صفحه 1:
بسم الله الرحمن الرحيم مرح جح فصل ©: اصول بودجه(0) كتاب بودجه : منشي زاده - موسي خاني be, ‏تت‎

صفحه 2:
جايكاه اصل در بودجه هر علمى بر يايه هاى اصولى ثابت استوار است.بودجه نيز براصول و ا ا 0 ا م ۱ 31 البته بيش از ((سه))هم اين اصول به صورت يراكنده ودر لابلای ا ل ا ل ا ل 0 1 ل .از ((سه))بنه یادگار مانده است

صفحه 3:
اصل سالانه بودن بودجه از زماتی که بودجه در اداره امور کشورها وارد گودید همیشه آن را ‎=I TON ene‏ ۱ بعلت می باند جنبه فنق1 جنبه سیاسی2

صفحه 4:
جنبه فنى ا ا می گردد و لذا باید در یک فاصله زمانی باشد.فاصله زمانی در اختیار قانونگذار می باشد ۱ eis Ie SSeS eae] ‏,طلید عبث خواهد بود‎ ,زمان های طولانی بیش از یکسال پیش بینی دقیق را مشکل می کند بنا براين در زمان ((يكسال))امكان بيش بينى نزديك به واقعيت بيشتر سا

صفحه 5:
جنبه سپاسی ا ل ‎Oey erie Ip yreee‏ ۱ ببرای برنامه خود جلب نماید اهمیت بسیار. دارد 0 15" PR Ton COSY ‏ليات دولت آأكاهى يابند وبر آن صحه كذارند و يا تغيير‎ ۳9 ‏.جهت برناامه هارا از دولت بخواهند‎

صفحه 6:
اعتبارات برنامه ای نيازهاى اقتصادى جديد ايجاب مى كند كه برنامه ريزان ضمن اصل ‎tee eed‏ ا ل ل بنا بر اصل سالانه بودن بودجه اعتبارات مصوب فقط در طول سال قابل مصرف می باشد و قابل انتقال به سال بعد نیست و باید مانده اعتبارات مصرف نشده هر سال حداکتر تا پایان فروردین ماه سال بعدبه خزانه بر گشت داده شود ‎VES CeO‏ | ا له ‏ویا دولت مجبور به انجام عملیاتی باشد که اجرای آن بیش ازیکسال ا مت لحي لتر جد

صفحه 7:
بودجه كمتراز يكسال ا و ...دولت نمی ‎oe Coe ETE‏ ال مجلس تا فراهم شدن امكانات لازم براى تصويب بودجه ساليانه»بودجه ‎R Peete yenly‏ ا لات ل 2521211 ‎oe sy eg peek,‏ رطا

صفحه 8:
ی یکی از دلایل رعایت اصول فوق؛فراهم نمودن تسهیلات لازم جهت اتخاد تصمیم بر مینای کل اطلاعات مورد نیاز در تصویب و ایجاد زمینه های لازم برای آگاهی جامعه از کل سیاست های دولت در یک سال و ارزیابی نتایج آن دانست.و اضح است اگر بودجه واحدی ا ا ‎ee De‏ که یکی از مهمترین حقوق اساسی آنان است و نیز به درک کامل قوه ل ‎SS yee‏

صفحه 9:
اصل جامعیت بودجه بدو ستؤوم ادال در اين انسل ستبال سن كود تا ا ا ا ا 0ل ‎EN‏ ا 1۹ هاى دولتى»موسساتدولتىو موسساتانتفاعىولبسته به دولتفهاد هاى النقلابىو كلياه دستكاههايوكه به نحوواز لنحا ازبودجه دولت ا ل ل 0000 2 بايد ارقام در لمد و هزینه منظور شده در بودجه به صور نک امل2 ‎ay eer‏ ل

صفحه 10:
اصل شا مليت يا تفصيل به موجب اين اصل بودجه دولت بايد به صورت مشروح به ريز و تفصیل تهیه وتنظیم و به مجلس تقدیم گردد.د رآمد در لایحه باید یه صورت مشروح و دستگا هی طبقه بندی شده و هزینه های هر دستگاه در قالب برنامه ها و مود هزینه و به تفکیک هز ینه های ‎ees‏ عمرانی ونیز ملی و استانی به شهرى و روستا يى درج ردد ‏رعایت این اصل موجب می گردد نظارت مجلس ازطریق نمایندگان مردم و سازمان های نظارتی مانند دیوان محا سبات بر درآمد ها و هزينه ها ىاكشور,.به نحو موثر تحقق يافته و تسهيلات لازم نيز .برای انجام این امر فراهم شود

صفحه 11:
اصل تخصیص بر طبق اصل تخصيص تمام ارقام مندرج در بودجه بايد به همان وضع و ترتيبى كه قانون بودجه و ييوست هاى منضم به آن تعيين و به تصویب مجلس رسیده است وصول شده و یا به مصرف رسد ‎ae eer owns Tees Sern‏ | 0 مفاد اصل ©© قانون اساسى تأ كيد بر رعايت اصل فوّق دازّد وآن.را بو از از وظایف عمده دیوان محاسبات کشور مطرح می

صفحه 12:
9 ee به موجب اين اصل كه در يى ناخالص منظور كردن ارقام به وجود مى آید نمی توان و نباید در بودجه بعضی از در آمد ها برای انجامهزیته .های مشخصی تخصیص داد اصل جامعیت بودجه ایجاب می کند کلیه در آمد ها در خزانه متمرکز و کلیه پرداخت ها از طریق انجام شود,ولی این اصل در عمل کمتر با «۰ .اين عدم رعايت در مواردى جنبه قانونى داشته است ا ات براه آهن سراسرى از محل ماليات بر قند و شكر و جاى دانست

صفحه 13:
7 اصل انعطاف پذیری در زبان مالی به معنای اصلاح بودجه است و عبا ا ا ل ل ل لس ا لب و دستگاه و اضافه نمودن همان مبلغ به پاره ای از مواد و برنا مه ها ‎Ceneye kere eis FO -SeE ene eles‏ ۱ ‎ies Tet ey Sy cere eS)‏ ا ل 3 .مديران براى حل مسائل و مشكلات آنان فراهم مى سازد

صفحه 14:
اصل تخمينى بودن در آمدها این اصل تاکیدی بر این مطلب آئنت که منظور شدن مبلغی تحت عنوان ا ار سا( قانونى وتنها به استناد اين باشد كه درآمد مزبور در سند بودجه بر زر زا باید توجه داشت که بودجه پس از تصویب در مجلس ارزش قانونی پیدا می کند .اما اجاژه دریافت در آمد یک اجازه مشروط است و دریافت در آمد های لازم بدون وجود قانون جداگانه عملی تیتعت اتنهاوجود ارقام در آمد در سند بودجه »بدون آنكه قانون وصول آن از ما ات

صفحه 15:
اصل تحديدى بودن هزينه ها بر اساس این اصل انجام هزینه های دستگاه ها ی اجرایی در چارچوب اعتبارات مصوب امكان يذير است و انجام هزينه ها بيش از اعتبارات ,مصوب و انجام أن تخلف محسوب مى شود Bates ‏ا ل ا ا‎ elo nney ‏تأمین اعتبار بیش از اعتبار مصوب آشاره به موضوع فوق دارد‎ ا ل ‎te Les‏ ۱ شود منظور شدن اعتبار در بودجه یک دستگاه اجرایی تکلیفی برای انجام دادن هزینه توسط دستگاه مزیور از نظر حقوقی در برندارد ننه عبارتى تصويب اعتبارات اجازهخرج است نه تكليف به آن

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان