صفحه 1:
اسیب شناسی سازمانی چیست. انواع مدل ها و اسیب شناسی بیمه مرکزی
صفحه 2:
حل مسایل در گرو شناخت مسایل است
د ۲۱ لک
FROSCE/]
صفحه 3:
۲ 5
مسایل سازمانی چیست؟
صفحه 4:
صفحه 5:
صفحه 6:
گامهای اصلی در چرخهی آسیب شناسی هدف از اسیب شناسی
آسیب شناسی به سازمان کمک میکند تا شرایط
فعلی سازمانها با آنچه از نظر آنها مطلوب
قلمداد میشود» مقایسه شود و با شناخت درست
مجمعآوری داده
*تفسیر و تجزیه و تحلیل
*بررسی بازخورد
بر نامر یزی برای اقدامات مختلف
«اجرا
نظارت و سنجه
*ارزیابی
از موقعیت سازمان» به سمت رسیدن به اهداف
برنامهریزیشده گام برداشته شود
5
صفحه 7:
اهداف اسیب شناسی
۹
آسیب شناسی سازمانیء زمانی سودمند واقع خواهد شد که هدف آن کمک dy مدیریت برلی تشخیص
بر وی و || نیازهای سازمان و دستيابى به فرصتهاى بيشتر باشد.
See --» در اين مفهوم؛ هدف» یافتن مشکل و حل آنها نیست,بلکه ارزیابی سازمان در شرایط فعلی و ارائه
یک دیدگاه پیشرو می باشد که در آن بررسی نقاط قوت و امکانات موجود در کوتاه مدت منجر به قدرت
بی نهایت مژثر در بلند مدت می گردد.
توسعه ای
هفدرمانی
صفحه 8:
اسيب شناسى فرايندى مبتنى بر مراحل
ec بررسي »تشخيصءرديابيءتعبير و تفسير
و تغييرات و تعيين علل و عوامل بروز
آسیب بمنظور پيشگيري و درمان اطلاق
rre ا مي شود
( دمطغقهم ease
2
آسیبهای خطرناك و مرگ
9۳ هه( Ten
صفحه 9:
نتايجي که مدیران سازمان مي توانند از عارضه يابي انتظار داشته باشند عبارتنداز:
كر »علل تاخیرات پروژه هاي سازمان 7
اسبه شاخص هاي بهره وري و سوداوري انسان ط کار
ارضه يابي منابع انساني؛ارگونومي و محیط کار
بهره وري سازمان وکارکنان
صفحه 10:
© مدل هفت بعدي وایزبرد 6۵150070 ۷۷))
@ مدل توسعه (HRD tel ete
© ۳ \
مدل آسیب شناسی (Harrison) ose | انواع مدل هاو الكو هاى
8 اسیب شناسی سازمانی
إدل تحليل سه شاخكى (ساختاري؛ زمينهاي و 1
تاري) /
© .مدل چهار فریمی
7S MCKINSEY .s 555 S7 -@
صفحه 11:
صفحه 12:
صفحه 13:
Harrison's Model for Diagnosing Individual and Group Behavior
ENVIRONMENT
Org. Roo, (Purposes, Processes, Stucture,
هبور ۴ | Technology, Behavior, Culture
N r ا ل
1 Le
Group aa 0 hin Group Behavior
Level هت نب Structure,
N VW \_Technotogy _}
rece 4 | سم سس سح
مم © => Individual Individual
N Characteristics Attitudes, Beliefs,
9 ۱ : Motivation
Legend:
Main lines of influence سس
Feedback loops
صفحه 14:
شاخهرفاری
(behavior)
شاخه ساختاری
(Structure)
شاخه زمینه ای
(Context)
صفحه 15:
صفحه 16:
اسیب شناسی ساختار سازمانی بیمه مرکزی
هدف از اسیب شناسی تعیین اسیب های مربوط به
‘Wh 4
ge
صفحه 17:
چرایی اهمیت
براي اینکه توان سازما نها را در محیط پرتلاطم عصر حاضر از خطر
انحلال مصون داشت باید پیوسته آسيبهاي أن ها را در زمين ه هاي
مختلفي نظير ساختارسازماني؛ محيط رقابتي» مدیریت دانش» رهبري و
نوآوري شناسايي کرد که با توجه به اهمیت ساختار و نمودار سازماني»
ضرورت شناسايي آسي ب آن در سازمان هايي نظیر بیمه که ضامن
تأمین آسایش و امنیت رواني و اجتماعي جوامع هستند» از اهمیت
فراواني برخوردار است
صفحه 18:
aa
ساختار مناسب» |
افراد در سازمان سریع تر مي توانند اطلاعات به دست آورند و سریعتر تصميمگيري
کنند و سرعت واکنش سازمان ها در برابر متغيرهاي محيطي نیز بیشتر خواهد شد.اما
ساختاري که از پيچيدگي» رسمیت و تمرکز سازماني بالايي برخوردار باشد » نه تنها از
جریان اطلاعات سازماني جلوگيري میکند بلکه باعث نارضايتي کارمندان»كندي جریان
تصمیمات. از دست دادن توان رقابتي سازمان» کاهش تعامل اجتماعي کارمندان» تضعیف
مدیریت دانش و در نتیجه كندي واکنش در برابر متغيرهاي محيطي خواهد شد.
درساختارهاي ارگانيك انسجام بین اعضا بیشتر مي شود و افراد تمایل بيشتري دارند تا
مسئولیت كارهايي راکه در حوزه اختیارات آنان انجام شده» بپذیرند
9 7
صفحه 19:
می دانیم که با افزايش عدم اطمینان محيطي در
آینده» ساختار مطلوب سا زمان هاء ساختاري
ارگانيك با پيچيدگي» رسمیت و تمرکزسازماني
کم است
۸۸
vv
اما ساختار سازماني موجوددر بیمه مركزي جمهوري
اسلامي ایران ساختاري مكانيك است که از پيچيدگي»
رسمیت و تمرکز سازماني بالایی برخوردار است
صفحه 20:
3 9 Bree!
دار د
دارد
صفحه 21:
ee
صفحه 22:
دهه. ۱۹۹تاکنون دهه ۱۹۷۰-۱۹۸۰ دهه ۱۹۵۰۰۱۹۶۰ دوره زمانی
دوره افزایش عدم دوره عدم اطمينان دوره گذار دوره ثبات میزان عدم اطمیتان
اطمینان محیطی محیطی محيطي
ساختار مجازی | ساختار شبکه ای ساختار ماتریسی | ساختار بروکراتیک نوع ساختار
سازماني
دوره افزایش عدم اطمینان دورهی اطمینان
صفحه 23:
ميرغاته شور أتيرى فرعو مدني يت | رئيس كل
ججح بده
در »رس دای سک ]
wert eld [sae
Bs
we) [Bean
a ۳ on
آستو لین سارتهایدنی
وح ير 1 ۰
anol] [oan Ter ie] [nae
alee | .| ادثرء استام و | Jet ane} | يسما se she خرن
vr | | اشخاس | | وستوليث دار
=
1 1 1 1 1 1 1
Pas [ance] [ae] Pasa [en 2 سه
إنتم)| أمرضيد]| أشن Eos] [ete] [ote
سه ] | یت | سس [ |
ea ا =
45 سم 7 ات
aa
صفحه 24:
اليس يوهت كدة
صفحه 25:
. بین میزان پيچيدگي موجود و مطلوب ساختار سازماني بیمه مركزي جمهوري اسلامي ایران
تفاوت معناداري وجود دارد و میزان پيچيدگي در این سازمان بیشتر از حد مطلوب و مورد
نار الست ا موجة به تعداد ستطوع بلسلة slay as eal a مد کرو ارآ راما که
نظ wae enol AIS) et وراهاافائم عظام معاون ماو ادارات) هعاشا BLS
to و تفكيك عمودي زياد اين ساختار از بيچيدگي زيادي برخو ردار است . علاوه بر
ساختار مکانيك مند sl :
بر آستتب_الانیز و رز جم كدر ate eis
اران اكه بك لجرو با حترضعرلییسارمان تولنددر مصظ بویا دوام آورد و
قدرتانعطافپذیریو پاسخ گوییرا در برابر متغیرهایمحیطیاز دستبدهد. از سوید:
9. میزان تمرکز موجود و مطلوب ساختار سازماني بیمه مركزي ایران تفاوت معن اداري وجود دارد و میزان تمرکز در این سازمان بیشتر از حد مطلوب
و مورد نیاز این سازمان است. وجود واحدهاي زيادي که مستقیم زیر نظر مدیران عالي فعالیت مي کنند » آسیب ديگري است که در نمودار سازماني بیمه
مركزي ایران نمایان است ؛ ب ه طوري که چهار معاونت» پژوهشکده بیمه ایران» صندوق تأمين خسارت هاي بدني» شوراهاء دبیرخاته هاء مدیریت روابط
عمومي و امور بين الملل» دفتر رياست كلء دفتر حراست؛ دفتر حقوقي و کمیته امور فني به طور مستقیم در حيط هي نظارت رئيس كل و يا قائم مقام وي
قرار دارند كه اين كستردكي حيط هي نظارت نه تنها باعث تمركز بيش از بيش ساختار سازماني بيمه مركزي است؛ باعث مي شود مديران عالي فرصت
كمتري براي رسيدكي به وظايف اساسي خود نظير برنامه ريزي راهبرديء نظارت در اجراء ايجاد هماهنكي و اخذ تصميمات كلي داشته باشند. به عبارت
دیگر اگر تصمیمات بهصورت عدم تمركز اتخاذ شوند » مدیریت عالي نيروي خود را اختصاص به برنامه ريزي استراتژيك بلندمدت خواهد داد.
صفحه 26:
ساختار سازماني ارگانیکی ساختار سازماني مكانيك
شرایط عدم اطمینان محيطي شرایط اطمینان محيطي
بيمه مركزي جمهوري اسلامي ساختار موجود بیمه مركزي جمهوري
ساختار سازماني اركانيك:رسميت كم؛ بيجيدكي كم؛ عدم
تمركز زيادءانعطاف يذيري بالا و پاسخ گويي سریع در ساختار سازماني مكانيك:رسميت بالاء
RSD 3 بيجيدكي بالاء تمرکزبالا» عم توانايي
تا نت ان پاسخ گويي سریع به تغییرات محيطي
صفحه 27:
0 توصیه مي شود » صندوق تأمين خسارت هاي بدني از نمودار سازماني بيمه
مركزي ايران < حذف دو نظير صندوق ۰ نشستكي كشوري» صندوق توسعه كشاورزي
صفحه 28:
.ضمن اينکه با توجه به بعد مسافت پژو هشکده بیمه ایران (که تحت تابعیت بیمه مركزي ایران است) تا
بیمه مركزي جمهوري اسلامي ایران و اينکه اساسنامه پژو هشکده یاد شده به تصویب وزارت علوم
تحقیقات و فناوري و هیئت امناء پژوهشکده رسیده است. به منظور کاهش پيچيدگي سازماني از منظر
جغرافيايي نیز توصیه مي شود ۰ پژو هشکده بیمهایران از نمودار سازماني بیمه مركزي ایران حذف و به
صورت مستقل به فعالیت خود بپردازد
.به منظور کاهش تمرکز سازماتي پيشنهاد ميشود با تقويت بند ج ماده 00 وظایف و اختیارات رئیس کل بیمه مركزي
ایران مندرج در قانون تاسیس بیمه مركزي جمهوري اسلامي ایران» که طبق آن رئیس کله م یتواند قسمتي از اختیارات خود را
به قائم مقام» معاونان یا کارمندان تفویض نماید» تفویض اختیارات بیش از پیش عملي شود. همچنین با توجه به اينکه هر چه
مکانیزم هاي تباال اطلاعات به ردههاي تصميمگيري (نظیر معاونت هاء روساي ادارات و قسمت ها) بیشتر باشد عدم تمرکز
نيز بيشتر خواهد شد؛بيشنهاد میشو د با برقراري سیستم مناسب مدیریت اطلاعات در شرکت» زمینه براي تبادل اطلاعات به
ردههاي تصمیمگيري فراهم شود
الللتك”> 01
صفحه 29:
با توجه به مطالب فوق الذکر می توان نتیجه گرفت که آسیبهای سازمانی بمعنی هر نوع انحراف از وضعیت سالم
تلقی گردیده و عمدتا درون زا بوده و ريشه و منشاء درون سازمانی داشته و ناشی از سوء عملکرد و یا عملکرد
غلط دستكاهها و خرده نظامهای سازمانی می باشند همچنین آسیب شناسی به فرایندی مبتنی بر مراحل
بررسی +تشخیص ردیابی.تعبیر و تفسیر و تغییرات و تعیین علل و عوامل بروز آسیب بمنظور پیشگیری و درمان
اطلاق می شود . که در كامهاى أوليه در يك جستجو علمى در آسيب شناسى سازمانى بايد سراغ دواير و خرده
نظامهایی از سازمان رفت كه كانونهاى آسيب زا بوده و سرمنشاء آسيبهاى اصلى سازمان ميباشد .
آسيبها در شرايط و اقتضائات كوناكون به اشكال مختلف ظاهر مى شوند و لذا شناخت و تجزيه و تحليل آنها كارى
بس دشواربوده و بدون فرایندهای پژوهشی دقیق و داشتن يك چارچوب نظری و تنوريك ممکن نیست و مناسبترین
تئوری و متدولوژی برای تجزیه و تحلیل و شناخت آسیبهای سازمانی » تثوری و متدولوژی سه شاخگی است كه به
تشخیص آسیبها در ساختار ءرفتار و محیط می پردازند .
7
6