صفحه 1:
ارتباطات ميان
مديريت دانش(۱۱۷)
1
برنامه ویزی منابع سازمانی (6۲۳)
صفحه 2:
صفحه 3:
آشدن دوره عمر محصولات. سازمانها قادر نخواهند بود در این محیط رقابتی و همراه با تخ
ر فناوری منابع زیادی را برای تولید محصولات جدید صرف نمایند. به عبارتى سازمانها بايد ب
به فکر استفاده بهینه از منابع باشند.
انهاست به یک ضرورت مبدل شده است. استفاده از سیستمهای اطلاعاتی سازمانها را در جهت
اده هر چه بهتر از اين منابع و جلوگیری از اتلاف آن یاری میکند.
صفحه 4:
عنولنی کایزار مدبریتی برلییکپارچه سازیمنابع سازملن اهمیت شایلن ذکری یافته
قابتی امروز که عدم قطعیت از مشخصه هایاصلی آناست, سازمانهایی توانایی رقابت دارند
جدید در سازمان خود ایجاد کنند.
ن ترتیب دانش در یک سازملن مزیت رقابتی ایجلد میکند و به سازملن امکان حل مسائل
سرفهای جدید را می دهد. بنابراین دانش نه تنها یک مزیت رقابتی برای سازملن بلکه تنها منبع آ
,دد.
د سیستم مدیریت دانش یکی از مهمترین راهکارهلی بهبود سطح دانش در هر سازمانی شمرده
2
صفحه 5:
صفحه 6:
7 ت مختلفی در حوزه مدیریت به گوشمان خورده است (مانند تصویر اسلاید قبل). که
است در یک زمان خیلی باب بشوند. بعضیها باقی بمانند و مابقی به تاریخ سپرده شوند.
صفحه 7:
طلاعات وابسته به زمينه. مرتبط با یکدیگر و قابل اجرا؛
آشنایی. درک يا آگاهی به دست آمده از آموزش یا تجربه؛
0 هرجیزی که یاد گرفته شده دریافت شده استنباط شده و یا درک شده است؛
3نْظام مدیریت دانش. «دانش عبارت است از اطلاعات در عمل!»
صفحه 8:
تجارب گذشته و
خبرگی و تجربه در حوزة الگوهای برتر
فعالیت کاری الگوها و شناسایی مشکلات
قواعد و ابتکارات
تصمیمگیری
ارتباطات پروژهها یا
دیدگاه راهبردی bes
]
“know-how’ قابلیت حل مسانل
اكر ۳ ميدانست حه حيزهايى ميدائك,
برابر سود أورتر ميشد!!!
صفحه 9:
ازمانی یعنی خبر گیای که در حوزه کار به دست آمده است!
؟ربه یک مدیر فروش و بازاریابی. شکستها و موفقیتهای او. الگوهای تجمعی که در ذهن او ويا هر كس در
آزمان نقش میبندد. دانش سازمانی است.
ولْگی و تجربه در حوزه فعالیت تجربه استادکار برش در برش یک قطعه به نوعی خاص. تجارب و دریافتهای
اد
أديدكاه راهبردى يك مدير د
تصميم كيرى اوء برخوردش با مسائل و الكو و روتين هايى كه براى
شناسایی مشکلات دارد؛ همه و همه از جنس دانش سازمانى هستند! جون در محيط سازمان انجام ميشود و براى
سازمان ارزش ميآفريند.
این دانش برای سازمان ارزشمند است. و یک نو سرمایه محسوب ميشود. و بايد يك جورى در مورد آن فكر بشود.
ین معنا که اگر مدیران ۳۱۴ یا مدیران هر سازمان؛ بدانند دانشها کجای سازمان قرار دارند. و بدانند آن دانش
ها #جیز هست؛ تا این اندازه برای سازمان ارزشمند خواهد بود.
رای اس گهنتوان به این دانش اندیشید . برای آن راهکار اجرایی صادر کرد. نیازمند مدیریت دانش هستیما!
صفحه 10:
WHAT SOME MIGHT KNOW,
[and most really need to find out) ۲
WHAT YOU ici لله
REALLY SHOULD Explicit) انش صریح
Pry (Knowledge
ذانشى عينى. كوياء حاوى محتوى فنى؛ (سياستهاء لانن
رؤيههاء نرمافزارها. اسناد و ...) که به سادگی قابل MAY NEVER KNOW
25 انتقال» تدریس و پردازش است.
۷۷ ۲۳۱۶
۳ ۱ ب ی بیشتر از آنچه میتوانیم
داش نهفته(1 196 كنيم» میدان
Polanyi(1569)” (Knowledg@
wo ae فك و تونمندیهای افراد نهفته و به
صفحه 11:
سوالات
مثلا اگر از یک شرکت فناوری اطلاعات مثلا 20016): افراد فنی شده را بگیریم. آنچه میماند یک سری ساختمان و
تجهیزات, و یک سری اطلاعات صریح و ثبت شده در 6۵۱۱66۲ 0388 است که, مجموعاً ارزش مادی بسیار کمتری از
ارزش سهام 600016 دارند. اين اختلاف. همان دانش پنهان سازمان است. که در توانمندی های افراد نهفته است.
مديريث دانش سعی دارد که از این بخش عظیم از دانش بهرهمند شود و از این طریق به خلق و ایجاد دانش جدید در
سازمان پردازد.
صفحه 12:
10000
دانش یک رویکرد نظام یافته و یکپارچه برای شناخت. استفاده, و سهيم شدن در تجربيات و
های مدون و نامدون موجود در سازمان است (2002 080۳۲۵۷
بیریت دانش استفاده و کاربرد یک سلسله مفاهیم و چهارچوبهای علمی است( 2001 ۳۳0/006).
مدیریت دانش سیستمی شامل جمع آوری. نگهداری و مستندسازی داده هاء اطلاعات و تجربه هاست"
كه در آن تعاملات گروهی و اجتماعی برای مبادله دانش نهفته و صریح. تسهیل و ترویج ميشوند
(Jackson 2003)
صفحه 13:
وش اساسی و محوری در خلق دانش ایفا می کند. دانش در اذهان انسانی خلق می شود. بدون GT
گوی از نحوه خلق آن آگاهی داشته باشد.
eRe با ذهن انسانها کسب ميشود و انتقال پیدا میکند و در نهایت. توسط انسانهایی که آن را پذیرفتهاند
گرفته ميشود.
مجموع مى توان كفت موضوع مديريت دانش. پدیدههلی اجتماعی هستند. رایانه. فناوری اطلاعات و
نیجعیری لایر اینها تضمین کننده موفقیت مدیریت دانش سازمان نیستند.
. يريت دانش, مدیریت سرمایه های فکری سازمان است.
آمدیریت دانش پایانناپذیر است زیرا حرکت از داده به اطلاعلت و اطلاعلت به دانش هيج كله به يايان
نمیرسد.
مدیریت دانش. مدیریت سرمایه های فکری سازمان است. منشاء اصلی سرمایه های فکری سازمان
ارت انداز: بخش درونی که در وجود انسانها به عنوان دانایی نهفته است و بخش بیرونی که شامل
وتات و گزارشهاء تکنولوژی و سیستمهاست که در سازمان دانایی را شکل میدهد.
سوالات
رين ذافش باياننايذير است زيرا حركت از داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش كاه به يايان
اش پایانناپ ب و به دانش هیچ گاه به پاپ
نمیرسد.
صفحه 14:
© فلت دانش : الگوی هار مرداهای
مقدمه
مدیریت |
دانش... 1
ERP |
مرل چهارمرملهای فلق رانش SECT
صفحه 15:
7 اخلق دانش : الكوى يهار مرجلهاى
دانش درونی دانش درونی
فرد الف جت د ۳۳
فرد ب
جامعه پذیری
لين هرهله افرار در جلسات وكارهاى جمعى, رائش نوفته فور را به اشتراگ ه یمگذارن.
مریریت برای تعقق اهراف این هرهله بايد شرايطى را اه رک ركه افرار با علاقه و رغبت, تهرييات, اهماسات و اررألات فور را با يكوار به اشتراك بلزارئر.
هي لین مرعه رانش درونی و نهفته افرار طی فرینرجامعه پزیری به یلریگر انتقال می یار و اولین و مهمتری نکام در فلق رانش, یعنی مفاهمه برراشته ميشور.
مانط ک گوٍشکل مشاهده میکنید؛ فرآیند خلق دانش از قسمت جامعه پذیری (50612112311010) آغاز ميشرد. در اين مرحله افراد در جلسات و با شرکت در
ارجا 99 ویک اندیشههای هم و دانش نهفته یکدیگر ميشوند. در اين مرحله همه میکوشند تفکر و احساس دیگری را دریابند و در ذهن دیگری نفوذ کند.
0007 5 3 اين مرحله بايد شرايطى را ایجاد کند که افراد با علاقه و رغبت؛ تجرییات» احساسات؛ ادراکات؛ انديشه ها و مدل های ذهنی و انتراعات خود
را با یکدیگر به اشتراک پگذارند.
اس م۳ ۱ ۳ 3 گام نهادند زیرا در آن فرآیند جمعی و گروهی شکل می گیرد. فضا فضای اعتماد و دوستی است و افراد رابطه چهره به چهره و ذهن به ذهن را
جرب مک ی ۰ 9 «وم درونی و نهفته فراد طی فرآیند جامعه پذیری به هم
ال مى يابد و اولین و مهمترین گام در خلی دانش؛ یعنی مفاهمه برداشته میشود.
صفحه 16:
Of بخلق_دانش : الكوق يهار مرجلهاىقى
دانش درونی دانش پیرونی
افراد جمع
ظهور خارجى و عينى دانش
ورین مرعله رانش درونی انتقال یافته مرعله قبل, به مُل رانشی عینی و قابل انتقال در می HB
* وائش مرون می شور و به سَلل ىله قابل تهربه هملائى_است در هى آير.
* نظریه پررازی و تروین و تنظيم نظريه هاى قابل تربه براى همه. از فعالیت های این مرفله است.
ee ١ ۰۰ ؟ گرا (Externalization) jis ye ly ure sob »4 نامند؛ دلنش درونى انتقال يافته مرحله قبل؛ به شكل دانشى عينى و قلبل اتتقال در می
وی :۱( ۱۱ شود و بشکلی كه قابل تجربه همگانی است در می آید.
al 3 ۱ ۱ 3, A نظریه های قایل تجربه برای همه؛ از فعالیت های این مرحله است. ذعنیت های یکی شده در مرحله قبل؛ در این مرحله به صورت یک ذهنیت
جمعی تییین و تلوین می شوندر
صفحه 17:
7 اخلق دانش : الكوى يهار مرجلهاى
دانش بیرونی
در بخشها در سازمان
دماین مرهله رانش صریح و پیرونی مرمله بل به رانش یکاملتر وید
٩ با تليق رانشياى متتوع و مقتلف, رانشی تریی وگامل فاصل میشور.
رانشهاي صریع یکه رر بفشواى مفتلف سازمان هاصل شرهائر. ويرايش ميشوثر و به هم يبونر هيفورئر و به صورتى ميستمى رر هياينر.
أ رالش ور الين مرعله ايجار ميشور.
٩ ۰ ۳ ۶ گت كيب و تلفيق (001171111361010) ناميده مى شود؛ دانش صريح و بيرونى مرحله قبل به دانشى كاملتر و بيجيدهتر تبديل ميشود. در واقع با
ا ا اا لهي تراكيبى و كامل يديد ميآيد. ميشود. 3
۰ 5 ۱ 8۱ شلف سازمان حاصل شدهلنده ويرليش ميشوند و به هم پیوند میخورند وبه صورتى سيستمى در ميآيند. بخشهاء تيمها و افراد محل ذخيره دانش
صفحه 18:
بخلق_دانش : الكوق يهار مرجلهاىقى
سازمانی در افراد
ازی دانش
دماین مرعله دانش صریح و بیرون یگامل و چریر, ily
در درون افرار مبرل ميشور.
* أفراز شازمان يا اعضا ىكروهواى تفصع ىله در جريان رائش جرير قار
بريد هيايد.
انر, كل) را ررونى ميسازئر و بصيرت و بينشى جرير رر ازهان اعضاى شيله
۳ چا ال درونی سازی دانش (1۳0۲۵۲۳۱۵۱1201070) نام گرفته است» که ضمن آن؛ دانش صریح و بیرونی کامل و جدید؛ كه حاصل تركيب و تلفيق نظرات
ا 00-0 يوون أقراد مبدل ميشود. ِ
۶۱ ۳۲ 000 7 (يههاى بخصصى كه در جريان دانش جديد قرار كرفتهاند آن را درونى ميسازند و بصیرت و بینشی جدید در اذهان اعضای شبكه بديد ميآيد.
جمعی
صفحه 19:
= 2
On O jill
مهای برنامهریزی منابع سازمانی (2۳۳) شامل
گستردهای از محصولات نرم افزاری هستند که
اکسب و کار روزمره و تصمیم گیری را پشتیبانی
اید و)محاسن متعدد. ۳ مباحث و معضلاتی را نیز به همراه دارد.
در یک 059 ERP یک کار پیچیده و دشوار است. به این جهت که یک سیستم 2٩۳ شامل
اعم از داخلی و خارجی. شامل مدیران ارشد به اپراتورهای ورود اطلاعات. مشاوران خارجی و
ارو .. ی باشد. این عوامل» سازمان را در مدیریت دانش به چالش خواهند کشید.
صفحه 20:
برنامه ریزی منایع سازمانی (28۴) شامل طیف گسترده ای از محصولات نرم افزاری هستند
كسب و کار روزمره و تصمیم گیری پشتیبانی می کنند.
به عنوان یک رویکرد یکپارچه ساز, به بسیاری از صنایع مختلف در خودکار سازی فرآیندهایی
امانئد مدیریت زنجیره تامین, کنترل موجودی, برنامه ریزی تولید. پشتیبانی فروش, مدیریت ارتباط
ل مدیریت:مالی:و حسایداری::هنایع انسانی:و:::» پاری:می:رساند.
مانها به دلایل مختلف از سیستم های ۶8۳ استفاده می کنند. دو مورد از مهمترین دلایل پیاده سازی RP
ارتند از: استاندارد سازی فرآیندها و اتوماسیون یا خودکارسازی
عم فواید و محاسن متعدد, 618 مباحث و معضلاتی را نیز به همراه دارد
داتش در یک پرویه ۴6۴ یک کار پنچیده ودشوار امتتتبه این af wage سيستم 888 شامل
yl از کاربران, اعم از داخلی و خارجی, شامل مدیران ارشد به اپراتورهای ورود اطلاعات, مشاوران
رجی و فروشندكان نرم افزار. مى باشد
صفحه 21:
ERP براى
KM-ERP cole تقسپمبندی
صفحه 22:
مدل توسعه مداوم 2888
618 ین ازنمانجایگزینین دارد و از طریقفرآیند توسعه مداهم مجددا تنجهیز ميشود.
صفحه 23:
آسازی و طولانی تر کردن عمر سیستم هلی گران و پرهزینه 88 فعلیت هایی برای بهبود مستمر آنها ضروری است یک فرآیند
ان چرخه حیات. مدبردت دانش است.
از سيستم هلى ay ERP فاصله کوتاهی بعد از این که کامل شدند. شکست میخوردند زیرا دانش ایجلد شده در طی پروئه ها نادیده
و مدیریت دانش در طی مراحل پیاده سازی ]]٩۳ گنجانده نشده است
سیستم 8188 احتمال جایگزینی
عوض . ۴۳ به طور مداوم تجهیز و احیا خواهد. بنابراین . چرخه 2٩ ۰ بر پایه نگهداری مداوم سیستم بنا شده است. هر پروژه جدید بر
وق" آندوخته های پروژه های ماقبل خود انباشته می شود.
د ندارد
ارد.
الرحلهيجرخه زندكى 18: طرح تركيب. چیدمان, تحلیل
همانطور کم در شکل مشخص است. كروه يشتيبلنى در طول انجام و تمام بوه ها در مركز تمام مراحل و قرار ميكيرد. تيم هاى اجرابى
ERI تشكيل و منحل ميشوند و كروه بشتيبانى استمرار مى يلبد و تمام محصولات و مهارتهاى لازم براى يشتيبلنى از سيستم را هماهنف
8 و به همه اطلاعات . محوله ها و دانش حاصل از پیاده سازی مراحل مختلف پروژه دسترسی دارد.
011 0 فين تيل بروزه : وظایف و عملیاتش را به طهر کامل انجلم دا
ل 6 دانش محسوب می شود
گروه نه تنها در طبیعت خود فنی و تکنیکیست. بلکه محلی برای
صفحه 24:
مدل مار
ا 0000000 #وحله از هر يروزه 1|(تحليل. طراحى. ساخت و اجرا) . دانش از هر جهار ربع مدل 2001] 5كذر خواهد كرد. تبديلات در درون
ORO ۱ بس hall ae sm دمر حله. را نکیل حمی دهده.و هرچهاو» مرجله یک ووفن:(۱ نک
030000003000 #صيستم اجرايى ۱۳]هستند 00 3
صفحه 25:
جع پرویه را تیک کنند جذب شود. به علاوه . گستیه و حجم دانش تولید شده را نمیتوان در
پرویُه در مجموعه ای از تحویلات دانش خلاصه کرد: دانش باید به یک فضلی مشترک تبدیل شود
با تخیص واضح و دقیق گلم های/(ا در هر مرحله از پروئه میتوانیم قابلیت یک سازمان برای
مدیریت دانش را ارتقا دهیم. چهلر گلم اصلی باید برداشته شود تا مطمئن شویم که ۷ به درستی
استقراز یافته است. تحویلات ممکن است از مرحله ای به مرحله ی دیگر تفاوت داشته باشند. با اين حال
»هر چهار گام دانش در هر مرحله آشکار خواهد شد. پیشرفت در هر مرحله به ترت
گورم پایلن گلم چهارم. گلم اول مرحله ی بعدی از هملن پرویه و یا پروژهای جدید آغلز می شود لیکن در
2
سوالات
صفحه 26:
مدل بازبینی شده اجرای 888 را که KM به كن اضافه شده است را
که در هر ربع نمايانكر يك كلم از خلق دانش است. يك تكرار كامل ماربيج
أمرجله از بروزه را تكميل مى كند.
أهر ربع جامعه بذيرى يا ولين كام از مرحله ى بروزه است.
عيان بأسليقه gece cata Ge Jag ar las rg آنت و دز سل
خارجى رخ مى دهد. اعضلى تيم با شناختن بروقه و تحويلات آن شروع به
بون سازی آن میکنند.
و تلفیق, مستلزم تخصصی شدن تیم هلی پروژه در محدوده های کارکردی
وونل صریح جمع آوری شده توسط زیرگروههای پروژه در یک دید قابل فهم از سیستم 88
و الإدازش و تركيب شده و دانشى كاملتر از اجرایآن مرحله به دست میدهد.
گم چهارم ره درونی سازی, امکلن تسیر اطلاعلت گردآوری شده در طول مراحل قبلی را فراعم
زد ارتیم یک بانکیی کلی از دانش صريح و تکنیک هلی گردآوری ol را انجام می دهند.
انش دید را به دانس صریح کنوتی می افزاید تا دانش سازملن تولید شود يا ارتقا يابد.
1 00 هاو امكانات اجراى سيستم را شناسايى و محصولات أن را اصلاح مى كند. اين كام
١ #لفش له جرخهى اجراى885 ضرورى است. سبس اين ترقيات در آغازچرخه ی بعدی
ob J) oa
صفحه 27:
ite eG) O @
صفحه 28:
آن دهنده ارتباطات درونی میان پروژه هاست. . افزودن بعد سوم (نملیش فردی پروژهها و ارتباط آنها)
#رک روشنتر از موقعیت هر پرویه و نیز نمایش اینکه چگونه گروه پشتیبانی به ثبات و پایداری ۳
ERP و تبادل دانش در میان پروژه ها کمک می کند را فراهم میآورد
آچرخه کامل از تحلیل تا چیدمان یک پروئه واحد را نشان میدهد. بعد از پروئه پیاده سازی اولیه 2۳۳ ۶
یتهای پیشرفتهای را برای سیستم های ۲۴ فراهم میکنند. گروه پشتیبانی در تمام
وژهها ثابت باقی میماند» مدیریت دانش را هدایت میکند» و دانش را از مرحله چیدمان یک پروژه به
امرحله تحلیل در پروژه بعدی منتقل میکند. گروه پشتیبانی مرکزی در ذخیره» تولید» توزیع و استفاده از
داتش نقش کلیدی دارد. هرچند هر دارای یک نقطه
پایدار میباشد.
به خصوص است. فرآیند مدیریت دانش دائمی و
صفحه 29:
LG ۳
Knowledge for
Decision
Making
Management
Report -
Knowledge
Platform
ERP System
oe
[=
Projects
7۳757۳ | ay
From Projects oo
صفحه 30:
7 اد گرا
مدیران تلاش میکنند تا برای نیرویابی. گزینش, پرورش و توسعه. حفظ و نگهداری به
ژّآداشتن (انگیزش و هدایت) و کنترل نیروی انسانی خود ابزارها و روشهای موثری را بکار گیرند؟
مشابه, مدیران دانش نیز موظفند ابزارها و روشهای موّثری برای گردآوری. حفظ و نگهداری و
ان انداختن دانش بر گزیده. در مجاری مناسب و موّثر در سازمان و بالاخره کنترل و نظارت پر
ياد شده. ابداع و اتخاذ نمایند.
