کسب و کارمدیریت و رهبری

ارزیابی فرهنگ سازمانی

صفحه 1:

صفحه 2:
يف فرهنگ در لغت نامه های "علم و دانش, ادب» تربیت. معرفت و آثارعلمی و ادبی یک قوم يا ملت “نيكوبىء پرورش. فضیلت.شکوهمندی.هنر "حکمت و عقل

صفحه 3:
0 روت بندكيت: الكوى انديشيدن و عمل كردن كروبر و كلوكهان: در بركيرنده الكوهاى آشكار و يوشيدهاى از رفتار و براى رفتار است كه از راه نمادها كه دستاوردهاى نمايان كروه هاى انسانى است. آموخته ميشود و انتقال مييابد. لوى استراس: نظام نمادى مشتركى كه آفريده ذهن انسان است.

صفحه 4:
0 ادكارشاين: الكويى از مفروضات بنيادى كه در فراگرد تجربه رويارويى با دشواريهاى نهفته در سازكارى بيرونى و يكيارجكى درونىء از سوى كروهى معين ساخته. كشف شده يا يديد آمدهاست. رونن: فرهنك بيانكر روش مشترك ارزيابى كردن و انجام دادن است كه از يك نسل به نسل ديكر منتقل ميشود.

صفحه 5:
0 eee se آتوکلاین برگ: مجموعهای از عادات و توانائیهای اکتسابی بشر کلارک وسیلر: کلیه عوامل مادی و مظاهر معنوی حیات یک ملت چسنو کوف: عوامل. تفکرات. مهارتها. متون و تجلی آنها در تولیدات و نهادهای اجتماعی

صفحه 6:
* فرهگ مختص انسان است. * فرهنگ رابطهای دو جانبه با انسان دارد. ؟ فرهنگ جهتدار است. * فرهنگ وسیله سازگاری فرد با محیط خارجی است ؟ همه فرهنگها دارای یک دسته عناصر عام و یکسان هستند. 72۳۰77 0

صفحه 7:
* فرهنگ هر جامعه از فرهنگ جوامع دیگر قابل تشخیص و * هر فرهنگ جوابگوی نیازها و حاجات انسانی همان جامعه است. * فرهنگ عامل منظم شدن رفتار افراد یک جامعه است. * فرهنگ نظم عمومی جامعه را تداوم میبخشد و متقابلاًبه وسیله نظم عمومی جامعه حفظ میشود. * فرهنگ عامل وحدت بخش ارزشهای اجتماعی است و نوعی یکانگی به ارزشها میدهد.

صفحه 8:
* فرهنگ گذشته را به زمان حال میپیوندد. * فرهنگ متغیراست * تغییرات فرهنگی بسیار کند صورت میگیرد. ؟ فرهنگ اکتسابی است؛ بعنی فرد بایستی عناصر. مدلها و انگارههای فرهنگی را بیاموزد. * فرهنگ قابل مبادله است.

صفحه 9:
عناصر اسلی فرهنگ سازمانی

صفحه 10:
لویس: فرهنگ سازمانی الگویی از ارزشها و باورهای مشترک است که به اعضای یک سازمان معنی و مفهوم میبخشد و برای رفتار آنان در سازمان دستورالعملهایی را فراهم میآهرد.

صفحه 11:
شاین: فرهنگ سازمانی مجموعه ای از فرضیات اساسی است که افراد سازمان در روبرو شدن با مسائل, برای انطباق با محبط 9 دستیابی به وحدت و انسجام داخلی. ایجاد. کشف و توسعه دادهاند و ثابت شدهاست که سودمند و با ارزش هستند و در نتیجه به عنوان روش صحیح ادراک. تفکر و احساس به اعضای جدید انتقال می پابد.

صفحه 12:
21295 مديريت عالى فلسفه بح بنیانگذاران شاخص های فرهنگ ترهيران) ۱ | گزینش سازمانی جامعه پذیری \

صفحه 13:
از آنجا که فرهنگ سازمانی مجموعهای از عوامل پیچیده. دارای روابط متقابل. جامع و مبهم را دربر میگیرد. مدنظر قراردادن تمامی عوامل مرتبط در یک مدل و چارچوب مفهومی ضروری است.

صفحه 14:
* براساس شواهد تجربی شکل گرفته باشد. * به خوبی بیانگر واقعیتی که تشریح میشود. باشد. * امکان تجمیع و ساماندهی اکثر ابعاد پیشنهادی را فراهم آورد. + دارای مدل مفهومی بوده و بتواند مفاهیم. ارتباطات و دادهها را به صورت سیستماتیک سازماندهی کند.

صفحه 15:
مدل جارجوب ارزش هاى رقابتى (كامرول و كويين) فرهنك ويزه ‎Ad hoc‏ فرهنگ بازار ‎Market‏ تمرکز خارجی (تمایز) فرهنگ طایفه ای ‎Clan‏ فرهنگ سلسله مراتبی ‎Hierarchy‏ تمركز داخلى (يكبارجكى) انعطاف (آزادی عمل) کنترل (پایداری)

صفحه 16:
شرایط مطلوب | وضعیت جاری | ۱- خصوصیات حاکم بر سازمان سازمان مانند یک خانواده صمیمی و خودمانی است. ۸ سازمان محل کار آفرینی پویا است. تحمل کارکنان بالا بوده و آنها ريسك يذ يرند. سازمان فوق العاده نتیجه گرا است. تمرکز اصلی بر انجام ‎Cc‏ ‏کارها است. کارکنان کاملاً در رقابت بوده و به دنبال تحقق اهداف میباشند. سازمان کاملاً تحت کنترل و ساختار گرا است. دراغلب موارد | (1 برای انجام کارها روش های اجرایی رسمی وجود دارد. جمع

صفحه 17:
۲- رهبری سازمان رهبرى در سازمان بيشتر در نقش مربى. تسهيل كننده و ‎A‏ ‏تربیتی است. رهبری در سازمان بیشتر در نقش کار آفرینی, نوآوری و ‎B‏ ‏ریسک پذیری است. ان بیشتر در نقش شفاف سازی, تهاجمی و | 6 رهبرى در سازمان بيشتر در نقش هماهنكى. سازماندهى و | (1 ارتقاء تدریجی کارآیی است. جمع ۳

صفحه 18:
شرایط مطلوب وضعیت جاری ۳- مدیریت کارکنان روش مدیریت کارکنان بر مبنای کارتیمی, توافق جمعی و مشارکت است. روش مدیریت کارکنان بر مبنای ریسک پذیری, نو آوری. آزادی عمل و منحصر بفرد بودن است. روش مدیریت کارکنان بر مبنای تشویق رقابت. انتظارات بالا از کارکنان و نتیجه گرا است. روش مدیریت کارکنان بر مبنای امنیت کار کاررکنان؛ انطباق گرایی, قابلیت پیش بینی و ثبات در روابط کارکنان است. جمع ۳

صفحه 19:
شرایط مطلوب | وضعیت جاری | ۴- انسجام سازمانی علت همبستگی در سازمان وفاداری, اعتماد متقابل و تعهد | قر کارکنا ن به ارتقاء سازمان است. علت همبستگی در سازمان تهعد به نوآورى و تاكيد برای به روز بودن و استفاده از آخرین پیشرفت ها است. علت همیستگی در سازمان تاکید بر رسیدن به اهداف است. [ 6 دغدغه اصلی درافتادن با مشکلات و غلبه برآنها است. علت همبستگی در سازمان وجود قوانین و سیاستهای ‎D‏ ‏رسمی است. نگهداری و اداره آرام سازمان مهم تلقی ميشود. جمع

صفحه 20:
شرایط مطلوب وضعیت جاری ۵- تاکید و تمرکز استراتژیک سازمان در سازمان تاکید (تمرکز استراتژیک) برتوسعه منابع انسانی. اعتماد ‎VY‏ بازبودن (نقدپذیری) و مشارکت همیشگی است. در سازمان تاکید بر تحصیل منابع جدید. خلق چالشهای جدید. تلاش برای آگاهی از موضوعات نو است. در نظر گرفتن فرصتها ارزش تلقی میگردد. در سازمان تاکید بر اقدامات رقابتی و تحقق اهداف است. ایجاد اهداف متعالیتر و برتری در بازار ویژگی غالب میباشد. در سازمان تاكيد بر ثبات و بايدارى است. کارآی. کنترل و

صفحه 21:
شرایط مطلوب ۶- معیارهای موفقیت معیار موفقیت در سازمان منابع انسانی. کارگروهی. میزان ۸ تعهد کارکنان و توجه به کارکنان است. معیار موفقیت در سازمان ارایه محصولات جدید و منحصر بفرد است. سازمان باید پیشتاز در ارائه محصول و نوآور مبنای برتری در بازار و حذف ‏ | 6 رهبری بازار رقابتی است. معیار موفقیت در سازمان کار آیی است. تحویل به موقع. ‎D‏ ‏برنامهریزی راحت و تولید با حداقل هزینه مهم تلقی میشوند. جمع

صفحه 22:

صفحه 23:

صفحه 24:
۱

صفحه 25:
مدل دانيل دنيسون سازكاري Adaptabili ty ماموریت ‎Mission‏ تمرکز خارجی (تمایز) دخيل بودن ‎Involveme‏ ‎nt‏ ثبات ‎Consistenc‏ ‎y‏ ‏تمرکز داخلی (یکپارچگی) انعطاف (آزادی عمل) 1۳ (پایداری)

صفحه 26:
مدل دانيل دنيسون- فرهنك سازماني

صفحه 27:
Leadership ‏رهبری‎ رهبران وحدت مقصد و جهت گیری سازمان را ایجاد می کنند. آنان بایستی محیط درون سازمان را به نحوی بوجود آورده و برقرار نگهدارند تا افراد بتوانند در دست بلبی به اهداف سازمان به طور کامل دخیل شوند. 9000:2000 150

صفحه 28:
”آينده نكر 371510122357 قدرت ديدن آينده فراسوى مشكلات ”ريسك پذیر داراى قدرت ريسك يذيرى كنترل شده ۲" توانمندساز تفویض اختیار با حفظ مسوّلیت

صفحه 29:
Learnero. sol” ‏دارای انگیزه و قابلیت برای یادگیری‎ ”ذهن باز و روشن ارایه کننده و پذیرای بازخور "مربی 5)& ‎Coaching‏ ‏اختصاص وفت برای مربی گری و هدابت ‎SIRS‏ ‏”كار با همکاران در جهت انتقال تجارب و كاربرد بهترين روش

صفحه 30:
هنگامی که استراتژی تدوین می شود یا تغییر می یابد. فرهنگ می تواند موجب تقویت تعهدات و افزایش بهره وری درسازمان شود.

صفحه 31:
peepee) استراتژی به برنامه های عملیاتی. متدولوژیها؛ تاکتیک ها و گام هلیی که برای دستیابی‌به چشم انداز و اهداف یک سازمان بسرداشته می شود. مربوط می گردد.

صفحه 32:
رابطه محيط و استراتزى با فرهنك سازماني فرهنگ فرهنگ ماموريتي انعطاف پذیر فرهنگ فرهنگ بوروكراتيك مشاركتي م ‎cial‏ داخل

صفحه 33:
استراتژیها از باورهای راهنما ناشی میشوند. آنها به منزله ریشههابی هستند که استراتژی از آنها میروید. اگر استراتژی موضوعی است که یک سازمان درصدد اجرای آن است سازمان وسیلهای است؛ که چگونگی اجرای آن موضوع را نشان میدهد. باورهای راهنما این جنبه را دارند که چرا سازمان در پی اجرای استراتژی است. موفقیت استراتژی و با شکست آن بستگی به هماهنگی يا عدم هماهنگی آن با باورهای روزمرهای دارد که در کارکنان. ساختار و نظام های موجود یک سازمان تثبیت شده است.

صفحه 34:
فرهنگ سازمانی باورهای مبنا(بنیادی)واستراتژی عملیات ‎eae‏ باورهای راهنما

صفحه 35:
مقاومت زياد احتمال موفقیت کم مقاومت کم احتمال موفقیت زباد )عیسودایز‎ میزان مقاومت بسیار زياد احتمال موفقیت بسیار کم مقاومت تا حدودی احتمال موفقیت متوسط _ کم(محدود) aa ~

صفحه 36:
هرگاه نیاز به تغییر استراتژیک برای سازمان شدید بوده و ضمناً تغيير مورد نظر با فرهنگ موجود سازگاری داشته باشد. در این شرلیط میتوان با اطمینان کامل تغییر را در سازمان اعمال کرد.

صفحه 37:
هرگاه نیاز به تغییر استراتژیک برای سازمان شدید نبوده ضمناً تغییر موردنظر با فرهنگ موجود دارای سازگاری درسطح بالابی باشد. سازمان باید به تقویت وتثبیت فرهنگ موجود بپردازد و ارزش هاء باورها و هنجارهای مشترک را بیش از پیش تحکیم بخشید.

صفحه 38:
هرگاه نیاز به تغییر استراتژیک برای سازمان شدید باشد اما همسویی و سازگاری بالقوهای میان تغییر با فرهنگ موجود وجود نداشته و یا در سطح پایینی باشد. سازمان باید با اعمال مدیربتی صحیح و منسجم. پیش از مواجه شدن با مقاومت دربرابر تغییر به ایجاد جو و فضای سالم فرهنگی همت گمارد و تا حد امکان میان تغییر مورد نظر و فرهنگ موجود سازگاری نسبی برقرار سازد. به عبارتی رمز موفقیت و کلید پیروزی در دست مدبریت تحول فرهنگی است.

صفحه 39:
هرگاه نیاز به تغییر استراتژیک برای سازمان شدید و حساس نباشد و ضمنا سازگاری بالقوه میان تغییر مورد نظر با فرهنگ موجود نداشته و پا در سطح پایینی باشد. احتمال موفقیت در امر تغییر در پایینترین سطح خود قرار میگیرد و سازمان با شرایط دشواری روبرو میشود و چاره کار در تغسر استراتژی مورد نظر است

صفحه 40:
استراتژی و رویکرد های فرهنگی تیروی متمرکز سوت وی تقسیم بندى كردن تنوع تولید و بازا ر تمركز كاركردى ساختار سلسله مرانين قبرت پراکنده عمليات مجزا از يكديكر اصلاح سيستم اطلاعات مديريت تمركز - بازاريابى برسود آورترين مدیران رابطه گرا سیستم پاداش ‎us‏ ‏ایجاد ساختار ماتریسی گسترش فن آوری به محصولات جدید کناره گیری از بازاهای در حال رکود بلقو طاو سين ره كير از بازارهاى ذر حال ركو افزايش نقدینگی ‏ ت تمرکز مديران عالى و افزايش تقدينكى از طريق تسهیل فروش

صفحه 41:
عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنك سا ‎.١‏ فلسفه. اساسنامه. آيين نامه رسمى سازمان و مطالبى كه به هنگام کارمندیابی. گزینش و جامعه پذیری کارکنان تازه استخدام مورد استفاده قرار می گیرد. ‏؟. طرح ریزی فضاهای فیزیکی نماها و ساختمانها. ‏۳ الگوسازی برای ایفای نقش, یاددادن و مربیگری که به وسیله رهبران انجام می شود.

صفحه 42:
عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنك سا ۴ وجود سیستم های مشخص و روشن برای پاداش و پست های سازمانی و شاخص هایی برای ارتقاء افراد. ۵. داستان هاء افسانه هاء اسطوره ها و حکایت ها درباره رویدادهای مهم و افراد کلیدی سازمان. ۶ آنچه رهبران به آن توجه می کنند. معیارها؛ شاخصها و شیوه های اعمال كنترل ۷ واکنش رهبران به رویدادهای مهم و بحران های اقتصادی.

صفحه 43:
عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنك سا 6. شيوه اى كه سازمان طرح ريزى ميشود و ساختار آن تعيين مى كردد. ‎٩‏ رویه ها و سیستم هاى سازمانى. ۰ معیارهایی که سازمان برای کارمند بابی گزینش. ار تقاء هماهنک ‏نمودن امور سازمان, بازنشستگی و ترفیع افراد به کار میبرد.

صفحه 44:
.1 علي احمدي/ علي رضا " شناخت فرهنگ, فرهنگ سازماني و مدیریت بر آن" -انتشارات تولید دانش مشبكي | اصغر " مدیریت رفتار سازماني " -انتشارات ترمه عمید/ حسن " فرهنگ عمید" -انتشارات ابن سینا تويسركاني / علي اکبر " فرهنگ نفيسي" - انتشارات امی رکبیر طوسي / محمدعلي "فرهنگ سازماني" - انتشارات مرکز آموزش مدبریت دولتي

صفحه 45:
7- دیوسین | استانلي " مدیریت فرهنگ سازماني " مترجم :ناصر ميرسپاسي -انتشارات مروارید ۸- شاین/ ادگار " مدیربت فرهنگ سازمانی و رهبری " مترجم: بوزنجانی - انتشارات جوان 9- دیلمي/ وهرز و غفاري/ بهزاد " شناسايي مولفه هاي سازماني و ارزیابی مقایسه اي با الزامات برنامه استراتژيك" پایان نامه کارشناسی ارشد. سازمان مدیریت صنعتی (1382) 0-دیوید/ فرد. آر "مدیریت استراتژيك" ترجمه علي يارسائيان و سید محمد اعرابی 1- گزیده مدیریت- سال هفتم- شماره 60- مرداد 1385

صفحه 46:
12- Schwartz and Davis "Matching Corporate Culture and Business" 13- Bateman and Zeiltham "Management Function and Strategy" IRWIN 1990 14- Denison; Daniel "Organizational Culture" 15- WWW.Organizational / 20 Culture.htm 16-WWW.diversityunitl.com / assessment.htm 17- WWW. Iran doc. ac. ir / data / Reports / org - culture

ارزیابی فرهنگ سازمانی حسين حقيقي تعریف فرهنگ در لغت نامه هاي عمومي فارسي علم و دانش ،ادب ،تربيت ،معرفت و آثارعلمي و ادبي يك قوم يا ملت نيكويي ،پرورش ،فضيلت،شكوهمندي،هنر ‏حكمت و عقل حسين حقيقي فرهنگ در نظر انديشمندان روت بندكيت :الگوي انديشيدن و عمل كردن كروبر و كلوكهان :در برگيرنده الگوهاي آشكار و پوشيدهاي از رفتار و براي رفتار است كه از راه نمادها كه دستاوردهاي نمايان گروه هاي انساني است ‌،آموخته ميشود و انتقال مييابد. لوي استراس :نظام نمادي مشتركي كه آفريده ذهن انسان است. حسين حقيقي فرهنگ در نظر انديشمندان ادگارشاين :الگويي از مفروضات بنيادي كه در فراگرد تجربه رويارويي با دشواريهاي نهفته در سازگاري بيروني و يكپارچگي دروني ‌،از سوي گروهي معين ساخته ،كشف شده يا پديد آمدهاست. رونن :فرهنگ بيانگر روش مشترك ارزيابي كردن و انجام دادن است كه از يك نسل به نسل ديگر منتقل ميشود. حسين حقيقي فرهنگ در نظر انديشمندان اتوكالين برگ :مجموعهاي از عادات و توانائيهاي اكتسابي بشر كالرك وسيلر :كليه عوامل مادي و مظاهر معنوي حيات يك ملت چسنوكوف :عوامل ‌،تفكرات ‌،مهارتها ،متون و تجلي آنها در توليدات و نهادهاي اجتماعي حسين حقيقي ويژگي هاي فرهنگ فرهنگ مختص انسان است. فرهنگ رابطهاي دو جانبه با انسان دارد. فرهنگ جهتدار است. فرهنگ وسيله سازگاري فرد با محيط خارجي است همه فرهنگها داراي يك دسته عناصر عام و يكسان هستند. حسين حقيقي ويژگي هاي فرهنگ فرهنگ هر جامعه از فرهنگ جوامع ديگر قابل تشخيص و تميز است. هر فرهنگ جوابگوي نيازها و حاجات انساني همان جامعه است. فرهنگ عامل منظم شدن رفتار افراد يك جامعه است. فرهنگ نظم عمومي جامعه را تداوم ميبخشد و متقاب ً ال به وسيله نظم عمومي جامعه حفظ ميشود. فرهنگ عامل وحدت بخش ارزشهاي اجتماعي است و نوعي يگانگي به ارزشها ميدهد. حسين حقيقي ويژگي هاي فرهنگ فرهنگ گذشته را به زمان حال ميپيوندد. فرهنگ متغيراست تغييرات فرهنگي بسيار كند صورت ميگيرد. عناصر ،مدلها و ‌ فرهنگ اكتسابي است؛‌يعني فرد بايستي انگارههاي فرهنگي را بياموزد. فرهنگ قابل مبادله است. حسين حقيقي عناصر اصلي فرهنگ سازماني سنت ها هنجارها سنت ها هنجارها ارزش ها مفروضات اساسي حسين حقيقي فرهنگ سازماني لويس: فرهنگ سازماني الگويي از ارزشها و باورهاي مشترك است كه به اعضاي يك سازمان معني و مفهوم ميبخشد و براي رفتار آنان در سازمان دستورالعملهايي را فراهم ميآو]رد. حسين حقيقي فرهنگ سازماني شاين: فرهنگ سازماني مجموعه اي از فرضيات اساسي است كه افراد سازمان در روبرو شدن با مسائل ،براي انطباق با محيط و دستيابي به وحدت و انسجام داخلي ،ايجاد‌، كشف و توسعه دادهاند و ثابت شدهاست كه سودمند و با ارزش هستند و در نتيجه به عنوان روش صحيح ادراك، تفكر و احساس به اعضاي جديد انتقال مي يابد. حسين حقيقي شكل گيري فرهنگ سازماني مديريت عالي فلسفه بنيانگذاران (رهبران) فرهنگ سازماني شاخص هاي گزينش جامعه پذيري حسين حقيقي شناخت و ارزيابي فرهنگ سازماني از آنجا كه فرهنگ سازماني مجموعهاي از عوامل پيچيده، داراي روابط متقابل ،جامع و مبهم را دربر ميگيرد ،مدنظر قراردادن تمامي عوامل مرتبط در يك مدل و چارچوب مفهومي ضروري است. حسين حقيقي معيارهاي انتخاب مناسب ترين مدل ارزيابي براساس شواهد تجربي شكل گرفته باشد. به خوبي بيانگر واقعيتي كه تشريح ميشود ،باشد. امكان تجميع و س]اماندهي اكثر ابعاد پيشنهادي را فراهم آورد. داراي مدل مفهومي بوده و بتواند مفاهيم ،ارتباطات و دادهها را به صورت سيستماتيك سازماندهي كند. حسين حقيقي مدل چارچوب ارزش هاي رقابتي (كامرول و كويين) انعطاف فرهنگ ويژه ‏Ad hoc فرهنگ طايفه اي ‏Clan (آزادي عمل) فرهنگ بازار فرهنگ سلسله مراتبي كنترل ‏Market ‏Hierarchy (پايداري) تمركز خارجي (تمايز) حسين حقيقي تمركز داخلي (يكپارچگي) پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان()OCAI شرايط مطلوب وضعيت جاري -1خصوصيات حاكم بر سازمان سازمان مانند يك خانواده صميمي و خودماني است. ‏A سازمان محل كارآفريني پويا است .تحمل كاركنان باال بوده و آنها ريسك پذيرند. ‏B سازمان فوق العاده نتيجه گرا است ‌،تمركز اصلي بر انجام كارها است .كاركنان كام ً ال در رقابت بوده و به دنبال تحقق اهداف ميباشند. ‏C سازمان كام ً ال تحت كنترل و ساختار گرا است .دراغلب موارد براي انجام كارها روش هاي اجرايي رسمي وجود دارد. ‏D جمع حسين حقيقي پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان()OCAI شرايط مطلوب وضعيت جاري -2رهبري سازمان رهبري در سازمان بيشتر در نقش مربي ،تسهيل كننده و تربيتي است. ‏A رهبري در سازمان بيشتر در نقش كارآفريني ،نوآوري و ريسك پذيري است. ‏B رهبري در سازمان بيشتر در نقش شفاف سازي ،تهاجمي و تمركز بر نتيجه است. ‏C رهبري در سازمان بيشتر در نقش هماهنگي ،سازماندهي و ارتقاء تدريجي كارآيي است. ‏D جمع حسين حقيقي پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان()OCAI شرايط مطلوب وضعيت جاري -3مديريت كاركنان روش مديريت كاركنان بر مبناي كارتيمي ،توافق جمعي و مشاركت است. ‏A روش مديريت كاركنان بر مبناي ريسك پذيري ،نوآوري، آزادي عمل و منحصر بفرد بودن است. ‏B روش مديريت كاركنان بر مبناي تشويق رقابت ‌،انتظارات باال از كاركنان و نتيجه گرا است. ‏C روش مديريت كاركنان بر مبناي امنيت كار كاركنان ‌،انطباق گرايي ،قابليت پيش بيني و ثبات در روابط كاركنان است. ‏D جمع حسين حقيقي پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان()OCAI شرايط مطلوب وضعيت جاري -4انسجام سازماني علت همبستگي در سازمان وفاداري ،اعتماد متقابل و تعهد كاركنا ن به ارتقاء سازمان است. ‏A علت همبستگي در سازمان تهعد به نوآوري و تاكيد براي به روز بودن و استفاده از آخرين پيشرفت ها است. ‏B علت همبستگي در سازمان تاكيد بر رسيدن به اهداف است، دغدغه اصلي درافتادن با مشكالت و غلبه برآنها است. ‏C علت همبستگي در سازمان وجود قوانين و سياستهاي رسمي است .نگهداري و اداره آرام سازمان مهم تلقي ميشود. ‏D جمع حسين حقيقي پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان()OCAI شرايط مطلوب وضعيت جاري -5تاكيد و تمركز استراتژيك سازمان در سازمان تاكيد (تمركز استراتژيك) برتوسعه منابع انساني ‌،اعتماد باال ‌،بازبودن (نقدپذيري) و مشاركت هميشگي است. ‏A در سازمان تاكيد بر تحصيل منابع جديد ،خلق چالشهاي جديد ،تالش براي آگاهي از موضوعات نو است .در نظر گرفتن فرصتها ارزش تلقي ميگردد. ‏B در سازمان تاكيد بر اقدامات رقابتي و تحقق اهداف است. ايجاد اهداف متعاليتر و برتري در بازار ويژگي غالب ميباشد. ‏C در سازمان تاكيد بر ثبات و پايداري است .كارآيي ،كنترل و انجام عمليات بصورت آرام (عادي) مهم تلقي شوند. ‏D جمع حسين حقيقي پرسشنامه ارزيابي فرهنگ سازمان()OCAI شرايط مطلوب وضعيت جاري -6معيارهاي موفقيت معيار موفقيت در سازمان منابع انساني ،كارگروهي ،ميزان تعهد كاركنان و توجه به كاركنان است. ‏A معيار موفقيت در سازمان ارايه محصوالت جديد و منحصر بفرد است .سازمان بايد پيشتاز در ارائه محصول و نوآور باشد. ‏B معيار موفقيت در سازمان بر مبناي برتري در بازار و حذف رقبا است .كليد اصلي موفقيت رهبري بازار رقابتي است. ‏C معيار موفقيت در سازمان كارآيي است .تحويل به موقع، برنامهريزي راحت و توليد با حداقل هزينه مهم تلقي ميشوند. ‏D جمع حسين حقيقي ارزيابي فرهنگ سازماني شرايط موجود ‏A ‏B 18 16 26 40 ‏C حسين حقيقي ‏D ارزيابي فرهنگ سازماني شرايط مطلوب ‏A ‏B 20 25 5 50 ‏C حسين حقيقي ‏D ارزيابي فرهنگ سازماني ‏B ‏C حسين حقيقي ‏A ‏D مدل دانيل دنيسون سازگاري دخيل بودن انعطاف ‏Adaptabili ‏ty ‏Involveme ‏nt (آزادي عمل) ماموريت ثبات كنترل ‏Mission ‏Consistenc ‏y (پايداري) تمركز خارجي (تمايز) تمركز داخلي (يكپارچگي) حسين حقيقي مدل دانيل دنيسون -فرهنگ سازماني تمركز خار]جي گرايش وجهت استراتژيك يادگيري سازماني مأموريت سازگاري مشتري گرايي اهداف و مقاصد ايجاد تغيير چشم انداز پايدار]ي انعطاف پذيري هماهنگي توانمندسازي و پيوستگي توافق ثبات تيم سازي دخيل بودن ارزش هاي بنيادين تمركز داخلي حسين حقيقي توسعه قابليت Leadership رهبری ره]بران وحدت مقص]د و جه]ت گیری سازمان را ایجاد م]ی کنند .آنان بایس]تی محیط درون س]ازمان را به نحوی بوجود آورده و برقرار نگهدارن]د تا افراد بتوانن]د در دس]ت یاب]ی ب]ه اهداف س]ازمان به طور کامل دخیل شوندISO 9000:2000 . حسين حقيقي ویژگی های رهبر براى هدايت فرهنگ سازماني ‏آينده نگر Visionary قدرت ديدن آينده فراسوى مشكالت ‏ريسك پذير داراى قدرت ريسك پذيرى كنترل شده ‏توانمندساز تفويض اختيار با حفظ مسؤليت حسين حقيقي ویژگی های رهبر براى هدايت فرهنگ سازماني ‏یادگیرندهLearner داراي انگيزه و قابليت براي يادگيري ‏ذهن باز و روشن ارايه كننده و پذيراى بازخور ‏مربي گرى Coaching اختصاص وفت براى مربى گرى و هدايت ديگران ‏كار با همكاران در جهت انتقال تجارب و كاربرد بهترين روش حسين حقيقي فرهنگ و استراتژي هنگامي كه استراتژي تدوين مي شود يا تغيير مي يابد ،فرهنگ مي تواند موجب تقويت تعهدات و افزايش بهره وري درسازمان شود. حسين حقيقي استراتــژی اس]تراتژی ب]ه برنام]ه های عملیات]ی ،متدولوژیها، تاکتیك ه]ا و گام هایی که برای دس]تیابی ب]ه چشم انداز و اهداف یک س]ازمان بــرداشته می شود، مربوط می گردد. حسين حقيقي رابطه محيط و استراتژي با فرهنگ سازماني فرهنگ فرهنگ ماموريتي انعطاف پذير فرهنگ فرهنگ بوروكراتيك مشاركتي ثبات انعطاف پذيري نيازهاي محيطي حسين حقيقي خارج كانون داخل توجه فرهنگ سازماني ،باورهاي مبنا(بنيادي)واستراتژي استراتژيها از باورهاي راهنما ناشي ميشوند ،آنها به منزله ريشههايي هستند كه استراتژي از آنها ميرويد .اگر استراتژي موضوعي است كه يك سازمان درصدد اجراي آن است سازمان وسيلهاي است، كه چگونگي اجراي آن موضوع را نشان ميدهد .باورهاي راهنما اين جنبه را دارند كه چرا سازمان در پي اجراي استراتژي است. موفقيت استراتژي و يا شكست آن بستگي به هماهنگي يا عدم هماهنگي آن با باورهاي روزمرهاي دارد كه در كاركنان ،ساختار و نظام هاي موجود يك سازمان تثبيت شده است. حسين حقيقي فرهنگ سازماني ،باورهاي مبنا(بنيادي)واستراتژي ساختار عمليات كاركنان باورهاي استراتژي روزمره سيستم ها حسين حقيقي باورهاي راهنما فرهنگ و تغيير استراتژي ها مقاومت بسيار زياد مقاومت زياد احتمال موفقيت كم احتمال موفقيت زياد بسيار كم تعارض (وسيع) مقاومت كم احتمال موفقيت زياد زياد(وسيع) مقاومت تا حدودي كم احتمال موفقيت (محدود) متوسط كم(محدود) ميزان حسين حقيقي تغيير با فرهنگ فرهنگ و تغيير استراتژي ها هرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شدي]د بوده و ضمن ًا تغيير مورد نظر با فرهنگ موجود سازگاري داشته باشد ،در اين شراي]ط ميتوان با اطمينان كامل تغيير را در سطح سازمان اعمال كرد. حسين حقيقي فرهنگ و تغيير استراتژي ها هرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد نبوده ضمن ًا تغيير موردنظر با فرهنگ موجود داراي سازگاري درسطح بااليي باشد ،سازمان بايد به تقويت وتثبيت فرهنگ موجود بپردازد و ارزش ها ،باورها و هنجارهاي مشترك را بيش از پيش تحكيم بخشيد. حسين حقيقي فرهنگ و تغيير استراتژي ها هرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد باشد اما همسويي و سازگاري بالقوهاي ميان تغيير با فرهنگ موجود وجود نداشته و يا در سطح پاييني باشد ،سازمان بايد با اعمال مديريتي صحيح و منسجم ،پيش از مواجه شدن با مقاومت دربرابر تغيير به ايجاد جو و فضاي سالم فرهنگي همت گمارد و تا حد امكان ميان تغيير مورد نظر و فرهنگ موجود سازگاري نسبي برقرار سازد .به عبارتي رمز موفقيت و كليد پيروزي در دست مديريت تحول فرهنگي است. حسين حقيقي فرهنگ و تغيير استراتژي ها هرگاه نياز به تغيير استراتژيك براي سازمان شديد و حساس نباشد و ضمناً سازگاري بالقوه ميان تغيير مورد نظر با فرهنگ موجود نداشته و يا در سطح پاييني باشد ،احتمال موفقيت در امر تغيير در پايينترين سطح خود قرار ميگيرد و سازمان با شرايط دشواري روبرو ميشود و چاره كار در تغيير استراتژي مورد نظر است حسين حقيقي استراتژي و رويكرد هاي فرهنگي رويكرد صحيح موانع فرهنگي استراتژي نيروي متمركز حكومت فردي تقسيم بندي كردن تنوع توليد و بازا ر تمركز كاركردي ساختار سلسله مراتبي قدرت پراكنده عمليات مجزا از يكديگر اصالح سيستم اطالعات مديريت مديران رابطه گرا سيستم پاداش تمركز – بازاريابي برسود آورترين محصول تعدد مراكز قدرت تمركز كاركردي دلبستگي به محصوالت قديمي ايجاد ساختار ماتريسي پاداش هاي مطلوب تمركز مديران عالي حسين حقيقي گسترش فن آوري به محصوالت جديد كناره گيري از بازارهاي در حال ركود و افزايش نقدينگي از طريق تسهيالت فروش عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنگ سازماني واستراتژي ها .1فلسفه ،اساسنامه ،آيين نامه رسمي سازمان و مطالبي كه به هنگام كارمنديابي ،گزينش و جامعه پذيري كاركنان تازه استخدام مورد استفاده قرار مي گيرد. .2طرح ريزي فضاهاي فيزيكي ،نماها و ساختمانها. .3الگوسازي براي ايفاي نقش ،ياددادن و مربيگري كه به وسيله رهبران انجام مي شود. حسين حقيقي عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنگ سازماني واستراتژي ها .4وجود سيستم هاي مشخص و روشن براي پاداش و پست هاي سازماني و شاخص هايي براي ارتقاء افراد. .5داستان ها ،افسانه ها ،اسطوره ها و حكايت ها درباره رويدادهاي مهم و افراد كليدي سازمان. .6آنچه رهبران به آن توجه مي كنند ‌،معيارها ،شاخصها و شيوه هاي اعمال كنترل .7واكنش رهبران به رويدادهاي مهم و بحران هاي اقتصادي. حسين حقيقي عوامل مهم در ايجاد رابطه بين فرهنگ سازماني واستراتژي ها .8شيوه اي كه سازمان طرح ريزي ميشود و ساختار آن تعيين مي گردد. .9رويه ها و سيستم هاي سازماني. .10معيارهايي كه سازمان براي كارمند يابي گزينش ،ارتقاء ،هماهنگ نمودن امور سازمان ،بازنشستگي و ترفيع افراد به كار ميبرد. حسين حقيقي منابع فارسي .1علي احمدي /علي رضا " شناخت فرهنگ ،فرهنگ سازماني و مديريت بر آن" – انتشارات توليد دانش .2مشبكي /اصغر " مديريت رفتار سازماني" – انتشارات ترمه .3عميد /حسن " فرهنگ عميد" – انتشارات ابن سينا .4نفيسي /محمد "‌فرهنگ جعفري" .5تويسركاني /علي اكبر " فرهنگ نفيسي" – انتشارات اميركبير .6طوسي /محمدعلي "‌فرهنگ سازماني"‌ -انتشارات مركز آموزش مديريت دولتي حسين حقيقي منابع فارسي -7ديوسين /استانلي " مديريت فرهنگ سازماني" مترجم ‌:ناصر ميرسپاسي – انتشارات مرواريد -8شاين /ادگار " مديريت فرهنگ سازماني و رهبري " مترجم: بوزنجاني – انتشارات جوان -9ديلمي /وهرز و غفاري /بهزاد " شناسايي مؤلفه هاي سازماني و ارزيابي مقايسه اي با الزامات برنامه استراتژيك" پايان نامه كارشناسي ارشد .سازمان مديريت صنعتي ()1382 -10ديويد /فرد .آر "مديريت استراتژيك" ترجمه علي پارسائيان و سيد محمد اعرابي -11گزيده مديريت -سال هفتم -شماره -60مرداد 1385 حسين حقيقي منابع التين 12- Schwartz and Davis "Matching Corporate Culture and Business" 13- Bateman and Zeiltham "Management Function and Strategy" IRWIN 1990 14- Denison; Daniel "Organizational Culture" 15- WWW.Organizational / 20 Culture.htm 16-WWW.diversityunitl.com / assessment.htm 17- WWW. Iran doc. ac. ir / data / Reports / org - culture حسين حقيقي

51,000 تومان