کسب و کار مهارت‌های شخصی

ارگونومی کاربردی برای کا رگران در محیط کار

ergonomy-karbordi-baraye-kargaran-dar-mohit-kar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “ارگونومی کاربردی برای کا رگران در محیط کار”

ارگونومی کاربردی برای کا رگران در محیط کار

اسلاید 1: موضوع:ارگونومی کاربردی برای کارگران در محیط کارنام استاد:مهندس شهرکی گردآورنده :حامد بذلی به نام خدا

اسلاید 2: مقدمهدر یک قرن گذشته پیشرفت دانش و تکنولوژی موجب رشد گسترده اقتصادی در غالب کشورهای صنعتی شده است . امروزه ثروت مادی بطور اساسی حاصل بکار بستن دانش فنی و بیش از هر چیز دیگر ثمره کاربرد آگاهی ها در زمینه علم و فن است .در این مفهوم ، آنچه در رابطه با پیشرفت اجتماعی همراه رشد پیگیر اقتصادی اهمیت پیدا می کند ، تطبیق دادن دانش فنی با نیاز استفاده کنندگان این دانش و شرایط فرهنگی ، اجتماعی و فیزیکی موجود در کاربرد آن است .

اسلاید 3: ارگونومی چیست ؟ کلمه ارگونومی در اصل واژه ای یونانی است که از ترکیب دو کلمه ارگو ( Ergo ) به معنای کار و نوموس ( Noms ) به معنای قاعده ، قانون بوجود آمده است . ارگونومی علم مطالعه کارآیی و عمل انسان است که ویژگیها و تواناییهای انسان را مورد مطالعه قرار داده و از این طریق شرایط هماهنگی کار و انسان را فراهم می کند . به بیان دیگر ارگونومی علمی است که به ما می گوید که برای دستیابی به کارآیی و بهره وری در یک حرفه خاص ، ضمن حفظ سلامتی خود ، چگونه و در چه شرایطی باید کار کنیم . از ارگونومی به منظور گرفتن حداکثر تکنولوژی ، تأمین رفاه کارگران و استفاده توأم با کارآیی از تأسیسات تولیدی و خدماتی در جهت تحقق بخشیدن به تولید بالاتر ، بهبود وضع بهداشتی ، حفظ سلامتی و تحصیل رضایت در مورد کار ، استفاده می شود .

اسلاید 4: کشورهای در حال رشد به کاربردهای ارگونومی بیشتر نیاز دارند . شرایط نامطلوب کار ، فقدان برنامه های پیشگیری از آسیب دیدگی های ناشی از کار ، عدم هماهنگی تکنولوژی وارداتی با شرایط محیطی که تکنولوژی مورد استفاده قرار گرفته است ، موجب بسیاری مشکلات فنی ، انسانی ، اقتصادی و اجتماعی گردیده است .از این رو آموزش ارگونومی در کشورهای روبه رشد جنبه حیاتی داشته و سبب می شود که از تکنولوژی به مؤثرترین شکل ممکن بهره برداری شده و علاوه بر آن محیط و نیروی کار نیز حفظ شود .حمل و جابجایی بار در محیط کارشاید مهمترین نقطه تصمیم گیری در طراحی مراکز صنعتی جدید یا بهبود و اصلاح واحد های موجود ، طراحی شغل باشد . در این خصوص باید به نوعی پاسخ سئوالات مختلفی مشخص شوند مثلا :آیا مشاغلی که جابجایی مواد در آنها انجام می شود مجهز به ماشین آلات لازم هستند ؟آیا فعالیت هایی که نیاز به عملکرد افراد دارند کاملا مشخص شده اند؟

اسلاید 5: بطور کلی مواد به دو صورت فله ای و بسته ای قابل حمل می باشند ، مواد فله ای در مقادیر و حجم زیاد ، ذخیره و جابجا می شوند و غالبا به شکل گرانول و یا مایع می باشند . کانتیرها و کامیون های بزرگ ، کشتی ها ، مخازن و بونکر ها از جمله وسایل حمل و نقل مواد فله ای هستند . برخی از مواد به صورت بسته بندی شده در بسته ها و واحد های کوچکتر حمل می شوند . این مواد به صورت جداگانه یا گروهی در ظروف ، کارتن ها ، پاکت ها و جعبه ها جابجا می شوند.درهر حال انواع بسیار متعدد و متنوعی از تجهیزات و وسایل کمکی برای جابجایی مواد و کالاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند : الف ) وسایل مورد استفاده داخل کارگاهی 1- قلاب و سطوح بالابر 2- سطوح چرخشی و نوار نقاله ها ، انتقال دهنده های گوی شکل ( ساچمه ای )3- ابزارهای تخلیه و بارگیری4- گاری ها ، سبدها و چرخ های دستیب ) وسایل مورد استفاده بین کارگاهی1- لیفتراک های الکتریکی ، واگن ها و تجهیزات مکانیکی 2- نقاله ها و واگن های برقی3- جرثقیل ها

اسلاید 6: اصول حمل دستی بار برای اجتناب از صدمات استخوانی – عضلانی ناشی از انجام فعالیت های جسمانی و جابجایی و حمل بار بصورت دستی لزوما می بایستی به طراحی مشاغل بصورت ماشینی و مکانیزه پرداخت ، چراکه همانگونه که در سطور قبل نیز به آن اشاره گردید مشاغل نباید به گونه ای باشند که کاربران و اپراتور ها مجبور به انجام حرکات شدید بدنی ، تکرار بیش از حد و یا حمل بار های سنگین گردند و لذا بحث ماشینی نمودن سیستم ها بسیار مهم بوده که در این راستا اصول زیر باید مورد توجه قرار گیرد :

اسلاید 7: 1- مسیر های حرکت را خط کشی کرده و همیشه پاک نگاه دارید.خالی بودن مسیر های حرکت و دسترسی سریع به ایستگاه های کار و کالا جریان انجام کار را آسان تر کرده و حمل و نقل را سرعت می بخشد.اگر مسیر های حمل و نقل به درستی خط کشی نشده باشند ، مواد اولیه ، فرآورده ها و ضایعات در این راه ها انباشته شده و این بهم ریختگی نه تنها باعث بسته شدن راه می شود بلکه حوادثی را هم به بار می آورند .  2- راهرو هاو مسیر های حمل و نقل را به اندازه کافی برای حرکت دوطرفه عریض کنید  راهرو های پهن برای عبور چرخ های دستی امکان تولید کافی را فراهم کرده و حمل و نقل ایمن تر محصولات را امکان پذیر می کند . علاوه بر این با حمل و نقل دوطرفه در راهرو ها ، در وقت و انرژی صرفه جویی شده و کار در کارگاه نظم می یابد .

اسلاید 8: 3- سطح مسیر حمل و نقل را هموار و بدون لغزندگی کنید .  حمل و نقل در یک کارگاه ، بخش مهمی از کار روزانه آن است . جریان آرام حمل و نقل از انبار به کارگاه و بین ایستگاه های کار از اصول یک تولید فعال است . حمل بار بر روی یک سطح ناهموار یا لغزنده علت شایع حوادث است . با ایجاد مسیر های حمل و نقل مناسب می توان از این حوادث جلوگیری کرد .   4- به جای پله در محل کار از شیب های کوتاه با شیب 5 تا 8 درصد برای پوشاندن اختلاف سطح استفاده کنید. اختلاف سطح ناگهانی در راه رو های درون محل کار حمل و نقل روان مواد را مشکل کرده و باعث حادثه می شود . به جای پله از شیب راه های کوچک استفاده کنید . بالا بردن چرخ های دستی از شیب راه های دارای شیب کم آسان بوده و حمل و نقل وسایل و کالا ها را راحت می کند . ضمن اینکه از ُسر خوردن جلوگیری کرده و به حمل و نقل سریع تر و مطمئن تر کالا ها کمک می کند .  

اسلاید 9: 5- برای جابجایی مواد از وسایل چرخدار استفاده کنید .جابجا کردن مقادیر زیاد بار بشکل دستی نه تنها وقت و کار زیادی می گیرد . بلکه اغلب منجر به حوادثی می شود که خسارت مالی و آسیب دیدن کارگران را در پی دارد . بکار بردن چرخ از بروز این حوادث جلو گیری می کند .با استفاده ازچرخ دستی و سایر وسایل دیگر حمل و نقل دستی، تعداد رفت و آمد ها کمتر شده که این امر خود به بازدهی کار و ایمنی کارگران کمک زیادی می کند.در صورت امکان برای کاهش صدا ، باید از چرخ های لاستیک دار استفاده کرد .پاک نگاه داشتن مداوم مسیر های حمل و نقل بسیار مهم است . مسیر های بدن مانع برای حرکت چرخ دستی ضروری است.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید