعی کالای موردنیاز کمیاب شده و در دسترس نیست تاجر از اين وضعیت سو استفاده کند قيمت ها را افزایش دهد تلقی ر کبان:اشخاصی با آگاهی به قیمت کالای در شهر به استقبال کاروان های تجاری رفته و با قیمت ارزان کالا را خریداری کنند و با قیمت گزاف بفروشند که سبب انحصار شدن و بازار سياه مى شود

صفحه 8:
[ا غش در معامله,غش در لفت به معنای خیانت است و به صورت جامع به صورت کلی كلاه برداری - جعل سند - چک بی محل و ... از انواع غش در معامله است تبليغات بسيار زياد و گمراه کنندهتمجید یا مذمت بی دلیل از کالایی بیع الحاضر للبادی: افراد شهر نشین اجناسی را از روستاییان بخرند و تنها با واسطه گریبا قیمتی گرانتر بفروشند

صفحه 9:
کم فروشی: به اندازه پول جنس تحویل ندادن یا کار را درست انجام ندادن پوشاندن عیب کالا به هر شیوه ای نجش در معاملههشخص بدون قصد خرید قیمت متاع را زیاد کند و از آن تعریف و تمجید کند تا دیگری فریب خورده کالا را خریداری کند خواه با فروشنده تبانی کرده باشد خواه نکرده باشد ‎Gaal lets‏ ۰ اه یگران: ( دخول فی السوم) شعصی با فروشنده ای بر سر کالایی به توافق رسیده و در آستانه معامله اند و خریداری دیگر با قیمتی بالاتری بیاید و آن کالا را درخواست کند یا فروشنده ديكر بيايد و ‏به خریدار قیمت کمتری پیشنهاد دهد. ‎

رایگان