صفحه 1:
صفحه 2:
ارتباط پا
فمزندان
صفحه 3:
صفحه 4:
یکی ازمهم ثرین
جنبه های فرزند پروری
» ایجاد یک رابطه خوب است
صفحه 5:
ایجاد ر ابطه خوب »
به خصوص دردوران
نوجوانی اهمیت ویژه می یابد
صفحه 6:
با فرزندان راحت
» واضح وآشکار
راجم به مشکلات
صحبت كنيد
١
صفحه 7:
جوی را در محیط خانه به وجود آورید
که هرکدام از اعضای خانواده بتوانند
آزادانه راجع به موضوعات مورد
نظرشان بحث كنند
١ /
صفحه 8:
انعطاف پذیری شما , به
فرزندان اجازه می دهد تا
خودشان را نشان دهند
صفحه 9:
برای بهبود ارتباط با
نوجوان باید برای او وقت
CARAT
صفحه 10:
<٠ نت کت “تس
زمان صرف غذا » بازیهای مخثلف و
تفریح فرصتهای خوبی برای شماست تا
بتوانید با نوجوان خود وارد ارتباط شوید
صفحه 11:
صحبت sl فرزندتان راگوش
دهید صحبت های آنها را قطع
نکنید تا
تفا ارات وی
صفحه 12:
| خودتان را به جای فرزندتان
3 ذاريد
صفحه 13:
قبل ازآنکه لب به سخن
صفحه 14:
الفكر كردن قبل از سحن
دهد : خود را آرام كرده واز
معد یس بت
صفحه 15:
وهیجانی با فرزندان صحبت می کنید بگذارید تا
نوجوان شما بفهمد اورا دوست دارید ومراقب
او هستید
صفحه 16:
در زمانهاى ساس 1
fea ا
شروع كنيد
صفحه 17:
سم
هنكام صحبت كردن با
نوجوانتان » مدام به
اشتباهات گذشته او
گریز نزنید
صفحه 18:
صفحه 19:
4 حس اعتمادی در وجود هرکس ؛ او را به آرامش دعوت میکند....
2 داشتن تکیه گاه در زندكى هركس از ضرورى ترين
جيزها به حساب مى آيد
صفحه 20:
| زندگی را شیرین و باحلاوت می کند -O
4
د
با گر کی کارت اسان تساه 2111
کلاممان را بهتر مى فهمند ١
صفحه 21:
sl» افزایش اعتماد به نفس بالا
احساس خود را بروز دهید وهنگام شادی و
خوشحالی رفتاری واقعی داشته باشید
از اشتباهات نترسید و تنها از تکرار شدن آن
جلوكيرى كنيد
نقاط قوت وضعف خود را روى كاغذ بياوريد
با افراد مختلف معاشرت و دوستى كنيد
به خاطركارهاى خوبى كه انجام مى دهيد به
خود پاداش دهید ۱
صفحه 22:
نه گفتن را ياد بكيريد
به نظرات ديكران تا جايى
بيشرفتتان نشود
(عروسی و fe obise برويد
صفحه 23:
ایجاد اعتماد درکودکان
)-به كودكان بايد مجال داده شود كه در گرفتاریهای
خود معتمدى داشته باشند
©- كودكان بايد راز دلشان را با معتمدين خود
در per بكدارند
2- كودكان رابه خاطر كارهاى مثبت تشويق
كنيد
3
صفحه 24:
ee .-8 4 == -
1 موانع استماد به تفس کودکان ١
تیه کردن کودکان بی اعتمادی بهمحیط و کاهش
اعتماد به نفس کودک را سبب می شود
7
درجمع اجازه صحبت کردن ندادن
9 سرزنش کردن کودکان
صفحه 25:
<< یی
8 نتایج تنبیه کردن کودکان
0- کودکی که تنبیه می شود گاهی به طریقی
مقابله به مثل می کند
2 گستاخ می شوند
-O حرف زشت به زبان می آورند
صفحه 26:
اة ee سير
> افزبایش اعتماد به نفض درنوجوانان 6
| 0- برخورد منطقی با آنان
3 به نظر نوجوان احترام بكذاريد
9- از مقايسه نوجوانان يرهيز كنيد
-P تجارب موفقیت آميز نوجوان راافزايش
دهيد
صفحه 27:
۱ افزايش اعتماد به نفس درنوجوانان 6
9- مهارت اجتماعی نوجوان کمرو و دارای عزت
نفس پایین راء تقویت كنيد
-O در برخورد بانوجوان حالت پذیرندگی داشته
| - تحمل اورا برای مواجه شدن با ناکامی افزایش
دهید
ك
صفحه 28:
صفحه 29:
آدمی که ازاراده قوی برخورداراست
نه تنها برای خود بلکه برای جامعه ای
كه به آن تعلق دارد نيز مى تواند مفيد
باشد
صفحه 30:
we
آسیب های بی ارادگی
oe ae
نسبت به امور روزمره هیچ استدلال و تأمل
عمیقی ندارند
2- مردد و رنجور هستند وعمر خود
را در تردید و تباهی می گذرانند
2 مایلند خودشان را بزرگتر از آنچه واقعاً هستند جلوه
دهند
صفحه 31:
بکشند
> /
به کارهای مفید تن نمی دهند و اراده
انسان کاملاً به وضع روحی وجسمی آدمی
مربوط می شود
-F دوست دارند كارهايشان را به رخ م
A
صفحه 32:
براى اينكه خواستن توانستن است بايد اراده را پرورد
براى بكاركرفتن اراده بايد راه تقويت آنرا ييدا كرد از
اين رو با تمرينهاى مناسب اراده راازخواب بيدار كرد
اراده به مثابه بذر و دانه است كه احتياج به
ابيارى و مواظبت دارد
هرقدر براى تقويت اراده كودكمان بيشتر تلاش
اراده را بايد ذره ذره ايجاد وتربيت كرد
صفحه 33:
صفحه 34:
جوانی مرحله ای حساس از زندگی است که
د 0[
دانست.
طول ایرد از آغاه We ا ا 0
طو 0 از اغاز بلوع تا هنكام يديرش
مسئوليت هاى بزركسالان در جامعه است.
خشم حالت بر انكيختكى و هيجانى شديد در هنكام روبه
رو شدن با محرك هاى نامناسب محيطى واحساسى
است كه همه نوجوانان به نوعى آن را تجربه كرده اند.
نوج
8 مى توان آن را 5
صفحه 35:
خشم یکی از نعمات الهی است ا
| دفاع#ة» =
اجتماعی - دینی . . .
" یکی از راههای جلوگیری از
درد و رنج است
صفحه 36:
ویژگیهای دوره نوجوانی
ویژگی های جسمانی : نا هماهنگی درحرکات» سن ناشی گری
»احساس درد عضلانی وخستگی » آغاز بلوغ جنسی
2 ویژگی های شناختی: رشد تفگرء مفهوم خود ورشد هویت »
استقلال طلبی و مسولیت پذیری
2 ویژگی های عاطفی : ناپایداری هیجان هاء ناشیگری در
ابراز عواطف» ترس» اضطراب وکم رویی تخیّل
© وییگی های اجتماعی: نیازبه كسب موقعیت اجتماعی» نقش
گروه همسالان دررفتارنوجوانان » تشخص طلبی ونیاز
استقلال.
صفحه 37:
علائم ونشانه های ظهور خشم ۱
احساس درونی:گرم شدن»عرق کردن » لرزش, گرفتگی
عضلات ». . .
رفتارها: بیقراری » راه رفتن» بلندکردن صدا . .
افکار خشم آلود:باورخاص درباره دیگران؛ در دل خود
صحبت کردن, فکرباخود»خیال پردازی
احساسات قبل ازخشم: حسادت» گناه» بی عدالتی» طرد شدن
=
صفحه 38:
مواردی که باعث خشم می شود |
انگیزه خشم
4تجاوز به مالکیت افراد 2- حمله وآزار کلامی
-O حمله فیزیکی - اصرار وپافشاری برای انجام
کاری 6- قطع شدن کار مورد علاقه ©- مورد ظلم
واقع شدن > مسخره یا تحقیر شدن 6 قرارگرفتن
در معرض پرخاشگری دیگران 0 مورد بی
اعتنایی یا بی توجهی قرارگرفتن 00- گول خوردن
وآسيب ديدن ازطرف ديكران 1
صفحه 39:
اتعتدسسم_ ]
شذت خشم و عصبانيت به عامل
محرك و جكونكى احساس و
فكر كردن راجع
به آن محرك بستكى دارد
صفحه 40:
علل برخاشگری نو جوانان
مقابله باتهدیدهای جسمی وروانی
الگوبرداری: محیط اجتمایی خشونت
وپرخاشگر
اختلالات روانی : قادر به کنترل هیجان
خودنیست
نياز به قدرت ol}: نمایش استقلال نشان
دادن قدرت ويرخاشكرى است
رسيدن به اهداف: گاهی فرد بارها ازاين
روش استفاده کرده وبه نتیجه رسیده وبعداً ۱
آن راتکرار کرده است
صفحه 41:
راههای مقابله با پرخاشگری
ازبین بردن خطرات تهدیدکننده نوجوان
ایجاد تغییرنگرش درنوجوان نسبت به خطر
وتهدید
ارزیابی شناختی رفتارهای نوجوان برای پی
بردن به مشکل ودرمان آن
تشویق پیشرفتهای تحصیلی نوجوان در مدرسه
تشویق نوجوان به انجام فعالیتهای فرهنگی-
اجتماعی و ورزشی
و خانواده ها در زمینه تغییر واصلاح رفنار :
صفحه 42:
مهم ترین راهکار و روشهای کنترل خشم ۱
آرام سازی
-O تغییر خودگویی های منفی
9 حل مشکل
<- ایجاد تغییر در محيط
©- ابراز خشم به شيوه سازكارانه 1
صفحه 43:
۱ به اه
1. چگونگی آرام کردن خود
2. چگونگی بیان و انتقال احساسات
7. مهارتهای ارتباطی
4 مهارت حل مسأله
5 انتخاب بهترین راه حل وانجام آن
صفحه 44:
۱ ۷ طا تس بط Cl
صفحه 45:
رشد نوجوانان دارای مراحل گوناگونی است
الف- دوران راهنمایی و اوایل دبیرستان
ویژگی های مشترک نوجوانان دراین مرحله
* حرکت به سوی استقلال
۰ تغییرات علائق و شناخت
* مسائل عاطفی
" اخلاقیت وارزشها
صفحه 46:
[ "حركت به سوى استقلال
0- كلنجار رفتن با احساس هويت
© احساس شكفتى در مورد جسم وروان خود
هتمركزبرخودهنوسان ميان انتظارات بالاواعتمادبه نفس بايين
“4- تقليد از دوستان در طرز تفكر و لباس يوشيدن
© أفسردكى ى تزشزويى
©توانايى در بيان احساسات
توجه به كاستى هاى والدين
©- بى توجهى و كاهى بى ادبى نسبت به والدين
©- كله وشكايت از دخالت هاى والدين
0 -تمایل به انجام رفتارهای کودکانه به ویژه درهنگام ~~
صفحه 47:
a توجه به زمان حال وبى اعتنايى به آينده
©. نشان دادن علائق روشنفكرانه
©. توانايى انجام كارهاى بدنى » ذهنى و عاطفى
صفحه 48:
"مسائل عاطفی
احساس شرم» سرخ شدن و فروتنی
دختران زودتر از پسران ازنظر بدنی رشد می کنند
علاقه به جنس مخالف
نگرانی در باره عقیده مردم در مورد ظاهرشان
تغییر مداوم دوستان
نگرانی در مورد غیرطبیعی بودن خود
صفحه 49:
"اخلاقیت وارزشها
) به چالش کشیدن قوانین ومحدودیتها
ج)ظرفیت افکار انتزاعی
()توسعه ایده آل ها و انتخاب الگوها
)بیدار شدن وجدان
|
صفحه 50:
| مرحله دوم نوچوانی ۱
ب- اواخردوران دبیرستان و پس از آن
" اخلاقیت وارزشها
صفحه 51:
اماس اتستفلال بر
احساس شديد هويت
به مرحله آزمايش درآوردن تجربيات
توانايى تفكر در موود عقايد مختلف
مشاجره ووز افزون با والدين
) توانایی برای سازگاری
احساس ثبات عاطفی
نگرانی در مورد دیگران
رابطه با دوستان
صفحه 52:
"تخییرات عاثثق و شناخت ۱
6 شکل گیری عادات شغلی
ح)نكرانى زياد نسبت به آينده
اهمیت دادن به نقش خود درزندگی
كك
a.
صفحه 53:
"مسائل عاطفی
احساس عشق وشور و اشتیاق
ایجاد رابطه ای جدی تر
Cyd i بیشتربرای عشق منطقی
fa
صفحه 54:
"اخلاقیت وارزشها
ظرفيت بيشتر برای تعیین اهداف
علاقه به استدلال اخلاقی
ظرفیت استفاه از پسیرت
تأکید بیشتر بر روی عزت نفس خود
اهمیت یافتن سنن فرهنگی و اجتماعی
صفحه 55: