صفحه 1:
اخلاق مهندسي
مهدي بهادري نژاد
استاد مهندسي مکانیک-دانشگاه صنعتي شریف و
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوري اسلامي ایران
متن سخنان ایراد شده در جلسه
انجمن ايراني اخلاق در علوم و فناوري
اسفند 1385
صفحه 2:
چکیده
0 20 سال sles لند با استفاده از و کشفیات یافته هاي
علمی و با ابتکار و خلاقیت خود مسائل مختلف مربوط به سلامت و
بهداشت. درمان؛ آموزش. كشاورزيء مسكنء حمل و نقل و غیره را حل
۱ و رفاه بیشتری را براي مردم فراهم کنند. همزمان
با لین فعاليتها. مهندسان نیز توانسته اند جنگ افزارهاي فراولني را خلق
5 ۱۱ ناه کنندگان از آنها بتوانند در زمان کوتاهتري آنسانهاي
بيشتري را از بین ببرند و ۰
فعاليتهاي مهندسي همراه با تخریب و آلوده سازي محی
منابع طبيعي بود 2
صفحه 3:
در حللي که مهندسان مي توانند همچنان از قدرت
خلاقیت و ابتکار خود استفاده نموده. مسائل مختلف را
حل کرده و رفاه و آسایش بيشتري را براي خود و مردم
فراهم کنند. ولي برخورداري از اخلاق مهندسي است
که باعت می شوه مهندسان خود کنترل کنندة
فعاليتهاي خود شده و در نهلیت حافظ منافع جامعه
انساني 9 سلامت محيط زيست باشند. برخورداري از
ارزشهاي انساني و اخلاق مهندسي مي تواند براي
مهندسان آرلمش خاطر. رضليت باطن و در نهايت شادي
وافر بيافريند كه هدف نهايي زندكي انسان در روي
oi ۱ =
صفحه 4:
ما برای شاد زیستن زاده شده ایم و می توانیم با محبت
ورزیدن بي توقع و خدمتگزاري بي ریا و پيشه کردن تقوي.
شادي طول عمر خود را بيشینه کنیم. برخورداري از اخلاق
مي تواند براي مهندسان علاوه بر رفاه و آسایش مادي
cols, باطن و آرامش خاطر یا شادي وافر بیافریند .
مقدمه
8 ۱۱ اي کنوني بشر مرهون فعاليتهاي
مهندسی است. می توانیم به اطراف خود نگاه کنیم و به
خدمات ارزشمند مهندسان واقف شویم .
صفحه 5:
پیشرفت در طراحي. ساخت. تولید و
ا ۶ افزارهای مختلف نیز مرهون
0 117ل است. فعالیت هاي
مهندسي از یک سو باعث تأمین رفاه و
آسایش مردم شده و از سوي دیگر باعث
کشتار انسان هاي بیشتر 9 آلوده سازي بیش
از حد محیط زیست و هدر رفتن منابع و
ذخاير روي زمین شده است.
صفحه 6:
| نان می توانند در حالی که همچنان از ابتکار و خلاقیت
۲ ال استفاده می کنند با رعایت ضوابطی اقدام به
0 ۱ ام انسان ها نموده. محیط زیست را پاک
کرده و old, و آسایش بيشتري را براي انسان ها فراهم کنند؟
007 5 .رش و توسعه مادي براي چه منظوري
است و حضور در رقابتي فرسايشي فزاينده و يربيج و خم زندگي
که هر روز دشوارتر مي گردد براي چیست؟
صفحه 7:
ul مهندسان فقط براي اعتلاي فناوري بايد تلاش
کنند و وسایل و لوازم رفاه مادي و جسماني را به
210007 نر تولید و فراهم کنند؟ ele UI
تکتیک و فناوري با شتلبي که دارد و بر هر چیز
توانائي ترس 9 تصرف پيدامي اکن » » بدون
1 )| حكمتء خرد. فضیلت. «مرفت
آکند؟
صفحه 8:
مهندس کیست؟
مهندس كسي است كه ابتكار للد ترج مي دهد و مي
el ieee ميكند. يعني هم آراینده و هم آفریننده و
هم سازنده است.
حوزه خدمات و مشاغل مهندسي بسیار وسیع گردیده و
مسئولیت آنها سنگینتر شده است. با جمعبندی اراء و
تعاریف مختلف می توان دریافت که
صفحه 9:
مهندسي توانايي انسان در انتخاب. طراحي برنامه
ريزي» راهبري, آینده سازي و نوآوري است. این
ills در تولید غذا و سایر محصولات كشاورزي در
ساخت. تولید. بازسازی و نگاهداری دستگاه هاء
آرارها: بناهاء دادهها و کلية نیازهای ابزاری جوامع
ae دترکون سازي طبیعت بوده
است. لین فعالیت ها با بهره گيري از مواد و انرژي و
با پشتولنه دانايي از علوم تجربي و انساني و با توجه
به حفاظت از محیط زیست و در راستای منافع
جامعه جهاني انجام مي كيرد. ۱
صفحه 10:
بز رگترین دستاوردهای مهندسی در قررن بيستم
آ کادمی ملی مهندسی ایالات متحده امریکا (12 )با همکاری اتحادیه انحمنهای
مهندسی آسن کشور بزر گتررین دستاوردهای مهندسی در قرن پیستم را انتخاب
نمودند.
در ۱۹۹۹ آ کادمی مذکور از 7۰ انحمن حرفه ای مهندسی امریکا درخواست نمود تا
به کمک متخصصین خود؛ بز رگترین دستاوردهای مهندسی در قرن بیستم را اعلام
نمایند . در مجموع ایسن مهندسین ۵ دستاورد را انتخاب کدند. ملاک اصسلی
انتخاب» تأثیس دستاورد مورد نظس بس کیفیت زندگی بشر در قررن بیستم بود. جنگ
افزارها مورد توجه قرار نگرفتند. «کمیته انتخاب» آکادمی ملی مهندسی متشکل از
IS > مهندسی در محافل علمی؛ بخش صنعته دولت و طیف گسترده ای از رشته
های مهندسی بود.
صفحه 11:
از ميان ۱۰۵ دستاورد محرفی شده اینن کمیته 4۸ مورد را انتخاب و گروه بندی
نمود. بای مثال نوآوریهای خاص ساخت پل و جاده در گروه «بزرگراهیا»
گنجانده شدند و تراکتور: کمبایسن و ماشینن شضم زنضی مجموعا در گروه
« کشاورزی مکانیزه» جای گرفتند. این گروه بندی باعث شد تا تعداد دستاوردها به
١ مورد بسد. کمیته در دسامبم ۱۹۹۹ تشکیل جلسه داد و ۲۰ مورد را به عنوان
بزر گترین دستاوردهای مهندسی در قرن بیستم انتخاب نمود.
آغاز هزاره جدید فرصتی فراهم میآورد تا در عین نگریستن به آینده» به نبوغ
بشم و ابداعات او در گذشته بنگریم. الکتریسیته, اتومبیل تلفن؛ رادیو» تلویزیون و
رایانه چند نمونه از ابداعات مهندسین در قررن بیستم است.
صفحه 12:
فهررست عناوین بز رگترین دستاوردهای مهندسی در قمن بیستم
1- برق رسانى (Electrification)
2- اتوبيل (2201116ه:اتتش)
3- هواپیما (صهآصنه)
4 متابع آب و توزیع (Water Supply and Distribution)
5- الكترونيك (Electronics
6- رادیو و تلویزیون (۲61616100 لد 12010
(Agricultural Mechanization) ¢5 185 j y.\% -7
8- رایانه (Computer)
9- سن (مصمطامماع1)
(Air Conditioning and Refrigeration) xs مطبوع وا de 910
صفحه 13:
4Highways) بررگراهها -1
2- فضباپیما (58۵060۵۴)
(Internet) o,2.) -13
4- تصویرسازی رایانهای (0صنوهه1)
(Household Appliances) لوازم خانگی -15
(Health Technologies) c2ty فتاوريهاى -16
Petroleum and Petrochemical) 7فت و فناوریهای پتروشیمی
(Technologies
4Laser and Fiber Optics) ¢15 لیزر و فیبهای -8
4Nuclear Technologies) gps شتاوريياى -19
0- مواد با کارایی بالا High-performance Materials)
صفحه 14:
اخلاق
الاق شامل صفاتى از انسان مى باشدء انسان كارهاى مطابق و متتاسب با اين صفات را بدون تأمل
وتفكى و دشوارى انجام ميدهد. 5
در حالی که احلاق شامل صفات پسندیده و رذیله هم دو میشود؛ منظور ما از اخلاق در اينجا
صفات فاضله و نیکو و پسندیده است.
منظور از اخلاق مهندسی تأمل دربار؛ اپعاد اخلاقی مسائل و موضوعاتی است که به حرفذ
مهندسی مرربوط می شود.
دربارة اهمیت احلاق می توان نکات زیر را ذک 22S
= انما بعثت لاتم مکارم الاخللاق (من بمرای تکمیل کردن مکارم اخلاقی مبعوت شدهام (حضرت
محمد (ص))
صفحه 15:
-تنها چینری که میتواند انسانیت انسان را شکوفا سازد و اورا «شاد»
نماید احلاق است.
-تهذیب و ت کیه نفس» یا پررورش ارزشهای انسانی و بخورداری از
CN eee ed
-هدف نهایی در تهذیب نفس از رذائل و تكميل آن به فضايل همانا وصول به
خيس وسعادت است
-بايد علاوه ب انديشمند شدن اخلاقمند نیز بود.
"اولین درس اخللاق و اولین درس خودسازی؛ خودشناسی است. تا ندانیم
که هستیم و چه هستیم و چه میتوانیم باشیم در صدد رشد و تربیت خود
برنخواهیم آمد.
-هدف از حتوقه تتها رقراری نظم اجتماعی و سعادت دنیوی است وهدف
از احلاق» gold سعادت و کمال دنیوی و ابدی انسان است.
صفحه 16:
-برخورداری از اخالاق به انسان در تما کارهاء از جمله آموزش و تحقیق نشاط و شادی مر
بخشد. محقق با نشاط می تواند شاهکارها بیافرینه در حالی که پول فقط می تواند کار ایجاد
نماید و نه شاهکار.
-یک محتق با الاق در دا بزررگ و خطررناک شهررت زدگی گررفتار نمیآید
-بخورداری از اخللاق یکی از عوامل گشایش در رزق و روزی و عدم آتن باعث تنگدستی و
فقر ميشود. در روایات مختلف چنین آمده است:
* گنجهای رزق در اخلاق خوب نهفته است.
* اخلاق نیکو موجب زیادت در روزی میشود.
* به درستی که انسان گاهی به دلیل انجام گناء]جدی اخلاقل[- از روزی مقر خود محرو( می
ماند.
صفحه 17:
-عدم بخورداری از اخللاق باعث رفتارهای ناشایست انسان میشود و علت اصلی
محروميتهاى انسان اعمال و رفتارهاى ناشايست نود اوست. قرآن
* هى مصيبتى به شما رسد به سبب كارهايى است كه كردهايد و.... (شورى -
آیذ۳۰)
* واگ اهل شهرها و آباديها ايمان ميآوردند وتتوا بيشه ميكردند ]بخوردار از
الاق بودند[” بركات آسمان و زمين را بس آنها ميكشوديم..... (اعراف آية 55).
-انسانهاى برخوردار از اخلاق كسانى هستتد كه:
* می توانند بهترین دوست ببرای مردع باشند
* دیدن آنان انسان را به یاد خدا مياندازد
* گفتارشان بر دانش انسان میافنراید
* بودن با آنان در انسان آرامش خاطبر و شادی می آفرریند.
صفحه 18:
نکاتی دربار؛ آموزش و پررورش اخلاق
در آموزش باید خودخواهی کاهش و علاقه به خدمتگنراری افنرایش یابد.
"آموزشی که باعث عروج معنوی انسان و پی برردن به حقيقت وجود نشود ارزشی ندارد.
"آموزش باید در نهایت منجس به محبتورزی به همه بشود انسان بدون عشق پایینتس از
حيوان است. 2
cli gti eae et عشق واحترا به
4 پرورش یاید.
صفحه 19:
- بستن سد و ذخیره آاب پشت آن وقتی ارزش دارد كه اين آنب بررای آلبیاری زمید
های تشنه و تولید برق مورد استفاده قررار گیررد. رفتن به دانشگاه و ذحیم» دانش
وقتی ارزش دارد که این دانش بای کمک به نیازمندان مورد استفاده قررار گیررد.
- بى بردن به حقيقت وجود مهمتر از بى بردن به ساي رموز طبیعت یا کسب دانش
است.
-ما نبايد وقت نود را صرف رفاه مادی بکنیم» بلکه زندگی حاوی خدمت و ایثار را
بيشه اكنيم.
- منصفانه نیست درحالی که جهان بی ریا و بدون انتظار به ما خدمت می کندما
خودخواه باشیم و خدمتی نکنیم.
صفحه 20:
-همانطور که غذا را لذت بخش میکنیم باید زندگی خود را نین لذت بخش کنیم.
لذت زندگی در افکار خوبه عادات تمیسن و اقدامات خوبء یا خلاصه ارزشهای
انسانی است.
"هیچ لذتی بالات از بی نیازی از مادیات و بخشیدن و خدمتگزاری بی ریا نیست.
-آموزش واقعی را در یک دانشگاه میتوان به این ترتیب ارزیابی کرد که دانش
آموختگان آن چقدر به بهبود زندگی مردع توجه دارند.
- انسان تاج خلقت است و اخلاق درخشانترین جواهم اين تاج.
صفحه 21:
-آنچه را که داریم یا هر آنچه که هستیم مهون و مدیون جامعه ميٍ
باشیم. باید قدردانی خود را به جامعه از طبریق خدمت به آن نشان دهیم.
-در فرآیند آموزش, دانش بايد به رد و خرد به انسانیت تبدیل گرد و
كررنه آموزش اتلاف وقت و انرثى و سرمايه هاست.
- در ميان تمام فعاليتهاء ارائه مؤشرترين خدمت بيريا به كساني كه
بيشترين ذياز ١ دارند مهمتررين كار است.
صفحه 22:
رقا ری خود
رف چاه
رف و شادی بری خود
رقه و شادی.
إيجاد شفل و شاد
رای یک عدم
الومساز ى كمقر محيط زيست
coh sat
ایمتی و سلامت در
ساخت و تگهدری با
مصرق مواد و نوزی
طراحى و محافسيات
اخلاق مهندسی
ایتی و سلامت در
لواحي و محاسيات
ايك فكريا يده
مقیدتر بای جامعه
صفحه 23:
اخلاق مهندسي
با توجه به تنوع فعاليتهاي مهندسي و کاملاً متفاوت بودن نتایج
اين فعاليت هاء جوامع پیشرفته صنعتی. بویثه آمریکاء در دو دهة
گذشته بر لن شده لند که به مسئله اخلاق در علوم و مهندسی
بیشتر بپردازند بطوري که از طریق رعایت این اخلاق. مهندسان
خود کنترل کننده فعاليتهاي خود باشند. میزان این توجه در
تأسیس مراکز مربوط به اخلاق. سايتهاي كامپيوتري, داير كردن
خط هاي تماس براي مشاوره در امور مربوط به اخلاق مهندسي.
تدوین آئین نامه هاي اخلاقي در شرکت ها و موسسات و تعلیم
ape eee هناد ارن آثين نامه ها و انتشار مقالات و
كتب فراوان دربارة اخلاق در علوم و مهندسي كاملاً مشهود است.
صفحه 24:
در ایران بهترین دانش آموزان کشور رشته هاي مهندسي را
۴ 3 بر انتتاب می کنند. این دانشجویان
en ee 2 8000 ساعت وقت و كسب معلومات
مهندسي وارد بازار كار شده و با كسب درامد بيشتر در
حدود 40 سال فعاليت مهندسي. مي توانند زندگي مرفي
تري را براي خود و خانواده شان فراهم نمایند.
صفحه 25:
در فرآيند آموزش مهندسيء جه در ايران و جه در ساير
كشورهاى جهان. دانشگاه ها در حقيقت روش دستيابى
به رفاه و آسایش بیشتر را به جوانان مي آموزند. ولي
Gal جوانان عمر مفید خود را پس از ترک دانشگاه
چگونه صرف کنند و چه ضوابطي را در حین فعاليتهاي
مهندسي خود مراعات نمایند تا از زندگي و فعالیت خود
بیشتر لذت برده و شادي بيشتري کسب نمایند؟ ما در
انجام وظايف مهندسي خود به ضوابطي نیاز داریم که
آن ضوابط را اخلاق مهندسي ميناميم.
صفحه 26:
7 ار نظر اخلاقى در سه بخش در رابطه
8 3 که مربوط به تصمیمات فني و علمي
گرفته مي شود. اخلاق حرفه اي که با سایر مهندسان. مدیران.
کارمندان و کارگران مرتبط مي گردد و بالاخره اخلاق اجتماعي
که مربوط به تعهدات ملي و ميهني و جامعه انساني مي شود.
صفحه 27:
چگهنه و در کجا مي توان صاحب این
خلقيات شد ويا از ن برخوردار گردید. و يا
اينکه اصلا ضرورتي دارد که یک مهندس که
دروس داده شده را به خوبي ياد كرفته و
حرفه مهندسي را خوب فرا گرفته اخلاق
مهندسی رامراعات نماید؟
صفحه 28:
معتقسيم كه رعليت اخلاق توسط مهندسان
در كلية فعالیت هاي مهندسي ضروري است.
نه تنهابه خاطر اينكه لين امر در دار كدت
منافع مادي بيشتري را براي آنان در بر
خواهد داشت. بلکه لین لمر در راستاي هدف
زندكي كه بيشينه كردن شادي 9 sal
خاطر در طول عمر مي باشد قرار دارد.
صفحه 29:
موضوع اخلاق در حرفة مهندسي را میتوانیم با مثال رانندگي
و چراغ هاي راهنملثي در چهارراه ها مقایسه نمائیم. در ارتباط
با رانندگي باید مفهوم هر یک از چراغهاي سبز و نارنجي و
0 ۱ 3 اند و راننده بدلند که در مقلیل آين
چراغها چگونه باید رفتار کند. در ضمن میبایست قوانيني نیز
وجود داشته باشند که در صورت تخلف راننده از مقررات
مربوط به چراغ ها بگویند جریمه مربوطه چقدر و چگونه است.
ولي با وجود این قوانین و مقررات راننده باید اخلاقا و به خاطر
رعليت حقوق دیگران و جلوگيري از رساندن ضرر و آسیب به
ear 1 ای رات مربوط را مراعات نماید.
صفحه 30:
در مورد اخلاق مهندسي نیز چنین است. یک مهندس
بلید فرا گیرد که در چه زمینه هلئی او می تولند فعالیت
کند. در چه زمینه هائي نبلید فعالیت داشته و آگاه باشد
که در صورت فعالیت در زمینه های ممنوع شده A>
عواقبي براي او در پیش است. ولي از همه مهم تر این
| که دن مهندس از ز اخلاق ese و از آرزش هاي
والاي- انساني برخوردار باشد و خود ناظر و مراقب بر
اعمال و افکار خویش در همة بخش ها باشد.
صفحه 31:
مقررات و فعاليتهاي مجاز و غير مجاز مهندسي را بايد در
دانشكاهها به دانشجويان ياد داد و جرائم مربوط به تخلفات
Coal 0 شور مشخص نمود. ولي از همه مهم تر
این است که باید در دانشجویان مهندسي و مهندسان
کشور ارزشهاي انساني پرورش داده شود. برخورداري از
این ارزشهاست که می تواند نه تنها به آسایش و رفاه
مادي. بلکه از آن مهم تربه آرامش خاطر و رضلیت باطن.
و خلاصه به شادی دراز مدت مهندسان بیانجامد.
صفحه 32:
هدف و راه زندگي
در فعالیت هاي مهندسي اموري پیش مي آیند که یک
مهندس مي تواند منافع مادي زيادي را در مدت کوتاه کسب
نملید و رفاه مادي خوبي را بدست آورد. آی لازم است اين فرد از
این منافع مادي بگذرد و خود را ملزم به رعایت اخلاق نماید؟ در
صورت رعلیت اخلاق و رد کردن منافع مادي و رفاه زندگي چه
چيزي علید لین مهندس مي شود؟ براي پاسخ به لين يرسش ها
شایسته است قدري راجع به هدف و سپس راه زندگی بیندیشیم
و رعایت اخلاق مهندسي را در راستاي هدف و راه زندگي
جستجو نمائیم.
صفحه 33:
بحث خود را در این زمینه با این
فرضيه شروع مي كنيم كه
ما براى شاد زيستن زاده شده ايمء
ما زنده هستيم نا شاد باشيم
و این حق ماست.
هستند افرادي که با وجود سعي و
کوشش و تلاش شان و حتي برخورداري
از رفاه مادی و اسایش فراهان شاد
ليستئد. جرا؟
صفحه 34:
علت اساسي مشکلات امروزي انسان
معتقدیم که علت اساسي مشکلات امروزي و ناشادي انسان؛
اعتقاد و باور قاطبه مردم دنیا بر اين است كه ثروت و شهرت و
كدت رای انسان شادی می آفرینند.
شاخص فردي 9 شادي
مي توانیم این عوامل را در قالب یک رابطه یا فرمول که آنرا
معادله شادي سنجي مي نامیم بیان کرده و سعي کنیم. رابطه
]7 < [ - -
E
صفحه 35:
شاخص ملی شادی
اگر تمام مردم يك کشور شادي خود را با
معادلة شادي سنجي ارزيلبي کنند. میتوان میزان
شادي روزلنه. ماهلنه. سالانهبيك کشور را تعیین و
نتيجتاً در هر سال شاخص ملي شادي آن ملت را
مشخص نمود.
صفحه 36:
لین شاخص عبارت است از جمع جبري میزان شادي سالانة
تمام آحاد ملت تقسيم بر تعداد افراد.
0002 لالخف را سی وان با ahi,
]< 1
NIH- =
n
نیز نشان داد که تآمیزان شادی هر فرد.22 تعداد افراد.
صفحه 37:
معتقدیم که دلت ها بلید براي بالا بردن ن شاخص ملي شادي
بکوشند نه براي افزايش درآمد اقتصادي مردم. اين رفتار با
Ne apne ee ان capi) اقتصادي که افزایش درآمد
سرائه و به اصطلاح بالا بردن تولید ناخللص ملي را هدف رام
مي دهد کاملا متفاوت است. اگر دولت ها چنین رويكردي را
در پیش گیرند اولوبتها دگرگون خواهند شد. يعني به از بين
بردن گرسنگي. سوء تغذیه. بي خانماني پيامدهاي زشت
بيكاري و بيماريهايي نظیر سرطان. ایدز و غیره توجه بيشتري
خواهند کرد.
صفحه 38:
به نظر ما کیفیت زندگي یک جامعهبه شاخص
ملي شادي آن بستكي دارد . همچنین معتقدیم که
براي تناه كيفيت 9 سلامتي زندگي ملتهاء
مقابسه شاخص ملي شادي بسيار واقعكرايلنه تر
از مقابسه توليد ناخللص ملي يا مصرف سرانه
انرژي و منابع طبيعي است.
صفحه 39:
چکیده مراحل دستيابي به
شادی
قسمتي از راه دستيابي به شادي. عشق ورزیدن و احترام
گذاردن به انسانهاء طبیعت و محیط زیست و نیز ارج نهادن به
همة موجودات است. این روش. زندگی متعادلی را ایجاب we
کند. بلید سقفي براي آرزوهاي خود قلئل شویم. در مصرف آب
eee عرته جوبي کنیم. وقت
خود را تلف نکنیم و آلودگي محیط زیست را کاهش دهیم.
استمرار لين روش در زندكيء براي ما و جامعه. شادي پایدار به
ارمغان خواهدآورد.
صفحه 40:
در اینجا چکيدة مراحل پيشنهاد شده در اين بحث براي
دستيابي به شادي فردي و اجتماعي ارائه مي شود (براي
استفاده بيشتر از قدرت تلقین. در بیان مطالب از ضمیر اول
شخص مفرد استفاده مى كنيم):
1- مي يذيرم كه براي شاد بودن زندكي مي كنم و مي يذيرم
که در a ee oo وجود دارند که از لذات
صفحه 41:
2 مي پذیرم که من خود به تنهاني مسئول شادي خود
هستم و با نگرشي مناسب و جهد و کوشش فراوان مي
توانم به لطن دلت یابم.
3- مي پذیرم که شادي و سعادت عمیق را مي توان از راه
9 تاو خرصت فى ارياابة دست
آورد.
صفحه 42:
4 بسته به علایق و استعدادهايم. کمر به انجام موثرترین و
مهم ترین خدمتي مي بندم که مي توانم. وقتي براي كار يا حرفي
اي برنامه ريزي مي كنم با كمال علاقه خود را براي خدمت
موثرتر آماده کرده. مجسم مي کنم که در آن کار و حرفه كاملاً
ی ی سح
5- می پذیرم که نظام آفرینش بسیار سخاوتمند و کاملاً غني
۱ ۱ توجه به افکار و کوشش هایم برآورده
مي کند. پس من به هيج کس نیاز ندارم. هیچ گاه نگران معاش
ها دول ۶ كنم أو به وسيلة نظام
آفرينشش زندكي مرا تأمين مي كند.
صفحه 43:
6 در خدمتي که در پیش مي گیرم هرگز به ثروت. شهرت
یا ثمرة کارهلیم نمی اندیشم. فقط بی چشمداشت وبی ریا
ea eee نی کنم. كر لين خدمت
ل لو اور هترکز به لن دل نمي
بندم» مفرور نمي شوم و از ن براي خدمت موثرتر و بیشتر
ool ۳۱ زوس سس کنم.
7 از همة دانش و توانايي هاي خود براي برنامه ريزي و
اجراي كاري که مي خواهم انجام دهم استفاده مي کنم و
نتیجه را هر چه باشد مي پذیرم و در همه حال راضي و تسلیم
رضای خدا هستم.
صفحه 44:
8- مي پذیرم آنچه بر سر من مي آید و هر موقعيتي که در
آن قرار دارم نتيجه افكارء اعمال. خواسته ها و آرزوهاي
خود من در گذشته است که نظام آفرینش با کمال قدرت.
عشق و محبت برایم فراهم کرده است.
9- میپذیرم که با توجه به هدف دراز مدت زندگی. این
بهترین موقعیت ممکن براي پیشرفت معنوي و بيشینه
شدن شادی من در تمام عمر است.
صفحه 45:
10- تنها به صفات نيك كساني که ذهن مرا به خود
مشغول مي کنند مي اندیشم. فهرستي از لین صفات را
آماده مي کنم تا هرگاه كاستي هاي آنهابه ذهنم خطور
کردند بتولنم به ّن رجوع کرده. نيكيهاي آنها را ببینم
براي هر کس و هر چيزي که حي 05 أن عي انديشم
صفحه 46:
نقش اعتقاد و باور
اعتقاد و باور حا نقش بسیار مهمي را در شاد زیستن ما
بازي مي کنند. بطوري که اگر کلیه جربانات. وقابع و
حوادث زندگي را فرصت هايي براي خدمت بي ریا و
انسان ها و سایر موجودلتي را که در سر راه زندگیمان
قرار می گیرند براي ابراز محبت بی چشمداشت
بدانیم. زندگي واقعا شیرین و شادي بخش مي شود.
صفحه 47:
هميشه بلیسبه دنبال فرصت هائي براي
خدمت باشیم و بدون هیاهو و
چشمداشت و فقط به عنوان انجام
وظيفه و در كمال تواضع و فروتني و با
محبت ورزي کامل خدمت کنیم.
با محبت ورزي بي ربا از مواهب نظام
آفرینش و شادي فروان بهره مند مي
تسم
صفحه 48:
مهندسي در سازندگي و توسعة پایدار جهان, رفاه و
آسایش انسان. حفظ جهان هستي از آلودگي هاي
زيست محيطي 9 تأمین شادي پلیدار و درازمدت خود 9
دیگران. اینک كه به عنوان مهندس خدمت خود را
آغازمي کنمبه پروردگار جهان و انسان سوگند یاد مي
كنم كه:
صفحه 49:
1- همواره در سراسر زندگي شغلي. حرفه اي و اجتماعي خود
بدین سوگند وفادار باشم.
2- به انسان. به ae یک موجود صاحب خرد و شگفت
انگیزترین پديدة آفرینش بیندیشم. صدیق و واقع بین بوده و
به هیچ اقدامی که به انسان و انسانیت آسیب رساند مبادرت
PIF
ار راب جود را که میراث مشترک
بشري است مغتنم دانسته و کوشش کنم تا لن رابه روز نگه
داشته در حد توان خود به گنجینه دانش و تجربیات
سودمند بشري بیفزایم.
صفحه 50:
4ایران زادگاه من است که در آن زاده و پرورده cpl od
کوشش خواهم کرد که دین خود رابه سرزمینم. مردمانم.
کانانم و آیندکان ادا کنم.
ا 23 اي شود تلاش نملیم تا نقش موثري
در توسعة پایدار کشورم داشته باشم.
6-در حد توان به دانشگاه که مربی علمی و فنی من است و به
6 5 ی ار ی در لین مکان مقدس بالنده خواهند
caus ao نمایم.
صفحه 51:
7- سرمایه هاي هستي چون ماده. انرژی. محیط زیست و نيروي کار
را سرمایه های تمام بشر دانسته. در حفظ. کاربرد درست و
بهسازي آنها کوشش نمایم.
6- در تمام فعالیت های مهندسی خود صداقت. دقت. نظم. عدالت.
سرعت عمل, حفظ منافع اجتماع و حقوق دیگران را مراعات
نمایم و سلامت. ایمنی و آینده انسان ها را مد نظر داشته نسبت
به آنان مهربان. دلسوز و متعهد باشم و همواره سود خویش را در
منافع عام جستجو کنم. رشوه خواري و سایر رذلئل اخلاقي را
طرد نموده و براي زحمات خود ارزش مادي يي در حد معقول و
ارف طلب كنم
صفحه 52:
9- در تمام کوشش هاي مهندسي خود از دانش روز و آخرین یافته
هاي علمي و فني آگاه شوم و آنها را با ابتکار خلاقیت و نوآوري در
طراحي, برنامه ريزي و اجرا به کار بندم.
0- در تمام کوشش هاي مهندسي خود استانداردهاي حرفه اي را
مراعات نموده و تنها در حيطة دلنش و توانليي خود کار قبول كنم
و تنها مداركي را امضاء نملیم کهبه آنها احاطه فني کامل دارم. در
مواردي که منع قانيني و حق مالکیت اختصاصي وجود ندارد.
دلنش خود را آزادلنه وبه صورت رایگان منتشر نموده و در اختیار
دیگران قرار دهم.
1- در انجام وظلیف حرفه اي محوله. فردي متعهد. مسئولیت پذیر.
مشارکت پذیر و رازدار باشم. ۱
صفحه 53:
2 محيطي پر از محبت و صفا و عشق و علاقه به خدمتگزاري
بي ريا به مردم و وطنم را بوجود آورم و همکاران خود را
بدون توجه به ملیت. نژاد. مذهب. جنسیت. سن و عقیده
دوست بدارم و ارزش هاي انساني را در خود و در آنان
تس حور
3 در کوشش هاي مهندسي خود هميشه فردي متواضع
بوده. موفقیت هاي بدست آمده را علاوه بر سعي و کوشش
خود مرهون تلاش همکاران و نظام آفرینش دانسته و از آنان
قدرداني و سپاسگزاري نمایم
صفحه 54:
4 در تمام کوشش هاي مهندسي خود جویا و
پذيراي نقد و اظهارنظر صادقانة همکاران بودهء
خطاهاي خود را اصلاح نمایم و براي همکاري
گروهي و نقش دیگران ارزش قلیل باشم و از لطمه
زدن به حیئیت» شهرت. دارايي یا اشتغال دیگران
يرهيز كرده از اقدامات بدخواهانه براي آنان
خودداري کنم.
صفحه 55:
5 از کوشش هاي فرهنگي و فعالیت هاي
اجتماعي که به منظور توسعة رفاه ea انجام
مي گیرد استقبال نموده و در آنها شرکت نمایم.
16- همکاران خود را تشويق به رعایت اصول
اخلاق مهندسي و وجدان حرفه اي نمایم.