علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

اسپانیای ۲۰۰۵ در بوته آمار

Spaniyaye 2005 dar bote amar

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اسپانیای ۲۰۰۵ در بوته آمار”

اسپانیای ۲۰۰۵ در بوته آمار

اسلاید 1: 1به نام ذات اقدس اِله اسپانیای 2005 در بوته ی آمار مطالعه ی انفرادی فناوری اطلاعات استاد: آقای مهندس ابطحی ارایه دهنده: محمد شمس الدینی ( 83104112 ) زمستان 85

اسلاید 2: 2 « از پی آمده ها »ملاحظات تاریخی.. ملاحظات جغرافیایی........... ملاحظات سیاسی و حکومتی.......................... فرهنگ و مردم............................. ملاحظات علمی.................................. سامانه های حمل و نقل........................................ ملاحظات اقتصادی........................................... فناوری اطلاعات........................................... آموزش عالی........................................ پژوهش و تحقیقات............................................ منابع

اسلاید 3: 3ملاحظات تاریخی

اسلاید 4: 4بي ترديد بخش عمده اي از تاريخ اسپانيا با تاريخ اسلام در هم پيوسته است كه تجلي اين پيوستگي را به روشني مي توان در واژة اندلس مشاهده نمود. از اين روي، بررسي تاريخ اين سرزمين خارج از حال و هواي فرهنگ و تمدن اسلامي نيست و طبيعي است بحث از تبليغات اسلامي در اسپانياي امروزي به عنوان بستري بسيار مساعد تلقي مي گردد. در برخي از تاريخ هاي اسلامي وجوه تسميه اي براي لفظ اسپانيا وارد شده است كه غالبا جنبه ی اساطيري دارد. همچنين براي واژه اندلس وجوه تسميه بسياري آورده اند که شايد بهترين و واقعي ترين آنها قولي است كه آن را برگرفته از واژه Vandalusia( واندلوزيا ) به معني سرزمين واندل ها مي دانند و اين واژه خود الهام گرفته از واقعيت تاريخي هجوم واندل ها ( اقوام مهاجم شمالي ) به اين سرزمين است. اما نكته قابل توجه آن است كه واژه اندلس همواره يادآور اسپانياي اسلامي است و حتي امروزه نيز در منطقه اي به نام اندالوسيا واقع در جنوب اسپانيا حضور اسلام و مسلمانان پررنگ تر و مايه دارتر از ديگر نقاط اين كشور است. اندلس كه امروز تنها به بخشي از اسپانيا اطلاق مي گردد، در دوره ی اسلامي به کليه سرزمين اسپانيا و حتي تمام شبه جزيره ی ايبريا اطلاق مي شده است.كهن ترين اقوام ساكن در اين ديار، سلت ها و ايبرها بوده اند كه نام گذاري بخش جنوب غربي اروپا به شبه جزيره ی ايبريا ناشي از همين واقعيت تاريخي است. در زمان ها و دوره هاي گذشته، فنيقي ها، يوناني ها و كارتاژها كه شهر قرطاجنه نيز منسوب به اين اقوام است، يكي پس از ديگري بر اسپانيا تسلط داشته اند؛ سرانجام در سال 200 ق.م. در جنگ دوم پونيك، ژرمن ها، آخرين قدرت كارتاژها را در هم شكسته و خود آغازگر حكومتي قدرتمند و ديرپا در اين سرزمين شدند كه تا قرن سوم ميلادي ادامه داشت. در اين دوران پادشاهان بزرگي همچون تراژن، آدرين و تئودوس در ميان آنان ظهور نمودند.دراوايل قرن سوم ميلادي، حادثه اي بزرگ ( ظهور و هجوم اقوام بدوي و نيمه وحشي شمالي و اسكانديناوي و به طوركلي اقوام ژرمني به جنوب اروپا، مشابه يورش مغولان نيمه وحشي به بلاد متمدن اسلامي ) اوضاع سياسي اروپا را دگرگون نمود. اقوام ژرمني تحت عناوين گت ها، واندال ها و ويزگوت ها پس از اشغال فرانسه و ايتاليا، به تقسيم امپراتوري گسترده روم غربي در ميان خود مبادرت نموده و بدين ترتيب در همسايگي امپراتوري روم شرقي قرار گرفتند. با وجود اين هرچه قدرت روم شرقي افزايش مي يافت، آنها از در مصالحه، پذيرش قيوميت و يا تسليم در مي آمدند. پيش از اشغال اسپانيا، اقوام گوت بر اثر معاهده ی صلحي كه ميان قسطنطنين پادشاه بزرگ و مقتدر روم شرقي با آلاريك پادشاه گوت ها منعقد گرديد، در جنوب فرانسه ( تولوز ) به عنوان يكي از ممالك تابعه روم شرقي حكومت مي راندند؛ اما در اوايل قرن پنجم ميلادي، تئودوريك فرزند آلاريك، به اسپانيا حمله برده و واندال هايي را كه بدان جا تاخته بودند، بيرون راند.

اسلاید 5: 5ازقرن پنجم ميلادي تا زمان فتح اسپانيا،گوت ها كه بر اثر تماس با تمدن و فرهنگ رومي، به كيش مسيحيت درآمده و تا حدودي نيز از بدويت اوليه خارج شده بودند، براين منطقه سلطه داشتند. دوره ی 200ساله ی فرمانروايي گوت ها بر اسپانيا براي مردم بومي اسپانيا بسيار سخت بود. يهوديان تحت فشار شديد از وضع ماليات سنگين رنج مي بردند. اشراف و روحانيون متعصب مسيحي، بر اقشار ديگر نفوذ قاهرانه و سلطه آميز داشته و تعصب مسيحي پررنگ ترين جلوه فرهنگي آن عصربود، به نحوي كه سيز برت پادشاه مسيحي گوتي، يهوديان را به پذيرش مسيحيت مجبور ساخته و هركسي که از اين امرسرباز مي زد محكوم به تبعيد، شكنجه و مصادره ی اموال مي گرديد. مقارن ظهور اسلام در مناطق و سواحل جنوبي اسپانيا طي سال ( 711 م ) وتيزا، پادشاه گوتي درشرايط دشواري بر اريكه قدرت تكيه زد، اما به زودي توسط رودريك كشته شد و بدين ترتيب رودريك براسپانيا تسلط يافت. در اين زمان سبته كه درشمال مغرب الاقصي و بر ساحل جنوبي مديترانه غربي قرار داشت، دردست كنت جوليا (ژوليا) بود و در واقع كنت از سوي رودريك بر اين منطقه امارت داشت. از جمله رسوم كنت نشين ها گسيل فرزندان خود براي تعليم و تربيت به دربار اسپانيا درشهر طليطله بود.از اين روي، سنت جوليا، دختر زيباروي خود را به دربار اسپانيا فرستاد. رودريك كه مفتون اين زيباي بي نظير شده بود عنان شكيبايي از دست داد و وي را به زور تصاحب كرد. اين ماجرا تأثيري دردناكي بر جوليان گذارده  و حس انتقام جويي وي را شديدا برانگيخت، به نحوي كه درپي فرصتي براي انتقام از رودريك برآمد. حضور موسي بن نصير و سپاهيان مسلمان در مغرب الاقصي و انگيزه هاي قوي آنها براي فتح اسپانيا، اين فرصت را براي ژوليا فراهم آورد. وي مقدمات هجوم اعراب مسلمان را به اسپانيا فراهم آورد، هرچند اوضاع داخلي اسپانيا به حدي آشفته بود كه براي پيروزي و فتوحات مسلمانان نيازي به كمك ژوليان نيز نبود. از زمان خلافت عمر تا سال 92ﻫ . مسلمانان موفق شدند سراسر شمال آفريقا مشتمل برمصر، برقه، تونس، الجزاير ومغرب ( مراكش ) را يكي پس ازديگري فتح كنند. دراين اثنا، فتح شمال آفريقا ( آفريقاي سفيد ) زمينه ی بسيار مساعدي براي شناخت اسپانيا و فتح آن ايجاد نمود.

اسلاید 6: 6ملاحظات جغرافیایی

اسلاید 7: 7مکان جغرافیایی: جنوب غربی اروپامرزها: خلیج بیسکار، دریای مدیترانه، اقیانوس اطلس شمالی، کوه های پیره نه ( مرز طبیعی اسپانیا و فرانسه )مختصات جغرافیایی: ميان 36 درجه و 44 درجه عرض شمالي و 4 درجه طول شرقي و 5/9 درجه طول غربي كوه هاي مهم: پيرنه در شمال شرقي، كانتابريا در شمال غربي، سييرانوادا در جنوب شرقي مهمترين رودها: رود ابرو در شمال شرقي، توريا در مشرق كه به مديترانه مي ريزند، گوادالكيوير در جنوب كه به اقيانوس اطلس مي ريزد، تاجه در مغرب كه به خاك پرتغال سرازير مي گردد. آب و هوا: در قسمت هاي مركزي اسپانيا گرم و خشك، درجلگه هاي ساحلي عموما گرم و مرطوب  است. اين در حالي است که در جلگه هاي شرقي هوا گرم تر و خشك تر است. مساحت کل: 782/504 کیلومتر مربع ( خشکی: 542/499 کیلومتر مربع، دریا: 240/5 کیلومتر مربع )خط ساحلی: 964/4 کیلومترمرز خشکی: 8/1917 کیلومترکشورهای همسایه: آندورا، فرانسه، جبل الطارق، فرانسه، مراکش کم ارتفاع ترین نقطه: اقیانوس اطلس( صفر متر )مرتفع ترین نقطه: تنریف در جزایر قناری ( 3718 متر )اراضی کشاورزی: 18/27 درصدمحصولات کشاورزی دایمی: 85/9 درصدخطرات طبیعی: خشکسالی های دوره ای

اسلاید 8: 8ملاحظات سیاسی و حکومتی

اسلاید 9: 9اسپانيا، كشور سلطنتي موروثي مشروطه و نظام آن دموكراسي پارلماني است. از سال 1983 به اين سو، 17 اقليت مستقل در اسپانيا وجود داشته است كه هر يك پارلمان و نماينده خاص خود را داراست. از 27 سپتامبر سال 1978 كشور اسپانيا از حكومت پارلماني مبتني بر قوانين دموكراسي اجتماعي برخوردار بوده و به جايگزيني مدل هاي جديد به عوض مدل تمركز بر سيستم كشاورزي مبادرت نموده است. طي 2 دهه گذشته و پس از انتقال از مقطع زماني سياست استبدادي به سيستم دموكراسي وحكومت پارلماني، تغييرات عميقي درسطوح و بخش هاي مختلف كشور اسپانيا به وقوع پيوسته است. گفتني است كه تغييرات مذكور بر سيستم هاي آموزشي نيز اعمال گرديده است. همزمان با اعمال تغييرات سياسي، جامعه اسپانيا درحال توسعه تدريجي مي باشد. ورود زنان به بازاركار، كاهش نرخ توليد، افزايش متوسط سني جمعيت و عضويت اسپانيا درسازمان ناتو واتحاديه اروپا طي سالهاي 1985 و 1984 در زمره چنين تغييراتي به شمارمي آيد. ازسال 1977 ( با بروز نخستين عنصر دموكراسي پس از فروپاشي ديكتاتوري فرانكو ) 3 قدرت سياسي فعاليت داشته اند. pp يا جناح ليبرال دموكرات كه عضوي از اتحاديه دموكرات مسيحي بوده، از 183 كرسي در مجلس برخوردار بوده و نتيجتاً اكثريت اعضاي مجلس را تشكيل مي دهد. جناح پارتيد و سوسياليست آبرور اسپانول که جناح دموكرات اجتماعي پرنفوذتري محسوب مي گردد.اعضاي آن نيز از 125 كرسي در مجلس برخوردار مي باشند. سومين جناح مطرح جناح ايزكوردا يونيدا است كه ازكمونيست ها متشكل شده وتنها از 8 كرسي درمجلس برخوردار مي باشد. علاوه براين مي توان ازكانورجنسيا آل يونيو كه ائتلافي است از دو جناح دموكرات كاتالونيا ـ ليبرال ملي و دموكرات كاتالونيا ـ دموكراسي مسيحي با 15كرسي درمجلس اشاره نمود. از جمله ديگر احزب حائز اهميت كشور اسپانيا مي توان به حزب پارتيدو ناسيوناليست و اسكو با 7 كرسي در مجلس كه به حزب دموكرات مسيحي شهرت دارد، اشاره نمود.

اسلاید 10: 10نهادهای مرکزی قانون گذاریساختارحكومتي اسپانيا از 3 قدرت قانونگذاري، اجرايي و قضايي متشكل گرديده و پادشاه، رهبريت كشور را بر عهده دارد. قدرت قانون گذاري در اختيار پارلمان اسپانيا بوده، اعضاي آن هر 4 سال يكبار، توسط شهروندان اسپانيايي انتخاب شده و از 2 بخش كنگره و سنا متشكل مي گردد.پارلمان كشور علاوه براجراي مفاد قانوني و قانونگذاري، به تعيين بودجه كشور و نظارت بر فعاليت هاي دولت پرداخته و نمايندگان آن از طريق رأي گيري آزاد انتخاب مي گردند. قدرت اجرايي نيز توسط دولت اعمال شده و از طريق رئيس دولت و معاونين او ( وزراء واعضاي كابينه ) صورت مي پذيرد.كانديداي تشكيل دولت از جانب پادشاه مأمور تشكيل كابينه شده و دولت نيز به تعيين خط مشي هاي داخلي و خارجي و تعيين راهبردهاي نظامي و فرهنگي كشور مي پردازد.درحال حاضر كابينه دولت اسپانيا مشتمل بر 15 وزير مي باشد كه همگي با وزاري آموزش وفرهنگ و تربيت بدني همكاري هاي نزديكي دارند. كابينه وزراء و ساير بخشهاي دولتي در پرتو حكومت مركزي به اداره امورات كشور و انجام وظايفي نظير هماهنگي، برنامه ريزي، نظارت وتدارك مدارك و اسناد دولتي مي پردازند. لازم به ذكر است كه حكومت اسپانيا با وجود برخورداري از قدرت انحصاري، از توان انتقال قدرت به حوزه هاي مستقل اجتماعي بهره مند مي باشد .به عبارت ديگر قدرت حكومت براساس سياست هاي ملي گرايانه تغييرمي يابد. با وجود قدرت انحصاري دولت، نظمي مبتني برتضمين با كيفيت و اجراي وظايف تشكيلات حكومتي در كليه جنبه هاي آن وجود دارد كه از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

اسلاید 11: 111. رسيدگي به مسائل ملي 2. پرداختن به مسائل ويژه مهاجرت داخلي وخارجي و اوضاع پناهندگان 3. هدايت و سازماندهي نيروهاي مسلح 4. نظارت بر عملكرد سيستم هاي پولي و بانكي5. برنامه ريزي در حوزه اقتصاد و تجارت خارجي 6. رسيدگي بر امورجنايي، جزايي، دادرسي و مفاد آيين هاي حقوقياتخاذ و اجراي سياست عدم تمركز راهي است كه تاثيراتي بركابينه وزراء داشته ودر اين ميان وزارت آموزش، فرهنگ و تربيت بدني از سهم به سزايي برخوردار مي باشد. اجراي سياست مذكور خود به سازماندهي جديد ساختار اعمال قدرت به 2 نوع ملي و منطقه اي منجر گرديده است. كشوراسپانيا خود از 17 جامعه مستقل متشكل مي گردد. گفتني است كه استقلال اين بخش ها مبتني بر قانون رسمي كشور بوده و به عنوان بخشي از سيستم قانوني مورد جمايت وپشتيباني دولت قرار مي گيرند.نهادهای محلینهادهاي محلي كشور اسپانيا بر شهرداري ها و نهادهاي ايالتي مشتمل مي گردد.شهرداري ها به شخصيت هاي محلي واگذار شده و از طريق شهردار دولتي مربوطه اداره وسرپرستي مي گردند. نهادهاي ايالتي نيز كه از شخصيت هاي محلي متشكل مي گردند به اداره امور ايالت ها و تفويض اختيارات محلي مي پردازند. در جوامع مجزا نظير جوامع مستقر در جزاير قناري سطوح ديگري از دولت شناخته شده كه از آن مي توان تحت عنوان هيأت ها يا تشكل ها نام برد. قوانين دولت محلي از سال 1985 بر بسياري از قدرت هاي محلي و شهري تاثير گذارده است. در ساختار حكومتي اسپانيا آزادي ايده ها، مذاهب ( پرستش و عبادت ) تضمين شده است. اگر چه دركشور اسپانيا مذهب رسمي غالبي وجود ندارد اما با اين حال  اكثريت عمده اي از افراد، پيرو فرقه كاتوليك مسيحي مي باشند. با وجود جدايي ميان كليسا و نهادهاي دولتي، اين نهادها با كليساي كاتوليك و ساير مذاهب همكاري مي نمايند. در اين زمينه توافقاتي ميان دولت هاي اسپانيا جهت آموزش مذهب كاتوليك و توافقاتي درخصوص تبليغ و آموزش اديان يهوديت، مسيحيت ( کليه شعب آن ) و اسلام  به عمل آمده است.

اسلاید 12: 12فرهنگ و مَردُم

اسلاید 13: 13زبانزبان اسپانيائي يا كاستيائي ( زبان رسمي و ملي کشور )( 74% ) زبان هاي رسمي منطقه اي :كاتالاني( 17% ) ، باسكي ( 2% ) ، والنيسائي ، گايگي( 7% ) ، مايوركي زبانهاي اقليت و رسمي زبان رسمي كشور اسپانيا زبان اسپانيايي است كه توسط بخش عمده اي از شهروندان اسپانيايي مورد تكلم واقع مي گردد. اين درحالي است كه جوامع خود مختار داخلي كشور اسپانيا خصوصاً جوامع كاتولونيا، گاليسان و والنسيا به زبان دومي ( زبان رومي ) كه شاخه اي از زبان اسپانيايي است تكلم مي نمايند. زبان اوسكرا زباني است كه درمنطقه باسك تكلم مي گردد. ساكنين منطقه كاتالونيا به زبان كاتالونيا تكلم نموده و زبان بلريك اسلس نيز دربخشي ازايالت آرگون واقع درقلمرو آندورا مورد تكلم واقع مي گردد. اين زبان كاربرد وسيع و روزانه اي داشته و در اهداف آموزشي نيز كاربرد دارد. زبان والنسيا نيز زباني است كه در منطقه والنسيا تكلم مي گردد. اگرچه، اين زبان از زبان كاتالونيا مجزا مي باشد. زبان گاليسيا نيزدرجامعه مستقل گاليسيا تكلم مي گردد. دراجتماعاتي كه دو زبان هم سطح مورد تكلم واقع مي گردد، هردوي اين زبان ها و زبان اسپانيولي درآموزش سطوح غيردانشگاهي سهيم مي باشند. دو زبانگي در اسپانيازبان رومي – اندلسي به دليل هم زيستي خود با اندلسي در وضعيتي “ دو زبانه ” و در جامعه اي كه اساسا دو قرن پس از فتح اسپانيا توسط اعراب اسلام زده يا عرب زده شده بود، به عنوان زبان دوم محسوب مي گردد. مضربين دو زبانه كه بين قرون نهم و دهم ميلادي به شمال هنوز مسيحي اسپانيا مهاجرت نمودند به خاطر برقراري ارتباط با مردم محلي براي مدتي چند، از اين زبان استفاده كردند ولي پس از تسلط به لهجه هاي محلي شمال اسپانيا، تكلم به رومي – اندلسي را ترك گفتند. ولي از آنجایي كه در آن زمان فرهنگ برتر فرهنگ اسلامي بود، بسياري از مفاهيم و اصطلاحات را كه نه در لهجه هاي رومي، نه شمالي و نه جنوبي وجود داشت، به همان زبان رومي – اندلسي به كار بردند.

اسلاید 14: 14جمعیت: 40397842 نفر توزیع نسبی: 03/80 نفر در کیلومتر مربع هرم سنی: 14 – 0 سال : 4/14 % ( 3000686 نفر مرد/ 2821325 نفر زن )64 – 15 سال: 8/67 % ( 13751963 نفر مرد/ 13653426 نفر زن )65 به بالا: 7/17 % ( 2993496 نفر مرد/ 4176946 نفر زن )میانگین سن: 9/39 سال ( مرد: 6/38 سال/ زن: 3/41 سال )نرخ رشد جمعیت: 13/0 %نرخ تولد: 06/10 تولد در 1000 نفرنرخ مرگ و میر: 72/9 مرگ در هزار نفرنرخ خالص مهاجرت: 99/0 مهاجر در هزار نفرنسبت جنسی: ( مرد به زن ) هنگام تولد: 07/1 زیر 15 سال: 06/1 64 – 15 سال: 01/1 65 به بالا: 72/0 در کل: 96/0 نرخ مرگ و میر کودکان: ( مرگ بر 1000 تولد زنده )، در کل: 37/4 مرد: 76/4زن: 95/3امید به زندگی در تولد: کل جمعیت: 65/79 سال مرد: 32/76 سالزن: 2/83 سالنرخ کل بارداری: 28/1 تولد بچه به مادرتابعیت:اسم: اسپانیولی ( Spaniard(s) )صفت: اسپانیایی ( Spanish )مذاهب: کاتولیک مسیحی ( 94% )، دیگر مذهب ها( 6% ) نژاد مردم: سفيد پوست جمعیت شهرنشین: 71%گروه های قومی: شامل دو نژاد مدیترانه ای( وابسته به دریای مدیترانه )، شمالی( وابسته به شمال اروپا )توزیع جمعیت: بيش از 4 ميليون سكنه ( مناطق اندلس با 18/12درصد كل جمعيت و مناطق كاتالونيا، مادريد و والنسيا ) 1 تا 3 ميليون سكنه ( مناطق گاليسا، كاستيل ولئون، باسك، كاستيل لومنكا، جزاير قناري، آرگون و ...) كمتراز 1 ميليون سكنه ( مناطق باليركا لسلس، ناوار، كاتابريا، لوريوجا، كوتا و مليلا )پر جمعیت ترین شهر: مادريد، پايتخت اسپانيا درمركز استان مادريد با جمعيتي در حدود 3 ميليون و 101 هزار نفر، بندر بارسلون با 1ميليون و 704 هزار نفر

اسلاید 15: 15ملاحظات علمی

اسلاید 16: 16باسوادی: (تعریف: 15 سال یا بیشتر، توانایی خواندن و نوشتن داشته باشند )نرخ کل با سوادي : 9/97 درصدنرخ با سوادي مردان : 7/98 درصد نرخ با سوادي زنان :2/97 درصدنرخ ثبت نامي دانش آموزان دوره ابتدائي: 100 درصددوره متوسطه : 100 درصددوره دانشگاهي: 53 درصدمعلمين ابتدائي : يك معلم در ازاي هر 17 دانش آموز

اسلاید 17: 17سامانه های حمل و نقل

اسلاید 18: 18تعداد فرودگاه: 157فرودگاه بالگرد: 8 خط لوله: 7962 کیلومتر گاز، 622 کیلومتر نفت، 3447 کیلومتر محصولات پالایش شدهکل خطوط ریلی: 14873 کیلومترریل پهن: 11919 کیلومتر ( عرض ریل: 668/1 متر )ریل استاندارد: 998 کیلومتر( عرض ریل: 435/1 متر )ریل باریک: 1928 کیلومتر ( عرض ریل: 000/1 متر )راه شوسه: 666292 کیلومترراه دریایی: 1000 کیلومترناوگان تجاری: در مجموع 169 کشتیدارایی های خارجی: 36 کشتیثبت شده در کشورهای دیگر: 112 کشتیلنگرگاه ها و پایانه ها: الجسیراس، بارسلونا، کارتاجنا، گیخون، هُووِلوا، لاکرونا، تاراگونا، والنسیا

اسلاید 19: 19ملاحظات اقتصادی

اسلاید 20: 20جدول تغییرات شاخص های اقتصادی در اسپانیا نمودار رشد واقعی تولید ناخالص داخلیسالدرصد رشد GDP

اسلاید 21: 21تولید ناخالص داخلی: (Purchasing Power Parity) 033/1 تریلیون دلارتولید ناخالص داخلی: (official exchange rate) 019/1 تریلیون دلاردرآمد ناخالص ملی: 588 میلیارد دلارنرخ رشد واقعی تولید ناخالص داخلی: 5/3 %سرانه تولید ناخالص داخلی: (PPP) 25600 دلارسهم تولید ناخالص داخلی در بخش های مختلف:کشاورزی: 4% صنعت: 5/29% خدمات: 5/66%نیروی کار: 67/20 میلیون نفرسهم نیروی کار بخش های مختلف:کشاورزی: 3/5% صنعت: 1/30% خدمات: 6/64%نرخ بیکاری: 2/9%درآمد خانوار: کمتر از 10 درصد: 8/2% بیشتر از 10 درصد: 2/25% نرخ تورم: 4/3% ( بر اساس قیمت مصرف کننده )سرمایه گذاری ( ثابت ناخالص ): 4/29 درصد تولید ناخالص داخلیبودجه: درآمد: 9/440 بیلیون دلارمخارج: 4/448 بیلیون دلار

اسلاید 22: 22بدهی دولت: 4/29 درصد تولید ناخالص داخلیمحصولات و فراورده های کشاورزی: حبوبات، سبزیجات، زیتون، شراب انگور، چغندر قند، مرکبات، گوشت گاو، گوشت خوک، گوشت مرغ، لبنیات، ماهیصنایع: پارچه و لباس، مواد خوراکی و نوشیدنی، فلزات و تولیدات فلزی، مواد شیمیایی، کشتی سازی، خودرو سازی، ابزار ماشین، جهانگردی، محصولات سفالی و نسوز، کفش، داروسازی، تجهیزات پزشکینرخ رشد تولید صنعتی: 7/0 % تراز حساب جاری: 14/83- بیلیون دلار صادرات: 3/194 بیلیون دلار کالاهای صادراتی: ماشین آلات، وسایل نقلیه موتوری، مواد غذایی،دارو و مواد داروسازی، دیگر کالاهای مصرفی شرکای صادراتی: فرانسه ( 4/19% )، آلمان ( 4/11% )، پرتقال ( 5/9% )، بریتانیا ( 5/8% )، ایتالیا( 4/8% ) واردات: 8/271 بیلیون دلار کالاهای وارداتی: تجهیزات و ماشین آلات، سوخت ها، مواد شیمیایی، کالاهای نیم عمر، مواد غذایی، کالاهای مصرفی، ابزار اندازه گیری و کنترلی پزشکی شرکای وارداتی: آلمان ( 15% )، فرانسه( 5/14% )، ایتالیا ( 5/8% )، بریتانیا ( 8/5% )، هلند ( 9/4% )، چین ( 3/4% ) ذخایر طلا و ارز خارجی: 23/17 بیلیون دلارپول رایج: یورونرخ مبادله ی ارز: 8041/0 یورو بر دلار امریکاسال مالی: سال تقویمی

اسلاید 23: 23فناوری اطلاعات

اسلاید 24: 24راهبرد دولت الکترونیکیِ دولت کنونی اسپانیا در چارچوب طرح نوین سازی فناورانه ی مدیریت عمومی 2007 ـ 2004 قرار می گیرد که در سپتامبر 2004 مشخص شده است.این طرح به منظور بهبود کیفیت خدمات مدیریت مرکزی اسپانیا و همچنین همسان سازی آن با خواسته های شهروندان و بازرگانان به وسیله ی فناوری های نوین، کاهش دیوان سالاری، ساده کردن تشریفات و زدودن تأخیرهای بی جهت، به کار گرفته شده است.مأموریت و هدف این طرح کمک به نوین سازی مدیریت عمومی بر اساس دولت الکترونیکی، بازطراحی فرایند، هماهنگی و همکاری در امور اداری، خدمات چند کانالی به شهروندان و آموزش کارکنان خدمات شهری می باشد.به منظور رسیدن به هدف و مأموریت طرح، یک مجموعه شاخص با ویژگی های خاص و ثابت، اندازه پذیر، واقع گرا، زیست پذیر ( ماندنی ) و محدود به زمان، به شرح زیر مشخص شده است: 1ـ حذف یا کاهش صف ها2ـ حذف یا کاهش اسناد کاغذی3ـ توسعه و ترقی مدیریت الکترونیکی4ـ توسعه و ترقی تدارک الکترونیکی ( آماده سازی خدمات )5ـ بهبود جایگاه اسپانیا در ارزیابی مقایسه ای اروپای الکترونیکی 20056ـ معرفی گسترده امضاهای الکترونیکی7ـ کاهش زمان فرایند تراکنش های اداری8ـ بهبود قابلیت تعمیم داخل و بیرون مدیریت عمومی9ـ استفاده ی دوباره از کاربردها و راه حل ها10ـ بهبود ارتباطات در مدیریت عمومی11ـ آموزش کارکنان خدمات شهری

اسلاید 25: 25خطوط اصلی تلفن در حال استفاده: 322/18 میلیونتلفن همراه: 328/41 میلیونارزیابی کلی سیستم تلفن: به طور کلی کافی، تسهیلات مدرن، چگالی صحبت: 44 خط اصلی برای هر 100 نفرتلفن فرامرزی: کد کشور: 34 ؛ 22 کابل کواکسیال زیردریاییایستگاه های ماهواره زمینی: 2 ایستگاه اینتل سَت ( یکی اقیانوس هند و دیگری اقیانوس اطلس )ایستگاه های پخش رادیو: 208 AM ، 715 FM ، شناسه ی اینترنتی کشوری: .es میزبان های اینترنتی: 2520711کاربران اینترنتی: 19204771 تعداد IP ثبت شده تا 1 آوریل 2006: 565, 481, 19رتبه آمادگی الکترونیکی: رتبه در آمادگی شبکه: 200420052931رتبه--47/0امتیاز

اسلاید 26: 26دسترسی خانگی به اینترنت: 39%دسترسی خانگی به اینترنت با پهنای باند بالا: 20%دسترسی سازمانی به اینترنت: 93% دسترسی سازمانی به اینترنت با پهنای باند بالا: 87%درصد کاربران اینترنتی( کسانی که حداقل یک بار در هفته از اینترنت استفاده کرده اند. ): کل: 30% مرد: 44%زن: 35% گونه های بازار کلی در اسپانیا: سخت افزار، نرم افزار، خدمات مربوطهاندازه ی بازار کلی در اسپانیا: 5% از کل بازار اروپا و 2% از تولید ناخالص داخلی ( 15 بیلیون دلار )اندازه ی بازار نرم افزار: 19% از بازار فناوری اطلاعات ( 9/2 بیلیون دلار )واردات محصولات فناوری اطلاعات: 80% از دیگر کشورهای اروپا و 7 % از ایالات متحدهمیزان خدمات رایانه ای: 37% از کل بازار فا ( 9% رشد نسبت به سال 2004 ) اندازه ی خدمات فا وارداتی: 504 میلیون دلار ( 110 میلیون دلار از ایالات متحده )وضعیت شبکه ی تلفن ثابت: شرکت تلفونیکا مهم ترین پشتیبان این گونه فعالیت ها در این کشور می باشد و رقبا می توانند تا 21% از بازار را به طور مشترک، در دست بگیرند. سرمایه گذاری در این بخش به طور چشمگیری در حال کاهش است.

اسلاید 27: 27وضعیت شبکه ی تلفن همراه: خدمات GSM، GPRS و UMTS در دسترس می باشند و مهم ترین شرکت صاحب بازار در این بخش نیز تلفونیکا با بیش از 46% بازار می باشد که به وسیله ی شرکت های Vodafone و Amena و اخیراً France Telecom پشتیبانی می شود.سرمایه گذاری کلی در بخش تجهیزات مخابراتی: 9/5 بیلیون دلارحوزه های تمرکز خدمات Broadband: XDSL و کابلیحجم فروش بازار B2C: 7/2 بیلیون دلارطبقه بندی محصولات خرید لحظه ای: میزان استفاده از کارت های اعتباری: 4/65% ( تقریباً در 3/2 تراکنش ها )میزان فعالیت B2B: حدود 41% از شرکت های با بیش از 250 کارمندفرصت های کاری در B2C: محصولات مرتبط با گردشگری، یادگیری الکترونیکی، فروش نرم افزار و موسیقی از طریق شبکهفرصت های کاری در B2B: راه حل های نرم افزاری تجارت الکترونیکی برای شرکت های کوچک و متوسط ( SMEs )، حوزه هایی مثل مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر وب

اسلاید 28: 28اندازه ی بازار سخت افزار: 9/4 بیلیون دلاردرصد بازار سخت افزار کامپیوتر: 35% از بازار فاطبقه بندی بازار سخت افزار فا: میزان تولید کامپیوترهای مورد نیاز: 25% از کامپیوترهای استفاده شده در اسپانیا، تولید محلی هستند. واردات سخت افزار: 62%وضعیت واردات بخش فا: 79% از کشورهای اروپایی، 20% از ایالات متحده ( یا وارد شده و یا توسط شرکت های امریکایی در اسپانیا تولید شده است. )شرکت های بزرگ بخش فا: دو شرکت TELEFONICA MOVILES و TELEFONICA که معمولاً در رده بندی های جهانی، در میان 100 شرکت برتر این بخش قرار می گیرند.

اسلاید 29: 29میزان تقاضای محصولات و خدمات در حوزه ی اطلاعاتی: 722/12 میلیون یوروتعداد شرکت ها در صنعت نرم افزار: 12000 شرکتحجم نیروی کار در شرکت ها: حدود 80000 کارمند مستقیم و حدود 300000 کارمند غیرمستقیمسرمایه ی بازگشتی صنعت نرم افزار: 2350 میلیون یورورتبه ی رده بندی جهانی محصولات علمی برای حوزه ی علم کامپیوتر در ISI: 10نمودار تعداد مقاله های چاپ شده بوسیله ی محققان در کشور اسپانیا( تکامل تدریجی ): بودجه ی اختصاص داده شده به بخش فا در برنامه های تحقیقاتی( R&D ): 5%بازه ی زمانیتعداد مقالات

اسلاید 30: 30رتبه بر اساس رده بندی میزان تلفن همراه در International Telecommunication Union: 14 ( 28/82% )رتبه در میزان کامپیوتر شخصی بر اساس ITU: 14 ( 5800000 )ضریب نفوذ اینترنت ( درصد جمعیت ): 3/43%درصد استفاده از اینترنت در اتحادیه ی اروپا: 8% ( مجموع استفاده در اتحادیه اروپا 100% می باشد. )درصد استفاده از اینترنت در جهان: 8/1%رشد کاربران اینترنتی( 2006 ـ 2000 ): 4/256 %رتبه در کشورهای با بیشترین کاربر اینترنت: 14وضعیت در رده بندی نرخ نفوذ اینترنت: در بین 32 کشور اول نمی باشد.تعداد کاربران اینترنتی زبان اسپانیایی: 81729621 نفر ( چهارمین زبان پرکاربر ) معادل 5/7% از کاربران جهاندرصد نفوذ زبان اسپانیایی در اینترنت: 7/18%رشد اینترنت به زبان اسپانیایی( 2006 ـ 2000 ): 1/231%پهنای باند اینترنت بین المللی( بیت بر نفر ): 2918 درصد تلویزیون خانگی: 98%سبد قیمت خط تلفن ثابت ( دلار بر ماه ): 3/20 سبد قیمت خط تلفن همراه: 5/21سبد قیمت اینترنت: 7/20وضعیت در شاخص آمادگی دولت الکترونیکی( امتیاز بین صفر تا یک ): 39/0مدارس متصل به اینترنت: 94%

اسلاید 31: 31رتبه در رده بندی شاخص فرصت دیجیتال: 25 ( امتیاز در این شاخص برابر 61/0 می باشد ).امتیاز در شاخه های شاخص فرصت دیجیتال: فرصت: 99/0 زیرساخت: 54/0 کاربرد: 3/0میزان استفاده از رایانه های شخصی: 01/12 میایون دستگاه ( در رتبه پانزدهم رده بندی جهانی )ایالات متحدهچینژاپنآلمانبریتانیافرانسهکره جنوبیایتالیاچین، تایوانهلندکاناداپرتقالبرزیلاسپانیااسترالیاباند پهنباند باریکمقایسه تعداد کل مشترکان اینترنت و پهن باند ( میلیون نفر )، ژانویه 2005 ـ منبع: بستر فرصت دیجیتال ITU/KADO

اسلاید 32: 32رتبه در رده بندی خسارت های ناشی از سرقت نرم افزار رایانه ی شخصی ( کشورهای با مقدار 150 میلیون دلار و یا بیشتر ): یازدهم با مقدار 765 میلیون دلار ( بیشترین مقدار مربوط به ایالات متحده با مقدار 6895 میلیون دلار )درصد خسارت های ناشی از سرقت نرم افزار: 46% ( 3% رشد نسبت به سال 2004 )میانگین تعداد رایانه به ازای ده دانش آموز: 8/0برنامه ی ملی حرکت به سوی دولت الکترونیکی:

اسلاید 33: 33

اسلاید 34: 34اعضای اتحادیه اروپا جمعیت )تا 2005 ( کاربران اینترنت ضریب نفوذ درصد استفاده نسبت به اروپا رشد استفاده ( 2000 - 2005 ) اتریش 8,163,782 4,650,000 57.0 % 2.0 % 121.4 % استونی 1,344,840 670,000 49.8 % 0.3 % 82.8 % اسلوواکی 5,379,455 2,276,000 42.3 % 1.0 % 250.2 % آلمان 82.726,188 47,127,725 57.0 % 20.8 % 96.4 % ایتالیا 58,608,565 28,870,000 49.3 % 12.7 % 118.7 % ایرلند 4,027,303 2,060,000 51.2 % 0.9 % 162.8 % بلژیک 10,443,012 5,100,000 48.8 % 2.2 % 155.0 % پرتغال 10,463,170 6,090,000 58.2 % 2.7 % 143.6 % جمهوری چک 10,230,271 4,800,000 46.9 % 2.1 % 380.0 % دانمارک 5,411,596 3,762,500 69.5 % 1.7 % 92.9 % فرانسه 60,619,718 25,614,899 42.3 % 11.3 % 201.4 % فنلاند 5,246,920 3,286,000 62.6 % 1.4 % 70.5 % قبرس 950,947 298,000 31.3 % 0.1 % 148.3 % لاتویا 2,306,489 810,000 35.1 % 0.4 % 440.0 % لتونی 3,430,836 968,000 28.2 % 0.4 % 330.2 % لهستان 38,133,691 10,600,000 27.8 % 4.7 % 278.6 % لوگزامبورگ 455,581 270,800 59.4 % 0.1 % 170.8 % مالت 384,594 301,000 78.3 % 0.1 % 652.5 % مجارستان 10,083,477 3,050,000 30.2 % 1.3 % 326.6 % هلند 16,322,583 10,806,328 66.2 % 4.8 % 177.1 % یونان 11,212,468 3,800,000 33.9 % 1.7 % 280.0 % اسلوونی 1,956,916 950,000 48.5 % 0.4 % 216.7 % اسپانیا 43,435,136 16,129,731 37.1 % 7.1 % 199.4 % سوئد 9,043,990 6,800,000 75.2 % 3.0 % 68.0 % بریتانیا 59,889,407 37,800,000 63.1 % 16.7 % 145.5 % اتحادیه اروپا 460,270,935 226,890,983 49.3 % 100.0 % 143.5 % وضعیت استفاده ازاینترنت دراتحادیه اروپا مقایسه وضعیت اسپانیا با وضعیت استفاده از اینترنت در اروپا

اسلاید 35: 3525 کشور اول در رده بندی شاخص رقابت تجاری

اسلاید 36: 36کشور های برتر جهان به لحاظ دارا بودن بیشترین مشترک DSL

اسلاید 37: 37آموزش عالی

اسلاید 38: 38تاريخچهطي سال 1857، ساختار آموزش عالي به عنوان ساختار عمومي سطوح آموزشي كشور اسپانيا معرفي گرديد. بعدها با صدور بيانيه آموزش سال 1873، آموزش علومي نظير فلسفه و هنر، علوم تجربي، داروسازي و تكنولوژي رايج گرديد. در پايان قرن 19 ميلادي آموزش تكميلي و نقش آن مهمتر گرديد كه از جمله پيامدهاي آن مي‌توان به بهبود كلي ديگر جنبه‌هاي اجتماعي، موقعيت مدارس و مراكز آموزش معلمين، استقلال دانشگاهها وتعيين دوره تحصيلات دانشگاهي اشاره نمود. با صدور بيانيه جمهوري طي سالهاي 1931 نيز مرحله‌اي جديد در سيستم آموزشي كشور ايجاد گرديد. در اين ميان جمهوري خواهان از ساختارهاي مدارس رايگان، آموزش اوليه پايه، آموزش آزاد، لائيك و نظري طرفداري كردند..  در اين اثناء همچنين موقعيت دانشگاه‌هاي كشور ارتقاء‌يافت. پس از جنگ و در زمان استيلاي حكومت ديكتاتوري بر كشور،‌ برخي قوانين ويژه آموزش عالي مطرح گرديده و اداره دانشگاهها طي سال 1943 سازماندهي گرديد. سياست تغيير عملكرد آموزش عمومي و سرمايه‌گذاري و بهبود آموزشي در سال 1970 اعمال گرديد كه براي نخستين بار طي قرن20 ميلادي كل سيستم آموزشي اسپانيا را تحت پوشش قرار داد. تحت اين شرايط ارائه تحصيلات دانشگاهي در قالب سه مرحله مورد تأكيد قرار گرفت. علاوه بر اين ، در این اثناء جايگاه اساتيد و موقعيت آنان در حوزه آموزش مورد توجه واقع گرديد. علاوه بر این جهت سهولت در پذيرش دآنش‌آموزان در مراكز آموزش عالي، ‌رشته‌هاي دانشگاهي در جدول زماني برنامه‌هاي  آموزشي مؤسسات آموزش متوسطه گنجانيده شد. سرانجام در تاريخ 21 دسامبر سال 2001، سياست پويايي دانشگاهها مورد قبول قرار گرفته و فرايند(Lon) جايگزين فرايند قبلي( LRU در سال 1983) گرديد. گفتني است كه فرايند حاضر به تقويت فعاليتهاي اداري كشور در ارتباط با انتخاب سيستم دانشگاهي  مي‌پردازد. علاوه بر اين فرآيند مذكور همچنين بر تفويض قدرت به جوامع مستقل در حوزه آموزش عالي و افزايش استقلال دانشگاه‌ها و تأكيد بر تقويت روابط ميان دانشگاه  و جامعه تمركز دارد.

اسلاید 39: 39ساختار آموزشيمقطع آموزش عالي در كشور اسپانيا بر تحصيلات طبقه بندي شده در3 بخش مشتمل مي‌گردد. اولين بخش از تحصيلات عالي سري دوره‌هاي آموزشي معادل با دوره‌هاي دانشگاهي است كه ماهيت تخصصي داشته اما در دانشگاه تدريس نمي‌گردد. كه از آن جمله مي‌توان به آموزش پيشرفته هنري  و آموزش تكميلي علوم نظامي و آموزش تكميلي تكنسين ورزشي اشاره نمود. دومين بخش آموزش عالي بر دوره‌هاي آموزش تكميلي اطلاق مي‌گردد كه در مقطع پيش‌دانشگاهي (مقطع تكميلي متوسطه) ارائه مي‌گردد و سرانجام سومين بخشي كه بر دوره‌هاي آموزش تكميلي دانشگاهي مشتمل مي‌گردد. آموزش عالي در اسپانيا در دانشگاه ها، مجتمع هاي فني ـ علمي و مجتمع هاي هنرهاي زيبا ارائه مي گردد. شرط ورود به دانشگاه برخورداري از ديپلم متوسطه و قبولي در آزمون ورودي و يا گذراندن دوره پيش دانشگاهي ( Curso de Orientacion Universitaria) است. به عبارت ديگر آن دسته از افرادي که دوره پيش دانشگاهي را نگذرانده اند، پس از قبولي در آزمون و تاٌييد صلاحيت علمي از مجوز حضور در دانشگاه برخوردار مي کردند.

اسلاید 40: 40پژوهش و تحقيقات

اسلاید 41: 41نهادها و مراکز امروزي تحقيق آموزش برمبناي تقسيم قدرت دردولت و جوامع مستقل تشريح مي شوند، ساختار دولتي اسپانيا به ارائة قدرتهاي اجرايي به دولت در جهت ارتقاء و هماهنگي عمومي آموزش و تحقيقات فني مي پردازد. ساختار فوق همچنين به اعطاي قدرت به جوامع مستقل در جهت اجراي برنامه هاي تحقيقاتي مختلف تأكيد دارد. در اين راستا، وزارت علوم و تكنولوژي اسپانيا طي آوريل سال 2000ايجاد شد. گزارشات اين وزارتخانه به دبيرخانة دولت ارجاع مي گردد. كه اين وزارتخانه از قدرت ارائة تحقيقات علمي و ارتقاء تكنولوژي برخوردار مي باشد. دبيرخانة دولت همچنين با دانشگاهها و دفاتر تحقيقاتي و توسعة علوم و تكنولوژي ارتباط دارد. طرح ملي تحقيق، توسعه و نوآوري آموزش طي سال هاي2000 تا 2003  در سال 1999 ارائه گرديد گفتني است که طرح فوق به منظور اجراي فعاليتهاي تحقيقاتي در حوزه هاي علمي، تكنولوژي و حوزه هاي بخشي سازماندهي گرديد. سهم عمدة  فعاليتهاي طرح ملي به دو حوزة فعاليتهاي استراتژيك انجام تحقيقات مناسب در حوزه فعاليتهاي توسعه و نوآوري  (I + D+R) اختصاص مي يابد. در اين ميان، وزارت آموزش و مركز تحقيقات آموزشي اسپانيا(CIDE)  به هماهنگي و ارائة تحقيقات آموزشي و نوآوري مي پردازند. هدف مركز(CIDE) ارائة اطلاعات به مراجع آموزشي، محققان، معلمان و كمك به ارتقاء كيفيت آموزشي کشور است. برنامة CIDE در 4 حوزه مطالعات و تحقيقات آموزشي، نوآوري و بهبود دورة هاي تحصيلي و مديريت تکنولوژيک آموزشي اجرا مي گردد. از جمله عمده ترين كمكهايي كه CIDE  به سيستم آموزشي کشور القاء مي نمايد مي توان به برنامه ريزي، هماهنگي ، ارزيابي و اجراي تحقيقات و ارائة نتايج نوآوري، ارائة تجربيات، ارتقاء دورة هاي تحصيلي، ارائة منابع تحصيلي و منابع پشتيباني و اعطاي كمك هايي به معلمان، ارائه خدمات مشاورة حرفه اي در سطوح غيردانشگاهي، ارتقاء سطح مشاوره هاي آموزشي، آموزش ويژه و قانوني، سازماندهي مراکز اسناد و مدارك آموزشي و نظارت به آرشيوهاي وزارت آموزش، فرهنگ و ورزش اشاره نمود.

اسلاید 42: 42 علاوه بر اين وزارت، CIDE عضو مؤسسات اتحادية اروپايي در جهت توسعه و تحقيق آموزشي (CIDREE) و مجري  بخشي از برنامه هاي تحقيقاتي آموزشي سازمانهاي بين المللي نظير ((OECD,UNESCO و شوراي اروپا مي باشد.) طبق آمار بدست آمده طي سال2000، بالغ بر 11 پروژه آموزشي ارائه گرديد كه 4 پروژه به تحقيقات آموزشي و7 پروژه به پايان نامة دكتري تعلق داشت. در فرآيند تحقيقات،  و گزارشات عمدتاٌ بصورت كلي در و حوزه هاي مطالعات آموزشي و تحقيقي و مشتق از الگوهايي نظير تحقيقات آموزشي  اسپانيا و اروپا ، انتقال از آموزش متوسطه به آموزش عالي، اثر بخشي تحصيلي و كيفيت سيستم آموزشي ، برابري ها و نابرابري هاي سيستم آموزشي ، ارزش هاي آموزشي، مي باشند. درقالب اين حوزه ها همچنين به مرور پروژه هاي تحقيقي توسط CIDE تأکيد مي گردد. فعاليت هايي تحقيقاتي جوامع مستقل در حوزه آموزشي نيز بصورت پايه اي اجراء شده و بر پرورش تحقيقات و سرمايه گذاري در پروژه هاي تحقيقي تأكيد در 2 سطح دانشگاهي و غيردانشگاهي تأکيد دارد. تحقيقات دانشگاهي معمولاً تحت سيستم عمومي صورت نمي گيرد. برحوزه هايي نظير مطالعات اجتماعي و علوم انساني، و علوم اقتصادي، مشتمل مي گردد. اكثر جوامع مستقل به سرمايه گذاري درخصوص پروژه هاي نوآوري و تحقيقي آموزشي مبادرت مي نمايند. از جمله اقدامات به عمل آمده در روند اجراي تحقيقات آموزشي و پروژه هاي نوآوري مي توان به اعمال قوانين مؤثر در اجراي دوره هاي تحصيلي، ارتقاء سيستم آموزشي، پرورش نوآوري ها به منظور ارتقاء كيفيت آموزشي، اشاره نمود.

اسلاید 43: 43منابعسایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگیhttp://www.iranculture.org/research/edupol/countries.php?c=spainسایت شرکت فناوری اطلاعاتhttp://www.dci.irhttps://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/sp.html Europe in figures, Eurostat yearbook 2005 ( pictures )http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/spain.htmlhttp://www.europa.eu.int/comm/eurostathttp://www.imdea.orghttp://www.internetworldstats.comWorld Information Society Report 2006 ( ITU )Third Annual BSA and IDC Global Software Piracy Study, May 2006 ( www.bsa.org )OECD, Are Students Ready for a Technology Rich World? What the PISA Studies Tell Us,2005Global Competitiveness Report 2005-06: Swede

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید