سایرعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسیورزشی

استعداد پروری در ورزش

24 صفحه
626 بازدید
28 دی 1400

برچسب‌ها

صفحه 1:
2272727 | یت استعداد پروری در ورزش

صفحه 2:
آن‌چه در این‌جا می‌خوانید و می‌بینید. بخش پیشرفته و تكميلي درس استعدادیابی و شناسایی استعدادها است. أن درس: بسیرمقدماتی است که ما آن را صرفً بهعنان دروزه‌ایبرای ورودبه دای پرورش استعدادها در نظر گرفتهيم با لین هدف که کمی از فضای سنتی و آموزش‌های تجاری و بازاری استعدادیایی و کشف استعدادها فاصله بگیریم و لین مستله را به خوبی درک کنیم که استعدادیابی, اگر چه به انتخاب شغل و انتخاب رشته تحصیلی ربط پیدا می‌کند. اما موضوعی مستقل است و باید جداگانه مورد توجه قرار گیرد. در درس‌های استعدادیابی مقدماتی ما از میان مدل‌های مختلف به سرغالکوی جانسن اوکنر فتیم, اکنون در مجموعه درس‌های استعدادیابی پیشرفته. با مدل‌ها و نگرش‌های دیگری نیز آشنا خواهیم شد وبه تدریج یاد مى كيريم كه خود. مستقل از این ابزارها و مدل‌هاء به اندیشیدن در مهرد استعدادها و توانمندی‌هایمان بیردازیم و در مسیر خودشکیفایی قدم

صفحه 3:
۱ وت استعدادیابی و استعداد پروری به گزارش راديو ورزش؛ طناز حسینیون, ملی پوش اسب تیم دو و میدانی و مدرس فدراسیون جهانی دو ومیدانی, در تشریح تفاوت بین استعدادیابی و استعدادپروری گفت: ی ی ان ات زقس بای ی ی رکشل ری پر وشن زر باشد و در قبال زحمتی که می کشد به وی انگیزه بدهیم تا پویاتر عمل کند. به نوعی استعداد‌پروری مربیان ورزشی اينكه براى مربى شرایطی فراهم کنیم که رشد علمی دا وی» تصریح کر بخشی از استعدادپروری به خانوده و بخشی از آن به زمانی برمی گردد که کودک هنوز وارد ورزش جدی نشده است. اكر راه رفتن افراد را مورد تجزیه و تحليل قرار بدهيم. متوجه مى شويم حتى در حركات بايه و اساسى مان كه اولين حركت راه رفتن است. اكثرأ.با مشكل مواجه هستند ويا داراى اختلالاتى هستئد كه مى تواند روى سلامتى آنها تأثير بكذارذ.

صفحه 4:
بسیاری اقراد پس از کشف استعدادشان. متوجه می شوند که در حرکات پایه دچار اشکال هستند و متأسفانه بعد از کشف استعداد تازه باید این حرکات پایه اصلاح شود و سپس فرد وارد آن رشته ورزشی شود وی اگر خیلی بيش رفته باشد. حتماً در آن رشته قهرملنی اختلال ایجاد خواهد کرد در این زمینه نقش مربیان پایه بسیار مهم است که در مهدکودک ها و مدارس حضور دارند لين مربيان بلید به خوبی حرکات را آموزش ببینند و سپس به شاكرد و والدين حسینیون. در پاسخ به این پرسش که آیا می توان بین استعدادیابی و استعداد‌پروری مرزی قائل شد. بیان کرد: لزومً نسی تونیم ایین موضوع را مطرح کنیم. اگر بخواهیم مرزی قائل شویم, از هم جدا خواهند شد. عقیده من بر لین است که این دو هميشه باید در کنار هم قرار داشته باشند تا چرخه پویا و فعال یاقی بمان.

صفحه 5:
چند توضیح واضح اما مهم در مورد پرورش استعدادها استعدادیابی فرایندی نیست که نقطه‌ی آغاز و پیانی داشته باشد. اگر چه ما معمولً استعدادیابی را دغدغمی والدین برای فرزندان می‌دانیم. اما استعدادیابیباید دغدغه‌ی همه ما در طول زندگی باشد. هم همان‌طور که توانمندی‌های فبزیکی ما به مرور زمان و در شرایط مختلف» رشد. می‌روند هر یک از ما ‎aks Sy oats‏ تضعیف: می‌شوند واز سبدی از استعدادها داريم كه در طول زمان: تقیبر می‌کند. ‎ ‎ ‏رايط ايجاد شده. ‎ ‏شايد قبلا فرصتى براى بروز آنها نبوده و اخيرا ‎ ‏تقییر شرایطء به وجود آمدن فرصتهای جدید. میوه دادن تلاشهای قدیمی, از دست رفتن فرصتها و موقعیت‌های قبلی, همه و همهء ما را به فکر کردن و تحلیل مجد: وا می‌درند ‏ما عمداً درس پرورش استعدادها را به شکلی آرام؛ تدریجی و بلندمدت در متمم پیش مي‌بريم تا این دغدفه همواره در گوشه‌ای از ذهن دوستان متممی باقی بماند. ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
علاقه. استعداد و توانمندی» سه مفهوم کاملاً متفاوت هستند چه بسا ما به حوزه‌ای علاقه داشته باشیم اما در آن زمینه استعداد نداشته باشیم. چه بسیار استعدادهایی که به علت برنامه ریزی نامناسب یا صرف نکردن زمان و انرژی, به توانمندی تبدیل نشده‌اند. و حتی, چه توانمندی‌هایی که با ضرب و زور و فشار و تحمیل و تمرین. به دست آورده‌ایم. آما استعدادمان در آنها چندان زیاد نیست. ما درس پرورش استعدادها را فرصتی برای اندیشیدن و فکر کردن و اولویت‌بندی خواسته‌ها و نیازهای دوستان متممی می‌دانیم. هیچ یک از درس‌های پرورش استعدادها در یک یا چند بخش, به پایان نمی‌ر: آنها هر کدام. فرصتی ایجاد می‌کنند تابه یکی از استعدادهای خود فکر کنیم و اگر دیدیم که لن زمينه. مورد علاقمی ما نیز هست. از سایر درس‌های متصم برای تبدیل آن استعدادها به توانمندی‌ها بهره بگیریم. a شاید دیگران ما را در برخی زمینه‌ها تحسین کنند. ولی ما خود. در درون‌مان می‌دانیم که به قیمت چه استهلاک‌هایی آن دستاوردها را به مایش می‌گذاريم.

صفحه 7:
استعدادیابی و استعدادپروری در آموزش‌وپرورش طبق شواهد موجود برای یافتن ورزشکاران بااستعداد. به‌ویژه در محیط مدارس کشور, روش‌های استعدادیابی در ورزش با حداکثر سرعت مورد استفاده قرار نگرفته است. هنوز مربیان و معلمان تربیتبدنی بسیاری وجود دارند که از روش‌های استعدادیابی در ورزش به اندزه کافی آگاه نیستند. فقدان درک و تسلط بر روش کاوش استعدادهای ورزشی باعث می‌شود که مربیان یا معلمان تربیت‌بدنی توجه کمتری به استعدادهای ورزشی دانش‌آموزان خود نشان دهند. این شرایط باعث تأخیر در پرورش ورزشکاران موفق در کشور و در نتیجه ضعف در فرایند استعدا از طرفی بیشتر والدین علاقه دارند تا شاهد پیشرفت کودکانشان در ورزش باشند. لین امر مستلزم شناسایی استعداد و انتخ که باید مهارت‌های جسمانی و رفتاری خاصی را در یک ورزش دارا باشند و ! اب افراد مستعد است موضوع یکی از انتظارات جامعه از حوزه تربیت‌بدنی آموزشوپرورش است. به‌طور کلی یکی از مأموریت‌های اصلی بخش تربیتبدنی وزارت آموزشوپرورش, شناسایی و هدایت دانش‌آموزان مستعد از طریق فرایندهای استعدادیبی عمومی و وی و هدایت و معرفی نخبگان ورزشی به فدراسیون‌های مربوطه به‌منظورارقای قبلیت‌ها و مهارت‌های تخصصی و پرورش استعدادهای آنان

صفحه 8:
استعدادیابی ورزشی استعداديابى را مى توان کشف و شناسایی قبلیت های وجودی انسان تعریف کرد به نحوی که امکان به فعل درآوردن یا پرراندن َن برای رسیدن به هدف مطلوب میسر گردد. معمولا استعدادیابی با پسوندی همراه است مثلا استعدادیابی تحصیلی, استعدادیابی ورزشی و... به خاطر مطرح شدر بحث ورزش, بهتر است تعریفی از وه ورزش داشته باشیم. ورزش از نظر لفوی از اسم مصدر ورزیدن به معنای ورزندن, آماده کردن,پروراندن و متبلور کردن قابلیت ها برای رسیدن به یک هدف مشخص است. در نتيجه مى توان ورزش را آماده کردن قابلیت های وجودی انسان و پروراندن آن بخش از قابلیت های انسان که قابلیت ورزاندن را داشته باشد. تعریف کرد. ورزش با لین تعریف ساده صرفا تقویت کردن, آماده کردن؛ ورزاندن ایعاد جسمی نيست بلكه ابعاد فكرى و ذهنى را نيز در بر مى ككيرد. بنابراين میتوان شطرنج را نیز جزو ورزش ها قلمداد کرد زرا باعث تقویت فکر و ذهن می شود.با این تعریف. استعدادیابی ورزشی شناسایی قبلیت های وجودی انسان هم ابعاد جسمانى و هم ابعاد روانى و ذهنی که امکان پروراندن آن ابی به یک هدف مشخصی وجود داشته باشد. تعریف می شود.

صفحه 9:
استعداد پروری ‎ay‏ اعتقاد بسیاری از محققان استعدادپروری مهمترین و در عين پیچیده و پرهزینه ترین مرحله در تربیت ورزشکاران مستعد می باشد. در اين مرحله بايد محیط های ورزشی دردسترس و متنوع را برای کودکان فراهم کرد به طوری که کودکان استعدادها و علایق خود را نشان دهند در این مرحله وجود مربیان آگاه به ویژگیهای دوره سنی کودک و نیز شرایط رشته ‏های مختلف ورزشی ضروری می باشد. پس از این مرحله هدایت و پروزش افراد مستعد در ‎ ‏رشته های خاص ورزشی به صورت تخصصی تری دنبال می شود. ‎

صفحه 10:
استعدادیابی از دیدگاه راشل مراحل استعدادیابی خلاصه نظرات متخصصین درباره مراحل استعدادیابی ورزشی را می توان در سه مرحله به شرح زیر طبقه بندی کرد : مقدماتی مرحله ی مقدملتی: بر حسب نوع ورزش. مرحله ی مقدمانی را سنین بین :خا ‎٠١‏ سالكى تشكيل می- دهد. در لين مرحله. سلامت عمومی, رشد پیکری عمومی و تونایی های جسمانی- حرکتی نوجوان مورد ارزیابی قرار می گيرند. در مرحله ی مقدماتی استعدادیابی» تمرینات تخصصی ورزشی وجود ندارند و حضور افراد در برنامه-های معمولی ترییت بدنی مدارس به صورت عمومی توصیه می شوند.

صفحه 11:
ب- مرحله ی میلنی: مرحله ی میلنی استعدادیابی, بین سنین ‎٩‏ تا ۱۵ سالگی برای دختران و ۱۰ تا ۱۷ سالگی برای پسران قرار دارد. در لین مرحله. عوامل پیکری, فیزیولوژیکی. پزشکی. روانی و اجتماعی مورد توچّه و ارزشیابی واقع می شوند. تمرینات ورزشی در سطح آموزشگاهی و یا باشگاهی انجام می شوند و هنوز از تمرینات پیشرفته ی تخصصی به صورت شدید استفاده نمی شود ج- مرحله ی پیشرفته: مرحله ی پیشرفته استعدادیایی بین سنین ۱۶ سالگی به بعد قرار دارد. در این مرحله. عواملی از قبیل سلامتی کامل: سازگاری فیزیولوژیکی. ظرفیت برای پیشرفت. توانایی غلبه بر فشارهای بدنی و روانی: بلوغ ذهنی و اجتماعی و آستانه های خستگی جسمی و وواتن موزه آزرشیایین قزاز من آگیریده عمرینات دز آین مره در حده تیم ها آنتتین باعل اضورت من ین

صفحه 12:
توجه به عوامل روانی در استعدادیابی ورزشی امروزه پارامترهای رولنی یکی از مهمترین ابزار بای تشخیص استعدادهای ورزشى مى باشد به دليل ايبن كه در سطوح قهرمانى و حرفه اى همه ورزشكاران از لحاظ قابليت هاى فيزيولوزيك و حركتى در سطوح قابل قبولى می باشند. بارامترهاى رولنى براى قهرمان شدن ورزشكاران تعيين كننده است. بتابراین برای شناسایی ورزشکارانی که بتوانتد در آینده مدال آور باشند. لازم است كه اين بارامترها به دقت مورد بررسى قرار ككيرد. اج

صفحه 13:
نظرات مختلف در مورد استعدادیابی و استعداد پروری به طور کلی سه دیدگاه در مورد استعدادهای انسان وجود دارد. ف بك ككأه أو ل بر تاثير بارامترهاى زنتيكى بر عملكرد تاكيد دارد و تاثير عوامل محيطى را ناجيز می شمارد. در لین رابطه به افرادی اشاره می شود که با استعدادهای ژنتیکی خود در دوران کودکی کارهای بزرگی انجام داده لند به طور مثال موزارت کودکی بود که در سن چهارسالگی موسیقی می نواخت و در شش سالگی این کار را با مهار ژنتیکی نخبه هستند و در واقع نخبه به دنیا می آیند. طرفدران این گرو. تمامیابعد وجودی انسان را و حتى پارامتر های رونی را تحت تاثیرژنتیک می داند. لته پیشرفت های علمی و رشد علم ژنتیک و کشف ژن های مرتبط با عملکرد را می توان در تائید گفته های این گروه بیان کرد در حدود ۲۳۰ ین مرتبط با عملکرد شناسایی شده است از مهمترین اين ین ها ین ۸6۲۱۷2-8 است که گفته می شود یا عملکردهای سرعتی مغل دوهای سرعت و شنای سرعتی رابطه دارد و ژن ۸62۲ که با عملکردهای استقامتی مثل ماراتون و دوچرخه سواری ارتباط دارد. زیادی انجام می داد. این گروه بیشتر بر استعدادیابی تاکید می کنند و بیان می کنند ورزشکاران نخبه به لحاظ

صفحه 14:
د بك كأ ۵و م کروهی هستند که بر عوامل محیطی تاکید می کنند و در واقع بیان می کنند که سهم عوامل ژنتیکی بسیراندک و سهم عوامل محیطی را بسیارزیاد می دانند لین گروه بر استعدادپروری تاکید می کنند و بیان می کنند که اگر عوامل محیطی مساعد به وجود بيليد تمامی افراد می تونند به سطح نخبگی برسند. لین كروه اعتقاد دارند براى رسيدن به سطوح نخبكى بيش از ۱۰۰۰۰ ساعت تمرین لازم است. مصطلح است که بیان می شود اكر دو قلوى همسان در شرايط محيطى متفاوت رشد كنند انسان هاى كاملا متفاوتى خواهند بود. بر طبق اين نظر اكر قرار است فوتباليستى تربيت شود بايد تمامى عوامل محيطى به كونه اى فراهم شود كه شخص در اين محيط فوتيال رابه درستى و در شرايط تمرين فرا كيرد اين كروه به تاثير آموزش مناسب تاكيد بيشترى دارند.

صفحه 15:
ائت و محیط را موثر می دانند و تاکید بر شناسایی ۵ ید گاه سوم در مقایل اين دو نظریه افراطی گروهی جود دارند که هر دو ‎Jale‏ استعدادهای خاص و تربیت اين افراد برای رسیدن به سطح نخبگی اشاره می کنند. و با توجه به رشد سریع و تفییر پذیری مداوم برای همراه شدن با این رشد سریع لازم است که افرا نخبه در هر رشته ای در کمترین زمان ممکن به سطح نخبگی برسند و جوامع بتوانند بيشتر و موثرتراز وجود آنها استفاده کنند

صفحه 16:
شعار المپیک Citius, Altius, Fortius به معنای سریعتر بالاتره قوی تر این شعاری است که در المپیک مطرح است و بر آن تاکید می شود. رکودهای دو ۰۰ امتر. پرش ارتفاع و وزنه بداری را می توان نمود حداکشر ظرفیت انسان برای تحقق این شعار دانست و ورزشکارانی که این عناوین را کسب می کنند نیز به عنوان مستعدترین افراد در این زمینه ها شناخته می شوند. با بررسی نقشه ژنتیکی این افراد می توان ژن های مربوط به این عملکردها را شناسایی و در زمینه استعدادیایی مورد استفاده قرار داد.

صفحه 17:
نقش والدین در هدایت استعدادهای ورزشی پرورش استعدادها آرزوی بزرگ دولتمردان. مربیان. ورزشکاران و والدین است. بچه هایی که به سطح بالای مهارتی می رسند صدها ساعت تا پیش از سن هشت سالگی از وقت خود رابه تمرین اختصاص می دهند. دراین سال ها والدین تاثیر زیادی را روی رشد بچه ها دارند. اهمیت والدين در تجربه تمرینی در مطلعات زیادی مورد بررسی قرار كرفته است. بنابرلين بسيار مهم است که نقش والدین در استعدادبروری و کمک به ورزشکاران برای تسهیل در این امر مورد بررسی قرارگیرد به طور کلی نقش والدین را می توان به سه نقش عمده تقسیم کرد: مهیا کننده, درک موقعیت کودک و نقش مدلی نقش مهیا کنندگی , والدین فرصت های فعالیت های بدنی را در اختیار فرزندان قرار می دهند تا آنها شانس تجربه ورزشی را داشته باشند. مطالعات روی جوانان مستعد در رشته های مختلف نشان داده است که سرمایه گذاری والدین برای پرورش استعدا جوانان بسیار حیاتی بود . والدین انتقال به مکان تمرین, بازی ها اردوگاه ها و مسایقات را فراهم می کنند. آنها حمایت های مالی مورد نیاز بای پرورش ورزشکاران را نیز فراهم می کنند.

صفحه 18:
نقش انویه والدین درک موقعیت بچه ها و ارزشی که برای ورزش ها آنها قرار می دهند می باشد اعتقاد والدین و انتظارات آنها یا فشارهای تمرینی؛ اضطراب و خستگی های فرززاندانشان مرتبط شده است گزراش های شفاهی نیز چگونگی تفکرات والدین درباره موقعیت های ورزشی مانند باخت. اشتباه کردن. و ارتباطات مربی ورزشکار و ورزشکار با ورزشکاران دیگر ایجاد استرس برای ورزشکاران جوان را نشان می دهد . در مقابل والدین می توانند زان لذت بچه ها از رشته ورزشیشان را با ایجاد نگرش های مثبت نسبت به باخت و یا عملکرد ضعیف افزایش دهند ورزشی بچه ها به وسیله مدل سازی واکنش به موقعیت هاء تاثیر بگذارند. نشان کادر فبی و والدین دیگر) نمونه سوم والدین. یعنی نقش مدل. والدین می توانند روی دادن چگونگی اجرای مهارت ورزشی و تعهد برای تمریتات شدید و حتی چگونگی تعامل آنها با متو ای از اين اقدامات می باشد.

صفحه 19:
استعدادیابی در مقابل استعداد پروری استعدادیابی پیچیدگی های زیادی دارد ولی به هر حال برای مربیانی که با بچه ها کار می کنند شناسایی استعدادها خیلی هم پیچیده نیست چون در هر صورت استعدادهای واقمی در بسیاری از رشته ها خود را نشان می دهند ولی آنچه به نظرمهمتر می آید بحث استعدادپروری است. پس از شناسایی استعدادها باید مسیرهای مشخصی یرای پرورش استعدادهای ورزشی وجود داشته باشد. حتی اگر شروع شناسایی و پرورش استعدادها را از مدارس و در سطح آموزش و پرورش بدانیم. مطمئنا براى ادمه مسير يرورش استعدادها بليد برنامه ریزی تخصصی تری داشته باشیم. باشگاه های ورزشی بلید هماهنگ با مربیادان مدارس و تحت حملیت های دولتی وبا استفاده از مربيان تولنا و آكاه بر مسائل فیزیولوژیکی و روحی و رولنی استعدادهای شناسایی شده اداره شود. و پس از آن با انجام مسابقات و تحت نظارت بیطرفانه» بهترین ها شناسایی و به تیم هاى ملى و بين المللى هدايت شوند. مسیر استعدادبرورى بسيار بيجيده و نيازمند حمايت هاى همه جانبه دولت مردانء مربيان واز همه مهمتر خانواده ها مى باشد. a

صفحه 20:
استعدادیابی در مقابل استعداد پروری امروزه در تربیتبدنی و علوم ورزشی, اسستعداد,یابی و استعداد پروریبه دو موضوع مورد توجه و مهم تبدیل شده است و از چالش‌های اصلی در حوزه ورزش به‌حساب می‌آید. زیا راه رسیدن به قله افتخارات ورزشی از همین مسیر می‌گذرد. همچنین پیشرفت از سطوح ابتدايى تنا نخبه‌شدن در ورزش. راه بسیار دراز و پرپیج و خمی است که نیاز به استعدادیابی دقیق و اصولی دارد. به‌طور کلی. استعدادیابی فرایندی است که از طریق آن. کودکان و نوجوانان ارزیلبی می‌شوند وبه شرکت در رشته‌های مناسب. که امید موفقیت بیشتری از آن‌ها می‌رود. ترغیب و تشویق خواهند شد. ارزیابی‌های مذکور از طریق برخی آزمون‌ها و معیارهای استاندارد انجام می‌پذیرد. ضمتاً در تکمیل اهداف استعدادیابی و استعدادگزینی و جهت توسعه پتالسیل افراد گزینش شده. می‌توان با کمک مربیان مجرب. تمرينات زمان‌بندی شده. مسابقات منظم. امکانات و ایجاد انگیزش. سبب توسعه و پرورش هر چه بیشتر استعدادها شد که این موضوع «استعدادپروری» نامیده می‌شود.

صفحه 21:
۱ اصول استعدادبابی هاولی سک و همکاران؛ اصول هفت‌گانه‌ای را برای استعدادیابی پیشنهاد کردند: شا ی کر ز 0 7 زاس داد اف َََ) تس زبس تب * الف) انتخاب اولیه افراد بااستعداد در کلاس‌های ورزشی مدارس؛ * ب) انجام عمومی برحسب توانایی‌ها و ویژکی‌های بدنی و روانی افراد؛ * ج) هدایت ورزشکار به سمت یک ورزش تخصصی و شروع تمرینات تخصصی؛ٍ * د) تعبین و فرلهم آوردن امکانات برای اينکه فرد به اوج اجرای ورزشی خود برس

صفحه 22:
از تخصصی کردن زودهتگام خردسالن در یک ورزش باید خودداری شود و فعلیت در یک كروه از ورزشهاى همخانواده در اولويت قرار استفاده از متفیرهای پایدار ارئی برای ورزشکاران مستعد پیشنهاد می‌شود. ولی به دلیل اينکه افرد با بهبود وضعیت زندگی و استفاده از مربیان مجرب و فناوری با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کنند. لذاتنهاتاکید بر ویژگی‌های ارئی برای پیشگویی اجرای ورزشی در آینده ناکافی خواهد بود. با توجه به اینکه رسیدن به اوج پیشرفت در ورزش‌ها نیز به متفیرها و عوامل مختلف دارد. بنابراین در امر استعدادیابیباید از علوم و متخصصان مختلف استفاده شود تا جامعیت استعدادیابی فراهم شود. در نتخاب و اولویتبندی استراتزی‌هابرای استعدادیایی لازم است در درجه تخست. عوامل پایدار غیرقابل جبران (قد). در درجه دوم عوامل بايدار بل جبران (سرعت) و در درجه بعدی عوامل تابايدار و قابل جبران (انكيزه) مورد توجه قرار كيرند. ۷ افراد مستعد بايد از بين بيشترين افراد ممكن انتخاب شوند.

صفحه 23:
4 جمع بندی فرایند استعدادیابی و استعداد‌پروری نیازمند شناسایی و انتخاب افراد بااستعدادی است که شرلیط لازم جسمانی. مهارتی و رفتاری برای موفقیت در میک ورزش خاص را داشته باشند. اکنون کشف و پرورش استعدادها به‌عنوان رویکردی جدی در ورزش قهرملنی و آماده‌سازی ورزشکاران برای مسابقات بزرگی مانند ازی‌های المپیک مطرح ااست. اما بررسی اجمللی تاریخچه استعدادیابی ورزشی در استعدادیابی و استعدادپروری در کشور وجود ندارد و بسیاری از برنامه‌های استعدادیابی به ثمر نمی‌رسند و بیشتر موفقیت‌های به‌دست آمده تاکنون مقطعی بوده است. و به‌ویه آموزشوپرورش نشان می‌دهد که طرح اجرایی جامعی برای مدیر لذا توجه هر چه بیشتر به این موضوع در سازمان‌های مرتبط با این امر مهم: مانتد وزارت آموزش‌وپرورش امری ضروری و اجتنابنا پثیر به نظر می‌رسد که با برنمه‌ریزی‌های کارشناسی شده محقق خواهد شد. نگاه به کشورهای موفق در زمینه ورزش قهرمانی و بررسی روندی که برای رسیدن به موفقیت در پیش گرفته‌لند, می‌تواند راهگشای خوبی برای رسیدن بسه موفقیست در ورزش باشد. کشورهای موفق زیادی تلاش خود را برای استعدادیابی و استعدادپروری به‌صورت مدون و برنامه‌ریزی‌شده بر سنین پایین و مدارس متمرکز کرده‌اند. ضمناً امروزه در برنامه‌های استعدادیابی صحیح و علمی در لین کشورها به غیر از لحاظ کردن عوامل متعدد و مهم از آزمون‌های میدلنی و آزمایشگاهی تخصصی در سنین پایین با بهرهگیری از متخصصان کارآزموده استفاده می‌شود که به نظر می‌رسد در کشور م نیز بلید به آمر مهم توجه شود

صفحه 24:
توسعه استعدادیابی در حوزه ورزش دانش‌آموزی نیازمند وجود چشم‌اندازی بلندمدت است و به نبع توسعه. نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت و جامع و نیز استفاده از نظرات خبرگان دارد؛ برنامداى كه با توجه به نقاط قوت و ضعفها و توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای موجود در مسير دستيابى به جشوانداز مطلوب. راهبردها و سياستهاى مناسبى را با توجه به مؤلفدهاى مربوطه و توجه داشتن به برنامه استعداديابى در كشورهاى توسعهيافته طراحى و تبيين كند. + به نظر می‌رسد مهم‌ترین خلاً موجود در مسیر توسعه استعداديابى و استعدادبرورى در حوزه ورزش دانش آموزى. فقدان يك الكوى جامع راهيردى مؤثر براى اين موضوعات است. به عبارت ديكر. نظامى براى استعداديابى و استعدادبرورى در حوزه ورزش آموزش وبرورش كشور كه بدصورت علمى و صحيح تدوين شده باشد. وجود ندارد. * برای رسیدن به نتایج بهتر و مثرتر در حوزه ورزش دانش‌آموزی باید اقدامات بیشتری صورت گیرد و به تدریج فدراسیون ورزش دانش‌آموزی باید به یکی از رترین فدراسیون‌های کشور به‌منظور استعدادپروری افراد تبدیل شود.

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
16,000 تومان