صفحه 1:
ارتباطات در سازمان
ل لل
دکتر محمد صالحی
oe or دزن
صفحه 2:
لك
2 ل ات ا ل لانن
LCSD Lee Ler Peer eras rele ae)
شنویم.))
اوقات انسانها در سازمان چگونه می گذرد؟ یک مرور اجمالی نشان می دهد که
00 01 ero
درداخل و خارج سازمان بای امور اداری و شخصی تلفن می کندیا ل 0
ee) ie mere Abr eine er omens ee)
یادداشتی بای ماشین نویس می فرستد یا آنکه پیش نویسهای تهیه شده به وسیله
oe Sere ree ye Sl" ied sya or ل
Perron ا Et ES SS SP Lee a BEd
صفحه 3:
* مى كندء بخشنامه يا اطالاعيه اى را مثلا در زمينه هدفهاى تجديد نظس شده
شاک بش را 0 0
نما بخشنامه هاى وارده را Pain ace ۱
oe كن و نظرات جود را اراز د 00
شود به یک ارباب رجوع ناراضی بش می دهد» ضمن صحبت در مواردی
سم را به علامت تصدیق و تایید پا نشانه نفی و مخالفت تکان می دهد و در مقابل »
Depa را تشرد Roe ee سواهد
در زمينه ماموريت محوله كزارش دهده ضمن ش دادن به گفته های او از
دعوت 0 یف که تمونه 0
فعالیتهای ره زاته اورا تشکیل مد مهو مس ا Bene
ی ره انز کدی از نظرات و مفاهيمى كه به وسيله ديكران
صفحه 4:
رتباط:
انتقال اطبلاعات از فرستنده به كيررنده به طورى كه اطلاعات
توسط دریافت کننده قابل درک باشد.
به عبارت 9 2 انتقال وتبادل اطلاعات»معانی و مفاهیم و احساس
ها بین اضراد در سازمان پا واسططه یا بلا واسططه
صفحه 5:
دریافت کننده
۷۱/۳۵
صفحه 6:
ارتباط موثر جیست؟
۱
Pee stares etl ل ل
و مورد نظر فرستنده با محرک مشهود گیررنده که از خود برروز می دهد در
یک راستا قرار دهد و آن دو را به گونه ای نزدیک به هم مورد توجه قرار
ل ا ا 7
ET OS IEEE D Ee) ا 9
EON Ua eNO E STE CD EOP C YS PM Tot SITs]
5 با ات
نمی شود یا اگس منتقل می شود به مرحله جذب
صفحه 7:
نقش ارتباطات
ا ا ل ۱
ا لت
* ارتباطات به جندين روش» رفتار اعضاء را كنترل مى كند. سازمانهاء سلسله
مراتب اختیارات و دستورالعملهای رسمی دارند که کار کنان و اعضا باید آنها
EOE ey Seer k= OND) 0
esr pier pier ۱
۱ SAO Coen se a el Dice OY ee) Ol
بهبود عملكردها در كا ركنان و اعضاى سازمان انكينه ايجاد كند.
صفحه 8:
* جراى بسيارى از كا ركنان واعضاى سازمان» كروه مهمتررين
PS) eee ا ل ل
COO ا ا ل
vee
آخرین نقش ارتباطات با تمهیدانی است که در زمینه تصمیم گییی به وجود
bie toy Preto es) nelle ا از CS ES
SEES OES SCE aE SS ed ne Cece tres
eal OTC ots ie ee) SATE accel ai cae 0
SD eT ecE omen EA POS ans oer to Sel SD ب
صفحه 9:
منابع آلودگی
(سر و صدا)
انوا ع کانالهای ارتباطی
PST SYS Eee eS er
Cae Tal rey Re aCe tol BN Coes واست
595
صفحه 10:
الف) کلامی»
Seay ۱
رو در رو rere
جلسات نامه ها
ارائه كت
تس ی سس
ell) erayctcng
تصاويس
0
ب) غير كلامى
ارتباط غير كلامى
زین ایما واشاره
حالات چهر»
حالت بدن
area
صفحه 11:
٠ بيام
ييام: عبارتست از شكل عينى شده مفهوم ذهنى فرستنده بيام
۱
زمان مقترر وارد اداره شده است صبح بخیر می گوید.با حالات چهره خود پیامی
رامخابره مى كند كه متضمن نذاخشنودى و عدم رضايت اوست.
صفحه 12:
انواع پیامها و فعالیتهای گیرفده و فرستنده
هبد مال ا ra a ee
بيام انج شود منيع ارتباطى انجام شود
ا ل سخن كفتن كاربرد وسيله مكانيكى | 1- سمعى
ارساد پیز
علاثم بعمرى كشتى به بندر س_ و eat
۳
لت
گنزارشاندفتچه خط منشی. و تحرس و نوشتن ۳- کتبی
شركتكتب
بر تلوهامجلاتروزنامه . | گوش کرردن ومشاهده سخن گنتن وعمل کردن 4ت كيبا سمح
هاآگهی پم وسال ید
بر ال
ات
صفحه 13:
el ced tse eee) ) ۱
هدف شما قبل ار فررستادن پیام چیست؟
شما در پایان ارتباط به دنبال چه نتیجه ای هستید؟
مشخص كنيد كه جه كسى بيام را دریافت می کند؟
|
کندتا آن را درک کند.
eran) رید که پیام را به کجا می خواهید منتقل کنید؟
رسانه مناسبی را بای موقعیت و افراد ی که بررای آنها می فرستید انتخاب
صفحه 14:
۳7 I)
0 mpy-a) Teeth OS) DSTO Nese ie ie
وضعیت ارتباطی موشرءتاثیر منفی بگذارد.
موانع ارتباطی موشررا می توان به دو گرروه خارجی و داخلی تقسیم کررد.
صفحه 15:
احساسات سر و صدا
3 0
ادراكات نور
استنباط قطع ارتباط
طرز تلقي پارازیت
نگرشها صداي فرستنده
صفحه 16:
aT re eee از
۱- به علت آنکه افراد موقعیت و محرکهای پیرامون خود را تعبیس و تفسیس می
Toi bn eee WTO PCS EET ena ne heres 1۱
كردد.در ارتباطات اين امى مى تواند باعث re 0
درق قود
۲- آموخته های و تجربه های قبلی فرد بر ادراک او اثر می گذارد. کارگری
كه به تجربه آموحته است كه مديران در ابتداى ورودشان به دادن وعده ووعيد
ee ا ل 2 0
00 ل ا ial
ناديده مى كيرد.
6- انسان در هر لحظه با محرکهای مختلف مواجه است اما در جریان ادراک» یک
یا چند محرک خاص مورد توجه او واقع می شوند.
صفحه 17:
ADD Fe ear ا ل TD EA
كا ركنانى دقيق
Secs Gs ا ات ا ee)
اين امم در ارتباطات موجب آن مى شود كه ييام دريافتٍ شده از اين اضراد تحت
م ا تعمیم داده شده در مورد أنان قار كرفته وبه درستى
۱0
Pere oe 5
دهد انسان دجار خطايى شده كه آن را خطاى هاله ١
eo eae 0 ee
Re NS OOS OLE م هاله اى
ا 0
۷- فرد ممکن است چیزی را درک کند که انتظار داردء نه آنچه که واقعا
وجود دارد.
صفحه 18:
* حکایت
ا ل ا ا ا BECP
شه رستانهاى جنوبى بود در آن خطه بس برم. در نخستين روزهاى ورودم
عموجان مرا با خود به كرمابه برد. جون به سربينه در امديم وى كه نرد
Ore ا ا 1
es PC ا ل 0 م
یک بستنی بیاور؛ مرا این سخن به وجد آورد زیرا در هوای گرع حما تصور
See meee eerd nea ACEEY Lowes ened eetew er |
eee ee Te Tern ECan 0
در آن ایام رای من به صورت مسئله ای بخرنحی در آمده بود تا اینکه پس از
مدتى اقامت در آن ديار به ضراست دريافتم كه نرد ah pe اقليم بستنى به
eres ie erie ce) ا See
صفحه 19:
ار ۳۲
صفحه 20:
مثلث و منشور (ارتباط و انتظار)
=A =
-_ ~ ——_
صفحه 21:
برداشتهاى مديران برقرارى ارتباط
fee
مسئله ساز
FAB DSS Crone st be Se Pos P eV ECT Ce]
أنان است در حاليكه جنين نيست و در حقيقت آنان نود مسئله و مشكلى را كه
وجود ندارد بوجود مى آورند.
بى تقصيس
برخلاف مديرران مسيئله ساز ء اين مديران بى خب از تفاوت با
ee RAGS eT pene Taos) ميان a) برقرار
PRP ei rr epee mrt miner eer crcn iy eee
bin 9 ۳
صفحه 22:
ویشگی ارتباطات خوب
00
0
3- در جستجوی یک کار Sever ree
4- شنونده خوبی باشید.
5- پیام خود را به صورتی جذاب تهیه کنید.
6- ييام خود را حتى المقدور خلاصه كنيد.
7- از به کار بردن اصطلاحات و عبارات ویثه حقوقی اجتنا
8- بازخور بدست آوريد
صفحه 23:
ارتباطات رسمی در یک سازمان فرضی
صفحه 24:
۱۳ Yd
صفحه 25:
صفحه 26:
ارتباطات در سازمان:
Pom Sparse nae oo ODE LEC PaCS) PEPE T eS
REC CD BAC aI IDPS re Coie See er riel
می نمود.
Tom PLC DAS OPTS ا ا
باشدءدر حالی که آنها امکان تماس مستقیم با یکدیگ را ندارند.
٠ الكوى زنجيره اى: نشان دهنده يك مدي با دو معاون است كه زيى نظس آنها
دو رئيس كار مى كنتد.
يي ل ل ل م
ee ert yen ere مى تواند از سه
صفحه 27:
022111011110117
صفحه 28:
الگوی رشته ای: گاهی اوقات فردی از اعضای سازمان به طور غیس رسمی
خبسرى را به فرد ديكرى مى دهد و او آن را به فرد سومى انتقال مى دهده وبه
0 ا ا Lee IOC eter Torey
الگوی تعبادفی: فرد به طور تصادفی خبری را به اطلاع افرادی که به طور
تصادفی با آنها برخورد و تماس پیدا کرده می رساند.
الگوی تابشی: گاهی ضردی به طور غیس رسمی خبر و موضوعی را به اطلاع
وهی می رساند.
الگوی خوشه ای: یک نف به طور غیس رسمی خبرری را به عده ای می دهد و
[۱ ا IB Cees
صفحه 29:
ارتباطات غیر رسمی در یک سازمان فرضی
صفحه 30:
eee 0ك
* ارتباطات از الا بهپاین. مدیران سطوح بالا رای مدیرران سطوح پایین تم
اطلاعاتى درباره هدف هاى سازمان تامين م كنند, توصيه و دستور صادر مى
ا ل 0
00 ا ef
| ا ps Meee ete)
مديران سطوح بالا سئوال مى كنند.
صفحه 31:
* ارتباطات جانبی و مورب. ارتباطات جانبی بین اراد یک گروه کاری؛بین
ee sere SPT Rr eI SCery Tes ۱5
سطح سلسله مراتب سازمان و اداره دیگری در سطحی دیگ روی می دهد.
* ارتباطات غیس رسمی- شایعه. در هم سازمانیک ارتباط غیس رسمی و بدون
Pires SECs erasure re Serer er Cee eS Ba
و نتشی که گاهی در کا رکدسازمان ایفا می کند آ گاه باشد.
صفحه 32:
rag ارتباطات در سازمان
* ارتباطات از بالا به يائين. مديرران سطوح بالا براى مديران سطوح يايين تى
اطلاعاتى درباره هدف هاى سازمان تامين مى كنندء توصيه ودستور صادر مى
eCr od ا ل CNC
* ارتباطات از پایین به بالاء فرودستان یا مدیرران سطوح پایین تم اطلاعات می
ا ا eer eT eee 0
RCC bei trot Sarees)
ESE ا SRST rye a= S65)
BONS eee DPT ل Tes
1 ote ernere
Sa DOCS Oe Se eee yer T= 165)
صفحه 33:
ROR PP)
Dd ened arise gtr tea) a Se eto)
ayaa er re SHB PY ae eI narra Ci
فرستنره برساند وكي_نده ني عملا جنين كند, به أن ارتباط دوجانبه كنته مى
اا ل كت Cn eee Sees
7 Pe ا
* الف) سرعت: ارتياطات يك جانبه سريعتى است ولى احتمال قبول و يذيرش آن
به وسيله كيرندكان كمتر است.
Ene OTE DI PAB ا SII SCs
است.
ont كردن اشتباهات: در ارتباطات یک طبرفه فرستنده آسانتر می تواند
صفحه 34:
1 Ieee Ee Wee ei ere ee
قدرت كند. هنكاميكه اشتباهى رخ مى دهد فر ستنده هميشه مى تواند مدعى
شود که او پیام را به خوبی بیان گرده ولی گيرنده توجه کافی مبذول نداشته
باشد.
۳ wl eet aa era eS EET U Be ET
eee CORE AB eae elo Be CPS SEC er Le)
AA ا Fe)
م Sree Tol err crea SP keed coe lea
تهيه و انتخاب شود.
ز)درجه اعتبار: ارتباطات دو جابه از اعتبار و صحت بیشتری بمخوردار
است» زیر| اطلاعات پسگیر به گيرنده امکان می دهد تا سوالات خود را
۱
صفحه 35:
تجزیه و تحلیل تعامل
بحث ارتباطات را با معمرفى شيوه تجرريه و تحليل تعاملى كه ارتباطات بين
ECB INE) ال |
۳
اصولاً افراد به هنگام ارتباط با هم تحت تاثیم ادراکاته خصوصیات روانی و
عاطنی و شخصیت و خلق و خوی خویش قرار می گیرندو این عوامل بر نحوه
ارتباط آنان با Dia میگذارد. ام به بر رسی شیوه
Whee! که ماودات eee bee ل
Bene e Le ELSE ner ESE IIPS)
= >
صفحه 36:
9 Da Bea ae
0 itee cae Me BP CET OMT Cerise ee
BP ete se E io ei Steer eee peer ees
در سازمان داراى حالتى يدرانه بوده و احساسى جون والدين دارند» كروهى
دیگر حالت کودکانه داشته و رفتاری چون کودکان از آنان سر می زند و
TET see ECR Rr Ta ete a
وجود حالت پدرانه در فرد از تجربه های دوران کودکی واز رفتار والدین و
ee Bee ere ra eee ee |
ا SST ell
PSE ae SNe LY Sree eer eae Ie Se SY So
Bn Sra ا ا ا
ا ل ل et Yon ea op Con a Ae
صفحه 37:
9 حالت بلوغ در فرد به او قدرت می دهد در آنجایی که کودکان و والدین
صفا در مقابل عوامل وا کنش نشان می دهند» از تفکری خالاقه بررخوردار
باشدو به درستی فک کند تصمیم بگیررد و رفتار کند.
* آشنایی با شیوه تحزیه و تحلیل تعاملی را به اضراد سازمان کمک می کند که با
رفتارى حاكى از بلوغ فكرى مسائل راب رسى نمايند و به حل عقلايى و
منطقی ان قادر گردند. در ارتباطهای دوطرفه شناخت این شیوه گره کوری
ends eel Ace Lee Ca) ۱
eee NEL e SEO) 0
7 تجزیه و تحلیلتعالی راهی است نو در شناسایی