اجه به مدلهای بسیاری که برای پیاده سازی مدیریت دانش ارائه شده است. اجزا و ابعاد متعددی برای
"ی #دیریت دانش معرفی شده که در اکثر مدلها ينج بعد اصلی به صورت زیر در ارتباطند:
owt
=» اعتباربخشر
دائش ایجاد دانش 7
ارائه دانش کاربرد دانش
توزیع داش
صفحه 31:
و فعالیتهای خارج سازمان توسعه مییابد. ایجاد دانش به توانلمی سازمانها در ایجاد ايد ۱
سازمانها با توسعه و تجدید دانش قبلی و کنینی با روشهای مختلف به خلق واقعیتها و مفاهیم BE
د. بستر ٩۳ با تسهیل ارتباطات درونی, افزایش همکاریهای درون سازمانی و فرآیندی (در مقلبل فرآیندهای وظیفهای که ۱
کمتری از مهارتها و اطلاعات نیازمند است) ارلئه اطلاعات مرتبط در زمان مناسب و ...به تقوبت فضای خلاقیت و همینطور چاب ۲
ان میپردازد و در نتیجه موجب تسهیل فرآیند ایجاد دانش ميشود.
بار بخشى به دانش (نقش 118 ):
0 ا فشى به دانش به كسترهاى اشاره دارد كه شركتها بر روى دانش اثر گذاشته و اثرات آن را بر محيط سازمانى ارزيابى ميتمايند. جرا
gle; cA 3 بخشی از دانش گذشته نیاز به بازنگری و انطباق با ولقعیتهای کنونی دارد. برای مثال وقتی سازمانی مجموعه جدیدی از
فتاوزیهاه ابزا رویهها و فرآیندها راجه کار گیرد نیازمند بهبود وبه روز رسانی مهارتهای کارکنان خود است تا بتولند به خوبی با واقعیتهای
پوقابتی جدید منطبق سازد. در همین راستا به کمک سیستم پیاده سازی شده ٩۳ و پایگاه عظیم اطلاعاتی این شبکه میتوان به
ای بسیاٍ آسودهتر به واقعیتهای کنونی دست یافت. از کنشها و واکنشهای کارکنان با فناوری» ابزار و رویههای جدید بازخورد گیری
3 #ييه طون کلی به گونهای دقیقتر اعتبار دانش به دست آمده را رصد نمود.
000 ره پدانش فرآیندی متشکل از کنترل, آزمون و بهبود مدلوم دلنش برای رسیدن به واقعیتهای موجود و بالقوه است. اما جهت
--3- 0 نیاز به تبدیل دانش به اطلاعات و داده پیش میآید که ممکن است در نهلیت از رده خارج شود. به کمک بستر۲۴]
8 مناسب از سرمایه فکری سازمان و همچنین اعمال بررسیهای لازم بر روی لّن, به لین مرحله از فرآیند مدیریت دانش
ا
صفحه 32:
#شامل شیومهلیی است که از طریق آن دانش به اعضای سازمان ارلئه ميشود. به طور کلی سازمانها میتوانند روندهای م2
آیجاد دانش aly خود اتخاذ نمایند» با لین وجود دلنش سازمانی در موقعیتهای مختلفی توزیع شده. روندهای مختلفی )| Beep
خیره شده است و هر کدام گونه متفاوتى از ارلئه دلنش را ايجاب ميكند. به دلیل ۱
در گونههاء تجدید . منسجم ساختن لین دانش از منابع مجزا برای اعضای سازمان دشوار است. به عنوان مثال ممکن است هر ب ۳
ای خود رابه شکلی ی که با دیگر بخشها هماهنی نداشته باشد. با به خدمت گیری سیستم ۳ سازمان به شبکها"
رلچه و همگام از فرآیندهاء اطلاعات. استنباطها و بازخوردها مبدل میگردد که اطلاعات و دانش مود نیاز تمام بخشها را در یک جا و ۲۷
#تورت ذخیره و پردازش کرده و نیز به طور همزمان به تمام بخشها و اعضای مختلف سازمان ارائه میکند
دازش
ازش
توزیع دانش(نقش ERP
aaa است دلنش قبل از بهره برداری درسطوح سازمانی در درون سازمان به اشتراک گذارده
تعامل بين فناوری سازمان, فنون و لفرد
الايد لثر ملستقيم بر توزيع دانش داشته باشد. به عنوان مثال ساختار سازمنی با توجه به شکل کنترل و نقشهای سنتی. فرصتهاى توزيع
٩ 0قعامل/بین فناوریها. فنون و افراد را کاهش میدهد. به عبارت دیگر ساختار سازمانی هرچه افقیتر باشد. سیاست درهای باز جریان
دارد. ب
ان بجشها و افرلد سرعت میبخشد. استفاده از بستر فرآیند محور ۰٩۳ که دیدی غیر وظیفهای (افقی) به عملکردهای سازمان
١ لش در درون سازمان کمک کرده و به واسطه آن افراد میتوانند با یکدیگر از جنبههای مختلف تبادل نظر نمایند.
صفحه 33:
15" دانش سازمانی بلید در جهت محصولات. خدمات و فرآیندهای سازمان به کار گرفته شود. اگر سازمانی به راحتی نتولند J
را در جای مناسب آن مشخص نملید. در عرصههای رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد. در دورلنی که نوآوری و خلاقی- ۲
آذر بازار استف سازمان بلید بتواند دانش مناسب را در جای مناسب به کار گیرد. معیار ارزیابی در مفید بودن دانش معمولا م۵
با این حال. 0۳ با توجه به ماهیت پویا و تجدید پذیری که دارده میتواند پذیرنده اصلی دانش پردازش. شده توسط سازمان با3,
» گیری از 1*۳ در پیاده سازی مدیریت دانش, از آن جهت که دانش فرآوری شده طی پیاده سازی مدیریت دانش کاملا منطبق
,ها و پروژههای مختلف ]۶]٩۳ خواهد بود. بستر مناسبی برای بهکارگیری مجدد دانش و انباشت آن. و بدین ترتیب تقویت سرما! '
ی آسازمان به میآید. سازمان اگر مجهز به سیستم le wish ERP فرآیند مدیریت دلنش. به دانشی دست پیدا خواهد کرد که غذاءا
اصلی سپستم deg ly ERP و تداوم خواهد بود. همانطور که میبینیم کاربرد دانش تولید شده طی فرآیند مدیریت دانشی که همگام
8 ان سیستم ۳] پیشروی کرده است. پنجرهای به سوی به کارگیری مدیریت دلنش در فرآیند توسعه ]]٩۴ خواهد گشود و از
همین جهت. میتوان به همافزایی لین سیستمها پی برد.
صفحه 34:
سیستمهلی ]8 مدت کمی بعد از تکمیل شدن شکست میخورند. که علت ّن اتلاف منلبع عظیم دالش
تن پیاده سازی 6۳]] است.با استفاده از مدیربت دلنشنه تنها میتوان تا حدود زیادی موفقیت در پیاه
ERP را تضمین نمود. بلکه با باز گذاشتن راه برای تجدید و احیای 1*۴] میتوان از فراهم بودن شرایط برآی
محیط سازمان با محیط پویای خاجی اطمینان حاصل کرد.
نمیکنند. رویکرد مدیریت دانش برای یک سازملن ۰ سکوی
ام فعاليت هاى 2188 در اختیار داشته باشد.
از سازملن ها دانشی را که تولید می کنند مد.
اری را فراهم میکند که یک جهارجوب مرجع براى 7
از طریق مدیریت دلنش وبا تکیه بر خلق دلنش . میتوانبه سیستم 2*۴ تداوم بخشید. همچنین با بکارگیری ۴۳
میتوان پیاده سازی مدیریت دانش را تسهیل و بهینه نمود.
سازمانبا بهره گیری از 2*۳ از طرییق تسهیل oly سازی مدیریت دلنش.به دانشی کاربردی دست مییلید که تقویت
کننده و احیاگر همان سیستم 8۴] خواهد بود. همچنین با بهرهمندی از سیستم مدیریت دانش. پروژههای ۴۴
: ن دو سیستم,با حفظ سرمایه فکری
صفحه 35:
(KM) silo cays) در اجرای برنامه ریزی منلبع سازمانی (8۳) رابا توجه به مدل
ای خلق دانش و مدل توسعه ۳]] شرح دهید:
أمداوم. تجهيز و احيا میگردند تا نیازهای جدید و یا بهروز رسائی شده فرآیندهای کسب و کار را برآورده سازند. در نتبجه چر ۴
گر ۲1٩8 عموماً به نگهداری مداوم وابسته است و نتیجه هر پروژه. بر روی پروژههای پیشین خود انباشته میشود
صفحه 36:
ل مشخص میگردد که گروه پشتیبلنی 21*۳ در تمام پروژهها نقش مرکزی و محوری دارد. تیمهای مختلف پیاده "ای
میشوند اما گروه پشتیبلنی تداوم مییلبد و به هماهنگ سازی و همگام سازی تمام مهارتها و محولههای ضروری جهت
از سیستم میپردازد. گروه پشتیبلنی به تمامی اطلاعات و دانش ایجاد شده در مراحل پروژههای مختلف پیاده سازی ERP
فل دارد؛ زیرا اين دادههای اولیه و قوانین و رویههای مرتبط با آنها برای پروژههای بعدی نیز حائز اهمیت هستند. اين گروه نه ٩۳
اد مراحل مختلف اجرای پروژهها تخصص مییلبد. بلکه به منبعی از دلنش گردآوری شده طی مراحل نیز تبدیل میشود؛ در: ۳
أ گروههای تخصصی شده در فرآیند خلق دانش!
۴ مرحلهای خلق دانش شامل مراحل زیر است:
چامعه پذیری: به اشتراک گذاری دانش نهفته, احساسات. تفکرات و .. توسط افراد.
| ظهور خارجی دلنش: مدون سازی دلنش به اشتراک گذاشته شده به طوری که قلبل استفاده عموم باشد. دانش نهفته به دانش"
صریخ تبدیل میشود.
۲ رکیپ و تلفیق: دانش صریح مرحله قبلاز طریق تلفیق با دانشهای متنوع و مختلف به دانشی کاملتر و پیچیدهتر تبدیل میشود.
#۳ درونی سازی دلنش: دانش صریح و بیرونی کامل و جدید. که حاصل ترکیب و تلفیق نظرات جمعی است. یه دانش نهفته در درون
لد مبدّل ميشود. اعضای گروههای تخصصی که در جریان دلنش جدید قرار گرفتهلند. آن را درونی میسازند و بصیرت و بینشی
#در اذهان اعضای گروه يديد میآید.
صفحه 37:
و دقیق گامهای///16 در هر مرحله از پروه مىتوانيم قابليت يك سازملن براى مديريت دانش را ارتقا دهيم. جهلر كام اصلی بای
تا مطمئن شویم که ۷ به درستى استقرار يافته است. تحويلات ممكن است از مرحله اى به مرحلدى ديكر تفاوت داشته باشند. ل إل
کلم دانش در هر مرحله آشکلر خواهند شد. بيشرفت در هر مرحله به ترتيب است. در بايلن كلم جهارم. كلم اول مرحلمى بعدى از ۲7
پوژای جدید آغاز مى شود ليكن در يك سطح اجرابى بالاثر.
ر ربع جامعه يذيرى كه اولين كلم از مرحلدى بروذه است رخ میدهد. در لين مرحله دلنش نهفته
ن کارکنان و مشاوران خارجی 8۳ تبادل میگردد. از طرفى كاركنان باسابقهتر دائش و تجربيات
وهای را به اشتراک میگذارند و افراد تزه کلر از مهارتهای نو آموخته خود درباره ازارها
شها برای کسب لين دانش نهفته بهره میگیرند. این تبادل
غیر رسمی است و در طی مرحله ادامه می
گلم دوم در ربع ظهور خارجی رخ می دهد. اعضلی تیم با شناختن پروه و تحویلات ن. شروع به فرمول
كردن داش نهفته و مدون سازی آن میکنند.
گلم سهم ژبع ترکیب و لفیق, مستلیم تخصصی شدن تیم هلی پروئه در محدودههلی کارکردی است. دانش صریح جمع آوری شده توسط زیرگروههای
پروژه در یک ديد بل فهم از سیستم ۴/٩ گردآوری, پردازش و ترکیب شده و دانشی کاملتر از اجرای آن مرحله به دست میدهد.
اللوجهارم ريع درونى سازى. امكان تفسير اطلاعات گردآوری شده در طول مراحل قبلی را فراهم می سازد. افراد تیم یک بازنگری کلی |
6 ای گردآوری آن را انجام می دهند.
انش صریح و
000 #تى لمجديد را به دانش صريح کنونی میافزاید تا دانش سازمان تولید شود یا ارتقا یابد. همچنین فرصتها و امکانات اجرای سیستم را شناسایی
99 اصلاح مىكند. اين کلم بای الحلق دنش به چرخه ی اجرای 8 ضروری است. سپس این ترقیلت در آغلز جرخ ى بعدی در
09 ترر درد
صفحه 38:
توسعه مداوم ]با مارپیچ تجدید نظر شده خلق دانش, به یک مدل خودکفا برای بهکار گیری مدیریت دلنش در توسعه مداوم 8۴
۱۲ این مدل دانش تکامل يافته را از یک پروژه به پروژه بعدی منتشر میکند و امکان استفاده بهینه | ای کروه پشتیبانی aid,
برودها و ارتباط آنها). امكان درك روشزتر از موقعيت هر يروثه و نيز نمليش اينكه جكونه كروه بشتيبلنى به ثبات لإ
هر چرخه کامل از تحلیل نا چیدمان یک پروژه واحد را
افزودن بهد سوم (نمایش فر
پایداری کلی سیستم ۶6٩۳ و تبادل دانش در میان پروژه ها کمک می کند را فراهم می|
نشان میدهد. بعد از پروژه پیاده سازی اولیه *8] ۰ پروژههای بعدی قابلیتهای پیشرفتهای را برای
ae فراهم مىكنند. كروه بشتيبانى در تمام بروزءها ثلبت باقى میماند. مدیریت 158 cle gil
2 #ورا هدايث مىكند. و دلتش را از مرحله چیدمان یک پرویه به مرحله تحلیل در پروژه بعدی
8 کند. اکروه پشتیبانی توليد. توزيع و استفاده از دلنش نقش كليدى دارد. 8
-3- رای ایک نقطه پایان به خصوص است. فرآیند مد
ری در ذخیر
دانش دائمی و پایدار میباشد.
صفحه 39:
سوالات: سوال ۲
برنامه ریزی منابع سازمانی ۳]]) در عملکرد مد
دانش شرح داده و همافزا بودن 12188 و 8 را توضیح دهید:
2(ERP (id) Gite
از طریق یادگیری. نوآوری. خلاقیت و فعالیتهای خارج سازمان توسعه مییابد. ایجاد دانش به توانلیی سازمانها در لیجاد ایدهها و
ای نوین و مفید اشاره دارد. سازمانها با توسعه و تجدید دلنش قبلی و کنینی با روشهای مختلف به خلق واقعیتها و مفاهیم جدیا
الیپردازید. بستر 2۳ با تسهیل ارتباطات درونی. افزلیش همکاریهای درون سازمانی و فرآیندی (در مقلبل فرآیندهای وظیفهای که به
میزان کهتری از مهارتها و لطلاعات نیازمند است) ارلئه اطلاعات مرتبط در زمان مناسب و .. به تقویت فضای خلاقیت و همینطور چابکی"
ون #پردازد و در نتیجه موجب تسهیل فرآیند ایجاد دانش ميشود.
اعتبار بخشی به دانش (نقش 2۳):
وحن ی که دانش به گسترهای اشاره دارد که شرکتها بر روی دانش لثر گذاشته و اثرات ّن را بر محیط سازمانی ارزیابی مینمایند. چرا
8 هشت زان بخشی از دانش گذشته نیاز به بازنگری و انطباق با واقعیتهای کنونی دارد. برای مثال وقتی سازمانی مجموعه جدیدی
٩ ورد روبهها و فرآیندها رابه کار گیرد نیازمند بهبود وبه روز رسانی مهارتهای کارکنان خود است تا بتولند به خوبی با واقعیتهای
5 6منطبق سازد. در همین راستابه کمک سیستم پیاده سازی شده ٩۳ و پایگاه عظیم اطلاعاتی این شبکه میتولن به
و ۱ | آگودهتر به واقعیتهای کنونی دست یافت. از کنشها و واکنشهای کارکنان با فناوری, لبزار و رویههای جدید بازخورد گیری
ا 03000 i کونهای دقیفتر اعتبار دانش به دست آمده را رصد نمود.
صفحه 40:
۶به دانش فرآیندی متشکل از کنترل, آزمون و بهبود مداوم دانش برای رسیدن به واقعیتهای موجود و بالقوه است. اما ge
اه نیاز به تبدیل دانش به اطلاعات و داده پیش میآید که ممکن است در نهلیت از رده خارج شود. به کمک بستر ۴۳
؟آنگهداری مناسب از سرمایه فکری سازمان و همچنین اعمال بررسیهای لازم بر روی آن, به لین مرحله از فرآیند مدیریت داش
رساند.
دانش(نقش 2۳۳):
لنش شامل شیوههلیی است که از طریق آن دلنش ay اعضای سازمان ارلثه میشود. به طور کلی سازمانها میتوانند روندهای مختلف
رت ایجاد دانش پایه خود اتخاذ نماینده با لین وجود دانش سازمانی در موقعیتهای مختلفی توزیع شده. روندهای مختلفی را در بر
ار و ور رسانههای مختلف چاپی و الکترونیکی ذخیره شده است و هر کدام گونه متفاوتی از ارلئه دانش را ایجاب میکند. به دلیل این)
فقوت در گونههاه تجدید . منسجم ساختن این دانش از منابع مجزا برای اعضای سازمان دشوار است. به عنوان مثال ممکن است هر بخش
دادههای خود رابه شکلی پردازش کند که با دیگر بخشها هماهنی نداشته باشد. بابه خدمت گیری سیستم ۸۳ سازمان به شبکهای
#کبارچه و همگام از فرآیندهاء اطلاعات. استنباطها و بازخوردها مبدل میگردد که اطلاعات و دانش مود نیاز تمام بخشها رل در یک جا و به
#صورت ذخیره و پردازش کرده و نیز به طور همزمان به تمام بخشها و اعضای مختلف سازمان ارائه میکند
صفحه 41:
انش قبل از بهره برداری درسطوح سازمانی در درون سازمان به اشترلک گذارده شود. تعامل بین فناوری سازمان» فنون و ٩۱۱
مستقیم بر توزیع دانش داشته باشد. به عنوان مثال ساختار سازمانی با توجه به شکل کنترل و نقشهای سنتی. فرصتهای "( 3
تعامل بین فناوریهاء فنون و افراد را کاهش میدهد. به عبارت دیگر ساختار سازمانی هرچه افقیتر باشد. سیاست درهای باز ج
را میان بخشها و افراد سرعت میبخشد. استفاده از بستر فرآیند محور ۴1۳ که دیدی غیر وظیفهای (فقی) به عملکردهای
به توزیع دانش در درون سازمان کمک کرده و به واسطه آن افراد میتوانند با یکدیگر از جنبههای مختلف تبادل نظر نماین؟؟
اربرد دانش(نقش 2۳):
طور کلبی دانش سازمانی بلید در جهت محصولات. خدمات و فرآیندهای سازمان به کار گرفته شود. اگر سازمانی به راحتی نتولند شکل
هحیج داش را در جای مناسب آن مشخص نماید. در عرصههای رقابتی با مشکل مواجه خواهد شد. در دورلنی که نوآوری و خلاقیت راه
8 !اپازار استف سازمان باید بتواند دانش مناسب را در جای مناسب به کار گیرد. معیار ارزیابی در مفید بودن دانش معمولا مشخص
گپست. با این حال. 0۳] با توجه به ماهیت پویا و تجدید پذیری که دارد. میتواند پذیرنده اصلی دانش پردازش شده توسط سازمان باشد.
۲ وه گیری از 2/۸۳ در پیاده سازی مدیریت دانش. از آن جهت که دانش فرآوری شده طی پیاده سازی مدیریت دانش کاملا منطبق بر
8« پروژههای مختلف ۲۰۳ خواهد بود. بستر مناسبی برلی بهکارگیری مجدد دانش و انباشت آن, و بدین ترتیب تقویت سرمایه
٩ ان ب۸ میاید. سازمان اگر مجهز به سیستم ]]٩۳ باشد. طی فرآیند مدیریت دلنش, به دانشی دست پیدا خواهد کرد که غذای
ELE ۲2 برای توسعه و تداوم خواهد بود. همانطور که میبینیم کاربرد دانش تولید شده طی فرآیند مدیریت دانشی که همگام
ل ل يم ERP پیشروی کرده است. پنجرهای به سوی به کارگیری مدیریت دلنش در فرآیند توسعه ۲٩۳ خواهد گشود و از
و ۲ #39۶ همافزایی این سیستمها پی برد.