کسب و کار مدیریت و رهبری

ارزیابی فرهنگ سازمانی

arzyabiye_farhange_sazemani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارزیابی فرهنگ سازمانی”

ارزیابی فرهنگ سازمانی

اسلاید 1: ارزیابی فرهنگ سازمانی

اسلاید 2: تعریف فرهنگ در لغت نامه هاي عمومي فارسي علم و دانش، ادب، تربيت، معرفت و آثارعلمي و ادبي يك قوم يا ملتنيكويي، پرورش، فضيلت،شكوهمندي،هنرحكمت و عقل

اسلاید 3: فرهنگ در نظر انديشمندانروت بندكيت: الگوي انديشيدن و عمل كردن كروبر و كلوكهان: در برگيرنده الگوهاي آشكار و پوشيده‏اي از رفتار و براي رفتار است كه از راه نمادها كه دستاوردهاي نمايان گروه هاي انساني است،‌ آموخته ‏مي‏شود و انتقال مي‏يابد.لوي استراس: نظام نمادي مشتركي كه آفريده ذهن انسان است.

اسلاید 4: فرهنگ در نظر انديشمندانادگارشاين: الگويي از مفروضات بنيادي كه در فراگرد تجربه رويارويي با دشواري‏هاي نهفته در سازگاري بيروني و يكپارچگي دروني،‌ از سوي گروهي معين ساخته، كشف شده يا پديد آمده‏است. رونن: فرهنگ بيانگر روش مشترك ارزيابي كردن و انجام دادن است كه از يك نسل به نسل ديگر منتقل مي‏شود.

اسلاید 5: فرهنگ در نظر انديشمنداناتوكلاين برگ: مجموعه‏اي از عادات و توانائي‏هاي اكتسابي بشركلارك وسيلر: كليه عوامل مادي و مظاهر معنوي حيات يك ملت چسنوكوف: عوامل،‌ تفكرات،‌ مهارت‏ها، متون و تجلي آنها در توليدات و نهادهاي اجتماعي

اسلاید 6: ويژگي هاي فرهنگفرهنگ مختص انسان است. فرهنگ رابطه‏اي دو جانبه با انسان دارد.فرهنگ جهت‏دار است. فرهنگ وسيله سازگاري فرد با محيط خارجي است همه فرهنگ‏‏ها داراي يك دسته عناصر عام و يكسان هستند.

اسلاید 7: ويژگي هاي فرهنگفرهنگ هر جامعه از فرهنگ جوامع ديگر قابل تشخيص و تميز است. هر فرهنگ جوابگوي نيازها و حاجات انساني همان جامعه است.فرهنگ عامل منظم شدن رفتار افراد يك جامعه است.فرهنگ نظم عمومي جامعه را تداوم مي‏بخشد و متقابلاً به وسيله نظم عمومي جامعه حفظ مي‏شود.فرهنگ عامل وحدت بخش ارزش‏هاي اجتماعي است و نوعي يگانگي به ارزش‏ها مي‏دهد.

اسلاید 8: ويژگي هاي فرهنگفرهنگ گذشته را به زمان حال مي‏پيوندد.فرهنگ متغيراست تغييرات فرهنگي بسيار كند صورت مي‏گيرد. فرهنگ اكتسابي است؛ ‌يعني فرد بايستي عناصر،‌ مدل‏ها و انگاره‏هاي فرهنگي را بياموزد.فرهنگ قابل مبادله است.

اسلاید 9: عناصر اصلي فرهنگ سازماني سنت هاهنجارهامفروضات اساسيارزش هاهنجارهاسنت ها

اسلاید 10: فرهنگ سازماني لويس: فرهنگ سازماني الگويي از ارزش‏ها و باورهاي مشترك است كه به اعضاي يك سازمان معني و مفهوم مي‏بخشد و براي رفتار آنان در سازمان دستورالعمل‏هايي را فراهم مي‏آورد.

اسلاید 11: فرهنگ سازمانيشاين: فرهنگ سازماني مجموعه اي از فرضيات اساسي است كه افراد سازمان در روبرو شدن با مسائل، براي انطباق با محيط و دستيابي به وحدت و انسجام داخلي، ايجاد،‌ كشف و توسعه داده‏اند و ثابت شده‏است كه سودمند و با ارزش هستند و در نتيجه به عنوان روش صحيح ادراك، تفكر و احساس به اعضاي جديد انتقال مي يابد.

اسلاید 12: شكل گيري فرهنگ سازماني فرهنگ سازمانيمديريت عاليجامعه پذيريشاخص هاي گزينشفلسفه بنيانگذاران(رهبران)

اسلاید 13: شناخت و ارزيابي فرهنگ سازمانياز آنجا كه فرهنگ سازماني مجموعه‏اي از عوامل پيچيده، داراي روابط متقابل، جامع و مبهم را دربر مي‏گيرد، مدنظر قراردادن تمامي عوامل مرتبط در يك مدل و چارچوب مفهومي ضروري است.

اسلاید 14: معيارهاي انتخاب مناسب ترين مدل ارزيابيبراساس شواهد تجربي شكل گرفته باشد.به خوبي بيانگر واقعيتي كه تشريح مي‏شود، باشد.امكان تجميع و ساماندهي اكثر ابعاد پيشنهادي را فراهم آورد.داراي مدل مفهومي بوده و بتواند مفاهيم، ارتباطات و داده‏ها را به صورت سيستماتيك سازماندهي كند.

اسلاید 15: مدل چارچوب ارزش هاي رقابتي (كامرول و كويين) فرهنگ سلسله مراتبيHierarchyفرهنگ طايفه اي Clanفرهنگ ويژهAd hocفرهنگ بازارMarketتمركز داخلي (يكپارچگي)انعطاف(آزادي عمل)تمركز خارجي(تمايز)كنترل(پايداري)

اسلاید 16: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)

اسلاید 17: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)

اسلاید 18: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)

اسلاید 19: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)

اسلاید 20: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)

اسلاید 21: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)

اسلاید 22: ارزيابي فرهنگ سازماني شرايط موجودABCD26401816

اسلاید 23: ارزيابي فرهنگ سازماني شرايط مطلوبABDC5205025

اسلاید 24: ارزيابي فرهنگ سازماني ABDC

اسلاید 25: مدل دانيل دنيسون ثبات Consistency دخيل بودن Involvement سازگاري Adaptability ماموريت Mission تمركز داخلي (يكپارچگي)انعطاف(آزادي عمل)تمركز خارجي(تمايز)كنترل(پايداري)

اسلاید 26: مدل دانيل دنيسون- فرهنگ سازماني اهداف و مقاصدگرايش وجهت استراتژيكاهداف و مقاصدچشم اندازهماهنگي و پيوستگييادگيري سازمانيمشتري گراييايجاد تغييرتوانمندسازيتيم سازيتوسعه قابليتارزش هاي بنيادينتوافقتمركز خارجيسازگاريانعطاف پذيريمأموريتتمركز داخليدخيل بودنپايداريثبات

اسلاید 27: رهبری Leadershipرهبران وحدت مقصد و جهت گیری سازمان را ایجاد می کنند. آنان بایستی محیط درون سازمان را به نحوی بوجود آورده و برقرار نگهدارند تا افراد بتوانند در دست یابی به اهداف سازمان به طور کامل دخیل شوند. ISO 9000:2000

اسلاید 28: ویژگی های رهبر براى هدايت فرهنگ سازماني آينده نگر Visionary قدرت ديدن آينده فراسوى مشكلاتريسك پذيرداراى قدرت ريسك پذيرى كنترل شدهتوانمندسازتفويض اختيار با حفظ مسؤليت

اسلاید 29: ویژگی های رهبر براى هدايت فرهنگ سازمانيیادگیرندهLearner داراي انگيزه و قابليت براي يادگيريذهن باز و روشنارايه كننده و پذيراى بازخورمربي گرى Coachingاختصاص وفت براى مربى گرى و هدايت ديگرانكار با همكاراندر جهت انتقال تجارب و كاربرد بهترين روش

اسلاید 30: فرهنگ و استراتژيهنگامي كه استراتژي تدوين مي شود يا تغيير مي يابد، فرهنگ مي تواند موجب تقويت تعهدات و افزايش بهره وري درسازمان شود.

اسلاید 31: استراتــژیاستراتژی به برنامه های عملیاتی، متدولوژیها، تاکتیك ها و گام هایی که برای دستیابی به چشم انداز و اهداف یک سازمان بــرداشته می شود، مربوط می گردد.

اسلاید 32: رابطه محيط و استراتژي با فرهنگ سازماني فرهنگمشاركتي فرهنگانعطاف پذيرفرهنگماموريتيفرهنگبوروكراتيكانعطاف پذيريخارجثباتداخلنيازهايمحيطيكانونتوجه

اسلاید 33: فرهنگ سازماني، باورهاي مبنا(بنيادي)واستراتژياستراتژي‏ها از باورهاي راهنما ناشي مي‏شوند، آنها به منزله ريشه‏هايي هستند كه استراتژي از آنها مي‏رويد. اگر استراتژي موضوعي است كه يك سازمان درصدد اجراي آن است سازمان وسيله‏اي است، كه چگونگي اجراي آن موضوع را نشان مي‏دهد. باورهاي راهنما اين جنبه را دارند كه چرا سازمان در پي اجراي استراتژي است. موفقيت استراتژي و يا شكست آن بستگي به هماهنگي يا عدم هماهنگي آن با باورهاي روزمره‏اي دارد كه در كاركنان، ساختار و نظام هاي موجود يك سازمان تثبيت شده است.

اسلاید 34: فرهنگ سازماني، باورهاي مبنا(بنيادي)واستراتژي باورهاي راهنمااستراتژيكاركنانساختارباورهايروزمرهعملياتسيستم ها

اسلاید 35: فرهنگ و تغيير استراتژي ها مقاومت كماحتمال موفقيت زياد مقاومت بسيار زياداحتمال موفقيت بسيار كممقاومت زياداحتمال موفقيت كممقاومت تا حدودياحتمال موفقيت متوسطكم(محدود)زياد(وسيع)زياد(وسيع)كم(محدود)ميزانتغييرتعارضبا فرهنگ

اسلاید 36: فرهنگ و تغيير استراتژي هاهرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد بوده و ضمناً تغيير مورد نظر با فرهنگ موجود سازگاري داشته باشد، در اين شرايط مي‏توان با اطمينان كامل تغيير را در سطح سازمان اعمال كرد.

اسلاید 37: فرهنگ و تغيير استراتژي هاهرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد نبوده ضمناً تغيير موردنظر با فرهنگ موجود داراي سازگاري درسطح بالايي باشد، سازمان بايد به تقويت وتثبيت فرهنگ موجود بپردازد و ارزش ها، باورها و هنجارهاي مشترك را بيش از پيش تحكيم بخشيد.

اسلاید 38: فرهنگ و تغيير استراتژي هاهرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد باشد اما همسويي و سازگاري بالقوه‏اي ميان تغيير با فرهنگ موجود وجود نداشته و يا در سطح پاييني باشد، سازمان بايد با اعمال مديريتي صحيح و منسجم، پيش از مواجه شدن با مقاومت دربرابر تغيير به ايجاد جو و فضاي سالم فرهنگي همت گمارد و تا حد امكان ميان تغيير مورد نظر و فرهنگ موجود سازگاري نسبي برقرار سازد. به عبارتي رمز موفقيت و كليد پيروزي در دست مديريت تحول فرهنگي است.

اسلاید 39: فرهنگ و تغيير استراتژي هاهرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد و حساس نباشد و ضمناً سازگاري بالقوه ميان تغيير مورد نظر با فرهنگ موجود نداشته و يا در سطح پاييني باشد، احتمال موفقيت در امر تغيير در پايين‏ترين سطح خود قرار مي‏گيرد و سازمان با شرايط دشواري روبرو مي‏شود و چاره ‏كار در تغيير استراتژي مورد نظر است

اسلاید 40: استراتژي و رويكرد هاي فرهنگي

اسلاید 41: عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنگ سازماني واستراتژي هافلسفه، اساسنامه، آيين نامه رسمي سازمان و مطالبي كه به هنگام كارمنديابي، گزينش و جامعه پذيري كاركنان تازه استخدام مورد استفاده قرار مي گيرد.طرح ريزي فضاهاي فيزيكي، نماها و ساختمان‏ها.الگوسازي براي ايفاي نقش، ياددادن و مربيگري كه به وسيله رهبران انجام مي شود.

اسلاید 42: عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنگ سازماني واستراتژي ها4. وجود سيستم هاي مشخص و روشن براي پاداش و پست هاي سازماني و شاخص هايي براي ارتقاء افراد.5. داستان ها، افسانه ها، اسطوره ها و حكايت ها درباره رويدادهاي مهم و افراد كليدي سازمان.6. آنچه رهبران به آن توجه مي كنند،‌ معيارها، شاخص‏ها و شيوه هاي اعمال كنترل 7. واكنش رهبران به رويدادهاي مهم و بحران هاي اقتصادي.

اسلاید 43: عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنگ سازماني واستراتژي ها8. شيوه اي كه سازمان طرح ريزي مي‏شود و ساختار آن تعيين مي گردد.9. رويه ها و سيستم هاي سازماني.10. معيارهايي كه سازمان براي كارمند يابي گزينش، ارتقاء، هماهنگ نمودن امور سازمان، بازنشستگي و ترفيع افراد به كار مي‏برد.

اسلاید 44: منابع فارسيعلي احمدي/ علي رضا شناخت فرهنگ، فرهنگ سازماني و مديريت بر آن – انتشارات توليد دانشمشبكي/ اصغر مديريت رفتار سازماني – انتشارات ترمهعميد/ حسن فرهنگ عميد – انتشارات ابن سينانفيسي/ محمد ‌فرهنگ جعفريتويسركاني/ علي اكبر فرهنگ نفيسي – انتشارات اميركبيرطوسي/ محمدعلي ‌فرهنگ سازماني‌ - انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي

اسلاید 45: منابع فارسي7- ديوسين/ استانلي مديريت فرهنگ سازماني مترجم :‌ناصر ميرسپاسي – انتشارات مرواريد8- شاين/ ادگار مديريت فرهنگ سازماني و رهبري مترجم: بوزنجاني – انتشارات جوان 9- ديلمي/ وهرز و غفاري/ بهزاد شناسايي مؤلفه هاي سازماني و ارزيابي مقايسه اي با الزامات برنامه استراتژيك پايان نامه كارشناسي ارشد. سازمان مديريت صنعتي (1382)10-ديويد/ فرد. آر مديريت استراتژيك ترجمه علي پارسائيان و سيد محمد اعرابي 11- گزيده مديريت- سال هفتم- شماره 60- مرداد 1385

اسلاید 46: منابع لاتين12- Schwartz and Davis Matching Corporate Culture and Business13- Bateman and Zeiltham Management Function and Strategy IRWIN 199014- Denison; Daniel Organizational Culture15- WWW.Organizational / 20 Culture.htm16-WWW.diversityunitl.com / assessment.htm17- WWW. Iran doc. ac. ir / data / Reports / org - culture

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید