علوم انسانی و علوم اجتماعیروانشناسی و روانپزشکی

ارتباط استاد دانشجو آسیب شناسی و راهبردها

تعداد اسلایدهای پاورپوینت: 29 اسلاید ارتباط يا تعامل استاد دانشجو آسيب شناسي و ارايه راهكارهاي عملي

حسن

صفحه 1:
ی رواد جح تعامل استاه-دانشجو (آداب رفتاری و اخلاقی) دکتر حسن عبداله زاده عضو هیات علمی روان شناسی داتشگاه پیام نور ‎abdollahzadeh2002@yahoo.com‏

صفحه 2:
ویژگی های نسل جوان امروزی؟ بمباران اطلاعاتی کنجکاوی بيشتر ميل به استقلال تمايل به مقاومت و جالش در برابر خواسته هاى والدين و منابع قدرت پیامدهای حاصل از فرزندسالاری ارتباط ضعيف تر با تاريخ کشور تنوع طلبى و تجدد خواهى بيشتر يناه بردن به دنياى مجازى و يرسه زدن درفضاهاى غير واقعى سطح انتظارات بالا و تعارض با شرايط موجود abdollahzsdeh2002@yahoo.com

صفحه 3:
مشکلات دانشحویان امروز ۱- دوری از خانواده ۲- تفاوت های فرهنگی و اقتصادی بین دانشجویان و شکاف نسلی ۳- فشارهای مالی ۴- فشارهای درسی ۵- نگرانی از آینده

صفحه 4:
دانشگاه های وزارت علوم(1395) حدود 30 درصد دانشجویان خواب نامناسب دارند حدود 23 درصد دانشجویان اعلام کردند که تحرک خاصی ندارند 2 درصد دانشجویان بیش از دو ساعت در روز اوقات فراغت دارند 3 درصد دانشجویان بیش از 4 ساعت در روز وقت خود را در اینترنت م ىكذ رانند. 7 درصد دانشجویان به رشته خود علاقه‌مند هستند حدود 80 درصد دانشجویان از باورها و رفتارهای مذهبی برخوردار بوده حدود 82 درصد به هویت و مغاخر فرهنگ و تمدن ایرانی افتخار میی‌کنند. 8 درصد دانشجویان به آینده خوش‌بین هستند 5 درصد آنها با ازدواج در دوران دانشجویی موافق هستند.

صفحه 5:
* حدود ۸.۵ درصد دانشجویان بیش از ۱۰ بار در سال قلیان و حدود ۷ درصد دانشجویان بیش از ۱۰ بار در سال سیگار مصرف می‌کنند. * ۳۰ درصد دانشجویان دانشگاه سیگار مصرف می‌کنند. دانشجویان علوم پزشکی(1397) * از ۸۸ درصد جمعیت دانشجویی مورد بررسی که در طول عمر خود یک بار به اصطلاح لب به سیگار زده بودند. فقط ۱۸ درصد آتها پس از ورود.به دانشگاه سیگار را امتحان کرده بودند: در واقع حدود ۷۰ درصد اين جمعیت در دبیرستان سیگار را امتحان کرده‌اند.

صفحه 6:
برخی گلایه های آموزشی دانشجویان ۱- جذاب نبودن موضوع درس(به زعم دانشجو) ۲- سختی بعضی از دروس ۳- عدم درک محتوای کتاب (توسط بعضی از اساتید و یا ناتوانی استاد در بیان محتوای درس) ۴- عوامل شخصیتی استاد و فضای حاکم بر کلاس ۵- سخت گیری ابجای بعضی از اساتید ۶- عدم انعطاف پذیری استاد در رفع اشتباهات و ابهامات

صفحه 7:
ادامه.... ۷- چالش و درگیری استاد و دانشجو بعلت نپذیرفتن اشتباهات یکدیگر ۸- از بین بردن انگیزه های فردی دانشجو(توسط بعضی اساتید) 4- کنترل کلاس توسط استاد با ایجاد ترس و وحشت از امتحان ۰- عدم بی طرفی استاد نسبت به همه دانشجویان, خصوصاً تفاوت جنسیتی قائل شدن ۱- راحت نبودن دختران در کلاس درس(ترس از پرسش يا پاسخ اشتباه و خنده و تمسخر هم کلاسی ها) ۳- بزرگ نمائی اشتباهات توسط برخی از اساتید (نه همه اساتید) abdollahzsdeh2002@yahoo.com

صفحه 8:
abdollahzedeh2002@yahoo.com

صفحه 9:
تعامل اسنتاد - دانشجو نشد | رشد روابی- 0 ۱ الکو بودن cre art] boas peewee nv) Fe) Prete] ee ere spere Lv) abdollahzadeh2002@yahoo.com

صفحه 10:
abdollakzadeh2002@vahoo.com

صفحه 11:
اهداف کاهش افت تحصیلی .مشروطی يا اخراج از دانشگاه تلاش برای سازگاری بهتر دانشجویان با محیط دانشگاه آگاه کردن دانشجو از خط مشی ها و رویه هایی دانشگاه انتقال استاندارد های حرفه ای به دانشجو الگوی مهارت ارتباط موثر انتقاد سازنده و تشویق برای دستیابی به اهداف کمک به افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس دانشجو ایجاد انگیزه برای فراتر رفتن از موقعیت فعلی انتقال تجارب حرفه ای برای توانمندی دانشجو بعد از دانش ‎Ss gal‏ مو abdollahzadeh2002@yahoo.com

صفحه 12:
در كلاس درسء سه عنصر مهم با هم ارتباط برقرار می کنند: * يادكيرنده (داتشجو) * موضوع یادگیری (درس با محتوا) * یاد دهنده (استاد) ر جریان یادگیری درس اگر کلاس فعال باشد و در موقعیت های فرصت ابراز وجود داده شود امکان بیشتری برای درک و به یادسپاری بیشتر مطالب درسی فراهم خواهد شد. abdollahzsdeh2002@yahoo.com

صفحه 13:
نتایج تعامل موثر استاد دانشجو در فرایند تدریس * ایجاد جوی مناسب؛ صمیمی بدون تهدید و بدون تمسخر أثر بخشو تدریس را افزایش می دهد و نتایج زیر را دربر حواهد داشت: * تعامل اجتماعی دانشجو * رشد و مهارت ارتباطی برای دانشجو * رشد و مهارت دفاع از عقیده خود * اعتماد به تفس و تحمل شنیدن سخن دیگران * نظم آموزی و قانون پذیری * تصحیح اشتباهات و عدم تکرار * یادگیری مداوم

صفحه 14:
نقش استاد (بابد ها) #راهنمایی آموزشی و تحصیلی فراهم کردن تجربیات اجتماعی کمک به در ک چشم انداز آینده شغلی این مسئولیت ها با ایفای نقش های

صفحه 15:
سا درگیر نمودن دانشجو در تصمیم گیری ها لا تعهد و قابل اتکا بودن برنامه قابل پیش بینی برای ملاقات حضوری سا شناخت و درک نباز ها و انتظارات دانشجو سا احترام به نقطه نظر دانشجو سا پذدیرش اشتباهات دانشجو و فرصت سازی برای تحول الا متمايز كردن اهداف خود از دانشجو لا عدم تمركز بر جنبه هاى منفى دانشجو abdollahzadeh2002@yahoo.com

صفحه 16:
abdollahzadah2002@yahoo.com

صفحه 17:
عدم تداخل نقش های استادی با .. نقش والد یا قیم دانشجویی نقش مدد کار اجتماعی نقش روانشناس abdollahzadeh2002@yahoo.com

صفحه 18:
کارهای استاد غیرموثر: مشکل در ب رگزاری منظم و قابل پیش بینی ملاقات با دانشجو (استاد انتظار دارد دانشجو نقض تنظیم بر قراری ارتباط را داشته باشدا الا تلاش براى شکل دادن به اهداف دانشجو تنها بر اساس آرا شخصی خود السا ايفاى نقش والدين با هر نوع سبكك والدینی(سه ‎(SE‏ ‏لا تا کید بر تغیبر رفتار قبل از ایجاد اعتماد و پذیرش متقابل سا تلاش برای ابجاد و اصلاح فوری ارزش های مغایر با ارزش های خانوادگی و قومیتی دانشجو للا عدم توجه به تجارب و توصیه های دیگر اساتید و کار کنان abdollahzadeh2002@yahoo.com

صفحه 19:
مهارت قاى استاد اد ات " قاطعيت برقراری و تنظیم ارتباط. ۴ خویشتن داری انعکاس دادن * تشویق کردن هدف گذاری * تسهیل گری حل تعارض * گوش دادن فعال دادن و گرفتن بازخورد ۰ * حل مساله abdollahzadeh2002@yahoo.com

صفحه 20:
۰ 6 ه مهارت های استاد رفتار های استاد : تمرين كوش دادن فعال(واکنش کلامی و غیر کلامی) پرسیدن سوالات باز- پاسخ (حاکی از توجه به موقعیت دانشجو) پرسش از وضعیت فعلی دانشجو در زمینه تحصیلی پرسیدن سوالات مستقیم و جهت دار برای دریافت پاسخ دقیق و عینی از دانشجو بازخورد براساس مشاهده و اطلاعات (نه پیش فرض های شخصی) ارائه پاسخ بدون قضاوت برای کمک به شفاف شدن حالات هیجانی و رفتاری دانشجو جمله سازی دوباره برای حصول اطمینان از فهمیدن درست موقعیت تاکید بر واقعیت ها به عنوان قسمتی از فرایند تصمیم گیری abdollahzadeh2002@yahoo.com

صفحه 21:
مهارت های استاد های استاد: & بررسی اثر مثبت یا منفی انتقاد سازنده بر ارتباط موثر © پیشنهاد دادن قبل و بعد از رویاروکردن و تاکید براین که دانشجو متوط به حرکت از وضعیت فعلی است © انتخاب مثال های از زندگی شخصی خود و دیگران برای ایجاد انگیزه ( با حفظ حریم ) # بیان جملات تشویق کننده رشد و پیشرفت abdollahzadeh2002@yahoo.com

صفحه 22:
برقراری ارتباط ایجاد انتظارات مشتر کك (هدف گذاری) رشد دانشجو پایان رابطه رسمی ۱. در میان "تذاردن علائق مشتر کت.ارزش ها و اهداف حرفه ای استاد و دانشجو. ۲.اعتماد و ارتباط متقابل 1 صحبت استاد و دانشجو درباره انتظارات وتا کیدوتوافق برانتظارات مشتر ک به عنوان نقطه شروع . 2 تعیین اهداف وانتظارات در رابطه استاد -دانشجو ۱.شناسایی نیاژ های دانشجو و تعیین اهداف ۲.برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف ۳.تعدیل تعیین انتظارات و اهداف ۱ پایان ارتباط باتغییر وضعیت دانشجو ۲.احساس ققدان تجربه می شود. ۳.جمع بندی و اعلام نظرات دو طرف از فعالیت انجام شده abdollahzadeh2002@yahoo.com "ا ۸ ۱ ‎/١‏ #ساحي ۱ سد

صفحه 23:
موضوعات زیر به شکل گیری اعتماد کمک می کند: 0 شباهت ها در اهداف 0 توجه کردن و همدلی

صفحه 24:
abdollahzadeh2002@yahoo.com

صفحه 25:
هدف گذاری و دستیایی به اهداف شفاف سازی انتظارات ۷ تعیین دفعات تماس و در دسترس بودن میزان ونوع حمایتی که دانشجو انتظار دارد یا استاد می تواند فراهم کند

صفحه 26:
برای کارآئی بهتر و استفاده دانشجویان از کلاس. پيشنهادات زیر توصیه می گردد: ۶ ۱-بهتر است که در ابتدای کلاس, انتظارات استاد عاری از هرگونه تهدید ارایه گردد. ‎ *‏ ۲ بهتر است که در لحن» گفتار و رفتار استاد حالت مبارزه طلبی ‎Ba apy‏ ‏* ۳-بهتر است که استاد از رفتار غیر دوستانه و غیر منصفانه اجتناب نموده و به ایجاد رابطه صمیمانه توام با قاطعیت توجه نماید. ‏ء ۴- استاد باید مدیریت کلاس را به عهده گرفته و آمادگی برای کنترل بحرانهای احتمالی را داشته باشد. ‏* ۵-نشاط.ی‌شادابی اسقاد توصیهمی گردد: شادابی یک متغیری نامرئی در یک تدریس موفق می باشد. ‏ع بهتر است که استاد در خنده های معقول و منطقی دانشجویان کلاس شرکت داشته باشد.

صفحه 27:
۷- استاد در تماس چشمی با دانشجویان حالت آرامش و اطمینان بخشی ایجاد کند. ۸- استفاده قاطع و مزثر از صدا (لحن قاطع و خوشایند) توصیه می گردد 4- استاد باید به همکاران آموزشی اهمیت داده و از آنان با احترام ياد نماید. ۰- استاد باید از مقایسه دانشجویان با یکدیگر پرهیز نمایل(کار خوب یک دانشجو به عنوان الگو می تواند مطرح گردد). ۱- طرح سئولات فراوان از دانشجویان توسط استاد برای هشیار نگه داشتن آنها توصیه می گردد. ۲- ایجاد انگیزه موجب عملکرد بهتر خواهد شد.

صفحه 28:
۳- ثبات نظر و عملکرد نسبت به: حضور و غیاب. شیوه امتحان و ایجاد موقعیت برای جبران عقب ماندگی های درسی. ۴ شرهگین ‎ek‏ دانشجو در بين همکلاسیهایش منجر به حقارت دانشجو می گردد. اگر پاسخ نادرست از دانشجوئی شنیده شود با او بايد تعامل گردد. ۵- استاد باید به همه دانشجویان کلاس توجه نماید. صرف توجه به دانشجویان فعال و داوطلب توصیه نمی گردد. از انجام عملی که مشارکت همه دانشجویان را کاهش می دهد باید اجتناب ۶- استاد باید درباره احساس درماندگی دانشجویان واکنش منطقی و آننکوارانه داشتته. ‎Sa‏ ۷- تحمیل درسی همیشه مقاومت دانشجو را پیشتر می کند(بهتر است که استاد به اصول و قوانین تکیه نموده و سطح مطالب درسی را تعدیل نماید). ۸- اتمام رضایت بخش و موفقیت آمیز درس توصیه می گردد.

صفحه 29:
جمع بندی جلسه اول کارگاه

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
13,000 تومان