صفحه 1:
ار تقاء مشارکت بیماران

صفحه 2:
مفهوم مشارکت بیماران مشارکت بیماران و جامعه مفهومی است که بخصوص در طی دهه اخیر در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی روی آن تاکید فراوان شده است. مشارکت بیمار" و "مشارکت جامعه" دارای مفاهیم یکسان نمی باشند و هر کدام شامل طیف گسترده ای از فعالیت ها با اهداف گوناگون می باشند و از مشارکت دادن بیمار در مورد انتخاب درمان فرد تا تدوین راهنماهای بالینی و ت گذاری های سلامت را می تواند شامل شود.

صفحه 3:
مفهوم مشارکت بیماران + دامنه بحث مشارکت بیمار و جامعه در طی دهه اخیر به عرصه ایمنی بیمار و کاهش خطاهای پزشکی نیز کشیده شده است. در واقع بیماران و مراقبین آنها اولین افرادی هستند که شاهد بروز و یا در شرف وقوع بودن خطا و اشتباه هستند و بنابر این در صورت داشتن آگاهی و دانش لازم» در پیشگیری از بروز خطا می توانند نقش کلیدی و بسیار موثر داشته باشند

صفحه 4:
مفهوم توانمند سازی بیماران انیت ساری‌بیمازان یی مفهوم اب تناسی در مرافیست بهداقتى اسث كه به یل در حیطله آیمتی بیجاز قیرح ‎wale‏ ده ایست * از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی توانمند سازی فر آیندی است که افراد می توانند کنترل بیشتری بر تصمیمات و اقدامات موثر بر سلامتی خود داشته باشند و اين فرآیند در سطح فرد و اجتماع می بایست برنامه ریزی گردد.

صفحه 5:
اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران * دانش بیمار: کلیه اطلاعاتی که در زمینه موارد قانونی و موارد ریسک می باشد و به بیمار کمک می کند تا در تصمیم گیری با ارائه دهندگان خدمات تعامل داشته باشند

صفحه 6:
اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران * مهارتهای بیمار : شامل خودکارآمدی و سواد بهداشتی وی می باشد که بیمار با استفاده از این موارد می تواند در فرآیند درمان ‎AS lead‏ داشقه باشد , این مهازتها فراتر از وظیفه بوده که در نهایت منجر به تغییر رفتار می گردد .

صفحه 7:
اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران فرصت های مشارکت بیمار: واژه ای است که در آن فهم و پذیرش توسط بیمار در خصوص فرصت هایسی که به وی داده مسی شود تا در فرآیند ‎call ya‏ 5 آرائه مراقبت آیمن شرکت داشقه باشد ویژگی های کلیدی آن سن » فرهنگ» سطح هوشی بعنوان فاکتورهایی است که در موفقیت فرد تاثیر گذار است و زمانی که بیمار سرگرم مشارکت می گردد در واقع پایه و اساس توانمندی شکل می گیرد.

صفحه 8:
اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران امکانات و تسهیلات موجود در محیط : بیمار را تشویق به ارتباط باز نموده و به نحوی مراقبت از خود را در محیطی عاری از سرزنش گسترش دهد. به منظور خلق چنین محیطی می بایست کارکنان مراقبت بهداشتی می بایست خود را تقوبت نموده تا به این نتیجه برسند که ارتباط بیمار با کارکنان می تواند برای طرفین موثر باشد.

صفحه 9:
رفتار و چگونگی تغییرآن یکی از استراتژی های بهبود ایمنی بیمار می باشد .

صفحه 10:
ONLY ONE TIME. Safe Injection Practices Coalition www.ONEand ONLYcampaign.org

صفحه 11:
ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود تزریقات ایمن در کشورهای در حال توسعه بیش از 9۵۵6 از بیماران در ویزیت اولیه توسط کارکنان بهداشتی درمانی حداقل یک تزریق را دریافت می نمایند. در اندونزی و تانزانیا مطالعات نشان داده اند که 901200 از تزریقات غیرضروری بوده یا می تواند توسط یک دارویی با فرمولاسیون خوراکی جایگزین گردد. همچنین استفاده مجدد از سرنگ و سوزن میلیونها نفر از مردم را در معرض عفونت مستقیم (از طریق وسایل آلوده) و یا غیر مستقیم (ازطریق ویال دارويي آلوده ) قرار می دهد.

صفحه 12:
تزریق را ترجیح می دهند زیرا بر این باورند تاثير آن از داروهاى خوراكى سريعتر نظر بزشكان هم اين است كه تزريق بهترين روش درمان تجویز کنندهبهتر می ‎aslo‏ مى ترسند سوال كنند و با عدم استقبال تجویز کنندهروبرو شوند فقدن درك انتقال بيمارى فقدان آگاهی در مورد خطرات سر سوزن و سونگ الوده به ارائه کننده برای ارائهتزریق ایمن اعتماد می نمایند سختی مشاهده منبع تجهیزات در طی درمان سرنگ و سر سوزن ممکن است بسيار كران باشند و فرد بعلت درآمد بايين تجويز را قبول كند.

صفحه 13:
تجویز کننده ها نیز به نوبه خود بیش از حد تزریق تجویز می کنند زیرا بر این باورند که باور قوی مبنی بر تاثیر بیشتر تزریقات *_فقدان آگاهی در مورد خطرات سر سوزن و سرنگ آلوده )فقدان اطلاعات اولیه يا حین کار) * واقعیت یا تصور اینکه بیماران تزریق را ترجیح می دهند * بیماران ممکن است به مراکز دیگر مراجعه کنند. * _منافع مالی بیشتری برای سیستم ارائه دهنده خدمت دارد ‎bis! *‏ موقربا بیمازبز قرآرئمی ‎a‏

صفحه 14:
تزریق کنندگان اغلب تزربقات با سر سوزن و سرنگ کثیف انجام می دهند زیرا دسترسی ضعیف به وسایل تزریقات ایمن * فقدان بودجه و اعتبارات * تمایل به بازیابی برای جلوگیری از اتلاف منابع ایزوله بودن کارکنان بهداشتی درمانی از لحاظ حرفه ای و جفرافیایی محدودیت دسترسی به منابع آموزشی و فرصت های توسعه حرفه ای مداوم عدم وجود ساختار نظارت بر اجرا و ارزیابی عدم ارتباط بین بیمار و کارکنان بهداشتی درمانی

صفحه 15:
جمعیت هدف: تجویز کننده ها و تزریق کننده ها در دسترس قرار دادن راهنماهای ساده و آسان ‎Lal gly‏ محاوره بین فردی و ترغیب مشتری برای پذیرش داروهای خوراکی ارتقاء ارتباطات بین فردی بطوری که تجویز کننده بازتر نسبت به سوالات بیمار برخورد می کند. احتمال اين كه نسخ بررسى خواهد شد. ايجاد باور مبنى بر اين كه داروهاى خوراكى نيز به اندازه شكل تزريقى سريع الاثرند. ايجاد انكيزه و تشويق و ياداش براى خدمات حرفه اى خوب آموزش قبل و حين خدمت به منظور ارتقاء مهارت برقرارى ارتباط

صفحه 16:
‎Corer‏ هدف: بیماران ‏استفاده از کلیه ظرفیت های آموزشی در بیمارستان از جمله دستورالعمل آموزشی ‏آگاه سازی بیماران برای ترجیح داروی خوراکی ‏بیماران بخواهند بسته جدید » تمیز و سالم سرنگ و سرسوزن در مقابل چشمان آنها باز شود ‏ایجاد باور مبنی بر اين که آنان دارند از خودشان در قبال آسیب محافظت می نمایند. ‏انتقال تجارب بیمارانی که دچار عوارض ناشی از تزریقات غیر ایمن شده اند (برنامه بیمار برای بیمار) ‏اعتقاد به اين که داروی خوراکی ایمن تر است

صفحه 17:
شاحخص ها وجود راهنمای ملی تزریقات ایمن پیمایش های دوره ای "نسبت بیمارانی که گزارش می شوند که برای یک شرایط معین تزریقات را ترجیح می دهند" پیمایش های دوره ای "افزایش تعداد بيماراني که به یاد مي آورند که سرنگ و سر سوزن براي تزریق از يك بسته نو درآورده شده است." پیمايش های دوره ای "افزايش تعداد بيماراني که ۳۱۱۷و ۳۱۵۷ ,۳۲۱5۷ را به عنوان عوارض تزریقات غیر ايمن شناسايي مي نمایند." پیمایش های دوره ای "نسبت ارائه دهندگانی که ۳۷ و ...را به عنوان عوارض تزريقات غير ايمن مى شناسند"

صفحه 18:
تلفیق دارویی ۲۹ 49. Ge

صفحه 19:
ء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق دارویی لین که داروها در درمان و پیش گیری از بیماری ها بسیار مفید و سودمندند به اثبات رسیده است » این موفقیت منجر به افزایش چشمگیر مصرف داروها گردیده است متأسفانه این افزایش مصرف خود به نوعی موجب افزایش مخاطرات. خطاها و وقایع ناخواسته ناشی از مصرف آن ها نیز شده است. گاهی خطاهایی رخ می دهد که می تواند منجر به آسیب و از دست رفتن جان انسان ها گردد

صفحه 20:
‎ah‏ مقتارکت بیماوان: قر هیودا فرآایند تلقیق دارويى * از سال ‎٠٠١8‏ للى ‎٠٠١2‏ ميلادى وقايع ناخواسته دارويى مورد كزارش به سيستم ملى يادكيرى و كزارش دهى انكليس با ميزان 017 از نظر شيوع دومين رده را مابين حوادث كزارش شده به به خود اختصاص داده

صفحه 21:
ع 5 2 3 & ‎mee‏ ‏ارتقاء مشاركت بيماران در بهبود فرآیند تلفیق دارویی در امریکا خطاهای دارویی شایع ترین خطاهای ایمنی بیمار محسوب می شوند که هر سال باعث مرگ چند هزارنفر و آسیب‌به ۱.۵ میلیون نفر و تحمیل هزینه ای معادل ۳.۵ میلیون دلاربه جامعه می شود. برآورد مى شود كه تقریباً سالیانه در امریکا ۷۰۰۰ مورد مرگ در ارتباط با خطاهای دارویی رخ می دهد. میزان بروز وقلیع ناخواسته دارمیی در هر ۱۰۰ مورد پذ برش سمارستانی بین ۲تا ۷ نفر است.

صفحه 22:
عوامل مم‌تبط به بیماران بیماران خاصی به ویژه نسبت به خطاهای دارویی بسیار آسیب پذیرند. اين شامل * بیماران با شرایط خاص( مانند: بارداری. اختلال عملکرد کلیوی و. مشکلات حافظه..). بيماران كه جندين دارو مصرف ی نمایند.به ویّه در صورتی که لین داروها توسط چندین پزشک نسخه شده باشند. ‎ *‏ بیماران با مشکلات متعدد سلامتی ‎ *‏ بیمارانی که به طور مناسب قادربه برقراری ارتباط نمی باشند. مانند مبتلایان به اختلالات هوشیاری. اطفال ‏و کودکان نوپا و بیمارانی که زبان مادری شان متفاوت با کارکنان ارائه کننده خدمات است ‎ ‏از ن جا که در زمان درمان کودکان و اطفال به ویّه نوزادان نیاز به محاسبه دوز دارمیی است آنان در معرض احتمال خطر بسیار الایی از آسیب های ناشی از خطاهای دارویی قرار دارند ‏بیمارانی که تمایل به صحبت با ارثه دهنده خدمت ندارند

صفحه 23:
عوامل مرتبط به كاركنان عوامل مرتبط با كار دهد شامل بی تجریگی » عجله مانند موقعیت های اضطراری» داشتن جند وظيفه همزمان: ان كه احتمال خطر بروز خطاهاى دارويى را افزليش مى كسالت و بى توجهى وفقدان هوشيارى مطلوب كاركنان فقدان عادات بررسى و نترل دوباره يا كنترل توسط افراد مختلف نيز مى تواند منجر به خطاهاى دارويى شود. ‎deed, aE‏ در بزگزاری ارتباط بین همگاران ‏عدم تمایل به استفاده از وسایل کمک حافظه می توانند از دلایل خطاهای دارویی ‏عسوب نول ‎

صفحه 24:
سایر عوامل * عوامل مرتبط با طراحی محیط کار * عوامل مرتبط به طراحی داروها * عوامل مرتبط به نسخه نویسی

صفحه 25:
مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری + ۸۵۹ ۱۲۲ وه کی ۸ ۱۷۵۵ خقط 2۳۲ ‎MAMA YIEIAY PT eh BEA { YawAdOz BOA 2 v‏ 22 عاو 8 ‎v‏ لا تا اف عطاقم 7 22010 لط قا مسقل مرت لقصرة 6 هق ياه + ‎(BAVA OY tie V‏ < 22 الها عه[ هلان ءلللاتكضيقة ۷ ۳۵۵0 را« ‎dle Bly4A Zd »ly344 Ad‏ ‎A-Aim yE0 (oy Yue wba cEZdia yy diy Af «‏ 008 ‎AM Aw thezM 222 Aa 22 0۵4 ۸ ) ۰‏ ‎(Zin Weka ۱۸ ۱۸۵22 ۲ ۱2۵۵‏ ‎AMMA Zid” @\ pdf ۰‏ رامع ۳ ‎v‏ تقد

صفحه 26:
مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری Al AM AWAYA aA ۵ ‏کار کات‎ ۸80 70 ۰ ۷۵۲۱6۳۵ ۱۱۵۸۸۵ « 20 ۸ wit am ERA nly ¥ {de Diya Z00 ABIAYE Ted MAZD ZY ۸ ۰ 2۴2 ۸0۸0۸۲ 7 ۸۱ ‏ملظ«‎ 15 ۰ 22021 ‏م۱۸‎ ۵ ۹ « ‏اطصفض۱۵۵0 | مق مله‎ ‏و(" فتحشق | امه در‎ 4 ۰ 0 lyadtou ba of eA oo oo ۵ ‏الا‎

صفحه 27:
شاخص ها وجود راهنمای ملی تلفیق دارویی وجود برنامه های آموزشی در مدیا درصد وجود فرم های تلفیق دارویی در بخش های بستری و سرپایی درصد برگزاری آموزش های ضمن خدمت

صفحه 28:
بیماران “آكاه سازی بیماران در ارائه شرح حال دارویی به پزشک معالج در بخش سريايى يا بسترى * بروشور آموزش بيمار * آموزش چهره به چهره * نمایش فیلم آموزشی در ابتدای پذیرش به بیماران بستری در صورت امکان 7ایجاد ترس از تداخلات دارویی " رضایتسنجی از بیماران

صفحه 29:
شناسایی بیماران عدم شناسایی صحیح بیماران در مراکز ارلئه کننده خدمات سلامت منجر به بروز خطاهای دارویی. پروسیجرها و اعمال جراحی بر روی فرد نادرست و موضع نادرست. خطاهای مرتبطبه انتقال خون. خطا در زمینه آزمایشات تشخیصی و تحویل نوزاد به خانواده اشتباه و مواردی از این دست می شود نه تنها سبب بی اعتمادی بیمار به نظام ارلثه کننده خدمات می گرد بلکه طیف بسیار وسیع و متفاوتی از عواقب را نیز در پی دارد تا حدی که در برخی موارد حوادث ناگوار وأسیب و صدمات دائمی و غیر قابل جبران و حتی مرگ بیماران نیز گزارش شده است.

صفحه 30:
شناسایی بیماران * ایمنی بیمار اتفاقات و حوادث نزدیک به خطای ناشی از عدم شناسایی صحیح بیمار رابه عنوان چللش جهلفی مطرح می نماید و با توجه به زيان و آسیب فاى حاصله از اين امرء اجتناب از بروز اشتباهات ناشی از عدم شناسایی صحیح بیماران هدف کلیدی و نقطه ثقل بهبود برنامه های ایمنی بیمار تمامی انجمن هاء اتحادیه ها و آژانس های عمده ایمنی بیماردر سراسر جهان قرار گرفته است.

صفحه 31:
شناسایی بیماران میزان بروز اتفاقات ناخواسته مرتبط به ایمنی بیمار درکشور انگلیس ۸۵۰۰۰۰ مورد از کل ۸ میلیون مورد بستری سالیانه می باشد که هزینه روزهای اضافی بستری ناشی از آن رقمی بالغ بر ۲ بیلیون پوند تخمین زده می شود . لین موضوع دردوره زملنی بین فوریه ۲۰۰۶ تا ژانویه ۲۰۰۷ بیش از ۲۴۳۸۲ مورد گزارش شده است که بیش از ۲۹۰۰ مورد آن در ارتباط با دستبندهای شناسایی و کاربرد آن بوده است.

صفحه 32:
شناسایی بیماران + اگرچه هزینه واقعی ناشی از عدم تطبیق صحیح بیماران و طرح درمانی آنان برآورد نگردیده است وی فشمین رنه می شود ۱۰ فرص فوره بسفزي بیماران فر پیمارسنانهای انگلیس به نحوی ناشی ازخطا در شناسایی بیماران بوده که ۵۰. این موارد نیز قابل پیش گیری است

صفحه 33:
۰ دفاتر بهبود کیفیت بیمارستانها: آموزش منظم بدو خدمت و ضمن خدمت کارکنان خدمات سلامت لاوجود شاخص های تبعیت از راهنمای شناسایی صحیح بیمار در ابعد آموزشی و رفتاری بویژیه در تحویل نوزاد» بخش ویژه (ا۱6 , بانک خون,» آزمایشگاه و تصوير برداری در مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپایی []وجود گایدلاین ها و استانداردهای اجرایی شناسایی صحبح بیمار در مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپایی []رعایت دستورالعمل شناسایی صحیح بیمار و یاد آوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان

صفحه 34:
۰ (ایجاد فضای سازمانی ایمن توسط مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپایی: ۰ ایجاد یک محیط سازمانی تسهیل کنده برای ارتقء آگاهی در مورد مسائل ایمنی بیمار که شناسایی صحیح بیمار در آن جزء اولویت های بالا باشد از طریق: پرستار خوشامدگو «آموزش به بیمار در خصوص پلان درمان بروشورهای آموزشی قبل از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی و اعمال جراحی و زایمان *آموزش چهره به چهره به مادران و یا همراه نوزادان بستری «ظرفيت سازی کادر درمان مبنی بر ترویج فرهنگ مشارکت و پذیرش تذکرات بیمار و همراهان در ارتباط با اجرای صحیح اقدامات تشخیصی و درمانی و اعمال جراحی و زایمان

صفحه 35:
‎Corer‏ هدف: بیماران ‏۰ دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان-ها بدو پذیرش (زمان تحویل دست بند شناسایی): آگاه سازی بیماران از اهمیت نقش آنان در اجرای صحیح اقدامات تشخیصی درمانی: ءبروشور آموزش بیمار در موارد عام «آأموزش چهره به چهره در موارد خاص ‎tia‏ عن اقدامات تشخیصی و درمانی پر خطر یا تهاجمی و اعمال جراحی و زایمان: تطبیق مورد برنامه ریزی شده با پلان درمانی توسط خود بیمار یا همراهان با پرستار مسئول بیمار (بیمار به عنوان ناظر صحت آنجاماقدامات) انتقال تجارب بیمارانی که دچار تبعات ناشی از عدم شناسایی صحیح بیمار شده-اند (برنامه بیمار برای بیمار) رضایت-سنجی از بیماران

صفحه 36:
بهداث داق 35 * يك اصطلاح كلى است كدببه اقدامات مربوط به تميزى دست مرتبط عى باشد كه شامل شستن دست ,با آب و صابون ويا مللش دست با محلول بنيان الكلى با هدف كاهش يا مهار رشد ميكرواركانيسم ها روى دست مى باشد. + Hand hygiene

صفحه 37:
بهداث داق 35 عفونت هاى ناشى از خدمات سلامت يكى ازمهم ترين خطاهاى يزشكى مى باشد كه تهديد عمده اى براى ايمنى بيمار در سراسر جهان محسوب مى شوند. سازمان جهانى بهداشت عفونت ناشى از خدمات سلامت (عفونت بيمارستانى) را ابتلا بيمار به عفونتى كه » به آن دليل در بيمارستان بسترى نشده » »در زمان بذيرش به آن مبتلا نباشد » *بيمارى بيمار در دوره كمون خود نباشد *عفونت اكتسابي از بيمارستان كه بعد از ترخيص بيمار از بيمارستان ظاهر شده *و عفونت هاى شغلي ما بين كاركنان مراكز خدمات سلامت راشامل مى كردد.

صفحه 38:
. از هر 400 بیمار بستری» ‎“PP dia‏ بیمار درکشورهای توسعه يافته و ۱۰بیمار در کشورهای در حال توسعه مبتلا به عفونتهای ناشی از مراقبت می شوند

صفحه 39:
* . در میان بیماران بدحال و آسیب پذیر در واحد مراقبت های ویژه. لین رقم‌به حدود ۳۰ در هر ۱۰۰ نفر افزلیش حی یابد .

صفحه 40:
رعلیت بهداشت دست مهم ترین و موثرترین معیار کنترل عفونت برای پیشگیری از انتشار میکروارگانیسم ‎cle‏ مسبب عفهنت های ناشی از خدمات سلامت می باشد

صفحه 41:
مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری ** دفاتر بهبود کیفیت بیمارستانها وجود گایدلاین ها . پروتکل ها و استانداردهای اجرایی بهداشت دست رعایت بهداشت دست بر اساس اندیکاسیون و یاد آوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان "۲ آموزش در راستای ظرفیت سازی در کارکنان جهت پذیرش تذکر بیماران راستای رعایت بهداشت دست تعیین شاخص های رعایت بهداشت دست در ابعاد آموزشی. ساختاری و رفتاری وجود امکانات بهداشت دست * آب سالم v خولة ۴ صابون

صفحه 42:
* دسترسی محلول مالش با بنین الکلی در محل مراقبت از بيمار جهت کارکنان * جهت بیمار آموزش منظم بدو خدمت و ضمن خدمت کارکنان خدمات سلامت : * در مورد اهمیت بهداشت دست. برای "۵ موقعیت من برای بهداشت دست " و روش های صحیح ۲۱۱۵۵1۳9 ۱8۵۳0 و شستن دست به تمام کارکنان مراقبت های بهداشتی * آموزش در راستای ظرفیت سازی در کارکنان جهت پذیرش تذکر بیماران دنزاستاى:رعايث بهداشت دسة:

صفحه 43:
5 A ‏ارزیابی و بازخورد‎ ‏نظارت بر رعایت اصول بهداشت دست و زیرساخت هاء همراه با بررسی‎ ‏دانش و نگرش کارکنان مراقبت های بهداشتی‎ ‏ارائه بازخورد به کارکنان و آموزش کادر مسئول نظارت بر بهداشت‎ * دست. ۷ اه آ پادآورها در محل کار * یادآور رعایت بهداشت دست و اندیکاسیونهای مناسب و روش صحیح انجام آن *؟ جهت کارکنان * جهت بیماران

صفحه 44:
"ايجاد فضاى سازمانى ايمن * از طر * آگاه نمودن بیماران در ارتباط با اهمیت رعایت بهداشت دست توسط کارکنان خدمات سلامت در کاهش میزان بروز عفونت های بیمارستانی توسط 0 پرستار خوشامدگو 0 با استفاده از منابع اینترنتی مانند صفحات خانگی 9 بروشورهای آموزشی در بدو پذیرش بیمار 0 نمایش فیلم های آموزشی در بدو پذیرش بیمار همکاری با بيماران و نهاد های مربوط به بیمار به عنوان اظران اصلی و دائمی چگونگی رعایت بهداشت دست.

صفحه 45:
آگاه سازی بیماران جهت رعایت بهداشت دست خود قبل از خوردن غذا و دارو و بعد از استفاده از دستشویی از طریق: یادآورها در محل ارائه مراقبت آبروشور آموزش بیمار ]آموزش چهره به چهره 7/توانمند سازی بیماران در مورد رعایت بهداشت دست با استفاده از منایع اینترنتی مانند صفحات خانگی [ آنمایش فیلم آموزشی در ابتدای پذیرش به بیماران بستری در صورت امکان

صفحه 46:
شاخص ها اوجود راهنمای ملی بهداشت دست های دوره ای " نرخ عفونتهای بیمارستانی" و نرخ بیمارانی كه دجار مرك و مير ناشى از اين عفونتها می شوند پیمایش های دوره ای "اندازه گیری دوره ای میزان تبعیت کارکنان بهداشتی درمانی | ز راهنمای ملی بهداشت دست" پیمایش های دوره ای "نسبت بیماران و یا همراهان بیمار که به حقوق خود مبنی بر رعایت بهداشت دست توسط کارکنان آگاه می باشند * پیمایش های دوره ای "نسبت بیماران و یا همراهان بیمار که به ارائه کنندگان مراقبت جهت رعایت بهداشت دست تذکر می دهند" آپیمایش های دوره ای "نرخ رعایت بهداشت دست در بیماران بستری" پیمایش های دوره ای"وجود یادآورهای آموزشی رعايت بهداشت دست"

صفحه 47:
رضایت اگاهانه + رضایت آگاهانه به بیماران /مشتریان اجازه می دهد تا با مشارکت کادر حرفه ای درمان در ارتباط با مداخلات درمانی و خطرات ناشي از آن ها تصمیم گیری نمایند. این مداخلات ممکن است شامل یک دوره دارو درمانی یا یک پروسیجر

صفحه 48:
رضایت اگاهانه در حقیقت توصیه به بیماران در زمان دادن دارو یا انجام مداخلات درمانی موید مفهوم احترام به اختیار و آزادی عمل می باشد. احترام به اختیار و آزادی عمل به حق فرد برای انتخاب و عمل بر اساس ارزش ها و نظام باورهای خود اشاره دارد. این مفهوم بدان معناست که هر گونه دخالت در گزینه ی انتخابی بیماران برای متخصصین سلامت مغایر با اخلاق حرفه ای است مگر در مورد بیماران بی هوش یا بيماراني که در موقعیت های تهدید کننده زندگی قرار دارند.

صفحه 49:
رضایت اگاهانه ۰ _ فرآیند رضایت دو مرحله اصلی دارد: عناصری که بیمار را آگاه می سازد و عناصری که توانایی فرآیند تصمیم گیری را در بیمار ایجاد می کند. عواملی که بیمار را آگاه می نماید. مشتمل بر اطلاعات ارائه شده به بیمار توسط متخصصین خدمات سلامت و نیز توانایی درک آن توسط بیماران است . 7 عناصری که بیمار را قادر به تصمیم گیری می نماید شامل زمان برای درك اطلاعات داده شده و احتمالاً مشورت با خانواده/ مراقبین» فرصت برای انتخاب آزاد و از روی اختیار وصلاحیت ارائه کنندگان خدمت است.

صفحه 50:
:بیمار لازم است چه نکاتی را بداند ۰ تشخیص یا مشکل اصلی این مورد شامل نتایج آزمایشات و پروسیجرها می باشد. بدون تشخیص يا ارزيابى از اين كه مشكل جيستء اتخاذ تصمیم در خصوص منافع ناشي از درمان يا راه حل ها سخت است. در صورتى كه درمان جنبه اكتشافي دارد بايستى به بيمار كفته شود.

صفحه 51:
:بیمار لازم است چه نکاتی را بداند ۰ درجه عدم قطعیت تشخیص یا مشکل * به طور ذاتي؛ ارائه خدمات سلامت با درجه ای از خطا تولم می باشد. از آن جا که با گذشت زمان و نمایان شدن هر چه بیشتر نشانه ‎cla‏ علایم و اطلاعات مرتبط به بيماري » ممکن است تشخیص بیمار تأیید شده یا تغییر یابد. یا مشکل دوباره فرموله شود» لذا در ميان گذاردن عدم قطعیت به بیمار از الزامات است.

صفحه 52:
:بیمار لازم است چه نکاتی را بداند ۰ خطرات توأم با درمان و یا راهکار به منظور تصمیم گیری مناسب» بیماران نیاز به آگاهی از هر گونه عوارض جانبی یا مشکلات ناشي از درمان یا پروسیجر » پیامدهای احتمالی مزثر بر سلامت جسمانی/ روانی خود؛ ماهیت خطرات ناشي از درمان يا راه حل برنامه ریزی شده و همچنین نتایج و عوارض احتمالی ناشی از عدم درمان دارند.

صفحه 53:
* الزامی است بیماران از گزینه ها ی متعدد درمانی و نه فقط گزینه مطلوب پزشک آگاه شوند لذا به صورت اختصاصی دانستن موارد ذیل برای بیماران ضرورت دارد:

صفحه 54:
:بیمار لازم است چه نکاتی را بداند درمان پیشنهادی منافع مورد انتظار زمان شروع درمان طول درمان هزینه درمان روش درمانی جایگزین که معکن است در نظرگرفته شده باشد متافغ درفان خطرات ناشى از عدم دريلفت درمان جرا كه برخى از درمان هاءبا وجود لين كه واجد خطرات معينى عى باشند. ليكن از عدم دريافت درمان به دليل عوارضى كه بر جاى مى ماند. يهترند.

صفحه 55:
اطلاعات د رخصوص زمان بهبودی مورد انتظار نوع درمان یا تصمیمی که در مورد درمان یا پروسیجر گرفته می شود ممکن است تحت تأثیر سایر عوامل زندگی بیمار نظیر استخدام. مسئولیت های خانوادگی. نگرلنی های مالی و محل دریافت درمان قرار گیرد. نام سمت؛ صلاحیت فنی وتجربه کادرخدمات سلامت ارلئه کننده مراقبت و درمان. زملنی که پزشک بی تجربه است . نظارت اهمیت بیشتری می یابد و لذا اطلاعات مرتبط به نظارت ممکن است بخشی از تبادل اطلاعات محسوب گردد.

صفحه 56:
وجود و هزینه های خدمت با داروهای مورد لزوم بیماران ممکن است نیاز به خدمات اضافه داشته باشند مثلاً در برخی موارد ممکن است بیماران در حین بهبودی نیاز به کمک های غیر درمانی داشته که لین کمک ها می تواند از رسانیدن بیمارسرپایی که بیهوشی داشته به خلنه تا گرفتن داروها برای وی یا کمک در انجام کارهای خلنه به بیماری که جراحی عمده داشته متفاوت باشد. درمان های معینی نیز ممکن است مستلزم یک سری اقدامات پیگیری باشند.

صفحه 57:
برای معتبربودن » رضابت آگاهانه بیمار از :جمله اصول خاصی که باید رعایت شود بیمار دارای ظرفیت (توانایی) تصمیم گیری در مورد این موضوع خاص در زمان خاص باشد . و تحت تاثیر شرایط درمانی و یا مواد مخدر و یا الکل نباشد. * رضایت به طور داوطلبانه و فارغ از نفوذ ناروا توسط خانواده» کارکنان پزشکی پا دیگر افراد تاثیر گذار است. * بحث بين بیمار و پزشک شفاف متعادل و دو طرفه است. * بیمار به وضوح قادر به درک اطلاعات است زیرا به زبان بیمار و توسط مفاهیمی که بیمار می تواند درک کن ارائه می شود.»

صفحه 58:
۰ دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان-ها [آوجود گایدلاین ها . فرم ها و استانداردهای اجرایی ‎O‏ رعایت اخذ رضایت آگاهانه از بیمار و یادآوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان ‏لآترغیب کادر حرفه ای درمان به صورت همه جانبه ۰ نسبت به بکاربستن خدمات سلامت مبتنی بر شواهد توسط دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان ‏[اشاخص های اخذ رضایت آگاهانه در ابعاد آموزشی و رفتاری ‏لاايجاد باور مبنی بر اهمیت جلب مشارکت بیماران و در نتیجه کاهش شکایت بیماران ‏لاهمکاری با بیماران و سازمان پزشکی قانونی و نظام پزشکی

صفحه 59:
دفاتر بهبود كيفيت بيمارستان-ها آگاه سازی بیماران از حقوق خود به وسیله-ی: منشور حقوق بیمار بروشور آموزش بیمار در موارد عام آموزش چهره به چهره در موارد خاص توانمند سازی بیماران برای مشارکت در تصمیمات درمانی انتقال تجارب بیمارانی که دچار تبعات ناشی از عدم مشارکت در فرآیند درمانی خود شده اند (برنامه بیمار برای بیمار) ارضایت-سنجی از بیماران

ارتقاء مشارکت بیماران مفهوم مشارکت بیماران • مشارکت بیماران و جامعه مفهومی است که بخص وص در طی ده ه اخ یر در نظام ارائه خدمات بهداشتی درمانی روی آن تاکید فراوان شده است. • مشارکت بیمار" و "مشارکت جامعه" دارای مفاهیم یکسان نمی باش ند و ه ر کدام شامل طیف گس ترده ای از فع الیت ه ا ب ا اه داف گون اگون می باش ند و از مشارکت دادن بیمار در مورد انتخاب درمان فرد تا تدوین راهنماه ای ب الینی و سیاست گذاری های سالمت را می تواند شامل شود. مفهوم مشارکت بیماران • دامنه بحث مشارکت بیمار و جامعه در طی دهه اخیر ب ه عرص ه ایم نی بیمار و کاهش خطاهای پزشکی نیز کشیده شده است .در واق ع بیم اران و مراقبین آنها اولین اف رادی هس تند ک ه ش اهد ب روز و ی ا در ش رف وق وع بودن خطا و اشتباه هستند و بنابر این در ص ورت داش تن آگ اهی و دانش الزم ،در پیشگیری از بروز خطا می توانن د نقش کلی دی و بس یار م وثر داشته باشند مفهوم توانمند سازی بیماران • توانمند سازی بیماران یک مفهوم استنتاجی در مراقبت بهداشتی است که به تفضیل در حیطه ایمنی بیمار شرح داده شده است • از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی توانمند سازی فرآیندی است ک ه افراد می توانند کنترل بیشتری بر تصمیمات و اقدامات موثر بر س المتی خ ود داش))ته باشند و این فرآیند در سطح فرد و اجتماع می بایست برنامه ریزی گردد. اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران • دانش بیمار :کلیه اطالع اتی ک ه در زمین ه م وارد ق انونی و موارد ریس ک می باش د و ب ه بیم ار کم ک می کن د ت ا در تصمیم گیری با ارائه دهندگان خدمات تعامل داشته باشند اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران • مهارتهای بیمار :شامل خودکارآمدی و سواد بهداش تی وی می باشد که بیمار با استفاده از این موارد می تواند در فرآیند درمان خود مشارکت داشته باشد .این مهارتها فراتر از وظیف ه ب وده که در نهایت منجر به تغییر رفتار می گردد . اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران فرص ت ه ای مش ارکت بیم ار :واژه ای اس ت ک ه در آن فهم و پ ذیرش توس ط بیم ار در خص وص فرص ت ه ایی ک ه ب ه وی داده می ش ود ت ا در فرآین د مراقبت و ارائه مراقبت ایمن شرکت داشته باشد. ویژگی های کلیدی آن سن ،فرهنگ ،سطح هوشی بعنوان فاکتورهایی اس ت ک ه در موفقیت فرد ت اثیر گ ذار اس ت و زم انی ک ه بیم ار س رگرم مش ارکت می گردد در واقع پایه و اساس توانمندی شکل می گیرد. اجزاء مورد نیاز برای توانمند کردن بیماران • امکانات و تسهیالت موجود در محیط :بیمار را تشویق به ارتباط باز نم وده و به نحوی مراقبت از خود را در محیطی عاری از سرزنش گسترش دهد. • به منظور خلق چنین محیطی می بایست کارکنان مراقبت بهداشتی می بایست خود را تقویت نموده تا ب ه این نتیج ه برس ند ک ه ارتب اط بیم ار ب ا کارکن ان می تواند برای طرفین موثر باشد. رفتار و چگونگی تغییرآن یکی از استراتژی های بهبود ایمنی بیمار می باشد . ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود تزریقات ایمن • در کش ورهای در ح ال توس عه بیش از %90از بیم اران در وی زیت اولی ه توس ط کارکن ان بهداش تی درم انی ح داقل ی ک تزری ق را دری افت می نماین د .در ان دونزی و تانزانیا مطالعات نشان داده ان د ک ه %70از تزریق ات غیرض روری ب وده ی ا می تواند توسط یک دارویی با فرموالسیون خوراکی جایگزین گردد. • همچنین استفاده مجدد از سرنگ و سوزن میلیونها نفر از مردم را در معرض عف ونت مستقيم (از طريق وسايل آلوده) و يا غير مستقيم (ازطريق ويال دارويي آل وده ) ق رار می دهد. :بیماران تزریق را ترجیح می دهند زیرا بر این باورند • تاثیر آن از داروهای خوراکی سریعتر است. • نظر پزشکان هم این است که تزریق بهترین روش درمان است • تجویز کننده بهتر می داند. • می ترسند سوال کنند و با عدم استقبال تجویز کننده روبرو شوند • فقدن درک انتقال بیماری • فقدان آگاهی در مورد خطرات سر سوزن و سرنگ الوده • به ارائه كننده براي ارائه تزريق ايمن اعتماد می نمایند • سختي مشاهده منبع تجهيزات در طي درمان • سرنگ و سر سوزن ممكن است بسيار گران باشند و فرد بعلت درآمد پايين تجویز را قبول کند. تجویز کننده ها نیز به نوبه خود بیش از حد تزریق تجویز می کنند زیرا بر :این باورند که • باور قوی مبنی بر تاثیر بیشتر تزریقات • فقدان آگاهی در مورد خطرات سر سوزن و سرنگ آلوده )فقدان اطالعات اولیه یا حین کار) • واقعیت یا تصور اینکه بیماران تزریق را ترجیح می دهند • بیماران ممکن است به مراکز دیگر مراجعه کنند. • منافع مالی بیشتری برای سیستم ارائه دهنده خدمت دارد • ارتباط موثر با بیمار بر قرار نمی کنند. تزریق کنندگان اغلب تزریقات با سر سوزن و سرنگ کثیف انجام می دهند زیرا • • • • • • • دسترسی ضعیف به وسایل تزریقات ایمن فقدان بودجه و اعتبارات تمایل به بازیابی برای جلوگیری از اتالف منابع ایزوله بودن کارکنان بهداشتی درمانی از لحاظ حرفه ای و جغرافیایی محدودیت دسترسی به منابع آموزشی و فرصت های توسعه حرفه ای مداوم عدم وجود ساختار نظارت بر اجرا و ارزیابی عدم ارتباط بین بیمار و کارکنان بهداشتی درمانی جمعیت هدف :تجویز کننده ها و تزریق کننده ها • در دسترس قرار دادن راهنماهای ساده و آسان برای اجرا • محاوره بین فردی و ترغیب مشتری برای پذیرش داروهای خوراکی • ارتقاء ارتباطات بین فردی بطوری که تجویز کننده بازتر نسبت به سواالت بیمار برخورد می کند. • احتمال این که نسخ بررسی خواهد شد. • ایجاد باور مبنی بر این که داروهای خوراکی نیز به اندازه شکل تزریقی سریع االثرند. • ایجاد انگیزه و تشویق و پاداش برای خدمات حرفه ای خوب • آموزش قبل و حین خدمت به منظور ارتقاء مهارت برقراری ارتباط جمعیت هدف :بیماران • - استفاده از کلیه ظرفیت های آموزشی در بیمارستان از جمله دستورالعمل آموزشی آگاه سازی بیماران برای ترجیح داروی خوراکی بیماران بخواهند بسته جديد ،تمیز و سالم سرنگ و سرسوزن در مقابل چشمان آنها باز شود ایجاد باور مبنی بر این که آنان دارند از خودشان در قبال آسیب محافظت می نمایند. انتقال تجارب بیمارانی که دچار عوارض ناشی از تزریقات غیر ایمن شده اند (برنامه بیمار برای بیمار) اعتقاد به این که داروی خوراکی ایمن تر است شاخص ها • • • • • وجود راهنمای ملی تزریقات ایمن پیمایش های دوره ای "نسبت بیمارانی که گزارش می شوند که برای یک شرایط معین تزریقات را ترجیح می دهند" پیمایش های دوره ای "اف زايش تع داد بيم اراني ك ه ب ه ياد مي آورن د ك ه سرنگ و سر سوزن براي تزريق از يك بسته نو درآورده شده است". پیمایش های دوره ای "افزايش تع داد بيم اراني ك ه HIVوHBV, HCV را به عنوان عوارض تزريقات غير ايمن شناسايي مي نمايند". پیمایش های دوره ای "نسبت ارائه دهندگانی که HIVو ...را به عن وان عوارض تزريقات غير ايمن می شناسند" تلفیق دارویی ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق دارویی • اين که داروها در درمان و پيش گيري از بيماري ها بسيار مفید و سودمندند به اثبات رسيده است ،اين موفقيت منجر به افزايش چشمگير مصرف داروها گرديده است • متأسفانه اين افزايش مصرف خود به نوعی موجب افزايش مخاطرات ،خطاها و وقایع ناخواسته ناشی از مصرف آن ها نیز شده است .گاهي خطاهايي رخ مي ده)د كه مي توان)د منج)ر ب)ه آسيب و از دست رفتن جان انسان ها گردد ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق دارویی • از سال 2005الي 2006ميالدي وقايع ناخواسته دارويي م)))ورد گزارش به سيستم ملي يادگيري و گزارش دهي انگليس با ميزان 59802از نظر شيوع دومين رده را مابين حوادث گزارش شده به به خود اختصاص داده است. ارتقاء مشارکت بیماران در بهبود فرآیند تلفیق دارویی • در امریکا خطاهای دارویی شایع ترین خطاهای ایمنی بیمار محس))وب می ش))وند که هر سال باعث مرگ چند هزارنفر و آسیب به 1.5میلیون نفر و تحمیل هزینه ای معادل 3.5میلیون دالربه جامعه می شود .برآورد مي شود كه تقريبًا ساليانه در امريكا 7000مورد مرگ در ارتباط با خطاهاي دارويي رخ مي ده د. ميزان بروز وقايع ناخواسته دارويي در هر 100مورد پ ذيرش بيمارس تاني بين 2تا 7نفر است. عوامل مرتبط به بیماران بیماران خاصی به ویژه نسبت به خطاهای دارویی بسیار آسیب پذیرند .این شامل • بیماران با شرایط خاص( مانند :بارداری ،اختالل عملکرد کلیوی و .مشکالت حافظه،)... • بیماران که چندین دارو مصرف می نمایند به ویژه در صورتی که این داروها توسط چن دین پزش ک نس خه شده باشند، • بیماران با مشکالت متعدد سالمتی • بیمارانی که به طور مناسب قادر به برقراری ارتباط نمی باشند ،مانند مبتالیان به اختالالت هوشیاری ،اطفال و کودکان نوپا و بیمارانی که زبان مادری شان متفاوت با کارکنان ارائه کننده خدمات است • از آن جا که در زمان درمان کودکان و اطفال به ویژه نوزادان نیاز ب ه محاسبه دوز دارویی اس ت آن ان در معرض احتمال خطر بسیار باالیی از آسیب های ناشی از خطاهای دارویی قرار دارند • بیمارانی که تمایل به صحبت با ارئه دهنده خدمت ندارند عوامل مرتبط به کارکنان • • • • • • عوامل مرتبط با کارکنان که احتمال خطر ب)))روز خطاهای دارویی را افزایش می ده)))د شامل بی تجربگی ،عجله مانند موقعیت های اضطراری، داشتن چند وظیفه همزمان، کسالت و بی توجهی وفقدان هوشياري مطلوب کارکنان فقدان عادات بررسی و کن))ترل دوباره یا کنترل توسط افراد مختلف نیز می تواند منجر به خطاهای دارویی شود. کار تیمی ضعیف ،ضعف در برقراری ارتباط بین همکاران عدم تمایل به اس))تفاده از وسایل کم))ک حافظ))ه می توانن))د از دالی))ل خطاهای دارویی محسوب شوند. سایر عوامل • عوامل مرتبط با طراحی محیط کار • عوامل مرتبط به طراحی داروها • عوامل مرتبط به نسخه نویسی …. مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری ZÆ¿Zf Z¼Ì ]d ̨̯ { Â^Æ]eZ§ {  ÊËÁYª { ̨¸eÊË {Y Ym |¿YÉZ Zf‡Y ÅÁY|¿ZfYÁ ZžËÓ|ËZ³{ ÂmÁ  É Zf§ Á ,ÊÉ‹Â»M ZfyZÊ {Z ]Y M Z {Ê YÊËËÁ ÁY  Yª{ªÌ¨¸e ̨¸ÊË eÊYm ËY€mY YÉZÉÅZYÅ{Y |¿ZfY |¿ ÁZZÅ f‡Y ¾ËÁZ Óž |ËZ³ÉZ ËÓ|ËÅZyZ ³É ZŎ yZ‹  ½ZËZË^ÅYfvfÅÁ́Æ^ §ZÀ¼ËÁM {ZËÂÌËÁY|¬Ì¨¸f¸¼ ·YÂf|fËZ  ® a   c{Yf É e ÂÌb»Z¯{ Á Áº fÌ Ä ]Ê¿ Z» {Ê fY| Æ ]¯Y » Ì Æ ne  ÊËY~£Á {cÊËÔyY ÁYc|e ÔyY Ž |e ÌzŒe ÌzeY  Y‚§ §Y¹¿ Y¹€¿ ÄÊ¿ Ä]Ê ZÊfY ¿Z»{Ê |ǢY f‹Y ÌÆne |Æ]‚¯Y€»‚ÌÆne  :d »Ôc»|y½Z Z|y½Z À¯Z À̄¯dZ̄d»|y¾ |y¾¼ ¼“Ád Ád |yÁ »|yÁ|]ºœÀ» |º À  » M ÄÌ ·ÁYd Z 24Ê {€j¯Y j¯Y|u¾°¼ |u¾ °¼»Ê ÊËÁYËÄ ÁY r zË {ÄrzË  Ze¾Ë Z fÆ e¾~yY ˀfÆ]~yY d ̼ÅY{  » {  Ë~a Ã|ÀÀ̄Ä{½Y W YYÌ̤ Z¼Ì]Ê e¹ŹÀ ËÁY Å{c ½YZ Z¼ ŸÔ—Y ÌÊ˞»Z ÁYcmÁ¶»Z ZÔYZm¯µZ Á¶Z̄µZ ¬f¿Y¬f¿Y d ̼ÅY { » {  ) Z¼Ì]ÌyeÁÊz¾ÌÁ ]¾ Ì]ÁÊ Ê¿Zf¿Zf‡Z Z¼Ì¾ÌµZ ¼Ì]¾ Ì]µZ ¬f¿Y¬f¿Y (d »|y ¾°¼ÊË » Á YÄ { r zË Z  e ¾ ]~yY  ËfÆ {Ã{Y ~yYÿ YÂZ¿yÁZ ZyÁZ¼ ¼Ì]d Ìd¯Z ¯Z \ Œ»\ ¸mdÆ ¸md mÆm  :{ ÂyZÁ ] ÊZ ]ZˁY ËY  مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری Ä]{  ÂyZ] ÄW YY  Á½ZÀ¯Z°´¿¿ÁY {Ê ] Zà ] Y¼Å , ZÅdyZË ÄÌÆec ] Z¿  ¶¼ ·YÂf{ ÉYmYc ]c Z¿µÂ Zœ¿ XµÂXˆ»{Z Z̄ÂM Á ¯‰ Â»MÁ ½ZÀ̄ Z̄ :¾¼ËYÊ¿ZZ » ÉZ§ { ZnËY   {d »Ôc»|y½Z Z|y½Z À¯Z À̄¯–Z̄ ‡Âe eÊËÊË ÁÁY Yª {ªÌ¨¸ ̨¸ed̼ edÅ̼ÅY YZZ^eZ]•Y½Y Z^e Y Z¼{½Y ̽ÂZ ¼¿¼Ì]½{¼¿ ÃZ³M ÃZ³M  ÊËÁYÉZ { ÅZyÁ½Y ]½Y Ìł̻Š Z̄ ÅZ¯ ³| »ZÂy Zfa  Ê´¿Zyc»Êf¿ Zv¨|À €fÀË¿YZž]Z Êf¿À»Y fÀËÃ{Z YZÀY¨f‡Y ÃZ̈fYZZ]   Z¼Ì]Ë~aÁ| Ê ]{ʋÂ»MÉ M ÉZÅÂÁ ZÅ‹Á€]   Z¼Ì]Ë~aÁ| Ê ]{ʋÂ»MÉ M ÉZź ¸Ì§ËZ¼ Zź¸ ¿ ̧Š ËZ¼¿  )ÌyeÁÉfY]Y a† a (ʸ^«ÉZÅÁY¥ { » À» Ê]À^ »½YZ¼Ì ]Ä|̯Z ] e شاخص ها • وجود راهنمای ملی تلفیق دارویی • وجود برنامه های آموزشی در مدیا • درصد وجود فرم های تلفیق دارویی در بخش های بستری و سرپایی • درصد برگزاری آموزش های ضمن خدمت بیماران ‏آگاه سازی بیماران در ارائه شرح حال دارویی به پزشک معالج در بخش سرپایی یا بستری بروشور آموزش بیمار آموزش چهره به چهره نمایش فیلم آموزشی در ابتدای پذیرش به بیماران بستری در صورت امکان ‏ایجاد ترس از تداخالت دارویی رضایت­سنجی از بیماران شناسايي بيماران • عدم شناسايي صحيح بيماران در مراكز ارائه كننده خدمات سالمت منجر به ب)))روز خطاهاي دارويي ،پروسیجرها و اعمال ج راحي ب ر روي فرد نادرس ت و موض ع نادرس ت، خطاهای مرتبط به انتقال خون ،خطا در زمینه آزمايشات تشخیصی و تحويل ن وزاد به خانواده اشتباه و مواردی از این دست می شود • نه تنها سبب بی اعتمادی بیمار به نظام ارائه کننده خدمات می گردد بلک))ه طی))ف بس))یار وسیع و متفاوتی از عواقب را نیز در پی دارد ت))ا ح))دی ک))ه در ب))رخی م))وارد ح))وادث ن))اگوار وآسیب و صدمات دائمی و غیر قابل جبران و حتی مرگ بیماران نیز گزارش شده است. شناسايي بيماران • ایمنی بیمار اتفاقات و حوادث نزدیک به خطای ناش))ی از ع))دم شناسایی ص))حیح بیمار را به عنوان چالش جهانی مطرح می نماید و با توج))ه ب))ه زیان و آس))یب های حاصله از این امر ،اجتناب از بروز اشتباهات ناشی از ع دم شناسايي صحيح بيماران هدف کلیدی و نقطه ثقل بهبود برنامه های ایم نی بیمار تمامی انجمن ها ،اتحادیه ها و آژانس های عمده ایمنی بیماردر سراسر جهان قرار گرفته است. شناسايي بيماران • میزان بروز اتفاقات ناخواسته مرتبط به ایم))نی بیمار درکش))ور انگلیس 850000 مورد از کل 8میلیون مورد بستری سالیانه می باشد ک))ه هزین))ه روزهای اض))افی بستری ناشی از آن رقمی بالغ بر 2بیلیون پوند تخمین زده می شود . • این موضوع دردوره زمانی بین فوریه 2006تا ژانویه 2007بیش از 24382مورد گزارش شده است که بیش از 2900مورد آن در ارتباط با دستبندهای شناسایی و کاربرد آن بوده است. شناسايي بيماران • ، اگرچه هزینه واقعی ناشی از عدم تطبیق صحیح بیماران و طرح درمانی آنان برآورد نگردیده است ولی تخمین زده می شود 10درصد دوره بستری بیماران در بیمارستان ها ی انگلیس به نحوی ناشی ازخطا در شناسایی بیماران بوده که %50این موارد نیز قابل پیش گیری است • دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬ها: ‏آموزش منظم بدو خدمت و ضمن خدمت کارکنان خدمات سالمت وجود شاخص های تبعیت از راهنمای شناسایی صحیح بیمار در ابعاد آموزشی و رفتاری ب ویژه در تحوی ل نوزاد ،بخش ویژه ، ICUبانک خون ،آزمایشگاه و تصویر برداری در مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپایی ‏وج ود گای دالین ه ا و اس تانداردهای اج رایی شناس ایی ص حیح بیم ار در مراک ز بهداش تی درم انی و بخش سرپایی رعایت دستورالعمل شناسایی صحیح بیمار و یاد آوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان • ایجاد فضای سازمانی ایمن توسط مراکز بهداشتی درمانی و بخش سرپایی: • ایجاد یک محیط سازمانی تسهیل کننده برای ارتقاء آگاهی در مورد مسائل ایمنی بیمار که شناسایی صحیح بیمار در آن جزء اولویت های باال باشد ،از طریق: •پرستار خوشامدگو •آموزش به بیمار در خصوص پالن درمان • بروشورهای آموزشی قبل از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی و اعمال جراحی و زایمان •آموزش چهره به چهره به مادران و یا همراه نوزادان بستری • ظرفیت سازی کادر درمان مبنی بر ترویج فرهنگ مشارکت و پذیرش تذکرات بیمار و همراهان در ارتباط با اجرای صحیح اقدامات تشخیصی و درمانی و اعمال جراحی و زایمان جمعیت هدف :بیماران • دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬ها بدو پذیرش (زمان تحویل دست بند شناسایی): ‏آگاه سازی بیماران از اهمیت نقش آنان در اجرای صحیح اقدامات تشخیصی درمانی: •بروشور آموزش بیمار در موارد عام •آموزش چهره به چهره در موارد خاص ‏قبل از انجام اقدامات تشخیصی و درمانی پر خطر یا تهاجمی و اعمال جراحی و زایمان: ‏تطبیق مورد برنامه ریزی شده با پالن درمانی توسط خود بیمار یا همراهان با پرستار مسئول بیمار (بیمار به عنوان ناظر صحت انجام اقدامات) ‏انتقال تجارب بیمارانی که دچار تبعات ناشی از عدم شناسایی صحیح بیمار شده¬اند (برنامه بیمار برای بیمار) ‏رضایت¬سنجی از بیماران بهداشت دست • یک اصطالح کلی است که به اقدامات مربوط ب ه تم یزی دست مرتبط می باشد که شامل شستن دس ت با آب و صابون ویا مالش دست با محلول بنیان الکلی با ه دف کاهش یا مهار رشد میکروارگانیس م ها روی دس ت می باشد. ‏Hand hygiene • بهداشت دست عفونت های ناشی از خدمات سالمت یکی ازمهم ترین خطاهای پزشکی می باشد که تهدید عمده ای برای ایمنی بیمار در سراسر جهان محسوب می شوند. سازمان جهانی بهداش ت عف ونت ناش ی از خ دمات س المت (عف ونت بیمارس تانی) را ابتال بیمار به عفونتی که • به آن دلیل در بیمارستان بستری نشده ، •در زمان پذیرش به آن مبتال نباشد ، •بیماری بیمار در دوره کمون خود نباشد •عفونت اكتسابي از بیمارستان که بعد از ترخیص بیمار از بیمارستان ظاهر شده •و عفونت های شغلي ما بین کارکنان مراکز خدمات سالمت را شامل می گردد. .از هر 100بیمار بس تری ،ح درکشورهای توسعه یافته و 10بیمار در کش داقل 7بیمار ورهای در حال توسعه مبتال به عفونتهای ناشی از مراقبت می شوند • .در میان بیماران بدحال و آسیب پذیر در واحد مراقبت های ویژه ،این رقم به حدود 30در هر 100نفر افزایش می یابد . • رعایت بهداش ت دس ت مهم ترین و م وثرترین معیار کنترل عفونت برای پیشگیری از انتشار میکروارگانیسم های مسبب عفونت های ناشی از خ دمات س المت می باشد مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان­ها وجود گایدالین ها ،پروتکل ها و استانداردهای اجرایی بهداشت دست رعایت بهداشت دست بر اساس اندیکاسیون و یاد آوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان آموزش در راستای ظرفیت سازی در کارکنان جهت پذیرش تذکر بیماران در راستای رعایت بهداشت دست تعیین شاخص های رعایت بهداشت دست در ابعاد آموزشی ،ساختاری و رفتاری وجود امکانات بهداشت دست آب سالم حوله صابون دسترسی محلول مالش با بنیان الکلی در محل مراقبت از بیمار جهت کارکنان جهت بیمار ‏آموزش منظم بدو خدمت و ضمن خدمت کارکنان خدمات سالمت : در مورد اهمیت بهداشت دست ،برای " 5موقعیت من برای بهداشت دست " و روش های صحیح hand rubbingو شستن دست به تمام کارکنان مراقبت های بهداشتی آموزش در راستای ظرفیت سازی در کارکنان جهت پذیرش تذکر بیماران در راستای رعایت بهداشت دست. ارزیابی و بازخورد نظارت بر رعایت اصول بهداشت دست و زیرساخت ها ،همراه با بررسی دانش و نگرش کارکنان مراقبت های بهداشتی ارائه بازخورد به کارکنان و آموزش کادر مسئول نظارت بر بهداشت دست. ‏یادآورها در محل کار یادآور رعایت بهداشت دست و اندیکاسیون­های مناسب و روش صحیح انجام آن جهت کارکنان جهت بیماران ایجاد فضای سازمانی ایمن ، از طریق: • آگاه نمودن بیماران در ارتباط با اهمیت رعایت بهداشت دست توسط کارکنان خدمات سالمت در کاهش میزان بروز عفونت های بیمارستانی توسط oپرستار خوشامدگو oبا استفاده از منابع اینترنتی مانند صفحات خانگی oبروشورهای آموزشی در بدو پذیرش بیمار oنمایش فیلم های آموزشی در بدو پذیرش بیمار همکاری با بیماران و نهاد های مربوط به بیمار به عنوان ناظران اصلی و دائمی چگونگی رعایت بهداشت دست. جمعیت هدف بیماران ‏آگاه سازی بیماران جهت رعایت بهداشت دست خود قبل از خوردن غذا و دارو و بعد از استفاده از دستشویی از طریق: ‏یادآورها در محل ارائه مراقبت ‏بروشور آموزش بیمار ‏آموزش چهره به چهره ‏توانمند سازی بیماران در مورد رعایت بهداشت دست با استفاده از منابع اینترنتی مانند صفحات خانگی ‏نمایش فیلم آموزشی در ابتدای پذیرش به بیماران بستری در صورت امکان شاخص ها ‏وجود راهنمای ملی بهداشت دست پیمایش های دوره ای " نرخ عفونتهای بیمارستانی" و نرخ بیمارانی که دچار مرگ و میر ناشی از این عفونتها می شوند پیمایش های دوره ای "اندازه گیری دوره ای میزان تبعیت کارکنان بهداشتی درمانی ا ز راهنمای ملی بهداشت دست" پیمایش های دوره ای "نسبت بیماران و یا همراهان بیمار که به حقوق خود مبنی بر رعایت بهداشت دست توسط کارکنان آگاه می باشند " پیمایش های دوره ای "نسبت بیماران و یا همراهان بیمار که به ارائه کنندگان مراقبت جهت رعایت بهداشت دست تذکر می دهند" ‏پیمایش های دوره ای "نرخ رعایت بهداشت دست در بیماران بستری" ‏پیمایش های دوره ای"وجود یادآورهای آموزشی رعایت بهداشت دست" رضایت اگاهانه • رض ایت آگاهان ه ب ه بیم اران /مش تریان اج ازه می ده د ت ا ب ا مشارکت کادر حرفه ای درمان در ارتباط ب ا م داخالت درم انی و خطرات ناش ي از آن ه ا تص میم گ یری نماین د .این م داخالت ممکن اس ت ش امل ی ک دوره دارو درم انی ی ا ی ک پروس یجر تهاجمی باشد. رضایت اگاهانه • در حقیقت توص یه ب ه بیم اران در زم ان دادن دارو ی ا انج ام م داخالت درم انی مؤی د مفهوم احترام به اختیار و آزادی عمل می باشد .احترام به اختیار و آزادی عمل به ح ق فرد برای انتخاب و عمل بر اساس ارزش ها و نظام باورهای خود اشاره دارد. • این مفه وم ب دان معناس ت ک ه ه ر گون ه دخ الت در گزین ه ی انتخ ابی بیم اران ب رای متخصصین سالمت مغایر با اخالق حرفه ای است مگر در مورد بیماران بی ه وش ی ا بيماراني كه در موقعیت های تهدید کننده زندگی قرار دارند. رضایت اگاهانه • فرآیند رضایت دو مرحله اصلی دارد :عناصری ک ه بیم ار را آگ اه می س ازد و عناص ری ک ه توانایی فرآیند تصمیم گیری را در بیمار ایجاد می کند. عواملی که بیمار را آگاه می نماید ،مشتمل بر اطالعات ارائه شده ب ه بیم ار توس ط متخصص ين خدمات سالمت و نيز توانایی درک آن توسط بیماران است . عناصری که بیمار را قادر به تصمیم گیری می نماید ش امل زم ان ب رای درك اطالع ات داده ش ده و احتم اًال مش ورت ب ا خ انواده /مراق بین ،فرص ت ب رای انتخ اب آزاد و از روی اختی ار وصالحیت ارائه کنندگان خدمت است. :بیمار الزم است چه نکاتی را بداند • تشخیص یا مشکل اصلی این مورد شامل نتایج آزمایشات و پروسیجرها می باشد .بدون تش خیص یا ارزیابی از این که مشکل چیست ،اتخاذ تصمیم در خصوص منافع ناشي از درمان یا راه حل ها سخت است .در ص ورتی ک ه درم ان جنبه اكتشافي دارد بایستی به بیمار گفته شود. :بیمار الزم است چه نکاتی را بداند • درجه عدم قطعیت تشخیص یا مشکل • به ط ور ذاتي ،ارائ ه خ دمات س المت ب ا درج ه ای از خط ا ت وأم می باشد .از آن جا که با گذشت زمان و نمايان شدن ه ر چ ه بيش تر نش انه ها ،عالیم و اطالعات مرتبط به بيماري ،ممکن است تش خیص بيم ار تأیید شده یا تغییر یاب د ،ی ا مش کل دوب اره فرمول ه ش ود ،ل ذا در می ان گذاردن عدم قطعیت به بیمار از الزامات است. :بیمار الزم است چه نکاتی را بداند • خطرات توأم با درمان و یا راهكار به منظور تصمیم گ یری مناس ب ،بیم اران نی از ب ه آگ اهی از ه ر گون ه عوارض جانبی یا مشکالت ناش ي از درم ان ی ا پروس یجر ،پیام دهای احتمالی مؤثر بر سالمت جسمانی /روانی خود ،ماهیت خطرات ناش ي از درمان یا راه حل برنامه ری زی ش ده و همچ نين نت ایج و ع وارض احتمالی ناشی از عدم درمان دارند. :بیمار الزم است چه نکاتی را بداند • الزامی است بیماران از گزینه ها ي متعدد درمانی و ن))ه فق))ط گزینه مطلوب پزش))ك آگ))اه ش))وند ل))ذا ب))ه ص))ورت اختصاص))ی دانستن موارد ذیل برای بیماران ضرورت دارد: :بیمار الزم است چه نکاتی را بداند ‏ درمان پیشنهادی ‏ منافع مورد انتظار ‏ زمان شروع درمان ‏ طول درمان ‏ هزینه درمان ‏ روش درمانی جایگزین که ممکن است در نظر گرفته شده باشد ‏ منافع درمان ‏ خطرات ناشی از عدم دریافت درمان چرا که برخی از درمان ها ،با وجود این که واجد خطرات معی نی می باش ند ،لیکن از عدم دریافت درمان به دلیل عوارضي كه بر جاي مي ماند ،بهترند. • اطالعات درخصوص زمان بهبودی مورد انتظار • نوع درمان یا تصمیمی که در مورد درمان یا پروسیجر گرفته می شود ممکن اس))ت تحت ت))أثیر سایر عوامل زندگی بیمار نظیر استخدام ،مسئولیت های خانوادگی ،نگرانی های مالی و محل دریافت درمان قرار گیرد. • نام ،سمت ،صالحیت فنی وتجربه کادرخدمات سالمت ارائه کننده مراقبت و درمان .زمانی که پزشك بی تجربه است ،نظارت اهمیت بیشتری می یابد و لذا اطالعات مرتب))ط ب))ه نظ))ارت ممکن است بخشی از تبادل اطالعات محسوب گردد. • وجود و هزینه های خدمت یا داروهای مورد لزوم • بیماران ممکن است نیاز به خدمات اضافه داش))ته باش))ند مثًال در ب))رخی م))وارد ممکن اس))ت بیماران در حین بهبودی نیاز به کمک های غیر درمانی داشته که این کمک ها می توان))د از رسانیدن بيمارسرپایی که نیاز به بیهوشی داشته به خانه تا گرفتن داروها برای وی یا کم))ک در انجام کارهای خانه به بیماری که جراحی عمده داشته متفاوت باشد .درمان های معی)))نی نیز ممکن است مستلزم یک سری اقدامات پيگيري باشند. برای معتبربودن ،رضایت آگاهانه بیمار از :جمله اصول خاصی که باید رعایت شود • بیمار دارای ظرفیت (توانایی) تصمیم گیری در مورد این موضوع خاص در زمان خاص باشد ،و تحت تاثیر شرایط درمانی و یا مواد مخدر و یا الکل نباشد. • رضایت به طور داوطلبانه و فارغ از نفوذ ناروا توسط خانواده ،کارکنان پزشکی یا دیگر افراد تاثیر گذار است. • بحث بین بیمار و پزشک شفاف ،متعادل و دو طرفه است، • بیمار به وضوح قادر به درک اطالعات است زیرا به زبان بیمار و توسط مفاهیمی که بیمار می تواند درک کن ارائه می شود.. • • دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬ها ‏وجود گایدالین ها ،فرم ها و استانداردهای اجرایی رعایت اخذ رضایت آگاهانه از بیمار و یادآوری منافع به گروه تحت راهبری ایشان ‏ترغیب کادر حرفه ای درمان به صورت همه جانبه ،نسبت به بكاربستن خدمات سالمت مبتنی بر شواهد توسط دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان ‏شاخص های اخذ رضایت آگاهانه در ابعاد آموزشی و رفتاری ‏ایجاد باور مبنی بر اهمیت جلب مشارکت بیماران و در نتیجه کاهش شکایت بیماران ‏همکاری با بیماران و سازمان پزشکی قانونی و نظام پزشکی دفاتر بهبود کیفیت بیمارستان¬ها ‏آگاه سازی بیماران از حقوق خود به وسیله¬ی: ‏منشور حقوق بیمار ‏بروشور آموزش بیمار در موارد عام ‏آموزش چهره به چهره در موارد خاص ‏توانمند سازی بیماران برای مشارکت در تصمیمات درمانی انتقال تجارب بیمارانی که دچار تبعات ناشی از عدم مشارکت در فرآیند درمانی خود شده اند (برنامه بیمار برای بیمار) ‏رضایت¬سنجی از بیماران

51,000 تومان