برنامه‌ریزی

اصول انتخاب روش های تدریس

osole-entekhab-ravesh-haye-tadris-

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.




  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول انتخاب روش های تدریس”

اصول انتخاب روش های تدریس

اسلاید 1: استاد راهنما: *** گردآورندگان: ** * * * * تابستان1400

اسلاید 2: اصول انتخاب روش های تدریسبرای آنکه روشهای تدریس مورد استفاده در آموزش و تدریس بتواند برنامه را به نتایج مورد نظر برسند رعایت اصولی چند نکته لازم استتناسب با هدف و محتوا تناسب با اصول یادگیری تناسب با محدودیت ها و توانایی‌ها تناسب با علایق دانش آموز توجه به آموزش و توجه به تفاوتهای فردی فعالسازی یادگیرنده ایجاد فرصت های متنوع یادگیری الف)تناسب با هدف و محتوا روش های تدریس باید با اهداف یادگیری متناسب و هماهنگ باشدبعضی روش ها برای تحقق اهداف شناختی مناسب اند در حالیکه روشهای دیگر برای آموزش مهارتهای روانی حرکتیتناسب بیشتری دارند

اسلاید 3:

اسلاید 4: ب)تناسب با اصول یادگیری : اصول یادگیری بیانگر آن است که برای یادگیری چگونه باید عمل شودکه با توجه به آنها تاثیر روش آموزش و پرورش را بهبود می بخشدبرای مثال اگر قرار باشد یادگیری معنادار صورت گیرد باید مطالب جدید با مطالب آموخته شده قبلی مرتبط شود در این خصوص استفاده از پیش سازماندهنده در تدريس لازم استج)تناسب با محدودیت ها امکان است:تدریس در شرایط آرمانی انجام نمی‌شود همواره امکانات و محدودیت هایی برای آموزش و تدریس وجود دارددر انتخاب روش تدریس باید به این گونه امکانات و محدودیت ها توجه کرد برای نمونه گرچه استفاده از روشهای اکتشافی در تدریس می‌تواند نتایج قابل توجهی داشته باشد لیکن زمانی که دانش آموزان با این روش آشنایی ندارند انتخاب چنین روشی ممکن است سودمند نباشدد)تناسب با علایق و نیازهای دانش آموز:علاقه و انگیزه به عنوان موتور محرکه فعالیت شاگرد شناخته می شود

اسلاید 5: هنگامی که یادگیرنده ویادگیری علاقه نشان دهدتدریس نیزاثربخش ترخواهدبودیکی از روش های ایجاد علاقه انطباق روش تدریس بانیازهای شاگردان استه)تناسب با زمان آمیزشزمان عامل مهمی در تدریس است روش های مختلف در در تدریس از نظر اجرا به زبان مختلف نیاز دارد اگر روش تدریس مورد استفاده در زمان مورد نظر برای برای تدریس یک موضوع نگنجد ممکن است بخشی از هدف های آموزشی و مغفول واقع شود بنابراین لازم است روش هایی انتخاب شود که با زمان پیش‌بینی شده هماهنگی و تناسب داشته باشد

اسلاید 6: و)توجه به تفاوت های فردی:روش تدریس باید به گونه ای انتخاب شود که حتی الامکان به تفاوت های فردی شاگردان از قبیل استعداد تجارب گذشته سبک یادگیری و... توجه شود برای نمونه استفاده از روش هایی که بر آموزش انفرادی تاکید دارند مثل روش یادگیری در حد تسلط در این زمینه موثر استز)فعال سازی یادگیرنده: یکی از اصول یادگیری آن است که یادگیرنده فعال باشد فعالیت هم جنبه فیزیکی دارد و هم جنبه ذهنی از بعد فیزیکی در تدریس می توان از یادگیرنده خواسته فعالیت‌هایی انجام دهد که نمود عینی و بیرونی دارد مثل نوشتن گزارش دستکاری کردن اشیا جستجو بررسی موارد درسی ) از بعد ذهنی نيز فعالیت هايي مثل تفکر به یادآوردن و کوشش برای به حافظ سپردنمطالب نوعی فعالیت حساب میشود روش تدریس باید چنین فعالیت هایی را شامل شود

اسلاید 7: ح)ایجاد فرصت های متنوع یادگیری: اگر همواره از یک روش تدریس استفاده شود به تدریج یادگیرندهفرصت های محدودی برای یادگیری و تجربه خواهد داشت به ویژه اینکه نظریه های جدید مثل هوش چندگانهاستفاده از فرصت های متنوع را توصیه می کند گاردنر با طرح این نظریه معتقد استافراد هوش های متعددی دارند از جمله زبانی و منطقی بین فردی درون فردی فضایی بدنیچنانچه به این روشها توجه شوند افراد بهتر می‌توانند مسائل زندگی را حل کنندبنابراین لازم است در انتخاب روش تدریس به گونه ای عمل شود که مجموعه‌ای ازفعالیت‌های متنوع مثل گردش علمی جستجو مشاهده دست کاری و بازی گفتگو و ... برای مخاطبان تدارک دیده شود

اسلاید 8: تعدادی از روش های تدریس و آموزشتعدادی از روش های تدریس و آموزش 1)روش سخنرانی:سابقه روش سخنرانی به قرن گذشته باز می گردد یعنی زمانی که چاپ کتاب محدود بودو فقط معلمان و استادان یک نسخه از آن را در اختیار می‌گرفتند و مطالب را با استفاده از سخنرانی به دانش آموزان یا دانشجویان انتقال می‌دادند همچنین زمانی این روش بیشتر مورد استفاده قرارمیگرفت که دریک زمینه به خصوص منابع اطلاعاتی مکتوب کمی دراختیار بود و علم بیشترنزدافرادمتخصص بود و شاگردان می‌بایست از طریق استماع سخنان افراد مبتلا و حکیم به علم و معرفت دست میافتند

اسلاید 9: گرچه سخنرانی یک روش تدریس قدیمی اما روش منسوخ نیست چراکه هنوز هم در بسیاری موارد از این روش برای تدریس استفاده می گردد در روش سخنرانی از بیان شفاهی استفاده می‌شود شاگردان به سخنرانی معلمان گوش می‌دهند یادداشت برمی دارد و سپس درباره ی سخنان معلمان می اندیشند ولی با او گفتگو نمی کنند در نهایت امر ممکن است بین معلم و شاگرد چند سوال جواب رد و بدل شود اما این سوال هاو پاسخ ها برای روشن شدن منظور است و جنبه ی بحث و تبادل نظر ندارد اساس هدف تدریس از طریق سخنرانی ارائه اطلاعات از سوی معلم به شاگردان استفنونی وجود دارد که سخنرانی را اثربخش تر میکند از آن جمله می توان به طرح پرسش استفاده از مهارت های غیر کلامی مثل: اشاره و حرکات بدن کاربرد مثال و تمثیل مزاح و شوخ طبعی و بهره‌گیری از مواد دیداری مثل تصویر و چارت حین سخنرانی اشاره کرد

اسلاید 10: موارد کاربردتوضیح مطالب نظری یک موضوع یا بیان یک نظریهتبیین دلایل و عوامل بروز یک پدیده یا مسئلهاجبار به تدریس درگروهی با جمعیت زیادآموزش دانش جدیدی که در منابع مکتوب نیامده استتدریس به افراد کم سواد و دارای ضعف خواندناستفاده از تجارب شخصی معلم در تدریس

اسلاید 11: مزایاروشی مناسب برای توضیح و تبیین مطالب آموزشی استاز طریق انطباق این روش با سطح توانایی شاگردان تا اندازه‌ای به نیازهای شاگردان توجه می شوداجرای آن برای معلمان مربیان ساده استروشی سریع برای ارائه مطالب آموزشی به مخاطبان استبرای آموزش گروهی از افراد روش مقرون به صرفه استدر تقویت مهارت گوش دادن شاگردان موثر استمطالب به صورت مستقیم و با نظم منطقی ارائه می شود

اسلاید 12: محدودیت هامربی یا معلم با سرعت یک سان مطالب را برای کل شاگردان ارائه می‌کندغالباً در این روش بازخوردی از دانش آموزان دریافت نمی شودباعث یکنواخت شدن فرآیند تدریس و منفعل شدن یادگیرنده می شوددر این روش مخاطبان زودتر توجه خود نسبت به مطالب را از دست می دهندبه طور عمده این روش از حس شنیداری استفاده می‌شود و سایر حواس کمتر به کار می روندافراد متخصص همیشه سخنران های خوبی نیستند

25,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید