صفحه 1:
همسان سازی آموزش دوره های آموزش و ارتقای سلامت
امجرق: الجمن عل
به سفارش:
صفحه 2:
ارتباط در زندگی روزانه
با صدای زنگ ساعت یا صدای اطرافیانمان بیدار می شویم
#به دیگران سلام مى كنيم
وضو می گیریم و نماز صبح را می خوانیم
#به رادیو گوش می کنیم یا برنامه تلویزیونی تماشا می کنیم
#لباس مناسب می پوشیم و بیرون می رویم
ر حال رانندگی به علائم راهنما و دستورات پلیس توجه می کنیم
در محل کارمان با همکارانمان یا مراجعه کنندگان صحبت می کنیم. نامه
می نویسیم. امضا می کنیم. می گوییم و می خندیم!
برنامه کشوری هدا
2 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 3:
Communication
فرآیند انتقال یک پیام از فرستنده به گیرنده. که با هدف
اشتراک فکری با گیرنده پیام در یک موضوع خاص
فرآیند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده. به شرطی که
در گیرنده معنایی مشابه آنچه مورد نظر فرستنده بوده
است. ایجاد شود
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 4:
متسد
انتقال معنا در ارتبا
هدف یک ارتباط. دریافت معنای مورد نظر آغازگر ارتباط است.
#در یک فرآیند ارتباطی. معنای مورد نظر شروع کننده ارتباط به
صورت کلمات نشانه ها و رفتارهای مشخصی در می آید و
رمزگذاری می شود.
انتظار می رود مخاطب با دریافت این نشانه ها و رمزگشايي از آنهاء
به معنای مورد نظر منبع ارتباط پی ببرد.
برنامه کشوری هدا
4 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 5:
سح گر
مراحل یک ارتباط
دریافت پیام ارتباطی از طریق حواس پنجگانه
جلب توجه گيرنده پیام ارتباطی
درک محتوای پیام توسط گیرنده. که روندی کاملاً ذهني است و
می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
پذیرش محتوای پیام توسط گیرنده
ایجاد تغییر مورد نظر در گیرنده پیام
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 6:
اجزای یک ارتباط
#منبع پیام یا فرستنده: فرد يا گروهی که با هدف مشخصی برای برقراری
ارتباط اقدام می کنند و مقاصد خود را رمزگذاری می کند.
# پیام: آنچه قرار است در یک برنامه ارتباطی توسط گیرنده دریافت شود.
ply
© مقصد يا گیرنده پیام: فرد یا گروهی که با دریافت و رمز
محتوای پیام را دریافت و درک می کند.
* کانال ارتباطی: مجراي انتقال پیام که وسیله ارتباطی و محیط ارتباط را
شامل شود.
با زخورد يا فیدبک: واکنش يا پاسخ گیرنده پیام برای فرستنده که باعث
افزایش کیفیت درک متقابل شود.
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 7:
سر
شرایط موفقیت فرستنده پیام
* مهارت هاي ارتباطي (مهارت خواندن. مشاهده کردن» كوش كردن
و صحبت کردن)
* تسلط به موضوع و محتوای پیام به ویژه برخورداری از نگرش و باور
درست نسبت به آن
* پذیرش مخاطب و همدلی با او (نداشتن
درباره مخاطب)
پیش داوری پا قضاوت
برنامه کشوری هدا
7 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 8:
عوامل موثر در انتخاب کانال ارتباطی
#نوع بيام
©هدف فرستنده ييام
#كيرنده يا مخاطب ييام
© موقعيت انتقال بيام
#منابع در اختيار
برنامه کشوری هدا
8 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 9:
bk & bb ها ها ید مه
اطمینان از توجه مخاطبان بازخورد
ایجاد آمادگی و اشتیاق برای دریافت بازخورد
اختصاصي و واضح بودن بازخورد
اطمینان از وجود توان درک بازخورد در فرد
وجود امکان واکنش نشان دادن به بازخورد
فراهم آوردن امکان بحث درباره بازخورد
ایجاد حس اعتماد در دریافت کننده بازخورد
بازخوردهای توصيفي در مقابل بازخوردهای ارزيابي کننده
برنامه کشوری هدا
همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 10:
انواع ار تباط
تباط بین فرد: ارتباط بین دو نفر به صورت چهره به چهره که در آن
آنواع پیام های کلامی و غیرکلامی منتقل خواهد شد.
#ارتباط گروهی: ارتباط یک نفر با چند نفر و انتقال پیام خود به آنها.
سخنرانی برای یک گروه نمونه ای از آن است.
ارتباط جمعی: انتقال بيام به تعداد زيادى از افراد در يك زمان که
معمولا از طريق رسانه هاى جمعى مكتوب و غيرمكتوب انجام مى شود.
۶ ار
برنامه کشوری هدا
10 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 11:
ویژگی های یک ارتباط جمعی
"مخاطبان نسبتا زیاد. نامتجانس و ناشناس
سرعت بالای انتشار پیام
#همزمانی رسیدن پیام های ارتباطی به اکثر مخاطبان
#ایجاد نوعی تکثیر پیام
پایین بودن هزینه دریافت هر پیام برای مخاطب
برنامه کشوری هدا
11 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 12:
ie in = ۳
مهارت هاى كوش كردن
#در زمان گوش کردن؛ آرامش خود را حفظ کنیم.
با توجه کامل گوش کنیم و حواسمان به آنچه می شنویم باشد.
در هنكام كوش كردن وضعیت بدنی مناسب به خود بگیریم.
فاصله مناسب با کسی که حرف می زند را رعایت کنیم.
در حین گوش کردن. با طرف مقابل ارتباط چشمی برقرار کنیم.
خرف طرف مقابل را قطع تکنیم و منتظر بمانیم تا سخن او تمام شود.
# درباره آنچه می شنویم گارد نگیریم و به کسی که حرف می زند برچسب نزنیم.
#در هنكام كوش كردنء به طرف مقابل احترام بكذاريم.
© همزمان با كوش Go با ارسال بازخورد. طرف مقابل را براى انتقال درست
محتواى ييام خود يارى كنيم.
برنامه کشوری هدا
12 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 13:
مهارت هاى مشاهده كردن
#به تمام حركات و رفتارهاى او كه ممكن است معانى خاص باشد. توجه
کنیم. ارتباط غیرکلامی با حالات چهره و بدن فرد برقرار می شود.
با حضور ذهن کامل مشاهده کنیم و حواسمان به آنچه می بینیم باشد.
با مشاهده اولیه فرد» درباره او پیش داوری نکنیم.
#پا مخاطب خود همدلی کنیم و ابتدا خودمان را جای او بگذاریم و بعد
قضاوت کنیم.
برنامه کشوری هدا
13 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 14:
از زبان ساده و قابل فهم برای مخاطب استفاده کنیم.
#دقیق و کامل سخن بگوییم و منظورمان را واضح بیان کنیم.
از به کار بردن عبارات و واژه های اعتراضی اجتناب کنیم.
#هرگز در سخن گفتن خود از زبان تهدید استفاده نکنیم.
کلمات و جملاتی به کار ببریم که مخاطب ما تمایل دارد بشنود.
#ملاحظه مخاطب را بکنیم و متناسب با وضعیت او سخن بگوییم.
برنامه کشوری هدا
14 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 15:
ات براق لت
Health Communication
مطالعه و استفاده از راهبردهای ارتباطی برای اطلاع رسانی و تاثیرگذاری بر
تصمیمات فردی و اجتماعی در حوزه سلامت
#هنر و فن اطلاع رسانی. تاثیرگذاری. و انگیزه بخشی به مخاطبان فردی.
سازمانی و عمومی درباره موضوعات مهم سلامت
برنامه کشوری هدا
15 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت
صفحه 16:
رتباط برای سلامت
Health Communication
#رویکردی برای دستیابی به مخاطبان و به اشتراک گذاشتن
اطلاعات با آنها تا با تاثیرگذاری» تشویق. و حمایت از افراد.
اجتماع هاء ارائه دهندگان خدمات سلامت. تصمیم گیرندگان»
گروه های اختصاصی و عموم مردم. رفتار يا سیاستی که
پیامدهای سلامت را ارتقا بخشد. ترویج شود.
برنامه کشوری هدا
16 همسان سازی دوره های آموزش و ارتقای سلامت