آموزشعلوم انسانی و علوم اجتماعیبرنامه‌ریزی

اصول انتخاب روش های تدریس

دارای 43 اسلاید

nothadi

صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
۳ 5 اصول انتخاب روش های تدریس ‎ly‏ آنکه روشهای تدریس مورد استفاده در آموزش و تدریس بتواند برنامه را به نتایج ‏مورد نظر برسند رعایت اصولی چند نکته لازم است ‏تناسب با هدف و محتوا تناسب با اصول یادگیری تناسب با محدودیت ها و ‏توانایی‌ها تناسب با علایق دانش آموز توجه به آموزش و توجه به تفاوتهای فردی ‏فعالسازی یادگیرنده ایجاد فرصت های متنوع یادگیری ‏الف)تناسب با هدف و محتوا ‏روش های تدریس باید با اهداف یادگیری متناسب و هماهنگ باشد ‏بعضی روش ها برای تحقق اهداف شناختی مناسب اند در حالیکه روشهای دیگر ‏برای آموزش مهارتهای روانی حرکتی ‏تناسب بیشتری دارند ‎

صفحه 4:

صفحه 5:
ب)تناسب با اصول یادگیری : اصول یادگیری بیانگر آن است که برای یادگیری چگوته باید عمل شود ‎aS >‏ با توجه به آنها تاثیر روش آموزش و پرورش را بهبود می بخشد ‏برای مثال اگر قرار باشد یادگیری معنادار صورت گیرد باید مطالب جدید با مطالب آموخته شده قبلی مرتبط شود در این خصوص استفاده از پیش سازماندهنده در تدریس لازم است ‏* ج)تناسب با محدودیت ها امکان است: ‏تدریس در شرایط آرمانی انجام نمی‌شود همواره امکانات و محدودیت هایی برای آموزش و تدریس وجود دارد ‏در انتخاب روش تدریس باید به اين گونه امکانات و محدودیت ها توجه کرد برای نمونه گرچه استفاده از روشهای اکتشافی در تدریس می‌تواند نتایج قابل توجهی داشته باشد لیکن زمانی که دانش آموزان با این روش آشنایی ندارند انتخاب چنین روشی ممکن است سودمند نباشد ‏۶ د)تناسب با علایق و نیازهای دانش آموز: ‎ ‏علاقه و انگیزه به عنوان موتور محرکه فعالیت شاگرد شناخته می شود

صفحه 6:
* هنگامی که یادگیرنده ویادگیری علاقه نشان دهدتدریس نیزاثربخش ترخواهدبودیکی از روش های ایجاد علاقه انطباق روش تدریس بانیازهای شاگردان است ه)تناسب با زمان آمیزش رمات عامل مهمى ور درس ات رورس ها تحتل :ون ون يدريسن أل ‎gly‏ آجرا به:زبان مجتاف بیاز‌دازه از زوس بدریسن مورد اتجفاده در رمآ هوره بظن مراف براق موريس كه موصوع جد سكن السح بعش از هدف هاى آموزشى و مغفول واقع شود بنابراين لازم است روش هایی انتخاب شود که با زمان پیش‌بینی شده هماهنگی و تناسب داشته باشد

صفحه 7:
و)توجه به تفاوت های فردی: روش تدریس باید به گونه ای انتخاب شود که حتی الامکان به تفاوت های فردی شاگردان از قبیل استعداد تجارب گذشته سبک یادگیری و... توجه شود پرای نمونه استفاده از روش هایی که بر آموزش انفرادی تاکید دارند مثل روش یادگیری در حد تسلط در این زمینه موثر است ز)فعال سازی یادگیرنده: یکی از اصول یادگیری آن است که بادگیرنده فعال باشد فعالیت هم جنبه فیزیکی دارد و هم جنبه ذهنی از بعد فیزیکی در تدریس می توان از یادگیرنده خواسته فعالیت‌هایی انجام دهد که نمود عینی و بیرونی دارد مثل نوشتن گزارش دستکاری كردن اشيا جستجو بررسى موارد درسى ) از بعد ذهنى نيز فعاليت هايي مثل تفكر به پادآوردن و کوشش برای به حافظ سپردن مطالب نوعی فعالیت حساب میشود روش تدریس باید چنین فعالیت هایی را شامل شود

صفحه 8:
ح)ایجاد فرصت های متنوع یادگیری: اگر همواره از یک روش تدریس استفاده شلود:به عدريج با زگیزتجه فرصت های محدودی برای یادگیری و تجریه خواهد داشت به ویژّه اينکه نظریه های جدید مثل هوش چندگانه استفاده از فرصت های متنوع را توصیه می کند گاردنر با طرح این نظریه افراد هوش های متعددی دارند از جمله زبانی و منطقی بین فردی درون فردی فضایی بدنی چنانچه به این روشها توجه شوند افراد بهتر می‌توانند مسائل زندگی را حل کنند بنابراین لازم است در انتخاب روش تدریس به گونه ای عمل شود که مجموعه‌ای ازفعالیت‌های متنوع مثل گردش علمی جستجو مشاهده دست کاری و بازی گفتگو ... برای مخاطبان تدارک دیده شود

صفحه 9:
تعدادی از روش های تدریس و آموزش > تعدادی از روش های تدریس و آموزش 1)روش سخنرانی: ۶ سابقه روش سخنرانی به قرن گذشته باز می گردد یعنی زمانی که چاپ كتاب محدود بود و فقط معلمان و استادان یک نسخه از آن را در اختیار می‌گرفتند و مطالب را با استفاده از سخنرانی به دانش آموزان یا دانشجویان انتقال می‌دادند همخنین زمانی این روش بنشتر مورد استفاده فرارمیگرهنت که دزیک زمینه به خصوص منابع اطلاعاتی مکتوب کمی دراختیار بود و علم بیشترنزدافرادمتخصص بود و شاگردان می‌بایست از طریق استماع سخنان افراد مبتلا و حکیم به علم و معرفت دست میافتند

صفحه 10:
> گرچه سخنرانی یک روش تدریس قدیمی اما روش منسوخ نیست چراکه هنوز هم در بسیاری موارد از اين روش برای تدریس استفاده می گردد در روش سخنرانی از بیان شفاهی استفاده می‌شود شاگردان به سخنرانی معلمان گوش می‌دهند یادداشت برمی دارد و سپس درباره ی سخنان معلمان می انديشند ولی با او گفتگو نفی کنند در نهایت ‎pol‏ ‏ممكن است بين معلم و شاگرد چند سوال جواب رد و بدل شود اما اين سوال هاو پاسخ ها برای روشن شدن منظور است و جنبه ی بحث و تبادل نظر ندارد اساس هدف تدریس از طریق سخنرانی ارائه اطلاعات از سوی معلم به شاگردان است فنونی وجود دارد که سخنرانی را اثربخش تر میکند از آن جمله می توان ‎a‏ طرح پرسش استفاده از مهارت هاى غير کلامی مثل: اشاره و حرکات بدن کاربرد مثال و تمثیل مزاح و شوخ طبعی و بهره‌گیری از مواد دیداری مثل تصوير و چارت حین سخنرانی اشاره کرد

صفحه 11:
موارد کاربرد توضیح مطالب نظری یک موضوع یا بیان یک نظریه سين دلاتل ورعوافل برور یک یدیده ریا ‎alias‏ اجبار به تدریس درگروهی با جمعیت زیاد آموزش دانش جدیدی که در منابع مکتوب نیامده است تدریس به افراد کم سواد و دارای ضعف خواندن استفاده از تجارب شخصی معلم در تدریس

صفحه 12:
مزايا * روشی مناسب برای توضیح و تبیین مطالب آموزشی است + از طریق انطباق این روش با سطح توانایی شاگردان تا اندازه‌ای به نیازهای شاگردان توجه می شود اجرای آن برای معلمان مربیان ساده است روشی سریع برای ارائه مطالب آموزشی به مخاطبان است برای آموزش گروهی از افراد روش مقرون به صرفه است در تقویت مهارت گوش دادن شاگردان موثر است مطالب به صورت مستقیم و با نظم منطقی ارائه می شود

صفحه 13:
محدودیت ها مر نا معلم با بیزعت یگ سسان:سطالب :را ‎Seed hl ol Sli UF aly‏ غالباً در اين روش بازخوردی از دانش آموزان دریافت نمی شود باعث یکنواخت شدن فرآیند تدریس و منفعل شدن یادگیرنده می شود در اين روش مخاطبان زودتر توجه خود نسبت به مطالب را از دست می دهند به طور عمده اين روش از حس شنیداری استفاده می‌شود و سایر حواس کمتر به کار می روند افراد متخصص همیشه سخنران های خونی نیستند

صفحه 14:
روش بحث گروهی بحث گروهی گفتگوی سنجیده و منظم درباره موضوعی است که همه افراد شرکت کننده در بحث به آن علاقه مند هستند تعداد افراد می تواند بین ۶ تا ۲۰ نفر در نظر گرفته شود در بحث گروهی یک نفر به عنوان رهبر گروه ایفای نقش می‌کند و جریان بحث را اداره می کند این روش به شاگردان فرصت می‌دهد نظرها و عقاید و تجرییات خود را در میان بگذارند البته باید توجه داشت اگر بحث گروهی به درستی هدایت نشود تنها موجب اتلاف وقت و سردرگمی شاگردان می شود موضوعی که برای بحث انتخاب میشود باید موضوع نرم باشد موضوع نرم موضوعی که بتوان درباره آن اظهار نظرهای مختلفی داشته برای مثال وقتی علل گرایش جوانان به اعتیاد موضوع بحث قرار گرفته می‌شود امکان اظهارنظر مختلف وجود دارد در حالی که موضوعی ترکیب شیمیایی آمونیاک یک موضوع سخت است و اظهارنظرهای مختلف درباره آن تقریباً ممکن نیست

صفحه 15:
موارد کاربرد آگاهی مربی یا معلم از نظرات و عقاید شاگردان در یک زمینه به خصوص آموزش موضوعاتی شامل ارزش ها اطلاعات و آگاهی های درونی به منظور شکل دهی و ارزشیابی عقاید و باورها تقویت توانایی یک بحث و گفتگو در یک جمع پس از ایفای نقش به منظور بحث در خصوص جزئیات اجرای نقش ها آموزش موضوعات و مهارت های عالی شناختی نظیر ارزشیابی و تجزیه 3 برای شناخت مسائل و یافتن راه حل برای آنها

صفحه 16:
مزايا * مشارکت شاگردان در جریان ياددهى يادكيرى > افزایش ارتباط میان شاگردان و ایجاد فضای تعاملی امکان استفاده از انظرات و تجربه شاگردان در آموژش بهبود مهارت‌های ارتباطی و توانایی بحث و استدلال شاگردان فراهم آوردن بستر اندیشه و تفکر بهبود انگیزه و علاقه یادگیرندگان و فعال شدن آنان الال قوصب خوج أورما سباع ثاكتردان تقويت روحيه همكارى كروهى و دوستى در بين افراد

صفحه 17:
محدودیت ها نياز به صرف وقت و زمان برای اجرای بحث گروهی امکان محدود شدن بحث به چند نفز از شاگردان نیاز به معلمان با تجربه به منظور هدایت جریان بحث عدم تناسب این روش با برخی از موضوعات و مطالب آموزشی نیاز به فضا های خاص و عدم امکان اجرای آن در گروه های پر جمعیت

صفحه 18:
روش اکتشافی < اکتشاف فرآیندی است که در آن شاگردان به طور مستقل به:بررسی و جستجو پیرامون یک موضوع می پردازند دراین فرایند ممکن است معلمان راهنمایی های نیز ‎as‏ آنان ارائه کند میزان راهنمایی به عوامل متعددی از قبیل استعداد دانش و مهارت شاگرد درجه ی دشواری موضوع یا مسئله مورد بررسی و هدف از اکتشاف بستگی دارد این راهنمای ممکن است شامل توضیح اصول کلی باشد یا آنکه راه حل را نیز در بر گیرد یادگیری اکتشافی معمولاً در قالب فعالیت ها ی گروهی جریان پیدا می‌کند براي انجام این روش بهتر است مسائلی انتخاب شود که یادگیرندگان پاسخ آن را از قبل نمی‌دانند در ضمن باید زمان کافی برای فعالیت و بررسی در اختیار شاگردان قرار داده شود

صفحه 19:
۶ برای یادگیری اتف باید شاگردان آمادگی لازم را داشته باشند انجام چنین روشهایی غالباً مستلزم مهارت کافی معلمان است و توانایی شاگیدان برای همراهی آنان است چرا که در این روش شاگردان نمی‌تواند به تنهایی از عهده کار برآیند د در ابر روش معلمان نه تنها منبع اطلاعات برای دانش آموزان هستند بلکه شاگردان را راهنمایی کرده و کار آنان نظارت و آنها را برای انجام فعالیت تشویق می کنند در این روش معلم نقش طراح سازمان دهنده تسهیل‌گر مدیر و ارزیاب یادگیری را ایفا می‌کند

صفحه 20:
* روش اکتشافی غالباً در مدارس به دو هدف مورد استفاده قرار می گیرد: < یکی برای ایجاد دانش در خصوص موضوع خاص از طریق اکتشاف و دیگری یادگیری نحوه جستجو و کاوش تعادل بین این دو هدف با توجه به موقعیت دقیق مشخص میشودگاهی اوقات هدف اصلی تدریس آن است که شاگردان ن ا فرایند اکتشاف را بیاموزند درحالی که ممکن است در موقعیت دیگر هدف مسبیر دستیابی به دانش خاص از طریق کاوش و جستجو است

صفحه 21:
موارد کاربرد * آموزش مهارت‌های جستجوگری و کاوش * درگیر کردن و فعال كردن شاگردان در حین آموزش و تدریس # قزبیت یادگیرنذگات:؛ مستفلن و یمبوذ: کود گرداتی زاذآگیرنده

صفحه 22:
مزايا > توانايى ذهنى شاكردان از طريق اكتشاف تقويت مى شود * انگیره دروین یادگتریدگان افزایش مین یاید و نیاز به تقويت بيروتئ كمتر می گردد « مهارت شاكردان در خل مه ول مستهل بهبود من یایند ۶ مطالبی که از این طریق آموخته می‌شود دارای پایداری و دوام بیشتری است

صفحه 23:
محدودیتها برای هر مطلب يا موضوع آموزشی مثل حقایق قابل استفاده نیست نیازیه معلمان با تجریه دارد تا بتواند به درستی شاگردان را در جریان اکتشاف هدایت کند در برخی موارد روشی وقت گیر و غیر عملی است استفاده از آن برای تدریس به تنهایی کافی نیست بلکه باید با روش‌های دیگر تکمیل شود

صفحه 24:
۴)روش نمایش عملی: * یکی از روشهای قابل استفاده برای مهارت اموزی به ویژه در موقعیتهایی که امکانات و تجهیزات محدود باشد روش نمایش عملی (نمایش) است این روش از سابقه تجریی نسبتا طولانی برخوردار است مهمترین ویژگی این روش تمرکز بر موضوع آموزشی و اموحتن مهارتی خاص بر اساس شنیدن و دیدن است در روش نمایشی مهارتهای خاصی را از طریق شنيدنء دیدن و تمرین کردن فرا میگرند. شاید این اولین روشی باشد که بشر در طول زندگی خود همواره برای آموختن به کار برده است برخی از متخصصان آموزش اصطلاح روش نمایشی را مرکب از توضیح و نمایش یک مهارت تازه به گروه بزرگی از مخاطبان و سپس انجام تمرین های منظم هدایت شده و مستقل از طرف دانش آموزان می دانند برای مثال مربی می‌تواند با استفاده از اين روش چگونگی انجام عمل تزریق يا نحوه پانسمان را به کارآموزان پرستاری آموزش دهد.

صفحه 25:
موارد کاربرد آموزش و مهارت چگونگی یک کار تذریس موضوعات عملی با امکانات و تجهیژات محدود آموزش عملی به تعداد زیاذی از افراد طی زمان کوناه فراهم كردن شرايط مشابه با شرایط واقعی زندگی یا حرفه ای

صفحه 26:
مزايا براى آموزش بسيارى از مهارتها و فرآيند انجام كار قابل استفاده است استفاده از اين روش در كلاس درس آسان است امكان آموزش كام به كام مهارتها براى مربى به وجود ميايد قابل استفاده برای طیف وسیعی از شاگردان است برای یادگیری به این روش نیاز چندانی به سواد خواندن و نوشتن نیست شاگردان در هنگام آموزش فعالیت میکنند و کمتر خسته میشوند با انجام تمرین توسط شاگردان مربی از یادگیری آنان اطمینان میاید

صفحه 27:
محدودیت ها ۶ برای آموزش موضوعاتی مثل خلاقیت و پایه های نظری قابل استفاده میسنت + تفکر سطح بالا را تقویت نمیکند > برای درک و فهم دیدگاه های کلی مناسب نیست

صفحه 28:
روش ایفای نقش < روش ایفای نقش یک روش آموزشی قوی برای آموزش مهارت هاى بين فردی و مهارتهای ارتباطی خصوصا در زمینه هایی که با محتوای هیجانی عاطفی همراه ‎re‏ باشد بسیار سودمند و ارزشمند است این روش فی بوآند دن تعیین بزدآشتها وا گشیرزش حيين سمدردت معتدروافع :سوه یرای اجرای ایفای نقش مربی بنا به موقعیت ,هدف و موضوع مورد نظر برنامه‌ریزی مدیریت و اجرای عملیات نمایش را به عهده میگیرد

صفحه 29:
< در حقیقت کارگردانی می‌کند شاگردان به طور داوطلبانه یا انتخابی در برنامه شرکت نموده و موضوغی را به صورت نمایش کوتاه اجرا می‌کنند مشاهده کنندگان نیز عملیات نمایشی هم کلاسی يا هم گروهی خود را میبیند و خود را در صحنه احساس می‌کنند در جریان يا پایان نمایش افراد اظهار نظر یا سوال مى کنند * در برخی موارد مربی میتواند بعد از اتمام ایفای نقش یک بحث گروهی ترتیب دهد * روش ایفای نقش یادگیرندگان را برای فهم رفتار اجتماعی نقش خود در تعامل اجتماعی و راههای موثرتر حل مسئله هدایت میکند

صفحه 30:
اين روش به خصوص برای کمک به افراد جهت بررسی ارزشهای اجتماعی خود و تفکر درباره آنها موثر است از ویژگی های ممتاز اين روش آن است که مشاهده کنندگان با عملیات نمایش و ایفاگران نقش ارتباط عاطفی برقرار می کنند و این حالت عاطفی در یادگیری و القای احساس تاثیر فراوانی دارد به طور ‎AS‏ این الگو باعث افزایش فهم دانش آموزان در بهبود و ش ارزشهای اجتماعی می شود برای مثال معلم می‌تواند از طریق این الگو مسائل خوب و بد اجتماعی یا رفتارهای خوب و بد را توسط دانش آموزان به نمایش بگذارد و سپس در مورد آن به کمک فراگیران به بحث و ارزشیابی بپردازد ‎a‏ عبارت ایفای نقش به عنوان یک روش ندریس و ريشه در ابعاد فردی ‏و اجتماعی آموزش و پرورش دارد در این روش سعی بر آن است که به ‏دانش آموزان کمک شود تا به مفهوم فرد در درون اجتماع پی ببرند و ‏بتوانند تعارض های فردی خود را به کمک گروه های اجتماعی حل کنند ‏در واقع روش ایفای نقش فرصت های منحصر به فردی را برای حل مسئله میان فردی و اجتماعی در اختیار شاگردان قرار می دهد

صفحه 31:
موارد کاربرد آموزش نقشه ها و رفتارهای مربوط به یک نقش افزایش تواناین افراد برای شناخت خود و افراد دبگر بهبود مهارتهای مشکل گشای شاگردان ایجاد حس مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی در افراد بهبود حس نوع دوستی و همدردی با افراد دیگر در جامعه افزایش تعهد کار و حفظ وظیفه شناسی

صفحه 32:
مزایا شاگردان را برمی انگیزد تا با شور و اشتیاق و هیجان به ایفای نقش يا اهده آن بپردازند * مشاهده گران در احساس ایفای نقش سهیم می شوند > زمینه بحث گروهی را برای کلاس درس فراهم می کنند ۶ برای افراد خجالتی فرصتی است تا با ایفای نقش ساده مهارت ارتیاطی خود را بهبود بخشند شاگردان درباره ارزش ها و مسائل اجتماعی اطلاعات کسب می کنند برقراری ارتباط عاطفی در تدریس به یادگیری بهتر و موثرتر کمک می‌کند

صفحه 33:
محدودیت‌ها > برای آموزش موضوعات خاصی قابل استفاده است ۶ با توجه به ظاهر نمایشی آن به عنوان یک روش آموزشی جدی تلقی نمی‌شود * اجرای درست آن به دقت صرف وقت و تدارکات خاصی نیاز دارد

صفحه 34:
روش پرسش و پاسخ این روش را روش سقراطی تنیز می‌گویند چراکه سقراط در بحث و گفتگو با مردم زمان خود به طرح پرسش هایی می پرداخت و با این روش هم مجهولات را برای خود روشن می‌کرد و هم حقیقت را به طرف مقابل می نمایاند وی معتقد بود دانش در طبیعت افراد وجود دارد کافی است معلم زمینه را مساعد کند و به فراگیر کمک کند تا خود به داتش مورد به نظر برسد در روش پرسش و پاسخ معلم به طور مستقیم به بیان مطلب نمی پردازد بلکه با طرح سوال های برنامه ریزی شده فراگیران را تشویق می کند تا درباره موضوع یا مفهومی جدید تفکر نموده و تلاش کنند تا با سعی و کوشش ذهنی از معلوم به مجهول حرکت نمایند و خودشان به کشف مفاهیم جدید توفیق ‎aul‏ ‏۶ در این روش سوال هایی که معلم می پرسد باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند از جمله می‌توان به ساده بودن واضح بودن و روشن بودن معقول بودن ارتباط داشتند و تفکر برانگیز اشاره کرد

صفحه 35:
کاربرد ۶ ترغیب شاگردان برای گفتگوی سازنده و منظم * آگاهی شاگردان از شیوه تفکر و احساس خود نسبت به موضوع درسی ۳ زرف كردن سطح تفكر دانش آموزان و تقویت توانایی مفهوم سازی نان تشخیص و تحریک تفکر توانایی ها و علایق تقویت قدرت استدلال سنجش و قضاوت استفاده ازتجارب گذشته و دانسته های قبلی برای یادگیری جدید ایجاد اعتماد به نفس در فراگیران

صفحه 36:
مزايا * باعث ایجاد علاقه و اعتماد به نفس در فراگیران می‌شود * تفکر خلاق قدرت استدلال و اظهارنظر فراگیران را تقویت می کنند > انگیزه مطالعه و تحقیق را افزایش داده و شاگردان را به شرکت در بحث به فعالیت تشویق می کند

صفحه 37:
محدودیت ها ۶ برای کلاس های پرجمعیت مناسب نیست > به صرف وقت زیاد تسلط مهارت استاد احتیاج دارد ۶ در همه دروس قابل اجرا نیست

صفحه 38:
روش یادگیری از طریق همیاری ۶ دز:روش بانگیزی ار لزتی هحباری برای:ناگردان: فرسبی: فزاهم مت آید تا با یکدیگر در قالب گروه‌های کوچک و متشکل از افرادی با توانأیی های مختلف کار کنند ‎dds‏ گروه ۲۰ حفری ار دای ‎cow ly cal joel‏ وان ع بيع كزوة مشت شره تقسیم کرد تا اعضای هر گروه بتوانند بر روی فعالیت‌های معیتی کار کنند اهميت ياكيرى ‎cam‏ بر همباری از آنجاست که در اين زوش دن كالت كروه يا تيم قرار م ىكيرند ‏و از اين طريق می‌توانند به یکدیگر کمک کنند این همکاری زمینه تسلط بر دانش و افزایش اعتماد به نفس و انگیزه را فراهم می کند یکی از ویژگی های مهم یادگیری از طریق همیاری آن است که دانش‌آموزان برای تحقق هاف مشترى کای.می کنند .و همگی وق را در موقعیت گروه سهيم سی‌دایند از این تروست که:صمار شاگردان در آنن ووش[ همه برای یکی یکی برای همه است)

صفحه 39:
* همانطور که اشاره شد در این روش افراد گروه بندی می شوند در روش یادگیری مبتنی بر همیاری اساساً تاکید بر تشکیل گروه های کوچک از تعداد اعضای گروه می تواند ‎yw‏ تا ۸ نفر باشد یکی از ویژگی‌های خاص این روش آن است که تکلیف یادگیری بین افراد گروه تقسیم میشود بنابراین هر یک از اعضای گروه کار معینی را انجام میدهد وبخشی از تکالیف ارائه شده به شاگردان در سطوح مختلفی از پیچیدگی ارائه می شود در عین حال معلم راهنمایی های لازم و ضروری را به گروه ارائه می دهد در واقع این در اين روش نقش معلم اشاعه دهند و انتقال دهنده اطلاعات نیست بلکه او تسهیل‌کننده روند یادگیری است و مسئولیت یادگیری به دانش آموز محول می‌شود آنان با یکدیگر ارتباط چهره به چهره دارند و گرچه در * گروه های یادگیری فعالیت می کنند اما هر کدام مسئول یادگیری خود هم هستند از اين رو عملکرد انفرادی ‎Obl‏ به عنوان عضوی از گروه سنجیده و گزارش می شود

صفحه 40:
کاربره مهارت خواندن گوش دادن و تفکر از طریق مشاهده رفتار دیگران افزایش مهارت‌های اجتماعی شاگردان و تقویت توانایی کار در گروه رویارویی فرهنگ با فرهنگ و دانش آموزان گروه اقلیت تقویت مهارت‌های حل مسئله در دانش آموزان ایجاد انضباط شخصی و ایجاد ارتباط مثبت بین دانش آموزان

صفحه 41:
مزايا محيط هاى يادكيرى مبتنى بر هميارى انكيزه يادكيرندكان بيشتر است اعضای گروه در روش یادگیری از طریق همیاری از یکدیگر می‌آموزند ‎Joli‏ با یکدیگر موجب فعالیت بیشتر ذهنی و افزایش یادگیری می‌شود احساسات مثبت اقراد نسبت به یکدیگر افزایش می‌یاید عزت نفس و اعتماد به نفس شاگردان بهبود می ‎aul,‏ روش کسب اطلاعات توسط شاگردان و بهبود می‌بخشد به ایجاد توسعه مهارتهای اجتماعی می انجامد برای شاگردان فرصت تصمیم گیری را فراهم می‌سازد به دلیل مشارکت فعال در کلاس درس در گفت فهم شاگردان از مطالب درسی افزایش می ‎aul‏ یادگیری از طریق همیاری انتقال مطلب آموخته‌ها از محیطی به محیط دیگر زا تتتهیل من کید

صفحه 42:
محدودیتها ممکن است نیازهای افراد تیزهوش از طریق روش مبتنی بر همیاری برآورده شود ‎yl >‏ روش به معلمان با تجربه نیاز دارد > ممکن است برخی از دانش آموزان در فعالیت های گروهی یادگیری ‎ ‏بر کت تکنته طراحی درس مبتنی بر این روش برای معلمان کار وقت گیری است

صفحه 43:
خلاصه فصل برای اجرای مطلوب برنامه درسی لازم است در فرایند برنامه ریزی درسی در مورد روش های تدریس مناسب و هماهنگ با هدف ها محتوای برنامه درسی تصمیم شود گروه برنامه ریژی درسی ممگن است یک روش ندریس را برای همه برنامه درسی در نظر بگیرد یا ممکن است از چند روش به صورت ترکیبی استفاده کند برای آن که روش های تدریس مورد استفاده در آموزش و تدریس بتواند برنامه را به نتایج موردنظر برسانتد رعایت اصولی چند لازم است که عبارت است از: 1. تناسب هدف و محتوا 2.تناسب پا اصول یادگیری 3. تناسب با محدودیت ها و توانایی ها 4,تناسب با علایق داتش آموز 5.تناسب با زمان آموزش 6.توجه به تفاوت های فردی 7.فعال سازی یادگیرنده 8.ایجاد فرصت های متنوع یادگیری ۶ در این فصل همچنین تعدادی از رونشهای تدریس و آموزش نشرح داده شده که ؛ ۶ 1 روش سخنرانی 2روش بحث گروهی 3روش اکتشافی 4روش نمایش عملی * 5روش ایفای نقش 6 روش پرسش و پاسخ 7 روش یادگیری از طریق همیاری

39,000 تومان