akhlagh_modiriat

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق مدیریت”

اخلاق مدیریت

اسلاید 1: 1 اخلاق مديريت استاد درس : ميرزا بابا مطهری نژاد

اسلاید 2: 2شناسنامه درس

اسلاید 3: 3شناسنامه درس

اسلاید 4: 4مطالب درس

اسلاید 5: 5اخلاق چيست ؟ و اخلاق مديريت چيست ؟پرسشگري سازنده تمدنها است .پرسشگري به چهار شكل در چهار حوزه نمود مي يابد :پرسش از حقيقت به شكل گيري علم مي انجامد .پرسش از معنويت به شكل گيري دين مي انجامد .پرسش از خوبي و بدي به شكل گيري اخلاق مي انجامد .پرسش از زيبائي به شكل گيري هنر مي انجامد .

اسلاید 6: 6اخلاق چیست ؟پس : در اخلاق صحبت از خوبي و بدي است .در اخلاق مديريت صحبت از خوبي و بدي عمل مديريتي است .-عمل مدیریتی وقتی در حوزه اخلاق مطرح میشود که : بین منافع سازمانی و مسئولیت اجتماعی مدیر تعارض بوجود آید

اسلاید 7: 7بروز مشکل اخلاقی

اسلاید 8: 8

اسلاید 9: 9

اسلاید 10: 10شرح صدررسائی سخنمعاون شايستهآسان شدن کار ها.اصول اخلاقی مديريتسوره مبارکه طه(آیات 25 تا 34اخلاق مديريت آموزه ها و ارزش های ذينیشرج صدر مطلقشرج صدر اسلامیشرج صدر کفریضيق صدرقساوت قلبشرح صدر به کفر

اسلاید 11: 11صفات و ويژگی های مدير با شرح صدربصيرتحسن خلقانتقادپذيریرفق مدارابينشصبرو استقامتتغافلقاطعيتاميد

اسلاید 12: 12عوامل شرح صدرمعرفتذکرتوکلدعا قرآنشفاعت

اسلاید 13: 13علائم شرح صدردل کندن از دنيا و دل بستن به آخرتتسليم بودن در برابر حقآرامش دل

اسلاید 14: 14گزيده اي از منطق علي (ع) درباره اصل حکومتالف: ... لابد للناس من امير بر او فاجر ...(خطبه 40 نهج البلاغه)مردم به داشتن حکمران نيازمندند، خواه آن حکمران نيکوکار باشد، خواه بدکردار.ب: امام عادل خير من مطروابل، و سبع محطوم اکول خير من وال غشوم ظلوم، و وال غشوم ظلوم خير من فتنه تدوم(کتاب حکومت حکمت تر جمه مصطفي دلشاد تهراني 1377)پيشواي دادگر از باران پيوسته 0که همه چيز را باور مي کند) بهتر است و جانور درنده و آدمخوار از فرمانرواي ستمکار بهتر است و فرمانرواي بيدادگر از نبود حکومت و هرج و مرج نيکوتر است. ج: الهم انک تعليم انه لم يکن الذي کان منا مناف في سلطان و ...(نهج البلاغه خطبه 131)خدايا تو مي داني که ما در پي به چنگ آوردن قدرت و ثروت دنيا نبوده ايم، بلکه در پي آن هستيم که نشانه هاي دين تو را دگر باره مطرح کنيم و در سرزمين هايي که همه متعلق به توست اصلاح و آباداني را رواج دهيم، به گونه اي که بندگان تو، که پيش از اين ستم ديده اندف احساس امنيت کنند و قوانين مورد نظر تو، که اجراي آن ها به دست فراموشي سپرده شده است، در جامعه حاکم گردد.حاکميت قانون- آباداني شهرها – افزايش رفاه، ايجاد امنيت- گسترش معنويت

اسلاید 15: 15گزيده اي از منطق علي (ع) درباره حاکميت قانونالف: مردم! به درستي که مرا بر شما حقي است و شما را بر من حقي. حقي که شما بر من داريد اين است که خيرخواه شما باشم، در راه افزون ساختن اموال (اسباب رفاه و آسايش) شما همت گمارم، در امر آموزش شما بکوشيم، تا از ورطه جهل رهايي يابيد و به شما آداب (زندگي فردي و سلوک اجتماعي) بياموزم تا دانا و فرهيخته گرديد و اما حق من بر شما اين است که بر بيعتي که با من بسته ايد وفادار بمانيد، در حضور من و در پشت سر، خيرخواه من باشيد و نصيحتم کنيد، آنگاه که شما را بخوانم، اجابت کنيد و چون دستوري به شما دهم، ااطاعت نماييد. ب: فقد جعل الله سبحانه لي ....خداوند سبحان براي من بر شما به جهت زمامداري و حکومت حقي قرار داده، و براي شما همانند حق من، حقي تعيين فرموده است ... حق به نفع هيچکس به جريان نمي افتد مگر اين که بر عليه او نيز جاري شود و بر عليه هيچکس جاري نمي شود مگر اين که به نفع او نيز جريان يابد.ج: حق علي الامام ان يحکم بما انزل الله ...حاکم جامعه بايد بر اساس قوانين الهي حکم راند و امانتي را که (از جانب مردم) بر عهده گرفته است، پاس دارد (يعني مطابق عهدي که با مردم بسته است، عمل کند). و چون چنين کند، مردم وظيفه خواهند داشت که به سخنان او گوش فرا دهند، اطلاعتش کنند و وقتي آن ها را بخواند، دعوتش را اجابت کنند.

اسلاید 16: 16گزيده اي از منطق علي (ع) درباره حاکميت قانوند: فاذا ادت الرعيه الي الواليپس آنگاه که مردم حق حکومت را ادا کنند و حکومت نيز حق مردم را ادا کند، حق (قانون) در آن جامعه از احترام و ارزش برخوردار مي گردد. هـ: ايها الناس! اني والله ما ...مردم! به خدا سوگند هيچگاه شما را به رعايت قانوني فرا نمي خوانم مگر آن که خود، پيش از شما بدان عمل کنم و شما را از هيچ گناه و قانون شکني منع نمي کنم، مگر آن که خود، پيشاپيش از انجام آن کار دست شسته ام. و: همانا مقام فرمانداري چونان طعمه اي براي تو نيست بلکه امانتي است که آن را بر عهده گرفته اي. تو موظفي که از ما فوق خود اطاعت کني. حق نداري نسبت به مردم خوسرانه عمل کني و بدون پشتوانه و مجوز به کاري اقدام نمايي (يعني نبايد کاري کني که «حق» انجام ان را نداري.

اسلاید 17: 17گزيده اي از منطق علي (ع) درباره رابطه حکومت و مردمالف: دستور العمل حکومتي که به مالک اشتر داده است، از او مي خواهد تا رابطه خود را با مردم اين گونه سامان دهد: و اشعر قلبک الرحمه للرعيه ...قلب خود را از مهرباني و دوستي و لطف نسبت به مردم آکنده ساز و همچون حيوان درنده اي نباش که براي خوردن آنان چنگ و دندان تيز کرده است. ب: و ليکن احب الامور اليک ...محبوب ترين کارها در نزد تو کارهايي باشد که رضايت و خشنودي عموم مردم را به همراه داشته باشد. اگر عمومي مردم ناراضي باشند، رضايت عده اي قليل (که اطرافيان و دوستان تو هستند و آنگاه راضي خواهند شد، که بيش از حق خود دريافت کننذ) فايده اي به حال تو نخواهد داشت، اما اگر عموم مردم راضي باشندف نارضايتي آن گروه اندک قابل چشم پوشي خواهد بود.

اسلاید 18: 18گزيده اي از منطق علي (ع) درباره برخورداري حکومت از پشتوانه مردميالف: و قد کان رسول الله (ص) عهد الي عهدا فقال : يابن ابيطالب لک و لاء امتي ...پيامبر (ص) به من فرمود: اين فرزند ابيطالب، زمامداري اين امت با توست. پس اگر تو را با عافيت به امارت نشاندند و با طيب خاطر به حکومت تو تن دادند، حکومتشان را در دست گير ...ب: مراسم بيعت علي (ع) در روز جمعه و در مسجد مدينه برگزار شد. علي (ع) در اين مراسم با مردم اين گونه سخن گفت: ايها الناس عن ملاء و اذن ...آشکارا و به صراحت فرمود: اي مردم، اين امر (يعني حکومت) مربوط به شماست. هيچکس جز ان که شما او را به امارت بنشانيد، در اين مسئله حقي ندارد. ج: از نکات جالبي که از سيره حکومتي امام علي (ع) نقل شده اين است که «هنگام تعيين حاکمي از سوي خود بر يکي از شهرها، به ان حاکم مي فرمود: هنگامي که به آن شهر رسيدي، مردم را در ميدان عمومي شهر گرد خود جمع کن و نامه مرا بر آنان بخوان ،و آنان را از محتواي نامه مبني بر اين که من تو را حاکم بر آنان قرار داده ام، آگاه کن. سپس از مردم بخواه که راجع به ولايت تو رأي بدهند. اگر احيانا به تو راي مثبت ندادند، مجددا به همين جا بازگرد تا انشاءالله حاکم ديگري را بر آنان تعيين کنيم.

اسلاید 19: 19گزيده اي از منطق علي (ع) درباره شفافيت، انتقادپذيري، پاسخگويي و مشورت طلبيالف: ولا تطنوا بي استثقالا في حق ...گمان مبريد که اگر سخن حقي به من بگوييد، بر من گران خواهد امد و تحمل نخواهم کرد.. پس از اين که آنچه را حق مي دانند با من در ميان بگذاريد يا منصفانه مشورتم دهيد، خودداري نکنيد، که من نه برتر از آنم که خطا کنم و نه در کار خويش از خطا ايمنم. ب: و اکثر مدارسه العلما و مناقشه ...با دانشمندان و اصحاب فکر درباره راه هاي انجام بهتر امور حوزه حکمراني خود فراوان بحث و گفتگو کن. ثم ليکن آثر ...از ميان انان افرادي را که در گفتن سخنان حق، هر چند تلخ و ناگوار به تو از همه صريح تر هستند، برگزين.ج: و ان ظنت الرعيه بک حيفا فاصحر...(از نامه علي (ع) به مالک اشتر)اگر مردم گمان کردند که تو از مسير حق خارج شده و ظلمي به آنان روا داشته اي، آشکارا با انان سخن بگو، دلايل درستکاري خود را به ايشان عرضه کن و با آشکار شدن در ميان مردم، آنان را از بدگماني برهان.

اسلاید 20: 20گزيده اي از منطق علي (ع) درباره شفافيت، انتقادپذيري، پاسخگويي و مشورت طلبيد: بر همين اساس است که امام علي (ع) در پيامي به نيروهاي مسلح خويش چنين مي نگارد:الا و ان لکم عندي ان لا احتجز دونکم ....آگاه باشيد! حق شما بر من اين است که جز اسرار جنگي، هيچ سري را از شما پنهان نسازم و در اموري که پيش مي آيد، جز حکم الهي، کاري بدون مشورت شما انجام ندهم.

اسلاید 21: 21گزيده اي از منطق علي (ع) درباره کارايي و اثربخشيالف: هذا ما امر به عبدالله علي اميرالمومنين ....دستورالعمل و اصول وظايف مالک اشتر، فرماندار برگزيده علي در مصر بدين شرح است: ماليات آن ديار را دريافت کنند، با دشمنان (داخلي و خارجي که امنيت مردم را به مخاطره مي اندازند) مقابله نمايد، در اصلاح امور مردم بکوشد و آبادسازي شهرها را سرلوحه کارهاي خويش قرار دهد. ب: ثانيا اما در مورد فرآيند دريافت ماليات به نکته مهمي اشاره مي کنند که بنظر مي رسد با دستاوردهاي دانش اقتصاد، کاملا منطبق است:وليکن نظرک في عماره الارض ....بيش و پيش از آن که به فکر گرفتن ماليات از مردم باشي، در انديشه آباداني (و توسعه درآمد مردم) باش. چرا که در وصول ماليات توفيقي حاصل نخواهد شد مگر پس از ان که رونق و آباداني فراگير شده باشد. ج: انما يوتي خراب الارض من اعواز اهلها و ...ويراني زمين بخاطر تنگدستي اهل آن است و تنگدستي مردم بواسطه اين است که حکمرانان به دليل اين که به تداوم حکومت خود اطمينان ندارند، همه همتشان را مصروف جمع اوري و گرفتن اموال مردم مي کنند.

اسلاید 22: 22گزيده اي از منطق علي (ع) درباره مبارزه با فسادالف: اياک و الاستئثار بما الناس ...نبايد در آنچه متعلق به عموم مردم است براي خود حق ويژه اي قائل باشي.ب: ثم اسبق عليهم الارزاق ...به کارمندان خود برس و رزق و روزي آنان را فراوان کن. چرا که انان با گرفتن حقوق کافي در اصلاح خود بهتر خواهند کوشيد و از دستبرد زدن به اموالي که در اختيار آن هاست خودداري خواهند نمود. در اين صورت است که اگر از دستور تو سرپيچي نموده و در امانت خيانت کنند، تو پيشاپيش حجت را بر آن ها تمام کرده اي ( و مي تواني مجازاتشان کني)ج: و من کتاب له الي زياد بن ابيه ...به خدا قسم که اگر بفهمم در اموال مسلمانان خيانت کرده اي ، چه کم و چه زياد، آنچنان بر تو سخت خواهم گرفت که اندک مال و تنگدست شوي و خوار و پريشان حال گردي.

اسلاید 23: 23گزيده اي از منطق علي (ع) درباره عدالت و دستگاه قضاييالف: العدل قوام الرعيه.عدل نگهدارنده ملت است.في العدل الاقتدا ...عادلانه عمل کردن، پيروي از سنت الهي (و در عين حال) موجب پايداري دولت هاست.ما عمرت البلدان ...هيچ چيز همانند عدل در رونق و آباداني سرزمين ها موثر نيست.لا يکون العمران ....در سرزميني که حکومت، ستم روا مي دارد، عمران و آباداني تحقق نخواهد يافت. ب: اتامروني ان اطلب النصر ...به من فرمان مي دهيد مه پيروزي را از طريق ستم کردن بر آحاد جامعه خويش جستجو کنم؟ به خدا قسم تا دنياست و ستارگان در حرکتند، به چنين کاري دست نخواهم زد. اگر اين اموال، اموال شخصي من بودف در تقسيم آن ها رعايت مساوات و عدالت را مي کردم، تا چه رسد به اين که مال الله است و همه در آن شريکند.

اسلاید 24: 24

اسلاید 25: 25تجزيه و تحليل مسائل اخلاقي در مديريت و توازن بین عملکرداقتصادی و اجتماعی1- تجزیه و تحلیل اقتصادی : که مبنای آن حد اکثر رساندن در آمدها و حد اقل رساندن هزینه هاست .( اخلاق مدیریت و اقتصاد )2- تجزیه و تحلیل قانونی : که مبنای آن اجرای قانون به عنوان تبلور قضاوت .( قانون و اخلاق مدیریت )3- بکار گیری فنون مدیریت 4 – تجزیه و تحلیل فلسفی :که مبنای آن فرایند عقل گراست 5- روشهای برخورد در مسائل فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی

اسلاید 26: 261- اقتصاد واخلاق مديريتي - اقتصاد واخلاق مديريتي اين عبارت را بخاطر بسپاريد :فراهم كردن شرايط ايده آل براي يك نفر بدون خراب كردن شرايط ديگري امكان پذيرنيست . تئوري اقتصاد خرد روشي رياضي و منطقي براي بازار و قيمت محصولات با توجه به حداكثر رساندن سود است كه بطور طبيعي چنين تفكر سودجويانه اي بطور خودكار مسائلي نظير حفظ محيط زيست ، امينت كاركنان ، منافع مشتريان يا ديگر امور اخلاقي را كنار مي گذارد.

اسلاید 27: 27راه حل : فرضيه اقتصاد خرد ، در شكل كامل خود يك نظريه هنجاري در مورد جامعه است نه يك نظريه توصيفي در مورد سازمان يا شركت به حداكثر رساندن سود بخشي از اين تئوري است و قطعاً كانون مركزي نيست .اصل بهينه مندي پارتو ( محتواي اخلاقي تئوري اقتصاد خرد) اصل پارتو > ايجاد شرايط مناسب > تخصيص منابع كمياب جامعه به شكل مؤثر به توليد > توزيع اثر بخش كالا وخدمات > ايجاد بازار رقابتي استفاده مناسب هر شخص بدون آسيب رساندن به ديگري اصول بهينه مندي پارتو : اقتصاد وسيله اي براي كسب هدف اجتماعي با وفور كالاها و خدمات توليد شده با پائين ترين ميزان هزينه

اسلاید 28: 28خلاصه مفهوم اصل بهينه سازي پارتو در اقتصاد ----------------------------------تئوري اقتصاد خرد هيچ گونه تضادي با رعايت عملي اصول اخلاقي ندارد .اخلاقيات با امور بازرگاني منافات ندارد به شرطي كه : دروغ نگوئي ، فريب ندهي ، دزدي نكني و بازارهاي رقابتي از حيث قيمت را حفظ كني !تتوري اقتصاد خرد جيمز مكدكي و ميلتون فريد من بطور مختصر : هدف اوليه و نيروي انگيزشي يك سازمان تجاري ، سود است .سازمان بايد تا آنجا كه مي تواند سود را به حداكثر برساند تا كارآيي سازمان را حفظ كرده و از مزاياي موجود جهت جهت نوآوري و كمك به رشد استفاده كند.سود ها از طريق رقابت بازار در حدي معقول و مناسب حفظ خواهند شد.مسئوليت اجتماعي يك مجموعه تجاري ، افزايش سود خود مي باشد.

اسلاید 29: 29بيانيه اخلاقي اقتصاد-----------------1-ساز و كار قيمت ، بازارهاي عوامل توليد و منابع كمياب جامعه را به مؤثرترين شكل استفاده وتوزيع نهايي مي كند.2- توابع توليد ،عوامل مجدد ورودي (داده ها ) را با بهره گيري از كاراترين روشها و به مؤثر ترين نرخ به كالا وخدمات تبديل مي كند.3- ساز و كار قيمت بازارهاي محصول ، كالا و خدمات موردنياز جامعه را به بهترين شكل استفاده از آنها توزيع مي كند.4- سياست هاي اقتصادي جامعه درآمد هر شخص را از طريق ابزارهاي دموكراتيك تعيين مي كنند.5- منظومه اقتصادي عملي كارا و مؤثر دارد در صورتيكه : الف - عمل مديران در جهت حداكثر رساندن سود ، عمل مشتريان در جهت حداكثر رساندن رضايتمندي و عمل مالكان در جهت حداقل رساندن درآمد باشد.ب- درآمد مالكان از طريق يك فرآيند تصميم دموكراتيك بين مشتريان توزيع مجدد شود.

اسلاید 30: 30خلاصه اقتصاد خردمشتريان كه مطلوبيت نهايي شان را مي توان براي آميخته اي از كالاها و خدمات ، به عنوان منحني هاي تقاضاي فردي بيان نمود.سياست توزيع محدود بخشي از درآمد مالكان و كارگران به مشتريان و دولت .مالكان زمني و سرمايه كه موجودي آنها براي مدت كوتاهي ثابت مي ماند ، و كارگران كه مطلوبيت نهايي درآمد براي آنها ، عرضۀ نيروي كار را در مدت كوتاهي محدود مي كند.بازار های محصول کالا ها و خدمات ، بهمراه منحی های عرضه و تقاضا که قيمت ها را تائين می کندتوليد كنندگان كه هزينۀ نهايي آنها منحني عرضۀ كالا و خدمات را تعيين مي كند و نرخ بهره وري نهايي آنها منحني هاي تقاضاي بازارهاي عوامل توليد ر معين مي سازد.عوامل بازار براي مواد اوليه ، نيروي كارو سرمايه به همراه منحني هاي عرضه و تقاضاي كل كه قيمت ها را تعيين مي كنند.

اسلاید 31: 312- قانون و اخلاق مديريت قانون چيست ؟ قانون مجموعه اي از قواعد تدوين شده به وسيله جامعه براي كنترل رفتار افراد در جامعه است . به هنگام تقابل بين عملكرد اقتصادي و عملكرد اجتماعي يك سازمان یا يك قرارداد از آن استفاده مي كنيم .اولين اخلاق مدير اين است كه : قانون معيار تصميم گيري باشد.استفاده از قانون به عنوان ضابطه ، اخلاق جمعي را جايگزين تحميل نظرات شخصي می نماید.

اسلاید 32: 32سئوال اصلي چيست ؟ سئوال مهم اين است كه آیايك مدير مي تواند مجموعه قوانين اغلب پيچيده ، گهگاه مبهم و همواره در حال تغيير را به منظور اخذ اطميناني عادلانه ، مناسب و صحيح به هنگام مواجهه با انتخاب بين سود اقتصادي و تعهدات اجتماعي مورد استفاده قرار دهد؟

اسلاید 33: 33قانون و اخلاق مدیریت - قانون به عنوان پایه و اساسی برای تصمیم گیری به هنگام رویارویی با یک مشکل اخلاقی- قانون مجموعه ای از قواعد تدوین شد به وسیله جامعه برای کنترل رفتار افراد در جامعهاما آیا :تصمیمات قانونی همواره «عادلانه» ، «مناسب» و «صحیح» هم هستند ؟هنگام مواجهه با انتخاب بین سود اقتصادی سازمان و تعهدات اجتماعی خود چه می کنید؟هنگام مواجهه با بازار به عنوان راهنمایی برای اتخاذ تصمیم و اعمال مدیریتی و تعارض آن با قانون چه می کنیم؟قانون راهنمایی است برای تصمیمات و اعمال مدیریتی، اما کافی نیست.

اسلاید 34: 34قانون و اخلاق مدیریت - قانون به عنوان پایه و اساسی برای تصمیم گیری به هنگام رویارویی با یک مشکل اخلاقی- قانون مجموعه ای از قواعد تدوین شد به وسیله جامعه برای کنترل رفتار افراد در جامعهاما آیا :تصمیمات قانونی همواره «عادلانه» ، «مناسب» و «صحیح» هم هستند ؟هنگام مواجهه با انتخاب بین سود اقتصادی سازمان و تعهدات اجتماعی خود چه می کنید؟هنگام مواجهه با بازار به عنوان راهنمایی برای اتخاذ تصمیم و اعمال مدیریتی و تعارص آن با قانون چه می کنیم؟قانون راهنمایی است برای تصمیمات و اعمال مدیریتی، اما کافی نیست.

اسلاید 35: 35ما به چه چیز دیگری نیاز داریم به هنجارهای بنیادی وارزش های مطلق که در دوفصل مطالعه خواهیم کرد :فرآیند قانون گزاریفلسفه هنجارها

اسلاید 36: 36فرآیند قانون گزاری مطالعه تطبیقی قانون و اخلاقبین قضاوت های اخلاقی و الزامات قانون سه نوع رابطه متصور است:1- الزامات قانونی تا حد زیادی با یکدیگر در تضاد هستند و استانداردهای اخلاقی محتمل جامعه را افزایش نمی دهند.2- الزامات قانونی سلبی اند، حال آنکه الزامات اخلاقی ایجابی اند.3- الزامات قانونی معمولا بعد از استانداردهای اخلاقی وضع می شوند.استانداردهای اخلاقیالزامات قانونینقطه مشترک

اسلاید 37: 37راه حل چیست ؟ نهادینه کردن هنجارها، عقاید( باورها ) و ارزش های فردی در قانون گزاری.1- هنجارها چه هستند ؟هنجارها انتظارات رفتار مناسب هستند ،الزاماتی برای انجام آن رفتار مناسب .تفاوت عمده بین هنجارها وقانون :هنجار منتشر نمی شودهنجار اطاعت نمی شودهنجار را نمی توان اجباری کردهنجارها نه به ثبات هستند و نه جامع هنجارها تنها روشی هستند که ما در مورد رفتار احساس می کنیم

اسلاید 38: 382- باورها چه هستند ؟باورهای معیار اندیشیدن و روشهایی هستند که یک فرد از دیگران انتظار دارد درباره مفاهیمی خاص مطابق آن روش ها فکر کنند.رابطه بین باورها و هنجار ها :باورها هیچ عملی را شامل نمی شوند و تنها یک شیوه انتزاعی تفکر هستند که از هنجارهای فرد حمایت می کنند.3- ارزش ها چه هستند ؟ارزش ها رتبه بندی ها یا اولویت بندیهایی هستند که یک شخص برای هنجارها و عقاید (باورهای) خود تعیین می کند.هنجارها و عقاید مهم ،آنهایی هستند که شخص برای آنها «ارزش» قائل می شود، یا آنها را بسیار معتبر می داند.

اسلاید 39: 39استاندارد های اخلاقی :مجموعه هنجارها، عقاید و ارزش های یک فرد استاندارد های اخلاقی او را تشکیل می دهند که ابزارهای قضاوت هستند.نکته مهم 1 : استاندارد های اخلاقی ذهنی هستند که بوسیله قانون به امور عینی تبدیل می شوند.امور ذهنی قابل تفاهم (= نگرش مشترک) نیستند اما امور عینی قابل تفاهم اند.امور عینی سه ویژگی مهم دارند :قابل اندازه گیری اند.قابل مقایسه اند.قابلیت سلب و ایجاد دارند.نکته مهم 2 :زمینه های شکل گیری قانون قانون پدیده و ماهیتی پویاست و فراتر از زمان تغییر می کند بنابراین متاثر است از :فرآیند های فردیفرآیند های گروهیفرآیند های اجتماعیفرآیند های سیاسی که از طریق آن نظرات و استانداردهای اخلاقی مختلف در قالب مقرراتی ثابت و جامع با یکدیگر آشتی کرده و موثر و کارا می شوند.

اسلاید 40: 40فرضیه های مختلف روش رسیدن به استاندارد مشترک فرآیند اجتماعی :تصمیم گیری استبدادی Autocatio Decisionسازگاری بروکراتیک Bureaucratic Adjustmentچانه زنی ائتلافی Coalition Baryainingتصمیم گیری گروهی Collective Decisionفرضیه های مختلف روش رسیدن به استاندارد مشترک در فرآیند سیاسی :رهبری ریاستی Presidetial Leadership سازش نهادی Institutional Compromiseچانه زنی کنگره ای Congressional Bargainingفشار انتخاب گر Constituent Pressure

اسلاید 41: 41مشکلات انتقال استانداردهای اخلاقی به سوی الزامات قانونیاستانداردهای اخلاقی جامعه ممکن است در نبود اطلاعات مربوط به مسائل رفتار سازمانهای بنا شوند.استانداردهای اخلاقی اعضای جامعه ممکن است با تشکیل گروههای کوچک کمرنگ شوند. (جایگزین عوامل انگیزشی به باعث های اخلاقی)برداشت نادرست سازمانهای بزرگ از استانداردهای اخلاقی جامعه استانداردهای اخلاقی جامعه ممکن است به هنگام تدوین قوانین به صورت نادرست معرفی و تفسیر شوند.الزامات قانونی تشکیل شده از طریق فرآیند سیاسی، غالبا ناقص یا بی دقت است.

اسلاید 42: 423- بکار گیری فنون مدیریتسير تاريخي رويکردهاي فکري در عرصه اداره امور عموميدهه هاي مختلفدهه هاي مختلفدهه هاي مختلف199019801970کارآفرينيمديريت دولتياداره امور عموميدولت کارآفرينمديريت دولتي نويننظام اداري و بروکراتيکدولت کارسازدولت کوچکدولت بزرگ

اسلاید 43: 43ارزش هاي نگرش نوين به مديريت دولتي (NPA) و ابزار تحقق آنابزار مديريتي تحقق ارزش هاابزار ساختاري تحقق ارزش هاارزش هاي NPAآموزش مديران، افزايش روابط با مشتريانف تغيير در چارچوب داخلي مديران (مديران بايد علاوه بر پاسخگويي به بالا دستان به همکاران و شهروندان نيز پاسخگو باشند.تمرکز زدايي، کنترل هاي محلي، حرفه اي شدن بوروکراسيپاسخگوييتشويق مشارکت، آموزش منابع انساني، اعتقاد به توانمندي هاي زيردستانشوراها، کميته ها، تفويض قدرت و عدم تمرکز حلقه هاي کيفيتمشارکتکاهش انحصارات مديريتيايجاد فضاي رقابتي، همپوشي و قرارداد بستن، ابداع اشکال مختلف خدمات رسانيانتخاب شهرونديتعيين معيارهاي صحيح ارزيابي، ارزيابي به وسيله طبقات اجتماعيتعيين اهداف عملکرد، ساختار ارزيابي صحيح مسئوليت اداري نسبت به اثر بخشي

اسلاید 44: 44

اسلاید 45: 45

اسلاید 46: 46مهندسي مجدد يعني: تحول و بازآفريني عميق در معماري، و ساخت سازماني تشکيلات در سه عرصه «اطلاعات»، «مديريت» و «فرآيندها»نقش هاي استراتژيک منظومه عظيم ساختارهاي مديريتي به عنوان نرم افزار توسعه:الف: ابزار مديريت و اداره عمومي کشورب: اصلي ترين ابزار عرضه خدمات عمومي اساسي و حساس به جامعهج: ابزار حصول به رشد و توسعهد: ابزار مقابله با شرايط ويژه و اضطراري داخلي و خارجيمهندسي مجدد ساختارهاي مديريتي

اسلاید 47: 47مهندسي مجدد در عرصه اطلاعاترويکرد نوينرويکرد سنتيدسترسي به اطلاعات در کل سازمان در جريان استاطلاعات فقط در مجاري مشخص، رسمي و خاص در جريان استاطلاعات در شبکه هاي فراسازماني در جريان استاطلاعات در شبکه هاي درون سازماني در جريان استنبود زمينه هاي اطلاعات نهاني و مخفي کاري در انتقال اطلاعاتوجود مخفي کاري اطلاعات، شفاف نبودن اطلاعات و مجاري اطلاعاتيتصميم سازي در سيستم هاي مرتبط و شبکه ايتصميم سازي در سيستم هاي اطلاعاتي جزيره اي به اشتراک و گسترش دانش جمعياز اتکاء به اطلاعات و دانش فرديبه ساختارهاي مداوماً يادگيرنده (يادگيري جمعي نظامند)از اتکاء صرف به افراد محدود و نخبهبه نظام دانش طلب و مغز افزاراز نظام کار طلببه مشارکت، پي جويي و پژوهش در اجراي وظايفاز دستور به اجراي وظايف

اسلاید 48: 48مهندسي مجدد در عرصه مديريترويکردهاي نوينرويکرد هاي سنتيبه ابتکار، نوجويي و ارتقاي استانداردهااز تاکيد و تکيه به روال هاي رسميبه خطر طلب و آينده سازاز نظام محتاطتوجه به افزايش ارزش هاي توليدياز تمرکز بر کاهش هزينهبه ساختار مهار کننده شوک هاي محيطياز ساختار تشديد کننده تنگناهابه ساختار بدون ريخت و پاش (Lean organization)از احتکار و ضايع سازيتوجه به منافع، مصالح و مقتضيات عموميناکافي بودن توجيهات تصميمات متخذه با مصالح عموميبه اقتصادي بودن امور و استقرار ديدگاه هزينه- فايدهاز ساختارهاي مديريتي هزينه زا و مسرف و غير اقتصادي بودن قيمت تمام شده به نظام رقابتي، انگيزشي، شوق انگيز و ارتقاء بر اساس شايستگياز نظام فئوداليسم اداري و ملوک الطوايفي

اسلاید 49: 49مهندسي مجدد در عرصه مديريت( ادامه جدول )رويکردهاي نوينرويکرد هاي سنتيبه تمرکز گريزي، کوچک سازي و واگذاري اموراز تمايلات ديوان سالاري و توسعه طلبيبه استقبال از تغيير و نوآورياز مقاومت به منظور «حفظ وضع موجود»به نفي تلقي همه کاره بودن دولت، توجه به توسعه نقش و حقوق مردم از تلقي همه کاره بودن دولت و قبضه کردن اموربه يکي از شرکاي اداره اموراز فعال مايشاء بودن اموربه حفظ ثبات منطقي قوانين و سياست ها و تحکيم امنيت فضاي کسب و کاراز تغييرات سريع و پي در پي قوانين و مقررات، سياست ها و ايجاد سردرگمي براي مردماستقرار نظام هاي مديريتي مشارکتيکارکنان در فرايند کار دخالت موثر ندارند (فقط مديران تصميم گيري مي کنند)سياست سازماني مبتني بر زير ساخت هاي دانش و داناييساختارهاي سازماني مبتني بر سلسله مراتب عمودي و آمرانهغني سازي مشاغل و وظايف و ايجاد نوآوري، موجل تکثر کارآفريني مي شود.مشاغل، ساده و محدود بوده و يک شغل به چند شغل شکسته مي شود.

اسلاید 50: 50مهندسي مجدد در عرصه مديريتمهندسي مجدد در عرصه مديريت عبارت است از: پياده سازي ساخت آفريني هايي که مداوما موجبات انتقال از يک مرحله به مرحله تکامل يافته تر ديگر را فراهم مي سازد و هيچ زماني نقطه آخر تحول تلقي نمي شود.حکمراني خوب از اين منظر: استقرار مديريت علمي، سيال کردن ساختارهاي سازماني و پياده کردن آن نوع از الگوهاي مديريتي که: الف: با هدف ارتقاي هر چه بيشتر خلاقيت ها و انرژي طراحي شوند.ب: ايجاد رقابت، تهييج و شايستگي و زمينه سازي، روش هاي شوق انگيزج: نظام هاي آموزشي بصورت غير مستقيم در تار و پود بافت سازماني همزوج شود و توسعه منابع انساني به فلسفه يادگيري، آزمايش و تجربه و مجدداً يادگيري طرح ريزي شود. در نتيجه تغيير رويکردهاي سنتي به جديد

اسلاید 51: 51مشخصه ها و خميره هاي کارکردي يک حکمران ساخت آفرين1- گذر از بصيرت هاي قديمي به بصيرت هاي جديد با طي فرآيند تقابل و تضارب شامل:- عامل تغيير و تحول- عامل شکل دادن به تحول- عامل تکاپو براي محقق کردن اين تحول2- توجه به بصيرت هاي خالص که منجر به نوآوري تاريخي شود تحول آفرين است نه هر بصيرتي .3- طرد نظريه فرماندهي- فرمان بري و جايگزين کردن نظريه حذف موانع تحول (نظريه پتوهاي خيس) 4- تبديل نظام تحکمي و فرماندهي به «نظام اقناعي» و تبديل سه رکن فرمانده، فرمان و فرمان بر به دانش، معرفت، اقناع

اسلاید 52: 52تئوري پتوهاي خيس کايزنپتوهاي خيس مواردي هستند که انگيزه، روحيه، رضايت، خلاقيت، استعداد و شکوفايي کارکنان را سرکوب مي کنند.اين پتوهاي خيس همچنان که شعله هاي آتش را فرو مي نشانند انگيزه و روحيه کارکنان را از بين مي برند.در همه جاي سازمان هاي ناموفق مديران در حال پهن کردن پتوهاي خيس هستند در حاليکه مديران سازمان هاي موفق همواره در پي جمع آوري پتوهاي خيس هستند.

اسلاید 53: 53مهندسي مجدد در عرصه فرآيندهامهندسي مجدد در عرصه فرآيندها يعني:تلاش براي يافتن الگوهاي بازکاوي و بازآرايي فرآيندها مبتني بر اصول زير:الف: سرعت انجام کار هر چه بالاترب: کيفيت ارائه خدمات و کالا هر چه بالاترج: هزينه کم ترد: ايجاد حالت بدون ضايعه در مواد- زمان – نيروي انساني و انرژيهـ : ارائه خدمات به مشتري (مشتري مداري) هر چه وسيعتر

اسلاید 54: 54مهندسي مجدد در عرصه فرآيندهاسازمان ها و بنگاها، چشم اندازهايي را طراحي مي کنند که همواره مترصد دستيابي به آن هستند.ساختارها با هدف ايجاد جريان هاي ارزش آفرين به منظور ارتقاي هر چه بيشتر خلاقيت ها و انرژي ها طراحي مي شوند.ايجاد قابليت و سازگاري با تحولات و تغييرات محيطيايجاد رقابت، تهييج و فراهم سازي روش هاي شوق انگيز و حداکثر کردن توانايي هاطرح ريزي فرآيندها با هدف استقرار سرعت بالا، کيفيت بالا و هزينه کم تر در ارائه کالاها و خدماتاز نظام صلب و انفعالي به نظام «چشم انداز دائما مترصد» از وظيفه محوري به فرآيند محوري

اسلاید 55: 554- تجزیه و تحلیل فلسفی هنجارها تعریف فلسفه هنجاری :فلسفه، مطالعه فکر و رفتار است و فلسفه هنجاری مطالعه فکر و رفتار مناسب است.سابقه : حدود 2400 سال هم سابقه با سیر تفکر منطقی که بسیار از مفاهیم و روش های آنها، به اخلاق مدیریت مربوط می شود.سیستم های تصمیمات اخلاقی مدیریتی قانون جاویدان Eternal Lawتئوری سودمندگرا Utilitacian Theovyتئوری جهانشمول – وظیفه گرایی Universalist Theovyعدالت توزیعی Distributive Justiceآزادی فردی Personal Liberty

اسلاید 56: 56خلاصه باورها و مشکلات در پنج سیستم عمده اخلاقی ماهیت باورهای اخلاقیمشکلات موجودقانون جاویدان استانداردهای اخلاقی در قالب یک قانون ابدی ارائه می شوند که در کتاب مقدس یا ظاهرا در طبیعت آشکار می شود و سپس به وسیله رهبران مذهبی یا فلاسفه تفسیر می گردد. عقیده بر این است که هر شخص باید مطابق این تفسیر عمل کند.تفسیرهای متعددی از قانون وجود دارد، اما مراجعه به عقل آدمی تنها روش موجود است. عقل انسان نیازمند یک اصل یا ارزش مطلق به عنوان پایه ای برای انتخاب است.سودمند گرایی:نظریه فرجام گرایی اخلاقی بودن بستگی به نتیجه یک عمل یا تصمیم دارد. اصل آن است که هر شخص باید در جهت خلق منافع بیشتر برای بیشترین تعداد مردم عمل کند.آن دسته از اعمال غیر اخلاقی را که منافع قابل توجه برای اکثریت مردم ایجاد می کنند، می توان توجیه نمود، حتی اگر هزینه های وارده بر اقلیت جامعه غیر قابل جبران باشند. باز هم به ارزش دیگری برای ایجاد تعادل میان هزینه ها نیاز داریم.وظیفه گرایی:نظریه آغاز گراییاخلاقی بودن بستگی به نتیجه یک عمب یا تصمیم دارد. اصل آن است که هر شخص باید طوری عمل کند که دیگران نیز همانند آن عمل می کنند. (در شرایط یکسان).اعمال غیر اخلاقی توسط افرادی که مستعد خود فریبی یا خود بزرگ بینی هستند توجیه می گردد و معیاری جهت قضاوت بین خواسته ها وجود ندارد. یک اصل یا ارزش دیگر جهت پالایش مفهوم امر مطلق مورد نیاز است.

اسلاید 57: 57ماهیت باورهای اخلاقیمشکلات موجودعدالت توزیعیمعیارهای اخلاقی بودن براساس تقدم یک ارزش واحد که همانا عدالت است بنا می شوند. هرکس باید طوری عمل کند که یک توزیع عادلانه تر منافع عملی گردد، زیرا این امر موجب افزایش عزت نفس می شود که برای همکاری اجتماعی ضروری است.تقدم ارزش عدالت به پذیرش این نکته که توزیع عادلانه منافع، همکاری اجتماعی را تضمین می کند، وابسته است.آزادی فردی معیارهای اخلاقی بودن براساس تقدم یک ارزش واحد که شامل آزادی فردی است بنا می شوند. همه باید برای آزادی بیشتر فعالیت کنند زیرا موجب افزایش تبادل بازار می گردد که برای بهره وری اجتماعی ضروری است.تقدم ارزش آزادی به پذیرش این نکته که آزادی فردی، بهره وری اجتماعی را تضمین می کند، وابسته است.

اسلاید 58: 58ويژگيهای مسائل اخلاقی در هدايتبيشتر تصميمات اخلاقی، پيامدهای گسترده در مديريت دارندبيشتر تصميمات اخلاقی، جايگزين های گوناگون دارند  وجود راه حل های گوناگون بيشتر تصميمات اخلاقی دارای نتايج مرکب هستند.بيشتر تصميمات اخلاقی عواقبی نامعلوم دارند.بيشتر تصميمات اخلاقی دارای مفاهيم شخصی هستند.

اسلاید 59: 59راه حل هایی برای علل ساختاری رفتار غیر اخلاقی و مسئولیت اخلاقی مدیران ارشدچون اخلاق در مدیریت، نماینده تضاد بین عملکرد اقتصادی و اجتماعی یک سازمان است، متاسفانه در هنگام رویارویی با بروز مسائل اخلاقی وسایل مناسب و استانداردی برای اخذ تصمیم در اختیار نداریم، تنها می توانیم تاکید کنیم.که در چنین شرایطی : بر معیارهای مای تاکید کمتری کنیدبر معیارهای عمودی (شکایات مشتریان، مرور کیفیت، غیبت نیروهای کار، نگرش های جامعه و...) توجه بیشتری مبذول کنید.توجه : در شرایطی اگر مشکل توسط مدیران ارشد حل نشود، مدیران میانی و عملیاتی به حمایت از طرفه کفه اقتصادی این معادله خواهند پرداخت، زیرا عملکرد آنها توسط معیارهای اقتصادی ارزیابی و سنجش می شود.

اسلاید 60: 60پس مسئولیت مدیران ارشد است که : نگذارند حل تضاد بین عملکرد اقتصادی و اجتماعی به سطوح میانی و عملیاتی (پایه) واگذار شود.مدیران ارشد چگونه خواهند توانست به این سئوال اخلاقی پاسخ دهند به وسیله شخصیت و شجاعت.شخصیت موجب می شود که شخص با مشکلاتی که اثرات اجتماعی شدید پدید می آورند خود را مواجه کند.شجاعت موجب می شود که آگاهانه راه حل های اقتصادی، حقوقی و اخلاقی را ارزیابی و به تصمیم برسد و هزینه های تصمیم خود را تحمل کند.

اسلاید 61: 61پايان

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید