صفحه 1:
صفحه 2:
ash ی 2
Psi seu
i:
2
توا و
رن هآ موزش ورسازی ملع =
Cee
Ee 2 82 0 یگ
صفحه 3:
ارزشیابی آموزشی یکی از کارکردهای مدیریت آموزشی منظور می شود بازرگان 4۸۳۷۴
ابن كاركرد بايد بر ديكر کار کردهای مدبریت سازمانهای آموزشی اشراف داشته باشد
زیرا باعث تحقق هدفهای نظام آموزشی می شود.
as
((كار آمد كردن نظام آموزشی
صفحه 4:
نظام ارزشیابی در واقع به عنوان زیر نظامی از نظام آموزشی هست که در
شناسایی مشکلات نظام آموزشی و کاستیها. طراحی و تنظیم برنامه و اجرای
برنامه نقش وبژهای دارد. انجام این نقش مستلزم استفاده از داده ها و
اطلاعات ارزشیابی است
تعریف نظام اطلاعات مدیریت آموزشی با ناما
مجموعه ای است از داده های کمی a درباره درونداد . فرآیند »
محصول , برونداد و پیامدهای نظام آموزشی که میتوان آنها را به گونه
cla مختلف به نظم در آورد » به طوری که با تحلیل داده ها . اطلاعات لازم
برای ارزشیابی و در نتیجه تصمیم گیری های مربوط به اداره امور نظام
آموزشی را فراهم آورد
صفحه 5:
داده های کمی و کیفی درباره درونداد. فرآیند. محصول. برونداد و پیامدهای
نظام آموزشی با تحلیل داده که منجر به تولید اطلاعات ارزشیابی میشود و
این اطلاعات ارزشیابی منجر به تصمیم گیری های مربوط به اداره امور میشود
هدف نامآ به همتنیدن . مرتبط ساختن و عرضه داده ها و اطلاعات مورد نیاز
برنامه ريزى و مديريت نظام اموزشى است.
طراحى و استقرار اين نظام در مراكز و سازمان ها باعث شفافيت فعاليتهاى
آموزشی و در نتیجه کارابی بيشتر مى شود
صفحه 6:
#اصولی که برای به هم تنیدن داده های آموزشی منظور می شوند عبار تند از
.به هم تنيدزدادمهاىمربوط به عولم نظام لمويشى( 1 ا
| به هم تسنید رفولین گردآوری ی ردازشو تحلیلهاده ها (3 (
(۲ قبط ساحتن تولید کصدکان وانتفاده که کاناز داد ها — »
۳۹
ee |
صفحه 7:
داده ها
اطلاعات
پایگاه داده ها
هدف ها
a ۹ راهبردها
» مغ 3 4
» مفاهيم اساسى در نظام 4 neue
اطلاعات مدیریت
Cui 7 ۹ تولید کنندگان اطلاعات
مصرف کنندگان اطلاعات
قضاوت و تصمیم گیری های آموزشی
تصمیمات مبتنی بر اطلاعات
اطلاعات مبتنی بر پژوهش
صفحه 8:
7 کل 0[
تعییردادهها و لطلاعانمورد نیاز ۰ 1
تعییرداده ها و لطلصهانموجود .2
تحلی(د ادههایموجود و عرضه لطلعا تب پلیسرآو ردنب خشیاز نیازهاملطلعلنی 3
بسه منظور ارزشیلبیآموزشی
تسعییرد ادمهلییکه بساید بسرلساسنیازهایارزشیابیسه طور ویژه گرد آویی 4
شوج نظام يليكامهاودادم ها.5
کردآویوو به نظمدر آوردرداده هاء6 A
تحلیلدادد ها و تدویرگ زارشتسحلیلیب | تسوجه بسه هدفارزشیلبی آموزتن
تدویرگ زارشهایت حلیلی|دوایوو موضوعیبه م نظویقضاوتو ,8
تصمیم گیری جهت ارتقای مستمر کیفیت نظام آموزشی Se
صفحه 9:
در مرحله اول عوامل مورد ارزیابی مشخص مى شوند |
5
در مرحله دوم باید داده های خام يا تحلیل شده (اطلاعات) درباره . ۰
عامل های مورد نظر را جستجو کرد( بلید به تعریف نشانگرها پرداخت تا ,
x اساس آن ها بتوان به سهولت داده های مورد نیاز را تشخیص داد)
مرحله سوم داده های موجود درباره عامل مورد ارزشیابی مهیا
شده و تحلیل می شود تا به سوالهای ارزشیابی پاسخ داده شود
مرحله چهارم کمبود داده ها مشخص می شود ..
صفحه 10:
#در مرحله پنجم هشت عامل در نظام و پایگاه داده ها وجود دارد که عبار تند از
بادگیرند کان(دلنثآًموزلر/ دلنشجویان/ شسرکنک نند گا6- 1
زو کارک تانب شتیبنیدآمو زگارلر/ دبیرلر/لعضایهیثتعلمیو سایر) 2
بسرنامه دیسیو مواد آموزشی 3
پیشرفنو ایتقایتحصیلی.4
تجهیزلتو تسهیلانآموزشی.5
بازده نظام آموزشی ۶۰
منابع مالی و هزینه ها ۷۰
عوامل برونی ۸۰
صفحه 11:
مرحله ششم نوع-تحلیل داده ها مشخص می شود
مرحله هفتم از طراحی و استقرار نظام اطلاعات آموزشی گزارشهای تحلیلی تدوین میشود
این گزارشها بروندادهای نظام اطلاعاتی است
سه ماهه شش ماهه با سالانه انجام میشود
سه ماهه ارزشیابی پیشرفت فعالیت های آموزشی
شش ماهه با سالانه قضاوت درباره اجزای نظام آموزشی یاکلیت آن است
صفحه 12:
عرضه گزارش ها میتواند در این زمینه موثر باشد
:اين كزارشها در صورت دارا بودن شرايط زير مفیدند
ولحد هاءآموزشیمورد مشاهده را که دارلیبا لثريزو ياييرةريرعملكرد هستند )1
ویژگیهاوولحد آموزشیبا عملکرد پاییرو بالارا آشکار کند (2
لطاهاسلازم برلیلقللم در جهرتةایک یفیتوا دلشته باشند که ولحد لمويشى 3
کارا ی Bi
—_
صفحه 13:
پایگاه دادههای لازم برای ایجاد اطلاعات
ابتدا باید هدف سازمان از ایجاد نظام اطلاعات مدیریت آموزشی (bb) مشخص شود
برای انجام اين مهم چهار ><
جنبه را باید مد نظر قرار داد:
عد يه
صفحه 14:
در هر سازمان آموزشی بر اثر اجرای فعالیتهای
آموزشی برخی داده ها تولید می شوند مثلا
اطلاعاتی که در یک نیمسال از دانشجویان . _
گردآوری میشود چهارچوب کاری سازمان در آن
ترم را مشخص میکنند
همانطور که قبلاً گفته شد دادههای موجود( کمی و
کیفی) شناسایی شده پایگاه داده ها تنظیم شده
تا اطلاعات مورد نیاز به دست آید
صفحه 15:
جهت تسهیل ارزیابی درونی باید چند پایگاه داده مورد نظر قرار گیرد بازرکان ٩۳۷۴
BB Pepe pe Was geval pene YS esOc) ON ot
SPO LP PE PET Py PP PRP Ai
BD Pepe sere Rtn Cee pre ae ا aK) RS a ey
يليكاه داهم هاومربوط به سايماندهيو مديريل4
5( پلیگاه دادههایمربوط به دلنشآموختگان
این پنج پایگاه با توجه به هدف ارزشیابی و ابعاد اطلاعاتی طراحی می شوند rds
ا
x
صفحه 16:
صفحه 17:
شامل داده هایی است که می توان با استفاده از آنها اطلاعات
مربوط به نشانگرهای برابری فرصت های آموزشی و پیشرفت
تحصیلی را به دست آورد
با توجه به هدف نظام و هدف ارزشیابی اقا برای ایجاد پایگاه
داده مربوط به یادگیرندگان ٩ ناما باید مشخص کند که برای
کدام مقطع آموزشی طراحی شده است
صفحه 18:
اكر نظام مربوط به نظام عمومی کشور باشد. در این پایگاه. داده های
مربوط به عناوین و ویژگیهای کتابهای رسمی. میزان چاپ و تعداد نسخه
های منتشر در هر سال مد نظر است.
پایگاه داده های مربوط به سازماندهی و مدیریت
در این پایگاه داده های مربوط به ساختار سازمانی و سازماندهی نظام
آموزشی منظور می شود
پس از تنظیم پایگاه داده ها باید داده های آنها تحلیل شود وگزارشم 4
مورد نیاز تهیه گردد
صفحه 19:
در این پایگاه داده های مربوط به ساختار سازمانی و
سازماندهی نظام آموزشی منظور می شود. بنابراین با
توجه به هدفهای نظام آموزشی و هدفهای ارزشیابی
آموزشی . اقلام داده های این پایگاه مشخص می شود
صفحه 20:
درونداد ناماٌ..... داده های مربوط به عوامل نظام آموزشی است
برونداد ناما گزارشهای ماهانه افصلی 9 سالانه است
كزارش عملكرد مربوط به تغييرات و روند هر يك از متغييرهاى
اصلى نظام است
به عبایتینتلیج حاصله از تحلی(داده ها و تولید )
لطلعات.. .. که سپلنجام به گزایشهاو ف صلی| ادواییو &
سلانه منجر میشود برونناد نظاماطلاعانمد برینآموزشی ی(
(كويند
صفحه 21: