صفحه 1:
شدءاهات متداول در فر آیند
صفحه 2:
" اشتباهات متداول در صورت بندی یک مطالعه
' اشتباهات متداول در بررسی کتب و نشریات مربوط به موضوع
اشتباهات
| اشتباهات
| اشتباهات
" اشتباهات
اشتباهات
آ اشتباهات
متداول در جمع آوری دادههای تحقیق
متداول در استفاده از ابزار اندازهگیری استاندارد.
متداول ابزار آماری
متداول طراحی تحقیق و روش اجرای آن
متداول انجام تحقيقات تاريخى
متداول مطالعات مبتنى بر مصاحبه
صفحه 3:
متداول مطالعات مبتنی بر مشاهده
متداول تجزيه و تحليل محتوا
متداول مطالعه روابط
متداول انجام طرحهاى تجربى
متداول درطرحهاى كاربردى
متداول در پردازش و تحلیل دادهها
متداول در تدوین پایان نامه
صفحه 4:
| دانشجو انتخاب موضوع تحقیق را به بعد از گذراندن تمام و یا حداکش درس موکول
| اولین ايده تحقیقی را که به ذهنش خطور میکند و یا فردی پیشنهاد میکند بدون فکر و
یبد برد
| مسئله ای را برای تحقیق انتخاب میکند که بسیار گسترده یا مبهم است و انجام یک
تحقیق با معنی در مورد آن امکان پذیر نیست.
| فرضیه های مبهم و غیر قابل آزمون تدوین میکند.
| هنكام تدوین طرح آزمایشی تحقیق. توجه کافی به روش اجرا و نحوه تجزیه و تحلیل
دادهها ندارد.
صفحه 5:
متداول در بررسی کتب و نشربات مرتبط با موضوع .
۱- بررسی عجولانه کتابها و نشریات
تقيه بيش ان حد به متابع فرعى و ثانوى
۳- توجه زیادی به نتایج و عدم توجه به فرآيند تحقيق
۴ استفاده از نشریات عمومی و غیر تخصصی
٠ رس متابع بدون تعيين كردن محدوده مطالعاتى
۶- اشتباه در عنوان و نام نويسنده منابع
۷- پر کردن کارتهای یادداشت برداری از مطالب غی مرتبط با تحقیق.
صفحه 6:
* عدم توجه به میزان رابطه با موضوع تحقیق
* ایجاد تغییرات شدید در طرح به منظور سهولت اجرا
**عدم اطلاع مسئولان و دست اندرکاران از مقصود تحقیق
* انتخاب ابزار نامناسب برای جمع آوری اطلاعات
* استفاده از ابزار غیر پایا در تحقیق
صفحه 7:
* عدم بررسی روایی ابزار برای شرایط تحقیق
* حذف نقش استاد در جریان جمع آوری اطلاعات و تعیین ابزار
* بررسی کلی و اجمالی غیر دقیق روایی و پایبایی ابزار مورد استفاده
* استفاده از مقیاس هایی که در مورد شیوه اجرا. تجزیه و تحلیل ؛تعبیر و تفسیر آن
ale و اطلاع کافی وجود ندارد.
* استفاده ازآزمونهای طولانی که متناسب با زمان تحقيق نیست
* عدم استفاده از ابزار به صورت مقدماتی و آزمایشی و اصلاح آن
صفحه 8:
۱- انتخاب آمارهایی که برای تجزیه و تحلیل نامناسب هستند.
۲- جمع آوری دادهها و سپس به دنبال یافتن تکنیک تجزیه و تحلیل ( قبل از جمع
آوری بايد به فكر ابزار تجزيه و تحلیل بود).
۳ استفاده از یک روش تجزیه و تحلیل به جای های چند روش.
۴ بیان تفاوت هایی که از نظر آماری معنی دار نیست.
۵- استفاده غلط از تکنیک ها و ابزار آماری
۶ استفاده غلط از جداول و نمودارهای آماری (نرمال بجای - پیرسون)
۷- تلاش برای عدد سازی و ایجاد نتایج معنیدار.
صفحه 9:
اشتباهات متداول در طراحی تحقیق و روش اجرای آن
۱-غفلت از تعریف جامعه تحت بررسی
۲- انتخاب نمونه کوچک که بیانگر عملکرد جامعه نیست.
۳- ایجاد تغییر در طرح تحقیق به منظور کاهش مزاحمت در حین جمع آوری اطلاعات
۴ برخورد متوقعانه با فرادی که باید پرسش نامه را پرکنند
۵ در نظر گرفتن زمان کوتاه برای اجرای تحقیق بلند مدت
۶- قبل از تعیین طرح تحقیق اقدام به جمع آوری اطلاعات نکنید.
صفحه 10:
" زمینه تحقیق فاقد شواهد و مدارک برای آزمون فرضیات باشد.
" استفاده از منابع فرعی که ارتباطی به حوادث ندارد.
" طرح سئوالات زیاد و عدم توجه به وقت مورد نیاز برای پاسخگویی.
" عدم توجه به صفحه آرایی پرسشنامه, دستور زبان و نحوه چاپ.
" غقلت از بررسی نمونه های غیر پاسخ دهنده.
صفحه 11:
A ات متداول در مطالعات مبتنی بر مصاحبه
آعدم دقت در طرح ریزی مصاحبه و تدوین جزئیات مرتبط با موضوع
"عدم تمرین کافی برای کسب مهارت لازم در جلسات مصاحبه
عدم پیشبینی لازم برای محاسبه پایایی داده های مصاحبه.
| استفاده از کلمات و عیاراتی که پاسخگو قادر به درک آن ها نیست.
" درخواست اطلاعاتی که در حیطه اطلاعات پاسخگو نیست.
صفحه 12:
عدم آموزش جامع و کافی به مشاهده کنندگان و ناظزان طرح
تدوین دستورالعملی که انتظارات زیادی از مشاهده کنندگان دارد.
عدم اعمال تدابیر لازم برای ممانعت از داخل و تصرف مشاهده کنند.
مطالعه رفتارهایی که به دلیل منحصر به فرد بودن از طریق مشاهده امکانپذیر
صفحه 13:
انتخاب مستندات و مدارک سهل الوصول که معرف کل نیست.
" غفلت از تعیین میزان پایایی روش و مستندات.
به کارگیری مقوله هایی که در حد لازم خاص و جامع نمی باشند.
صفحه 14:
| تعمیم نتایج تحقیقات همبستگی به وجود روابط بین متغیرها
| استفاده از نمونه های وابسته که قابل تغییر و تعمیم نمیباشند.
" گسترده بودن موضوع و متغیرها و یافتن نتایج مبهم
" استفاده از داده های سهل الوصول به جای داده های ارزشمند
استفاده از متغیرهایی برای ایجاد همیستگی . که بیارتباطی آنان ثابت شده است.
| مطالعه همبستگی متغیرها بدون انتخاب نظریه های تحقیق
" استفاده از تکنیک های همبستگی داده به جاری واقعی
استفاده نا مناسب و اشتباه از جداول آماری
صفحه 15:
" بروز برخوردهای متفاوت توسط گروههای پژوهشگر
" بررسی موارد محدود و نمونههای کوچک که قابل تعمیم نباشد
" عدم تقسیمبندی در گروه های مورد مطالعه و نیافتن اطلاعات از همه گروهها
" استفاده از چند متغیر محدود و از دست رفتن اطلاعات مهم به خاطر سادگی مدل
" استفاده از متغیرهای وابسته که باعث نتایج غلط است.
صفحه 16:
انتخاب مسایل پیش پا افتاده و جزیی.
| شروع پروژه در شرایطی که موضوع. مسایل و مشکلات تحقیق به خوبی معلوم
نشدهاند.
7 غفلت از بررسی و ارزیابی منابع مهم و استفاده از منابع فرعی.
7 غفلت از جلب همکاری مشاوران و محققان قبل از شروع پروژه.
صفحه 17:
" غفلت از یک روش ثابت و سیستماتیک برای کدگذاری و ثبت دادهها
" غفلت از ثبت کامل تغییرات و اصلاحات در جمعآوری اطلاعات
" تغییر روش کدگذاری در طی مراحل تحقیق
صفحه 18:
اعتماد به حافظه و عدم یادداشت مطالب در طول جمع آوری اطلاعات
وول كردن عليه امور ۰۳۰۹۹39 :35 بی ,از انجام اموواتحقیق.
استفاده از کتاب ها و نشریات بر مبنای تاریخ و زمان انتشار در صورتی که باید بر
اللا موضوع و عفاد تحقيق باشد و بعد ير اساس تاريخ.
در نظر كرفتن اهميت و فضاى يكسان براى همه منابع بدون توجه به درجه ارتباط آذ
1 موضوع تحقيق.
عدم ادغام و تركيب نتايج حاصل از مطالعه كتاب ها و نشريات
استفاده بيش از حد از نقل قول مستقيم به جاى خود مطالب
صفحه 19:
متداول در تدوین پایان نامه
7 ارایه شرح نامفهوم از نحوه انتخاب نمونه و مقیاسهای مورد استفاده
7 عدم استفاده از جدول و نمودارها برای بیان مطالب و استفاده از متن های نوشتاری
که باعث خستکی و غفلت از یافتههای مهم میشود.