صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
تعاريف ارتباطات
ا ال ل 3
بخشیدن »انتقال دادن»آگاه ساختن»مکالمه و مراوده داشتن
استفاده شده است.
* فرهنگ فارسی معین : یبط دادن » بستن ؛ بر بستن » بسان
PAP pee ne ار
11 8
صفحه 4:
تعاريف ارتباطات
لا
۲ ارتباط ل ل ل 0 3001
را ا ا 5
دسر ۱ ۰
jf Cl o be SL! ™ 515 0 ۱۱
BT Ne ye ee ery ry brea Pare] Fp)
اسمیت
11 €
صفحه 5:
تعاريف ارتباطات
" فراكرد انتقال يبام از سوى فرستندمبه كيرّنده , مشروط برآنكه
در كبرنده ببام» مشابهت معديمبه مفني موزدنظر فرتتتنده ببام
و
" ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات در محدوده سه جيز»
abd rt ge iy ی ور
OE Fa ye) eee en | Jee Lives ae ou
گر) به فردي دد تكو (ييام كير) به 7
منظور تغییر رفتا زر ل
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 6:
و
* ولوْه انگليسي 6۵110۱۱ ۲۲/۵۱1۱۲۱۱۱ سل رز
Bike ار ۱ red اس ۱۳
Ags
Cpt A pil tang AS eaciaa Our 9 La, Ogi nea Gano
۳۳۰
هستیم » ببابیم. هدف ارتباط » رسیدنبه نتلیج دلخواه
ارت
i ال( رل
ل ل 0
11 8
صفحه 7:
edd SL
*_ برخي نکات اصلي این فر آبند عبارتند از :
ا 9
Stay ad كر لاحك تنا مرت ويل مار عرب ات
ل 6 6999 gp ا 0
۳ 2 -سمبولهاي مورد اتتفاده )تله خودي أخود داراى مغل يسنن 00000
PO eae pe peered ae pee
معني نیستند » لین مردمي که از آنها استفادهمي کنند هستند کمبه pee
Bins
هاي غير كلامي
صفحه 8:
كد هاء نشانه ها ونماد ها
bus # ل 00 |
" تطبيتي : نشلنه اي است كه ميان صورت و مفهوم همجواري و تماس
وجود دارد. ( دو3 و آنش » ردبا ورونده » ورود فردي باچتر ودانستن
بارش بارآن؛ ...)
* تصوبری: نشلفه اي است که میان صورت و مفهوم ّن شباهتي عيني و
0 ل ren ne ORL gcd
علایم نشانه مرد وزن»۰..)
رضتی : نشلنه اي است که مبان صورت و مفهوم قنتنه شبلهت عيني *
ا ا ا ل ry
اننا 10د :2-1( بوق هاي سه كلنه تلفن» عصاي ١. وخود بخودي
سفيد» مارش نظامي از راديو » درجات نظامي»...)
صفحه 9:
و
ا Be ee Fey Care eC ergy
سر سس له موالم تمد مان
ا ا ا ا ل ا
بسن دو فرد است . هرجه میزان اشترا ك بیشتر باشنه
ارتباط قويتر است .
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 10:
ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراك معاني
را
©
pe eee SN ل 1 كر
قويّتر و موثر است
11 0
صفحه 11:
9
ee OED To tol
9 9
1 MS) ict \Sun ae
are Eee
40 رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 12:
9
ee OED To tol
اك
1 pa pen Reore oN
قویتر و موثر است
6 رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 13:
ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراك معاني
را
كه
06 رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 14:
ارتباط عبارت است از انتقال و اشتراك معاني
را
@
11 ae
صفحه 15:
9
ee OED To tol
9 ۵
11 06
صفحه 16:
دقت كنيد
رت ی ال ل و
آن يكي رومي بگفت : این ثبل را تر ك کن؛ خواهیم استافیل را
LOIS, Med Nt ae, Mme ا ا
Ree ye yer ery Came oop =e eras} ed
DO dd te eM ا re
۱ a ere en Se Se to)
Ty 06 غير كلامي
صفحه 17:
صفحه 18:
مراحل ارتباطات
به حواس برسد
فرستنده
توجه را حلب کند.
پیام در ك و فومیده شود
مر
یز
6
صفحه 19:
etek ال
۱ eke bere per re reer 2 oe
ee een yee ey
۰ مطالعه گروه محاطب
06 رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 20:
مرحله دوم - جلب توجه مخاطب
" هر ارتباطی بلید same era و رات
Rel STR eT RI RT ات ات
ارنباطي در این مرحله عبارنند از :
Peel Memes te emcee) oe ee ial را
1
" توجه نکردن به صحبت بهداشتی با نمابش عملی در كلينيك
Seth ICUS cts Se cl etn sa
ed eed fag) Sider Set oot ح 1
تکضبه وسیله تن atl 50555 ۰
فرد » بخنسى از ايسن مجموعة ببجيده PL ۱
اننخاب مي كند .
هه رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 21:
مرحله سوم فهميدن ييام ( درك )
ا ا ل ا م ل ل
درك
درك کردن (دو
jf Solita SRC deo peer ly cP pe TR ec اتج كة
فرستنده قصد داشته ؛فهمیده و ذر ك کنند ) .
سوء تفاسم
صفحه 22:
مرحله جهارم ارتفاء وتغيير
(يديرفتن)
ا ا ا سرا و
مورد قبول وافع و به آن معتقد شد
اا RE Por ree [ene
براحتي نشان داده شود » ساده تر است .
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 23:
شرت و DED
Gr 57 شود اما هنوز
را یر وق ند اد eee eee
خ دهد که ارتباط بر با دهتا یشتیینتاثیر
۳
رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 24:
صفحه 25:
احزای ف رآیند ارتباط / منبع» فرستنده
(مخاطب)
7 در ولقع همان است . البته منبع
کیر نده همسصي تولند بلشد سبه لین ترتیب برخي عولمل بر میزان
تلثیر و قابلیت اطمینان ۰۰۰" (که مولد پیامها لست ) مور است .
SS eel rele) es de
* مهارتهاي ارتباطي (توانايي صحبت کردن و شنیدن )
او رت فاص دس سل مد
" باور داشتنء همنوابي و همدزدي با مخاطبين
۴ رفنار و عملکرد او نست به موضوع
صفحه 26:
20
BO er ال
ree ere ee اطلاعات»
* انتقال نگرش تشویق » انگبزه دادن
" انتقال مهارت » تصحيح اشتباهات
1) Gols
oak
توان egy
ات بدن »
|
ل A Ce Fe
صفحه 27:
| RYE TOT
5 را این «ستند كبا آنها صحبت هي شود و بيام
متتل شه را تفسير مي كند
8 تن را سر ha a ا ای
چه کسانی هستند. ؟ آنها بير مستنديا جوان ؟ محره هستندیا
متأهل ؟ ئة جه زبانى صحبت مى كنند
" قدرت ی ۱ سطح تحصیلات آنها چیست ؟
میزان اطلاعات آنها در مورد موضوع چیست ؟
0 ال دا آنها را بشناسد. ارزشهاي آنها در
el ed Sy a
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 28:
اجزای ف رآیند ارتباط ارات
و Fee ee) a he eee
دريلفت كننده روي عي درا Leer اصلي تقسيم
بندي مي شوند
ور رت
و
"" تغيئرات دو دانشته هائ دريافت كننده
* تعبر ا 0
0
كت رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 29:
۱
iene 5 ل etre سر
3
Coes on] ict
* انتقال نگرش ؛ تشویق » انگیزه دادن
* انتقالمهارت» تصخیح اشتباهات
" هدف ارتباما» رسيدرببه نتليج مطلوب است . لين نتليجنيا اثرات مطلوب
Ror eee TOM pre noe enon) . تلاشهاي شما در برقراري
ارتباط ممکن است موجب ایجاد هر يك از تغییرات بالا شود .
صفحه 30:
۱
Te Mh eh ees) a 1S
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 31:
اجزاي ف راید اارتباط برابزار و وسایل
* ارتباط » با استفاده از ابزار و وسایل انجام مي شود .
" شنيدارق
" یات
" جند حسي
3
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 32:
انتخاب ابزار و وسایل براي برقراري
17/77
" انتخاب ابزار و وسابل بستكي به عوامل زير دارد
لم
PERV
" مخاطب
" موقعيت
ek =
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 33:
بازخورد ( فيدبك)
ye per it ا ل
فردابه او ذاده مي شود با از او دریافت مي شود.
ا See ee ee eh re 000
ل د ete 1
ترا رد تررك تردة
و
شود
0 ال لل eee
آن ee د و رفتارش" بباندیشد و براي
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 34:
ee
راهنما براي دادن باز خورد ( فیدبک)
ند یک باید مفید باشد
و
* فرد باید آماده و راغب دریافت فیدبک باشد
و
ی
SST By ech hectare) تا
مثالي از رفتار جدید ذکر شود
پیش از ارلئه شسبک» در مورد دربلفت و پذیرش با دیگران
oa ل
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 35:
راهنما براي دادن باز خورد ( فیدبک)
* شبک بلید احساس اعتماد متقابليبا دریافت کننده
ابجاد كند
1 7
Lorena س»ت««-«__
كننده جاي ديكر نيست
و
و
99 رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 36:
پارازیت
el ee eee ا
ارتباطي دریک مقطع زماني مي شود.
" فرستنده , برت شدن حواس در هنكام بيان مطلب
" كيرنده » وجود سروصدا و همهمه در كنار محل ارتباطات
و
een en] Nee enya Sen) را
Peed he) Peat Byte da
صفحه 37:
صفحه 38:
جرا ارتباط برقرار مي كنيم
* اشتراک بیدا کردن در ایده ها و عقابة
" تامین بازخورد مناسب و قوی براي دیگران
* کسب اطلاعات از دیگران
۴ کسب قدرت و تاثبرگذاري
و
200
1 ۳
90 ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 39:
قر ار عي 5
زع امل oe " عوامل معنوي
وا مل دز قيس * ارزشها و باورهاي اخلافي
5 ان رل نت " الكوها و مشاوران
در ۱ eae تا
ف دخو به امور مدق " فرايندهاي كاري
ac ل ير ا
9 رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 40:
ey
ارتباطات
Communication
ارتباطات ماشيني
Machine to Machin
9
ارتباطات حيواني
Animal
Communication
ارتباطات انساني
Human
Communication
۰« ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 41:
5
ارتباطات انساني
Human
Communication
انسان با ماشین
Human
to Machine C
انسان با حیوان
Human
to Animal C
انسان با انسان
Human
-to Human C
60 رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 42:
5
.-Human to Human C
فرد با فرد
.56۱۲ ۲0 1
ارتباط درو
.Inter Personal C
6م رفتارهاي غير كلامي
صفحه 43:
انواع ارتباطات
9« ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 44:
ماجكونه ارتباط برقوار مي كنيم
* ل کردن)
و۱
ور دز
* زبان غیر كلامي
۴ موسیقي » هنر» صنایع دستي
* سایر موازد 7
cr رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 45:
انتخاب رسانه
* بسته به موقعیت » یک شبوه از ارتباطات مي تواند بهتر از
ديكري باشد
* فرة با فرد/ جهره به جهره
" جلسات / كروههاي كوجى
* ل بزرگ
* نامه
* یادداشت
Email/ Voice mail =
صفحه 46:
انتخاب رسانه
te LCs a ما دا
". بعنوان فرستنده نيان داركد جه جِيْرَيَ برست آوريد
eer Spore ernie)
خواهد که بذاند
تا رت
*برآروی کدام رفتار و جگونه مُي خواهید اثر بگذار ید
re رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 47:
توجه كنيد
۱
ال بای رل رز
" رنك رخسارزه خبر مي دهد از سر ضمير
* قسم حضرت عباس را باور کنیم با دم خروس را
CS ia ات
ee ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 48:
ويزكي هاي ارتباطات كلامي
Fe SS ل edit
TOTO ا
hfe آگاهانه *
EPPO ee rend
ام رال تلم بر ورد
" عدم استفاده از رفتارهايٌ غير,كلامي
reer re}
صفحه 49:
OED كلامي
که تدالو دا رای الک ها سل
* در سطح ناخودآگاه و اغلب غريزي
" در جريان اجتماعي شدن فراكرفته مي شوند
el ce و يي
* باعث تقویت ؛ جانشيني و انکار رفتارهاي کلامي هستند
eo رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 50:
PW pe GUbLI! ch 5515
Se Tee LT a TC
women) Gutta ies sy IGN و
۱ Nel 2a ra e/a
* 3896 لحن و تن صدا
" 5596 رفتارهاي غير كلامي
ee NC ey te كال
Bre a eer ts
هه 11
صفحه 51:
ل ل ل ليد
الو
" بازخورد
ام
" كانال
۳(
" فراكيري
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 52:
اشكال ارتباطات غير كلامي
وچ
(Cary 7 و
۴ ...۰ (منعکس کننده عکس العمل دروني و حالت گوینده » تقویت پیام هاي بينائي
Sa 1 ۳
(Cpe ال
۱] ۰
اا Tire Tt Leth ۱
۴ ...۰ (روش لباس پوشیدن؛ حمل وسایل خاصو...)
صفحه 53:
اشكال ارتباطات غير كلامي
۴ (حفظ حریم و فضابه هنگامارتباط 000
ل (Cre
و
00000
براي شوار شکان به ماشین ؛ علامت پبروزی و...)
ا 00
۴ ۰.۰ 0000 (فمايش اثثياء مادي » لباس ء توقيب مبل واه و..)
و
هه
صفحه 54:
فرا زبان
Sp edge) eS) (Pelrelleinie very ) 4515
نك دن تواتك 5 دانت پاشره اس yo انترد از
| 9
و
به کام ضربه زدن » سکوت » مکت و....
or ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 55:
و
pe aed ge da alee 7
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 56:
و
* برخي موانع متداول در مقابل ارتباطات بین فردي ؛
Pree STE en SB oe eee ar ae eee
استفاده نکنند.
لس را در ات اسراب 0000
مسیرهای متعددي عبور کند
وشات ره ری ری انس ی
5 ۱
بر دنت سای ره کی ۶ کم تواني و ناتواني ها؛ تفاوتهاي هوشي و آموزشي
صفحه 57:
و
el im ار
uate sii ee اعتاكى يز سداق 4
نا وفوا ات
تال ی ا
ان ۱
تارك
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 58:
به اشتراک گذاردن ایده ها
bode a eae ار لت
بكداريد؟
همه 11
صفحه 59:
به اشتراک گذاردن ایده ها
ae ما سا
ول ۱۳۰۱۳۱
; Fete eae
* ساخت وارائه یک بر نامه
و اس دا
* برقراری ارتباط با ماموریت » دیدگاه و ارزشهای
۳ ماني
وه 11
صفحه 60:
و
LEC eT) Ree pee er) On IR Ie Seale
ت99
هه رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 61:
و
ا
* ترس از رد شدن
& 05 Kon lad 7
Pvc a ag pee
Pee To te ee ree re) Soe le
ناتوانيهاي جسمي و ذهني و رواني ۲
* ارتباط با افراد نند خو و عصبي
60 رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 62:
eS Se
: زر 9 فشار دروني
by aE 5 1 و
* نتیجه گيزي عجو
* یش داوری ۳
۳ 7 7 * انتخاب در شنیدن
ی " افکار خشک و بیخردانه
Aha * پیش بنداشت ها
* حدس و كمان پیش 4
oid «
ارفتارهاي غير كلامي
وه
صفحه 63:
۱
" كاهش موانع محيطي
POO Ee
* تقویت حس همدلي و همدردي
" غلبه بر بي تفاوتي
* غلبه بر اختلافات
39 رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 64:
000
كر 2ه 0 ۶۳
۱
ور( (Ap
۴ 655 ۶۵5۱۲۱۷ (حنسکیلنی"
Gh.) Equality = }
لك Ty غير كلامي
صفحه 65:
نكاتي در برفراري ار تباط
ون ere OB Le re) 000
ارتناطی دشترخواهد بود .
ار
Ape ee
بل در EE re rer
براى تصميم 0 عى سو و
ی
زملنی که فرستنده اس ام ات
كيوند كه هر دو در 5 sf Se ass موثرئر
در
ee Te ee ال ل للك
ای نام علطا نت ips ۳
صفحه 66:
SES Brel)
لگر فرستنده پیامبه شباحتها و تفاوتهای فردی ؛ اجتملعي ۶و معلو ما
ت وسن ول خو اهدً
ال MMCRGET Snan رد
Bone poser) ey prey Cees
od he doe Meee nen ا ل dl
CA ole بكر زا تعونت كسد ؟ارااط اثر بحس تَيسرى
صفحه 67:
ويژگي هاي ارتباطات موثر
سا تا
ار
Td ad ل سا
ere es
Ge plier Jol
#-اصل اخترام متقابل
/اداصل اطمينان
۸- اصل تناوتمای فردی
-٩ اصل مقابله به مثل
oP
000 all)
۳9
ار را
Ls رص
ery)
۳-اصل متقاعد سازی
6ل اضل بذيوش يبيام
۵ صل گذشت و جوانعر دی
۶- اصل خوش اخلاقی
ارفتارهاي غير كلامي
صفحه 68:
و
ويژگي هاي ارتباطات موثر
صحت صحت : ييامي معتبر و عاري از خطا در واقعيت» تفسير و
قضاوت
FA Co AB LS Sy TC) lew aie Sd de
Re ee ee fe emer Po pea ye re pees
es en cond (ep er aren SUS دسترسي یلبد
بيبجبيدكى بيام و هدف از شبكه هاى بين فردى و اجتماعى قا
۳
۱۳ et eoe hy tere br dren]
. جابي و الكترونيك و تا اينترنت بسيار متفاوت مي باشد
صفحه 69:
Ane هاي ارتباطات موثر
a : پیام در مکان مقتضسی » مزاب او مخاطرات اقدامات
قوه ر 0
مشخص 5-00
قا يايد peer by oer Cl EY RE re ON ۱
باشد و در قبال اطلاعلني كه از ساير منلبع كسب عي شود نيز
1 قفني كه محتواي معتتسبر يادر
را
0 : طراحي» اجرا وارزشيلبي فر آينسبا توجه
yee ا ا ا ا Pa] eS ep ee لل
نژادي و زباني ) و نیز سطوح آموزشي و ناقواني آنه.
صفحه 70:
ويژگي هاي ارتباطات موثر
PO Ber ee ا eee
هاي جاسع و تحلیسل هاي همسه جانسه براي تنظسم
رن سنجش احراء ' بررسسي er
الاح
سلامت
و
mip) reere yy prone es ۱
ee Ten tL at PCr TN cnn ee cdi
هم رفتارهاي غیر كلامي
صفحه 71:
ويژگي هاي ارتباطات موثر
ارلثه / دسترسيبه پیام تداوم یافتسیا در طول
Fr 0 و ۱
معین و هم براي رسیدن به گروه جدید مخاطبان
ey ee ee كه مخاطب بيشترين
پذیرشا نبازبه اطلاعات ویثه را دارد» ارلئه شودیا
3
1 Sy een oars ( و
GF اسب Spohr ger مولني مدب
11 70
صفحه 72: