farsi-8

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ادبیات فارسی هشتم”

ادبیات فارسی هشتم

اسلاید 1: به نام خالق زیبایی ها ادبیات فارسی نهم بررسی شعر ستایش و درس اول نام دبیر: فرهاد گلی

اسلاید 2: نکته های تکمیلی برای یادگیری بهتر تعریف ادبیات: به مجموعه ای از سخنان منظوم و منثور که دارای قوه ی خیال باشند ادبیات گفته می شود. نکته: منظوم یعنی نظم یا شعر منثور یعنی نثر یا نوشته

اسلاید 3: تعریف بیت: به این شعر دقت کنید؛ ای نام تو بهترین سر آغاز بی نام تو نامه کی کنم باز؟ ای یاد تو مونس روانم جز نام تو نیست بر زبانم * این شعر در دو خط سروده شده است که هر خط را یک « بیت » می گویند؛ پس کمترین مقدار شعر و به عبارت دیگر،واحدشعر،یک «بیت» است.

اسلاید 4: تعریف مصراع: هر بیت دارای دو قسمت است که هر قسمت، یک «مصراع» نام دارد. پس کمترین مقدار سخن در شعر یک مصراع است.

اسلاید 5: ردیف و قافیه ردیف: به کلمه هایی که آخر هرمصراع و بیت مثل هم خوانده و نوشته و تکرار می شوند « ردیف » می گویند. مثال؛ هرچند پیر و خسته دل و ناتوان شدم هر گه که یاد روی تو کردم،جوان شدم * در بیت بالا دو کلمه «شدم» که در پایان هر دو مصراع تکرار شده اند و مثل هم خوانده و نوشته شده اند ردیف هستند. * کلمه های ردیف هر دو باید یک معنی داشته باشند و اگردارای معنی جداگانه باشند دیگر ردیف نیستند.

اسلاید 6: قافیه: به کلمه هایی که قبل از ردیف می آیند و یک یا چند حرف آنها مثل هم است قافیه گفته می شود. مثال؛ هر چند پیر و خسته دل و ناتوان شدم هر گه که یاد روی تو کردم، جوان شدم قافیه ردیف قافیه ردیف * همان طور که گفته شد کلمه های شدم که مثل هم خوانده و نوشته شده اند و درآخر هر مصراع تکرار شده اند ردیف هستند.اکنون دو کلمه ی « ناتوان» و «جوان» که قبل از ردیف آمده اند و سه حرف آخر آنها مثل هم است قافیه هستند. نکته: قافیه در شعر اجباری است اما ردیف نه

اسلاید 7: معنی و مفهوم واژه های مهم شعر ستایش بیننده: چشم کیوان: ستاره زحل میان بستن: آماده شدن برای کار جان: روح و روان گردان سپهر: آسمان ناهید:ستاره زهرهستودن: ستایش مهر:خورشید

5,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید