پزشکی و سلامت

ارتقا مشارکت بیماران

erteghae_mosharekate_bimaran

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارتقا مشارکت بیماران”

ارتقا مشارکت بیماران

اسلاید 1: ارتقاء مشارکت بیماران

اسلاید 2: مفهوم مشارکت بیمارانمشارکت بیماران و جامعه مفهومی است که بخصوص در طی دهه اخیر در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی روی آن تاکید فراوان شده است. مشارکت بیمار و مشارکت جامعه دارای مفاهیم یکسان نمی باشند و هر کدام شامل طیف گسترده ای از فعالیت ها با اهداف گوناگون می باشند و از مشارکت دادن بیمار در مورد انتخاب درمان فرد تا تدوین راهنماهای بالینی و سیاست گذاری های سلامت را می تواند شامل شود.

اسلاید 3: مفهوم مشارکت بیماراندامنه بحث مشارکت بیمار و جامعه در طی دهه اخیر به عرصه ایمنی بیمار و کاهش خطاهای پزشکی نیز کشیده شده است. در واقع بیماران و مراقبین آنها اولین افرادی هستند که شاهد بروز و یا در شرف وقوع بودن خطا و اشتباه هستند و بنابر این در صورت داشتن آگاهی و دانش لازم، در پیشگیری از بروز خطا می توانند نقش کلیدی و بسیار موثر داشته باشند

اسلاید 4: مفهوم توانمند سازی بیمارانتوانمند سازی بیماران یک مفهوم استنتاجی در مراقبت بهداشتی است که به تفضیل در حیطه ایمنی بیمار شرح داده شده استاز دیدگاه سازمان بهداشت جهانی توانمند سازی فرآیندی است که افراد می توانند کنترل بیشتری بر تصمیمات و اقدامات موثر بر سلامتی خود داشته باشند و این فرآیند در سطح فرد و اجتماع می بایست برنامه ریزی گردد.

اسلاید 5: اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماراندانش بیمار: کلیه اطلاعاتی که در زمینه موارد قانونی و موارد ریسک می باشد و به بیمار کمک می کند تا در تصمیم گیری با ارائه دهندگان خدمات تعامل داشته باشند

اسلاید 6: اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیمارانمهارتهای بیمار : شامل خودکارآمدی و سواد بهداشتی وی می باشد که بیمار با استفاده از این موارد می تواند در فرآیند درمان خود مشارکت داشته باشد . این مهارتها فراتر از وظیفه بوده که در نهایت منجر به تغییر رفتار می گردد .

اسلاید 7: اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران فرصت های مشارکت بیمار: واژه ای است که در آن فهم و پذیرش توسط بیمار در خصوص فرصت هایی که به وی داده می شود تا در فرآیند مراقبت و ارائه مراقبت ایمن شرکت داشته باشد.ویژگی های کلیدی آن سن ، فرهنگ، سطح هوشی بعنوان فاکتورهایی است که در موفقیت فرد تاثیر گذار است و زمانی که بیمار سرگرم مشارکت می گردد در واقع پایه و اساس توانمندی شکل می گیرد.

اسلاید 8: اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیمارانامکانات و تسهیلات موجود در محیط : بیمار را تشویق به ارتباط باز نموده و به نحوی مراقبت از خود را در محیطی عاری از سرزنش گسترش دهد. به منظور خلق چنین محیطی می بایست کارکنان مراقبت بهداشتی می بایست خود را تقویت نموده تا به این نتیجه برسند که ارتباط بیمار با کارکنان می تواند برای طرفین موثر باشد.

اسلاید 9: رفتار و چگونگی تغییرآن یکی از استراتژی های بهبود ایمنی بیمار می باشد .

اسلاید 10:

اسلاید 11: ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود تزریقات ایمندر کشورهای در حال توسعه بیش از 90% از بیماران در ویزیت اولیه توسط کارکنان بهداشتی درمانی حداقل یک تزریق را دریافت می نمایند. در اندونزی و تانزانیا مطالعات نشان داده اند که 70% از تزریقات غیرضروری بوده یا می تواند توسط یک دارویی با فرمولاسیون خوراکی جایگزین گردد. همچنین استفاده مجدد از سرنگ و سوزن میلیونها نفر از مردم را در معرض عفونت مستقيم (از طريق وسايل آلوده) و يا غير مستقيم (ازطريق ويال دارويي آلوده ) قرار می دهد.

اسلاید 12: بیماران تزریق را ترجیح می دهند زیرا بر این باورند: تاثیر آن از داروهای خوراکی سریعتر است. نظر پزشکان هم این است که تزریق بهترین روش درمان استتجویز کننده بهتر می داند.می ترسند سوال کنند و با عدم استقبال تجویز کننده روبرو شوندفقدن درک انتقال بیماریفقدان آگاهی در مورد خطرات سر سوزن و سرنگ الودهبه ارائه كننده براي ارائه تزريق ايمن اعتماد می نمایندسختي مشاهده منبع تجهيزات در طي درمان سرنگ و سر سوزن ممكن است بسيار گران باشند و فرد بعلت درآمد پايين تجویز را قبول کند.

اسلاید 13: تجویز کننده ها نیز به نوبه خود بیش از حد تزریق تجویز می کنند زیرا بر این باورند که: باور قوی مبنی بر تاثیر بیشتر تزریقاتفقدان آگاهی در مورد خطرات سر سوزن و سرنگ آلوده )فقدان اطلاعات اولیه یا حین کار)واقعیت یا تصور اینکه بیماران تزریق را ترجیح می دهندبیماران ممکن است به مراکز دیگر مراجعه کنند.منافع مالی بیشتری برای سیستم ارائه دهنده خدمت دارد ارتباط موثر با بیمار بر قرار نمی کنند.

اسلاید 14: تزریق کنندگان اغلب تزریقات با سر سوزن و سرنگ کثیف انجام می دهند زیرا دسترسی ضعیف به وسایل تزریقات ایمنفقدان بودجه و اعتباراتتمایل به بازیابی برای جلوگیری از اتلاف منابع ایزوله بودن کارکنان بهداشتی درمانی از لحاظ حرفه ای و جغرافیاییمحدودیت دسترسی به منابع آموزشی و فرصت های توسعه حرفه ای مداوم عدم وجود ساختار نظارت بر اجرا و ارزیابیعدم ارتباط بین بیمار و کارکنان بهداشتی درمانی

اسلاید 15: جمعیت هدف: تجویز کننده ها و تزریق کننده هادر دسترس قرار دادن راهنماهای ساده و آسان برای اجرا محاوره بین فردی و ترغیب مشتری برای پذیرش داروهای خوراکیارتقاء ارتباطات بین فردی بطوری که تجویز کننده بازتر نسبت به سوالات بیمار برخورد می کند.احتمال این که نسخ بررسی خواهد شد.ایجاد باور مبنی بر این که داروهای خوراکی نیز به اندازه شکل تزریقی سریع الاثرند.ایجاد انگیزه و تشویق و پاداش برای خدمات حرفه ای خوبآموزش قبل و حین خدمت به منظور ارتقاء مهارت برقراری ارتباط

اسلاید 16: جمعیت هدف: بیماران استفاده از کلیه ظرفیت های آموزشی در بیمارستان از جمله دستورالعمل آموزشی آگاه سازی بیماران برای ترجیح داروی خوراکی بیماران بخواهند بسته جديد ، تمیز و سالم سرنگ و سرسوزن در مقابل چشمان آنها باز شودایجاد باور مبنی بر این که آنان دارند از خودشان در قبال آسیب محافظت می نمایند.انتقال تجارب بیمارانی که دچار عوارض ناشی از تزریقات غیر ایمن شده اند (برنامه بیمار برای بیمار)اعتقاد به این که داروی خوراکی ایمن تر است

اسلاید 17: شاخص ها وجود راهنمای ملی تزریقات ایمنپیمایش های دوره ای نسبت بیمارانی که گزارش می شوند که برای یک شرایط معین تزریقات را ترجیح می دهند پیمایش های دوره ای افزايش تعداد بيماراني كه به ياد مي آورند كه سرنگ و سر سوزن براي تزريق از يك بسته نو درآورده شده است. پیمایش های دوره ای افزايش تعداد بيماراني كه HIVوHBV, HCV را به عنوان عوارض تزريقات غير ايمن شناسايي مي نمايند.پیمایش های دوره ای نسبت ارائه دهندگانی که HIV و ...را به عنوان عوارض تزريقات غير ايمن می شناسند

اسلاید 18: تلفیق دارویی

اسلاید 19: ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق داروییاين که داروها در درمان و پيش گيري از بيماري ها بسيار مفید و سودمندند به اثبات رسيده است ، اين موفقيت منجر به افزايش چشمگير مصرف داروها گرديده استمتأسفانه اين افزايش مصرف خود به نوعی موجب افزايش مخاطرات، خطاها و وقایع ناخواسته ناشی از مصرف آن ها نیز شده است. گاهي خطاهايي رخ مي دهد كه مي تواند منجر به آسيب و از دست رفتن جان انسان ها گردد

اسلاید 20: ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق داروییاز سال 2005 الي 2006 ميلادي وقايع ناخواسته دارويي مورد گزارش به سيستم ملي يادگيري و گزارش دهي انگليس با ميزان 59802 از نظر شيوع دومين رده را مابين حوادث گزارش شده به به خود اختصاص داده است.

اسلاید 21: ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق داروییدر امریکا خطاهای دارویی شایع ترین خطاهای ایمنی بیمار محسوب می شوند که هر سال باعث مرگ چند هزارنفر و آسیب به 1.5 میلیون نفر و تحمیل هزینه ای معادل 3.5 میلیون دلاربه جامعه می شود. برآورد مي شود كه تقريباً ساليانه در امريكا 7000 مورد مرگ در ارتباط با خطاهاي دارويي رخ مي دهد. ميزان بروز وقايع ناخواسته دارويي در هر 100 مورد پذيرش بيمارستاني بين 2تا 7 نفر است.

اسلاید 22: عوامل مرتبط به بیمارانبیماران خاصی به ویژه نسبت به خطاهای دارویی بسیار آسیب پذیرند. این شامل بیماران با شرایط خاص( مانند: بارداری، اختلال عملکرد کلیوی و. مشکلات حافظه...)، بیماران که چندین دارو مصرف می نمایند به ویژه در صورتی که این داروها توسط چندین پزشک نسخه شده باشند، بیماران با مشکلات متعدد سلامتی بیمارانی که به طور مناسب قادر به برقراری ارتباط نمی باشند، مانند مبتلایان به اختلالات هوشیاری، اطفال و کودکان نوپا و بیمارانی که زبان مادری شان متفاوت با کارکنان ارائه کننده خدمات است از آن جا که در زمان درمان کودکان و اطفال به ویژه نوزادان نیاز به محاسبه دوز دارویی است آنان در معرض احتمال خطر بسیار بالایی از آسیب های ناشی از خطاهای دارویی قرار دارندبیمارانی که تمایل به صحبت با ارئه دهنده خدمت ندارند

اسلاید 23: عوامل مرتبط به کارکنان عوامل مرتبط با کارکنان که احتمال خطر بروز خطاهای دارویی را افزایش می دهد شامل بی تجربگی ، عجله مانند موقعیت های اضطراری، داشتن چند وظیفه همزمان، کسالت و بی توجهی وفقدان هوشياري مطلوب کارکنان فقدان عادات بررسی و کنترل دوباره یا کنترل توسط افراد مختلف نیز می تواند منجر به خطاهای دارویی شود. کار تیمی ضعیف، ضعف در برقراری ارتباط بین همکاران عدم تمایل به استفاده از وسایل کمک حافظه می توانند از دلایل خطاهای دارویی محسوب شوند.

اسلاید 24: سایر عواملعوامل مرتبط با طراحی محیط کارعوامل مرتبط به طراحی داروهاعوامل مرتبط به نسخه نویسی….

اسلاید 25: مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری

اسلاید 26: مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری

اسلاید 27: شاخص هاوجود راهنمای ملی تلفیق داروییوجود برنامه های آموزشی در مدیادرصد وجود فرم های تلفیق دارویی در بخش های بستری و سرپاییدرصد برگزاری آموزش های ضمن خدمت

اسلاید 28: بیمارانآگاه سازی بیماران در ارائه شرح حال دارویی به پزشک معالج در بخش سرپایی یا بستری بروشور آموزش بیمار آموزش چهره به چهرهنمایش فیلم آموزشی در ابتدای پذیرش به بیماران بستری در صورت امکان ایجاد ترس از تداخلات دارویی رضایت­سنجی از بیماران

اسلاید 29: شناسايي بيمارانعدم شناسايي صحيح بيماران در مراكز ارائه كننده خدمات سلامت منجر به بروز خطاهاي دارويي، پروسیجرها و اعمال جراحي بر روي فرد نادرست و موضع نادرست، خطاهای مرتبط به انتقال خون، خطا در زمینه آزمايشات تشخیصی و تحويل نوزاد به خانواده اشتباه و مواردی از این دست می شود نه تنها سبب بی اعتمادی بیمار به نظام ارائه کننده خدمات می گردد بلکه طیف بسیار وسیع و متفاوتی از عواقب را نیز در پی دارد تا حدی که در برخی موارد حوادث ناگوار وآسیب و صدمات دائمی و غیر قابل جبران و حتی مرگ بیماران نیز گزارش شده است.

اسلاید 30: شناسايي بيمارانایمنی بیمار اتفاقات و حوادث نزدیک به خطای ناشی از عدم شناسایی صحیح بیمار را به عنوان چالش جهانی مطرح می نماید و با توجه به زیان و آسیب های حاصله از این امر، اجتناب از بروز اشتباهات ناشی از عدم شناسايي صحيح بيماران هدف کلیدی و نقطه ثقل بهبود برنامه های ایمنی بیمار تمامی انجمن ها، اتحادیه ها و آژانس های عمده ایمنی بیماردر سراسر جهان قرار گرفته است.

اسلاید 31: شناسايي بيمارانمیزان بروز اتفاقات ناخواسته مرتبط به ایمنی بیمار درکشور انگلیس 850000 مورد از کل 8 میلیون مورد بستری سالیانه می باشد که هزینه روزهای اضافی بستری ناشی از آن رقمی بالغ بر 2 بیلیون پوند تخمین زده می شود . این موضوع دردوره زمانی بین فوریه 2006 تا ژانویه 2007 بیش از 24382 مورد گزارش شده است که بیش از 2900 مورد آن در ارتباط با دستبندهای شناسایی و کاربرد آن بوده است.

اسلاید 32: شناسايي بيماران، اگرچه هزینه واقعی ناشی از عدم تطبیق صحیح بیماران و طرح درمانی آنان برآورد نگردیده است ولی تخمین زده می شود 10 درصد دوره بستری بیماران در بیمارستان ها ی انگلیس به نحوی ناشی ازخطا در شناسایی بیماران بوده که 50% این موارد نیز قابل پیش گیری است

اسلاید 33: دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬ها:آموزش منظم بدو خدمت و ضمن خدمت کارکنان خدمات سلامتوجود شاخص های تبعیت از راهنمای شناسایی صحیح بیمار در ابعاد آموزشی و رفتاری بویژه در تحویل نوزاد، بخش ویژه ICU ، بانک خون، آزمایشگاه و تصویر برداری در مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپاییوجود گایدلاین ها و استانداردهای اجرایی شناسایی صحیح بیمار در مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپاییرعایت دستورالعمل شناسایی صحیح بیمار و یاد آوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان

اسلاید 34: ایجاد فضای سازمانی ایمن توسط مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپایی: ایجاد یک محیط سازمانی تسهیل کننده برای ارتقاء آگاهی در مورد مسائل ایمنی بیمار که شناسایی صحیح بیمار در آن جزء اولویت های بالا باشد، از طریق:•پرستار خوشامدگو•آموزش به بیمار در خصوص پلان درمان•بروشورهای آموزشی قبل از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی و اعمال جراحی و زایمان•آموزش چهره به چهره به مادران و یا همراه نوزادان بستری•ظرفیت سازی کادر درمان مبنی بر ترویج فرهنگ مشارکت و پذیرش تذکرات بیمار و همراهان در ارتباط با اجرای صحیح اقدامات تشخیصی و درمانی و اعمال جراحی و زایمان

اسلاید 35: جمعیت هدف: بیماران دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬هابدو پذیرش (زمان تحویل دست بند شناسایی):آگاه سازی بیماران از اهمیت نقش آنان در اجرای صحیح اقدامات تشخیصی درمانی:•بروشور آموزش بیمار در موارد عام•آموزش چهره به چهره در موارد خاصقبل از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی پر خطر یا تهاجمی و اعمال جراحی و زایمان:تطبیق مورد برنامه ریزی شده با پلان درمانی توسط خود بیمار یا همراهان با پرستار مسئول بیمار (بیمار به عنوان ناظر صحت انجام اقدامات)انتقال تجارب بیمارانی که دچار تبعات ناشی از عدم شناسایی صحیح بیمار شده¬اند (برنامه بیمار برای بیمار)رضایت¬سنجی از بیماران

اسلاید 36: بهداشت دست یک اصطلاح کلی است که به اقدامات مربوط به تمیزی دست مرتبط می باشد که شامل شستن دست با آب و صابون ویا مالش دست با محلول بنیان الکلی با هدف کاهش یا مهار رشد میکروارگانیسم ها روی دست می باشد.Hand hygiene

اسلاید 37: بهداشت دست عفونت های ناشی از خدمات سلامت یکی ازمهم ترین خطاهای پزشکی می باشد که تهدید عمده ای برای ایمنی بیمار در سراسر جهان محسوب می شوند. سازمان جهانی بهداشت عفونت ناشی از خدمات سلامت (عفونت بیمارستانی) را ابتلا بیمار به عفونتی که به آن دلیل در بیمارستان بستری نشده ، در زمان پذیرش به آن مبتلا نباشد ، بیماری بیمار در دوره کمون خود نباشد عفونت اكتسابي از بیمارستان که بعد از ترخیص بیمار از بیمارستان ظاهر شده و عفونت های شغلي ما بین کارکنان مراکز خدمات سلامت را شامل می گردد.

اسلاید 38: . از هر 100 بیمار بستری، حداقل 7 بیمار درکشورهای توسعه یافته و 10بیمار در کشورهای در حال توسعه مبتلا به عفونتهای ناشی از مراقبت می شوند

اسلاید 39: . در میان بیماران بدحال و آسیب پذیر در واحد مراقبت های ویژه، این رقم به حدود 30 در هر 100 نفر افزایش می یابد .

اسلاید 40: رعایت بهداشت دست مهم ترین و موثرترین معیار کنترل عفونت برای پیشگیری از انتشار میکروارگانیسم های مسبب عفونت های ناشی از خدمات سلامت می باشد

اسلاید 41: مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان­هاوجود گایدلاین ها ، پروتکل ها و استانداردهای اجرایی بهداشت دسترعایت بهداشت دست بر اساس اندیکاسیون و یاد آوری منافع به گروه تحت راهبری ایشانآموزش در راستای ظرفیت سازی در کارکنان جهت پذیرش تذکر بیماران در راستای رعایت بهداشت دستتعیین شاخص های رعایت بهداشت دست در ابعاد آموزشی، ساختاری و رفتاریوجود امکانات بهداشت دست آب سالمحولهصابون

اسلاید 42: دسترسی محلول مالش با بنیان الکلی در محل مراقبت از بیمار جهت کارکنانجهت بیمارآموزش منظم بدو خدمت و ضمن خدمت کارکنان خدمات سلامت :در مورد اهمیت بهداشت دست، برای 5 موقعیت من برای بهداشت دست و روش های صحیح hand rubbing و شستن دست به تمام کارکنان مراقبت های بهداشتیآموزش در راستای ظرفیت سازی در کارکنان جهت پذیرش تذکر بیماران در راستای رعایت بهداشت دست.

اسلاید 43: ارزیابی و بازخورد نظارت بر رعایت اصول بهداشت دست و زیرساخت ها، همراه با بررسی دانش و نگرش کارکنان مراقبت های بهداشتی ارائه بازخورد به کارکنان و آموزش کادر مسئول نظارت بر بهداشت دست.یادآورها در محل کاریادآور رعایت بهداشت دست و اندیکاسیون­های مناسب و روش صحیح انجام آنجهت کارکنانجهت بیماران

اسلاید 44: ایجاد فضای سازمانی ایمن،از طریق:آگاه نمودن بیماران در ارتباط با اهمیت رعایت بهداشت دست توسط کارکنان خدمات سلامت در کاهش میزان بروز عفونت های بیمارستانی توسط پرستار خوشامدگو با استفاده از منابع اینترنتی مانند صفحات خانگی بروشورهای آموزشی در بدو پذیرش بیمارنمایش فیلم های آموزشی در بدو پذیرش بیمارهمکاری با بیماران و نهاد های مربوط به بیمار به عنوان ناظران اصلی و دائمی چگونگی رعایت بهداشت دست.

اسلاید 45: جمعیت هدف بیمارانآگاه سازی بیماران جهت رعایت بهداشت دست خود قبل از خوردن غذا و دارو و بعد از استفاده از دستشویی از طریق:یادآورها در محل ارائه مراقبت بروشور آموزش بیمار آموزش چهره به چهرهتوانمند سازی بیماران در مورد رعایت بهداشت دست با استفاده از منابع اینترنتی مانند صفحات خانگی نمایش فیلم آموزشی در ابتدای پذیرش به بیماران بستری در صورت امکان

اسلاید 46: شاخص هاوجود راهنمای ملی بهداشت دست پیمایش های دوره ای نرخ عفونتهای بیمارستانی و نرخ بیمارانی که دچار مرگ و میر ناشی از این عفونتها می شوندپیمایش های دوره ای اندازه گیری دوره ای میزان تبعیت کارکنان بهداشتی درمانی ا ز راهنمای ملی بهداشت دستپیمایش های دوره ای نسبت بیماران و یا همراهان بیمار که به حقوق خود مبنی بر رعایت بهداشت دست توسط کارکنان آگاه می باشند پیمایش های دوره ای نسبت بیماران و یا همراهان بیمار که به ارائه کنندگان مراقبت جهت رعایت بهداشت دست تذکر می دهندپیمایش های دوره ای نرخ رعایت بهداشت دست در بیماران بستریپیمایش های دوره ایوجود یادآورهای آموزشی رعایت بهداشت دست

اسلاید 47: رضایت اگاهانهرضایت آگاهانه به بیماران /مشتریان اجازه می دهد تا با مشارکت کادر حرفه ای درمان در ارتباط با مداخلات درمانی و خطرات ناشي از آن ها تصمیم گیری نمایند. این مداخلات ممکن است شامل یک دوره دارو درمانی یا یک پروسیجر تهاجمی باشد.

اسلاید 48: رضایت اگاهانهدر حقیقت توصیه به بیماران در زمان دادن دارو یا انجام مداخلات درمانی مؤید مفهوم احترام به اختیار و آزادی عمل می باشد. احترام به اختیار و آزادی عمل به حق فرد برای انتخاب و عمل بر اساس ارزش ها و نظام باورهای خود اشاره دارد. این مفهوم بدان معناست که هر گونه دخالت در گزینه ی انتخابی بیماران برای متخصصین سلامت مغایر با اخلاق حرفه ای است مگر در مورد بیماران بی هوش یا بيماراني كه در موقعیت های تهدید کننده زندگی قرار دارند.

اسلاید 49: رضایت اگاهانه فرآیند رضایت دو مرحله اصلی دارد: عناصری که بیمار را آگاه می سازد و عناصری که توانایی فرآیند تصمیم گیری را در بیمار ایجاد می کند. عواملی که بیمار را آگاه می نماید، مشتمل بر اطلاعات ارائه شده به بیمار توسط متخصصين خدمات سلامت و نيز توانایی درک آن توسط بیماران است . عناصری که بیمار را قادر به تصمیم گیری می نماید شامل زمان برای درك اطلاعات داده شده و احتمالاً مشورت با خانواده/ مراقبین، فرصت برای انتخاب آزاد و از روی اختیار وصلاحیت ارائه کنندگان خدمت است.

اسلاید 50: بیمار لازم است چه نکاتی را بداند: تشخیص یا مشکل اصلی این مورد شامل نتایج آزمایشات و پروسیجرها می باشد. بدون تشخیص یا ارزیابی از این که مشکل چیست، اتخاذ تصمیم در خصوص منافع ناشي از درمان یا راه حل ها سخت است. در صورتی که درمان جنبه اكتشافي دارد بایستی به بیمار گفته شود.

اسلاید 51: بیمار لازم است چه نکاتی را بداند: درجه عدم قطعیت تشخیص یا مشکلبه طور ذاتي، ارائه خدمات سلامت با درجه ای از خطا توأم می باشد. از آن جا که با گذشت زمان و نمايان شدن هر چه بيشتر نشانه ها، علایم و اطلاعات مرتبط به بيماري ، ممکن است تشخیص بيمار تأیید شده یا تغییر یابد، یا مشکل دوباره فرموله شود، لذا در میان گذاردن عدم قطعیت به بیمار از الزامات است.

اسلاید 52: بیمار لازم است چه نکاتی را بداند: خطرات توأم با درمان و یا راهكاربه منظور تصمیم گیری مناسب، بیماران نیاز به آگاهی از هر گونه عوارض جانبی یا مشکلات ناشي از درمان یا پروسیجر ، پیامدهای احتمالی مؤثر بر سلامت جسمانی/ روانی خود، ماهیت خطرات ناشي از درمان یا راه حل برنامه ریزی شده و همچنين نتایج و عوارض احتمالی ناشی از عدم درمان دارند.

اسلاید 53: بیمار لازم است چه نکاتی را بداند: الزامی است بیماران از گزینه ها ي متعدد درمانی و نه فقط گزینه مطلوب پزشك آگاه شوند لذا به صورت اختصاصی دانستن موارد ذیل برای بیماران ضرورت دارد:

اسلاید 54: بیمار لازم است چه نکاتی را بداند: درمان پیشنهادی منافع مورد انتظارزمان شروع درمانطول درمانهزینه درمانروش درمانی جایگزین که ممکن است در نظر گرفته شده باشدمنافع درمان خطرات ناشی از عدم دریافت درمان چرا که برخی از درمان ها، با وجود این که واجد خطرات معینی می باشند، لیکن از عدم دریافت درمان به دلیل عوارضي كه بر جاي مي ماند، بهترند.

اسلاید 55: اطلاعات درخصوص زمان بهبودی مورد انتظارنوع درمان یا تصمیمی که در مورد درمان یا پروسیجر گرفته می شود ممکن است تحت تأثیر سایر عوامل زندگی بیمار نظیر استخدام، مسئولیت های خانوادگی، نگرانی های مالی و محل دریافت درمان قرار گیرد.نام، سمت، صلاحیت فنی وتجربه کادرخدمات سلامت ارائه کننده مراقبت و درمان. زمانی که پزشك بی تجربه است ، نظارت اهمیت بیشتری می یابد و لذا اطلاعات مرتبط به نظارت ممکن است بخشی از تبادل اطلاعات محسوب گردد.

اسلاید 56: وجود و هزینه های خدمت یا داروهای مورد لزومبیماران ممکن است نیاز به خدمات اضافه داشته باشند مثلاً در برخی موارد ممکن است بیماران در حین بهبودی نیاز به کمک های غیر درمانی داشته که این کمک ها می تواند از رسانیدن بيمارسرپایی که نیاز به بیهوشی داشته به خانه تا گرفتن داروها برای وی یا کمک در انجام کارهای خانه به بیماری که جراحی عمده داشته متفاوت باشد. درمان های معینی نیز ممکن است مستلزم یک سری اقدامات پيگيري باشند.

اسلاید 57: برای معتبربودن ، رضایت آگاهانه بیمار از جمله اصول خاصی که باید رعایت شود: بیمار دارای ظرفیت (توانایی) تصمیم گیری در مورد این موضوع خاص در زمان خاص باشد ، و تحت تاثیر شرایط درمانی و یا مواد مخدر و یا الکل نباشد. • رضایت به طور داوطلبانه و فارغ از نفوذ ناروا توسط خانواده، کارکنان پزشکی یا دیگر افراد تاثیر گذار است. • بحث بین بیمار و پزشک شفاف، متعادل و دو طرفه است، • بیمار به وضوح قادر به درک اطلاعات است زیرا به زبان بیمار و توسط مفاهیمی که بیمار می تواند درک کن ارائه می شود.. 

اسلاید 58: دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬هاوجود گایدلاین ها ، فرم ها و استانداردهای اجرایی رعایت اخذ رضایت آگاهانه از بیمار و یادآوری منافع به گروه تحت راهبری ایشانترغیب کادر حرفه ای درمان به صورت همه جانبه ، نسبت به بكاربستن خدمات سلامت مبتنی بر شواهد توسط دفاتر بهبود کیفیت بیمارستانشاخص های اخذ رضایت آگاهانه در ابعاد آموزشی و رفتاری ایجاد باور مبنی بر اهمیت جلب مشارکت بیماران و در نتیجه کاهش شکایت بیمارانهمکاری با بیماران و سازمان پزشکی قانونی و نظام پزشکی

اسلاید 59: دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬هاآگاه سازی بیماران از حقوق خود به وسیله¬ی:منشور حقوق بیماربروشور آموزش بیمار در موارد عامآموزش چهره به چهره در موارد خاصتوانمند سازی بیماران برای مشارکت در تصمیمات درمانیانتقال تجارب بیمارانی که دچار تبعات ناشی از عدم مشارکت در فرآیند درمانی خود شده اند (برنامه بیمار برای بیمار)رضایت¬سنجی از بیماران

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید