صفحه 1:
0 لضا آقا مهندس ابطحى
سوازايه دهنده: ee Fane ee ree rete
زمستان ۸۵
41 7 زستان
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
بی تردید بخش عمده ای از تاریخ اسپانا با تاریخ اسلام در هم پیوسته است که تجلی این
7
cee) ا Fee
كردد. در برخى از تاريخ هاى اسلامى وجوه تسميه اى براى لفظ اسبانيا وارد شده است كه غالبا جنبه ى اساطيرى
دارد, همچتین CART آورده اند که شاید بهترین و واقعی ترین آنها قولی است که آن
راب رگرفته از واژه 21108111512 ۷( واندلوزیا) به معنی سرزمین واندل ها می دانند و این واژه خود الهام گرفته از
واقعیت تاريخى هجوم واندل ها ( اقوام مهاجم شمالی ) به این سرزمین است. اما نکته قابل توجه آن است که واژه
ent eee sre ie > ۱
حضور اسلام و مسلمانان پررنگ تر و مایه دارتر از دیگر نقاط این کشور است. اندلس که امروز تنها به بخشی از
eae oe eee Rees eee Ce rdee> eaICESy OS Ley eee aie 1
۱۳ ل ا ee go)
جزیره ی آسریا ناشی از همین واقعت تاریخی است. در ژمان ها و دوره های گذشته فیقی ها؛ بونانی ها و کارتاژها
۲۰۰ که جنه نیز منسوب به این اقوام است» یکی پس از دیگری بر سپانا تسلط داشته آنده سرانجام در سال
سور بر
Prec eo ae eran a ee Contr ic oan,
دیربا در این سرزمین شدند که تا قرن سوم میلادی ادامه داشت. در این دوران پادشاهان بزرگی همچون تراژین:
آدرین و تتودوس در میان آنان ظهور نمودند
|
0000 ا veer Fee?
1 نِ نمود. اقوام زرمنى تحت عناوين كت هاء واندال ها ها يس ag
Beene NC ee ae Lee Renn eects oe ae ees aay CSE
تند. با وجود این هرچه قدرت روم شرقی افزایش می یافت. آنها از در مصالحه پذیرش قیومیت و یا تسلیم در
مى آمدند. بيش از اشغال | نا اقوام گوت بر اثر معاهده ی صلحی که میان قسطنطن پادشاه بز رگ و مق
00 اا Once enc ey Erp ey
مت مى راندئد؛ اما در اوايل قرن ينجم ميلادىء تثودوريكك فرزذ
را كه بدان جا تاخته بودند بيرون رائد.
4
صفحه 5:
ازقرن بنجم ميلادى نا زمان فتح اسبانياءكوت ها كه بر اثر تماس با تمدن و فرهنكك رومى؛ به كيش
PCV reece as Dea كر ا 1 001 585
Oe tee reer enc |
شديد از وضع یات کی نگین رنج می بردند. اشراف و روحانیون مسیحی» بر اقشار دیگر نفوذ
Perey آميززداشته و تعصب مسيحي بررنكك رين جلوه فرهنكى لن عصربود به نحوى كه سيز
برت پادشاه مسیحی گوتیء بهودیان را به پذیرش مسیحیت. مجبور ساخته و هرکسی که از این امرسرباز
000 0 مقارن ظهور اسلام در مناطق و سواحل
ا 1 1 1 كوتى درشرايط دشوارى بر اريكه قدرت تكيه زد, اما به
Te ی ا 1
Siete gener PEL eas Rene rey reas 00
در وقم کت از سوی رردریک بر منطقه امارت داشت. از جمله رسوم كنت نشي: سس ها :یل فرزندان
خود برای تعلیم و تربیت به دربار اسپانیا درشهر طلیطله بود.
ال ese as ee SEY tas 00
gee aren orn Ie emer rie د این ماجرا یی درد ی بر
pte py eek erie rs ee eee genes سس صتی برای انتقام آز
رم Un ل نار اف هاى قوى آنها
nel ach ا ژولیا فراهم آورد. وی مقدمات هجوم اعراب مسلمان را به اسپانیا
Fes 0
نه كمكك زوليان نيز نيود. از زمان خلافت عمر ثا سال 47ه . مسلماتان و GM dhe pl she
مشتمل برمصره د ار تج کنند. دراین اثناه فتح
شمال آفريقا ( 1فريقاى سفيد ) زمينه ى بسيار مساعدى براى شناخت اسبائيا و فتح آن ايجاد نمود.
صفحه 6:
صفحه 7:
73 1 ren
مرزها: خلیج بیسکار؛ دریای مدیترانه؛ قیانوس اطلس شمالی» کوه های پیره نه ( مرز طبیعی اسپانیا و فرانسه )
۱
1
ا Sper
1
* _ آب و هوا: در قسمتهای مرکزی اسپانیا گرم و خشکک؛ درجلگه های ساحلی عموما گرم و مرطوب است.
این در حالی است که در جلگه های شرقی هوا گرم تر و شک تر است.
مساحت کل: ۷۸۲/۵۰۴ کیلومتر مربع ( خشکی: ۵۴۲/۴۹۹ کیلومتر مریع؛ دریا: ۲۴۰/۵ کیلومتر مریع )
خط ساحلی: ۹۶۴/۴ کیلومتر
ل 0
كشورهاى همسايه: آندوراء فرانسه جبل الطارق» فرانسه؛ مراكش
۱ 55
ele ean deeb اللي یمق مدای
اراضى كشاورزى: 18/77 درصد 209 # مومس
محصولات كشاورزى دايمى: 88/4 درصد
با
صفحه 8:
صفحه 9:
و 68 Pe aE ال 0
en ey 5 5000000 ال ۷ سیتامبر
سال 19408 كشور اسيانيا از ا ال م در اسی اجتماعی برخوردار بوده
جايكزينى مدل هاى جدید به عوض مدل تم رکز ب 0
eee ا Pe ean
به سیستم دم و کراسی وحکومت پارلمانی؛ تغییرات عمیقی
درسطوح و بخش هاي ات تفر ر اسپانیابه وقوع پیوسته است. گفتنی است که تغیبرات مذ کور بر سیستم
غاع امورشى تيز اعمال كر د يده است مزمان ما أعتال خيرات سيان ) جايسة إسيانا رخال ترسيعه ۱
مى باشد. ورود زنان به بازاركار» كاهش ترخ توليدء افزايش متوسط سنى جمعيت و عضويت اسبانيا درسازمان
ناتو واتحاديه ارويا طى سالهاى 190 و 145 در زمره جنين تغبيراتى به شمارمى آيد. ازسال /1918 ( با بروز
و ا ا ات لت 0
00 بسا ا ا ا لتحادیه دم و کرلتهسیحسوده از ۱۸۳ کرسودر مجلس
en ae eae ee eae eee eas برخوردار وده و نتيجتاً
Eye rere yee yeep ea Brey oranda
gan ا SS oe ed eee ee eee a Berne
رک ره علاوه براین مى توان
ی ae ا ا
لابكر اعرف ظائر اسك كدور اطبانا ف ne دمو كراشي سنس 817 كرسى ره
ل رم
دارد؛ اشاره نمو:
صفحه 10:
" نهادهاى مركزى قانون كذارى
۱ en
رهبریت کشور را بر عهده دارد. قدرت قانون گذاری در اختیار پارلمان اسپانیا بوده» اعضای آنن هر
؟ نال كان ترسظ ری ات را را
al يارلمان كشور علاوه الجراي مف قانوني و قن تكزارىء به نعسن بودجه كشور و نظارت بر فعاليت
gE ا ا 00000000
are PTD fens earn ieee ne ay as eee en ier 1 1
می پذیرد.
0 ا ل ا ۱۳ edad
Se eee ie ie eee eee ee
[eae Po ear ae a al ۵ وزیر می باشد که همگی با وزاری آموزش
وفرهنگ و تربیت بدنی دارند. کابینه وزراء و سایر بخشهای دولتی در پرتو
SH py ee ra neers eet ee ای و » برنامه ریزی» نظارت
وتدارك مدارك و اسناد دولتى مى بردازند. لازم به ذكر اسست كه حكومت اسبائيا با وجود
برخوردارى از قدرت إنحصارىء از توآن انتقال قدرت به حوزه هاى مستقل اجتماعى بهره مند
AUS he cba ۱9 eres er ane nips
قدرت انحصاري دولت؛ نظمی مبتنی برتضمین با کیفیت و اجرای وظایف 7
PSD Set cE aaron
به تحن خط
10
صفحه 11:
۱ رسیدگی به مسائل ملی 7
۲. پرداختن به مسائل ویژه مهاجرت داخلی وخارجی و اوضاع پناهند گان
0
2g ا ل م
(Ce ee hl ES Eee SS aS ed
er C en ne see ee sete ees nd
pe ons =
آموزش؛ ey sec Tee Sy ad Ten Ne eae eae) رح
Sey Bey Me une eis,
| a ee anna
ee ee انونی مورد جمایت وپشتیبانی دولت قرار می
۴ نهادهای محلی
نهادهاى محلى كشور اسبانيا بر شهردارى ها و نهادهاى ايالتى مشتمل مى كردد.
3
oiler ار ا ال زر
aa نهادهاى ايالتى نيز كه از شخصيت هاى محلى متشكل مى كردند به اداره امور ايالت ها و تفويض
تيارات محلى مي بردازند. در جوامع مجزا نظير جوامم مستفر در جزاير قنارى سطو. یگری از دولت
Cie rope a بس سان ها نام برد. قوانين دولت محلى از سال 19/8 بر
1 ل CA Stan eels
ee hon eae ee ل pea رد اما با ین
اتى بركابينه وزراء داشته ودر اين ميان وزارت
حال اكثريت عمده اى از افرات يبرو فرقه كاتوليك مسيحى مى باشند. با وجود جدایی میان کلیسا و نهادهای
رك نم ریب تست کر رت en fen e) ل ل ۱
EE rn a pence ap agor ie aye cat تبلیغ و آموزش ادیان بهودیت»
۲0 einen ics omen
11
صفحه 12:
صفحه 13:
obs
ال ا سين el
FEB OA BE AR ا ا ACE sae re e9
sles 2 اقليت و رسمى
RO ee ee 2-5 1 از شهروندان اسبانيابى مورد تكلم
راقع 00 0 9
مي این در. ات سم aa ۳
9 والنسیا به زبان دومی ( زبان ره ss 1 ان
Geo 00 ی رد سارک ۹
نموده و eg Emme ۳ واقع درقلمرو آندورامورد تکلم واقع مي گر
er ee Rene Roar 1
٠ كد در منطقه والئسيا تكلم BUR ani Pee ea
ا ie Seen Reet
هردوى اين زبان ها و زبان اسبانيولى در آموزش سطوح غيردانشكاهى سهيم مى باشند.
gp زباتكى در اسيانيا
13
[۱ Dene ere arr se ine) با eT oie
دو قرن يس از فتح اسپانیا توسط اعراب اسلام زده يا عرب زده شده بود. به عنوان زبان دوم محسوب
۳ ey as
| sorb ne rer rCh ie Coy rete aCe ore
زمان ae ل ل ل ا ل ee
ل د Bice ا ee)
و نه جنوبى وجود داشتء به همان
در به كار بردند.
صفحه 14:
توزيع نسبى: ٠/8 نفر در كيلومتر مربع
ا ا 0
ل ل OOP Dn are
1۱3 ل eS
مانگین سن: ۹/۳۹ سال ( مرد: ۶/۳۸ سال/ زن: ۳/۴۱ سال )
va
نرخ مركك و مير: 4االامركك در هزار نفر
نرخ خالص مهاجرت: ۹۹/۰ مهاجر در هزار نفر
AFI 7
۱ مرد: ۷۶/۴زن: ٩۵/۳
Ce REC tee] لم ل ا
نرخ کل بارداری: ۳۸/۱ تولد بچه به مادر
اا اا ل لل
ا ل ۱۹
انزاد مردم؛ سفيد بوست
مت مرو زو
[۱9 0
Ce Pe ee eres ا م اا
rere ean Con ema cenrer ry estore car oa renin a)
9 م
پر جمعیت ترین شهر: مادریده درم رکز استان مادرید با جمعیتی در حدود ۳ میلیون و ۱۰۱ هزار نف
al رم را
14
بندر بارسلون با
صفحه 15:
صفحه 16:
ا ا ل Pee م
۱
* نرخ با سوادی مردان : ۷/۹۸ درصد
*" نرخ با سوادى زنان :1/91 درصد
" نرخ ثبت نامى دانش آموزان
دوره ابتدائى: ٠٠١ درصد
دوره متوسطه : ۱۰۰ درصد
aS T ۳[
e ا ل ل
صفحه 17:
5
سامانه های حمل و نقل
صفحه 18:
18
۱
فرودگاه بالگرد: ۸
خط لوله: 487/ كيلومتر كازء 277 كيلومتر نفت» 76157 كيلومتر محصولات بالايش شده
کل خطوط ریلی: ۱۴۸۷۳ کیلومتر
ريل يهن: 11414 كيلومتر ( عرض ريل: *98/١ متر )
ريل استاندارد: 444 كيلومتر( عرض ريل: 58/١ متر )
ريل باريكث: 114 كيلومتر ( عرض ريل: ٠00/١ متر )
ا BR
راه دریایی:
|
لگ رگاء ها و پینه ها : التجسيراسر بارسلوناء كار تاجنء كيخون, هُوولواء لاكروناء تاراكوناء والنسيا
صفحه 19:
صفحه 20:
جدول تغیبرات شاخص های اقتصادی در
۳
تولید ناخالص داخلی
سرا
رشد واقعى توليد ناخالص داخلى
(caer 0
(YOY
توليد ناخالص داخلى
تورم (
۹۶۸
۰۸۵
سس
INA
۸۷۲
0
ANN
۹۳۸/۶
wy
زر
۶۳
۰۴۱
Saat
۱/۳
۹/۵
wine
عع
يفنا
تس
1
نا
۸3/۷
۳۳
تیم
۴۳
3
1
بع
2
9
صفحه 21:
21
ل “ا ل 020005
تولید ناخالص داخلی: ا ا ال ل 522759259
درآمد ناخالص ملى: 888 ميليارد دلار
نرخ رشد واقعى توليد ناخالص داخلى: /0 //
سرانه توليد ناخالص داخلى: (2121) ٠.02؟ دلار
سهم توليد ناخالص داخلى در بخش هاى مختلف:كشاورزى: ؟/
صنعت: 18/14
۱
نیروی کار: ۶۷/۲۰ میلیون نفر
et BMC ye ed ۱
صنعت: 1۱/۳۰
رن
مخارج: ۴/۴۴۸ بیلیون دلار
صفحه 22:
19 este n pnw SOR hE OER
تا حبوبات؛ سبزیجات» ژیتون» شراب انگور چغندر قند» مر کبات» گوشت
holden AF eo Fu
صنایع: پارچه و ee eae See ee ا ا 0
سازی» ابزار ماشین؛ جهانگردی» محصوا ona as کفش, داروسازی» تجهیزات پزش
نرخ رشد تولید صنعتی: 1:۷۰
تراز حساب جاری: ۱۴/۸۳- بیلیون دلار
صادرات: ۳/۱۹۴ بیلیون دلار
و ديكر كالاهاى
مب
OA OEE SR KOLO MSGI MIRC ALO POF ren ene ceed
واردات: ۸/۲۷۱ بیلیون دلار
ROS Cae م Pen remy oe TS re SCS
Cree sey eed
Chr err OAM ECON PIECE G70 1A. @ ree CAL DROME TET Cee)
7 ae Cty
پول رایج: یورو
0-00 ere
سال مالى: سال تقويمى
22
صفحه 23:
مسر
5
2
صفحه 24:
راهبرد دولت الكترونيكي. دولت كنونى اسيانيا در جارجوب طرح نوين سازى فناورانه ى مديريت عمومى
ال ل ا Rn Peep eee
اين طرح به منظور بهبود كيفيت خدمات مديريت مركزى اسبانيا و همجنين همسان سازى آنن با خواسته هاى
ا ete eel ا ا ا ل ا CT See
ene ا 10
ل ا اا الال ا
re Cae ESPN arta cae ee nea BE PaCS OCP rey 00
57
| Tene P ETO SCL ay eS BY ors
كراء زيست يذير ( ماندنى ) و محدود به زمان» به شرح زير مشخص شده است:
١ حذف يا كاهش صف ها
۲ حذف با کاهش اسناد کاغذی
۳ توسعه و ترقی مدیریت الکترونیکی
eae Tg ل ل ا م
۵ بهبود جایگاه اسپانا در ارزیابی مقایسه ای اروپای الکترونیکی ۲۰۰۵
۶-معرفی گسترده امضاهای الکترونیکی
/- كاهش زمان فرايند تراكنش هاى ادارى
FO ee Saeed ods
yen can res a
۰-بهبود ارتباطات در مدیریت عمومی
eye en Se Sree
24
صفحه 25:
حطوط اصلی تلفن در حال استفاده: ۳۲۲/۱۸ میلیون
تلفن همراه: 14/١ ميليون
1
۱ يي MCSF Teal
ايستكاء هاى ماخوازه زميئ: Woes ene
ايستكاه هاى بخش راديو: 1١8 51/1 715, آالش؛:
شناسه ى اينترنتى كشورى: .8 ©
ميزبان هاى اينترنتى: 781011١
کاربران اینترنتی: ۱۹۲۰۴۷۷۱
تعداد 3 ثبت شده تا ۱ آوریل ۲۰۰۶: ۵۶۵, ۴۸۱: ۱۹
رتیه آمادگیالکترویکی:
9
Rae SPER
امتیاز
25
۲.۵
ی
۸/۷
۷۵
۳۱
دا
000000
yer
۴
شتا
Yor
1۹
صفحه 26:
دسترسى خانكى به اينترنت: 84[
دسترسى خانكى به اينترنت با بهناى باند بالا: 1/5١
دسترسى سازماتى به اينترنت: 8#/ز
دسترسى سازماتى به ايتترنت با پهنای بان بالا: ۸۷
1177 1 استفاده کرده اند. :
1۳۵ زن: iY ap 3
veh 0۳ فص
۴۵ eos
2 Cereal
pees | Sas tees ie Loe
Oy Renn) DNs ااا 0
اندازه ی بازار ترمافزا: ۱۹ از بازارفناوری اطلاعات ( ۹/۲ بیلیون دلار )
1 Oe
۱ ee
۱ PP ere Sr ereaeas
وضعیت شبکه ی تلفن ثلبت: شرکت تلفونیکا مهم ترین پشتبان این گونه فعالیت ها در اين کشور می باشد و رقبامی توانند تا
۱ از بازار را به طور مشترکک. در دست بگیرند. سرمایه گذاری در این بخش به طور چشمگیری در حال کاهش است.
26
واردات محصولات فناورى اطلاعاء
صفحه 27:
وضعیت شبکه ی تلقن همراه: خدمات 08135 :651/1 و 11115 در دسترس می باشند و مهم ترین
ea ere eee EAL as nema ee Us ae en UBS) here aed
۷002/06 ر قصعع۸ و اخراً 16166090 ۳۵7206 پشتیبانی می شود.
سرمایه گذاری کلی در بخش تجهیزات مخابراتی: ۹/۵ بیلیون دلار
¢D)-) RCP geet So 1
By Ered PAC PB ae Ty reed
طبقه ee ae فحصول 07
بليط هاى مسافرتى me
محصولات الکترونیکی 1
vay er
1۱9 eee ean On Cas EHP py
BES ا ا Aa ا dela)
فرصت های کاری در 1320 محصولات مرتبط با گردشگری» یاد گیری الکترونیکی؛ فروش نرم افزار و
موسيقى از طريق شبكه
PCC a Moe ااا ا ا ل ا Mt toes
بيتوسط ( 51/1135 ): حوزه هايى مثل مديريت ارتباط با مشترى مبتنى بر وب
صفحه 28:
28
اندازه ی بازار سخت افزار: ۹/۴ بیلیون دلار
۱
طبقه بندی بازار سخت افزار
Ors) dpe
۵ ) ریزرابانه ها ( کامپیوتر شخصی
" سامانههای سرور
tS ) سامانه های چاپ ( پرینتر
3 00
ميزان توليد كامبيوترهاى مورد نياز: 18 از كامبيوترهاى استفاده شده در اسبانياء توليد محلى هستند.
واردات سخت افزار: ؟59/:
Berea Pee eS nD eam) MAES IC Ps A ane enn Rey)
م od hen epee Kee)
yah AOKI رف OY (0) sh ا ioral
Pee ene ae eerie yh Pears
بخش قرار می گیرند.
صفحه 29:
29
Poe AM RCE SY Ere nen Ty bee ent
تعداد شركت ها در صنعت نرم افزار: 1٠٠١ شركت
"٠ FoR eon EET SCE ae كارمند غيرمستقيم
EET OEMS SEM 3 cree
Cnet a eee CLC) ا
so Cee eee eae elena mere es Neen Cap pees
بازه ى زمانى
بودجه ی اختصاص داده شده به بخش فا در برنامه های تحقیقاتی( 6): :۵
ON Rd
صفحه 30:
[1 Cereoseetee TTC UC MOA To) es SPN eee ae ees Crewe Oo eee
)28/820(
BM MOPS Ress.) ieee ne renee Serres)
اننا
ع ا م م ال ا م
درصد استفاده از اينترنت در جهان: /4/١
ey م ل لل
رتبه در کشورهای با يل
وضعیت در رده بندی نرخ نفوذ اینترنت: در بین ۳۲ کشور اول نمی باشد.
تعداد کاربران اینترنتی زبان اسپانیایی: ۸۱۷۲۹۶۲۱ نفر ( چهارمین زبان پر کا
نا
اسپانیایی( ۲۰۰۰-۲۰۰۶): 1۱/۲۳۱
بین المللی( بیت بر نفر ): ۲۹۱۸
بر ) معادل ۵/۷ از کاربران جهان
3 ثابت ( دلار بر ماه ): 5/7٠
سبد قيمت خط تلفن همراه: 8/1١
سید قيمت اينترنت: 7/7١
وضعیت در شاخص آمادگی دولت الکترونیکی(امتیز پین صفر تا یک ): ۳۹/۰
مدارس متصل به ایتترنت: 1/٩۴
3
صفحه 31:
0000 Pree een Bee en DD S| eee Tey Ween NOS ETT ea)
ا ا ال ا ا ال يننا کاربرد: ۳/۰
012100 es pre ron te) a
A ل
صفحه 32:
۱ es ee nen SEOs iad
مقدار مربوط به ایالات متحده با مقدار ۱
[oy rere eect)
:
درصد خسارت هاى ناشى از سرقت نرم افزار: 1759( 1/5 رشد نسبت به سال 10))
0 0 0
eter ae ل
سال شروع
yaaa
32
رتبه در
اما
Wy
مقام مسئول
فقدان در زيرساخت اطلاعاتى شبكه هاء
)ها در محيط ياؤركاتى وخاتوادء ها
۳۹
0
اداری
صفحه 33:
جدول رتبه بندی آما دگی الکترونیکی کشورهای dilate اروپای غربی در سال ۳۰۰۶ مبلادی
رتبه منطقه اى درسال
217
صفحه 34:
ot
5-5
لزي
3
se
Soest
يوان
5
صفحه 35:
Jyh
0
000
5505
صفحه 36:
د هر a
06 اده =z چپ یج
١ 3 a a aes oe
a ee ee rere ob av OP +
es 3 15 و 1
ae 55 2 5 eee 5
ao me Oot tO 7 5
ie ore a) ۳7 1
1 55 اه و تس a ns
7 اس لس Trea و 05 ۳ ۹
۳ 5
i 7 5 ae 77 صسة سسهده 5
۹
7 35 ee reas هه 00
0
«7 5 1 an men eee
5 =) 151 ean 3 لل eee
a 2 3 ae 7 a 5
11 Aas ۲ es 2 الل سم 2
Pa
3 3 Ea 9 eer 4
7 = 7 a و
1
8 etn! came Tae ee ee) S
arr ۳ ۳ 2
sts 7 SD 5500 2
a يي تس
3 37 7 773
وا سس سس سس
صفحه 37:
صفحه 38:
* تاریخچه
fede ery ee SE renee ele Ol ene AEST 1S) leet) a eee ad
0 ies See STON Am eee ST ce rer agen On Ings
داروسازی و تکنولوژی را یج گردید. پایان قرن ٩(میلادی آموزش تکمیلی و نقش لن مهمتر گردید
ا ceo د الف اه
آموزش معلمین» ی دب که وی .با صدور بیان
2 9 جمهورى طى سالهاى 1417 نيز مرحلهاى جدياد در
رت رس با
طرفدارى كردئد.. در لين اثناء
استیلای ل للك
ee دانشگاهها طی سال ۱۹۴۳ سازماندهی گردید. . سیاست د آموزش عموه
ام بر 0 ee بهبود آموزشى در سال
از ا م
Peres re eameng
ال 0 0 اموزش عالىء رشتهدهاى Tp Rego)
سطه گنجانیده شد. سرانجام در eens انتگاهی در جدول زمانی برنامههای
وف باکر eer [19 crawls آ 0
Bs our JL. »> LRI ۳
3 een Mos
قدرت بهرجوا. 5 عالی و افزا
ور 00
اد گردید. در این میان
31
صفحه 39:
* ساختار آموزشی
39
مقطع آموزش عالی در کشور اسپانا بر تحصیلات طبقه بندی شده در ۳ بخش مشتمل می گردد.
Ea از تحسیلات عالی سري دورههای آموزشی مد Col EE ar)
تخصصی داشته اما در دانشگاه تدریس نمی گردد, که از ین جمله میتوان به آموزش
فته هنری و آموزش تکمیلی علوم نظامی و الاق لكسلي تكسن ورتير Sree
OC ee aes nee ee می کردد که در مقطتع
پیشدانشگاهی ( متوسطع) ارائه مى > ee رگ
أموزش تكميلى دان اهى مشتمل مى كردد. 1. ش عالى در اسبانيا در دانشكاه هاء 55
1 یی کرد شرط ورود به دانشگاه بر زداری از دیلم
ل
icllee ner er rneen) (Orientacion Universitaria ۱
پیش دانشگاهی را نگذرانده انده پس از قبولی در آزمون و تأیید صلاحیت علمی از مجوز حضور
0
صفحه 40:
صفحه 41:
نهادها و مراکز امروزی تحقیق آموزش برمبنای neers eee ا a 8
ساختار دولتی اسپانیا به ارائهُ قدرتهای اجرایی به دو! ea ae آموزش
تحقیقات فنی می پردازد. ساختار فوق همچنین به ty Apis ee eG
هاى تحقيقاتى مختلف تأكيد دارد. در اين eRe Sige te ساك
Nate ses گزارشات این وزارتخانه به دبیرخانة دولت ارجاع می گر rie Cmery 5300000
ارائة تحقیقات علمی و ارتقاء تکنولوژی برخوردار می باشد. با en et با دانشكاهها و دفاتر
تحقیقاتی و توسعة علوم و تکنولوژی ارتباط دارد. طرح ملی تحقیق, توسعه و نوآوری آموزش طی سال
pr rete rs rere eatery ween L Wn err n en cee ۱۳
تحقيقاتى در حوزه هاى علمى» 0 سهم عمد؛ فعالیتهای
0 ك انجام تحقيقات مناسب در حوزه فعاليتهاى توسعه و نوآورى
D+R) + اختصیاص 0 sien) ا ۳
Sales « (CIDE) و اراثة تحقيقات آمو رشي و نوآورى مي بردازئد: 14 01
tole ak ا ل ele به ارتقاء كيفيت آموزشى كشور أست. 00
1 + نوآوری و بهود دور مایت re ae
تكنولوزيك آموزشى اجرا مى كردد. ete ۱
5 اء مي تعاية مى توا به برنامه ريزى» هماهتكى » ارزبابى و اجرلى تحقيقات و ارالة كيج
نوآورىء ارائة een a ا eee انى و اعطاى كمكك
هايى به معلمان» ارانه خدمات مشاورة حرفه اى در سطوح غيردانشكاهىء ارتقاء سطح مشاوره هاى
ees ۱
Sr ees esr eo)
صفحه 42:
2
Fe واو ا ا اا SMTOS EY fa
را ات ار تس ey رت
را ۳زا
پروژه آموزشی ! ارائه گروید که ۴ پروژه به تحقیقات آموزشی و۷ پروژه به پاان نام کتری داشت.
در فرآ بندتحفيقات؛ و كزارشات عمدناً بصورت كلى در و حوزه هاى مطالعات ارمس و
د اررض اسيانيا و اروياء انتقال از آموزش ل ۲
See ببخشى تحصيلى و كيقييت سيستم أموزشى برابرى ها و ابرابرى هاى سيستم
Creer Se Ce SSS ey eal
Pe Sip See ee ee oe ee eed كردد.
+ ب ركذارى در بروثه هاى تحقيقى تأكيد در ؟ سطح دإنشكاهى و
ا ا ا
مطالعات اجتماعی و علوم انسانى؛ و علوم ی سل ری گردد. اکثر جوامع به سرماية
[1 ce Clap Rose ne st Ne eB E SCO Sy teres Tse
مر ار زر در و ی ی
آموزشی اشازه 15 irae ee Pte ae ear
صفحه 43:
ورای عالی انقلاب فرهنگی
ردص ل Abe
reer cere a
۱ وعمساعلم ) 2005 عاموطممعز أماومعن8 بوعميوة صذ (
reese ett el eee tT|
1۱
|۱7
۱
World Information Society Report 2006 (ITU)
Third Annual BSA and IDC Global Software Piracy
۱ Arata eS
OECD, Are Students Ready for a Technology Rich
World? What the PISA Studies Tell Us,20
CoC Me eee eee ee ECT
43