تحقیق و پژوهشتاریخ و بیوگرافیسیاست و قانون‌گذاریبرنامه‌ریزی

پاورپوینت معاونت علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

معاونت علمی ، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری ساختار معاونت ها ستادها عملکرد معاونین در دوره های گذشته ارائه راهکار برای آینده

mahdi

صفحه 1:
BEd Eee ad ‏سس‎ وَالّذِينَ جَاهَدُوا فيئا لَتَهديَنُّم سبْلَنَا وَ إنَاللة لَمَعَ المُحسِنِينَ (عنكبوت/وع) معاونت علمی» فناورى و اقتصاد دانش بنيان رياس تجمهورى A Paces

صفحه 2:
ص 9 + 4 1 3 3

صفحه 3:
اقتصاددانش بنیان برای ایران قوی : ‎(fa) 7‏ معنا قم وظايف نخبكان ودانشجويان

صفحه 4:
سازمان مهم‌ترین نهادهای فعال در نظام توسعه علم. فناوری و نوآوری در ایرا - مجلس شورای اسلامی؛ کمیسون‌های آموزش و تحقیفات و صنایع - شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ شورای عالی علوم تحقيقات و فناورى كميسيون علمى؛ تحقیقاتی و فناوری دولت؛ شورای اقتصا - هیأت دولت. هیأت وزیرا سازمان برنامه و - مجمع تشخيص مصلحت نظام؛ کمیسیون علمی, فرهنگی ر اجتماعی مجمع علوم. تحقیقات و فناوری! وزارت آموزش و پر ارت صنعت: معدن و تجارت و سازمان‌های تابعه به نوسازی صنایع ‎Dipl‏ درو (سازمان توسمه و نوسازی معادن و صنایع معدنی - معاونت علمی و قناوری ریاست‌جمهوری و سازمان‌های تابعه حصوصا مرکز همکاری‌های تحول و - سازان راز بدجه زر زان ما ‎lal jd jsp Lapa aa‏ - دیگر دستگاههای وزارتی صتعتی درگیر در توسعه فناوری او توآوری (وزارت بهداشت, نیرو. تفش دفاع. او اطلاعات و ...) وزارت امور اقتصادی و دارابی؛ سازمان سرمایه گذاری وکمک‌های اقتصادی و ف ایران - مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور - سازمان غذا و دارو (مواد غذایی: دارویی و پزشکی)؛ اد - سازمان ملی استاندارد ایران (استاندارد همه اقلام تولیدی و واردا جهاد کشاورزی (< خصوص محصولات کشاورزی: دامی و طبور) ی اتمی (در حصوص محصولات دارای کر سازمان‌های تتظیمی در حوزه‌های صنعتی و فناورانه مانند نفت:

صفحه 5:
‎conte‏ تدای فعال در نام فوسعه علم: نوریو نوآمری در ابر ‎See ae ‎ ‎TP Rh Soe oie Bal pulp les ‏مال‎ Di me ae ‏خرفبی رگد علس تا‎ ۳ ‎ ‎ ‎ ‎(Ie os a ae Soy ‏علوم د فلودى اطلاعات‎ an aah) 1 SED ‏پزهشاه هوافضا بزو مشكه على مهسي‎ ‎ ‎oe epg ie BO) PRS ‎(omens ‎ ‏سین رو و رای داد زمر ييشتها ‏ سازفان يزوهشي ‎ss ‎ ‎Midas op 0 9s ns $0 4 ey ‏وخ‎ ‎ ‎ ‏- بای ری خدمای صلش و ‎TP re oe EE TE‏ - جه واتشكاي (لاله خدمات ‎Girl Rap pi‏ ‎pe gut‏ حو زعا علمى, ور و صنق ‎a ily GOEL‏ ارك بيس و ‎le Ey all Gi Jo Sa‏ نوریو لته - متو هك بؤوهش و اوري و صندوق جلك سواه زیر و تدای تن ‎thle‏ و نآوری مد ‎Ray‏ و نوا و بای نصصی و ‎ ‎Soe Doe oe te nee iS a ‏معوق‎ ‎ ‎ ‏مديرض» مایت فکری ‎ld Je‏ فت ارتط با منت ‎ ‎ ‎ ‏کیارش فرتاش » علی اصفر سعد آبادی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
اقتصاد معاونت علمی, فناور ىأو اقتصاد دانش بنيان دانشگاه تولید نوآورانه در علم و فناوری دانشگاه های نسل سوم نقش مارپیچ سه گانه در اقتصاد دانش‌بنیان (لیدسدورف» ۲۰۰۶)

صفحه 7:
چرخه های تعامل در ماربیج سه كانه سر منبع کار کنان شر کت‌های مشتق از دانشگاه چرخه داش ‎a‏ و قوانين یافته‌های علمی! ابتکارات فن آوری R&D 73 1 owas ‏کالاها‎ عالیات معاونت علمی؛ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان

صفحه 8:
** تاريخجه در سال ۱۳۸۵ و همزمان با دومين سال رياست جمهورى محمود احمدىنزاد رئيس_جمهور دولت نهم و دولت دهم جمهورى اسلامى ايران معاونت علمى و فناوری رئیس‌جمهوری آغاز به کار کرد. صادق واعظزاده را در مرداد ماه سال ۱۳۸۵ احمدی‌نژاد به عنوان نخستین معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ایران منصوب کرد. واعظزاده پس از آغاز به کار رسمی دولت دهم» شهریور ۱۳۸۸ از سمت خود استعفا داد. او دلایل خود برای استعفا را بیان نکرد اما اعلام کرد به عنوان عضو هیئت علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران فعالیت می‌کند. احمدی‌نژاد با قبول استعفای واعظ زاده طی حکمی نسرین سلطانخواه ره عنوان معاون علمی و فناوری خود منصوب کرد. نسرین سلطانخواه ریاضی‌دان ایرانی پس از واعظزاده و در سال ۰۱۳۸۹ طی حکمی از سوی رئیس‌جمهور دولت دهم به سمت معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهوری رسید. در سال ۱۳۸۷ چارت سازمانی معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور را معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور تصویب کر پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۹۲ حسن روحلنی پس از کسب مسند ریاست‌جمهوری» سورنا ستاری رابه عنوان معاون علمی و فناوری خود منصوب کرد. ستاری با اين انتصاب, لقب جوان‌ترین عضو کابینه دولت یازدهم را به خود اختصاص داد. پس از استعفای سورنا ستاری؛ سید ایراهیم رئیسی رئیس‌جمهور دولت سیزدهم طی حکمی روحاله دهقلنی فیروزآبادی را در ۲۷ شهریور ماه ۱۴۰۱ به عنوان سرپرست معاونت علمی و فناوری خود منصوب کرد. در ۱۱ آبان ۱۴۰۱ نیز با صدور حکمی از سوی رئیس‌جمهوری, دهقلنی فیروزآبادی به عنوان معاون علمی» فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری منصوب شد معاونت علمی. فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری» نهادی دولتی و ایرانی است که به‌طور مستقیم زیر نظر رتیس‌جمهور قرار دارد و از ابتدای تعریف فضای دلنش بنیان در کشور متیلی بهبود و توسعه حوزه دلتش بنیان در کشور شده‌است. لین معاونت بر مبنای مصوبه شورای عللی انقلاب فرهنگی تشکیل شدوست: تزکیه»جهاد علمی» دانشگاه تمدن‌ساز

صفحه 9:
۱۳۸۸ ۲ ۳۸۵ مسر ۱۳۹۲ ۲ تا ۱۴۰۱ ۴۰۱ تا ۱۴۰۳ ۳ تا کنون ۳ سال صادق واعظ زاده ۴ سال نسرین سلطانخواه ‎٩‏ سال سورنا ستاری ‏۲ سال روح الله دهقانی فیروزآبادی ادامه دارد ‎puna gas‏ ‏تز کیه» جهاد علمی دانشگاه تمدن‌ساز ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
اهداف © ارتقاى تولید ثروت از طريق افزایش توانمندی‌های قتاوری و نوآوری در کشور ۰ ارتقای زیست‌بوم نوآوری و شتاب‌دهی اقتصاد دانش‌بنیان ه تحقق مرجعیت علمی. افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان پژوهشی از تولید ناخالص داخلی و مصرف بهینه منابع ه گسترش حمایت از توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از نوآوری و پژوهش های مسأله محور © ارتقا و تقويت فرآيند شتابدهى به توسعه اقتصاد دانش‌نین در جارجوب قوانينه مقررات و اسن بالادستى © ايجاد و تقويت زيست بوم نوآورى و تكميل مولفهها و حلقههاى آن و 'تقويت زيرساخت هاى نهادى آنٍ ه حمايت از ايجادد توالتدسازى و توسعه فرت‌ها و مومسات ‎bale‏ ه توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های راهبردی و مورد نیاز کشور در چارچوب تقشه جامع علمی کشور ه حمايت از نآوری و پژوهش‌های مساله محور و تجاری‌سازی دستاوردهای فناوری و نوآوریٍ © تقويت ارتباط ميان موسسات آموزش عالی. پژوهشی و فناوری با دخش‌های صنعتی. اقتصادی و اجتماعی و تقوبت زیرساخت های نهادی مورد نیز برای اجرای این ماموریت © تقويت فعاليتهاى تحقيق و توسعه بنكادهاى اقتصادى با حدف افزابش تولید. ه رصد. پایش و حمایت از تحریک تقاضای محصولات فناورانه و ‎bas‏ © لرتقاى صادرات كالاها و خدمات دائشزبنيان. ه اعتلای ارتباطات بین‌المللی فناوری و توآوری و توسعه دیپلماسی فاوری © ايجاد نظام مديريت يكيارجه قتاورى و توأورى در دستكامهاى اجرانس © لرتقاى يادكيرى فناورى در سطح ملى و تقويت توانندىهاى فناورات داخلى از طريق استفاده حداكثرى از ظرفيت طرحهاى توسععلى ملى. خریدهای دولتی از خارج و فعالیت و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در داخل کشور

صفحه 11:
* ساختار سازمان

صفحه 12:
Ls Pere etc Meter oer eats Sen EY اهناف طراحى و تدوين سياستهاى توسعه زيست بوم نوآورى و شتابدهى به رشد اقتصاد دانشبنیان و مشارکت فعال در فرآبندهای نهادهای سپاست‌گذاری کلان شامل عجمع تشخیص مصلحت نام و شورای عالی انقلاب فرهنگی ييشنهاد قوانين و آبيننامههاى اجرابى در سطح دولت و مجلس در حوزه اقتصاد داتش بنبان در قالب برنامههاى توسعه ينساله. قوانين بودجه سنواتى و ييشنهاد لوايح مختلف و آنيننامه هاى دولت عارضديابى و ييشتهاد قوانين و مقررات با هدف برطرفكردن جالشهاى بيش روى شركتهاى تولدکنده محصولات دنق ‎gle‏ فناور و خلاق و همجنين جلب مشاركت بنكادهاى اقتصادى نوآور در توسعه زنجيرههاى كلوكاهى و كشور ريل كذارى براى توسعه اقتصاد ديجيتال و هوشمندبه عنوان يكى از محورهاى اصلى توسعه اقتصاد دائش بقيان راهبرى اجرابى سازى قانون جهش توليد دانشرينيان و مديريت دبيرخانه شوراى قاورىها و توليد دائشينيان و كاركروه دالمی پایش و آیندهنگاری علم و فناوری و نوآوری در سطح بین‌لمللی, ملی و بخشیٍ طراحى و تدوين شاخصهاى مورد نياز براى ارزيابى سياستها. برنامهها و عملكرد نظام ملى توآورى كشور يابش و رصد مستمر شاخصهاى ملى و دستكاهى اقتصاد داتشربنيان و سياستهاى كلان علم و قناورى كشور ييشنهاد برنامه راهبردى معاونت در حوزههاى مأموريتى و طرحريزى برنامههاى عملياتى صالانه با توجه به بودجه عملیتی بای واحدهای تخصصی ارزيابى عملكرد واحدهاى تخصصی معاولت در چارچوب برنام‌های ابلاغی معاون علمى و فناورى و اقتصاد دانشربتيان. رئيس جمهور ايجاد شبكه مشاوران سياست يزوهى» نخبكان سياستى. كارآفريان برتر و كانون هاى تفكر به منظور نقش آفرينى فعال در حکمرانی دانش بنیان اولوبت های حمایتی در اين معاونت از طريق ایجاد شبكه هاى مشاوران سياست يزوهى و بهره كيرى از نظرات نخبكان» سعى شده است تا رويكردهاى جهاركانه مورد توجه قرار كيرد. بر اين اساس علاوه بر حمايت هاى بلاعوض از طرح های با موضوع رفع. چالش‌های سیاستگذاری حوزه اقتصاد دانش بنیان و ارتفای هوشمندی میاستگذاری, راهبری اجرای کامل قانون جهش تویددانش بنبان نيز با تمركز ير تنظيم كرى بهينه اين حوزه و تسهيل قرايتدهاى اجرابى سازى آن در حوزه هابى نظير اختصاص اعتبار مالياتى به تحقيق و توسعه. توليد بار اول محصولات دانش بنيان» رعايت اصل رقابت و انحصار و مواردى ازاين دست از اونويت هاى اصلى حمايتى اين معاونت است.

صفحه 13:
3 ا ا 1 حمايت از توسعه نوآورى و تجارى سازى فناورى هاى راهبردى و مورد نياز كشور در جارجوب نقشه جامع علمى كشور ایجاد ساز و كار ملى براى حمايت از فعاليتهاى دانش بنيان بنكاههاى كشور با هدف تسهيل تجارىسازى و ار نوآوری ت و حمایت از صنایع پیشرو دارای مزیت برای تجاری‌سازی و نوآوری در کشور و رصد و ارزشیابی رسوخ فناوری‌های راهبردی در صنایع حمایت از بازار سازی برای محصولات نوآورانه بویژه از طربق اولویت دهی به محصولات و خدمات داخلی حمایت از توسعه نهادهای حامی نوآوری و تجاری‌سازی نظیر مراکز رشد. پارک‌های علم و فناوری با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی برنامه ریزی و پیگیری اجرای طرح‌های کلان ملی فناوری و نوآوری با هدف تولید داخل فناوری‌های راهبردی و حساس برنامه ریزی توسعه زبرساختهای مورد نیاز برای مبادله فناوری و تجارت کالاهای دانش بنیان در داخل کشور برنامه ریزی, راهبری و نظارت بر همکاری دانشگاه صنعت و بازار حمایت از سرمایه گذاری بنگاه های اقتصادی در تولید و تجاری سازی ‎ple‏ و فناوری به شکل سرمایه گذاری حمایت از سرمایه گذاری بنگاه خطرپذیر طراحی و راهبری مراکز نوآوری و شتابدهنده با هدف ارائه خدمات پ واسط حقوقی, مالی. فنی و اداری در موضوعات اولویت دار علم و فناوری شتا ببان "ایده تا بازار" و نهادهای

صفحه 14:
| ۱ Comey Cae a LL) حمایت از ایجاد. توانمندسازی و توسعه شرکتهای دانش بنیان * تهیه پیش نویس آیین نامه ها و دستورالعمل های موردنیاز برای طرح در کارگروه ارزیابی شرکتها و موسسات دانش بنیان و نظارت بر اجرا و به روزرسانی فهرست کالاها و خدمات دانش بنیان برای ارائه به کارگروه جهت تصویب * تدوین برنامه های ارزیابی و شناسایی شرکتهای دانش بنیان بر اساس قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری و اختراعات هماهنگی با سایر دستگاهها جهت تدوین دستورالعملها و ارائه حمایتهای موردنیاز به شرکت ها و با هدف توانمندسازی و توسعه شرکت های دانش بنیان نظارت و هماهنگی فرآیندهای بررسی, تصویب و اجرای طرح‌های شرکتها و موسسات دانش با راهبری کارگزاران ارزیابی و شناسایی شرکتها و موسسات دانش * به روز رساتی بانک اطلاعاتی از شرکتها و موسسات دانش بنیان

صفحه 15:
اهم وظایف معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه بسترسازی ‎oat‏ مالى و جذب سرمایه در نم ملینوآوری حمایت از موسسات و شرکت های دانش بنین بای ورود بهبزار سرمایه حمايت از سرمايه كذارى خطريذير با هدايت و جذب سرمیه های بخش خصوصی حمايت از صدور انواع ضمانت نامه هاى مورد نياز شركت هاى دائش بنيان يسترممازى تامين ‎ll Ble‏ مورد نياز شركت هاى ‎UBD‏ بنيان از طريق بانك هاى دولتى و خصوصى. جمايت از ايجاد و توسعه صددوق هاى جسوراته در بازار صرمليه با هدف تامين مالى طزج هلى تورات حمايت از ورود و معامله طرح هاى فتاوراته در بازار دارايى هلى فكرى اجراى برثامه تحول ادارى در سيستم ادارى معاونت علمى و فناوری ریاست جمهوری تدوین خط مشی های اجرابی در زمينه امور ادارى. مالى و يشتيبانى در جارجوب اهداف و سياست هاى مصوب برنامه ريزى و اجراى كليه امور ادارى. ‎lle‏ يرسئلى و يشتييانى بودجه اى و انفورماتيك در جارجوب سياستهاى مصوب هدايت و نظارت بر حسن اجراى كليه مصوبات و بخشنامه هاى اداری, ‎lla‏ امتخدامی. رفاهی و بودجه ای و انغورماتيك ابلاغى از سوى مراجع ذیصلاح برنامه ريزى و اقدام به منظور فراهم آوردن زمينه ارائه و تامين خدمات يشتتيبانى و عمرائى مورد نياز واحدهاى تابعه نامه ريزى و اقدام لازم براى حفظ نكهدارى و تجهيز و نوسازى امكانات فيزيكى معاونت ابيد ابلاغ و احكام برستلى مديران و كاركنان معاونت و واحد هاى تابعه نظارت و هدایت بر روند جذب. استخدام و آموزش كاركتان تابيد و صدور دستور يرداخت هاى مالى در حدود اختيارات تفويضى بر اساس ضوابط مالى و برنامههاى مصوب نظارت بر انجام كليه امور خريدهاى تداركاتى. تجهيزاتى. خدماتى عقد قرارداد خريد خدمات از اشخاص حقيقى و حقوقى براساس اختيارات تفويضى و قوانين و مقررات راهبرى سيستم ارزيابى عملكرد جامع از طريق تدوين شاخص ها و استانداردهای هم جهت با اهدافعالی معاونت علمی و فناورى رياست جمهورى و ستجش ميزان بهبود عملكرد واحدها و تعبين ميزان بهره ورى معاونت از متابع انساتى در اختيار راهبری امور مرتبط با تخلفات اداری راهبری کمیته های تخصصی مرتبط با مسائل مديريتى و ادارى. دفاع از لوايح بودجه معاونت علمى و قتآورى در كميسيون تلقيق و صحن علنى مجلس شوراى اسلامى

صفحه 16:
ستادهای توسعه فناوری 0100007 دانش بنیان نهادهای مرتبط سامانه ها # ستاد توسعه فاوری های ابتيك و کوانتوم (0 متاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته OD th 0 ستاد توسعه فناوری های هوش مصتوعی و رباتیک © ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شتاختی د توسعه زیست. فناوری و پزشکی دقبق تزکیه جهاد علمی دانشگاه تعدن‌ساز استاد توسعه فاوری های پزشکی بازساختی نو سلول‌های بنیادی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات|

صفحه 17:
0 g & ۳ 0 سك سلافت: غذا و کشاورزی عمران و ساختمان ستاد توسعه فناوری‌های فرهتكى و نرم 4ه ۸ 0 } !يه اف بیس من انرزی آب. انرژی و ‎ae‏ ‏ا ميكروالكترونيك برنامه ملی توسعه اقتصاد دانش بنیان در مناطق محروم ت زکیه؛ جهاد علمی» دانشگاه تمدن‌ساز

صفحه 18:
200017 527007707 دانش بنیان هت 0 سازمان توسعه همکاری های علمی و فنوانه بین ‎‘cla!‏ 0 مركز همكاريهاى تحول و 2, eof se شيقة آزمايشكاهى فناورى های راهبردی 0 و كانون هماهتكى دانش. صنعث و بازار رنك و رزين. 9 : ‎ula eb‏ آياديران ‎ule oka‏ تخبكان يارك قناورى برديس ‎0 & 0 ‎PARDIS ‏كانون ‎gl uid Cede‏ صندوق نوآوری و شکوفابی ۰ مرئزراهبدیفناوره‌ای ‎ws‏ ما ‎cia finan opt eligi la ote‏ ‎obi ind ain ‎ ‏كانون هماهتكي دانش. 0 كانون ضماهتكى دانش. شيكه توأورى تهران ‎pi ones Beg ease as Sh iy clo‏ ‏ت زکیه, جهاد علمی» دانشگاه تمدن‌ساز ‎ ‎© ‏ينيلد ملى علم ايران. ‎& ‏همکاری با متخصصان و آكارآفرينان ابرانى خارج از کشور ‏صندوق توسعه فاوریهای نوين ‏7 ‏09 ‏برذامه توسعه زيست يوم واحدهای خلاق ‎ ‏مركز توسعه كسب و كار فاوری ‎& ‏كانون هماهنگی دانش, ‏صنعت و بازار کل محمدی و كباهان داروي 1 ‎cero‏ ‏و9 ‏کارزهة تخضصی محر زیست و اقتصاد چرخشی ‎A ‎itn ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
ارتباطات مردمی و رسیدکی ع ‎ee‏ ‏قاور طرج علی پیمایش نوآوری. 0 bist ade cle نمايشكاه ‎sips jap‏ آزمایشگاهی و تست آزمون 5 ‎Suge‏ استعلام و اطع رسانی ارزیابی و تضخیص مجوزهاى شركتهاى داتش اصلاحيت شركتهاى دائش بیان بیان ‎ ‏پایش و ارزیابی فاوری و ...امین الیو نونیهکذار ‎79 ‎3 ‎eS wah Je ‏م ‎a?‏ ‏ده ‏سرویس پاسخگویی مركز مشاورهداتش بلان ‏تبدل فاوری ‏سامانه ازشگذاریدارابی ‎spas le‏ ‏سربازی ‎ ‎TESC ‏تبادل اوری ‎“Eh ‏اص ‏ابيام رسائى الكتروليكى صندوق هاى يزوهش و فاوری ‎(oles)‏ ‎om: ‎obi be sit of ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 20:
نقش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظام ملی نو آوری: سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی: این معاونت با تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های کلان در حوزه علم, فناوری و نوآوری. چارچوبی را برای فعالیت سایر بخش‌ها و بازیگران در این حوزه فراهم می‌کند (مثال: معاونت سیاست گذاری و توسعه) این سياست‌ها و برنمه‌ها معمولاً در راستای سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ و سیاست‌های کلی نظام (ابلاغى شوراى عالى انقلاب فرهنكى و قانون جهش اقتصاد دانش بنيان)در حوزه علم و فناورى تدوين م شوند. هماهنكى و هم افزليى: لين معاونت نقش هماهنك كننده بين بخشهاى مختلف نظام نوأورى» از جمله دانشكادهاء مراكز بزوهشى» صنایع. و بخش خصوصی را یف می‌کند. این هماهنگی به جلوگیری از موازى ‎IS‏ و افزايش بهرهورى منابع کمک می‌کند. حمايت مالى و تسهيلات: اين معاونت از طريق ارائه تسهيلات مالى» اعتبارى. مالياتى. و بيمهاى» از شركتهاى دانشبنيان. طرح‌های بزوهشى» و پروژههای نوآورانه حمایت می‌کند. این حمایت‌ها به شکل‌های مختلفی مانند وام‌های کمبهره. معافيتهاى مالياتى و سرماي هكذارى خطريذير ارائه مى شوند. توسعه زیرساخت‌ها: این معاونت در ایجاد و توسعه زیرساخت‌های لازم برای توسعه نوآوری, مانند پارک‌های علم و فناوری, مراکز رشد. و آزمایشگاه‌های مرجعء نقش مهمی دارد. این زیرساخت‌ها فضایی را برای شکل گیری و رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های نوآورانه فراهم می‌کنند. (شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی) توسعه فرهنگ نوآوری: این معاونت با برگزاری رویدادهاء نمایشگاه‌هاء و مسابقات مختلف به ترويج فرهنگ نوا قدامات به افزایش آگاهی عمومی در مورد اهمیت نوآوری و تشویق جوانان به فعالیت در این حوزه منجر می‌شود. ارتباط با بخش بین المللی: این ساونت با یج اتباط با سازمانها و نهادهاى بين المللى» به تبادل دائش و فناورى و جذب سرمايه كذارى خارجى در حوزة نوأورى كمك مي كند. أورى و كارأفرينى در جامعه كمك مىكند. يين ‎“OS i‏ دانشكاه تمدن ساز ‎woe‏ تزكيه» جهاد علمى» اه تمدن‌ساز ‎ ‎

صفحه 21:
اهداف کلان معاونت در هر دوره دوره خلنم سلطانخواه در این دوره» تمرکز بیشتر بر ایجاد ساختارها و پایه‌گذاری برای توسعه زیست‌بوم نوآوری بود. تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی» ایجاد پارک‌های علم و فناوری و حمایت از شرکت‌های نوپا از جمله اقدامات مهم این دوره بود. در لين مدت پایه‌های محکمی برای توسعه نوآوری در کشور گذاشته شد. ایجاد ساختارها و نهادهای لازم» زمینه را برای رشد بعدی فراهم کرد. اما به دلیل نوپا بودن این حوزه. تأثیر مستقیم آن بر شاخص‌های اقتصادی هنوز محدود بود. دوره آقاى ستارئ در اين دورهء تمرکز بر توسعه کمی شرکت‌های دانش‌بنیان» تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی بود. افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان» توسعه بازارهای داخلی و تلاش برای بازارهای خارجی محصولات دانش‌بنیان و ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطريذير از جمله اقدامات شاخص این دوره بود. در این دوره شاهد رشد چشمگیر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه آن‌ها بودیم. تمرکز بر تجاری‌سازی, تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد كشورداقيت: دوره آقاى دهقانى فيروزآبادى: در اين دوره. با توجه به تغيير رويكردها و تأكيد بيشتر بر اقتصاد دانش بنيان» تمركز بر توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان» رفع مولنح تولید و صادرات» و همچنین توجه به حوزه‌هایی مانند هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال است. (مسئله محوری در این دوره مورد توجه قرار گرفت) ۸ تزکیه دانشگاه تعدن‌ساز ع تزكيه» جهاد علمى» اه تمدن‌ساز

صفحه 22:
تحلیل سیاست‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دوره‌های مدیریتی دوره خانم نسرین سلطان خواه: (تمرکز بر پایهگذاری و ایجاد ساختار) ‎ib ۶‏ 0 _تأسیس صندوق نوآوری و شکوفایی: اين اقدام, منبع مالى بايدارى براى حمايت از شركتهاى دانشبنيان و پروژههای نآوران ایجاد کرد. 0 ایجاد پارک‌های علم و فناوری:ایجاد زیرساخت‌های فيزيكى و قانونى برلى استقرار و رشد شركتهاى دانشرينيان» از اقدامات مهم اين دوره يود 0 توجه به شركتهاى نويا (استارتابها): تمركز بر حمايت از ايددهاى نوآورانه و شك لكيرى شركتهلى نوباء زمينه را براى رشد اكوسيستم نوآورى فراهم کرد. * نقاط ضعف: 0 عدم وجود استراتژی مدون و جامع: در یدای را نبود یک استرتزی جامع و مدون برای توسعه نوآوری,باعث پراکندگی و عدم انسجام برخی اقدامات می‌شد. 0 محدودیت منابع مالی: منبع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی در ابدای فعاليت محدود بود و باسخكوى نیازهای رو به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان نبود. 0 ضعف در تجاری‌سازی دستاوردها: تمرکز بیشتر بر ایجاد شركتها بود و بهتجاری‌سازی و ورود محصولات به بزر توجه کافی نمی‌شد. * پیشنهادها: 0 تدوين استراتژی جامع نوآوری: ندوین یک استراتزی جامع با اهداف مشخص و شاخص‌های قابل انازهگیری, مى توانست به انسجام و اثربخشى بیشتراقدامات کمک کند. 0 توسعه منابع مالی صندوق نوآوری: افزایش سرمایه صندوق و استفاده از منابع مالی متنوع‌تر می‌توانست به حمایت بیشتر از شرکت‌ها و پروژهها منجر شود. 0 ایجاد سازوکارهای حمایتی برای تجاری‌سازی:ایجاد بنمه‌های حمایتی ویژه برای تجاری‌سازی دستاوردها و ورود محصولات به زاره می توانست در اولويتها قرار بكيرد. تزكيهء دانشگاه تمدن‌ساز ‎Be‏ تزكيهء جهاد علمی» دانشگاه تمدن‌ساز

صفحه 23:
تحلیل سیاست‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دوره‌های مدیریتی دوره آقای سورنا ستاری(تمرکز بر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی) * نقاط قوت: 0 توسعه كمى شركتهاى دان بنيان: تعداد ششركتهاى دانشبنيان به طور جشمكيرى افزايش يافت و تنوع آنها نيز بيشتر شد. 0 توسعه بازارهاى داخلى و خارجى: تلاش براى ايجاد بازار رای محصولات دانش‌بنیان در داخل و خارج از کشور از اقدامات مؤثر أبن دوره بود. 0 ايجاد صندوقهاى سرمايهكذارى خطريذير: ايجاد و توسعه صندوقهاى سرمايه كذارى خطربذير. به تأمين مالى شركتهلى نويا و دارلى ريسك بالا كمك كرد. ؛ بركزارى رويدادها و برتامه‌های مختلف برای ترویج فرهنگ کارآفریتی و نوآوری, نقش مهمی در شکل گیری اکوسیستم نوآوری داشت. 0 تمركز بیش از حد بر تعداد شرکت‌ها: تمركز صرف بر افزايش تعداد شركتهاء كاهى باعث كاهش كيفيت و عمق فعاليت برخى از آنها مىشد. 0 عدم توجه کافی به صنایع دستی و علوم انسانی: صنایع دستی کمتر از حمايتهاى معاونت بهرهمند شدند و فرصتهاى توأورى در لين بخشها ناديده كرفته شد. همجنين مقهوم ذلنش بنيانى براى فتاورى هلى اجتماعى و نرم در حوزه علوم انسانى در اين دوره تقريا ناديده كرفته شد 0 مشكلات در صادرات محصولات دانش‌بنیان: موانع و مشكلات موجود در صادرات محصولات دانش‌بنبان,باعث محدودیت توسعه بازارهای خارجی شد. ادها: 0 توجه به كيفيت و عمق فعاليت شرکت‌ها: علاه بر تعداد بايد به كيفيت. عمق فعلیت و تأثیرناری شرکت‌ها نیز توچهمی‌شد. 0 حمليت از نوآورى در صنايع دستى و علوم انسانى (فناورى هاى اجتماعى نرم): برنامدهاى حمابتى ويه برلى نوأورى در صنايع دستى و فتاورى هلى اجتماعى ترم و ايجاد اتباط بين ‎shel‏ ‎pect canes al‏ أبن وها م ‎ay scaly‏ ° رفع موانعهيصادرات: شناسايى و رفع موائع قانونى مقرراتى و بازاريابى برای صادرات محصولات دانشبنان, می توانست موردتوجهویژهقار بگیرد ‎“OS i‏ دانشكاه تمدن ساز ‎woe‏ تزكيه» جهاد علمى» اه تمدن‌ساز ‎ ‎

صفحه 24:
تحلیل سیاست‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دوره‌های مدیریتی دوره روح‌الله دهقانی فیروزآبادی (تمرکز بر اقتصاد دانش‌بنیان و رفع موانع) * نقاط قوت: 0 تأكيد بر اقتصاد دانش بنيان:تمركز بر توسعه اقتصاد ذانشبنيان مبتنى بر حل مسئله و نقش أن در اقتصاد كشورء از نقاط قوت این دوره است. © رفع موانع توليد و صادرات: تلاش براى شناسایی و رفع موانع موجود در تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان. می‌تواند به توسعه بازار کمک کند. 0 توجه به حوزه‌های نوین: توجه به حوزههایی مانند هوش مصنوعی اقتصاد دیجیتال و فناوری‌های همگرا؛ از نقاط قوت این دوره ‏ * نقاط ضعف: 0 نیاز به ارزیابی دقیق عملکرد و تأثیر سياست‌ها نیازمند زمان بیشتری است. * پیشنهادها: 0 تدوین برنامه‌های عملیاتی مشسخص: تدوین برنامه‌های عملیلتی مشخص با اهداف. شاخص‌ها و زمان‌بندی دقیق, می‌تولن به اجرای موٍثرتر سياست‌ها کمک كند. (دكترين معاونت بايد كاملا مشخص كردد و در تضاد یا هم پوشانی با دیگر نهادهای نظام ملی نوآوری در کشور نباشد) 0 ارزیلبی مستمر عملکرد: ارزیلیی مستمر عملکرد و بازخوردگیری از ذینفعان» می‌تولند به بهبود و اصلاح سیاست‌ها کمک کند. (به موضوع نگاه کنترلیبازخورد گیری) و بهینه سازی داشته باشیم) ائه شفاف اطلاعات در مورد برنامه‌هاء بودجه و عملکرد معاونت» می‌تواند به افزایش اعتماد عمومی و مشارکت ذینفعان کمک کند. بیشتر برای ارزیابی دقیق: با توجه به دوره کوتاه مدیریت ایشا تزکیه؛ جهاد علمی؛ دانشگاه تمدن‌ساز

صفحه 25:
سياستها و هدف گذاری‌های پیشنهادی برای ادامه راه معاونت علمی و فناوری * اولویت‌بندی حوزه‌های علمی و فناوری: تمرکز بر حوزه‌هایی که دارای مزیت نسبی برای ایران هستند و می‌توانند بیشترین تأثیر را بر اقتصاد و جامعه داشته باشندء از اهميت بالایی برخوردر است. این حوزهها می‌تونند شامل موارد زیر باشند: 0 هوش مصنوعی, علوم شناختی و علوم همگرا: با توجه به بتانسيل بالاى لين حوزه در تحول صنايع مختلف. سرمیگذری در آموزش, پژوهش و توسعه کسبوکارهای مرتبط با هوش مصنوعی, علوم شناختى و علوم همگرا ضروری است. تکنولوژی: با توجه به ظرفیت‌های موجود در کشوره توسعه بیوتکنولوژی در حوزه‌های پزشکی, کشاورزی و محیط زیست می‌تواند بسیار مژثر باشد. 0 فناوری اطلاعات و ارتباطات: توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتال, می‌تواند به رشد اقتصاد دانش‌بنیان کمک کند. 0 انرژی‌های تجدیدپذیر: با توجه به منلبع غنی انریٍی خورشیدی و بادی در ایران, توسعه فناوری‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر می‌تولند به تأمین ‎Sl‏ ‏پایدار و کاهش وابستگی به نفت کمک کند. 0 مشتقات نفتی و محصولات پتروپالایشی: با توجه بهمنایع غنی از نفت و كاز و جلوكيرى از خام فروشى (إيجاد ارزش افزوده, کم آثر کردنتحریم ها 0 کانی ها و فلزات: با توجه به بهره مندی ایران از معادن غنی سنگ اهن و مس ایجاد زنجیره ارزش در این حوزه می تواند برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند. 0 امنیت غذایی و کشاورزی * تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت: ایجاد سازوکارهای موثر برای همکاری بین دانشگاه‌ها و صنایع از جمله ایجاد مراکز نوآوری مشترک و هدفمند» حمایت از پروژه‌های تحقیقاتي مشترک و تسهیل انتقال دانش و فناوری» ضروری است. (حمایت های هدفمند. پارک ها و مراکز رشد تخصصی, رویدادهای تخصصی و .) تزكيهء دانشگاه تمدن‌ساز ‎Be‏ تزكيه» جهاد علمى» اه تمدن ساز

صفحه 26:
سياست‌ها و هدف‌گذاری‌های پیشنهادی برای ادامه راه معاونت علمی و فناوری * حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان . استارتاپ‌ها و شتابدهنده ها: ارائه تسهیلات مالی» مالیاتی و قانونی به شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتابهاء می‌توند به رشد و توسعه آنها کمک کند. همچنین, اجاد فضاهای کار اشتراکی و مراکز رشد. می‌توند به شکل گیری اکوسیستم نوآوری پویا کمک کند. * جذب و حفظ نخبگان: ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت و پیشرفت نخبگان علمی در کشور از جمله ارائه فرصت‌های شغلی مناسب. حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی و ایجاد محیط علمی جذاب. می‌تاند از مهاجرت آنها جلوگیری کند. توسعه همکاری‌های بین‌المللی: برقراری ارتباط با مراکز علمی و فناوری معتبر در جهان, تبادل دانشجو و محقق, و مشارکت در پروژه‌های تحقيقاتى بين المللى؛ مى تواند به ارتقلى سطح علمى کشور کمک کند. توسعه فرهنك نوآورى و كارآفرينى: بركزارى رويدادهاء مسابقات و برنامدهاى آموزشى براى ترويج فرهنك نوآورى و كارآفرينى در جامعه از اهميت بالايى برخوردار است. ار: ایجاد منابع مالی پایدار برای تحقیق و توسعه و نوآوری» از طريق افزايش بودجه دولتى» جذب سرمايه كذارى بخش بین‌المللی» ضروری | * اصلاح قوانین و مقررات: اصلاح قوانین و مقررات مرتبط با کسب‌وکارهای دانش‌بنین, مالکیت فکری و صادرات می‌تواند به تسهیل فعاليت آنها کمک کند. تزكيهء دانشگاه تمدن‌ساز ‎Be‏ تزكيه» جهاد علمى» اه تمدن ساز

صفحه 27:
سیاست‌ها و هدف‌گذاری‌های کمی در معاونت علمی و فناوری علاوه بر سیاست‌های کلی» معاونت باید هدف‌گذاری‌های کمی مشخصی را نیز برای خود تعیین کند. * افزایش سم اقتصاد دانش‌بنیان در 21(۳): تعیین هدف مشخص برای افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در تولید ناخالص داخلی. * افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و صادرات آنها: تین هدف مشخص برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و حجم صادرات آنها. * افزایش تعداد پتنت‌های ثبت‌شده: تعیین هدف مشخص برای افزایش تعداد پتنت‌های ثبت‌شده توسط محققان و شرکت‌های ایرانی. * ارتقای رتبه ایران در شاخص‌های جهانی نوآورید تعیین هدف مشخص برای ارتقای رتبه ایران در شاخص‌های بین‌المللی مانند شاخص جهانی نوآوری (011) تزكيه, جهاد علمی» دانشگاه تمدن‌ساز ‎wees‏ تر علمی؛ تمدن‌ساز

صفحه 28:

95,000 تومان