شیمیآموزشسایرعلوم پایه

استفاده از آنالوگ در آموزش شیمی

صفحه 1:
Teaching With Analogies (TWA) استفاده از آنالوگ در اموزش شيمى

صفحه 2:
اش اش تاداس رفع کج فیمی ها ۰ دانش آموزان ‏ درک مفهوم اسید و باز با رویکرد درک ترکیه درک عمیق تر مطالب مقهومی و بکارگیری آنالوگ ۳۵ علمی و یادگیری بهتر مفاهیم یادگیری عمیق تر و دانش آموزان ‏ آموزش حجم سنجی اسید ضعیف و باز قوی ‏ کانادا ۰ ۲ ساده تر ‎Yer‏ ایجاد انگیزه قوی در دانش آموزان آنالوگ ه با زمینه ی اجتماعی در یونان ۰ ۲ دانش آموزان آموزش مفاهیم شیمی ‎Tot‏ توجه زياد به نقش 20 دانش آموزان ‏ بررسی نظر دانش آموزان در باره استفاده از امریکا ۰ ۴ انگیزشی و شوق آور آنالوگ در آموزش بیوشیمی ‎rr‏ ‏آنالوگ : توجه بیشتر به فرایند تدریس پایداری یادگیری رفع کج فهمی دانش آموزان در باره ی جنبه تایوان ‏ ۵ مفاهیم شیمی های میکروسکوپی شیمی با استفاده از آنالوگ

صفحه 3:
تعریف آنالوگ یا شبیه نما آنالوگ انتقال مجموعه ای از ارتباط ها از فرایندی آشنا به مفهومی نا آشناتر آنالوگ مقایسه ای میان دو بُعد از دلنش است. یکی آشنا و دیگری ناآشنا. بُعد آشنا به جنبه ی آنالوگ و بُعدی که باید باد گرفته شود معمولا هدف ‎(Target)‏ نام برده می شود. شباهت نسبی میان جنبه های مشلبه دو چیز که بر اساس ن می توان آن دو را با هم مقایسه کرد. در آنالوگ دیده می شود. آنالوگ. قیاس تجربه ای از زندگی دلنش آموز را برای کمک در مفهومی خاص می باشد.

صفحه 4:
آنالوگ سیستمی از ارتباط ها(تشلبه ها و مطابقت ها) است که میان قسمت های ساختاری دو قلمرو جای ی گيرد. قلمرو قیاس (که منبع و قلمرو اصلی نامیده می شود) در ذهن وجود دارد و از قیاس و تمثیل ترسیم می شود و قلمرو هدف که شامل مفههوم علمی تحت آموزش می باشد. مقهوم با هدف تدریس شده شماوه هدف مقایسه می شود با شماوه قيادى 3 3

صفحه 5:
* استفاده ی مطلوب از آنالوگ برای نمایش ارتباط میان ساختار دانش موجود و دانش هدف. از وجه اشتراک های آنالوگ برا ی بحث های مرتبط و رسیدن به هدف استفاده می شود. " تاثیرنامطلوب: یکی شدن (یا تداخل) آنالوگ در چارچوب ارتباطی دانش موجود یا دانش هدف. ‎a |‏

صفحه 6:
آنالوگ. استعاره يا قياس به سه دلیل مورد استفاده قرار می گیرد: تصویر سازی یک مفهوم انتزاعی * مقایسه ی تشابه ها دنیای واقعی و تجربه های دانش آموزان با مفاهیم جدید * عامل انگیزشی

صفحه 7:
نکات مهم در استفاده از آنالوگ از آن چه که دانش آموزان قبلا در علوم و وقایع زندگی روزمره می دانند آگاه شوید. آنالوگ از موضوع ها و فرایندهای آشنا برای توضیح مفاهیم ناشناخته استفاده می کند. آنالوگ ها زملنی رین تاثیر را دایند که برای دلنش آموزان آشنا باشند. مانند تجارب دانش آموزان در زندگی. موضوع های متداول. داستان های علمی. سعی شود از موضوعات مورد توجه بزرگسالان که بچه ها با آن سروکار ندارند استفاده نشود. ورزش, دوچرخه. خودروها و روابط انسان ها منابع جالبی از آنالوگ ها هستند. دانش آموزان باید در تفسیر آنالوگ های معلمان درگیر شوند. یادگیری بهتر زمانی رخ می دهد که دانش آموزان در ساخت آنالوگ ها کمک می کنند. باید مطمئن شد که معلم و دانش آموزان هر دو آنالوگ را همسو تجسم می کنند. ویژگی های مشترک و صفات غیر مشترک میان آنالوگ و مفهوم علمی (هدف) برای دانش آموزان معرفی شود. آنالوگ ها زملنی ب تاثیر را دایند که با توضیح فرایندهاء.به جای آن که با ت سطحی سروکار داشته باشند. تفکر سطح با را تحریک کنند ابه های

صفحه 8:
نتایج منفی استفاده از آنالوگ دلنش آموزان ممکن است زمان کلفی صرف مطالعه مفهوم مورد نظر نکرده و در پاسخ گویی به یک سوال از آنالوگ آن استفاده کنند (استفاده مکانیکی از آنالوگ) یک آنالوگ هرگز به طور کامل یک مفهوم را توصیف نمي کند. هر آنالوگ محدودیت هایی دارد. دلنش آموزان آغلب اطلاعات کلفی در مورد هدف ندایند تا لین محدودیت ها را درک کنند. بنابراین ممکن است توضیح آنالوگ را به عنوان یک واقعیت در مورد مفهوم هدف بپذیرند زملنی که دلنش آموزان.به طور نامناسب مفاهیم غیر مرتبط از حوزه های آنالوگ را برای حوزه هاى هدف به كار مى برند مى توانند کج فهمی ها را آفزایش دهند. گر چه یکی از اهداف هر آنالوگ کمک به دلنش آموزان در یادگیری معنادار مفهوم توسط ارتباط مفهوم با دلنش قبلی دلنش آموز است. لما استفاده از انالوگ ممکن است توانلیی آنها را برای توسعه ی درک عمیق مفهوم محدود کند. آنالوک ها از پتانسیل قلبل توجهی ‎se‏ کمک‌به درک دلنش آموزان برخوردار هستند. اگر چه معلمان ممکن است از آنالوگ های آشنا برای دلنش آموزان استفاده نمایند اما از ن جا که دلنش در ذهن دلنش آموزان همانند معلمان و متخصصان سازماندهی نشده است ‎ga‏ تواند در برخی مواقع خطرهابى رأ دربرداشته باشد. آنالوگ های پیچیده و ناآشنا ممکن است باعث کج فهمی شوند.

صفحه 9:
برا ی آموزش با آنالرگ ۱- مشخص کردن مفهوم هدف ۲- اشارهبه بازیابی مفهوم آنالوگ ۳-معرفی ویژگی های مناسب هدف و آنالوگ ۴- بررسی موارد تشابه آنالوگ با مفهوم هدف ۵-مشخص کردن مواردی که آنالوگ قاصر از توضیح آن است ۶- بحث و تبادل نظر

صفحه 10:
متا هایی از کاربرد آنالوگ در کب شنیمی شبیه نمایی سکه ۵۰ ریالی برای عدد آووگادرو. شبیه نمایی کیک کشمشی يا هندوانه برای مدل اتمی تامسون. شبیه نمایی پلکان برای کوانتیده بودن ترازهای انرژی. شبیه نمایی ابر يا حرکت پنکه برای محدوده ی حرکت الکترون. شبیه نمایی بادکنک ها برای نشان دادن شکل هندسی مولکول ها شبیه نمایی ساخت آدمک برای واکنش دهنده ی محدود کننده و واکنش دهنده ی اضافی. شبیه نمایی گلوله ی متصل به فنر برای انواع حرکت های گرمایی. نمایش انرژی فعال سازی به انتقال یک قطعه سنگ از یک طرف یک قله یا تپه به طرف ديكر. شبیه نمایی سرعت سنج برای فرارسیدن تعادل. تصور ککوله برای ارایه ساختار بنزن

صفحه 11:
انواع آنالوگ ها 9 شفاهی ( ۷9۳9۱ : متن یا نمایش های شفاهی ممکن است دانش آموز فقط در سطح ذهنی درگیر شود. برای مثال تهیه ی غذایی ساده با ارایه ی مقادیر معين از مواد غذایی و مقایسه با واکنش گرهای اضافی و محدود کننده. مفاهیم انتزاعی شیمی را با دنیای دانش آموزان ارتباط می دهد همانند مردم. پول ‏ غذا و ارتباط بین آنها .

صفحه 12:
تصویری (010/0۲181) با طور تصویری تشابه های مورد نظر آنالوگ با مفهوم هدف را برجسته می کند. در واقع تشابه هایی که معکن است دانش آموزان در ارتباط با آنالوگ و مفهوم ندانند را به تصویر می کشد. معمولا این دو آنالوگ به طور همزمان به کار می روند. ay - 12909 سن aft

صفحه 13:
انرژی فعال سازی انواع فرایتدها کر ‎Process: Spontaneous Process‏ جرجه و ‎‘Soe postive 3G fs negate‏ ‎ ‎FOR ‎Equilgeium Proeose: Noneseient Proceve isan zero ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 14:
9 شخصی( انسانی - ‎(personal‏ دانش آموزان به طور فیزیکی درگیر آنالوگ می شوند. مانند: ۶ حرکت دلنش آموزان در طول مسیری در کلاس برای نملیش حرکت الکترون در یک سیم با مهاجرت یون ها در یک محلول حین انجام فرایند الکترولیز. دلنش آموز خودش رابا مولکول های در حال حرکت همانند می سازد. او ممکن است بپرسد. اگر یک مولکول بودم چه احساسی داشتم و سپس خودش را بخشی از جریان مولکول های در حال چرخش احساس کند برخی از محققان پيشنهاد می کنند که لین نوع آنالوگ یادگیری بهتری از مفهوم را به همراه دارد و رویکردی بسیار لذت بخش است و احساس ارتباطی بهتری به دانش آموزان می دهد. در ایجاد قیاس های شخصی, لازم است شاگردان با مطللب‌یا اشیا مورد مقایسه احساس همدلی دا باشند.

صفحه 15:
به منظور بهینه سازی اثر آنالوگ: 101 مفهوم :آیا مفهوم مورد آموزش مشکل است؟ ناشناخته و انتزاعی است؟ تم رکز دانش آموزان : داتش آموزان تاکنون چه اطلاعاتی در مورد مفهوم كسب کرده اند؟ ‎FOCUS‏ ‏قیاس : آیا دانش آموزان با آنال وگ مورد استفاده آشنایی دارند؟ شباعت : در مورد ویژگی های آنالوگ و مفهوم علمی بحث کنید. ميان آنها تشابه و عمل ارتباط برقرار ساژید. ‎Action‏ ‏تفاوت ها : برای مواردی که آنال وگ با مفهوم علمی تشابهی ندارد. گفتگو کنید. بحت ها: آيا آنالوكك واضح و مفید است؟ آیا شما را به هدف آموزشی می رساند؟ انعکاس توسعه و تقویت: با توجه به بروندادها آیاناز است برای جلسه ی آینده تفیراتی در 10611661 آنالوكك مورد نظر داده شود؟ 8

صفحه 16:
مثال هابی از کاربرد آنالوگ در شیمی ۱- قفسه ی کتاب. آنالوگی برای سطوح انرژی در اتم الا ‎mh” Ym 4‏ ‎BL) ALT il‏

صفحه 17:
مفهوم الکترون ها از آرایش خاصی در اطراف هسته برخوردارن.الکترون ها تنها می توانند در سطوح] انرئٍی ثابتی قرار گيرند.الکترون با کسب ای عی تولند از سطح انرٌی پایین ترببه سح انرؤى بالاتر انتقال بيدا كند. الكترون ها در سطوح انرؤى بالاتر ممكن است به سملح انرژی خللى بايين قر بازكردند. كبا آزاد كردن مقدار معينى انرؤى.به شكل تابشى از نورعی باشد الكر اختلاف اترؤى برابر طول موجی پرتوی در ناحیه ی مريى طيف الكترومغناطيس قرار داشتها باشد. دانش آموزان بسیاری از دانش آموزان نمی توانند درک کنند که چرا الکترون ها نمی تونند در هر جایی قرر گییند و بلید در سطوح انری معین قرار گیرند. درک لین که چرا الکترون هابه ری معین نیازدارند و با مقدارمعینی از نی را هنگام حرکت ازییک سطح به سطح ديكر نشر مى كنندا براى آنها بسيار دشوار است. قياس یک قفسه ی کتاب بزرگ‌با تعداد زیادی طبقه آنالوگ مورد نظر را ارليه عى دهد. هر قفسه ازأ ارتفاع متفاوت مطلبق با سطوح انرٍی برخوردار است. هر قفسه عی تولند تنها شامل تعداد معینی از کتاب باشد. برای انتقال کتاب از قفسه ی پایین تربه قفسه ی بااتربه انرژینیاز لست. شباهت سطوح انرژی در یک انم قفسه کتاب سطوح انرزی معین ( خاص) قفسه ها الکترون ها کتاب ها ظرفیت سطوح انرژی ظرفیت قفسه ها تعداد الکترون ها در یک سطح انرژی تعداد کتاب ها در هر قفسه بال رفتن الکترون به سطح انرژی بالاتر انتقال یک کتاب به قفسه ی بالاتر افتادن الکترون از سطح انرژی بالاتر به سطح انرژی | انتقال كتاب از سطح بالاتر به سطح بايين تر 0 Focus Action

صفحه 18:
تفاوت ها الکترون ها در مقایسه با کتاب ها بسیار کوچک هستند. قفسه ی کتاب بسیار بسیار بزرگ تر از اتم است. هنگلمی که یک کتاب‌به سطح پایین تر حی افتد هیچ نوع انرژی قابل مشاهده وجود ندارد درصورتی که با افتادن الکترون به سطح پایین تر پرتوی نشر می کند. کتاب ها دارای اندازه های متفاوتی هستند در صورتی که الکترون ها یک اندا الکترون ها در حرکت سریع هستند حال آن که کتاب ها ساکنند. الکترون ها باردار هستند اما کتاب ها نه بحث ها یا دانش آموزان می توانند تفاوت های مهم ميان آنالوك و هدف را تشخیص دهند؟ برای نمایش مفهوم باید از قفسه ی کتاب موجود در کلاس استفاده کرد. توسعه و تقویت بهتر است از کتاب های بسیار سنگین برای ایجاد این مفهوم که انتال کتاب به سطح بالاتر در قفسه تیاه انرزی زیادی درد استفاده گردد. بهتر است این آنالوگ را پس از دیدن یک کتابخانه یا قفسه های کتاب کلاسی استفاده شود. بهتراست در صورت امکان از كتاب هاى هم اندازه براى نمليش بكار كرفته شود. اما اطمینان حاصل كنيد كه اين كار عمدى انجام كرفته است. انعکاس ‎Reflecti‏ ‎on‏ راهکارهای پیشنهادی آموزشی

صفحه 19:
شبیه نمایی مشاهده ی بدرقه کنندگان در تدریس کوانتیده بودن سطوح انرژی در اتم

صفحه 20:
۵ ۲- نیروهای بین مولکولی هدف: تشخیص نیروهای درون و بین مولکولی گرفتن دست ها :اسر ای براانيرواى بين مولكولى

صفحه 21:
مولکول ها : تعدادی از انم ها که با پیوند به یکدیگر متصل شده اند. تعداد افرادی که بازوهایشان به یکدیگر بسته شده است نشان دهنده ی تعداد اتم ها پیوند بین اتم ها که در شرایط معمول با جوشاندن یا ذوب و تبخیر شکسته نمی شوند. اتصال توسط یک بند محکم که به راحتی جدا نمی شود. نیروهای بین مولکولی 6 دانش آ زان دست همديكر را نكه مى دارندج» قدرت کم مقایسه ی بین قدرت نیروی بین مولکولی و نیروی درون مولکولی تشابه دانش آموزان وسطی © اتم مرکزی در آب تفاوت سنگینی( جنسیت) دانش آموزان < مولکول های درشت یا سبک

صفحه 22:
۳- مدل بادکنک ها برای نمایش شکل هندسی مولکول ها *_ مدل دافعه زوج الکترون برای تعیین شکل هندسی مولکول ها * تصور دافعه الکترینی برای دلتش آموزان مشکل است. استفاده از بادکنک به لین امر کمک می کند. فشار دو بادکنک به یکدیگر می تواند تجسم نیروی میان دو جفت الکترون باشد. تشابه ها: 2 بادکنک باد شده: زوج الکترون پیوند کووالانس 7 چهار بادکنک که از گردن به هم گره خورده اند: چهار پیوند کووالانسی در اطراف اتم کرین < بادکنک ها یکدیگر را در لثر فشار هوا دفع عی کنند: پیوندها براساس نیروی الکترواستاتیک همدیگر را دفع می کنند < یک بادکنک می تركد: سه ب ند باقی مانده یک مثلث را تشکیل می دهد. الکترون وجود دارد اما در بادکنک ها میلیون ها ذره وجود دارد. چگالی الکترون در پیوند ها ممکن است یکنواخت نباشد اما فشار هوا یکسان است. شکل توزیع الکترون در اطراف اتم ها یا میان دو اتم شبیه بادکنک نیست. * دلنش آموزان ممکن است فکر کنند که بادکنک ها لتم را تشان عی دهند اما در ولقع آنها پیوندها هستند.

صفحه 23:
۴-مول © يك مول تيله داخل زمين( يا اقيانوس ها) را تا عمق سه مايل بر مى كند. © يك مول تيله كه قطر هر يك ؟ سانتی متر است. تشكيل کوهی می دهد که ۶ بار بلندتراز قله ى اورست است و يايه آن به وسعت امريكا مى باشد ۵ یک مول از اسکناس های ۱۰۰ دلاری که به دنبال هم آمده باشند ۵/۷ میلیون دفعه از خورشید به پلوتون رسیده و برمی گردد. که اگر یک مول یک ریالی داشته باشیم که به صورت ایران چک های ۱/۰۰۰/۰۰۰ ریالی در اختیار شما باشد و بخواهیم آن‌ها را بین ۷۰/۰۰۰/۰۰۰ نفر مردم ایران به طور مساوی تقسیم کنیم در این صورت به هر نفر ۸۶۰ میلیون دسته چک صدتایی می رسد! © اكر به تعداد عدد آووگادرو انسان داشته باشیم زمین است.

صفحه 24:
۵- مولکول ها در آب در حال حرکت هستند شبیه جمعیتی در حال بازی فوتبال که از فاصله ی بسیار دور به آنها نگاه می شود. ۶- اگر یک سیب به اندازه ی کره ی زمین بزرگ شود. اتم ها در این حالت» سایز سیب اولیه را خواهند داشت. ۷- قسمت در میلیون ‎One-Part-Per-Million‏ getLast BO Sa ols oe ‏اشافه كليم اين ماع موجود در تاق‎ ىدرذ ‏تنها بيائكر بخشي از يك ميليون‎ 1003ماع لست

صفحه 25:
تام خدا نمون برگ ۲- مقایسه ی آالوگ به کار رفته در تدریس یک مفهوم شیمی دبيوخانه راهبرى درس شيمى - تهوان ره يرسنلى | شهرا منطقه نام استان نام و نام خانوادگی عنوان مفهوم علمى يا محتواى آموزشى: آنالوگ( قیاس) به کار ر شياعت هاه ويرك هاى مشترکعیان مفهزم علمی و آنالوگ دز جدول زیز آوزده شود: یزگش مشاب در آنالوگ. با هدف علمی 1 مس atk sn ‏ك5‎ : ۳ ‏اردی را که آنالوگ با مقهوم علمی همخوانی ندارد. در زیر آورده شود:‎ مت تا راهکارهای پیشنهادی آموزشی: با توجه به بروندادهاء آيا نياز است در آنالوك به كار رفته ب تی پدید آید؟ برای اثر بخشی بيشتر آنالوگ به کار گرفته شده چه پیشنهادهایی دارید؟ - یت 5

صفحه 26:
به نام خدا نمون برگ داوری آثالوگ - سال تحصیلی ۸۰-۹۰ دبیرخانه راهبری درس شیمی- تهرانِ نام و نام خانوادگی نام استان شهر | منطقه عنوان اثر 3 معيار امتیاز کسب شده | حد اكثر امتياز ۱ _ | آشنا بودن آنالوگ به کار رفته. برای فراگیر 7 میزان ارتباط آنالوگ با مفهوم علمی ۲۳ ۳_|میزن درگیری فکری فرایر در بهره کیری از لوگ ۳ .| ميزان انتقال مفاهيم جالش برانكيز درسى(محدود نشدن ۳ به مفاهيم بديهى) ۵ | ایجاد کم ترين مقدار كج فهمى در فرايند آموزش 0 ميزان جذابيت و شوق آورى آنالوى 5 ‎Y‏ ميزان خلاقيت ونوآورى در تهيه آنالوى 0 جمع کل امتیاز ۳

29,000 تومان