کسب و کار مدیریت و رهبری

اخلاق و مدیریت منابع انسانی

akhlagh_va_modiriyate_manabee_ensani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اخلاق و مدیریت منابع انسانی”

اخلاق و مدیریت منابع انسانی

اسلاید 1: به نام خدافصل 2: اخلاق و مدیریت منابع انسانیلعیا بشیری

اسلاید 2: مقدمهمدیریت منابع انسانی یک عملکرد تجاری است که به مدیریت روابط میان گروه های مردم می‎پردازد. سؤالات مطرح در این زمینه: چه مسئولیت‏ها و حقوقی برای هر گروه در این رابطه وجود دارد؟چه چیزی رفتار عادلانه را تشکیل می‏دهد؟

اسلاید 3: ماهیت اخلاقی مدیریت منابع انسانیدیدگاه اقتصاد بازار: تجارت و اخلاق نقطه مشترکی نداشته و نباید با یکدیگر درگیر شوند.میلتون فریدمن (Milton Friedman) هوادار این رویکرد است.تاجرانی که به دنبال اخلاقی شدن و سودآوری هستند، از نظر اقتصادی احتمالا سقوط خواهند کرد. دست نامرئی بازار باید آن را هدایت کند.

اسلاید 4: ماهیت اخلاقی مدیریت منابع انسانیدیدگاه مقابل اقتصاد بازار:به چالش کشیدن این ادعا که اخلاق و تجارت نقطه مشترکی ندارند.

اسلاید 5: تجارت اخلاقی محیط مثبتی ایجاد می‎کند اما فساد، مشکلات عمده ای برای جامعه ایجاد می نماید.مردم بدون رعایت ارزش های اخلاقی و اعتقادات مذهبی توان هدایت زندگی خویش را نخواهند داشت.سؤال: چرا باید تجارت از این امر مستثنی باشد؟

اسلاید 6: افزایش دغدغه ها پیرامون مباحث اخلاقیسوء استفاده از منابع فیزیکی جهانسوء استفاده از حقوق بشریحقوق حیواناترفتار نادرست رقبابازاریابی انتفاعی و بی پروا (exploitative and unscrupulous)

اسلاید 7: فعالیت های غیر اخلاقی در HRMاخراج نیروی کار ارزاناستفاده از نیروی کار جوانساعت کاری طولانی ترافزایش استرس کاریانکار نمودن توافقنامه حقوق بازنشستگیاستفاده از عملیات بحث برانگیز و دشوار در جذب و استخدام پرسنل

اسلاید 8: اخلاق در محیط تجاریخصوصیات چامعه پیچیده در عصر حاضر:جهانی سازی بازار و نیروی کارافزایش رقابت و انحصارتغییرات در فناورینوآوری در محصولتشدید ارزش های مادی و مادی شدن هر چیزافزایش در دغدغه های دنیوی و نگرانی نسبت به کاهش معنویت

اسلاید 9: مسائل اخلاقی از نظر وینستانلی و وودال (Winstanley and Woodall)

اسلاید 10: اخلاق و ارزش هاقانون، تدوین اصول اخلاقی پذیرفته شده و عملی برای تعدیل استانداردها درون یک جامعه است.قانون، سازمان ها را ملزم می‏کند تا با افرادی که به کار می‏گیرند، منصفانه رفتار کرده و از تبعیضات خودداری کنند. نکته: مطابقت با همه الزامات قانونی لزوما بهترین رفتار کارکنان را تضمین نمی کند.

اسلاید 11: اهداف منابع انسانیمطمئن شوید همه معیارهای ارزیابی در انتخاب افراد منصفانه باشند.مطمئن شوید که در تخصیص مزایا و پرداخت ها منصفانه رفتار می کنید.از فرصت های برابر در ارتقا و توسعه مطمئن شود.مطمئن شوید که پیمانکاران و مشاوران منصف بوده و صادق باشند.

اسلاید 12: Ethics & moralityواژه ethics معمولا برای افراد به کار می رود، از واژه یونانی ethos گرفته شده و به معنی شخصیت است.Morality برای عمل و رفتار کردن است و از واژه لاتین moralis به معنی آداب و رسوم گرفته شده است.

اسلاید 13: رویکردهای فلسفی در مورد اخلاقنسبیت و مطلق گراییفضیلت اخلاقاخلاق حقوق بشریرویکردهای نتیجه گرارویکردهای غیر نتیجه گرارویکرد ذینفعان

اسلاید 14: نسبیت فرهنگیتمایز اساسی در تحلیل اخلاق، مسأله نسبیت است.نسبیت: اخلاق با توجه به فرهنگ، زمان و شرایط متفاوت است. مطلق گرایی: حقایق متعددی در اخلاق وجود دارد که در تمامی زمان ها و در هر شرایطی به کار می رود.

اسلاید 15: دغدغه های اخلاقی مدیران استخدامی (Personnel Managers)پارتی بازی در استخدام، کارآموزی و ارتقاآزار و اذیت های جنسیتیعدم محرمانگیتبعیض جنسیتی در ارتقا و پرداختاستفاده از عوامل غیرعملکردی در ارزیابی ها

اسلاید 16: رویکرد نتیجه گرا (consequentialist approach)این رویکرد توسط جرمی بنتام و جان استوارت (Jeremy Bentham and john Stuart Mill) میل ارائه شده است. فرض: اخلاق یک عمل توسط نتایج آن مشخص شده است. افراد باید کاری انجام دهند که بیشترین سودمندی را برای آن ها داشته باشد. مثال: گروگان گیری شهروند انگلیسی در عراق و اقدام دولت در برابر آن.

اسلاید 17: رویکرد وظیفه ای یا غیر نتیجه گرا (Non-consequentialist or deontological approaches)کانت این رویکرد را با عنوان اخلاق وظیفه ای (duty ethics) مطرح نمود.هدف کانت: ایجاد مجموعه ای از قوانین اخلاقی مطلق که با استفاده از عقل توسعه یافته است.وسیله آزمایشی کانت: امری قطعیمفهوم عمده برای کانت: قصد یا نیت انجام عمل است.

اسلاید 18: قوانین گودپاستر (Goodpaster) در تأیید این رویکردجلوگیری و اجتناب از آسیب رساندن به دیگرانکمک به افرادی که نیازمند کمک هستنداحترام به حقوق دیگرانپرهیز از دروغ گویی و تقلبعمل به تعهدات و قول هاپیروی از قانونمنصف بودنترغیب دیگران به رعایت این اصول

اسلاید 19: کدهای اخلاقی مدیریت استراتژیک منابع انسانی و استانداردهای حرفه ایما به عنوان متخصصان منابع انسانی:مسئول ایجاد ارزش افزوده در سازمان هایی هستیم که در آن خدمت می کنیممسئول کمک در موفقیت های اخلاقی سازمان هایی که در آن خدمت می کنیم.مسئول تلاش برای ارائه بالاترین استانداردهای اخلاقی، شایستگی و تعهدمسئول ارتقا انصاف و عدالت در برابر کارکنان و سازمانمسئول حمایت از حقوق افراد نکته: توسعه کدهای احلاقی از رویکرد وظیفه‏ای ناشی می شود.

اسلاید 20: حقوق بشرباید افراد را به عنوان دارندگان حقوق اولیه و اساسی در نظر بگیریم.جایی که حقوق بشر وجود دارد، باید یک وظیفه یا مسئولیت برای تصدیق آن حق نیز وجود داشته باشد.تلاش ها در زمینه تدوین حقوق بشری:اعلان عمومی حقوق بشر در سال 1948کنوانسیون اروپا در مورد حقوق بشر در سال 1950

اسلاید 21: فضیلت اخلاقاین رویکرد با آریستوتل (Aristotle) شناخته شده است و با کار آلاسدر مکینتایر (Alasdair Macintyre) برجسته شده است.مکینتایر به دنبال شناسایی کیفیت اعمال خوب نیست بلکه به دنبال شناسایی افراد خوب است.آرستوتل: انسان با فضیلت باید بداند که آنچه او انجام داده است، با فضیلت است. انسان خوب باید برای انجام دادن چیزهای درست در مکان درست و در زمان درست به شیوه ای صحیح قضاوت کند. اثربخشی یک سیستم اخلاقی به ماهیت افرادی که آن را به کار می گیرند، بستگی دارد.

اسلاید 22: تحلیل ذینفعانطرفداران این رویکرد: فریمن و ویز (Freeman and Weiss)این رویکرد، اخلاق را به عنوان امری تکاملی در یک جامعه برابر در نظر می گیرد. وینستانلی و وودال این رویکرد را برای تحلیل مسائل اخلاقی در مدیریت منابع انسانی بسیار مفید در نظر می گیرند. جونز (Jones) شواهدی ارائه کرد مبنی بر این که شرکت هایی که از این رویکرد استفاده می کنند واقعا سودآورتر هستند.

اسلاید 23: مشکلات رویکرد ذینفعانشناسایی ذینفعان مرتبط در یک شرکت کار ساده ای نیست. تعهد سازمان برای کشف دیدگاه های ذینفعان نیز امری دشوار است.

اسلاید 24: مسئولیت اجتماعی شرکت و مدیریت منابع انسانی Corporate social responsibility and human resource managementاین مطلب، توجه و تمرکز را از عملیات و فرایندهای فردی به جهت استراتژیک و مأموریت سازمان به عنوان یک کل متمرکز می کند. این رویکرد اولین با توسط مداوار (Meadawar) ارائه شد و نشان داد نه تنها عملکرد مالی شرکت بلکه جزئیات آن ها هم بر محیط و جامعه اثرگذار است.

اسلاید 25: مسئولیت اجتماعی شرکت یک بخش مفید برنامه توسعه کارکنان بوده و برای جامعه، کارکنان و حتی خود سازمان سودمند است.

اسلاید 26: جمع بندیافزایش اهمیت مباحث اخلاقی در سازمان ها و مدیریت منابع انسانیدرگیر شدن تجارت با مسائل اخلاقیرویکردهای مختلف به این مسألهتدوین قوانین مختلف و ایجاد سازمان ها برای حفظ و حمایت از حقوق نیروی انسانی و تضمین رعایت مسائل اخلاقی

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید