صفحه 1:
ار تباطات ‎jas‏ ماني وخروج از مدبریت قارچي وه توت اط استاد: موسي رحيمي کارشناس ارشد مدیریت بازرگاني دانشگاه علوم پزشكي شیراز بهار 69

صفحه 2:
فهرست مطالب تعريف ارتباطات فرايند ارتباطات ‎BEI phir ale‏ 0000 ° انواع الكوهاي ارتباطي ‎Lal gla‏ در. الكوهاي اريتباطي ارتباطات دن مکالب مخالق نقش ارتباطات چرخه حياتي يك رابطه اروشهاي بهبود اريتباطات مهارت هاي لازم براي بر قراري اريتباط. ارتباطات اثربخش در شركتهاي بيشريو در مرحلة عمل حقايق مربوط به اريتباط و مفاهمه خروج از مديريت قارجي ° 90000000 ° نتیجه گيري ‎ae‏ ° eq ‏اقم‎ ‏م0‎ ‎0 ‎0 ‎۵ ‎6 ‏مه‎ 68

صفحه 3:
مقدمه ماهیت اجتماعي بودن زندگي انسان و تبدیل اقتصادها و جوامع صنعتي به اقتصاد خدماتي بر پایه دانش و اطلاعات نیاز انسان را به ارتباطات افزایش داده است چگونگي و نوع ارتباطات تحت تاثیر شیوه زندگي و فرهنگ هر جامع قرار مي گیرد. سازمان به عنوان يك نهاد اجتماعي نیازمند ارتباطات است مدیران دریافته اند که ارتباطات موثربا کارکنان و درك انگیزه هاي ارتباطي آنان در توفیق مدیران در دستيابي به اهداف طراحي شدة سازمان عامل موثري است ارتباطات موثر را قلب مديريت مي دانند ارتباطات موْثر»هدف به حساب نمي آید بلکه بايد وسيله اي براي کسب هدف تلقي شود ارتباطات ذاتي نیست بلکه اكتسابي است.)

صفحه 4:
تعریف ارتباطات سازماني تعریف ارتباطات سازماني نیازمند تعریف »سازمان وارتباطات« است سازمان با مجموعه اي اجتماعي (از گروه و يا مردم) سروکار دارد که در آن. فعالیت ها به منظور تحقق اهداف اعم از فردي و جمعي هماهنگ مي شود. 6 تعریف ارتباطات : به فرا اطلاعات و انتقال معاني به گونه اي که هست. گیرنده همان را دریافت کند» ارتباطات گفته مي شود؛ به تعبیر دیگر ارتباط همان انتقال معاني و مفهوم مورد نظرء از فرستنده به كيرنده است.( تعریف ار تباطات: انتقال و تبادل اطلاعات» معاني و مفاهیم و احساسها بین افراد در سازمان با واسطه یا بلاواسطه .) اصول ار تباطات عبارت از کلیه حركات و تكنيك هايي كه مديران بايد در استقرار يك سيستم ارتباطي سالم و مؤثر براي اداره امور سازماني و رسيدن به كارايي مطلوب به كار ‎OAS‏

صفحه 5:
فرایند ارتباطات نمودار زیر فرایند ارتباطات را نشان مي دهد

صفحه 6:
عناصر ارتباطي نمودار فوق عبارتند از : 0- فرستنده :كسي که مقصود یا مفهوم ذهني پیام خود را براي گیرنده ارسال مي کند. ©- رمز بيام : بيام از شكل يك مفهوم و فکرء به علائم قابل ارسال تبدیل- مي شود. 2- بيام : حاوي خبرء نكته ياموضوعي است كه بايد به كيرنده منتقل شود. <4- مجاري بيام : وسيله و طريقه انتقال بيام را مجاري بيام كويند.(مانند هوا نزاق انتقال كلام » كاغة جهت ارسال نامه امواجالکترو مغناطیس در انعکاس تصویر) دریافت کننده پیام : دریافت کننده پيام شخصي است که پیام فرستنده را درك مي کند اگر پيام به دريافت كننده نرسد ارتباط واقع نمي شود. ©- كشف رمز بيام : فرايندي است كه دريافت كننده بر اساس آن بيام را به

صفحه 7:
عناصر ارتباطي نمودار فوق عبارتند از : اطلاعات مورد نظر فرستنده تفسیر مي نماید کشف رمز پیام بر اساس تجربة گذشته دریافت کننده » تفسیر فرد از سمبلها (علائم)» انتظارات و مقاصد دو طرف ( فرستنده و گیرنده ) از پیام است. 2 اختلال یا پارازیت : هرگونه مانعي که باعث عدم ارسال پیام یا عدم درك بيام شود اختلال گفته مي شوند. این موانع مي تواند فني»تجهيزاتي و ادراكي باشد. ©- بازخورد : پاسخ گیرنده به منبع پیام را بازخورد گویند.3)

صفحه 8:
موانع بر قراري ارتباط )- موانع فني : به طور كلي به معني مناسب نبودن تجهیزات» کانال وابزار- هاي ارسال پیام در فرایند ارتباطات است . 2 موانع ادراكي : ادراکات افراد باهم تضاد دارده در اين صورت ارتباط برقرار نمي شود. (- موانع زباني یا موانع معاني : زماني که يكي از طرفین زبان یا واژه اي را ندارد؛ ارتباط برقرار نمي شود. - حرکات غیر كلامي : مقصود زبان ایما و اشاره در فرایند ارتباطي است که چنانچه درست به کار گرفته نشود و متتاسب با محتواي پیام نباشد . برقر- ار نمي شود. (- استفاده نکردن از ابزارهاي مناسب ارسال پیام : مثلاً به جاي استفاده از تلفن » از سیستم مکتوب استفاده کنیم .

صفحه 9:
موانع بر قراري ارتباط ©- وجود پارازیت : علاوه بر پیام اصلي » سیستم ارتباطي پیام هاي ديگري ارسال کند که گيرنده نتواند آن پيام را خوب دریافت کند. 2 انگیزه : چنانچه طرف مقابل » فاقد انگیزه باشد؛ در این صورت احتمال بر قراري ارتباط کاهش مي یابد. 0- ارزيابي (منبع) فرستندة پیام : اگر گیرنده نسبت به فرستند؛ ‎aly‏ ارزيابي مناسبي نداشته باشد . ارتباط برقرار نمي شود. 0 موانع مربوط به ارزش هاي فرهنگي و اجتماعي : تفاوت بنيادين بين - ارزشها وهنجارها بین افرادباعث جلوگيري از برقراري ارتباط مي شود"

صفحه 10:
انواع الگوهاي ارتباطي ۲ - ارتباطات يك طرفه 4 از حیث ارائة بازخورد ©- ارتباطات دو طرفه ۱ 4 ارتباطات عمودي - از حيث مسيري كه بيام لي مي كند ‎٠|‏ © ارتباطات افقي موصت رص مورت || عرسي goods: ) ‏محف } ©-0از حيث انتقال اطلاعات | وم ارتباطات متمرکز‎ ‏(در ارقباطات رسمي) مریت ۷ .| تاره‎ ‏ارتباطات زنجيره ال متعرکز‎ © | ‏ارتاطات ستاره ايأ‎ ‏ارتباطات دايره بي ]| الكوي ارتباطي‎ -© ‏ره انب طت همه جبه‎ ‏ارتباطات رشته أي‎ ‏©-ارتباطت انشمبي‎ byes ‏©-هاز حيث انتقال‎ | ‏©-ارتباطات خوشه لي‎ } 10 Berean) (ey at SALLE ‏(در‎ غيرمتمركز

صفحه 11:
انواع ارتباطات از حیث ارانهبازخورد(عکس العمل) - ارتباطات يك طرفه (يك جانبه): اگر عکس العمل گیرنده نسبت به پیام - ابراز نشود آن را ارتباط يك جانبه ارتباطات دو طرفه (دو جانبه چنانچه محیط استقراربه گونه اي باشد که كيرند نده عکس العملها ونظرهاي خود را دربارة محتواي پیام به اطلاع فرستنده برساند به اين نوع ارتباط دو جانبه گویند.() ارتباط يك طرفه سریع تر است و دقت كمتري دارد» بازخورد ندارد. فرستنده مي تواند بيجده تر عمل کند و اشتباهات خود را مخفي کند و براي مواردي مناسب است که -- برنامه ريزي شده و تكراري است . ارتباط دو طرفه کندتر است » دقت بيشري دارد بازخورد دارد» امکان لصلاح دیگاه و نظریات» در تعامل متقابل وجود دارد. براي امور برنامه ريزي نشده و پیچیده و مواردي مناسب لست که غیر تكراري است وعموماً در- سطوح عالي سازمان» کاربرد بيشتري دارد. 11

صفحه 12:
انواع الگوهاي ارتباطي از حیث مسیر انتقال پیام 0- ارتباطات عمودي : ارتباطات عمودي شامل ارتباطات از بالا به يايين و از پایین به بالا است. الف- ارتباط از بالا به پایین : ارتباطات متمايل به بايين از مديريت سطح بالا شروع و از طریق سطوح مدیریت به کارگران خط تولید و کارکنان منتهي مي شود. هدف از این نوع ارتباط ؛ راهنمايي » آگاه کردن » هدایت و شکل دادن و ارزيابي زیر- دستان است آنکه اعضاي سازمان با اطلاعات مناسب درباره اهداف وسياستهاي سازمان تجهیز مي شود. با تباط از پایین به بالازارتباط متمایل به بالاه عرضه اطلاعات به بالاترین سطح در سطوح پایین سازمان مطرح مي نماید. اين نوع لرتباط شامل گزارش پیشرفت بيشنهادلت؛ توضیحات؛ تقاضا براي كمك و س- تصمیم گيري است.

صفحه 13:
0 ارتباطات أفقي : این نوع ارتباط معمولا بصورت الگوهاي جریان کار در يك سازمان بین اعضاي گروه كاري »اعضاي بخشهاي مختلف برقراراست که ازنظر رواني موجب افزایش روحیه در بین اعضاي سازمان مي گردد . منظور ارتباطات افقي آوردن كانالي براي هماهنگي و حل مسائل سازماني است از این طریق اعضاي سازمان موفق به برقراري ارتباط با همردیفان خود مي گردند.با این حال ارتباطات افقي محدويتهاني دارد . از جمله اثر تخريبي هميستگي گروهي بین همکاران» زماني که به این نوع هماهنگي نيازي نیست.ازمعایب دیگراین نوع ارتباط علایق مشترك افراد سازماني هم سطح؛ و بي توجهي آنان به مشکلات پیش آمده براي دیگر سطوح سازماني را مي توان ذکر کردکه اثر نامطلوبي بر سیستم کنترل و نظارت گذاشته و موقعیت کنترل کننده را متزلزل مي کند

صفحه 14:
9- ارتباطات مورب در ارتباطات مورب پیام در دو سطح مختلف از سلسله مراتب سازماني و یا خارج از سلسله مراتب اداري مبادله مي شود اين نوع ارتباط به منظور هماهنگي؛ يكي کردن و جامعیت ارتباطات افقي است. مانند ارتباط بين صف و ستاد که چنین ماهيتي دارد.(10)

صفحه 15:
انواع الگوهاي اريتباطي از حیث رسمي و غیر رسمي 0 شبکه هاي رسمي : کانالها و مجاري ارتباطات رسمي را نشان مي دهد و به هنكام ایجاد تشکیلات ء موضوع ارتباطات مدنظر طراح ساخت سازمان مي باشد. از اين رو الگوي ارتباطي ساخت رسمي همان است که در نمودار تشكيلائي هر سازمان مشخص گردیده است. 2 شبکه هاي غیر رسمي :ارتباطات غیر رسمي را ارتباطات درخت انگور نیز نامیده انده زیرا چون درخت مو به هر گوشه سر مي کشد و به طور نامنظم در هرجاي سازمان راه مي یابد.«1)1)» در ارتباطات غيررسمي مقامات سازمان و سلسه مراتب اداري را نادیده مي انگارد . رسا را دور مي زند و معمولابه گونه اي است که نيازهاي اجتماعي اعضاي گروه را تا مين مي كنند و امور را تسهیل مي نماید. «16)» 15

صفحه 16:
انواع الگوهاي اريتباطي از حیث رسمي و غیر رسمي ارتباطات غيررسمي گاهي ممکن است آن قدر توسعه یابند که ارتباطات رسمي را در سازمان تحت الشعاع قرار دهند ارتباطات رسمي در خطوط غيررسمي ارتباطات محو مي شوند ارتباطات غيررسمي اگر با هدفهاي سازمان در تعارض باشند. در راه تحقق هدفهاي مذکور ایجاد اختلال کرده و باید ترتيبي اتخاذ نمود که ارتباطات مذکور قطع شوند. 463

صفحه 17:
6 | ثبات انواع الكوهاي ارتباطي از حيث ساختارارتباط ميزان وضوح جایگاه رهبر رجية افراد روجية افر مشرکز بارز انتقال اطلاعات(در ارتباطات رسمي) نسبتاسریع بايدار ولي در حال شكل نسبتاآخوب در حال ‎oh‏ نسبتا" بارز خوب فاقد ساختار ارتباطي پایدار

صفحه 18:
6 شبكة خوشة اي شبكة تصادفي ارتباطات غيررسمي به جهارنوع تقسيم ميشوند: نواع الكوهاي ارتباطي از حيث انتقال اطلاعات در ارتباطات غير رسمي شبكة رشته اي شبكه رشته اي : عوامل انتقال اطلاعات در امتداد يك خط قرار مي كيرند و هر يك از عوامل ؛ به 18

صفحه 19:
انواع الگوهاي ارتباطي از حیث انتقال اطلاعات ترتیب اطلاعات دريافتي ما قبل خود را به عامل مابعد خود انتقال مي دهد. دقت انتقال اطلاعات در اين نوع شبكه ها بسيار كم است. شبکه انشعايي : يكي از عوامل انتقال اطلاعات ¢ اطلاعات را به دست مي أورد و أنها رابين اعضا منتشر مي سازد. اين شبكه ها بويزه براي انتشار « اطلاعات مفيدي كه با كار افراد مرتبط انيستند» » به كار مي روند. شبكه تصادفي : عوامل انتقال دهنده به طور تصادفي اطلاعات را دريافت مي كنند و به همين ب منتشر مي سازند. اين شبكه هنكامي به كار مي روند كه اطلاعات ناجيز و كم اهميت باشند و مانعي در مسير راه انتشار أنها موجود نباشد. شبکه خوشه اي : هر عامل انتقال اطلاعات + عوامل ديگري را انتخاب مي كند و اطلاعات مورد نظر را به آنها مي دهد. آن عوامل جدید نیز به همین منوال اطلاعات خود را منتقل مي کنند.

صفحه 20:
نقش هاي افراد در شبکه هاي ارتباطي ا.ستاره : فردي که بیشترین ارتباط را در شبکه دارد. مرابط : فردي که دو گروه با بیشتر را بدون تعلق به یکدیگر ؛ به هم مرتبط مي کند. © يل : فردي که به عنوان سنجاق اتصال یا تعلق داشتن » به دو یا چند گروه خدمت مي کند . “6 نگهبان : فردي که شبکه خود را با ببرون مرتبط مي سازد . 6 منفك شده : فردي که دیگر با شبکه مورد نظر ارتباطي ندارد. 46

صفحه 21:
ارتباطات در مکاتب مختلف 0- ارتباطات در رویکرد کلاسيك : مکتب کلاسيك (رهیافت سنتي) که تحت عناوین ديگري نظیر اصول گرایان» ساختارگریان» وظیفه گریان و نظریه پردازان سنتي از آن یاد شده است. این نظریه پردازان بررسي کالبد وساخت رسمي تأکید مي کردند و سازمان غیر رسمي را نادیده مي گرفتند. ارائه اصول عام و جهان شمول که در تمامي شرایط زماني ومكاني صادق است. مورد تأکید اين نظریه پردازان بوده است. فرض اصلي این نظریه پردازان در مورد انسان؛ عقلايي» منطقي و اقتصادي بودن او است. نظریه پردازان كلاسيك بیشتر بر جنبه هاي فني سازمان تأکید مي کردند و جنبه هاي انساني در روابط افراد و به طور كلي فعل و اتفعلات دروني سازمان را نادیده مي گرفنند.

صفحه 22:
ارتباطات در مکاتب مختلف معروفترین نظریه پردازان مکتب كلاسيك : ا تئوري بوروكراسي وبر تنوري مدیریت علمي تیلور اصول مدیریت فایول “4 اصول مدیریت گيوليك و اوريك هربرت سایمن 0 فرانك گیلبرت مکتب کلاسيك مدیون انقلاب صنعتي است و نظریه پردازان كلاسيك سازمان استعاره ماشین را به عنوان عامل هدایت کنندة اصلي در نظریه هایشان به

صفحه 23:
ارتباطات در مکاتب مختلف کاربرده اند فرایند هاي ارتباطي در این سازمان هاي ماشین دار را باید از جنبه هايي از ارتباطات که شامل : 1 محتواي ارتباطات 0 جهت يابي جریانارتباطات 0- الگو یا مجراي ارتباطات 4 سبك ارتباطات» بررسي محتوايي ارتباطات جهت گيري ارتباطات الگو یا مجراي ارتباطات سبك ارتباطات وظیفه عمودي از(بالا به پایین) اغلب نوشتاري زرسمي نکته: محتواي ارتباطي بر اساس تقسیم بندي فاراس مونگ و راسل در مجموعه هاي سازماني شامل : ارتباطات وظيفه مدار ‏ ارتباطات ابداع مدار( ارتباطات به منظور بررسي نظرات نوين © 23 ارتباطات حمايت مدار ( ارتباطات مطابق مضامين اجتماعي كه از روابط انساني حمایت میکند)

صفحه 24:
ارتباطات در مکاتب مختلف 0 ارتباطات در رویکرد روابط انساني :مکتب نئوكلاسيك که تحت عناوین ديگري نظیر روابط انساني ۰ رفتارگرایان و انسان گرایان از آن ها یاد شده است در این مکتب به تأمین نيازهاي انساني و توجه به نقش اجتماعي افراد در سازمان تأکید شده است . فرض آن ها در مورد انسان » احساسي » عاطفي و اجتماعي بودن وي است . اصلي ترین شعار این نظریه پردازان اين بود که يك گارگر خوشحال يك گارگر مولد و بهره وراست . ‎USE‏ گيري مکتب روابط انساني متأثر از مجموعه مطالعاتي بود که فردي به التون مایو در کارخانجات وسترن الكتريك در شهر هائورن انجام داد. ‏نظریه هاي جنبش روابط انساني: نظریه سلسله مراتب نيازهاي مازلو ‎

صفحه 25:
ارتباطات در مکاتب مختلف © نظریه انگیزش ‏ بهداشت هرزبرزگ نظریه »رو ۷ مك گریگور محتواي ارتباطات وظیفه اي و اجتماعي جهت ارتباطات عمودي و افقي مجاري ارتباطات اغلب چهره به چهره سبك ارتباطات ‎oe‏

صفحه 26:
ارتباطات در مکاتب مختلف ارتباطات در رویکرد منابع انساني : متأثر از مباني رویکرد كلاسيك و به ویژه رویکرد روابط انساني نسبت به سازماندهي است نظریه پردازان منابع انساني این نکته را دریافتند که افراد در سازمان از احساس برخوردارند و باید به احساسات آنان توجه نمود. علاوه براین متوجه شدند که نيروي کار جزء جدايي ناپذیر و ضروري براي تحقق اهداف سازمان است. آنچه نظریه منابع انساني بر ترکیب فوق افزود ۰ تأکید بر مشارکت شناختي کارکنان به وسیله درك آراء و نظراتشان است . نظریه هاي اساسي رویکرد منابع انساني: 4 شبکه مدیریت بليك موتن © سیستم چهار گانه لیکرت نظریه 2 ویلیام اوشي

صفحه 27:
ارتباطات در مکاتب مختلف محتواي ارتباطات وظیفه » اجتماع و نوآوري جهت ارتباطات در همه جهات گروه محور مجاري ارتباطات همه مجاري سبك ارتباطات هردو سبك ‏ با تأكيد بر سبك غيررسمي ارتباطات در رویکرد سيستمي : مکتب سيستمي تحت عناوین ديگري نظیر کل گرایان و نظام گرایان یاد شده است فرض اصلي این مکتب در مورد انسان کل بودن انسان است این مکتب ارابطة تعاملي (متقابل) در مدیریت را جايكزين رابطة علي و معلولي کرد. ارتباطات در رويكرد سيستمي با شبكه نشان داده مي شود يكي از جلوه هاي بارز نظريه سيستم هاء بارز بودن علائم ارتباطات بينابيني در عناصر س-

صفحه 28:
ارتباطات در مکاتب مختلف سيستمي و نظم عناصر در قالب زیر سیستم ها و فرا سیستم هاست. وقتي عناصر سيستمي مردم و گروه هاي اجتماعي هستند» به تصوير کشیدن - ارتباطات بين مردم » بسیار خواهد بود. هدف از تحلیل شبکه تدارك ابزاري براي خلق و تحليل اين تصاوير ارتباطي است.())

صفحه 29:
نقش ارتباطات در يك گروه یا سازمان ارتباطات چهار نقش ایفا مي كند: )- كنترل © ایجاد انگیزه © ابرازاحساسات 4۳ اطلاعات کنترل ارتباط به چندین روش ۰ رفتار اعضا را کنترل مي کند. سازمانها ؛ سلسله مراتب اختیارات و دستورالعملهاي رسمي دارند که کارکنان و اعضا باید آن را رعایت کنند. ارتباطات غیر رسمي هم رفتار اعضا را کنترل مي کند - هنگامي که اعضاي گروه كسي را زیاد تولید مي کند( و باعث مي شود که دیگران بد جلوه کنند) مسخره مي کنند يا به او آزار و اذیت مي رسانند در- در واقع با ایجاد ارتباط غیر رسمي در صدد کنترل رفتار او بر مي آیند.

صفحه 30:
نقش ارتباطات ایجاد انگیزه ‎Gud‏ هدفهاي خاص ‏ بازخور نمودن نتایج عملیات و دادن گزارش درباره میزان پیشرفت و تقويت رقتار مطلوب مورد نظرء (همه اینها) موجب ایجاد انگیزه و ارتباطات مي شود. ابرازاحساسات براي بسياري از کارکنان و اعضاي سازمان ؛ گروه مهترین منبع ارتباطات اجتماعي و (روابط متقبل یا تعامل) است. ارتباطاتي که درون گروه صورت مي گیرد نمایانگر ابرازنفرت » درجه استیصال یا رضایت فرد و نوع س احساسات اوست . بنابراین؛ ارتباطات موجب تخلیه انسان از فشارهاي - رواني مي شود و در راه تأمین نيازهاي اجتماعي به وي كمك مي كند. اطلاعاتي ارتباطات مي تواند اطلاعاتي را ارائه کند که افراد و كروهها براي 30

صفحه 31:
نقش ارتباطات تصمیم گيري به آنها نیاز دارند و مي توانند از طریق ردوبدل کردن داده هاء شیوه هاي مختلف اجرايي را ارزيابي و بهترین شق یا راه حل را انتخاب - تمایند. هیچ يك از اين چهار وظیفه نسبت به ديگري برتري ندارد. براي اينکه گروه به شيوه اي مؤثر عمل كند بايد بر اعضاي خود نوعي کنترل اعمال نموده» در افراد انگیزه ایجاد کنند تا آنان کارها را به نحو احسن انجام دهندهم چنین بايد روشي را در بيش كيرد كه افراد آنچه را در دل دارند بیرون بریزند ( احساسات خود را ابراز نمایند ) و سرانجام تصمیمات معقولي اتخاذ کند - تقریبا" در هر نوع ارتباطي که در گروه یا سازمان بر قرار مي شود پدیدة ارتباطات يك يا چند نقش مزبور را ايفا مي كند. ©) 31

صفحه 32:
yaqacion ‏يك رابظه‎ igs digg ‎og 98 JSS dale (mark Knapp) dhe‏ يك رابطه به صورت زیر نشان مي دهد نظریه نپ در تمام روابط موجود میان انسانها قابل بررسي _ دو مرد يا دو زن به عنوان دوست » همکار » همسایه » شريك و غیره ‏به سوي پیوند ‎9 6 5 5 ۶ 6 ٩ 0 ۰ 6 ‎32 ‎

صفحه 33:
yaqacion ‏يك رابظه‎ igs digg 1 مر حله آغاز : در بر كيرندة اولين تلاشهاي ما براي ایجاد رابطه و گفتگو با شخص تازه اي است که براي اولين بار با او روبرو میشویم مانند : سلامه حال شما چطور است - هوا چطور است. مرحله آزمودن : مرحله اي است که در آن سعي مي شود از طریق -- موضوعهاي مشخص مکالمه اي اطلاعاتي در مورد نحوه تفکر ونگرش طرف مقابل به دست آورد. معمولا" پرسشهاي زيادي از طرف مقابل به دست آورد و بیشتر سعي در شنیدن داریم تا در سخن گفتن . 4 مرحله چفت و بند یا سفت کردن : با پدیدار شدن دگروگونيهاي فراواني در رفتارهاي ارتباطي » چه كلامي چه غیر کلامي ؛ بين طرفين رابطه شكل مي گیرد که اکنون با یکدیگر نزديك شده و مرحله قبل را كذارنده اند در اين مرحله درجه بيشتري از گشودگي و افشا رخ میدهد که میزان خودگشودگي 33

صفحه 34:
yaqacion ig ay cigs aed ys تحت ثاثیر فرهنگ ها قرار مي گیرد در فرهنگ هاي محافظه کار افراد به خصوصیات منفي خود نمي پردازند و سعي بیشتر در پنهان داشتن نقاط ضعف خود دارند. ‎ff‏ مرحله کامل کردن یا ادغام : زماني تحقق مي یابد که دو انسان به عنوان دو دوست یا دو زوج بنگرند در اين مرحله هر يك از طرفین رابطه سعي در پرورش و نشان دادن خواسته ها ؛ علایق و نگرشهاي خویش در جهت توافق طرف مقابل دارد در اين جا من به ما تبدیل مي شود که سعي مي کنند که هر چه طرف مي پسندد و مي پذیرد او نیز مي پسند و مي پذیرد. ‏43 مرحله پیمان بستن : مرحله اي بیشتر رسمي و مبتني بر مراسم و آيينهاي مرسوم است . ممکن است به شکل مراسم نامزدي یا ازدواج؛ برادرخواندگي» ‎34 ‎

صفحه 35:
چرخه حیات يك رابطه ‎yaqacion‏ خواهرخواندگي و هر نوع پیمان محکم و لازم الاجرايي در روابط بین س- اشخاص در آید این مرحله صمیمانه ترین مرحله مراحل است. 60 مرحله افتراق : زماني به وقوع مي بيوند كه دو طرف رابطه یا يكي از آنها احساس كند كه رابطة او با ديگري ؛ او را کاملا" محدودو در چارچوب معيني محبوس کرده است و از اين رو تصميم مي كيرند كه خود را از اين ن وضعيتي آنها به تفاوتهاي یکدیگر و یا نقاط مورد مي انديشند تا به وجوه اشتراك که در گذشته قيد برهانند . در ج اختلاف با يكديكر برايشان ازاعتبار بيشتري برخوردار بود. 0 مرحلة محدود كردن : اشاره به مرحله اي دارد طرفين رابطه شروع به كاهش دفعات ارتباط و نيز تقليل صميميت مي كنند. © مرحله بي روح شدن و توقف رابطه : بيانكر افزايش تخريب و تباهي 35

صفحه 36:
چرخه حیات يك رابطه ‎yaqacion‏ که طرفین آن تلاش در حفظ و گاه پیوند محدود أن دارند. © مرحلة پرهیز از یکدیگر: مرحله اي است که در آن مي کوشند با ابزار گریز از بار غم و درد رابطه اي که باعث ناراحتي مي شود بکاهند. (1) مرحلة جدايي : مرحلة آخر ین در هر رابطه اي میان اشخاص یا حداقل ميان دو نفر است روابط ميان اشخاص دير يا زود به جدايي مي انجامد به تعبيري هر رابطه در نهايت به جدايي كشيده مي شود. 7[ 36

صفحه 37:
روشهاي بهبود ارتباطات بیشتر سوء تفاهمهايي که بین مدیر و کارکنان پیش مي آید» از عدم شناخت و درك نشدن پيامهاي مدیر به عنوان فرستنده» ناشي مي شود. شخصیت هر فرد عبارت از تعبیر و تفسیر دیگران از رفتارهاي نسبتا" - پایدار وي است. شخصیت مدیر از رفتارها و نگرشهاي وي که براي - دیگران شناخته شده است و همچنین حوزه اي که براي دیگران ناشناخته است تشکیل مي شود . بنابراین بر حسب آنچه براي خود مدیر یا دیگران شناخته و ناشناخته است مي توانیم شخصیت مدیر را به چهار ناحیه 1 بخشي از رفتارها و نگرشهاي مدیر که براي خودش ودیگران شناخته شده ناحية عمومي نامند. حوزهاي را که براي خود مدیر ناشناخته ولي براي دیگران شناخته شده 37

صفحه 38:
روشهاي بهبود ارتباطات است » ناحيه كور مي گویند. © حوزه اي که براي مدیر شناخته شده ولي براي دیگران ناشناخته است؛ ناحیه خصوصي مي نامند. “0 حوزه اي که براي مدیرو دیگران نا 38

صفحه 39:
روشهاي بهبود ارتباطات بهترین حالت براي افزایش برقراري ارتباط » بزرگ شدن ناحیة عمومي است. روش هاي گسترش ناحیه عمومي : افشا يا + گشودگي : از ناحیه عمومي به سمت خصوصي مي رویم و بخش ناشناخته رفتار مدیر براي کارمند کم مي شود. © بازخورد : از ناحيه عمومي به سمت ناحية كور مي رويم و بخش ناشناخته رفتار مدير» براي خودش كم مي شود. ©) 39

صفحه 40:
مهارت هاي لازم براي برقراري ارتباط 1 گوش شنوا زیر بناي مهارت ارتباطي : شنود موثر مهارت ارتباطي بسیارمهم و فوق العاده دشواري است. فراگرد کشف رمز و تعبیر و تفسیر پيامهاي كلامي رابه طورفعال شنودموثرگویندکه به توجه شناختي و پردازش اطلاعات نياز دارد ولي صرف شنيدن نياز به توجه و پردازش ندارد. بیشتر آدمها گوش شنوا ندارد يكي از علتهاي نداشتن گوش شنوا دشواري شنود موثر است معمولا" آدمي از نظر روانشناختي در حالت تهاجمي بیش از حالت تدافعي ارضا مي شود اگر چه گفته اند گفتن جان کندن است و شنیدن جان پروردن ولي شنیدن براي بسياري از مردم خسته کننده تر از یدن است .«163)»‌گوش کردن فعال مستلزم سه چیز است : 4 تمرکز حواس 0.1 همدلي 4 قبول کردن (عدم مجادله نکردن) 40

صفحه 41:
مهارت هاي لازم براي برقراري ارتباط © تماس جشمي © سؤال كردن: در هنكام ارتباط از طرف مقابل سؤال هايي را بيرسيم كه او احساس كند حواس ما به اوست 6 تأييد و تأكيد از طريق حركات غير كلامي (همدلي ) © تعبير و تفسير كفته ها © زياده روي نكردن در صبحت 6 بازخورد دادن به طرف مقابل تغییر نقش گوینده و شنونده به آرامي انعطاف پذيري در سبك هاي رهبري 0 بازشناسي سیتم هاي مرجح ارتباطي افراد 41

صفحه 42:
بازشناسي سیتم هاي مرجح ارتباطي افراد در اين رابطه سیستم هاي مرجح ارتباطي افراد به چهار دسته طبقه بندي مي شودکه عبارت است از : 1 تصويري یا بصري يا پديداري : افرادي که به برقراري ارتباط از طریق دیدن طرف مقابل علاقه مند هستنده يعني وقتي خوب ارتباط برقرار مي کنند که طرف مقابل در دید آن ها باشد. © شنيداري : به برقراري ارتباط از طریق شنیدن علاقمند هستند. 7 عاطفي » جنبشي : به تماس از نزديك و کم کردن فاصله در برقراري ارتباط علاقه مند هستند. “4 ارقامي يا عددي : به برقراري ارتباط از طریق جدول ۰ نمودار و اعداد و ارقام علاقه مند هستند. 6360 42

صفحه 43:
ارتباطات اثربخش در شركتهاي پیشرو در مرحلة عمل تحقيقي که در مورد برنامة ارتباط کارکنان در 000 شرکت موفق که از نظر داشتن ارتباطات داخلي لز شهرت زيادي برخوردار بودند صورت كرفت پژوهشگران درصدد برآمدند تا عوامل مشترك در این سازمانها را مشخص کنند و ببینند که کدام دسته از عوامل مشترك موجب اثربخشي ارتباطات کارکنان در سازمان مي شود . پژوهشگران مزبور شركتهايي را انتخاب کردند که دست به تجد ید ساختار و بازسازي زده بودند که آزمون اثربخشي ارتباطات سازمان را باید هنگامي به عمل آورد که سازمان دستخوش تغییرات چشمگیر قرار گرفته باشد پژوهشگران به 0 دسته عامل مشترك دست يافتند كه عبارتند از : 1 مدیر باید به ارتبا طات اهمیت بدهد: مدیرعامل در لرتباطات سازمان نقش مهمي دارد و باید این نکته را درك کند که موفقیت سازمان در تأمین س 43

صفحه 44:
ارتباطات اثربخش در شرکتهاي پیشرو در مرحلة عمل هدفهایش در گرو وجود شبکه ارتباطي اثربخش است اگر مدیر عامل با گفتار وکردار» خود را متعهد به ارتباطات بداند بقية سازمان هم لز او پيروي خواهد كرد مدير بايد ار نظر ارانه الگويي قابل لمس در مورد ارتباطات از مهارت بالايي برخوردار باشد همواره بتواندپيامهاي اصولي را شخصا" به دیگران بدهد. 2 يكي بردن گفتاروکردار: کردار یا عمل مدیریت مي تواند مورد حمایت سازمان قرار گیرد و موجب شود که افراد در امور مشارکت کنند هنگامي که پيامهاي تلويحي که مدیران با پيامهاي رسمي که به کارکنان داده مي شود مغایر باشند مدیریت موجب سلب اعتماد کارکنان خواهد شد. 2 ارتباطات يك تعهد دو جانبه است: اگر سازمان بخواهد از نظر ارتباطات موفق باشد بايد ارتباطات مسیر دو طرفه( بالا به يايين و بايين به بالا) را طي کند. 44

صفحه 45:
ارتباطات اثربخش در شركتهاي پیشرو در مرحلة عمل > تأکید بر ارتباطات رودررو: ارتباطات رودررو بدون داشتن هیچ گونه ابهام و با صميتي موجب مي شود تا مدیران و کارکنان و اعضاي سازمان را افرادي زنده به حساب آورند به نيازهاي آنها توجه نمود. وبراي آنان ارزش قائل شود. © مشاركت در مسئوليت به هنكام ارتباط: مدیریت ارشد سازمان؛ تصويري شكوهمند ازسازمان ارائه ميكند و مسير آن رامشخص مي نماید. سرپرستان» مديران مياني وردة يايين » اين تصوير يرشكوه را به كار كروه و يكايك اعضا مرتبط مي سازند هرمدير مسئوليت دارد تا كاركنان و اعضاي سازمان را به خوبي از جزنيات و تغييراتي که در سازمان در حال رخ دادن است آگاه نماید. 2 رسانیدن خبر ناگوار: اگرسازمان از نظر ارتباطات در وضع مناسبي باشد هیچ وحشتي از رسانیدن خبرهاي ناگوار نخواهد داشت هنگامي که 45

صفحه 46:
ارتباطات اثربخش در شركتهاي پیشرو در مرحلة عمل پيامهاي ناگوار به زباني آرام گزارش شود جوي به وجود مي آید که افراد از آن وحشت نخواهد داشت و مي توانند در کار خود صادق باشند در نتیجه پيامهاي خوب موجب اعتماد بیشتر خواهد شد. > پیام در خور شنونده باشد: افراد از نظر نيازهاي اطلاعات متفاوت اند و به شیوه هاي گوناگون اطلاعات دست مي یابند به همین دلیل پیام باید متناسب با نیاز و جایگاه سازماني فرد باشد. 0 ارتباطات يك فرایند دائمي است: شركتهاي موفق ۰ ارتباط با کارکنان را به عنوان يك فرایند مهم و سرنوشت ساز مدیریت به حساب مي آورند شرکتهاي مزبور از اين بابت » نوع فعالیت انجام مي دهند که عبارتند از: 1 0 مدیران علت اتخاذ تصمیم را اعلان مي کنند: چون تغییرات به سرعت نامشخص است آنها به صورت فزاینده اي انجام مي شود و آیند؛ کارکنان 46

صفحه 47:
ارتباطات اثربخش در شرکتهاي پیشرو در مرحلة عمل خواهان آگاهي از علت تصمیمات هستند که موجب ایجاد تغییر در سازمان مي شود کارکنان براي مسیر شغلي خود احساس مسئولیت بيشتري مي کنند چنین مي اندیشند که باید دربارة تصمیمات که بر مسیر شغلي آنها اثر مي کذارد اطلاعات بيشتري به دست آورند © © زمان؛ اهمیت حياتي دارد: مدیریت باید به محض آگاهي از واقعیتهاء افراد و اعضاي سازمان را در جریان امور قرار دهد. اين کار باعث مي شود تا جريان شايعه قوت نكيرد و اعتماد افراد به مديريت افزايش يابد. © © ارتباطات بايد دائمي باشد: به ويزه به هنكام تغيير يا بحران اكر كاركنان واعضا ي سازمان به داشتن لطلاعات نياز بيدا و از آنها محروم بمانند آن گاه به کانال هاي غیر رسمي توجه خواهند کرد تا این خلاء ارتباطي را پر کنند حتي اگر این کانال ها مملو لز شایعات بي اساس باشند 47

صفحه 48:
ارتباطات اثربخش در شركتهاي پیشرو در مرحلة عمل ‎ub 0 6‏ تصویر بزرگ را با تصویر کوچك مرتبط نمود: اگرکارکنان و اعضاي سازمان متوجه اين موضوع نشوند که تصویر بزرگ چگونه مي تواند بر کار» شغل و خود آنان اثر بگذارند ارتباطات اثر بخش واقعي وجود نخواهند داشت تغييراتي که در سیستم اقتصادي بر شركتهاي را در صنعت یا در کل سازمان رخ مي دهد بايد به كونه اي درآيد كه اثرات آن بر دایره و حتي فرد و کارمند مشخص شود. © 0 مسيري را که افراد باید به اطلاعات دست یابند , مشخص نکنید: ارتباط اثر بخش در این است که به او گفته شود « چه كسي» در چه زماني» در كجاء چرا و چگونه تغييري رخ خواهد داد». و آن گاه این امر به کارگر یا کارمند واگذار شود که خودش نتیجه گيري نماید. 36 ‎ ‎ ‎ ‎48 ‎

صفحه 49:
حقایق مربوط به اربتاط و مفاهمه شنیدن با گوش دادن فرق دارد: شنیدن فقط گرفتن ارتعاشات صوتي است گوش دادن معنا بخشي به شنیده هاست . کانال ارتباطي مناسب را انتخاب کنید: مدیران داراي عملکرد قوي در مقایبه با مديراتي کهاسلکزد شا شمیت است داراي حساسیت رسانه اي ي هستند. © به شایعات گوش دهید : شایعات واکنش و پاسخي هستند به وضعيت هاي مهم براي کارکنان» موقعیت هاي مبهم از نظر آن ها و شرایط و موقعيتهايي که موجب اضطراب و دلواپسي آن ها مي شوند. مردان و زنان به گونه ي متفاوتي ارتباط برقرار مي کنند:مردان معمولا" از گفتگو به منظور تأکید موقعیت خودشان استفاده مي کنند و در حالي که زنان اغلب آن را براي برقراري ارتباط مورد لستفاده قرار مي دهند قدرت کردار شما بیشر از قدرت گفتارتان است : اعمال شما با صدايي بلند تر از گفتارتان سخن مي گویند. 49

صفحه 50:
خروج از مدیریت قارچي دو نوع اصلي از سازمان ها وجود دارد سازمان هايي با دسترسي بالا وسازمان هايي بادسترسي بايين. ارتباط خوب نشانه تمام عيار سازماني با دسترسي بالاست كه در قلب آن»ارتباط حدودا در همه جا وجود داردءاين سازمان ها خود را به ارتبا طات شفاف وباز متهد مي دانند. سا زمان هايي با دسترسي بايين كار كنان خودرا مثل قارج در تاريكي مي يابند زيرا اين سازمان ها داراي فرهنك مبتني برمقررات هستند.مديريت بيشتر بر قوانين ومقررات تاكيد دارد تا حذف قوانين ومقررات غير ضروري.از لايه هاي بالا به بايين ديكته مي شود جه نقشها يي بايستي داده شود با جه كساني بايد صحبت شودءدر اين سازمان ها در جه تحصيلي مهم تر از نتايج دستاوردهاست وارتباط افراد با ديكران وظيفه اي مي باشد .

صفحه 51:
خروج از مدیریت قارچي كسب كارهاي امروزي بايد سريعا مسير خود را تغيير دهند ارتباطات از ابزار هاي ضروري نوآوري,پايداري بالا رتغییر هستند وبايستي آزادانه جریان داشته باشند. شیوه هاي امروزي اتباطات(تلفن همراه.اینترنت»ایمیل»پیجرو.....)/قدرت ارتباطات را بهبود داده است .اما باید توجه داشت با افزایش کمي ابزارهاي ارتباطي کیفیت ارتباطات تا حدودي کاهش یافته است مديران باید بدانند قطع ارتباط بين آنچه مي گویند وانجام مي دهند منجر به بروز تنش در سازمان میشود وبراي ارتقاي محیط کارباید بدنبال ارتباط بهتر باشند تا محدود کردن افراد در وظایفشان »مدیران نباید فرض کنندآنچه را که آنها فکر مي کنند کارکنان هم مي دانند. به طور كلي مدیران تباید کارکنان را مانند قارچ در تاريكي پرورش دهند. 66

صفحه 52:
نظام ارتبا طات همچون سلسه اعصاب تا ر و پودهاي سازمان رابه هم پیوند مي دهد . بهینه بودن آن در سازمان بسیار مهم است اگر ارتباطات صحيحي در سازمان برقرار نباشد » گردش امور مختل شده و کارها آشفته مي شود . هماهنگي » برنامه ريزي ۰ سازماندهي » کنترل و سایر وظایف مدیر بدون وجود سیستم ارتباطي موثر قابل تحقق نبوده و در غیاب چنین سيستمي امکان ادار؛ سازمان موجود نخواهد بود.از اين رو مدیریت ها باید از کم و كيف فرايند ارتباطي آگاه بوده و نحوة ارتباط موثر رابدانند.

صفحه 53:
منابع 41 رضائيان؛ علي ؛مباني مديريت رفتار سازماني؛ تهزان : انتشارات سمت ‎٠‏ 0000 ص 6686009 ( ميلرء كاترين ؛ ارتباطات سازماني ؛ مترجمان :زهره خوشه نشين .محمد رضاجمشيدي؛ ناصر گودرزي! تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي ۰ 1006 ص 6. © فرهنكيء علي اكبر؛ ارتباطات انساني ؛ جلد اول ‎٠‏ تهران :مؤسسه خدمات فرهنكي رساء جاب دهم. ©0664 ص © OO yo WOOO ٠ ‏سيد مهدي؛ مديريت عمومي؛ تهران : نشر ني‎ ٠ ‏الواني‎ AP © سايت دانشجو © سيد جوادين ‎٠‏ سيد رضا ؛ نظريه هاي مديريت و سازمان #تهران : نكاه دانش .. © ©0©6: ص ©0066 ©©. ۸ طبرستاني ۰ غلامعلي؛تنوري هاي مدبریت ؛ تهران:مومسه آموزشي غالى أزاذ بارسه؛ بهار « 0©966مس 209 606 . رضانیان» علي امباني مدیریت رفتار سازمائي؛ تهران : نتشارات سمت ۰ 000 ص ‎BOP‏ 0 طبرستاني. غامعلي؛ تنوري هاي مدیریت ! تهران:مزسسه آموزشي عالي آزاد پارسه»بهار 6002۰ 100 سید جوادين ‎٠‏ سيد رضا ؛ نظریه هاي مديريت و سازمان ؛تهران : نكاه دائش .. © ©0©6: ص 0672 ‎Kl‏ الواني ‎٠‏ سيد مهدي؛ مديريت عمومي؛ تهران : نشر ني ‎٠‏ ©©©0.ص:0©00.0©0 ‎CIO‏ رابينز ؛ استيفن يي؛ رفتار سازماني ؛ مترجمان: علي بارساييان » سيد محمد إعرابي؛جلد دوم: تهران ‏دفتر پژوهشهاي فرهتگي . چاپ نیم. 190ص 9906 ‏40 لواني ؛ سيد مهدي؛ مديريت عمومي؛ تهران : نشر ني ۰ 1966 ص ©©0. ‎ ‎53 ‎

صفحه 54:
منابع 1 طبرستاني ۰ غلامعلي؛ تنوري هاي مدیریت ؛ تهران:موسسه آموزشي عالي آزاد پارسه؛ بهار ۰ص 0 ‎OUP‏ ‏6 میلر. کاترین ؛ ارتباطات سازماني ؛ مترجمان ؛بزهره خوشه نشين »محمد رضاجم‌شيدي؛ ناصر گودرزي؛ تهران : انتشارات دانشگاه علامه طباطبايي ۰ 1660 ص 4600 © © رابینز » استیفن پي؛ رفتار سازماني ؛ مترجمان: علي پارساییان ؛ سید محمد اعرابي؛جلد دوم؛ تهران : دفتر پژوهشهاي فرهنگي » چاپ نهم: 1905 ص 666 ‎GOS‏ ‏4۲۸ فرهنگي, علي اکبر؛ ارتباطات انساني ؛ جلد اول » تهران :مزسسه خدمات فرهنگي رساء چاپ دهب ‎dO APO G2 MOOG‏ © رضانیان؛ علي ؛مباني مدیریت رفتار سازماني؛ تهران : انتشارات سمت ۰ ۰10608 ص وم موه 9 رضانیان» علي ؛مباني یت رفتار سازماني؛ تهران : انتشارات سمت ۰ ۰6066 ص600 ‎CD‏ طبرستاني » غلامعلي؛ تنوري هاي مدیریت ؛ تهران:مزسسه آموزشي عالي آزاد پارسه, بهار ۰ ص 609 0 رابینز ۰ استیفن پي؛ رفتار سازماني ؛ ص ۵09 609 0 رابینز استیفن؛کلیدهای طلایی مدیریت منابع انسانی؛تر جمه غلام حسین خانتانی؛ 58 )£5 229021 90-099( ©©-جدى »سوسن »م؛خروج از مديريت قارجي(مقاله ي اينترنتي) 54

34,000 تومان