صفحه 1:
ارتقاء استراتؤى رقابتى كسب و كار
استاد راخنما: ذکتر حجاریان
صفحه 2:
) جهت ائتلافات استراتژیکی و مشار کتهای دسته جمعی چه
—= مقدماتی در نظر گرفته شود؟
پشتیبانی از موقعیت بازاری شرکت از طریق ادغام صورت
9# كيرد يا از طريق تصاحب؟
۱ آيا براى فعاليتهاى خاص زنجيره ارزش از منابع بيرونى
الا استفاده كنيم يا با استفاده از منابع داخلی اینکار را انجام دهیم؟
@ جه زمانى از حركات تدافعى و يا تهاجمى استفاده كنيم؟
١, از کدامیک از روشها؛ جهت بهره گیری از اینترنت به عنوان
.= كانال توزيعى در جايدهى شركت در بازار استفاده كنيم؟
صفحه 3:
خابهای استراتژیک یک شرکت
صفحه 4:
Soe 90
تا a
۳0۹
برنامه ريزى حركات اشتراتزد
صفحه 5:
ل لع مسا سات وكين
را به كونهاى شكل دادهاند تا مقدمات استراتژیک خود را كامل كرده و وضعيت رقابتى
خود را در بازارهاى داخلى و بين المللى بهبود بخشند.
شرکتهای بسیار هم اکنون تمایل زیادی به دو حوزه رقابتی از خود نشان دادهاند:
(آرقابت بچهانی جهنتا رسیتن به بازارهای متقفلت: ورسیدن به درجهبیشازآن بازازهای
جهاني. ِ
(۲) رقابت برای بدست آوردن فرصتها در فناوریهای در حال پیشرفت و تقو
ایجاد قابلیتهای تجاری جهت رقابتی موفقیت آمیز در منابع و بازارهای تولیدی oT
منابع و
صفحه 6:
* برای شرکت مهم است که به دنبال اهداف با اهمیتی باشد
** کمک میکند که یکک رقابت مهم یا یک مزیت رقابتی بوجود آمده حفظ شود و
بهبود یابد
ز تهدید رقابتی جل و گیری می کند
2
* کمک می کند تا فرصتهای مهمی در بازارهای جدید بدست آيد
BAUR امك تجاوك یک زر کت را دیزی گنر
صفحه 7:
QO
تسریع و توسعه محصولات و فناوریهای جدید
a
Q
پوشش شکاف های موجود در مهارت های فنی و ساخت
دستیابی به مزیت رقابتی
Seg کارانن ژنجیوه:تأمین
3
لسأدستيابى به ميزان قابل توجهى از توليد و يا بازاريابى
لسادستيابى يا بهبود دسترسى به بازار از طريق توافقات بازاريابى مشتركك
صفحه 8:
به سرعت تبدیل به بازاری کلیدی در کشور تبدیل شده و به فرآیند
حضور خود در بازارهای جهانی شتاب بخشد
دریافت دانش داخلی پیرامون بازارها و فرهنگهای ناآشنا از طريق
موافقتهایی با ش رکای محلی آنها
** دستیابی به مهارتها و مزایای با ارزش که در محلهای جغرافیایی
خاص متمرکز شده است
* کردن یکف پایگاه قویتر برای شرکت در صنعث هدف
** تخصص یافتن در فناوریهای جدید و رسیدن سریعتر به مهارتها و
مزایا
صفحه 9:
استراتژی های ادغام یا تملک
** استراتژی ادغام - تر کیب و ادغام نقاط مشتر کک شرکت ها با ایجاد
شرکتی جدید با نامی جدید
* انستراتوی تملکت - یک ش کت ش رکت دیگری را خریداری نموده و
عملیات و اقدامات صورت گرفته در آن را به تملک خود در می آورد
استراتژی ترکیبی ادغام - تملکت
* انتخاب استراتژیک پ رکاربرد
* بویژه در شرایطی که شرکا شرکتی را با قابلیت های موردنیاز با فرصت
های کاهش هزینه فراهم نمی کنند
* مالکیت این امکان را می دهد تا عملیات بطور دقیقی یکپارچه شده و
کنترل و نظارت بیشتری حاکم باشد
صفحه 10:
ote
ت کیب عملیات می تواند منجربه
* قابلیت های رقابتی بهتر و بیشتر
* پوشش جغرافیایی وسیع تر
* منابع مالی بیشتر جهت سرمایه گذاری در حوزه 70810 و افزایش ظرفیت ها
* فرصت های کاهش هزینه
* مهارت های تکنولوژیکی قوی تر
* توانایی بیشتر جهت پیاده سازی محصولات یا خدمات نسل آینده
wo
صفحه 11:
دام های ادغام و تملک
ت رکیپ عملیات می تواند منجربه
* مقاومت از سوی کارمندان معمولی
* تضادهایی در سبکک مدیریت و فرهنگ سازمانی
* مشکلاتی در ترکیب و یکپارچه سازی عملیات شرکت های مختلف
* دشواری هایی فراتر از انتظار در
۳
* دستيابى به صرفه جویی مورد انتظار ضعت اهر
*به اشتراک گذاری مهارت ها
* دستیایی به قابلیت رقابتی بهبودیافته
2
aa
صفحه 12:
#* بکیارسجهسازی :عمودی) خوزه عملکردی زدن رفایت هر کت:دز:همان
ضتعت:را گسترش هد
** اين عمل شامل بسط بازه فعاليت هاى شركت به عقب تا مرحله منابع
تامين و يا به سمت جلو تا مصرف كننده نهابى مى شود
اتژیهای یکپارچهسازی عمودی میتوانند به صورت
یکپارچهسازی کامل ( شر کت جستن در همه مراحل زنجیره ارزش
صنعتی ) و یا به صورت یکپارچهسازی جزئی ( ایجاد موقعیتهایی در
مراحل انتخاب شده از زنجیره ارزش کل صنعتی ) انجام پذیرد
صفحه 13:
ee
تلاسر انز یک بکپارچه سازی رف سدع
** در فعالیتهایی مثل تولید قطعات و اجزا میتوان در هزینهها صرفهجویی
نمود و سود دهی را افزایش داد
** جهت رسیدن به یک استراتژی قابل اجرا و سود ده شر کت باید بتواند
* از نظر مقياس و اندازه اقتصادى به بز ركى تامين کنندههای خارجی برسد
* بتواند از نظر راندمان تولید» متناظر با تامین كنندههاى خارجى باشد بدون اينكه افت
در کیفیت داشته باشد.
2.
مى تواند يكك رقابت بر مبناى تنوع و تفاوت را ناشى شود.
5 به خدمات يا محصولاتی با کیفیت بالاتر ختم میشود اندازه و ابعاد
خدمات به مشتری بهبود مییابد و یا به عبارت دیگر بهرهوری در محصول
نهایی را آرثقا میدهد
** رها شدن از عدم اطمینانها و وابستگی به تامین کننده در زمینه اجزای
حیاتی و با خدمات پشتیبانی و کاهش وابستگی شرکت به تامین کنندههای
قدر تمند
صفحه 14:
رب ۴
Cl استراتژیک یکپارچه سازی رو به جلو
** موجب دسترسی بهتر به مصرف کنندههای نهایی و یافتن دید بهتر از
بازار میشود
** در صورتی که تولید کننده نتواند سهم بیشتری از فروش در بازار بدست
آورد تولید کننده می تواند اقدام به عمده و جزئی فروشی از طریق
شرکتهای توزیعی خود شرکت و یا از طریق فروشگاههای خرده
فروشی زنجیرهای AS
** دور زدن کانالهای خرده فروشی و عمده فروشی متداول به منظور
فروش مستقیم و خرده فروشی از طریق می تواند صورت گیرد تا
هزینههای تولید را کاهش دهد و یک سود قابل توجه از نظر کاهش
هزینهها در مقابل رقبای معین بدست دهد و موجب رسیدن کالا به دست
مصرف کننده نهایی با قیمت کمتر شود
ae
صفحه 15:
6
9 ويك ججارى افزائعى واه جات ورسوووا Sulal es ees عبزاهد واد
US vs” es > ژمینه تکنولوژی خاص سرمایة گذاری تموذهاند سرعت غالبا
کمی برای همسوئی با پیشرفتهای تکنولوژیکی خواهند داشت و شرکتهایی که کمتر
یکپارچه شدهاند می توانند تامین کننده را برای تامین اجزای خوب و با آخرین تکنولوژی
تحت فشار بگذارند
* موجب قفل شدن یک شرکت برای تكيه بر منابع تامين و فعالیتهای داخلی خود میشود
به صورت بالقوه موجب میشود که انعطاف پذیری کمتری در تامین خواستههای در حال
افزايش مشتریها و یا طراحی محصول به وجود آید
F دارای مشکلاتی همچون ساز گاری با ظرفیت تولید خواهد بود
& غالبا نیازمند تغییرات ریشهای در مهارتها و قابلیتهای تجاری است
** در زمینه تولید قطعات و اجزا میتواند موجب تضعیف انعطاف پذیری عملکردی شرکت
شود
صفحه 16:
©
*** اينكه يكبارجهسازى قائم مى تواند باعث ارتقاى بهرهورى در فعاليتهاى مهم و
استراتزيكك به صورتى شود كه هزينهها بائين tals افراد حرفهاى ايجاد شوند»
حفاظت از دانش و رموز جكونكى انجام كار و افزايش تنوع صورت كيرد
gi? یکپارچهسازی قائم بر هزینههای سرمایه گذاری زمانهاى ياسخ و
انعطاف پذیری و هزینههای مدیریتی و اداری برای هماهنگ تا فعالیتها از
, طریق فعالیتهای زنجیره ارزش
LT SI یکپارچهسازی قائم به صورت اخص موجب ارتقای توان رقابتی
شرکت و سود دهی آن خواهد شد یا خیر
** استراتزى هاى یکپارچه سازی قائم از نظر ارزش انجام» بستگی به این دارد که
واقعا نیاز به یافتن کدام قابلیتها و فعالیتهای زنجیره ارزش در داخل شرکت
میباشد و اينکه کدام کار به صورت ارزانتر و بهتر میتواند توسط شرکتهای
eal eel نايرد
صفحه 17:
ژی های برونسپاری
** برونسپاری عبارت است از یک سم برای ترکک کردن و یا دور
كرون تلاش براق اننجام داخلی بتقی از فغالیتهای زنجیره SBI و سپردن
آنها به شر کت های خارجی قوی و هم پیمانان استراتژیکی
** دو محرک بزرگ برای برونسپاری عبارتند از:
8 ۱. شرکتهای خارجی میتوانند آن فعالیتهای خاص را بهتر و ارزانتر انجام دهند
* ۲. برونسپاری اين امکان را به شرکت میدهد که کل انرژی خود را بر روی آن
ews از فالیبهای اصلی خود که دو حقیفت هه فمالیتها میباشنده وممتيتين .بر
روی مسائلی که برای موفقیت مالی و رقابتی بسیار مهم و حیاتی هستند. متمركز
cee
a
صفحه 18:
۳۳
an,
۳
نع استراتژیهای برونسپاری مفید خواهند بود . ma
** يكك فعاليت بتواند به صورت بهتر و خبلی ارزانتر توسط متخصصین خارجی
انجام يذيرد
** فعاليت براى توانابي شركت براى بدست آوردن مزاياى رقابتى يايدار مضر نباشد
و هسته مرکزی شر کت را از نظر رقابت پنسیری قابلیتها و یا راز و رمز تکنیکی
خالی نکند
بوچ کاهش ریسک شرکت در هنگام مواجه شدن با تغییرات تکنولوژی و
نگام تغییر خواستههای مشتریان گردد
Frade ناییهای یک شرکت برای وآوری شود
فعالیتهای شر کت را در مسیر بهبود انعطاف پذیری سازمانی هدایت کند و زمان
لازم برای رسیدن محصول جدید به بازار را به حداقل رساند
** امکان تر کیب انواع مختلف از تخصصها را با سرعت بالا و تنوع زیاد فراهم کند
9 * کار امکان تم رکز شرکت بر روی فعالیتهای اصلی خود را داده و منابع كليدى آن
را بکار گیرد
5
6
صفحه 19:
of
* بز رگترین خطری که از برونسپاری متوجه ش رکت میشود اين است که
تعداد بسیاری از فعالیتها و یا انواع غلطی از آنها برونسپاری میشوند و
بدینسان قابلیتهای شرکت از درون خالی میشود
در چنین حالتی» شر کت بسیاری از فعالیتها و تخصصهایی را که در
طولانی مدت موجب موفقیت او شده بودهاند را از دست خواهد داد
صفحه 20: