صفحه 1:
صفحه 2:
دانشگاه فرهنگیان
پردیس حضرت فاطمه زهرا اهواز
درس : ارزشیابی آموزشی
استاد : سر کار خیاط
تهیه کنندگان:
حلیمه سواعدی
ليلا مقدمى
احلام عبيداوى اا
صفحه 3:
ارزشیابی از آموزشگاه:
منظور این است که تعیین شود هدق های پیش بیتی شده برای آموزشگاه به چه میزانی تحقیق بافته آند و نقاط
قوت و ضعف کدامند.
- در برگیرنده ارزشیابی از کل برنامه آموزشگاه و مستلزم گردآوری اطلاعات لازم درباره همه جنبه های
آموزشگاه است.
- یکی از مهم ترین جنبه های آن برنامه آزمون آموزشگاه است. پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و دانشجوبان
مهم ترین بخش برنامه آزمون و منبع کسب اطلاعات است.
صفحه 4:
علاوه بر آزمون های متداول پیشرفت تحصیلی و متغیرهای شخصیتی کاربرد پرسش نامه های
مختلف . مصاحبه و مشاهده از طریق آنها اطلاعات لازم از همه افراد و کارکنان آموزشگاه به دست مى
آید ضروری هستند .
Ga? we
١ بر
صفحه 5:
ارزشیابی از آموزشگاه:
تلو نت یی رنه
منظور این است که تعیین شود هدفهای پیش آ انى
پیش بینی شده برای آموزشگاه به چه میزانی ت
تحقق يافته اند و نقاط قوت و ضعة
قوت و ضعف کدامند.
ths بسک
۲
eee وت به
—
صفحه 6:
کارنان آموزشگاه:
شامل ارزشيابى از همه كسانى كه به طور مستقيم يا غير مستقيم مسئول بازده هاى آموزشى موسسه آموزشى هستند. هر جند كه ابن ارزيابى به منظور تعبين ميزا|
- مهم ترين نوع ابن ارزشيابى ارزشيابى از معلم است و سابر افرادى كه در بالابردن سطء اد مانند ديرا ن و مت
صفحه 7:
صفحه 8:
پیچیده ترین نوع ارزشیابی . ارزشیابی از کارکنان به ویژه معلم است علت کم اعتباری و بی دقتی وسایل و
روش های اندازه گیری و سنجش مورد استفاده در اين نوع ارزشیابی است.
.كت پیشنهاد متخصصان ارزشيلبى معلم : بليد از همه
7- منلبع اطلاعلتى موجود داده هاى لازم رلبه دست
آورد و قضاوت نهایی براساس ترکیبی از آنها باشد.
صفحه 9:
ارزشیابی وابسته به ملاک ( ارزشیابی ملاکی) :
معيار يا ملاك از بيش تعيين مى شوند . عملكرد يادكيرنده با توجه به آن مورد قضاوت قرار مى كيرند. از آزمون شوندكان اننظار مى رود كه به هدفهاى آموزشى معينى دست
.بيدا كنند. تعيين مى كند كه آبادانش آموزان يا دانشجويان مطالب و هدفهايى كه قرار بوده بباموزند به ميزان دلخواه آموخته انه يانه .
ای وش
صفحه 10:
ارزشیابی ملاکی و آزمون مبتنی بر ملاک مطلق به طور عمده در سنجش پیشرفت تحصیلی که به منظور تعیین
میزان موفقیت یادگیرندگان در رسیدن به هدفهای آموزشی اجرا می شوند مورد استفاده قرار مى كيرند.
صفحه 11:
از
adn) fads,
a nt امش تین ده ول
مت رید آن بمب شاوی ها ویس
عى تا تين كد شرفت يك فش أو نسي به قش قز دكر ly رد ماني تبن مشخص كرد ك يشفت يك اش أ بت بدا یآ چه وش دا شد دكن لست
صفحه 12:
مقایسه ارزشیابی ملاکی با هنجاری
ملاکی
-١ هدف عمده كين است كه تعيين شوميك دلفش آموزنيا دافشجو
ل Oe te
Reale Lone ele Le eae te vs ea
Coo ا ا ا a)
000
۳- در این نوع ارزشیابی معیار یا ملاک ارزشیابی از 0000
عملکرد فراگیر در آزمون با توجه به آن ملاک مهرد قضاوت قرار می کیرد .
هنجاری
۱
تسا ۱3
1- درلمين روش عى توان تعيبن كرد كه بيشرفت فراكير نسبت
den لل ا 1ن
بيشرفتىيك دلنش آموز نسبتببه هدف هاى آموزشى جكونه
[1111111111111 ree ean Pree en
مطلق بر اساس نوعى ملاك نسبى طراحى شده است سبه اين
011111 1 1 117
صفحه 13:
ارشیابی آغازین(سنجش آغازین)
.نخستین ارزشیابی معلم که پیش از انجام فعالیت های آموزشی او به اجرا در می آید گویند
۱- آیا بادگیرندگان بردانش ها و مهارتهای پیش نیاز درس تازه از قبل تسلط یافته اند؟
این نوع ارزشیابی برای
پاسخ به دو پرسش
استفاده می شود.
۲- بادگیرندگان چه مقدار از هدف ها و محتوای درس تازه را قبلا یاد گرفته اند؟
صفحه 14:
آزمون آمادگی یا آزمون
رفتارهای ورودی! آيا
یادگیرندگان پیش نیاز های
درس را آ:
خته اند؟
برای افزایش آمادگی
آموزش و تمرین بدهید
ارزشیابی آغازین
نقش ارزشیابی آغازین در
تصمیمات آموزشی
آموزش خود را آغاز كنيد
آزمون جایابی با پیش
آزمون/آیا بعضی از
یادگیرندگان مطالبی از درس
تازه را از پیش می دانند؟
7
بله
إيادكيرندكان رابه سطح
بالاترى ارتقا دهيد وبا
توجه به ميزان اطلاعاتشان
به بندى كنيد
صفحه 15:
Le
ارزنیابی تکوینی:
آنچه عمدتبه منظور کمک به اصلاح موضوع مورد ارزشيابى يعنى برنامه يا روش آموزشى مورد استفاده قرار ميكيرد.
١+نصوواتهاى رازليهرىبيكب:مجهوعهكتابجه ى خود اموز.
۲- یک برنامه آموزشی «باز» تازه تدوین شده كه gy gui كنندكان آن مى كوشند نا عناصر مؤثر آن را مشخص كنند
صفحه 16:
دوریم وی رس و
عله مويق ی یم ی یلا ی
نعو ی ی یت رن ی
لعي لوو هيعد درو بنع عع ل
سرد دلوم
صفحه 17:
a>
oe
GS
Co
ارزشيابى نشخيصى:
فر وين أموزش جام مى كيرد
هد ين وزشيلى تشخيس مشكلات يلاكيرى دائش أموزان لست
ب لرزشيلى زع مورد لستفاده قو مى كيرد كه معل بامشكلات ميرم و مكورى هر مورد يك يجن اقش وز رورو مى شود كه بارش هلى املاح معمول زشيلى تكوينى قلل رف ند
صفحه 18:
تفاوت آزمونهای تشخیصی با آزمونهای پیشرفت تحصیلی
تفاوت آزمونهای تشخیصی با آزمونهای پیشرفت تحصیلی در آن است که آزمونهای پیشرفت تحصیلی . پیشرفت
يا توفیق دلنش آموزان را در درسهای مختلف هی سنجند آما آزمونهای تشخیصی توصیف کاملی از نقاط قوت
وضعف پادگیرندگان در زمینه های مهایتی خاصبه دست ی دهند. ارزشیلبی تشخیصی علاوه بر تشخیص دادن
مشکلات باذگیری به دانش آموزان باید بتوانذ روشهای مناسب رفع مشکلات را نیز به معلمان نشان دهند
صفحه 19: