صفحه 1:
صفحه 2:
مقدمه
* با شتاب گیری رقلبت در عرصه تولید و مصرف امروزه اکثر شرکتهای موفق منلبع و توان رقابتی خود را
دایرمدار بازاریلبی یا در معتلبی کال عر دا کل ور تلم نت لین است که راد
ارتزاق و استمرار حیات سازمنها از شاهرگ بازاریلبی می گذرد و در لین محیط پیچیده و مبهم که رقبای قدر
و نوآور هرزگاهی قد علم می کنند. داشتن استراتژی بازاریلبی لاجرم و ضروری میگردد. آنچه در ادامه اين
قلله به لن پرداختلاشده كاف گذرلبر استراتزی هی زار وصول در مراحل عمرآن است که
سازمنها با افتن موقعیت خود در هر یک از محصولات لازم است استراتقی کلان بازریلبی خود را بر ترکیب
موثر ایرآ یه قرال هت نا در محیظ پوبای پیرامون خود بتوانند بقای خود را حفظ کنند
a
0
صفحه 3:
چرخه ی عمر محصول از مفاهیم مهم بازاریلبی است. در بازاریلبی برای هر محصول جدیدی که وارد پازار
می شود. یک چرخه ای فائل هستند که محصول در طول عمرش مراحل مختلف آن را طی می کند.
مراحلى كه هر كدام ويذكى هاى يخخاضى دارند و نيازمند اقذامات ويقه اى ۶ تا سازمان را قادر'سازد كلا
به بهترين شكل از آن محصول سود ببرد. لین مراحل عبارتند از دوره ی معرفی» دوره ی رشد. دوره ی بلوغ
و دوره ی افول . طبیعتاً هر کدام از لين دوره ها نیازمند استراتژی بازاریابی به خصوص, ترکیب ویژه ای از
آميخته ی بازاریلبی و مدیریتی وییه ی همان دوره است یم که شناسایی این چرخه
اهمیت ویه ای دارد. نمودار زیر میزان فروش در دوره های مختلف در عمر یک محصول را نملیش می
دهد. هر چند بسیاری از محصولات در دوره ی معرفی به بازاره شکست می خورند و وارد دوره های بعدی
نمی شوند. اما در صورت گذر از مرحله ی معرفی. مراحل رشد و بلوغ و افول نیز در ادامه خواهد آمد.
صفحه 4:
* در این دوره. کسب سود فوری چندان مورد نظر مدیر محصول نمی باشد. برنامه های بازاریابی و تبلیغات بیشتر بز
ایجاد آگاهی از وجود محصول تاکید دارند تا بتونند برای محصول مورد نظر بازار را یجاد نمایند. از ناه ۴ 8
اين گونه مرحله ی معرفی را تحلیل نمود :
* محصول ]>0۲00: توصیه می شود در این مرحله. مالکیت های فکری محصول نظیر نام تجاری و ثبت
el sol برند و غیره حفظ شوند.
* قیمت 6ع۳۲1: دو استراتژی کاملا متفاوت را در لین مرحله در پیش می گیرند که هر کدام بستگی یه محصول
مورد نظر دارد. اگر محصول شما دارای رقیبی در بازار نیست و یک محصول خلاقانه يا جدید با ویژگیهای منحصر . ب+
به فرد را به بازار معرفی کرده اید. می توانید به منظور پوشش هزینه های تحقیق و توسعه ی محصول, قیمت بالا را ۰ 0 ۲
وگن گیگ رید و تست کم ا زمانسضورترقبای:جدید لین استرانژی را ادامه دهید. آما اگر وارد بازار محصولی شده
اید. که رقبای زیادی در شبکه توزیع و فروش دارید. بهتر است قیمتهای نفوذی پایین را در نظر بگیرید.
بازاریابی يا همان آميخته بازاریابی می توا
0
4
صفحه 5:
* توزيع ©8130 : در مرحله ى معرفى توزيع به صورت انتخلبى مى باشد به اين معنا كه در مکانها و
فروشكاه هاى مشخصى توزيع مى شود. لين روند تا زمان پذیرفته شدن محصول توسط مشتریان و پازار
هدف ادامه خواهد داشت.
* ترفیع ۲۵۲۳۵۷10 : آگاهی از نحوه ی عمل با این آميخته ی بازاریلبی برای مرحله ی معرفی بسیار
حائز اهمیت است. دررلين مرحله. هدف برنامه های بازاریلبی می بایست افراد نوجو (آنها که به دنبال
استفاده از محصولات جدید و نوآورلنه هستند) باشد. می بایست در لین مرحله افراد ۱۴0۷3/0۲5 را
که معمولاً تملیلل به استفاده از محصولات جدید دارند رابا محصولمان آشنا کنیم و از طریق آنها.به سایر
مشتریان|نیز استفاده!از محضول را آموزش دهیم.
صفحه 6:
۱ ار لاسرد ۳
* بليد كفت که در مرحله ی رشد ایجاد ترجیح برای برند و برتری برای برند و در ادامه ی ّن افزایش سهم بازار از اهداف اصلی است. دا لین مرحلل
انتظار رشد سریعتری برای فروش محصول می رود. ممکن است در قسمتهای پایانی این مرحله با ورود رقبای دیگر به بازار این محصول/رقابت در 0
قیمت ایجاد شود از نگاه 40 بازاریابی یا همان آميخته بازاریابی می توان این گونه مرحله ی رشد را تحلیل نمود:
* محصول : ویژگیهای جدیدی برای محصول باید ایجاد کرد و بسته بندی آن را بهبود بخشید ! بهبود کیفیت از لقدامات لازم در این مرحله است !
* قیمتبا توجه به استراتویهای شرکتمی توان قیمت بالا باکر نظر کرف و0 و ول در قيمت بایین» احتمال وروّد رقبا را کاهش .دلد. }
* توزیع : با توجه یه آن که انتظار می رود در این مرحله تقاضا از جلنب مشتریان منجر یه افزلیش تملیل فروشندگان به فروش لین محصول گردد . ۲
بایستی توزیع را گسترده تر و با استراتژی توزیع حداکثری پیش برد. 0
فرفیع ۰ ممانظر که اشازة شد. ایجاده ترجیح برای برند از امداف ما در لین مرحله است. پس از افزلیش تبلیغات از اقدامات لازم در لین مرح
لليبت! 0
عر
صفحه 7:
* بیشترین سود را در لین مرحله کسب خواهید کرد | احتمالاً در لین مرحله کالاهای,مشابه زیادی در بازاژ
وجود دارد. هر چند احتمال رشد در فروش هنوز هم وجود دارد. ولی به هر حال با توجه به آن که برند
قوی است و هزینه های تبلیغات را کاهش خواهیم داد نمی توان انتظار سریع در فروش را داشت. بايد
تلاش كنيم تا با ایجاد تفاوت و تملیز بین محصولات خودمان و محصولات رقیب موجود در بازارد طول
دوره ی بلوغ را افزایش دهیم. افزایش میزان مصرف از محصول در مشتریان فعلی. ترغیب مشتریان
محصولات رقیب به خرید محصول ما و پیدا کردن مشتریان جدید از جمله اهداف ما در این مرحله است.
ی(
صفحه 8:
* از نكاه 40 بازاریابی یا همان آميخته بازاریابی می توان این گونه مرحله ی بلوغ را تحلیل نمود :
و ما بلید متصولمان آزارقبا مشتایز
* محصول : اشاره شد که محصولات مشلبه در بازار وجوّد خواهند داشت
سازیم. پس اضافه کردن امکانات جدید و نوآوری در محصول از اقدامات لازم است.
* قیمت : کاهش قیمت احتمالاً یکی از راه حل های موجود و موثر برای مقابله با رقبا خواهد بود.
یع : شاید یکی از ابزارهای کلیدی موفقیت در اين مرحله. توزیع باشد. افزایش امتیازات برای فروشنده هاء
و پیدا کردن کانالهای جدید توزیع و فروش می تواند نقش کلیدی در افزایش دوران بلوغ محصول و
جلوگیری از ورود آن به فاز افول بازی کنید !
* ترفيع : ما بلید مشتریان وفادار خود را افزليش دهيم ! لين كار را مى
وگ یات وق فیعات مناسبرمی تواند مشتریان را قلنع کند عا از مصرف محصولات رقیب به مصرف
با 0۲0۵۲۳0۵۸0۲ ها انجام داد.
محصولات ما تغییر دهند !
صفحه 9:
خب اکنون به دوران افول در دوره ی عمر محصول رسیده ایم ! این دوران چندان مطلوب نیست "و
مدیریت محصول در لین دوران احتمالا برای شما بسیار سخت خواهد بود. بازار اشباع شده است. فروش
روند نزولی خود را آغاز نموده است. کاهش میزان تولید. موجب شده است. هزینه های تولید هر محصول
افزلیش یلبد حاشیه کل سود شما را کاشش داده [ که ی وریم و فروش احتمالاً تملیل/ گذشته را
برای فروش محصولات شما نداشته باشد ۱
اما واقعا له شراط پچ 2۳ است *ما ی و یرای پیشگیری از ورودبه این دوران
م اذا دحا اجساب تآپذیر است ۶ ۲۱ سلیقه ی مشتریان تقییر گرده باشد یا
آز توافت روتکو لین محصول دیگر فایده گذشته را نداشته باشد. که هر دوی لین موضوعات کم و
کی | د
صفحه 10:
همان آميكته ؛ بازاریابی
مى توان اين كونه مرحلة
: -تجلجلن. غمود ly dost. ~~
لات به منظور ۱ ۰ ۱ 1 که در انبار باقی/مانده است.
* توزیع : توزیع انتخابی خواهد بود.
* ترفیع : هزینه های ترفیع کاهش پیدا می کند و سعی می شود برند را برای محصولاتی که تولید آنها ادامه
9 با شراوظ فعلی حفظ بيه"
0
/
۳
0
0
صفحه 11:
* چرخه ی عمر محصول کمک شایلنی را می تولند به مدیران بازاریلبی کند تا از طریق آن استراتژی های
ختلف خود پیرامون متغیرهای مخالف بازاریابی اتخاذ کنند. امابه نظر می رسد که این مفهوم کاستی ایی
را هم دارد. لین چرخه نبلید به تنهلیی به عنوان ابزاری برای تصمیم گیری انتخاب شود بلکه می باید برای
تصمیم گیری از نمودار عمر محصول در کنار بسیاری دیگر از ابزارهای تحلیلی مدیریت بازاریلبی بهره كرفت
تا به نتیجه ی مطلوب برسیم.
* نگته ی دیگر که به نظر می رسد پیرامون این چرخه. لازم به توضیح باشد. طول زمانى اين جرخه است. اين
چرخه می تولند برای محصولات مختلف کاملا متفاوت باشد. مثلا طول عمر یک فیلم سینمایی (به عنوان
یک کالم ایک لپ تاپ نیا وسیله ی کامپیوتری می تولند کاملاً متفاوت با یک ابزار صنعتی باشد. این طول
عمرامی تواند برای محصولاتی کمتر از یکسال و برای برخی دیگر بسیار بیشتر باشد.
صفحه 12:
*با شتاب گیری رقلبت در عرصه تولید و مصرف امروزه اکثر شرکت های موفق منلبع و توان رقابتی خوذ
را دایرمدار بازاریلبی یا درمعنایی کامل قر در سطح بازرگلنی قرار می دهند. آنچه مسلم است لین است
که راه ارتزاق و استمرار حیات سازمانها از شاهرگ بازاریلبی می گذرد و در اين محیط پیچیده و مبهم که
رقبای قدر و نوآور هرزگاهی قد علم می کنند. داشتن |
* آنچه در ادامه لین مقللهبه ن پرداخته شده. نگاهی گذرا بر استراتژی های ab jk ل در مراحل
عمر.آن اشت که سازمانها با یافتن موقعیت خود در هر یک از محصولات لازم است استراتژی OWS
بازاربلبی خود را بر ترکیب موثر لین استراتژی ها قرار دهند تا در محیط پوبای پیرامون خود بتوانند بقای
خوّد را خفظ کنشد.
اتژی بازاریابی لاجرم و ضروری می گردد.
صفحه 13:
بازار
برای ورود به بازار ۳ استراتژی عمده می توان در نظر گرفت. اول اين كه مى توان به
صورت یک پیش گام و نوآور وارد عرصه بازار شد و يا لين كه به صورت يك ييرو در اين
ميدان قدم كذاشت .
0“
صفحه 14:
* محور اصلی اتخاذ لین استراتژی داشتن ابداع (در محصول) و یا نوآوری وییّه ای در بازار است. در این
استراتژی تحقیقات بازار پله اول حرکت است که پس از کشف نیاز بازار و پردازش بهینه لمن با ابداعى
در رفع آن نياز يا اختراعی در محصول همراه می شود.
* لین ابداع اگر برخاسته از نیاز بازار نباشد به زودی شکست خواهد خورد و ضررهای هنگفتی را متوجه
Le Bhs shdal> a i. oo دقت و ظرافت وبا توجه به نیاز بازار طراحی شده باشد. البته
که موفقیت های چشمگیری خواهد داشت. هرگز نباید فراموش کرد که پیش گام بودن مستلزم کشف
نیاز بازار و سرعت عمل در طراحی محصول است که اگر هر یک از این دو اصل در نظر گرفته نشود
هزینه های ایجاد و ورود به بازار به هدر خواهد رفت.ویژگی های پیش گام بودن در بازار به قرار زیر
است.
صفحه 15:
\ ۳
۱ no MI il pial
ريسك يذيرى بسيار بالا
* احتیاج به منلبع مالي قلبل توجه (جهت تحقیقات راه آندازی تولید. عرضه و تبلیغات که
در این مرحله هزینه هستند.
* دستیابی سریع تر و آسان تر از سایرین به منابع اولیه و تامین کنندگان
*,ردژ صورت موففیت معیار نسنجش محصول تولید کنندگان بعدی قرار می گیرد J
* قواعد تولید و توزیع و کیفیت و قیمت را تعیین می کند.
صفحه 16:
استراتژی پیرو ۱
* يبرو بودن به معنای لین است که ١ 227 0 ل 20 وان 1 یل تتاضای لزید بو یا
عرضه اندک تولید کنندگان. حضور شرکت پیرو دارای توجیه می گردد. در بعضی موارد هم شرکت
پیرو با بهبود بخشیدن موصول (ز نظر ۰ ۳۳۲ 2 می تواندگیضوری موثر و
Gage در بازار داشته باشد. باتوجه به اينکه شرکت های دیگری قبل از پیرو در بازار حضور داشته اند
که احتملاً شرکت پیش گام هم جزو آنهاست باید بتواند برای مشتری ارزشی افزوده ایجاد نموده تا او
را به سمل ودوج نماي لته ار کار او ای نیست جون در لین حالت معیارم
نجش محصول يد
نناشد مثلاً كاهش قيمت تمام cod بسته بندى جذاب تر افزايش كيفيت محصول بدون تغيير قيمتك
آن و . می تواند از تاکتیک های موفق این استراتژی باشد. 2
« محصولات پیش گام است پس بهبود بخشی ها باید با اصل محصول در تضاش '
صفحه 17:
0
0
|
bb ace میزگی های |
* بهره برداری و اصلاح اشتباه دیگران در طراحی محصول و موقعیت بازار
. کاهش هزینه در ناسایی نلبع اوليه و تا عن كد كان (البته قدرت چلنه ab. (tes اوليه
كاهش مى يابد
*؟ كاهش هزينه در شناسايى بازارهاى هدف
* امکان بهره برداری از جدیدترین تکنولوژی 9
؟ لزوم پیروی از استانداردهای تعیین شده از سوی پیش گام
0
صفحه 18:
* با معرفی محصول در بازار و جا افتادن آن در بین مشتریان. محصول وارد مرحله رشد
عمر خود میشود. در لین مرحله هر یک از تولید کنندگان محصول, بازارهلیی را در دست
گرفته لند و مشتریانی رابه خود وفادار می کنند و در ضمن آن. به سوی بازارهای جدید
حرکت می کنند.در این مرحله ۲ دسته استراتژی می توان در نظر گرفت: استراتژی هایی
به منظور حفظ سهم خود در بازار و استراتژی هلیی به منظور افزايش سهم بازار. شرکت
های موفق باید با تلفیق استراتژی های هم خوان با توان بالقوه خود. از هر دو دسته
رای بهرة گیرند و سود نهایی خود را افزایش دهند.
۷
o
O oO
صفحه 19:
حفظ سهم بازار
* استراتژی دفاع از موقعیت: با ورود شرکت های جدید دیگر به عرصه تولید در اين صنعت.
مشتری ها می توانند از بین تولید کنندگان انتخاب انجام دهند. در لین استراتژی. شرکت
ها ضمن افزایش رضایت و وفاداری مشتریان نسبت به خود با اراته خدمات. افزایش
کیفیت. ارائه تخفیف ها و ... خرید مجدد ایشان را جویا می شوند. یعنی در حفظ مشتریان
و وفاداری شان برای خریدهای مجدد سعی می کنند و به لین وسیله موقعیت فعلی خود
را حفظ می نمایند
صفحه 20:
استراتژی تهاجمی: ورود شرکت های دیگر در ۰ بعضی از شرکت های توانمند می توانند جهت حفظ سهم بازار خود از تا
تهاجمی زیر استفاده کنند:
الف) کاهش موقتی قیمت (تا رقیب توان مقابله نداشته باشد و از صنعت خارج شود(
0
ب تهدید افزلیش تولید (اعلام رسمی می کند که خط تولید دید راه انداخته است که قیمت را تحت تاثیر قرار خواهت دادتاورقیب جرا
ورود به صنعت را نداشته باشد. اصطلاحاً به این تاکتیک, تاکتیک بلوف هم می گویند)
ج - توسعه محصولات برای انواع بازارها (یعنی برای بازارهای ارزان همان محصول را به شیوه های ارزان مثلا با تغیر بسته بندی و برای
بازارهاى كران همان محصول را به صورت لوکس عرضه می کند تا رقیب فضایی خالی جهت حضور پیدا نکند) این تاکتیک ها باعث مى شود كه
رقیب های تازه وارد نتوانند در بزار حضوری فعال داشته باشند و این امر منجر به حفظ سهم بازار شرکت مهاجم می گردد.
-۲ استراتژی تمرکز: در صورت ورود تازه واردهابه صنعت و از طرفی عدم توان شرکت برای اتخاذ لستراتژی های تهاجمی و دفاع از موفقیت.
شرکت می تولند به جای خضور در تمام قسمتهای "زار به بخشی خاص (مثلاً خریداران لوکس آّن محصول) به صورت ويه بيردازد و ضمن
جذب تمام مشتریان لن بازار سهم بزار خود را حفظ كند. لين استراتزی هم زمان با رها کردن سایر قسمتهای بازار بر تمركز ويزه امكانات و
منلبع بر تولیا خاص محصول برای بازار خاص تکیه دارد که منجر به جذب تمام مشتریان آن بازار خاص مى كردد. البته اكر لين استراتزى بل
غارف aca وود ا ارجا وا و که GD ih coh cS PE Sea
ار خاض Us یی منجرابه شکست خواهد شد.
5ه
(۳
صفحه 21:
۳
افزایش سهم بازار
۶ استراتژی حمله مستقیم: برای کسب بازار فروش بیشتر می توان به صورت مستقیم به رقبا حمله گرد و
بازار را تصاحب نمود بدین صورت که بر ل مصرفی مشتریان» ارزشی افزود تا برای ایشان مطلوبیت
بیشتری از خریدن ل تولیدی شرکت های رقیب ایجاد شود مثل ارلئه کوپنهای تحفیف خدمات پس از
فروش و... اتخاذ اين استراتژی نیازمند صرف منابع مللی زياد و در اختبار داشتن شیوه های تبلیفی گیرا و موثر
است. لذا در صورت ضعفللار هر یک زان سه فراینده و کست خواهد بود .
۶ استراتژی محاصره: در لین استراتژی بجای حمله مستقیم به بازارهلیی که رقبا در آن حضور فعال دارند به
espn spas, Ala LL Ew کمرنگک تر و یا همراه با شعف در آن بزرها دارند که در حقیقت با ورود
به ارف باازهای رقیب. ایشان را در محاصره خود قرار می دهد. با لين تكنيك مى توان با تمرکز بر لين كونه
بازارها سهم بازار رقبا را در آن بخش ها از آن خود کرد و بدین وسیله سهم بازار خود را افزایش داد.
صفحه 22:
۰۶ استراتژی توسعه بازار: در این استراتژی به دنبال بازارهای بکر و دست نخورده که عموماً در
اطراف ما وجود دارد ولی غالبا به دلیل شیوه نگرش کانالیزه شده ما نسبت به آپازار دیده نمی شولة؛ می
كردد. کشف بازارهای تازه و تفیذ در ۱۱ ۰ ۱۱۱۱ .۱ ند آنچد مسلهاسیاین
است که برگزیدن این استراتدی نیازمه 3۳۶ قاتی ed BB lames colt lal ped Dole Ug i
فرصتهای بازار را کشف نماید.
۶ استراتژی زنجیره عرضه: عرضه کننده می تولند با ایجاد زنجیره عرضه مثل تاسیس فروشگاههای
زنجیره ای, اولاً در هزینه های توزیع خود صرفه جویی نماید و انا با در دسترس قرار دادن محصولات
در نقاط مختلف برای مشتری یک نوع ارزش افزوده نسبت به سایر رقبا ایجاد کند که لین امر می تواند
باعث افزایش مشتریان و در نتیجه افزایش سهم بازار محصول شود. البته باید در انتخاب این استراتژی بر
تیم توزیع قلبل اعتمادی تکیه نمود زیرا عجز و ناتولنی های احتمللی توزیع کننده لثر ذهنی مستقیم بر
محصول تولیدی شرکت می گذارد به عبارتی تصویر ذهنی مشتریان را از محصول مخدوش می گرداند.
0 0
صفحه 23:
© Eel ala yo استراتژی های
* در 0499 ale po pare por sla بلوغ مرحله ای است که در آن رشد فروش و رشد سهم بازار مقداری
تلبت است و از طرفی اوج فروش محصول است که در آن رقبای جا افتاده و شناخته شده در حال فروش
محصول هستند. در لب مرحله معمولااز ن۲۳ ۲ ۱ ۱ فاد می شود و فیس ها حالت
رقابتی پیدا کرده اند.
* دو دسته استراتژی می توان در این مرحله انخاذ نمود. رهیافت هایی به منظور حفظ مزیت رقابتی و
بقای:شرکت و رهیافت هلیی به منظور خداکثر کردن حجم فروش, که هردوی این دسته استراتژی ها
wb در برنامه استراتژیک سازمان ها قرار گیرد و انتخاب یکی به معنای بی نیازی از دیگری نمی باشد.
۳
0
0
0ه
/
7
صفحه 24:
حفظ مزیت رقابتی (Las)
نژی تمایز: در این استراتژی سعی می شود دلیلی معقول برای مشتری ایجاد کرد که
از شرکت دارای تملیز خزید کند یعنی برای کالاها ارزشی افزوده نسبت به رقبا ایجاد شود تا
محصول ن شرکت در مقایسه با محصول رقبا دارای وجه برتری و تملیز باشد. راهکارهلیی مثل
ذوره كارانتى. خدمات پس از فروش و... می تواند این اهداف را تامین کند.
۲- استراتژی رهبری هزینه: باتوجه به اينكه در لين مرحله معمولاً از تمام ظرفيت تولیدی
بهره برده مى شودء هزينه هابه حداقل ممكن مى رشد. شركتهابا كاهش هزينه هاى عملياتى و
غير عملياتى خود در كاهش قيمت كالا مى كوشند. در اتخاذ اين استراتزى شركتى موفق تر
است كه يايين ترين قيمت را همكام با بالاترين ارزش براى مشترىء ايجاد كند. اين معناى
حقيقى رهبرى هزينه است.
صفحه 25:
اف امد os wef
فزایش حجم فروش ۵
6
۴ تحقيق و توسعه محصول: در اين رهيافت بليد كاربردهاى جديدى براى محصول بيدا نمود و نيازبه مصرف در مشترى را
تقويت كرد. در بعضى موارد با افزودن يا كاستن قيمتى از محصول به يكد محصول متكامل تر مى توان دست يافت که لین مهمآرا
تامي و عي كلد
۴ استراتژی توو ل:براى اين كه مشتريان بيشت ال را خرید او در نتيجه فروش ما را افزايش دهند مى توان
با وهيافت توسعه محصول. میژأن استفاده مشتریان اها رول لوف 1ب تنلل تمود در حقيقت با استفاده أز تاكتيكهايى ١
چون: کشف. کاربردهای جدید از محصول که نیازهای جدیدی را ارضا کند. کاهش دادن حاشیه سود و فروش اضافی محصول. در 0
دسترس قرار دادن و عرضه دایمی آن: بسته بندی و تبلیغات مناسب و .. می توان باعث ایجاد انگیزه خرید مضاعف را ایجاد نمود.
۳۶ استرتژی نفوة: پلیدبه مشتریلنی که تاکنون اقدام به خرید نکرده لند و استفاده از لين محصول رابه عنوان یک نیاز قلمداد
أر تکروهاَ او وجود نیز و برطرف سناختن آن نیز با استفاده از محصول را قبولاند. یجاد لین باره بر تمرکز بر مشتریان جدید و
نفوذ در ذهنیت قبلشان و تغییر آیام آرام آن. میسر است که خود موضوعی آمیخته با علم روان شناسی و درسهایی از شیوه های
عر
۳-6
| جلك مشتری از عم بازرکانی است.
صفحه 26:
تعیین دوره عمر محصول
تعیین زمان حادث شدن هر مرحله از عمر یک محصول به شرایط بازاره نوع محصول» صنعت
مربوطه. فرهنگ حاکم بر جامعه و ... بستگی دارد و ارلئه الگوی زمان بندی شده ثلبت امری غیر
ممکن است. آنچه حلئز اهمیت است لین تشخیص به موقع وضعیت محصول (سن محصول) و اتخاذ
استراتژی موثر در زمان لازم می باشد که حیات یا مرگ سازمان را رقم می زند. از لین روست که
حضور متخصصان بازرگلنی در بدنه تصمیم گیری شرکتها و سازمانها امری گریز ناپذیر است تا آنجا
که بسیاری از هیأتهای مدیره ترجیح می دهند هدایت شرکتها در دست مدیران عالی بازرگانی باشد
قا ضمن رهبری سازمان به سوی اهداف از پیش تعیین شده. در اتخاذ استراتژی های بازاریابی و
pees آول کت هاعلربازرگانی که وگتتحباتی,شرکت هاست؛ اهتمامی تام داشته باشند.
0 0
صفحه 27:
استراتژیهای مرحله ثبات و افول ۳
b [
* لین مرحله آخرین مرحله عمر محصول قبل از مرگ است که اگر استراتژی مناسبی تدوین نگردد منجر به مرگ تولید کننده (سازمان» هم ز ۱ 4
خواهد شد. از ویژگی های مهم لین مرحله وجود ظرفیت ما AU کاهش سود ناشی از فروش و ورود محصولات جایگزین به بژواست. لل
در لین مرحله می توان با اتخاذ استراتژی هلیی مرگ محصول رابه تعویق انداخت و یایا خروج از ن سازمان را از ورشکسته شدن نجات داد
ويا با جرخش از آن موقعیت به موقعیتی دیگر صعود نموداستراتوی های این مرحله را می توان در قالب ۵ رمیافت زیر بیان داشت:
* -. استراتژی سود نهایی برداشت) اقدملتی در راستای افزایش حجم فروش و کسب حداکثر سود ممکن و کاهش موثر هزینه ها و حداکثر
كردن جريان نقدینگی کوتاه مدت. این استراتژی به مثابه دوشیدن گاو شیرده قبل از بریدن سر آن است. یعنی آخرین سودهایی که می توان
از آن كسب كرده برداشت شود
(۳
-ve | اتژی خروج از نعت: در صورت کاهش غیر قلبل توجیه میزان فروش و پس از اجرای ا ترانژی برداشت می توان از لن
) خارج شد پیش از آنکه شررهای برگشت کال و انباردارئ و خريد مواد اوليه اضافى باعش ورشكستكى سازمان شود. يكى از راهکارهای مناسب )
براى ختروج صنعت واكذارى امتياز توليد (©106115-!) مى باشد كه در صورت خوش نام بودن توليد كننده اين رهيافت مى تواند براى خروج ازل)
لم مشت منايك ارويلبك كرلل'البته براى خروج از صتعت دو ملنع اساسى وجود دارد: اول بالا بودن میزان دارلیی های ثلبت که فروش آن به
غبر. مشکل py; LW باشد که لین باعث از دست دادن فرصت خروج می گردد و دوم وابستگی قسمتهای مختلف سازمان به آن صنعت. که در
4 خروج از آن صنعت کل سازمان منحل میگردد. و اين به معنای عقیم ماندن سازمان است. 2
صفحه 28:
s
زء اصول مهم برای رسیدن به سودآوری در مدل کسب و کار
است. یکی از مهم ترین این استراتژی هاء استفاده از استراتژ ی های قیمت گذاری مناسب
است. برای قیمت گذاری درست و رضایت بخش باید عوامل م وثر بر قیمت گذاری را
شناسایی و تنظیم کرد. دوره عمر کالا به عنوان عوامل تاثیر گذار سازمانی یکی از عوامل اصلی
در تصمیمگیری و ایستفالهالواسترتدهای(محنات هار است. تمیین زمان حدوت هر
مرحله از عمز محصول و ارایه یک الگوی زمان بندی شده ثابت امری غیرممکن است .
* انتخاب استراتژی های مناسب
صفحه 29:
* مهم تشخیص به موقع سن محصول و اتخاذ راهبردی موّثر در زمان مناسب است. از آنجاکه قیمت و محصول ۱
| ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. هدف اصلی لین پژوهش آزمون مجدد مدل چرخه حیات کال بهمنظور اتفدة در
> اخذ استراتزی های قیمتگذاری مناسب محصولات در مراحل مختلف چرخه حیات آن است. در لين پژوهش عنصر ۳
قیمت بهعنوان یکی از مهم تر ین عناصر در آميخته بازاریلبی انتخاب و تأثیر اخذ استراتژی قیمتگذاری بر چرخه
حیات کالا در صنعت لوازم خانگی کفتشک " "۳ "۱ لهودار جرخه حيات كالامى
تولند به عنوان ابزاری در جهت راهنمایی بهمنظور اخذ استراتژی های قیمتگذاری استفاده شود. مفهوم چرخه
زندگی می تولند به طور مقثآدر استراتژی محصولات موجود و محصولات جدید استفاده شود. برای اهداف تداوم و
شفافیت. بحث اصلی بر روی آنچه سیاست "افزایش عمر" یا "کشش بازار" می نامیم متمرکز خواهد شد.
* به عبارت دیگر, بزنامه ریزی قبلی بلید در جهت افزلیش یا گسترش عمر محصول باشد. لین ایده برنامه ریزی قبل
از عرضه واقعی یک محصول جدید برای انجام اقدامات خاص بعداً در چرخه عمر آن است - اقداماتی که برای حفظ ن)
رشد و سودآوری آن طراحی شده است - که به نظر می رسد از تونایی بالایی به عنوان ابزاری برای استراتژی ن '
پلندمدت محصول برخوردار است.
| |
صفحه 30: