کسب و کاراقتصاد و مالی

اصلاحات نظام مالی و بودجه ای بخش بهداشت

صفحه 1:

صفحه 2:
منابع کلان بخش سلامت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به تفعیک فصول قنون بودجه سال ۱۳۸۵ کل کشور انار یه ای (هاری! ‎eo‏ درصد از كل se | yarvarva ‏اتشكامها‎ ‎1 ۷ 1" 1 1 FAVE ۷۰۶ | ۵۰ oY Var 12 ۱۳۸۸ = ۱۲ اعنيار تلك دارايى ‎(A‏ ل ۲ 2۳ ۳۸۳ ۸ ۰ ۹ درآمد اختصاصی لك ۳3 ۳3۹2 Wren 1۱۸۵۳۳ ayy درصد از و درصد اعتبار از کل اعتبار ميليون ريال جمع اعتبار كل درصد از بل ۳ ۵ ۵ ۱ ۱ ةك معام ‎Nov‏ ‏۹ ‏اف تفن ‎Neo‏ ‏۱۸ ‎Favre‏ ww. Oboe

صفحه 3:
توجه: کل اعتبارات ختیار وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در سال ۱۳۸۹ به میزان 0۲6۰ میلیاردتومان پوده است . ترجه داگر ها .لاف منایع در بخش دولتی بهداشت و درمان صورت پذیرد مبغ معادل ۲۳۲ میلیارد تومان خواهد بود او درمان كشوراز 177 ميليارد تومان منابع محروم میشود اگر تخصیص تا پایان سال جاری 189 برای کل بخش باشد؛ بخش دولتی بهدا در صورتی که ۳۰۰۰۰۰ نفر در بخش شاغل باشند ؛ سراله پرسنلی در بخش از محل اتلاف منابع معادل۰ ۷۲۰۰ تومان ماهیانه میباشد. درصورتی که هزينه احداث و تجهیز یک تخت بیمارستانی ۷۰ مییون نومان بشدمیتوان۲ ۳۷۶ تخت بیمارستالی را دزی یا ۳۷ بیمرستان ۰ فخت را هازینمود: ساب

صفحه 4:
دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیمارستان آموزشی و درمانی بيمارشعق بیمارستان آموزشی و درمانی کل تختهای بیمارستانی کشور روز یستری بیمارستانها متوسط اشقال تفت منيانگيم: تنداد تختهای: بیمارشتاین خانه بهداشت مرکز بهداشتی درمانی روستایی مرکز استان مرکز بهداشت شهری مرکز بهداشت شهرستان مرکز تسهیلات زایمانی a ale aap de 400 ‏ج066‎ 0 age dara تعداد پرستل رسمی پیمانی طرحی شرکتی ساهو كل متيل تعداد اعضا هیات علمی تعداد دانشجو مقاطع مختلف دولتی دولتی, دولتی دولتی دولتی دولتی aves 60 مع

صفحه 5:
علبرغم بابين بودن درامد سرانه ايران شاخص هاى بهداشتى»ايران همسطح کشورهای همتراز از لحاظ درصد دسبت سین Bets pp ppt rated fee مرگ میس کودکن زپ ‎Ba Ae‏ شا 201 176 216 419 167 173 مرگ رم توزادن (در هر ‎(aaa‏ 42 40 22 17 83 27 16 29 ده زندگي سالم در بدو ‎(ey ag‏ 56.1 61.2 61 62.5 52.6 61.3 62.3 58.7 سرانه سلامت از ‎%GDP‏ 7219 6448 7468 6738 7363 7112 6777 8006 68920000 71325000 22334000 7897000 15433000 9832000 5551000 20000 کشور Turkey Romania Blogiria Kazekhstan Tunisia Libyan Pplpu

صفحه 6:

صفحه 7:
دررآمدسرانه براسلس دلار امریکا درسلل 61111 سوه ‎‘cca‏ <a ‎ole KE‏ بحرين کویت. پاکستان ‎ ‎be ‏د نفت نبود سرانه هر ایرانی چقدر می شد ؟ ‎Oboe ‎

صفحه 8:
a ۱ ۱ il ‏ا‎ ‏بلكستان‎ he ‏جين‎ des oo ‏لبان‎ اتونس فس ذ]) داسف :]) سر 83) لينشاخص جهتة شخيصقدرتخر * اين مفهوم كه به طور مثال با 200000 1 1 ؛ و

صفحه 9:
Oe ee ed eee Sh) ) ‏رها وا و وت رت و یت‎ oad Coe ena ‏مت‎ ep ee 6ه امس ۱ سینت 1% Coe ed 66 ا ۲ 355

صفحه 10:
نحوه تسهيم منابع مالى بخش سلامت در ايران در ‎STOOL‏ e( 200)

صفحه 11:
‎sector‏ واس لا ‏وه لوصوم ‏001۵ امس ‎oh PAE ‏اس 8 | ‎0 ‎ ‏ساب

صفحه 12:
نسبت سهم کل هزینه های بخش سلامت از تولید ناخالص داخلی ابران در,لی سال های 6560-4200 Tal expecditure oo kealtk ‏)ماج(۱۳‎ ane ano alr ace ae ere ©2060 180 4889 (ace 99 L ملعا

صفحه 13:
بودجه هدفها و راهبردها را بصورت عبارتهای مالی درآورده و راه اجرای بر نامه و کنترل پیشرفت انها را نشان می دهد . سازمانها به سه دلیل عمده به بودجه ريزي نیازمندند: % نشان دادن مفهوم مالي برنامه ها ** شناساندن منابع مورد نیاز اجراي برنامه ها بدست آوردن معيارهاي سنجش نظارت وکنترل نتیجه ها در مقایسه با برنامه ها

صفحه 14:
ت نظام بودجه ريزي متداول شفاف نبودن فرایند بودجه ریزی *" تکیه بر چاله زنی تم رکز شدید روی داده ها و بی توجهی به برون دادها و ** عدم وجود ارتباط بين بودجه و عمليات سازمان * جدایی نظام تهیه از نظام کنترل بودجه و بی توجهی به کارایی هزینه ها در مرحله نظارت * فقدان نظارت عملیاتی دقیق *** فقدان نظام گزارشدهی مالی در نظام مالی دولتی جت ارزیابی ساب

صفحه 15:
-اصلاح نظام پرداخت ها -تعیین منطقي تعرفه ها ابزار ت 9 7 ارتقاء كارايي اقتصادي استخراج حسايهاي ملي بهداشت مایت

صفحه 16:
و وزآرت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي ‎ats ۳‏ دستگاههاي وابسته 7 بخش ‎A=‏ ‏۳ علوم يزشكي ‎Bir) / aya / Su‏ / تحقيقات /ر عملييطا/ /رشبکه فیک ‎BY EY‏ و دارو ‎a‏ ۵ بیان ‏جممه-

صفحه 17:
رک ایا

صفحه 18:
نظام جامع مدیریت بیمارستان مدیریت مبتتی بر عملکرد مدیریت نگهداشت بیمارستان بودجه بندی عملیاتی کاهش تصدی گری در بخش خدمات پشتیبانی مدیریت منابع اطلاعات در بیمارستان ارزیابی عملکرد دانشگاههای علوم پزشکی ساب

صفحه 19:
** گزینش یک چارچوب یا مکتب فکری ® انتخاب يا طراحی یک چارچوب يا الگوی عملی ae * پيشنهاد یک چارت سازمانی جهت بیمارستانهای پایلوت

صفحه 20:
*** دركير كردن مستقيم كا ركنان در استقرار هدفهای حرفه ای خود > * پیوند عملکرد کارکنان به رضایت دیگر اعضای تیم و مشتریان از دستاوردهای سازمان به کار کنان * پرداخت سهم ** ارائه پاداشهای مناسب به مجریان برتر و خودداری از پرداخت اضافی به کا رکنان بدون عملکرد. ساب

صفحه 21:
برنامه ریزی و مطالعات زير بنانی ** تعمیر و نگهداری و راهبری تاسیسات بیمارستان * انتخاب و واگذاری خدمات پیمانکاری ** تعیین شاخصهای کارانی- کیفیت - عدالت - دسترسی- پایداری

صفحه 22:
Bi *** واگذاری استراتژیک (یک فعالیت بطور کامل واگذار میشودمثل واگذاری کل خدمات یک بیمارستان) . ‏و‎ ۰ oe ‏وا گذاری بخشی (پروژه های فرعی عمدتا واگذار میشوه)‎ * ‏واگذاری محدود « واگذاری بخشهانی از یک پروژه)‎ **

صفحه 23:
تلاش در جهت استقرار نظام اطلاعات مدیریت بیمارستان 2 ote * هماهنگ نمودن سیستمهای اطلاعاتی در سراسر بخش بهداشت و درمان الک ی ساب

صفحه 24:
= فرهنگ سازی در راستای محاسبه قیمت تمام شده محاسبه قیمت تمام شده خدمات در سطح مراکز هزینه * اصلاحات قانونی ** شناسایی مراکز هزین ** شناسایی عملیات م رکز

صفحه 25:
*** انتخاب بیمارستانهای پایلوت تعهد روسای دانشگاهها ** کمیته کشوری اصلاح ساختار ** کار گروهای ستادی برای هر وظیفه به صورت مستقل کا رگروههای دانشگاهی ساب

صفحه 26:
۲ سگم باصلاحات > ‎re‏ Oboe

صفحه 27:
Semen | RS ‏ماده‎ اصلاحات در ساختار اداری مالی و استخدامی اصلاحات درساختار اداره |دانشگاه ها و دانشکده ها و بیمارستان ها به صورت استقلال آنها هیأت امنائی | سس سمت ‎١‏ Oboe

صفحه 28:
لت رت کمیته فني تخصصي مدیران بودجه @ ‎e‏ ‏کمیته فني تخصصي مدیران مالي 6) ۳ کمیته فني تخصصي حسایرسان جامعه سلامت 6۳ YRS

صفحه 29:
CSS eer ore me 1. 0 jaa” 1 5 2. حضور حسابرس منتخب هيثت امناء در دانشكاهها سيستم حسابداري از نقدي به تعهدي و ايجاد يك فرايند مناسب براي قيمت تمام شده 3.. تدوین آئین نامه هاي مختلف ‎ug lal agile‏ استخدامي و 4 انتصاب مدیران از کارکنان مالي دانشگاه و شناخت مدیران ‎dle‏ از کلیه مسائل مبتلاء به دانشگاهها 5 تعامل مدیران مالي با سازمانهاي نظارتي نقاط قوت در ماده 49 ۱ 3 «حضور داقیی مدیر آنور مالی در دانشگاه و آشراف مدیزآن به مباقل مخفلت دادتتگا 2 .وجود شناخت کافي مدیر امور ‎lle‏ اژ انتخاب عاملین امور مالي واحدها 3 انتصاب مدیر مالي به مدت 4 سال توسط هیثت امنا. ۱ 1 4 5 تعامل هاي سازنده مدیر امور مالي با مستولین واحدها و سازمانهاي نظارتي وجود گزارشهاي مالي و تحليلي از وضعیت موسسه و استخراج آن در هر زمان مایت

صفحه 30:
تغیر سیستم ‎Jalan‏ ‏موجود از نقدی اصلاح نظام مالی در بخش كزارش بيه تعهدى سار JT Ayes ‏نامه مالی و‎ ‏معاملاتی‎ حضور حسابرس

صفحه 31:
آزاد سازي پتانسیل مدیریت دولتي در کنترل منابع و مصارف یت به تصمیمات مستند اتخاذ شده 3. ایجاد تمرکز سازماني در کنترل هزینه ها 4 فراهم آوري شرایط تصمیم سازي از طریق گزارش هاي مالي 5 استقلال در حذف و جذب نيروي انساني از طریق مقررات خاص 6 استقلال عمل در نحوه نگهداري حسابها

صفحه 32:
1 ۳۹ قابل توجه در ندوین ‎val‏ ‏نا تع 8 0

صفحه 33:
‎a ۲‏ متاو يشوك معاون پشتیب معاون آموزث معاون درمان || معاون بهداشتی || اون پنزوهشی أ | ای | اون آموزشی ‏مدي _كل امور مالى ‎ ‏كت ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 34:
أداره بيمارستانهاي بيشنهادي به صورت هيلت أمنايي و تفويض اختیارات مدیریت جذب و بكارگيري نيروي انساني اداري ‎gle‏ در چهارچرب تعرفه هاي مصوب مشتري مدار میدن واحد هاي بهداشتي درماني از طریق اصلاح فرایند ها و ساختار مدیریت اقتصادي (از جمله اصلاح نظام حسابداري + پرداخت مبتني بر علکرد و بودجه ريزي عملیتي ) مایت

صفحه 35:
BPS ‏ا‎ Ol ey ee [Sil Bld gloss sera sores gallo ole SUL ‏مدیران نجاومند,یک:سري:‎ ‏فیباشند‎ عتابع و مصازف مشحسن دزد توسعه و تعدیل واحدها در بیمارشتان به توجیه افتصادي نیاز دارد اطلاعات مالي تصمیم ساز است اطلاعات مالي به استانداردهاي حرفه اي حسابداري نیاز دارد. کنترلهاي داخلي از ملزومات اجراي حسابداري تعهدي است مدیریت طالی :مسلط به نجزیم و تحلیلهاي مان صورتهاي مالي استاندارد مضارگت سدیران در سود با افزایش بهره وري weoVoubwn b

صفحه 36:
بیمارستان به عنوان یگ بنگاه اقتصادی تعیین نیازهای مالی واقعی پیمارستان با اتکا به عملیات وعملکرد تهیه صورتهای مالی پیش بینی جهت ارزیابی عملکرد ريشه یابی مشکلات به استناد انحرافات وسیاستگزاری دوره مالی بعد تهیه صورتهای مالی استاندارد ( عملکرد ۰ سودوزیان » ترازنامه : سرمایه در گردش و...) زهای دولتی تهیه ابزارهای مالی اطلاعاتی مدیریتی فارغ | امکان قیمت گذاری واصلاح تعرفه خدمات وتحدید هزینه ها ساب

صفحه 37:

صفحه 38:

صفحه 39:
Pee bee eer) oe ‏ثبت و پلاک‎ ِ ‏دارايي ها در طي‎ ‏ها همراه ی‎ افزار دارايي ثابت نمو

صفحه 40:
** هزینه عملیات را در مراکز هزينه تعيين نماید. * درآمد عملیات را در مراکز هزینه تعیین نماید. ** مصارف از انبارها را جهت مراکز هزینه تعیین نماید. ** هزینه دستمزد را در مراتکز هزینه مشخص نماید. *** نقطه سر بسر بیمارستان را مشخص نماید. قرییه جرب فقرده :دز مر[ کر را مین سباید: اطلاعات آماری مربوط به هزینه و درآمدها را جهت بودجه ریزی عملیاتی فراهم نماید. ساب

صفحه 41:
© شفاف شدن اعتبارات جاری مراکز منتخب * مسئول بودن بیمارستان در خصوص تصمیمات مالی خود افزایش انگیزه در کا رکان بیمارستان در راستای افزایش درآمد و کاهش هزینه ** جلب کمک های مردمی ** سرعت در انجام امور عمرانی در جهت نگهداشت بهتر سازه های درمانی *" جلب حمایت مراجه قضایی/ اتظامی ** تسهیل در انجام امور مدیریتی مرکز مخص.وصاً در ارتباط با تصمیم گیری ها کلان مالی با توجه به پشتوانه هیأت اما ** سرعت در انجام کار به دلیل رهایی از ضوابط مالیس و اداری دست و پاگیر © افزایشجرأت در اجرای تصمیم گیری مبتتی بر مشا رکت توسط مدیران مراکز منتخب با توجه به پشتوانه هیأت امناء ساب

صفحه 42:
سر سا اصلاح نطام بودجه ریزی از روش و جود به روش هدفمند و عملیاتی و به را ۳۹۲۲ 5 صورت قیمت تمام شده خدمات رم(

صفحه 43:
سس سس 2 ۱۳5 بودجه‌ریزی عملیاتی یعنی پیوند منابع(داده ها) به عملیات بیمارستان (ستانده ها) 6 بودجه ريزى عملياتى در واقع يك نوع شيوه تلفيق عملكرد سالانه و بودجه سالانه مى باشد كه روابط بين ميزان اعتبارات برنامه و نتایج مورد انتظار را نشان می دهد.

صفحه 44:
گام اول: تشکیل تیم طراحی نظام بودجه‌ریزی گام دوم: تعریف مراکز فعالیت در بیمارستان گام سوم: تفکیک مراکز فعالیت بر حسب عملیات گام چهارم: تعیین خروجی و برون داد هر مرکز فعالیت گام پنجم: هزین‌یایی عملیات براساس هر مرکز فعالیت گام ششم: نسبت دادن هزینه‌های هر مرکز فعالیت به مراکز هزینه‌نهایی گام هفتم: محاسبه بهای تمام شده بر حسب هر خروجی گام هشتم: پيشنهاد و ندوین بودجه بیمارستان براساس بهای تمام شده

صفحه 45:

صفحه 46:

صفحه 47:
چا زنيدددد ‏ تهيه|قيمت 3 تما شده شاف خی ی اف دور| أیات تإرم ” عمليات تمام‌|شده خدلت صورأنهاي ماللي شناملاتي مراكز أهزينه تهيأ نرم افزار أمناسب شناملاتي عمليابك هر js تغییل روش حسايداري اصالاحات ‎wpe‏ استرا تژي بلند مدت

صفحه 48:
۱- شناسایی و تشخیص مراکز هزینه بیمارستالی ۲- استخراج قیمت تمام شده خدمات در سطح مراکز هزینه (۰؛ بیمارستان) ۳-مقایسه هزینه و درآمد برای هر مرکز فعالیت 6-مقایسه هزینه های داخلی مراکز فعالیت ۰-نحوه تسهیم هزینه های مراکز فعالیت *- ظرفیت سازی نیروی انسانی از طریق آموزش های مکرر و مذاکرات مسقیم ۷- شناسایی کارشناسان فعال حسابداری و دارای اندیشه مستقل در بیمارستان های پایلوت.

صفحه 49:
اگر اطلاعات مالی برای مدیریت در بخش میخواهیم اگر بودجه ریزی عملیاتی میخواهیم اگر تحلیل عملکرد میخواهیم اگر تعرفه یا قیمت معقول میخواهیم اگربایدقیمت تمام شده مبنای سیاستگذاریها و تامین مالی بخش باشد. لأ بید یک باردیگربرای هميشه به جریان عملیات مالی در بخش نگاه كنيم

صفحه 50:
ماده ‎4٩‏ قانون برنامه چهارم توسعه مایت

صفحه 51:
FO oe YE eer E تهیه کننده/ منابع اطلاعاتي گزارشهاي حسابداري (لطلاعاتاقتصادي) = ۰ ادعاها (اظهارات) 0غ

صفحه 52:
ا | ‎olf‏ از کزارش حسابرسى

صفحه 53:
بند الف ماده ماده12 آیین نامه 9 قانون برنامه | | مالی و معاملاتی دانشگاه ها و چهارم تو دانشکده های غلوم يزشكي

صفحه 54:
BWA wre eget, ۱ ۱ مات اموراقتامی وداماقی 7 م۱۳ جنب نات نع مد جف هد هدم ۱ ماوت مسترم دوسسمه مديريت مخایج و امور مجلس وزارت بهناشست. برمان وآموزهی پزشعی. جناب عكر احمد خداد ادكه ‎opine‏ محكوم يتيباتى: حقوقى و امور مجلس وزارت علوم تحقیقات و فتاوری. ‎Eon + ‏عسماره 2ه768/ 6/1824 مويخ 0187/6/99 ضدن تافيد و ارسال ور تج‎ eal any ‏وزج ۱۳۵۲ در عصرصی نموه حسابد مى «انشكامها و مرسات امور حالى و مسقيقانى موضيع‎ ‏۱ مد 4 هالد بنامه جهارم #وسيمة التصادى» اجعباعى و فرشكى ججمهورى اسالامى ‎SYAY‏ ميطايق جزه (۷) ند مت ‎ ‏0 تيصرء 04 نوت بردجه سالجاری ونجره احتبارات تقصیص عافعه رد اب لبي جه ميب کردید» درشواسنت و دریات میدارند. رورت داره که «ستگامهای ‎Me patel‏ | تساظ رعایت اصل ۵۵ نون اساسس جمهرری اسلامی. ‏ابراث مقاب بمشتهاه مطروحه در صورتجلسه املكوره مسر رتهاش ‎Ile‏ سل ۱۳۸۳ شود با ‎Ste‏ بات خسن ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏اف ما سب یمد زد ممزاه هسام مرس ‎a‏ یی ‎Gea‏ میتی میات امنا. فسلیم ‎tine‏ بسكي تا کر ‎ee‏ ی يا ا رتاش عرص سیهههای سای ستمد با ‎aaa I gage Sele led eal sll ken g eed gba DU,‏ به دلایل مرجوی ‎gin 9 WSs cers seat Se aes‏ مريوط «الشكاهها و مؤسساك آمووش عالى ى مستيفائ ‎eal |‏ مكنفند حر اسيح رقت لسيد به رقع ابرادات م اشكالات و ثامين نظرات هيات امناء اقدام اسل ‎FA he ‏از صوردهای‎ a ee JL AL sees aT rae ‏مس ول بعلوریکه در خی تال‎ Boe See hole age en ‏كزاركن‎ | ‎ ‏ممصو ‎Spe ee Vn ane‏ اتادی ‎peg‏ 9 کی ‎als‏ 3 صرراهای مالی مقکور و مدانک قکس شسده بت دبا ‎PSE ED A A pm ‏شید ارسال گرده .هی است این مرشوع ارتبالی به الجواى‎ oh, ‏قاترتبرهسمه سالجاری و ممچنین صوراسساپهه استاد و مدازک مورد تفر دیوات مساسبات کشرر‎ ۳ ‎ ‏شرامنسند است دسیررآگرمانید به حاظ رعایت اصل ۵۵ قاتو آساسی جمهیری اسالامی ‎hth‏ ‎comet‏ گرده ۵ رابب هه یم ‏مراء به هالشجاهها و موسسات آموؤش و تحقيقاتى تايمه بلاغ و ‎tho ists pol JF se gal a ceed‏ ‎i Jats ‏معاون مؤيكه و‎ 8 ‏ای یی ویک ارم قیاق ینونک ها تزا دم ارم ‎SOT ee ae es‏ ‎= ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 55:
eae Cee اموضوع ماده 4+ قالوث برقامه ‎eRe Ge pale‏ محاسبات كشور» يعتاب آقاى مسموه ابوالحلای. ‎ea‏ مصعرم وزارت بهداعت و فرمات و پزعکی و جتاب آقای عباس مهاجرانی مدبرکل تمرک ‏تلقيى حسابها و روشهاى حسابدادى از ‏ساعت ۱۹/۳۰ خصبوسن میانی مربوط ید تتقلیم ‎Pe‏ ‏آمودش عالی» ماده ۳۹ قاتوت برتامد چهارم توسمه ‎ot A br‏ پيشنهاد. ‎Thee 9 Coals a age orp ‎27 Sale Sle ‏حسایها و‎ SelB 5 Has JE asta ‏راد معاوت‎ ‎ ‎ ‎lms pa AL OL aT Oe ‎eet, ‎Sele re ‏و تلقيق تسسایها و روشهای‎ ‏الی ۱۲ تشتکیل و پس از انتجام پحفهای متمداد در ‏ارانه ساب از جمله اصل ۵۵ قانوت اساسی جمهوری اسللامى ايرات» قاتوث تفريع بودجه سالهای پس ‏ار اتقادب» قائوث مالى و معاملاقى داتشكاهها و موسسات ‏و پند دت» تبصره (4) قاتوث دنه سا ۱۳۸۴ به انمو ةلد كه دانشگاهها و موسسابت آموزش ۰ ‎re ‏توسط‎ ne pT ‏تصریب صورتهای مالی مزیور توسط حیعت استام ‎ ‏ر فا آخت شهریور ماه سال يعد جهت خبيج ‎tele ts santas ‏متا‎ ‎<— ‏یتنج ۵ ‏عسقیتات و قداوریی در امن ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‏زجالی میبایست صورتهای سالی ‏یک نسخه اد صررتهای مالی هر ساك و مدارک مزیودب ‏أدر صورتحساب عملكرد سالائه بودجه كل كشور يه اران و يك تسيقه ان صو تهاى عالى وا ممرام مساسیات کشور رکه تمایند. ‏آسانن مندانک مربوبط یه ‎Ola‏ ‏ججلسه ‎re AOS pete‏ ‎ ‎ ‎ee" ‎Ak ece ‎

صفحه 56:
۱۳ Ol eenes sre Teer *تفتکیل قو,سمینار با عضو خسابرسان تفج دانشگاه ها ‎Say pat‏ بخقفن سلامنفا بیان انقظازاخا از يشان ‎ob wis elect‏ تخسسی حسابرسان:بخش سلافت واقشکیل 9 جلسه باحقنور اعضاه کمیقه فم *تعیین اقزمت یکسان. ‎Ege‏ گزار شات حسابرسی *تعیین قیمت هاي پيشنهادي براي عقد قرارداد با حسابرسان *شناخت و جمع آوری قوانین مالی و محاسباتی مرتبط با بخش بهداشت و درمان و ارسال آن به جامعه حسابرسان *تهیه شناسنامه براي حسابرسان بخش سلامت *جمع بندي گزارشات حسابرسي و نامه مدیریت دانشگاه ها و دانشکده ها *تهیه گزارش ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه و آیین نامه مالی و معاملاتی و ارسال آن به جامعه حسابداران رسمي ایران *بررسی گزارشات حسابرسی در جلسات هیأت امن با حضور معاون محترم هماهنگی و دبیر مجامع نجلسات گزارش حسابرسی جهت درج آن در مصوبات هیأت امن

صفحه 57:
یخی از مواد گزارش حسابرسان : * دارایی هاي ثابت مشهود دانشگاه (شامل ساختمان . اثائه و سایر تجهیزات ) فاقد پوشش بیمه اي در مقابل خطرات احتمالي مي باشد. ** . عدم امکان اثبات صحت مصرف موجوديهاي دارو و اجناس به علت فقدان - سیستم نگهداري موجودي هاي جنسي - عدم استفاده از سیستم ثبت دائمي‌ورود و خروج اجناس - عدم استفاده از روش مناسب قیمت گذاري از جمله روش اولین صادره از اولین وارده و. ** به دلیل عدم وجود سیستم موثر و مناسب امکان حصول اطمینان از سوابق و نتلیج حاصل از نبارگرداني موجودي انبارها به نحو کامل وجود ندارد. ** دانشگاه فاقد سیستم مدون و مناسب انبار جهت ثبت و نگهداري حساب موجودیها مي باشد و سوابق مقداري و ريللي موجوديهاي جنسي خصوصاً در داروخلنه بیمارستانها و نگهداري نمي شود و کاردکس ( کارت ) کالا در بیشتر موارد تهیه و تنظیم نمي گردد. ** بدون توجه به بدهي کارپرداز در حساب کمک هاي مردمي‌با توجه به بازنشسته شدن تسویه حساب مالي و اموالي نموده و پيگيري لازم جهت وصول مبلغ مذکور انجام نگردیده است.

صفحه 58:
a

صفحه 59:
استخدام حسابدار۰ ۸۰

صفحه 60:
- کشور ما محدودیت شدید مالی دارد؟ - باور کنیم که اگر فقیر نیستیم ثروتمند هم نیستیم! - بپذیریم که همه وظایف را با هم نميتوانیم انجام دهیم و باید اولویت بندی کنیم!

صفحه 61:

یا اصالحات به منظور استفاده بهينه از منابع مالي ‏Company مسعود ابوالحالج ‏LOGO بهمن ماه 1385 حس ی ن م ظلوم منابع کالن بخش سالمت: www.themegallery.com m.Abolhallaje www.themegallery.com m.Abolhallaje امکانات بهداشتی درمانی ایران ‏www.themegallery.com دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی دولتی 41 تعداد پرسنل رسمی دولتی 165820 بیمارستان آموزشی و درمانی دولتی 512 پیمانی دولتی 23273 بیمارستان خصوصی 120 طرحی دولتی 25549 بیمارستان آموزشی و درمانی سایر 123 شرکتی دولتی 52901 111 552 سایر دولتی 7885 روز یستری بیمارستانها دولتی 1515567883 کل پرسنل متوسط اشغال تخت دولتی 59% تعداد اعضا هیات علمی میانگیم تعدادتختهای بیمارستانی کل 147 تعداد دانشجو مقاطع مختلف خانه بهداشت دولتی 16451 متخصص 20096 مرکز بهداشتی درمانی روستایی دولتی 2343 فوق تخصص 637 مرکز استان دولتی 31 پزشک عمومی 67270 مرکز بهداشت شهری دولتی 1567 دندانپزشک 17354 مرکز بهداشت شهرستان دولتی 320 داروساز 11 640 مرکز تسهیالت زایمانی دولتی 409 سایر رشته های پیراپزشکی 26930 کل تختهای بیمارستانی کشور دولتی 275428 دولتی 9603 دولتی 93837 ‏m.Abolhallaje www.themegallery.com مرگ و مير کودکان زير پنج سال(در هر هزار نفر) مرگ و مير نوزادان (در هر هزار نفر) اميد به زندگي سالم در بدو تولد (سال) سرانه سالمت از %GDP جمعيت کشور 201 42 56.1 7219 68920000 ‏iran 176 40 61.2 6448 71325000 ‏Turkey 239 22 61 7468 22334000 ‏Romania 216 17 62.5 6738 7897000 ‏Blogiria 419 83 52.6 7363 15433000 ‏Kazekhstan 167 27 61.3 7112 9832000 ‏Tunisia 173 16 62.3 6777 5551000 ‏Libyan 226 29 58.7 8006 20000 ‏palau ‏m.Abolhallaje www.themegallery.com منابع بخش سالمت شرکتها و موسسات خصوصي کمکهاي بين المللي دولت بودجه عمومي دولت وزارت رفاه و امور اجتماعي مردم درآمدهاي اختصاصي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي سازمان بيمه خدمات درماني بيمه هاي خصوصي دانشگاههاي علوم پزشکي سايرموسسات دولتي نيروهاي مسلح سازمان تامين اجتماعي بيمارستان صدا و سيما سازمان بهزيستي شبکه بهداشتي درماني شرکت نفت دانشکده ها بانکها مراکز تحقيقاتي ساير ‏m.Abolhallaje www.themegallery.com درآمدسرانه براساس دالر امریکا درسال2004 16,971 18000 16000 13,251 14000 12000 10000 8,160 8000 4,780 6000 4,210 2,815 2,621 2,431 1,272 1,093 649 4000 2000 632 0 لبنان یمن تونس تایلند مصر ایران چین ترکیه عمان اگر نفت نبود سرانه هر ایرانی چقدر می شد ؟ بحرین کویت پاکستان ‏m.Abolhallaje درآمد سرانه کشورها بر اساس PPPدرسال2004 ‏www.themegallery.com 20000 18,757 17,606 18000 16000 13,483 14000 12000 10000 7,642 8,179 7,546 7,710 8000 5,495 5,320 6000 4,103 4000 2,210 2000 888 0 لبنان یمن تونس تایلند مصر ایران چین ترکیه عمان بحرین کویت پاکستان Power Parches Parityاين شاخص جهت تشخيص قدرت خريد با دالر در کشورهاي مختلف ميباشد ه اين مفهوم که به طور مثال با 100الر در هر کشور به چه ميزان از کاالهاي مصرفي عمومي آن کشور ميتوان تهيه ‏m.Abolhallaje W o rl d h e a l t h e x p e n d i t u re b y s o u rc e , 2003 (Wo rl d s p e n t US$3.6t ri l l i o n o n h e a l t h i n 2003) Priv a t e ins u ra nc e 20% Ou t -o f-Po cke t 18% Ot h e r p riva t e 4% Go v ernme nt fina nce d 33% So c ia l Company LOGO ins ura nc e 25% Source: NHA unit, EIP, World Health Organization m.Abolhallaje 2004 نحوه تسهیم منابع مالی بخش سالمت در ایران در سال www.themegallery.com non - profi t i nst i t ut i ons servi ng househol ds(NGO) prepai d and ri sk -pool i ng pl ans Mi ni st ery of Heal t h Pri vat e househol ds' out of pocket payment m.Abolhallaje Soci al securi t y funds 1996-2004 مقایسه سهم هزینه های بخش دولتی و خصوصی از کل هزینه های بخش سالمت ایران در طی سال های www.themegallery.com 100 Pri vat e sect or expendi t ure on heal t h (PVHE)as %of THE 80 60 40 20 0 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 . m.Abolhallaje General government expendi t ure on heal t h (GGHE)as %of THE نسبت سهم کل هزینه های بخش سالمت از تولید ناخالص داخلی ایران در طی سال های 1996-2003 ‏www.themegallery.com ‏To t a l e xp e nd i t ure o n he a lt h (THE)a s%o f GDP 5.27 5.29 5.23 5.22 6 4.76 4.80 4.78 4.38 4.12 5 4 3 2 1 0 2002 2003 2004 1996 1997 1998 1999 2000 2001 درصورتیکه به استناد ماده 90قانون برنامه چهارم توسعه تا پایان برنامه موظفیم ‏m.Abolhallaje نياز به بودجه ريزي در سازمانها ‏www.themegallery.com سازمانها به سه دليل عمده به بودجه ريزي نيازمندند: نشان دادن مفهوم مالي برنامه ها شناساندن منابع مورد نياز اجراي برنامه ها بدست آوردن معيارهاي سنجش ،نظارت وكنترل نتيجه ها در مقايسه با برنامه ها ‏m.Abolhallaje مشکالت نظام بودجه ريزي متداول www.themegallery.com        m.Abolhallaje ضرورت اصالحات نظام مالي و بودجه اي بخش بهداشت ‏www.themegallery.com -اصالح نظام پرداخت ها ‏B -تعيين منطقي تعرفه ها ‏A ‏C استخراج حسابهاي ملي بهداشت ‏D ابزار تصمیمات مدیریتی ارتقاء کارايي اقتصادي ‏E ‏m.Abolhallaje اط م الع دي ري ا ت ت تکنولوژي اطالعات ‏www.themegallery.com منابع انساني حسابداري و گزارشات کل عمليات بازار يابي خدمات ارائه خدمت و ساير وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي دانشگاههاي علوم پزشکي سيستم شبکه آموزش پزشکي ،تحقيقات و دارو عمليات ستادي حيط م ج را ا بيمارستان دستگاههاي وابسته بخش خصوصي سيستمهاي کلينيکي ‏m.Abolhallaje www.themegallery.com آينده شرکتها با استقالل در سرمايه گزاري امروز موسسات بدون استقالل :در سرمايه گزاري تنها مسئول جبران هزينه ها ‏Source: [AKS 02, S. 78]: Arnold, Klauber, Schellschmidt, Krankenhausreport 2002 ‏m.Abolhallaje :اصالح ساختار اقتصادی مدیریتی بیمارستان های پایلوت ‏www.themegallery.com ‏m.Abolhallaje www.themegallery.com    m.Abolhallaje www.themegallery.com     m.Abolhallaje www.themegallery.com – m.Abolhallaje     4www.themegallery.com    m.Abolhallaje 5www.themegallery.com   m.Abolhallaje 6-بودجه ریزی عملیاتی: www.themegallery.com      : www.themegallery.com     m.Abolhallaje ضرورت های لزوم تغییرات در نظام مالی بخش بهداشت و درمان ‏www.themegallery.com ماده 138-144-88 -49 قانون برنامه چهارم توسعه ضرورت قانونی همگام بااصالحات در سایر بخش ها ضرورت اجتماعی – اقتصادی مدیر اطالعات مالی برای تصمیم اصولی ندارد ضرورت عملیاتی ‏m.Abolhallaje :مواد مهم قانون برنامه چهارم توسعه در راستای اصالحات نظام مالی ‏www.themegallery.com ماده 49 ماده 88 اصالحات در ساختار اداری مالی و استخدامی دانشگاه ها و دانشکده ها و استقالل آنها ماده -144 138 محاسبه قیمت تمام شده اصالحات درساختار اداره بیمارستان ها به صورت هیأت امنائی و بودجه ریزی عملیاتی ‏m.Abolhallaje :کمیته هایی که تغییرات را تعقیب می کنند ‏www.themegallery.com کميته فني تخصصي مديران بودجه اا کميته فني تخصصي مديران مالي کميته فني تخصصي حسابرسان جامعه سالمت ‏m.Abolhallaje فرصتها و نقاط قوت درماده 49 ‏www.themegallery.com .1تغيير سيستم حسابداري از نقدي به تعهدي و ايجاد يك فرايند مناسب براي قيمت تمام شده فعاليت .2حضور حسابرس منتخب هيئت امناء در دانشگاهها .3تدوين آئين نامه هاي مختلف مالي ،اداري ،استخدامي و .... .4انتصاب مديران از كاركنان مالي دانشگاه و شناخت مديران مالي از كليه مسائل مبتالء به دانشگاهها .5تعامل مديران مالي با سازمانهاي نظارتي نقاط قوت در ماده :49 .1حضور دائمي مدير امور مالي در دانشگاه و اشراف مديران به مسائل مختلف دانشگاه .2وجود شناخت كافي مدير امور مالي از انتخاب عاملين امور مالي واحدها .3انتصاب مدير مالي به مدت 4سال توسط هيئت امنا. .4تعامل هاي سازنده مدير امور مالي با مسئولين واحدها و سازمانهاي نظارتي .5وجود گزارشهاي مالي و تحليلي از وضعيت موسسه و استخراج آن در هر زمان ‏m.Abolhallaje :اقدامات در راستای ماده 49 ‏www.themegallery.com تغییر سیستم حسابداری موجود از نقدی به تعهدی نتایج حاصل از گزارش حسابرسی اصالح نظام مالی در بخش حضور مدیرمالی تهیه آیین نامه مالی و معامالتی حضور حسابرس ‏m.Abolhallaje محصول تغييرات ناشي از ماده 49 ‏www.themegallery.com .1 .2 .3 .4 .5 .6 آزاد سازي پتانسيل مديريت دولتي در کنترل منابع و مصارف اعتماد بيشتر مديريت به تصميمات مستند اتخاذ شده ايجاد تمرکز سازماني در کنترل هزينه ها فراهم آوري شرايط تصميم سازي از طريق گزارش هاي مالي استقالل در حذف و جذب نيروي انساني از طريق مقررات خاص استقالل عمل در نحوه نگهداري حسابها ‏m.Abolhallaje هلدينگ دانشگاه نکات قابل توجه در تدوين آئين نامه حسابرس مدير مالي ‏www.themegallery.com صورتهاي مالي کنترلهاي داخلي ‏m.Abolhallaje هيئت امنا شبکه عصبي امور مالي دانشگاهها حسابرس مستقل ‏www.themegallery.com هيئت رئيسه صورت مالي تلفيقي معاون پشتيباني مديرکل امور مالي صورت مالي تلفيقي معاون آموزشي دانشکده مدير مالي صورت مالي وظايف معوق است رئيس موسسه معاون درمان بيمارستان مدير مالي صورت مالي معاون بهداشتي نظام شبکه مدير مالي صورت مالي معاون پژوهشي پژوهش و مراکز تحقيقاتي مدير مالي صورت ‏m.Abolhallaje مالي :ماده 88قانون برنامه چهارم توسعه ‏www.themegallery.com اداره بيمارستانهاي پيشنهادي به صورت هيأت امنايي و تفويض اختيارات مديريت جذب و بکارگيري نيروي انساني اداري مالي در چهارچوب تعرفه هاي مصوب مشتري مدار نمودن واحد هاي بهداشتي درماني از طريق اصالح فرايند ها و ساختار مديريت اقتصادي (از جمله اصالح نظام حسابداري ، پرداخت مبتني بر عملکرد و بودجه ريزي عملياتي ) ‏m.Abolhallaje :بيمارستان وجه اقتصادي هم دارد زيرا ‏www.themegallery.com .1 .2 .3 .4 .5 .6 .7 .8 .9 مديران نيازمند يک سري اطالعات مالي به موقع.مربوط و قابل اتکا ميباشند منابع و مصارف مشخص دارد توسعه و تعديل واحدها در بيمارستان به توجيه اقتصادي نياز دارد اطالعات مالي تصميم ساز است اطالعات مالي به استانداردهاي حرفه اي حسابداري نياز دارد. کنترلهاي داخلي از ملزومات اجراي حسابداري تعهدي است مديريت مالي مسلط به تجزيه و تحليلهاي مالي صورتهاي مالي استاندارد مشارکت مديران در سود يا افزايش بهره وري ‏m.Abolhallaje :رسالت ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏www.themegallery.com بيمارستان به عنوان يگ بنگاه اقتصادي تعيين نيازهاي مالي واقعي بيمارستان با اتکا به عمليات وعملكرد تهيه صورتهاي مالي پيش بيني جهت ارزيابي عملكرد ريشه يابي مشكالت به استناد انحرافات وسياستگزاري دوره مالي بعد تهيه صورتهاي مالي استاندارد ( عملكرد ،سودوزيان ،ترازنامه ،سرمايه درگردش و) ... تهيه ابزارهاي مالي اطالعاتي مديريتي فارغ از نيازهاي دولتي امكان قيمت گذاري واصالح تعرفه خدمات وتحديد هزينه ها ‏m.Abolhallaje www.themegallery.com استقالل اداري مالي در بيمارستان اصالح فرآيند بودجه و مالي در بيمارستان ارزيابي و پايش با كمك كنترلر هاي داخلي و خارجي محاسبه قيمت تمام شده و اجراي بودجه ريزي عملياتي تغيير سيستم حسابداري بازبيني چرخه مالي ‏m.Abolhallaje چرخه اصالحات در ماده 88قانون برنامه چهارم توسعه : ‏www.themegallery.com تدوين صورت هاي مالي استاندارد ( بهبود وضعيت درآمد ) بيمه مکمل و بيمه محاسبه قيمت تمام شده و هزينه واحد تصويب آيين نامه اجرايي مربوطه انتصاب مدير امور مالي ‏m.Abolhallaje ساماندهي وضعيت نگهداري حساب ها و استاندارد سازي تهيه کدينگ لز و م تغييرسيستم حسابداري به تعهدي شناسايي سرمايه و ساير حساب هاي دائم و موقت بيمارستان شناسايي موجودي کاال و اصالحات حسابداري مرتبط با آن تا تدوين برنامه انبار گرداني ‏www.themegallery.com تدوين سرفصل هاي نظام مالي شناس‡‡‡‡ايي دارايي ه‡‡‡‡اي ث‡‡‡‡‡ابت و پالک ک‡‡‡‡‡وبي دارايي ه‡‡ا در طي س‡‡ال ه‡‡ا هم‡‡راه ب‡‡ا تهيه ن‡‡رم افزار دارايي ثابت نمونه :نهايتأ امور مالي و واحد حسابداري مديريت بيمارستان بايد بتواند ‏www.themegallery.com ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏ ‏m.Abolhallaje مزاياي اجراي طرح تاکنون www.themegallery.com          m.Abolhallaje : www.themegallery.com 138 ماده 144 ماده بودجه‌ريزي عملياتي يعني چه ؟ ‏www.themegallery.com هشت گام اصلي اجراي بودجه ريزي عملياتي ‏www.themegallery.com ‌ ‌ ‌ ‌ شفاف سازي يکي از اهداف بودجه ريزي .عملياتي است ارزيابي مسئوليت اهداف ملي ‏www.themegallery.com گزارشات ملي شاخص هاي بخشي گزارش ساالنه گزارشات عملکردي شاخص هاي منطقه اي گزارش ساالنه گزارشات شاخصهاي تخصصي گزارش ساالنه گزاشات حسابرسي شاخصهاي ملي گزارش ساالنه گزارشات مالي بايد سيستم به گونه اي باشد که اطالعات هزينه و عمليات از پائين ترين سطح !استخراج و جمع آوري شود .مثال اطاق عمل انرژي مواد جريان داده ها پرسنل مواد پرسنل پرسنل ‏www.themegallery.com مواد پرسنل نظافت مواد مواد .تجهيزات پزشکي حاشيه سيستم پرسنل کاالهاي استريل پرسنل مواد فضاي اطاق عمل پرسنل رختشوئي مواد ضايعات www.themegallery.com نرم تهيتههيهنرم مناسب افزارمناسب افزار اصالحات شناسائيي اصالحات شناسائ قانونيي عملياتاتهرهر قانون عملي مرکز مرکز استرا تژي بلند مدت يودجه عملياتي بخش يهداشت و درمان دوره چانه زنيبراورد تهيه قيمت تهيه قيمت تهيتههيهدودودوره چانه زنيبراورد تهيه قيمت تهيه قيمت صورتهايي شده تمام صورتها تمامشده شده تمام شده دورهبعدبعدو وتمام شفافدوره مالماليي خدمت شفاف ات ي عمل خدمت تورم عمليات تورم شناسائيي شناسائ روش ر يي تغ مراکز هزينه تغيير روش مراکز هزينه حسابداريي حسابدار زمان پردازش اطالعات سيستم يکپارچه اطالعات عزم کارکنان و مديريت جريان اجرائي بودجه بندي عملياتي ‏m.Abolhallaje دستاوردهاي بودجه ريزي عملياتي تا کنون ‏www.themegallery.com www.themegallery.com       www.themegallery.com لزوم تغییر رویه حسابداری m.Abolhallaje www.themegallery.com شواهد موضوع )فعاليتها و وقايع اقتصادي( شواهد تهيه کننده /منابع اطالعاتي حسابرس ادعاها (اظهارات) گزارشهاي حسابداري )اطالعات اقتصادي( معيا ر ه ا گزارش حسابرسي )اظهار نظر( استفاده کننده گان اطالعات استفاده کننده گان از گزارش حسابرسی ‏www.themegallery.com سرمایه گزاری دولت وزارت دارائی مالیات- بانکها بورس گزارشی که جهت مراجع اشاره شده قابل قبول باشد نشان دهنده سالمت عملیات مالی و اجرائی موسسه میتواند باشد سازمان مدیریت مراجع قانونی سهامداران دادگاهها سرمایه گزاران مدیران ارشد موسسه دفتربرنامه ريزي منابع مالي وبودحه :لزوم حضور حسابرس در دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشکي به استناد ‏www.themegallery.com بند (( ز )) ماده 7قانون هيات امنا مصوب 67/12/23شورايعالي انقالب فرهنگي 1 بند الف ماده 49قانون برنامه چهارم توسعه 2 ماده 12آيين نامه مالي و معامالتي دانشگاه ها و دانشکده هاي علوم پزشکي 3 صورتجلسه مورخ 84/3/25و نامه شماره 54/1798/12150 مورخ 84/3/31معاون محترم هزينه و خزانه دار کل کشور www.themegallery.com www.themegallery.com دفتربرنامه ريزي منابع مالي وبودحه گزارش عملکرد دفتر برنامه ريزي منابع مالي وبودجه ‏www.themegallery.com •تشکيل دو سمينار با حضور حسابرسان منتخب دانشگاه ها و تعريف بخش سالمت و بيان انتظارات از ايشان •انتخاب کميته فني تخصصي حسابرسان بخش سالمت و تشکيل 9جلسه باحضور اعضاء کميته فني تخصصي حسابرسان •تعيين فرمت يکسان جهت قرارداد هاي حسابرسان •تعيين فرمت يکسان جهت گزارشات حسابرسي •تعيين قيمت هاي پيشنهادي براي عقد قرارداد با حسابرسان •شناخت و جمع آوري قوانين مالي و محاسباتي مرتبط با بخش بهداشت و درمان و ارسال آن به جامعه حسابرسان •تهيه شناسنامه براي حسابرسان بخش سالمت •جمع بندي گزارشات حسابرسي و نامه مديريت دانشگاه ها و دانشکده ها •تهيه گزارش ماده 49قانون برنامه چهارم توسعه و آيين نامه مالي و معامالتي و ارسال آن به جامعه حسابداران رسمي ايران •بررسي گزارشات حسابرسي در جلسات هيأت امنأ با حضور معاون محترم هماهنگي و دبير مجامع •تهيه صورتجلسات گزارش حسابرسي جهت درج آن در مصوبات هيأت امنأ •شرکت در جلسات مختلف با حضور ديوان محاسبات و معاون هزينه و خزانه دار کل کشور برخی از مواد گزارش حسابرسان : ‏www.themegallery.com دارايي هاي ثابت مشهود دانشگاه (شامل ساختمان ،اثاثه و ساير تجهيزات ) فاقد پوشش بيمه اي در مقابل خطرات احتمالي مي باشد. . عدم امکان اثبات صحت مصرف موجوديهاي دارو و اجناس به علت فقدان : سيستم نگهداري موجودي هاي جنسي عدم استفاده از سيستم ثبت دائمي ورود و خروج اجناس عدم استفاده از روش مناسب قيمت گذاري از جمله روش اولين صادره از اولين وارده و.. به دليل عدم وجود سيستم موثر و مناسب امکان حصول اطمينان از سوابق و نتايج حاصل از انبارگرداني موجودي انبارها به نحو کامل وجود ندارد. دانشگاه فاقد سيستم مدون و مناسب انبار جهت ثبت و نگهداري حساب موجوديها مي باشد و س^^وابق مق^^داري و ري^^الي موجوديهاي جنسي خصوصًا در داروخانه بيمارستانها و نگهداري نمي شود و كاردكس ( كارت ) كاال در بيشتر موارد تهيه و تنظيم نمي گردد. بدون توجه به بدهي کارپرداز در حساب کمک هاي مردمي با توجه به بازنشسته شدن تس^^ويه حس^^اب م^^الي و ام^^والي نموده و پيگيري الزم جهت وصول مبلغ مذکور انجام نگرديده است. :محصول تغییرات ناشی از حضور حسابرس ‏www.themegallery.com - ‏DRG - - - :تغییرات بطئی در حال انجام ‏www.themegallery.com قراداد کدینگ تدوین دستورالعمل حسابداری تدوین صورت مالی استاندارد ظرفیت سازی در بخش جداشده 18 بیمارستان کنترل داخلی www.themegallery.com - . Company . LOGO

51,000 تومان