صفحه 1:
آسرانزی نوآوری
نوآوری و رقابت
050
ی
ae
صفحه 2:
نو آوری و رقابت
۲ شرکت ها برای موفقیت به خلق شیوه های نوء قواعد جديد و خلق
محصولاتی کاملا متفاوت احتیاج دارند.
as, eee” ام و CAUSE تمساتة
يكر اثر بخشی تضمینی برای برتری رقبا فراهم نمیسازد.
۲ امروزه قرار گرفتن در شرایط مستعد برتری مستلزم ایجاد تغییر اساسی
در قواعد بازی است.
سساسج 06
صفحه 3:
نو آوری و رقابت
۶ عوامل روی آوری شرکت ها به نوآوری و خلق ایده های انقلابی:
) فقر و کاهش اهمیت منابع
۲ آینده سازی
۲ همگرایی. تشابه و کوتاه شدن عمر استراتزی ها
۴ تلاش برای حفظ جوانی
سساسج 06
صفحه 4:
و آوری و رقابت
نوآوری در کسب و کار و نیز پیشرفت تکنولوژی. باعث شده است تا از
اهمیت منابع به ویژه منابع اولیه در دستیابی به مزایای رقابتی کاسته
شود. شرکت ها با روش ها و راه حل های گوناگون وابستگی خود به
منابع و امتیازات را کاهش میدهند و برای فایق آمدن بر فقر سرمایه.
تکنولوژی. نیروی انسانی و نیز تورم تلاش میکنند. نت
صفحه 5:
نو آوری و رقابت
> شرکت های متعددی سعی میکنند تا الگوهای آینده کسب و کار را پیش
بینی نمایند و استراتژی خود را بر اساس فرصت ها و تهدید ها خلق کنند.
* با اين حال به دليل وجود متغيير هاى آشكار و ينهان بسيارء پیش بینی
دقیق آینده ناممکن است.
2 به دلیل عدم اطمینان از تحولات» برخی شرکت ها سعی میکنند تا خود
الگوی کسب و کار آینده را بسازند. این شرکت ها معتقدند که ش رکتی که
استاندارد صنعت را تعیین میکند تقریبا هميشه بر بازار حاکم بوده
و تسلط دارد.
سساسج 06
صفحه 6:
نوآوری و رقابت
OS pd shad > ماکروسافت: آینده را ما تعیین میکنیم.
> گری هامل استاد استراتژی: هدف از پیش بینی آینده تعیین آنچه
ممکن است رخ دهد نیست بلکه هدف از آن درک آینده ای است که
میتوان ایجاد نمود:
< دنیس گابور: بهترین راه پیش بینی آینده ساختن آن
صفحه 7:
نو آوری و رقابت
< مشابهت و همگزایی استزاتفی ها شرکت های,پیشرو را واداز میکند تا
برای متمایز شدن از سایرین. فرایند ها شیوه ها و محصولات و خدماتی
نو خلق نمايند. اين امر مستلزم نوآور بودن آن ها میباشد.
< خلق مزیت رقابتی دیگر به معنای انجام بسیار خوب یک قاعده کنونی
بازی نمی باشد بلکه به توانایی شرکت در ایجاد تغییرات بنیادی در قواعد
بازی دارد.
|
صفحه 8:
نو آوری و رقابت
>
نوآوری و باز نگری اساسی به همراه برخی از تجربیات مفید گذشته,
میتواند شرکت های قدیمی را در موضعی برتر نسبت به سایرین قرار
»بنابراین نوآوری عاهلی است, که هیتوانن سائع پیری شركت بها و فیز
جوان تر شدن شرکت های پیر شود.
مسد لس © :سام
صفحه 9:
نو آوری و رقابت
* نوآوری به معنای انجام کارهای جدید یا انجام کارهای موجود به روش
های جدید است.
> نوآوری استراتژیک موضوعی بیش از توسعه محصولات جدید است.
نوآوری میتواند در سیستم های پشتیبانی. ساختار سازمانی. سیاست
های تولید. کانال های توزیع و ارتباطات و سایر حوزه ها باشد.
< در نظام جدید منافع بسیار نصیب شرکت هایی میشودکه مدل ها و ايده
هاى جديد خلق نمايند. اين ايده ها و مدل های ارزش آفرین مبتنی بر
تغيير تكنولوزىءتغييرات جمعيتى و ذايقه مصرف كنندكان يديد مى
aul
ممم دسب © :00014 سد
صفحه 10:
نو آوری و رقابت
* پیشتازان بازار ها پس از شناسایی و به چالش کشیدن باور ها و
مفروضات اساسی حاکم بر کسب و کار از طریق ارائه ایده های انقلایی:
باور های جدیدی را ارائه میکنند و مسیر آینده را به نفع خود تغییر
میدهند و از این تغییر برای خود فرصت سازی میکنند.
سساسج 06
صفحه 11:
نو آوری و رقابت
توآوری از یک اننه بو دنستوررالعمل پیروی نمبکند:
۲) تعصب به آرمان هاء و نه ساختار سس
۳( تمامى افراد م 2
صفحه 12:
نو آوری و رقابت
< قصد و نیت نوآوری نخستین گام برای نوآور کردن سازمان است.
< اگر شرکتی تصور کند که در یک زمان مشخص با صدور یک بخش نامه
میتواند به ایده های نو دست پیدا کند سخت در اشتباه است.
> توآورى با اهداف غير معقول و نامعارف آغاز ميشود. شرکت ها بايد انتظارات
قت انگیزی را مطرح کنند و اهداف متوسط را دور بريزند. طرح انتظارات
نامتعارف اولین گام برای عبور از وضع موجود است.
۶ تمامی کارکنان بایستی از تصمیم در هم شکستن شیوه های معمول آگاهی
يابند. این باعث میشود که آنان از مقصد آگاه شوند و ایده های خود را در آن
سساسج 06
صفحه 13:
نو آوری و رقابت
۶ آنجة:برای شترکث های نوآور اهمیت دارد آرمائهای آنان است:
این شرکت ها با درک شرایط و اهداف آتی خود برخی ساختارها؛ محصولات:
بازارها و فرآیند های خود را رها میسازند و بر محصولات و فرآیند های دیگری
متمرکز میشوند.
* اينكه فكر كنيم سالها براى يك محصول يا فرآيتد زحمت كشيده ايم و حال
نبايد آنرا كنار بكذاريم باعث ميشود از صحنه رقابت حذف شويم.
ممساسب © :6014م
صفحه 14:
نو آوری و رقابت
نوآوری و خلق استراتژی قاعده شکنانه با مهمترین دارایی سازمان یعنی
alls انسان Sal by.
يراى خلق.ايذه.هاى استرانؤيك مديراق بايد اتحصان كلق استراتؤى يرا قرهم
بشکنند. مدیران ارشد اغلب دوست ندارند انحصار خود در خلق استراتژزی
را از دست بدهند.
این نگرش را که "تنها در بالای زنجیره فرماندهی است که ایده های اساسی
شکل میگیرد" باید به زباله دان سپرد.
سساسج 06
صفحه 15:
نو آوری و رقابت
) افراد جوان زیرا فکر و ایده های جوان به روز تر و به آينده نزدیک تر
است.
۲ افرادی که در مرز سازمان فعالیت میکنند زیرا افراد در حاشیه و مرز
سازمان مجبورند خلاق تر باشند به دلیل منابع کمتری که در اختیار
دارند.
۳) افراد جدید الاستخدام زیرا هنوز جلب اصول پذیرفته شده و ثابت
صنعت نشده اند.
سساسج 06
صفحه 16:
نو آوری و رقابت
باور هایی چون طرح انتظارات شگفت انگیز: عدم دلیستگی و -. فضا و
بستری مناسب برای نوآوری افراد فراهم میسازد. اما ایمان صرف به
چنین باور هایی نوآور شدن را تضمین نمیکند.
برای نوآور شدن سازمان موارد زیر ضروری مینماید:
۱ قابلیت یادگیری سازمانی
۲) افزاب
۲ افزایش قابلیت ایده پردازی
قدرت درک شرایط و موقعیت
سساسج 06
صفحه 17:
نو آوری و رقابت
= محیط های داخلی و خارجی سازمان ها منابع الهام بخشی برای نوآوری
میباشند. حساسيت به انجه در درون و بيرون ميكذرد. نتايج بسيار
ارزشمندى براى سازمان ها به همراه خواهد داشت.
< نوآوری با کسب دانش از منابع مختلف و به كاركيرى آن در سازمان
اشکان.پذیر است:
< نوآوری با مفهوم یادگیری گره خورده است. یادگیری فرایندی است که
سازمان با دانش جدیدی آشتا ميشود و آن را در فعالیت های ارزش
آفرین کسب و کار خود وارد ميکند.
سساسج 06
صفحه 18:
نو آوری و رقابت
تثوری یادگیری سازمان بیان میکند که دو سطح یادگیری وجود دارد که
منجر به تغییرات سازمانی میشوند:
)١ يادكيرى انطباقى يا تك حلقه: بايه اى ترين شكل یادگیری در درون مرزهای
شرکت. اغلب برسی شکاف عملکرد ها و برنامه ها موجب اين نوع يادكيرى ميشود»ء
در محدودة سنتی فعالیت های سازمانی استتهبا نوآوری تدریجی ردر ازتباط انست:
۲ یادگیری ایجادی یا دو حلقه: زمانی رخ میدهد که سازمان خواهان به چالش
شیدن مفروضات بنیادی خود در خصوص ماموریت مشتریان» رقبا و استراتژی مدل
کسب و کار میباشد. با نوآوری جهشی و بنیادی همراه است.
سساسج 06
صفحه 19:
و آوری و رقابت
برای بادگیری ضازهانی میتوان به سهرخنیع اشاره کرد؛
)١ قابلیت یادگیری از بازار
۲ یادگیری از درون
۳) یادگیری از طریق ارتباط
سساسج 06
صفحه 20:
نو آوری و رقابت
2 بازان یک کسب. و کار از عناصر متعددی تشکیل: شنده استه مشتریان»
رقبا و سایر شرکت ها.
< به اعتقاد بسیاری نوآوری نتیجه درک روشن از نیازها و خواسته های
آشکار و پنهان مشتری میباشد. سازمان های نوآور به طور دائم در
جستجوی فرصت های جدید برای جلب رضایت مشتریان است.
۶ مشتری مهم ترین منبع الهام بخش نوآوری سازمانی است.
< نزدیکی بیشتر به مشتری موجب شناسایی ابعاد ارزش آفرین آن می
گردد.
|
صفحه 21:
نو آوری و رقابت
رقبا نیز یکی از مولفه های اساسی بازار میباشند. زیر نظر داشتن رقیب
موارد آموختنی بسیاری برای شرکت ها به همراه دارد.
ی بهینه پویی و الگوبرداری روشی است برای بررسی و یادگیری از شرکت
های موفق و نیز رقبا میباشد که لازم است همواره اهتمام ویژه ای به آن
مبذول گردد.
برای یادگیری از رقبا و مشتریان میتوان ارتباط مناسبی با توزیع
کنندگان ایجاد نمود.
>
سساسج 06
صفحه 22:
نو آوری و رقابت
< اهمیت کارکنان برای یادگیری از درون همانند اهمیت مشتریان برای یادگیری از
soul 30
مدیران و کارکنان میتوانند از یکدیگر بیاموزند و یافته های خود را به دیگران
< شرکت ها شیوه های مختلفی مانند ایجاد انواع نظام های مشارکتی مانند نظام
ادات. گروه های کیفی و مجالس هم اندیشی و طوفان مغزی و يا برپایی
اتاق های خیال پردازی و مخازن فکری از جمله این شیوه ها است.
تحقیق و توسعه نیز معمول ترین فعالیت یادگیری در درون شرکت های تولیدی
ماش
>
سساسج 06
صفحه 23:
نو آوری و رقابت
یادگیری از طریق ارتباط با پادگیری از طریق بازار متفاوت است.
قابلیت یادگیری ارتباطی به معنای توان شركت در قياس با رقبا در كسب
دانش تكنولوزيكى و غير تكنولوزيك از طريق ييوند هاى خارجى با منابع
دانش و نيز ساير شركت هاء نشر و بكاركيرى أن و به فراموشى سيردن
برخی از پارادایم های آن میباشد.
سساسج 06
صفحه 24:
نو آوری و رقابت
2 بهره جستن از دانش موجود در خارج سازمان . جزء اساسی فعالیت های
نوآورانه میباشد.
2 دانشگاه ها موسسات مشاوره ای. آزمایشگاه ها و .- از جمله منابعی
میباشند که شرکتها میتوانند با برقراری ارتباط نزدیک. دانش نو را کسب
و به داخل منتقل کنند.
۶ ارتباط زمانی ارزشمند است که موجب انتقال دانش جدید به شرکت.
باعث تولید دانش توسط آن و نیز افزایش قابلیت نوآوری کارکنان گردد.
سساسج 06
صفحه 25:
نو آوری و رقابت
یق از پدیده هایی که سازمان با آن ها روبرو است. یک امر
ضروری در خلق استراتژی ها و ایده های نوآورانه ميباشد.
< شناخت پدیده ها از جمله مسایل درونی و بیرونی؛ و دریافت اثرات هر
یک نقطه آغازین تفکر خلاق است.
< این تصور که در استراتژی های نوآورانه درک شرایط از طریق به
کارگیری ابزار تجزیه و تحلیل جایگاهی ندارد تصوری نادرست است.
> در کسب و کار نوآوری به ندرت حاصل بارقه های ذهنی بدون درک
شرایط است.
سساسج 06
صفحه 26:
نو آوری و رقابت
آلبرت اینیشتین معتقد است که تصور مهمتر از دانش است. خلق
ايده های نو متاثر از تصور و تخیل ایده آفرینان است.
این امر مستلزم مشاهده و دقت در ماورای ظاهر و خلق ايده هایی
است که در ابتدا غیر واقع بینانه و بدون ارتباط منطقی با
موضوع به نظر میرسند.
ضمیر ناخود آگاه افراد یک منبع غنی برای تصورات. ايده ها و
تجربیات میباشد.
سساسج 06
صفحه 27:
نوآوری و رقابت
گوش دادن به موسیقی آرام بخش
v
ملاحظه تصاو
/
" ازميام كارهاء 25 مت
انجام كارهاى موزون مثل دويدنء پیاده ر
”ا اننتشمام صلریات وبوهای:فطبوع
ی
خوردن غذاهای سرشار از ویتامین B
مورد علاقه
خلاق
توان ایده پردازی افراد را در پی دارد.
سساسج 06
صفحه 28:
نو آوری و رقابت
لازم است شرکت ها جهت خلق ایده های بنیادین کار کنان خود i,
به رها سازی ذهن و طیران فکر تشویق نمایند و ماحصل آنرا از
طریق تبادل با دیگران و با توجه به برخی واقعیت ها تعدیل
یکی از مناسب ترین شیوه ها برای افزایش قدرت نوآوری مدیران
در زمينه كسب و كار شبيه سازی موقعیت های مختلف تصمیم
كيرى براى افراد است.
ممساسب © :6014م
صفحه 29:
و آوری و رقابت
منبع:
استراتژی های رقابت و نوآوری در کسب و کار / دکتر علی احمدی
/ احمد اللهیاری / انتشارات تولید دانش:
سساسج 06
صفحه 30:
و آوری و رقابت