علوم انسانی و علوم اجتماعی حسابداری

استاندارد حسابرسی شماره ۶۱: ارزیابی کار واحد حسابرسی داخلی

estandarde_hesabresi_61_arzyabiye_kare_vahede_hesabresiye_dakheli

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “استاندارد حسابرسی شماره ۶۱: ارزیابی کار واحد حسابرسی داخلی”

استاندارد حسابرسی شماره ۶۱: ارزیابی کار واحد حسابرسی داخلی

اسلاید 1: استاندارد حسابرسی شماره 61ارزیابی کار واحد حسابرسی داخلیwww.prozhe.com

اسلاید 2: مقدمهطبق بخش 61 استانداردهای حسابرسی، حسابرس مستقل باید از فعالیتهای واحد حسابرسی داخلی واحد مورد رسیدگی شناخت داشته باشد و مربوط بودن آن به کار حسابرسی را مورد ارزیابی قرار دهد.اگر کار حسابرس داخلی به اهداف حسابرسی صورتهای مالی مربوط باشد، حسابرس مستقل ممکن است تصمیم بگیرد بخش مشخصی از کار انجام شده توسط حسابرس داخلی را به منظور افزایش کارایی حسابرسی مورد استفاده قرار دهد.پیش از استفاده از کار واحد حسابرسی داخلی ، حسابرس مستقل باید واحد حسابرسی داخلی را ارزیابی و روشهای حسابرسی را نسبت به کار انجام شده توسط حسابرس داخلی اعمال کند.بخش 61 استانداردهای حسابرسی بر این نکته تاکید دارد که حتی در صورت استفاده از کار حسابرس داخلی برای تعدیل ماهیت ، زمان بندی اجرا ، یا حدود روشهای حسابرسی مستقل، مسئولیت اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی، تنها به عهده حسابرس مستقل است.

اسلاید 3: مقدمهمفاد این بخش برای مواردی که حسابرس داخلی به حسابرس مستقل در اجرای روشهای حسابرسی مستقل کمک می کند ، کاربرد ندارد.در چنین شرایطی، راهنماییهای مربوط به سرپرستی ، به شرح مندرج در بخش 22 استانداردهای حسابرسی، با عنوان ”کنترل کیفیت کار حسابرسی“ کاربرد دارد.به همین ترتیب ، مفاد این بخش در مورد کارکنان واحد مورد رسیدگی که تنها عنوان حسابرس داخلی را دارند، اما عملاً کار حسابرسی داخلی انجام نمی دهند، نیز کاربرد ندارد.برای مثال ،کارکنان واحد مورد رسیدگی که محاسبات صورتحسابها را کنترل می کنند ، ممکن است حسابرسان داخلی نامیده شوند ، اما چون عملیات حسابرسی داخلی را انجام نمی دهند ، مفاد بخش 61 در مورد آنها کاربرد ندارد.

اسلاید 4: تعاریفحسابرسان داخلی. کارکنان واحد مورد رسیدگی که مسئولیت ارائه : الف) تحلیل ها، ب) ارزیابی ها و پ) توصیه هایی به مدیریت واحد مورد رسیدگی و هیئت مدیره را بر عهده دارند.وظیفه حسابرسی داخلی. یک فعالیت ارزیابی بیطرفانه ، و بخشی از محیط کنترلی واحد مورد رسیدگی است که جهت ارائه خدمت به واحد مورد رسیدگی فعالیت می کند.وظایف حسابرسی داخلی عبارت است از :•• نظارت بر کنترلهای داخلی و ارائه توصیه هایی برای بهبود آن.•• رسیدگی به گزارشهای مالی و عملیاتی.•• بررسی صرفه اقتصادی، کارایی و اثربخشی عملیات مالی و غیرمالی.•• بررسی رعایت قوانین و مقررات و سیاستها و دستورالعملهای مدیریت.

اسلاید 5: کلیاتحسابرس باید فعالیتهای حسابرسی داخلی، و اثر آن را بر روشهای حسابرسی مستقل مورد توجه قرار دهد.

اسلاید 6: شناخت واحد حسابرسی داخلیبه منظور شناسایی و ارزیابی خطرهای تحریف با اهمیت در صورتهای مالی و به دنبال آن ، طراحی و اجرای روشهای حسابرسی لازم. حسابرس باید شناخت کافی از فعالیتهای حسابرسی داخلی، کسب کند.در مواردی که کار حسابرسی داخلی به برآورد خطر در حسابرسی مستقل مربوط است، حسابرس مستقل باید واحد حسابرسی داخلی را مورد ارزیابی قرار دهد.

اسلاید 7: ارزیابی واحد حسابرسی داخلیدر مواردی که حسابرس در نظر دارد از نتایج برخی کارهای واحد حسابرسی داخلی استفاده کند باید این کارها را از لحاظ کفایت آنها، مورد ارزیابی و آزمون قرار دهد.

اسلاید 8: چشم انداز بخش عمومیبخش عمومی در حالی از حسابرسان داخلی استفاده می کند که وظیفه گزارشگری به دستگاههای قانون گذار ، به عنوان حسابرس مستقل ، بر عهده یک سازمان حسابرسی دولتی است.در این شرایط، ملاحظات مندرج در بخش 61 استانداردهای حسابرسی، با عنوان ”استفاده از خدمات حسابرس دیگر“ باید مورد توجه قرار بگیرد.

اسلاید 9: مسئولیت حسابرس مستقل در مقابل مسئولیت حسابرس داخلیطبق بخش 61 استانداردهای حسابرسی ، مسئولیت حسابرس مستقل ازبابت اظهارنظر حسابرسی، در صورت استفاده از کار واحد حسابرسی داخلی، کاهش نمی یابد.در واقع بر پایه بند 8 بخش مزبور، ”مسئولیت هر گونه قضاوت مربوط به حسابرسی صورتهای مالی، با حسابرس مستقل است.“اگر حسابرس مستقل فعالیتهای حسابرس داخلی را به حسابرسی صورتهای مالی مربوط بداند و حسابرس داخلی را واجد صلاحیت ارزیابی نماید، آنگاه حسابرس مستقل ممکن است نتایج کار واحد حسابرسی داخلی ، جهت تعدیل ماهیت، زمان بندی اجرا و حدود روشهای حسابرسی استفاده کند؛ با این وجود ، حسابرس مستقل نمی تواند روشهای حسابرسی را به طور کامل حذف کند.

اسلاید 10: مسئولیت حسابرس مستقل در مقابل مسئولیت حسابرس داخلیبه دلایل زیر، بعضاً امکان دارد حسابرس مستقل از کار حسابرس داخلی استفاده نکند:الف . کار حسابرس داخلی به حسابرسی صورتهای مالی مربوط نباشد.ب . حسابرس داخلی واجد صلاحیت لازم نباشد ، یا در واحد مورد رسیدگی از جایگاه مناسبی که بیطرفی او را تضمین کند ، برخوردار نباشد.پ . آزمون کارهای انجام شده توسط حسابرس داخلی در مقایسه با آزمون کنترلها یا آزمونهای محتوایی که توسط حسابرس مستقل ، راساً انجام می شود، فاقد کارایی باشد.ت . خطر ، اهمیت و ذهنی بودن برخی زمینه های حسابرسی بالا باشد.

اسلاید 11: مسئولیت حسابرس مستقل در مقابل مسئولیت حسابرس داخلیطبق بخش 61 استانداردهای حسابرسی، حسابرس مستقل باید از فعالیتهای واحد حسابرسی داخلی شناخت پیدا کند و اثر فعالیتهای این واحد بر روشهای حسابرسی مستقل را مورد توجه قرار دهد.طبق مفاد این بخش ، حسابرس مستقل ملزم به استفاده از کار حسابرسان داخلی نیست ، بلکه براساس آن ، حسابرس مستقل می تواند از کار حسابرسان داخلی به منظور کاهش هزینه های حسابرسی استفاده کند ، اما حداقل استفاده از کار حسابرسان داخلی نیز الزامی نشده است.

اسلاید 12: ارزیابی کار واحد حسابرسی داخلیهنگام ارزیابی کار واحد حسابرسی داخلی، حسابرس مستقل باید از معیارهای زیر استفاده کند:الف . جایگاه سازمانی - مخاطب گزارش حسابرس داخلی در واحد مورد رسیدگی کیست؟ آیا جایگاه سازمانی مخاطب آنقدر بالا هست که بیطرفی حسابرس داخلی را تضمین کند؟ آیا حسابرس داخلی مسئولیت اجرایی نیز دارد؟ آیا حسابرس داخلی مجاز به برقراری ارتباط آزادانه با مدیریت (از جمله هیئت مدیره) و حسابرس مستقل می باشد؟ آیا محدودیت یا مانعی فرا راه حسابرس داخلی وجود دارد؟ب . حدود وظایف - آیا مدیریت بر اساس توصیه های حسابرس داخلی، اقدامات مناسبی را انجام می دهد؟ شواهد حاکی از اقدامات انجام شده توسط مدیریت کدام است؟

اسلاید 13: ارزیابی کار واحد حسابرسی داخلی پ . صلاحیت حرفه ای - آیا کارکنان واحد حسابرسی داخلی واجد آموزش فنی و حرفه ای و مهارتهای لازم می باشند؟ واحد مورد رسیدگی برای استخدام و آموزش کارکنان حسابرسی داخلی،چه سیاستهایی را اعمال می کند؟ مهارتهای حرفه ای حسابرسان داخلی کدام است؟ ت . مراقبتهای حرفه ای - آیا کار کارکنان حسابرسی داخلی به نحو مناسبی برنامه ریزی، نظارت و سرپرستی، بررسی و مستند می شود؟ آیا دستورالعمل های کلی حسابرسی، برنامه های خاص حسابرسی، و نیز کاربرگهای حسابرسی از کار انجام شده پشتیبانی می کنند؟

اسلاید 14: برنامه ریزی برای استفاده از کار حسابرس داخلیطبق بخش 61 استانداردهای حسابرسی ، هر گاه حسابرس مستقل خواهان استفاده از برخی کارهای حسابرس داخلی باشد باید از قبل در مورد جزئیات آن کارها با حسابرس داخلی توافق کند.جزییات مزبور می تواند شامل موارد زیر باشد :الف) زمان بندی کار ، ب) حدود کار (شامل سطوح اهمیت و روشهای انتخاب نمونه)، پ) نحوه مستندسازی، ت) روشهای بررسی و گزارشگری.

اسلاید 15: ارزیابی یک کار بخصوص حسابرس داخلیطبق بخش 61 استانداردهای حسابرسی، حسابرس مستقل، قبل از اتکا به کار واحد حسابرسی داخلی به منظور تعدیل ماهیت ، زمان بندی اجرا و حدود روشهای حسابرسی ، باید کار آن واحد را ارزیابی و آزمون کند.ارزیابی حسابرس مستقل می تواند بررسی موارد زیر را شامل شود:•• آیا کار انجام شده توسط کارکنان واجد آموزش فنی و مهارتهای لازم انجام شده است؟•• آیا کار انجام شده به نحو مناسبی نظارت و سرپرستی ، بررسی و مستند شده است؟•• آیا شواهد حسابرسی گردآوری شده، مبنایی منطقی برای نتیجه گیریها فراهم می کند؟

اسلاید 16: ارزیابی یک کار بخصوص حسابرس داخلی •• آیا نتیجه گیریها درست و مناسب است؟•• آیا گزارشهای حسابرسی داخلی با کار انجام شده سازگار است؟•• آیا موارد استثنا یا موارد غیرعادی ، به نحو مناسبی برطرف شده است؟برای اعمال روشهای حسابرسی در مورد کار حسابرس داخلی، حسابرس مستقل می تواند اقدامات زیر را انجام دهد: الف. آزمون دوباره اقلامی که قبلاً توسط حسابرس داخلی آزمون شده است. ب. آزمون اقلام مشابه و مقایسه نتایج آن با نتایج آزمونهای انجام شده توسط حسابرس داخلی. پ. مشاهده نحوه انجام آزمونها توسط حسابرس داخلی.

اسلاید 17: مستندات مورد نیازنتیجه گیریهای حسابرس مستقل درمورد آن بخش از کار حسابرس داخلی که توسط وی ارزیابی شده است ، و نیز آزمونهای انجام شده درمورد کار حسابرس داخلی باید در کاربرگهای حسابرسی مستند شود.

اسلاید 18: نکات اصلی بخش 61 استانداردهای حسابرسینکات اصلی بخش 61 استانداردهای حسابرسی، به شرح زیر خلاصه می شود:الف. وجود واحد حسابرسی داخلی در یک سازمان می تواند بر ارزیابی حسابرس مستقل از خطر تحریف با اهمیت تاثیر بگذارد و در نتیجه ، ماهیت ، زمان بندی اجرا و حدود روشهای حسابرسی را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو ، حسابرس مستقل باید از فعالیتهای حسابرسی داخلی شناخت داشته باشد. ب. برای روشن شدن این مطلب که آیا فعالیتهای حسابرس داخلی بردامنه روشهای حسابرسی مستقل موثر است یا خیر، حسابرس مستقل باید مشخص کند کدام یک از کارهای واحد حسابرس داخلی، به حسابرسی صورتهای مالی مربوط می شود و آیا استفاده از کارهای این واحد بر کارایی حسابرسی می افزاید.

اسلاید 19: نکات اصلی بخش 61 استانداردهای حسابرسی پ. اگر حسابرس مستقل بخواهد از کار حسابرس داخلی استفاده کند باید بیطرفی و صلاحیت حسابرس داخلی و کفایت کار آن را ارزیابی و آزمون کند. ت. محدودیتهای اصلی برای استفاده از کار حسابرسان داخلی (بافرض بیطرفی و صلاحیت آنها) به این قرار است: 1) مسئولیت کلیه قضاوتهای مهم در حسابرسی با حسابرس مستقل است، و 2) کار حسابرسان داخلی باید ارزیابی و آزمون شود. همچنین، حسابرس مستقل باید برآورد خطر، سطح اهمیت و میزان بکارگیری قضاوتهای ذهنی را در مواردی که از کار حسابرسان داخلی استفاده شده است ، مورد توجه قرار دهد.

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید