پزشکی و سلامت بیماری‌ها

اسید اوریک و نقش تغذیه در کنترل آن

uric_acid_va_naghshe_taghziyeh_dar_controle_an

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اسید اوریک و نقش تغذیه در کنترل آن”

اسید اوریک و نقش تغذیه در کنترل آن

اسلاید 1: به نام خدااسید اوریک و نقش تغذیه در کنترل آندکتر علیپورارائه دهنده :arazbilverd@yahoo.com1

اسلاید 2: فهرست موضوعیتعریف اسید اوریکعلل افزایش اسید اوریک خونتاثیرافزایش اسید اوریک از نظر بیماریبررسی اپیدمیولوژی نقرستاثیر وراثت در ابتلا به نقرسمواد غذایی مضّرمواد غذایی مفیدباید ها و نباید ها در اسید اوریکحد فاصل بین میزان بالای اسید اوریک خون و ابتلا به نقرسدرصد تاثیر دارو ها و مواد مختلفانواع رژیم غذایی جهت کنترل اسید اوریکبحث و مروری بر مقالاتجمع بندی و نتیجه گیریمنابع2

اسلاید 3: اسید اوریک چیست اسید اوریک به عنوان محصول نهایی کاتابولیسم پورینها در انسان میباشد که تحت اثر آنزیم گزانتین اکسیداز از متابولیتهایی واسط چون هیپوگزانتین و گزانتین تشکیل میشود. در برخی از پستانداران اسید اوریک تحت اثر  اوریکاز مجددا تجزیه شده و به محصولی دیگر به نام آلانتوئین تبدیل میشود. اسید اوریک نیز مانند ویتامین C جزء مواد آنتی اکسیدان محسوب میشود و میتوان گفت که حدود نیمی از ظرفیت مواد آنتی اکسیدانی پلاسما در انسان ناشی از اسید اوریک میباشد. اسید اوریک در واقع در اثر متابولیسم پورینها ایجاد میشود این گروه از مواد عمدتا در غذاهای حیوانی مانند گوشت قرمز و همچنین حبوبات وجود دارد بنابراین در افرادی با رژیم غذایی عمدتا گیاهی سطح اسید اوریک سرم پایین میباشد. به طور نرمال سطح اسید اوریک سرم بین  2/8-6/3  میلیگرم درصد میباشد که البته تفاوتی جزئی بین زنان و مردان در این مقدار وجود دارد. علل افزایش اسید اوریکافزایش اسید اوریک: افزایش اسید اوریک عمدتا در اثر مصرف زیاد مواد غنی از پورینها مانند گوشت قرمز، و همچنین جذب زیاد فروکتوز میباشد.3

اسلاید 4: 4بیماری نقرس- بیماری نقرس: افزایش اسیداوریک سرم میتواند منجر به ایجاد بیماری نقرس شود. این بیماری یکی از انواع بیماریهای التهاب مفاصل یا Arthritis میباشد. در این بیماری کریستالهای اسید اوریک در مفاصل تجمع یافته و منجر به درد شدید این ناحیه میشود. همچنین اشباع اسید اوریک در خون میتواند باعث شکل گیری سنگهای کلیوی از نوع اسید اوریک شود.انواع بیماری های ناشی از ازدیاد اسید اوریکسندروم لیش نهاناین سندرم نوعی نادر از بیماری های مرتبط با افزایش اسید اوریک میباشد که در این بیماری کاهش قدرت شناسایی  و اختلال حرکتی علاوه بر سایر عوارض نقرس نیز ممکن است دیده شود.بیماری های قلبیاگرچه اسید اوریک به عنوان یک آنتی اکسیدان محسوب میشود ولی افزایش اسید اوریک خون به بیش از حد نرمال نیز میتواند باعث افزایش بروز بیماری قلبی در فرد شود که البته علت دقیق این حالت هنوز مشخص نشده است.

اسلاید 5: 5انواع بیماری های ناشی از ازدیاد اسید اوریکاگرچه مطابق مطالعات گذشته افزایش اسید اوریک خون  به عنوان یکی از عواقب مقاومت به انسولین و دیابت شناخته شده است ولی طی مطالعات انجام شده نیز مشخص شده که افزایش اسید اوریک خون خود میتواند به عنوان عاملی در ایجاد دیابت تیپ 2 مستقل از چاقی و همچنین دیس لیپدمی و افزایش فشارخون باشد.دیابتسندرم های متابولیکسندرمهای متابولیک: افزایش اسید اوریک خون به عنوان یکی از عوامل بیماری های متابولیک نیز مطرح میباشد. به ویژه هیپراورمی القا شده به وسیله فروکتوز که عمدتا به دنبال مصرف زیاد نوشیدنیهای غنی از فروکتوز و همچنین دیابت و چاقی اتفاق میافتد میتواند زمینه ساز بروز سندرمهای متابولیک باشد.

اسلاید 6: 6کاهش اسید اوریک کاهش اسید اوریک: یکی از مواردی که اغلب همراه و مرتبط با کاهش اسید اوریک میباشد بیماری MS میباشد به طوریکه دیده شده در بیماران در فاز تشخیص ابتدایی سطح اسید اوریک که در حالت نرمال حدود290µmol/L میباشد در حدود 194 میباشد که در حالت بهبود بیماری به 230 و در عود مجدد بیماری به   160 میرسد. همچنین طی مطالعاتی دیده شده که مصرف اسید اوریک در حیوانات در بهبود MS و جلوگیری از عود بیماری موثر میباشد و در مطالعه انجام شده در سال 2007 دیده شده که مصرف مکمل های خوراکی اسید اوریک همرا یا نوکلئوزید اینوزین میتواند بدون عوارض جانبی اثر خوبی در بهبود بیماری MSداشته باشد.چه عواملی باعث افزایش اسید اوریک خون می شود؟ كمبود پتاسيم: كمبود پتاسيم مي تواند سطوح اورات( اسيد اوريك )را در خون افزايش دهد. بنابراين بايد از غذاهاي سرشار از پتاسيم نظير اسفناج پخته، هلو خشك شده، آووكادو، لوبياي پخته، موز، آب مركبات، شير و ماست بدون چربي استفاده نمود..  داروهاي مدر: داروهاي مدر يا آنتي ديورتيك ها كه براي كاهش وزن يا در بيماريهاي قلبي تجويز مي شود، مي تواند سطوح سديم، منیزيم، كلسيم و پتاسيم را كاهش داده و سبب افزايش اسيد اوريك خون شوند ..  عملكرد ضعيف كليه : زماني كه كليه ها عملكرد خوبي ندارند ، توانايي خود را دردفع اسيد اوريك از دست مي دهند.اين مشكل مي تواند در انواع اختلالات عملكرد كليه ها و يا در اثرمصرف زياد الكل ايجاد شود

اسلاید 7: 7 رژيمهاي نامناسب: پيروي ار رژيمهاي سخت و شديد يا روزه گرفتن مي تواند اسيد لاكتيك اضافي ايجاد كند كه مانع دفع اسيد اوريك از كليه ها مي شود. رژيمهاي با كالري كم ، متابوليسم بدن شما را دچار اختلال كرده و مي توانند سبب شروع حمله نقرس  گردد . همچنين رژيم گرفتن مي تواند سبب كاهش پتاسيم و در نتيجه افزايش اسيد اوريك شود، البته يادآوري مي شود كه يك رژيم متعادل و مناسب كه بتواندبه آرامي وزن اضافه شخص را كم كند بسيار مفيد است زيرا كاهش وزن مناسب مي تواند سطوح اسيداوريك سرم را كاهش دهد  داشتن اضافه وزن : نقرس در افراد داراي اضافه وزن بيشتر شايع است. تحقيقات نشان داده كه حدود نيمي از افراد مبتلا به نقرس  حداقل ۱۵% بيشتر از وزن ايده آل بدنشان اضافه وزن داشتند.  مسموميت با سرب ، استرس ، جراحي ، استفاده بي رويه از آنتي بيوتيكها ، كمبودهاي ويتاميني مخصوصاً كمبود ويتامين هاي A و E و B۵ ، شيمي درماني ، پركاري تيروئيد و نارسايي هاي كليوي از ديگر دلايل ابتلا به نقرس گزارش شده استاندازه گیری اسید اوریک:سطح اسید اوریک سرم را میتوان با روشهای رنگ سنجی اندازه گیری نمود. 

اسلاید 8: 8شايد براى بسيارى از ما پيش آمده كه بعد از انجام آزمايش خون و بررسى آن، پزشك به ما گوشزد كند كه سطح اسيد اوريك در خون بالا رفته و بايد از رژيم غذايى خاصى پيروى كنيم. در بيشتر مواقع اولين پرسشى كه در ذهن مطرح مى شود اين است اسيد اوريك به چه علت افزايش يافته و مصرف چگونه موادى سبب كاهش يا افزايش آن مى‌شود؟ به جهت پاسخ به اين مشكل در اين مقاله به بررسى نقش اسيد اوريك در خون و همچنين ارتباط آن با بيمارى‌ها پرداخته و به اهميت رژيم غذايى مناسب در كنترل اين ماده اشاره اى خواهيم داشت. رژیم غذایی جهت کنترل اسید اوریکاين ماده از سوخت و ساز پروتئين ها در بدن حاصل مى‌شود. افزايش اين ماده دفعى در بدن مى تواند بعلل مختلفى از جمله افزايش مصرف پروتئين هاى حيوانى، كاهش آنزيم هاى مؤثر بر روى تجزيه اين ماده باشد. افزايش بيش از حد اسيد اوريك در بدن مى تواند باعث تشكيل كريستالهاى اسيد اوريك در نقاط مختلف بدن شود از جمله در مفاصل، بافت كليه ها و حتى در لگنچه كليه ها كه منجر به تشكيل سنگهاى اسيد اوريكى مى شود ) دقيقاً شبيه به تشكيل بلورهاى نبات در محلول فوق اشباع شكر در آب .( در نتيجه تورم و التهاب مفاصل و درد ناشى از آن مى تواند باعث آسيب مفصل شود كه به آن نقرس يا ‌ Gout مى‌‌گويند. به تفسير ديگر اسيد اوريك از شكسته شدن پورين ها ايجاد مى شود. اين تركيبات كه بخشى از همه بافت هاى انسان را تشكيل مى دهند در بسيارى از غذاها يافت مى شوند. افزايش آن مى‌تواند منجر به توليد بيش از اندازه اوره توسط بدن يا كاهش دفع آن توسط كليه ها شود. همچنين غذاهاى غنى از پورين موجب افزايش سطوح اسيد اوريك در خون و حملات نقرس در برخى افراد مى گردد.

اسلاید 9: 9علت افزايش اسيد اوريكميزان بروز اين مشكل در مردان بيش از زنان بوده و علايم كلينيكى آن هنگامى بروز مى‌نمايد كه ميزان اسيد اوريك خون فرد كه در حالت طبيعى بين 6/2 تا 6 ميلى گرم در دسى ليتر در زنان و بين 5/3 تا 2/7 ميلى گرم در دسى ليتر در مردان است از اين مقادير تجاوز مى كند. به طور كلى روزانه حدود 600 تا 700 ميلى گرم اسيد اوريك از بدن دفع مى‌شود كه يك سوم از اين مقدار منشاء خارجى داشته و به وسيله ى غذاها وارد بدن مى‌شوند و دو سوم آن مربوط به متابوليسم داخلى بدن است. بنابراين توجه به نوع رژيم غذايى و حفظ تعادل ميزان اسيد اوريك توليد شده در كنترل اين بيمارى بسيار مهم است.

اسلاید 10: 10 رژيم غذايى،تنها و بهترين راهكاربراى رهايى از اسيد اوريك بالا بهترين شيوه رعايت يك رژيم غذايى مناسب است كه بايد در آن به نقش پورين ها توجه بسيار كرد. مواد غذايى كه محتوى پورين بالا هستند مى تواند سطوح اسيد اوريك در بدن را افزايش دهد بنابراين بايد مواد غذايى سرشار از پورين رامحدودنمود. غذاها از نظر داشتن مقادير متفاوت پورين به 3 دسته تقسيم مى شوند كه عبارتند از: ‌ ‌1(مواد غذايى غنى از پورين:‌ ‌ماهى ساردين، انواع خاويار، گوشت هاى احشايى)مغز، قلب،كليه و...(، عصاره‌ى گوشت، زرد چوبه كه بايد در هفته تنها يكبار مصرف شود. 2(مواد غذايى با پورين متوسط: ماهى ها، ماكيان، گوشت، صدف، سويا، لوبيا، عدس، قارچ، اسفناج، گل كلم، كنگر فرنگى، كالباس و سوسيس، بادام زمينى و كنجد، تخم آفتاب گردان و خشخاش كه از اين مواد بطور مثال فقط يك واحد سبزى يا يك واحد گوشت در طول روز مى توانند مصرفكنند. 3(مواد غذايى كه اسيد آمينه آنها پورين ندارند: كره، مارگارين، كيك، غلات، پنير، تخم مرغ؛ كرم، سيب زمينى، ژلاتين، شير، بستنى، ماكارانى، زيتون و برنج، قهوه، شكلات، چاى، ميوه ها از اين دسته هستند و مى توان بطور معمول از آنها مصرف نمود البته بايد به مواردى نيز تاكيد داشت از جمله دريافت كردن چربى با انتخاب گوشت هاى كم چرب و لبنيات كم چرب بايد محدود شود. مصرف غذاهاى سرخ شده باعث كاهش ويتامينE شده در نتيجه اسيد اوريك افزايش مى يابد بنا براين حتى الامكان بايد از خوردن اين غذاها پرهيز كرد.

اسلاید 11: 11افزايش مصرف مايعات تا 2 ليتر در روز و پرهيز از نوشيدن قهوه و نوشابه، تنظيم ميزان پروتئين رژيم روزانه در حد 8/0 تا 1 گرم به ازاى هر كيلو گرم وزن بدن، و در انتها باز بايد به اين نكته اشاره نمود كه كاهش وزن با رژيم غذايى مناسب تاثير بسيارى بر روى سطح اسيد اوريك خواهد داشت.بـايـدهـا1.بهتر است منابع غذايي روي در برنامه غذايي‌تان بيشتر به چشم بخورد به خصوص نان سبوس‌دار كامل زيرا اين ماده معدني احتمال حملات نقرسي را به حداقل ممكن مي‌رساند.2.افزايش دريافت اسيد فوليك نيز براي كاهش توليد اسيداوريك توصيه مي‌شود. مواد غذايي مانند جوانه گندم و كلم بروكلي از منابع مناسب اين ويتامين به حساب مي‌آيند.3.مواد غذايي مانند شير البته از نوع كم‌چرب، تخم‌مرغ، كاهو و گوجه‌‌فرنگي پورين كمي دارند بنابراين مي‌توانيد آنها را در برنامه غذايي روزانه‌تان بگنجانيد.4.از آنجا كه ويتامين C به دفع اسيداوريك از ادرار كمك مي‌كند، بهتر است منابع غذايي آن مانند انواع مركبات، كلم برگ و بروكلي و گوجه‌‌فرنگي را بيشتر ميل كنيد.5.حتما در روز 2 ليتر آب بنوشيد تا احتمال تشكيل كريستال‌هاي اوراتي ميان مفاصل‌تان به حداقل ممكن برسد.6.يادتان باشد كه داشتن وزن ايده‌آل به كنترل اين مشكل كمك مي‌كند. البته رژيم‌هاي سخت مي‌توانند سطح اين عامل را در بدن افزايش دهند پس زير نظر يك متخصص وزنتان را پايين بياوريد.نـبـايـدها1.يادتان باشد كه مواد غذايي مانند انواع گوشت‌ها، جگر، مارچوبه، اسفناج، گل كلم و قارچ پورين بالايي دارند بنابراين از خوردن آنها جدا اجتناب كنيد.

اسلاید 12: 122.مواد غذايي مثل لوبيا، نخود، عدس، ماهي آزاد، ساردين و ميگو نيز داراي مقادير قابل‌ملاحظه‌اي پورين هستند پس خوردن آنها را نيز محدود كنيد.3.الكل توليد اسيداوريك را از مواد غذايي كه پورين‌دار هستند، افزايش مي‌دهد پس از خوردن اين نوشيدني نيز بپرهيزيد.4.ميوه‌هاي خشك نيز به دليل فروكتوز فراوان بهتر است، محدود شوند زيرا اين قند توليد اورات را در بدن بالا مي‌برد.اپیدمیولوژیدرسراسر جهان شیوع نقرس در بین مردان بیشتر از زنان بوده و در سنین کمتر از 35 سال در زنان ندرتاً دیده می شود در حالی که در بین مردان حتی در 25 سالگی هم گزارش شده است. Prevalence per 1000 peopleAge group (years)

اسلاید 13: 13وراثتبنابراین پزشکان و متخصصین هماتولوژی توصیه می‌کنند کسانی که سابقه فامیلی دارند حتما اسیداوریک خودراهرچند وقت یک‌بار چک کنندخصوصا در افرادی که سابقه فامیلی دارند حتما بایدکنترل شوند و یکی از موارد درمان وجود سابقه فامیلی استنقرس و اسیداوریک بالا یک جنبه فامیلی قوی داردهیپراورسیمی اولیه : ارثی و ژنتیکی است و آنزیم های مربوط درست عمل نمی کنندهیپراورسیمی ثانویه : مشکلی از نظر آنزیم ها وجود ندارد

اسلاید 14: 14درصد تاثیر دارو ها و مواد مختلف بر نقرس

اسلاید 15: 15مروری بر مقالاتخوراکی های دافع اسيد اوريک از بدندرواقع 90 درصد افرا د ي كه به نقرص مبتلا هستند مردان با لا ي 30 سال هستند ، اما زنان يز از خطر ابتلا به اين بيماري مصون نيستند بخصوص در صور ت ي كه داروه ا يي م صرف كنند كه ن ظ ي ر داروه ا ي ضد فشار خون آنها را مستعد ابتلا به اين بيماري كند . نقرص بر اثر افز ايش غلظت اسيداوريك در مايعات بدنايجاد مي شود ، هنگا مي كه اسيد اور يك بلور تشكيل دهد و اين بلورها در مفاصل ، تاندون ها يا سا ير بافت هارسوب كنند، باعث ايجاد درد ، التهاب و سرانجام صدمه به بافت ها مي شوند . اگر فردي درجواني به نقرص مبتلاشده باشد و يا به حملات شديد بيماري دچار شده باشد بايد زير نظر پزشك تحت درمان قرار گیرد.مصرف ميوه و سبز يجاتي كه به علت داشتن خاصيت قليايي كنندگي ادرار مانع تجمع ا سيداور يك در بدن مي گردند از جمله اين خوراكي ها مي توان به انجير ،ترب ، تربچه ، تره ، توت فرن گ ي ، چغندر ، خرفه ، خرما ،خيار، ذغال اخته ، طالبي ، غوره ، فلفل سبز و قرمز ، شنبليله ، كاهو ، كرفس ، كشمش ، كلم ، گلاب ي ، گوجه فرنگي ، مرزه و هندوانه اشاره كرد . البته بهتر است افرا د ي كه طبع گرم دارند (گرم مزاج اند ) ازخوراكي ها يي

اسلاید 16: مقاله ی اولبررسی مصرف الکل در بین مردان و تاثیر آن بر میزان اسید اوریک خون در مطالعه ای که بین 260 نفر از افراد داوطلب سالم صورت گرفت،میزان اسید اوریک خون آنها به مدت 3 هفته کنترل شد.نتیجه گیری :مصرف الکل در افراد به طور میانگین باعث افزایش 0/45 𝑚𝑔 𝑑𝑙 اسید اوریک خون میشود.این مطالعه در کلینیک الجزیره امارات و با اتخاب افراد بومی و غیر بومی صورت گرفته بود.16استفاده كنند كه طبع سرد داشته باشند مثل توت فرنگي ، چغندر ، خرفه ، خيار ، ذغال اخته ، غوره ، كاهو،گلابي ، هندوانه و گوجه فرنگي . افرادي كه طبع سرد دارند ( سرد مزاج اند ) بهتر است از خوراكي هايي استفاده كنند كه طبع گرم داشته باشند مثل انجير، ترب ، تربچه ، تره ، خرما ، شنبليله ، كرفس ، كلم ، مرزه ، فلفل سبز و قرمز.مقاله ی دومبررسي سطح اسيد اوريك سرم در بيماران مبتلا به پسوريازيس

اسلاید 17: 17زمينه و هدف: پسوريازيس يك بيماري مزمن پوستي است كه در بروز آن فاكتورهاي ژنتيكي و محيطي نقش دارند.ضايعات مشخصه اين بيماري پلا كهاي اريتماتوي پوسته دار است كه بيشتر سطوح اكستانسور اندام ها و اسكالپ را درگير ميكند. مطالعات متعدد همراهي پسوريازيس را با بيمار يهاي مختلف پوستي و سيستميك نشان داده اند.مطالعاتي كه تاكنون انجام شده اند نتايج متناقضي در مورد ارتباط هيپراوريسمي و پسوريازيس داشته اند. هدف مطالعه بررسي سطح اسيد اوريك سرم در بيماران مبتلا به پسوريازيس است. روش بررسي: اين مطالعه به روش مطالعه مقطعي بر روي 126 بيمار مبتلا به پسوريازيس انجام شد. بعد از ثبت سن و جنس بيماران، دوره بيماري،نوع بيماري، شدت بيماري و وجود يا عدم آرتريت پسورياتيك، سطح اسيد اوريك بيماران در آزمايشگاه تعیین شد.5/4±1/5 بود. سطح اسيد اوريك سرم mg/dL يافته ها: ميانگين سطح اسيد اوريك سرم در بيماران مبتلا به پسور یازیس شدید تر، در بيماراني كه دوره ابتلا به پسوريازيس در آنها آن ها طولاني تر و در بيماران داراي آرتريت پسوريازيس، بالاتر از ديگران بود.هم چنين سطح اسيد اوريك سرم در بيماران مبتلا به انواع غير پلاك تايپ پسوريازيس بالاتر از مبتلايان به پسوريازيس پلاك تايپ بود.نتيجه گيري:اين مطالعه نشان داد كه سطح اسيد اوريك سرم با افزايش شدت و مدت پسوريازيس، با وجود آرتريت پسوريازيسي و با ابتلا به انواع غير پلاك تايپ پسوريازيس افزايش مي يابد.مقاله ی سومارتباط بین مصرف نوشیدنی های شیرین با پر فشاری خون و سطح اسید اوریک سرم:

اسلاید 18: در میان مطالعات صورت گرفته در زمینه مصرف نوشیدنی های شیرین و فشار خون،بسیار از مطالعات افزایش سطح اسید اوریک خون را فاکتور واسطه کننده این ارتباط معرفی نمودند.این مطالعه که در نیوجرسی صورت گرفت به این صورت نتیجه گیری شده است:بر پایه یافته های حاصل از مطالعات اانجام شده،می توان نتیجه گیری کرد که مصرف نوشیدنی های شیرین به دلیل محتوای بالای فروکتوز موجب افزایش فشار خون سیستمیک در افراد می گردند.به نظر می رسد افزایش سطح اسید اوریک خون در نتیجه دریافت مقادیر بالای فروکتوز عامل اصلی واسطه ای برای این ارتباط باشد.با این وجود به دلیل محدود بودن پژوهش های صورت گرفته در این زمینه،انجام مطالعات آینده نگر و کارآزمایی های بالینی بیشتر در آینده،به ویژه در نقاط مختلف دنیا و بر روی گروه های سنی – جنسی مختلف پیشنهاد می شود.183+47=جمع بندی

اسلاید 19: راه های درمان درمان ‌ها در جهت کاهش ‌دادن میزان اسید اوریک خون است. شما نیز با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود می‌ توانید اسید اوریک خون را کاهش دهید: * اجتناب از مصرف الکل؛ الکل علاوه بر مضرات فراوانش برای کبد و مغز و کلیه، مانع دفع اسیداوریک ازطریق کلیه ها نیز می شود. * کاهش دادن وزن تا حد طبیعی * اجتناب از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد پورین مثل انواع گوشت‌ ها * قطع مصرف داروهایی که ممکن است اسید اوریک خون را بالا ببرند تحت نظر پزشک. پزشک شما به خصوص در صورتی که با این اقدامات اسید اوریک خون کاهش نیابد، ممکن است با انجام برخی از آزمون‌ های تشخیصی به دنبال بیماری‌ هایی بگردد که زمینه‌ ساز این بالا بودن اسید اوریک هستند. در ادامه ممکن است پزشک داروهایی برای کاهش اسید اوریک تجویز کند. 19*علایم بالا بودن اسید اوریک: بالا بودن اسید اوریک خون(هیپراوریسمی) درابتدا ممکن است علائمی نداشته باشد. اما در صورت عدم درمان می ‌تواند به این عوارض منجر شود: * نقرس * سنگ‌های اسید اوریکی در مجاری ادراری * رسوبات اسیداوریکی در کلیه ‌ها * رسوبات اسید اوریکی در بافت‌ های نرم

اسلاید 20: 20توصیه غذایی برای پایین آوردن اسید اوریک خون 1- تخم مرغ حاوی مقدار کمی پورین است؛ یعنی اسیداوریک خون را خیلی افزایش نمی دهد، ولی به طور گیج کننده ای باعث افزایش دردهای ناشی از نقرس می شود. 2- بررسی ها نشان داده است که میزان درد ایجاد شده در بیماری نقرس، با اسیدیته غذا رابطه مستقیم دارد. به عبارتی هر چه میزان اسیدیته ی غذا بیشتر باشد، درد بیشتری در بیماران ایجاد می شود. در این تحقیقات چگونگی مصرف تخم مرغ و تخم انواع ماکیان نیز مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که زرده ی تخم مرغ اسیدی تر از سفیده ی آن است. بنابراین به بیماران توصیه می شود که مصرف تخم مرغ را محدود کرده و فقط از سفیده ی آن استفاده کنند. همچنین تخم اردک، بلدرچین، بوقلمون و غاز اسیدی تر از تخم مرغ هستند، بنابراین در صورت لزوم، برای بیماران نقرسی، مصرف تخم مرغ بهتر از تخم سایر ماکیان بوده و خوردنش توصیه می شود. 3- از مصرف غذاهای سرشار از پورین پرهیز کنید. این غذاها سبب تولید اسید اوریک بسیار زیادی در بدن می شوند و تشدید کننده ی بیماری نقرس هستند. معمولا غذاهایی که پروتئین بالایی دارند، حاویی پورین زیادی نیز هستند. مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی(ماهی، میگو...)، احشای داخلی نظیرکله پاچه، مغز، جگر، دنبلان و ماکیان. 4- مصرف غذاهایی را که سطح متوسطی از پورین دارند را محدود کنید؛ مثل مارچوبه، گل کلم، اسفناج، ریواس، لوبیاها، قارچ و عدس. 5- از مصرف زیاد چربی ها خودداری کنید(بیشتر از 30 درصد انرژی روزانه از چربی ها نباشد)؛ زیرا چربی زیاد مانع دفع اسید اوریک می شود. 6- مصرف گوجه فرنگی، محصولات تهیه شده از گوجه فرنگی، توت فرنگی وزرده ی تخم مرغ را محدود کنید؛ زیرا این مواد سبب اسیدی شدن خون می شوند. این عامل به تشکیل کریستال های اورات کمک کرده و افزایش حملات نقرس را به دنبال خواهد داشت.

اسلاید 21: 219- اگر اضافه وزن دارید و یا چاق هستید، سعی کنید تحت نظر متخصص تغذیه به آرامی وزن خود را کاهش دهید زیرا رژیم های سخت و شدید می توانند سبب افزایش اسیداوریک در خون شوند. توجه داشته باشید که چاقی به تنهایی بالا برنده اسید اوریک خون است. 10- روزانه مقداری گیلاس بخورید. این میوه نقش مهمی در برطرف کردن درد و حملات نقرس دارد، به طوری که مصرف روزانه 250 گرم از این میوه می تواند سطح اسیداوریک را در خون پایین بیاورد. در ضمن، انواع گیلاس منبع خوبی از آنتوسیانین ها و فلاونوییدها هستند که ازعوامل کمک کننده به مفاصل به حساب می آیند. 11- محلول بسیار رقیق شده ی سرکه ی سیب، یک محلول کمک کننده به شما است، به طوری که پس از دو روز استفاده از این محلول، کاهش درد و سوزش را احساس خواهید کرد. به این منظور مقدار دو قاشق چای خوری سرکه ی سیب را به 450 سی سی آب اضافه کرده و این محلول را سه بار در روز همراه با غذا میل کنید. در ضمن در صورت دلخواه، به این محلول، می توانید دو قاشق چای خوری عسل بیفزایید که البته در افراد دیابتی اضافه کردن عسل توصیه نمی شود7- روزانه حداقل 8 لیوان آب بنوشید؛ چون آب به خروج اسید اوریک در بدن کمک می کند، مانع تشکیل سنگ های کلیوی می شود، حملات نقرس را کاهش می دهد، سبب جلوگیری از خشکی مفاصل می شود و به کاهش وزن کمک می کند. 8- ورزش کنید. برای بیماران نقرسی ورزش مستمر و ملایم توصیه می شود. سه بار در هفته به مدت نیم ساعت ورزش یا پیاه روی بسیار مناسب است. ورزش های سنگین و شدید می توانند باعث افزایش اسیداوریک شوند بنابراین نباید بیماران مبتلا به آن ورزش سنگین انجام دهند. شنا یکی از بهترین ورزش ها برای این افراد است.

اسلاید 22: 221-Bash LD, Erlinger TP, Coresh J, Marsh-Manzi J, Folsom AR, Astor BC. Inflammation, hemostasis, and the risk of Increase Acid uric in bloodin Communities (ARIC) Study. Am J Kidney Dis.20011; 53(4): 59-61.2-Young A, Garg AX. Its about Time: Extending our Understanding of Cardiovascular Risk from gout. J Am Soc Nephrol. 2011;20(12) 86-92.3-Galil AG, Pinheiro HS, Chaoubah A, Costa DM, Bastos MG. Chronic kidney Dis increases cardiovascular unfavorable outcomes in outpatients with heart failure. BMC Nephrol. 2011;10: 31.4-Hallan SI. Gout: a new opportunity for better cardiovascular risk stratify- cation. J Intern Med. 2010 ; 266(4):41-47.5-Chin HJ, Ahn JM, Na KY, Chae DW, Lee TW, Heo NJ, et al. The effect of the World Kidney Day campaign on the awareness of chronic kidney Dis and the status of risk factors for cardiovascular disease and renal progression. Nephrol Dial Transplant. 2010;25(2):13-19.6-Pun PH, Smarz TR, Honeycutt EF, Shaw LK, Al-Khatib SM, deathUric acid and cardiovascular risk. Kidney Int.2010; 76(6):65-68.7-Adel SMH, Shahbazian H. Regression of left ventricular hypertrophy after successful renal transplantation among uremic patients. Med J IR (MJIRI),2009;16(4):20-23.8-Singh AK. Resolved: Targeting a higher hemoglobin is associated with greater risk in patients with CKD anemia: pro. J Am Soc Nephrol. 2009;20(7):14-19.

اسلاید 23: 239-Clement FM, Klarenbach S, Tonelli M, Johnson JA, Manns BJ. The impact of selecting a high hemoglobin target level on health-related quality of life for patients with chronic kidney Dis: a systematic review and meta-analysis. Arch Intern Med. 2009;169(12):11-12.10-Leal VO, Delgado AG, Leite M Jr, Mitch WE, Mafra D. Influence of renal function and diet on acid-base status in chronic kidney Dis patients. J Ren Nutr. 2009; 19(2):78-82.11-Alcázar Arroyo R. [Electrolyte and acid-base balance disorders in advanced Acid uric Dis][Article in Spanish] Nefrologia. 2008; 28 Suppl 3:87-93.12-Shahbazian H, Zand Moghadam A, Ehsanpour A, Khazaali M. Changes in plasma concentrations of hypoxanthine and uric acid before and after hemodialysis. IR J Kidney Dis. 2009; 3(3):11-15.13-Clase CM, Kiberd BA, Garg AX. Relationship between glomerular filtration rate and the prevalence of metabolic abnormalities: results from the Third National Health and Nutrition Examination Survey(NHANES III). Nephron Clin Pract. 2008; 105(4):c178-84.

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید