ارزیابی فرهنگ سازمانی
اسلاید 1: ارزیابی فرهنگ سازمانی
اسلاید 2: تعریف فرهنگ در لغت نامه هاي عمومي فارسي علم و دانش، ادب، تربيت، معرفت و آثارعلمي و ادبي يك قوم يا ملتنيكويي، پرورش، فضيلت،شكوهمندي،هنرحكمت و عقل
اسلاید 3: فرهنگ در نظر انديشمندانروت بندكيت: الگوي انديشيدن و عمل كردن كروبر و كلوكهان: در برگيرنده الگوهاي آشكار و پوشيدهاي از رفتار و براي رفتار است كه از راه نمادها كه دستاوردهاي نمايان گروه هاي انساني است، آموخته ميشود و انتقال مييابد.لوي استراس: نظام نمادي مشتركي كه آفريده ذهن انسان است.
اسلاید 4: فرهنگ در نظر انديشمندانادگارشاين: الگويي از مفروضات بنيادي كه در فراگرد تجربه رويارويي با دشواريهاي نهفته در سازگاري بيروني و يكپارچگي دروني، از سوي گروهي معين ساخته، كشف شده يا پديد آمدهاست. رونن: فرهنگ بيانگر روش مشترك ارزيابي كردن و انجام دادن است كه از يك نسل به نسل ديگر منتقل ميشود.
اسلاید 5: فرهنگ در نظر انديشمنداناتوكلاين برگ: مجموعهاي از عادات و توانائيهاي اكتسابي بشركلارك وسيلر: كليه عوامل مادي و مظاهر معنوي حيات يك ملت چسنوكوف: عوامل، تفكرات، مهارتها، متون و تجلي آنها در توليدات و نهادهاي اجتماعي
اسلاید 6: ويژگي هاي فرهنگفرهنگ مختص انسان است. فرهنگ رابطهاي دو جانبه با انسان دارد.فرهنگ جهتدار است. فرهنگ وسيله سازگاري فرد با محيط خارجي است همه فرهنگها داراي يك دسته عناصر عام و يكسان هستند.
اسلاید 7: ويژگي هاي فرهنگفرهنگ هر جامعه از فرهنگ جوامع ديگر قابل تشخيص و تميز است. هر فرهنگ جوابگوي نيازها و حاجات انساني همان جامعه است.فرهنگ عامل منظم شدن رفتار افراد يك جامعه است.فرهنگ نظم عمومي جامعه را تداوم ميبخشد و متقابلاً به وسيله نظم عمومي جامعه حفظ ميشود.فرهنگ عامل وحدت بخش ارزشهاي اجتماعي است و نوعي يگانگي به ارزشها ميدهد.
اسلاید 8: ويژگي هاي فرهنگفرهنگ گذشته را به زمان حال ميپيوندد.فرهنگ متغيراست تغييرات فرهنگي بسيار كند صورت ميگيرد. فرهنگ اكتسابي است؛ يعني فرد بايستي عناصر، مدلها و انگارههاي فرهنگي را بياموزد.فرهنگ قابل مبادله است.
اسلاید 9: عناصر اصلي فرهنگ سازماني سنت هاهنجارهامفروضات اساسيارزش هاهنجارهاسنت ها
اسلاید 10: فرهنگ سازماني لويس: فرهنگ سازماني الگويي از ارزشها و باورهاي مشترك است كه به اعضاي يك سازمان معني و مفهوم ميبخشد و براي رفتار آنان در سازمان دستورالعملهايي را فراهم ميآورد.
اسلاید 11: فرهنگ سازمانيشاين: فرهنگ سازماني مجموعه اي از فرضيات اساسي است كه افراد سازمان در روبرو شدن با مسائل، براي انطباق با محيط و دستيابي به وحدت و انسجام داخلي، ايجاد، كشف و توسعه دادهاند و ثابت شدهاست كه سودمند و با ارزش هستند و در نتيجه به عنوان روش صحيح ادراك، تفكر و احساس به اعضاي جديد انتقال مي يابد.
اسلاید 12: شكل گيري فرهنگ سازماني فرهنگ سازمانيمديريت عاليجامعه پذيريشاخص هاي گزينشفلسفه بنيانگذاران(رهبران)
اسلاید 13: شناخت و ارزيابي فرهنگ سازمانياز آنجا كه فرهنگ سازماني مجموعهاي از عوامل پيچيده، داراي روابط متقابل، جامع و مبهم را دربر ميگيرد، مدنظر قراردادن تمامي عوامل مرتبط در يك مدل و چارچوب مفهومي ضروري است.
اسلاید 14: معيارهاي انتخاب مناسب ترين مدل ارزيابيبراساس شواهد تجربي شكل گرفته باشد.به خوبي بيانگر واقعيتي كه تشريح ميشود، باشد.امكان تجميع و ساماندهي اكثر ابعاد پيشنهادي را فراهم آورد.داراي مدل مفهومي بوده و بتواند مفاهيم، ارتباطات و دادهها را به صورت سيستماتيك سازماندهي كند.
اسلاید 15: مدل چارچوب ارزش هاي رقابتي (كامرول و كويين) فرهنگ سلسله مراتبيHierarchyفرهنگ طايفه اي Clanفرهنگ ويژهAd hocفرهنگ بازارMarketتمركز داخلي (يكپارچگي)انعطاف(آزادي عمل)تمركز خارجي(تمايز)كنترل(پايداري)
اسلاید 16: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)
اسلاید 17: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)
اسلاید 18: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)
اسلاید 19: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)
اسلاید 20: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)
اسلاید 21: پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان(OCAI)
اسلاید 22: ارزيابي فرهنگ سازماني شرايط موجودABCD26401816
اسلاید 23: ارزيابي فرهنگ سازماني شرايط مطلوبABDC5205025
اسلاید 24: ارزيابي فرهنگ سازماني ABDC
اسلاید 25: مدل دانيل دنيسون ثبات Consistency دخيل بودن Involvement سازگاري Adaptability ماموريت Mission تمركز داخلي (يكپارچگي)انعطاف(آزادي عمل)تمركز خارجي(تمايز)كنترل(پايداري)
اسلاید 26: مدل دانيل دنيسون- فرهنگ سازماني اهداف و مقاصدگرايش وجهت استراتژيكاهداف و مقاصدچشم اندازهماهنگي و پيوستگييادگيري سازمانيمشتري گراييايجاد تغييرتوانمندسازيتيم سازيتوسعه قابليتارزش هاي بنيادينتوافقتمركز خارجيسازگاريانعطاف پذيريمأموريتتمركز داخليدخيل بودنپايداريثبات
اسلاید 27: رهبری Leadershipرهبران وحدت مقصد و جهت گیری سازمان را ایجاد می کنند. آنان بایستی محیط درون سازمان را به نحوی بوجود آورده و برقرار نگهدارند تا افراد بتوانند در دست یابی به اهداف سازمان به طور کامل دخیل شوند. ISO 9000:2000
اسلاید 28: ویژگی های رهبر براى هدايت فرهنگ سازماني آينده نگر Visionary قدرت ديدن آينده فراسوى مشكلاتريسك پذيرداراى قدرت ريسك پذيرى كنترل شدهتوانمندسازتفويض اختيار با حفظ مسؤليت
اسلاید 29: ویژگی های رهبر براى هدايت فرهنگ سازمانيیادگیرندهLearner داراي انگيزه و قابليت براي يادگيريذهن باز و روشنارايه كننده و پذيراى بازخورمربي گرى Coachingاختصاص وفت براى مربى گرى و هدايت ديگرانكار با همكاراندر جهت انتقال تجارب و كاربرد بهترين روش
اسلاید 30: فرهنگ و استراتژيهنگامي كه استراتژي تدوين مي شود يا تغيير مي يابد، فرهنگ مي تواند موجب تقويت تعهدات و افزايش بهره وري درسازمان شود.
اسلاید 31: استراتــژیاستراتژی به برنامه های عملیاتی، متدولوژیها، تاکتیك ها و گام هایی که برای دستیابی به چشم انداز و اهداف یک سازمان بــرداشته می شود، مربوط می گردد.
اسلاید 32: رابطه محيط و استراتژي با فرهنگ سازماني فرهنگمشاركتي فرهنگانعطاف پذيرفرهنگماموريتيفرهنگبوروكراتيكانعطاف پذيريخارجثباتداخلنيازهايمحيطيكانونتوجه
اسلاید 33: فرهنگ سازماني، باورهاي مبنا(بنيادي)واستراتژياستراتژيها از باورهاي راهنما ناشي ميشوند، آنها به منزله ريشههايي هستند كه استراتژي از آنها ميرويد. اگر استراتژي موضوعي است كه يك سازمان درصدد اجراي آن است سازمان وسيلهاي است، كه چگونگي اجراي آن موضوع را نشان ميدهد. باورهاي راهنما اين جنبه را دارند كه چرا سازمان در پي اجراي استراتژي است. موفقيت استراتژي و يا شكست آن بستگي به هماهنگي يا عدم هماهنگي آن با باورهاي روزمرهاي دارد كه در كاركنان، ساختار و نظام هاي موجود يك سازمان تثبيت شده است.
اسلاید 34: فرهنگ سازماني، باورهاي مبنا(بنيادي)واستراتژي باورهاي راهنمااستراتژيكاركنانساختارباورهايروزمرهعملياتسيستم ها
اسلاید 35: فرهنگ و تغيير استراتژي ها مقاومت كماحتمال موفقيت زياد مقاومت بسيار زياداحتمال موفقيت بسيار كممقاومت زياداحتمال موفقيت كممقاومت تا حدودياحتمال موفقيت متوسطكم(محدود)زياد(وسيع)زياد(وسيع)كم(محدود)ميزانتغييرتعارضبا فرهنگ
اسلاید 36: فرهنگ و تغيير استراتژي هاهرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد بوده و ضمناً تغيير مورد نظر با فرهنگ موجود سازگاري داشته باشد، در اين شرايط ميتوان با اطمينان كامل تغيير را در سطح سازمان اعمال كرد.
اسلاید 37: فرهنگ و تغيير استراتژي هاهرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد نبوده ضمناً تغيير موردنظر با فرهنگ موجود داراي سازگاري درسطح بالايي باشد، سازمان بايد به تقويت وتثبيت فرهنگ موجود بپردازد و ارزش ها، باورها و هنجارهاي مشترك را بيش از پيش تحكيم بخشيد.
اسلاید 38: فرهنگ و تغيير استراتژي هاهرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد باشد اما همسويي و سازگاري بالقوهاي ميان تغيير با فرهنگ موجود وجود نداشته و يا در سطح پاييني باشد، سازمان بايد با اعمال مديريتي صحيح و منسجم، پيش از مواجه شدن با مقاومت دربرابر تغيير به ايجاد جو و فضاي سالم فرهنگي همت گمارد و تا حد امكان ميان تغيير مورد نظر و فرهنگ موجود سازگاري نسبي برقرار سازد. به عبارتي رمز موفقيت و كليد پيروزي در دست مديريت تحول فرهنگي است.
اسلاید 39: فرهنگ و تغيير استراتژي هاهرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد و حساس نباشد و ضمناً سازگاري بالقوه ميان تغيير مورد نظر با فرهنگ موجود نداشته و يا در سطح پاييني باشد، احتمال موفقيت در امر تغيير در پايينترين سطح خود قرار ميگيرد و سازمان با شرايط دشواري روبرو ميشود و چاره كار در تغيير استراتژي مورد نظر است
اسلاید 40: استراتژي و رويكرد هاي فرهنگي
اسلاید 41: عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنگ سازماني واستراتژي هافلسفه، اساسنامه، آيين نامه رسمي سازمان و مطالبي كه به هنگام كارمنديابي، گزينش و جامعه پذيري كاركنان تازه استخدام مورد استفاده قرار مي گيرد.طرح ريزي فضاهاي فيزيكي، نماها و ساختمانها.الگوسازي براي ايفاي نقش، ياددادن و مربيگري كه به وسيله رهبران انجام مي شود.
اسلاید 42: عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنگ سازماني واستراتژي ها4. وجود سيستم هاي مشخص و روشن براي پاداش و پست هاي سازماني و شاخص هايي براي ارتقاء افراد.5. داستان ها، افسانه ها، اسطوره ها و حكايت ها درباره رويدادهاي مهم و افراد كليدي سازمان.6. آنچه رهبران به آن توجه مي كنند، معيارها، شاخصها و شيوه هاي اعمال كنترل 7. واكنش رهبران به رويدادهاي مهم و بحران هاي اقتصادي.
اسلاید 43: عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنگ سازماني واستراتژي ها8. شيوه اي كه سازمان طرح ريزي ميشود و ساختار آن تعيين مي گردد.9. رويه ها و سيستم هاي سازماني.10. معيارهايي كه سازمان براي كارمند يابي گزينش، ارتقاء، هماهنگ نمودن امور سازمان، بازنشستگي و ترفيع افراد به كار ميبرد.
اسلاید 44: منابع فارسيعلي احمدي/ علي رضا شناخت فرهنگ، فرهنگ سازماني و مديريت بر آن – انتشارات توليد دانشمشبكي/ اصغر مديريت رفتار سازماني – انتشارات ترمهعميد/ حسن فرهنگ عميد – انتشارات ابن سينانفيسي/ محمد فرهنگ جعفريتويسركاني/ علي اكبر فرهنگ نفيسي – انتشارات اميركبيرطوسي/ محمدعلي فرهنگ سازماني - انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي
اسلاید 45: منابع فارسي7- ديوسين/ استانلي مديريت فرهنگ سازماني مترجم :ناصر ميرسپاسي – انتشارات مرواريد8- شاين/ ادگار مديريت فرهنگ سازماني و رهبري مترجم: بوزنجاني – انتشارات جوان 9- ديلمي/ وهرز و غفاري/ بهزاد شناسايي مؤلفه هاي سازماني و ارزيابي مقايسه اي با الزامات برنامه استراتژيك پايان نامه كارشناسي ارشد. سازمان مديريت صنعتي (1382)10-ديويد/ فرد. آر مديريت استراتژيك ترجمه علي پارسائيان و سيد محمد اعرابي 11- گزيده مديريت- سال هفتم- شماره 60- مرداد 1385
اسلاید 46: منابع لاتين12- Schwartz and Davis Matching Corporate Culture and Business13- Bateman and Zeiltham Management Function and Strategy IRWIN 199014- Denison; Daniel Organizational Culture15- WWW.Organizational / 20 Culture.htm16-WWW.diversityunitl.com / assessment.htm17- WWW. Iran doc. ac. ir / data / Reports / org - culture
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.