سایرتحقیق و پژوهش

ارتباطات موثر

صفحه 1:
به نام خداوند جان آفرین ; حکیم سخن در زبان آافرین

صفحه 2:
کار گاه ارتباطات موثر مدرس: منصور ساعی سنندج- ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۰

صفحه 3:
شما در دنیای ارتباطات زند گی می کنید در كلاس با دانشجويان صحبت مى كنيد به كسى تلفن مى زنيد به مسجد مى رويد به اخبار تلويزيون نكاه مى كنيد و مطبوعات را مطالعه مى كنيد برای خرید یک جفت کفش نو به بازار می روید از مغازه میوه وسبزی می خرید به همراه دوستانتان در قهوه خانه می نشینید و رهگذران را تماشا می کنید به جلسه سخنرانى مى رويد به دوست خود كه با ماشين از كنار شما مى كذرد: دست تکان می دهید ف هريك از اين فعاليت هاى شما ارتباط محسوب مى شود.شما در هر يكك از لين برخوردهاى ارتباطى رفتار خاصی را در پیش می گیرید.لین انتخاب شما اتفاقی و تصادفی نیست. یعنی ارتباط شما هدفی را دنبال می کند.

صفحه 4:
جرا ارتباط برقرار مى كنيد قا ... قا خود را بهتر بشناسید و خود را کشف كنيد.مهمترين مركز توجه در ارتباط شما هستيد و بايد باشيد و بايد ازاين بودن احساس لذت کرد خا ديكران را بهتر بشناسيد و از شك و ترشيد دربارة اطرافيانتان بكاهيسبراى بى بردن به احساس, افکار و یا مطلع شدن از چگونگی رفتار دیگران ارتباط برقرار مى كنيد. ارتباط برقرار می کنید تا جهان پیرامون را بشناسید. تا دنیا و افکارتان را با دیگران تسهیم کنید و آنها را یاری رسانید و یا یاری جویید(اطلاع یابی و اطلاع رسانی). تا مهر و علاقه خود را ابراز دارید به شما توجه شود.از شما قدردانی شود و.... تا آنها را مجاب کنید و تحت تأثیر قرار دهید و یا در برابر نفوذ دیگران ایستادگی 55 تا تفريح كنيد و لذت ببريد

صفحه 5:
tro ۰ * ارتباطات به معنای انتقال مفاهیم. انتقال معانی» انتقال و مبادله بيام هاء تسهيم تجارب بين فرستنده و گیرنده به کار رفته است. * هر انسانی برای برقراری ارتباط با دیگران نمادهایی را خلق و مورد استفاده قرار می دهد.یعنی با استفاده ازنمادها پیام ها خود را در اختیار دیگران قرار می دهند.

صفحه 6:
ارتباطات انسانی بنابراین ارتباطات فرآیند ایجاد معنی است. ما از نمادها برای ارتباط با دیگری و فهماندن منظور خود استفاده می کنیم. ارتباط هنگامی اتفاق می افتد که این نمادها بتوانند معنی مورد نظر ما را در ذهن طرف مقابل ایجاد کنند.لازمه این کار وجود کدهای مشتر ما و طرف ارتیاط است. on ارتباطات تنها انتقال پیام و نمادها نیست بلكه سهيم شدن در معنا با دیگران است از طریق تولید کلمات و نشانه هایی که معانی آن با مفاهیم ذهنی شما مشابهت دارد.ارتباط شکل گیری معنی در ذهن است. بنابراین ارتباطات فرآیند انتقال بيام از يكك فرستنده به گیرنده به شرط آنکه معنای متجلی شده در ذهن گيرنده همان معنای مورد نظر فرستنده پیام باشد.

صفحه 7:
* ارتباط دورن فردی: ارتباط درونی با خودمان» نگرش و برداشت از خودمان,توانایی حل تعارضات دورنی» عملکرد عاطفی مطلوب خودارزیابی » اعتمادبه نفس, اجتماعی بودن + عشق ها . نفرت هاءتعصبات. تجارب احساسات. برداشت ‎le‏ استنباط هاء نگرش هاء عقاید» تصورات, و... * ارتباط ميان فردی:ارتباط بین یک شخص با یک نفر دیگر,این نوع ارتباط بیشتر بر روی ارتباط تعاملی افراد و دیگران تکیه دارد.شامل دوستان اعضای خانواده. همکاران و حتی ‎ae‏ نود رفتار افراد آشکارترین بخش ارتباط میان فردی است.شما باید بر روی عادات رفتاری و ارتباطی ‏افراد و نیز کلمات و واژه هایی که به کار می برنده دقیق باشید.

صفحه 8:
* ارتباط گروهی کوچکنذارتباط بین یکك شخص با یکث گروه از افراد مانند کلاس درس و سخنرانی در مجامع عمومی و جلسه اداری در یک سازمان‌با توجه به بالا رفتن شرکت کنند گان» از پیچید گی های بیشتری نسبت به ارتباط میان فردی برخوردار است. * ارتباط جمعی:ارتباطی که از طریق وسایل ارتباط جمعی به صورت غیر مستقیم با تعداد زیادی از افراد برقرار می شود.مانند پخش رادیو و تلویزیون انتشار روزنامه؛ نمایش فیلم و...بازخور فوری و بلاواسطه وجود ندارد.

صفحه 9:
ایجاد ارتباط با وجود پارازیت.به عوامل درونی منبع و مقصد که در انتقال بيام و درک معنی می توانند اثر بگذارند» بستگی دارد.

صفحه 10:
تباطات ميان فردى ۱-ارتباطات با رمز سرو کاردارد: رمزهای کلامی( کلمات و ‎BW‏ و... ترتيب دستورى آنها) و غیر کلامی(حرکات بدنیلباس؛ آرایش و لحن کلام...). مثال‌نبا سر فرو بردن در کتاب به دیگران نشان می دهید که نمی خواهید کسی مزاحم شما بشود. سکوت یک نماد ارتباطات غیر کلامی است. ۲- شما نمی توانید ارتباط برقرار نکنید. شما هر جا باشیده ارتباط هم وجود دارد. ۳- ارتباطات امری تصادفی نیست. بلکه هدفمند است: مثال اگر در خیابان به کسی تنه بزنيد» دستگاه ارتباطی شما همانند رادار شما رابه سمت دیگر هدایت می کند و شما رفتار خاصی انجام می دهید. این حرکت تصادفی نیست.زیرا شما به نشانه ها توجه دارید.

صفحه 11:
۴-ارتباطات قابل پیش بینی است: هدف عمده ارتباطات پیش بینی رفتارهای اطرافیان و اثرات پیام است. ۵- ارتباطات یک فرا گرد یا یکک ف رآیند برگشت ناپذیر است. *- ارتباط» فرایندی پویاست. دیدگاه هاء احساسات و عواطف افراد مدام در حال تغییر هستند.هرا کلیتوس می گوید: انسان هر گز نمی تواند دوبار پایش را در يكك رودخانه بگذارد زیرا هم او تغیبر کرده هم رودخانه, ۷- انسان ها پیام ها را بر اساس منافع خود نشانه گذاری رم زگذاری و رمز خوانی می کنند. ۸-معنا در درون افرادی که با هم ارتباط برقرار می کنند تولید می شود و محصول مشترکك دوطرف ارتباطٌ است.معنا در دورن افراد است ته در کلمات.

صفحه 12:
عوامل موثر بر عوامل بیرونی: -شدت:صدای بلند در فضای ساکت یا نور شدید در خیابانی تاریک -افدازه: یک اگهی تبلیغاتی بزرگ در یک صفحه روزنامه به نسبت دیگر آگهی های کوچکد. -تقابل و قباین:تابلوهای هشدار دهنده با حروف میاه در زمینه زرد و یا سفید در زمینه قرمز -قکواو: خواندن چندباره یک شعر و داستان باعث حفظ آن می شود. -ح و کت: اجسام متح رک بیش از اجسام ساکن و ثابت توجه را جلب می کنند.آمبولانس هاو ماشین های پلیس برای جلب توجه مردم به چراغ های گردان و چشمکک زن مجهز هستند. -آشنایی و تا گیی: اشیای جدید در محیط آشنا و اشیای آشنا در محیط جدید توجه را به خود جلب می کنند.

صفحه 13:
- عوامل دورنی: حواس پنج گانه: برخی ازافراد محدودیت های حسی دارنده همه خوب نمی شنوند و... - عومل روانشناختی: نیازهه انگیزه هاء علاتق و تمایلات -تجربیات و آموخته های گذشته:عوامل آشنا و مورد انتظار خود -صافی های ذهنی : وضع بدنی» انگیزه هاء آروزهاء نیازهاء تمایلات دغدغه هاءعلائق» يادكيرى ها و تجارب گذشته و... صافی های ذهنی هستند که واقعیت های بیرونی از این صافی ها عبورمی کنند» برای همین است که ادراکک متفاوتی خواهند داشت.برای همین وقتی درباره شیئی یا کسی اظهار نظرمی کنید.شما آنهارا توضیح نمی ‎hrs‏ بلکه صافی های خود و نظام ارزش گذاری خود را توصیف می کنید.

صفحه 14:
*_خودپنداره و یا تصور شما در باره خود نیاز به تایید و حمایت دیگران دارد. *_ درا کثر ارتباطات خود غیرمستقیم و زیر کانه از دیگران می خواهید که نظرتان را تایید کنند.درهر پیامی یکك درخواست را مطرح می کنید::مرا تایید کنید». * از دیگران می خواهید تا نه شیوه نگرش به خود را بلکه شیوه نگرش شما به دیگران و جهان را نیز تصدیق کنند.

صفحه 15:
۱- درک پیام( کلامی و غیر کلامی) ۲- احساس لذت و مسرت ۳- توانایی نفوذ در نگرش فرد ۴- فضای روانی مناسب و مثبت

صفحه 16:
#بازخور باعث تقویت برخی از رفتارها و خاموشی بعضی دیگر از رفتارها می شود: ۱- بی توجهی مخاطب به رفتارهای فرستنده پیام پس از مدت کوتاهی او را به سمت خاموشی سوق می دهد. ۲-در ارتباطات میان فردی و دوستانه.با نشان دادن بازخور مثبت با ذکر کلماتی مانند. «خب» «درست» و نیز نشانه های غیرکلامی مانند تکان دادن سر و ادای آواهایی همچون « اوهوم» یا «آها» می توان به میزان زیادی طرق مقابل را بیانگیخت و ترغیب كرد. ۳- بازخور منبع مهمى از اطلاعات كور سر است. زيرا بخشى از برداشت ما از خودمان» از طريق بازخور ديكران شكل مى كيرد.بازخور تاثير عظيمى بر عزت نفس و حرمت طرفين ارتباط دارد. ۴- وقنی بازخور منفی از افراد اطراف خود دریافت می کنیم.این بازخور ما را مضطربسراسیمه دستپاچه و دچار به هم ریختگی می کند. ۵- با زخور منفی اگرچه در ابتدا ناراحت کننده است اما می تواند به اصلاح ارتباطات و روابط بین اشخاص هم کمک کند.

صفحه 17:
آنو است: | نو دو نو کلی بر 3 اسان به انسان ب ات اذ طو اطا ‎Ls.‏ ‏ارتب ‏7 ‎ce‏ ‎oy‏

صفحه 18:
*_زبان مهمترین وسیله ارتباط انسان هاست.زبان یک سیستم ارتباط انسانی است مبتنی بر اصوات گفتاری که ازنمادهایی قراردادی برای رم زگذاری کلمات مفاهیم و پیام ها استفاده می کند. * مهم نیست با چه زبان یا گویشی سخن می گویید.زبان ابزاری است که با آن جهان را معنا می بخشید و در تماس با دیگران قرار می گیرید زبان تصویر *_ واژه ها معنی ندارند بلکه فرستنده و گیرنده بدان معنی می بخشند.واژه ها به راحتی استفاه می شوند تا معانی را در شما و دیگران تداعی کند. * یک واژه می تولند معانی زیادی را تداعی کند.میهن پرستی» صداقت. احترام.زیبایی»عشق.موفقیت؛ دوستی گرانی و... * _ هر واژه ای معنا؛ احساسات عواطف خاص و عملکرد متفاوتی را در افراد برمی انگیزد. * _افراد تا آن میزان که تجارب مشابه دارنده معانی مشابه را دارا هستد.

صفحه 19:
برای در ک ارتباط کلامی با مهارتهای چهارگانه ارتباط کلامی آشنا می شویم: ۱- گفتن - دوسالگی ۲- شیدن-چهار سالگی ۳- خواندن- شش سالگی ۴- نوشتن- هشت سالگی آدمیان به طور طبیعی به ترتیب زیر آنها را آغاز می‌کنند

صفحه 20:
* سخن گفتن فن با هنری است که آدمی به وسیله آن بر دیگران تأثیر می‌گذارد. دیگران را ترغیب و اقناع می کند و همواره در مراودات اجتماعی کاربرد دارد. * در اولین لحظه برقراری ارتباط شما با سلام و یا احوال پرسی قدرت بیان خود را نشان می‌دهید. اینکه چقدر با صلابت سلام کنید يا از روی ترس یا ناراحتی و یا چیز دیگری وضعیت روحی شما را نشان می‌دهد. * _گفتن در ‎Ge‏ مهارتهای چها رگانه ب تلقی می‌شود. نا بایستی در هنگام سخن گفتن و یا سخنرانی نکاتی را رعایت .خوب گوش کردن مارا برای بهتر گفتن آماده می کند. ۲. مطالعه کردن به ما فرصت می‌دهد تا حرفی برای گفتن داشته باشیم. ین کاربرد را دارد و برای برقراری ارتباط مهم

صفحه 21:
۳. در سخن, گفتن شتاب نکنید. موضوع بحث و گفتگو را چندین بار قبلاً با خود با صدای بلند تکرار کنید تا هنگام ادای آنها دچار فراموشی یا لکنت زبان نشوید ۴ جملات ساده. کوتاه و رسا بکار ببرید و شیوه خلاصه گویی را در پیش بگیرید گفته های خویش رابا اطمینان و اعتماد به نفس ادا کنید و انتظار نداشته باشید دیگران آنچه را که شما با شک و تردید بر زبان می آوریده باور کنند. در برابب ترش روترین و عبوس ترین اشخاص هرگز بشاشیت خود را از دست ندهيد و هنگام گفتگو نیز تمام قوایتان را برای کسب کامیابی متمرکز سازید

صفحه 22:
۷ از به کار بردن کلماتی که معنای آن را نمی‌دانيم خودداری کنیم. ۸ به جز آغاز ارتباط سعی کنید اگر از شما پرسش نشد درباره خودتان سخن نگویید. ‎٩‏ هنگام گفتگو به دیگران نیز فرصت گفتن بدهید. ۰. درباره آنچه علاقمند هستید و اطلاعات دارید صحبت کنید. ۱ سعی کنید از نظرات بزرگان هنگام سخن گفتن نقل قول کنید. ۲. در سخن گفتن از دیگران تقلید نکنید. 2 2 5 ۳. شایسته است در هنگام مواجهه با مخاطب از بکارگیری کلمات منفی همچون : نمی توانم ؛ غیرممکن است ‏ امکان ندارد؛ ه رگز و ... پرهیز شود.

صفحه 23:
۴غفراموش نکنید که فرمان دادن یکی از برخورد های محکوم به شکست است . ۵بیان الفاظی دلپذیر و موزون موجب می شود که شخص مقابل با متانت گوش فرا دهد » حقایق را جمع بندی کند و به فکر حل مساله باشد. ۶مطلب را مختصر و مفید بیان کنید تا مخاطبین شوق شنیدن را از دست ندهند . تحقیقات نشان می دهد که آدمی تنها قادر است بین ۵ تا ‎٩‏ نکته را در آن واحد به ذهن بسپارد. ۷ عبارات مغرضانه و کینه جویانه اغلب خشم فرد دیگر رابرمی انگیزد و او را به جبهه گیری دعوت می کند و در نهایت روابط » را به دشمنی و تعارض و نبرد می کشاند .

صفحه 24:
* یک کلمه باید دقیقا مفهوم مورد نظر ما را در بر داشته باشد نه كمتر و نه بیشتر. به طور کلی کلماتی را انتخاب کنید که در الگوی زیر بگنجد : «صریح ۰ کوتاه » دقیق » مودبانه » صحیح و پر محتوا > کلمات باید روشن و صریح باشند » یعنی بتوانند به درستی درونیات شما را به دیگران منتقل کنند.

صفحه 25:
سس سا * سرچشمه بسیاری از مشکلات روزمره عدم توجه به سخنان دیگران است. چرا که بسیاری اوقات بدون اینکه بدانیم دیگری درباره چه چیزی سخن خواهد كفت فكر مى كنيم همه چیز را می‌دانیم. #صاحب نظران بر اين باورند كه در حدود ۷۰درصد از زمان بیداری افرادی که درباره آنان مطالعه(جامعه ای که ۰٩درصد‏ مردم آن باسواد بودند) کرده اند» درارتباطات می گذرد. » این زمان بخش هایی به گوش دادن» سخن گفتن؛ خواندن و نوشتن می گذرد که نسبت هر یک درصد از آنها به درصد به قرار زیر بوده است:

صفحه 26:
گوش دادن 1۴۲ سخن گفتن 1۳۲ خواندن ۱۵ نوشتن ۱۱ * تنها با گوش دادن است که «همدلی» ایجاد می شود.همدلی زمانی است که به نگرش فرد مقابل خودمان پی می بریم و دنیا را از دریچه چشم او می نگریم. #اند یشمندان بزرگ بر این باورند که (دو باید شنید و یکی باید گفت) از طرفی کسانی که خودشان را علم کل می‌دانند. اهمیت و ارزشی برای شنیدن قاثل نیستند. در حالیکه «شنیدن, بهره‌مندی از دانایی تمامی افرادی است که با آنان زند گی می کنیم».

صفحه 27:
حال چگونه از این مهارت بهتر و پیشتر بهره‌مند شویم : * بپذیریم که دیگران حق حرف زدن و حرفی برای گفتن دارند. * از قطع کردن حرف دیگران خودداری کنیم. * همواره سعی کنید فقط به حرف یک گوینده گوش فرا دهید. * شنونده فعالی باشید یعنی آنچه را که گوینده درست می‌گوید تأیید نمایید. * اگر ابهامی درباره سخنان گوینده دارید سئوال کنید. * برای کودکان و نوجوانان خیلی مهم است که بزرگترها به سخنانشان گوش دهند.

صفحه 28:
جهارنوع “كوش دادن در ارتباط ميان فردى * كوش ذادن انعكاسى: واكنش سطحى و اتفاقى به صداهايى است كه ناخواسته به سوى شما مى آيند. مثلاً شما داريد با شخصى كه در يكك مهمانى؛ تازه با او آشنا شده ایده صحبت می کنید. و دوستی از کنار اتاق شما را بهنام صدامی زند. ‎٠‏ گوش دادن محتولیی: رابج ترین نوع گوش دادن ومبتتی بردریافت و نگهداری داده هاست.مثل یاد گیری در مدرسه:دستوالعمل های اداری وشغلی. ‏۰ گوش دادن رابطه ای: پیچیده ترین نوع گوش دادن همان گوش دادن فعال. همدلانه و تاملی است.ثلاً کسی می گوید: از این کلاس متنفرم؛ تکالیف کلاسی احمقانه هستن,شما هم می گویید: حدس می زنم که ازاین کلاس ناراحت هستید؟ ‏کسی به شما مى گوید: من از اينکه امسال پیشرفتی نمی کنم نگران هستم.؟ ‏شما می توانید بگویید که چیزی موقع کار اتفاق افتاده که شما را ناراحت کرده است: ‎ ‏* گوش دادن دورن نگریینبه چیزهایی گوش می کنیم که برای ما لذت درونی ایجاد کند.حرف هایی که باورهای ما را حمایت و تایید کند.نه چیزهایی که مخالف باورهای ما است.در واقع در شنونده خود در گیری ایجاد می ند

صفحه 29:
+ خواندن سومين مهارت ارتباطی است که به طور طبیعی آدمیان از ۶ سالگی آن را شروع كد *برای مطالعه فعال. نوشتن نکات مهم در حین خواندن ضروری است. خواندن بدون یادداشت برداری علت مهم فراموشی است. *خواندن با خط کشیدن زیر نکات مهم» حاشیه نوشتن» خلاصه‌نویسی و یا آوری دوام می‌یابد. حتما " بايد در حال مطالعه خلاصه بردارى كنيد *بيش از مطالعه از صرف غذاهاى جرب و سنككين خوددارى كنيد. حداكثر زمانى كه افراد مى توانند فكر خود را براى مطالعه روى موضوعى متمركز كنند ‎7١‏ دقيقه است بس ازمطالعه ‎٠١‏ دقيقه استراحت كنيد *پژوهشگران ثابت کرده‌اند اگر ۳۰ درصد وقت خود را به خواندن و ۷۰ درصد دیگر را به یادآوری اختصاص دهید. بسیار مفیدتر از آن است که تمام وقت خود را به خواندن بگذرانید. بهتر است پس از مطالعه» مطالب را به زبان خودتان باز گو نمایید

صفحه 30:
شیوه‌های ارتباط کلامی است.و انسانها برای بیان احساسات بیشتر از زبان و برای ابراز افکار عمدتا" از خط یاری می‌طلبند. اگرچه خوب نوشتن کار دشواری است و نوشتن سخت ترین مهارت ارتباطی است اما چگونه بهتر بنویسیم: ۱. مدت کوتاهی قبل از آغاز نوشتن؛ درباره موضوع فکر کنید. ۲ نوشته کوتاه حداقل باید از ۳ بخش «مقدمه؛ متن و نتیجه؛ ۳ نوشته بلند حداقل بایستی دارای بت ۴ برای خوب نوشتن به طور گسترده مطالعه کنید. ۵. غلط انشایی و یا املایی در نوشته تأثیر شگرف بر خواننده دارد. «تيتر» مقدمه متن؛ نتیجه و منابع» باشد. ۶ از نوشتن کلماتی که معنای آن را نمی‌دانیده خودداری کنید. ۷ دقت کنید نوشته‌ها از گفته‌ها تأثیر جدی‌تر و ماند گارتری بر دیگران می‌گذارد. ۸ هميشه بایستی متن نوشته پس از اتمام نوشتن و قبل از ارسال به گيرنده یک بار خوانده شود.

صفحه 31:
wo pb oobi ارتباطات غیر کلامی عبارتست از کلیه پیام هایبی که افراد علاوه بر خود کلام آنها را نیز مبادله می کنند . طرز قرار گرفتن ؛ راه رفتن » ایستادن +حرکات ؛ چهره و چشم ها » لحن صدا » طرزلباس پوشیدن» لبخند زدن» گریه کردن» اشاره کردن؛ نوازش کردن؛ خیره شدن و...جملگی نشانه های ارتباطات غیر کلامی هستند. در طول روز۳٩‏ درصد پیام های ما از طریق ارتباطات غیرکلامی منتقل می شوند و تنها ۷ درصد ارتباطات ما از طریق کلامی برقرار می شود. بسیاری بر این باورند که همواره ارتباطات غیر کلامی بر ارتباطات کلامی از نظر صحیح بودن ارجحیت دارد . چرا که علامات غیر کلامی از درون انسان نشات گرفته و اغلب نمی توان آنها را کنترل کرد و اکثر انسانها از مهار کردن هیجانات خود عاجزاند » نا کامی را نمی توانند نادیده بگیرند و نشان ندهند و شعف را دیر با زود با حرکات خود به دیگری انتقال می دهند.

صفحه 32:
ار تباطات غیر کلامی * مشتری در بدو ورود به محل کار شما با دیدن نشانه های غیر کلامی در مورد شخصیت شما قضاوت می کند . لذا بايد تلاش نماييم تا شخصيت مثبتى در ذهن مشترى از خود به جا بككذاريم تادر موردشما قضاوت خوبى داشته باشد . اصولا در مراودات اجتماعی بیشتر به نشانه های غیر کلامی اعتماد می کنند تا بر نشانه های کلامی.پس نشانه های غیر کلامی را تقویت کنید . نخستین برخورد و نخستین تاثیری که برمردم می گذارید بسیار اهمیت دارد . صاحب نظران برآنند که کلام ۷درصد ‏ لحن و طنین ۳۸درصد و ح رکات ۵۵درصد اطلاعات را منتقل می کنند .

صفحه 33:
خاستگاه ار تباطات غیر کلامي دو خاستگاه اساسی برای نشانه های غیر کلامی وجود دارد: ۱- واکنش های عصبی غیرارادی- هنگام ترس عضلات شکم منقبض می شوند و دستان ما عرق می کنند ۲- زبان بدنی معمول و مورد قبول یک فرهنگ.یک جامعه و یا یک خانواده- تکان دادن دست ها

صفحه 34:
انواع ارتباطات غیر کلامی ۱- زبان بدن(حر کت گفتاری) ۲- صداهای آوایی(شبه صوتی) ۳-مشخصات فیزیکی(شکل بدناندازه‌رنگ پوست ولباس» عینکد..) ۴- زیبایی شناسی(موزیک و رنگ) ۵-فضا(مجاورت) ۷- زمان ۷- شامه(بو)

صفحه 35:
زبان بدن شامل: = طرز راه رفتن و ایستادن: طرز راه رفتن افرادمشک وک. مضطرب. هیجانی, آرام * بیان چهره: خشم . ناامیدی.تسلیم»موافقت بی علاقگی: احساس غمگینی؛ شادی» خشم. تعجب و سردرد گمی.مثال:با آن حالت خصمانه به من نگاه نکن.به من نگاه کن و حقیقت را بگو. «ژست های وابسته به گفتار: چشمک زدن اخم کردن دست دادن تکان دادن دستهاه خيره شدن

صفحه 36:
alot ‏صداهای‎ به كليه جلوه های صوتی که همراه کلمات ایجاد می شود: #تن صدا #مكث #سرعت وشدت صدا #قدرت صدا * روانشناسان و متخصصان ارتباطات معتقدند : افرادی که دارای ویژگی شخصیتی تهاجمی هستند با بلندای صدای بیشتری نسبت به کسی که در نقطه مقابل است و در ویژگی شخصیتی خجالتی قرار گرفته است سخن می گوید. *كيفيت صدا نیز باید مطلوب و خوش طنین باشد . لذا ناخوشی های مربوط به بینی » بینی گرفتگی» گرفتگی صداء خشونت صدا و نفس زنی(دشواریهای تنفسی) موجب اختلال در ارتباط و ناراحتی مشتریان مشتریان خواهد شد.

صفحه 37:
صداهای آوایی مردمان کوهستان ها و دشت های فراخ به نسبت شهرنشینان از بلندی بیشتری در سخنگویی و محاوره استفاده می کنند . حرفه نیز در بلندی صدا موثر است کارگران و کار کنان سازمان های صنعتی که با سر و صدای بیشتری سرو کار دارند از کارمندان اداری که در دفاتر تمیز و بى سر و صدا کار می کنند بلندتر صحبت می کنند . معماران عمدتاً نسبت به دیگر حرفه ها مشل پزشکان یا کارمندان دفتری و حسابداران از پلندی صدای بیشتری در محاوره با دیگران استفاده می کنند

صفحه 38:
فضا يا حريم * جكونكى استفاده از قلمرو ونحوه نگرش به فضای شخصى و اجتماعى يكى از مهمترين نشانه هاى ارتباطات غير كلامى است. * هرشخصى توسط قلمرو خاص خود احاطه شده است.اين قلمرو براساس زمينه فرهنكى»وضعيت» حالت و احساس شخص و فعاليتى كه درآن مشاركت دارد» كوجكك و بزركك مى شود. شناختن فضاهاى هاى شخصى و اجتماعى و رعايت اصول و فاصله در آن اهميت دارد. مثلا فضاى شخصى براى ما مهم است و بسيارى از ما دوست نداريم كه لمس شويم و این شید ريشه در اموخته های فرهنگی ویا ذاتی انسان دارد.

صفحه 39:
۱۲۰-0 سانتی آسایش متر حریم اجتماعی ۳۱۰-۰ سانتی متر حریم عمومی ۳۹۰-۰ سانتی متر

صفحه 40:
زمان بخشی از ارتباط غیر کلامی ما دیگران براساس» زمان بندی و وقت شناسی است. مردم آمریکا- اروپایی؛ امریکای شمالی و اروپای غربی مقید به زمان هستند.روابطشان» قول و قرارشان» مناسبات اجتماعی و شغلی شان و... را سر وقت تنظیم مى کنند و بدان متعهد هستند. آفريقايى هاء امريكاى لاتين و مردم خاورميانه به ويه ايرانيان مقيد به زمان نيستند. براى مثال بسيارى تورهايا تاخير انجام می شود.پروژه ها با تاخیر اجرا می شوده‌دیر By Seal sy Se lays ‏رستلن‎

صفحه 41:
شامه(بو) * شامه سنجی مطالعه درباره بو است.حس بویایی ما فوق العاده است. * تحقیقات نشان داده که ما آنچه را که می بوییم درمقایسه با آنچه می زمان بیشتری به خاطر می سپاریم. * ما جذب رایحه عطر ها واد کلن های خاصی می شویم و ازرایحه های دیگر فرار می کنیم. * در اکثر فرهنگ ها از جمله فرهنگ ما بوی طبیعی بدن افراد» آزاردهنده است. ۶ بو یک نماد غی رکلامی مهم در ایجاد و ادامه و یا قطع ارتباط است. * افرادى كه مدام درم عرض ارتباط با مردم هستند باید از عطرها و اد کلن هایی استفاده کنند که مخاطبان را جذب کند و به ادامه ارتباط تشویق نماید. * وی مطبوع و خوش رایحه نشانه احترم به طرف مقاپل ارتباط است و نماد پرستیز برقرار ارتباط است.

صفحه 42:
de ‏عا‎ #انتقال ‎ply oS‏ با حالت از طریق رنگ یا موسیقی؛ زیبایی شناسی نامیده می شود #وقتى دريكك فروشگاه قدم می زنیدءاین اصل به طور ناخودآ گاه عمل مى کند. #تحقیقات نشان داده است که در روزهایی که در یک فروشگاه بزرگ موسیقی با ضرب آهنگ اهسته نواخته می شد دریافتی خالص فروشگاه بیشتر از روزهایی بود که موسیقی با ضرب آهنگگ تند پخش می شاد #براساس مطالعات كوش دادن زياد به موسيقى راكك موجب ضعيف شدن كليه ماهيجه هاى بدن مى شود.لذا افراد شركت كننده د ركنسرت هاى ‎ESL,‏ يس از يايان برنامه» كسل و خواب آلود مى شوند. #رنگ ها نیز بر افراد اثز می گذارند.مثلاً در یمارستانها از رنگ های ملایمی مانند صورتی» آبی و رنگک های روشن به جای رنگگ سفید سرد و بی روح استفاده می کنند. در زندان ها نیز از سایه های صورتی کم رنگ استفاده می شود.زیرا این رنگ ها آرامش بخش ترین رنگ ها هستند.

صفحه 43:
مشخصات فیزیکی * آنچه که یک فرد را در برخورد اول جذاب یا غیر جذاب می سازد جنس قد وزن ‏ قيافه فرد و طرز لباس پوشیدن اوست. * لباس؛ احتمالا شخصیت ما را شکل نمی دهد اما لباس و وضع ظاهر » اغلب پایه ای برای قضاوت اولیه در مورد افراد است و تاثیر شگرفی بر قضاوتهای دیگران نسبت به ما دارد. بنابراین بهتر است در هنگام مواجه و روبرو شدن با مردم به بهترین وضع وحالت؛ ظاهر شد.

صفحه 44:
مشخصات فیزیکی #اصولا تمیزی و آراستگی ظاهر به ویثه در لباس های شما نشانگر شخصیت و ارزشی است که شما به خود و حتی به دیگران قائل هستید. #بنابراین در هنگام انجام وظیفه پوشیدن لباسی که نشانگر شغل شما باشداز یک طرف و تمیزی و آراستگی آلن از طرف دیگر موجب موفقیت شما در کار و ارتباط صمیمانه شما با دیگران خواهد بود.

صفحه 45:
مشخصات فیزیکی #لباس؛ عینک. آرایش و جواهرات هر یک پیام های مشخصی را منتقل می کنند. * پوشاک از میان تمام مصنوعات بیشتر خودش را نشان می دهد. پوشاک مانند بدنی دیگر است كه به بيننده مى كويد شما جه كسى هستيد. *از آنجا كه شما در اتتخاب نوع بوششء مختار هستيدءاين انتخاب بيانكر ذهنيتى است كه مى خواهيد در مورد خود در ديككران ايجاد كنيد. #يوشيدن يونيفرم» کت و شلوار یک رنگ در محل کار جاذبه شغلى نيرومندى را ايجاد مى كند.به افراد هويت كروهى مى بخشد. #وكلا و قضات. خبرنگاران و... به خوبی می دانند که نوع پوشش آنها در موفقيتشان موثر است.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان