پزشکی و سلامت تغذیه

اصول تغذیه سالم و ایمنی مواد غذایی در ماه مبارک رمضان

taghziyeh_dar_mahe_ramazan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول تغذیه سالم و ایمنی مواد غذایی در ماه مبارک رمضان”

اصول تغذیه سالم و ایمنی مواد غذایی در ماه مبارک رمضان

اسلاید 1: به نام خدا

اسلاید 2: تهيه كننده:آرین عطری .............دبیرستان ابوذر غفاری.............

اسلاید 3: اصول تغذیه سالم و ایمنی مواد غذایی در ماه مبارک رمضان

اسلاید 4: مقدمه

اسلاید 5: روزه فواید جسمی و روحی فراوانی دارد و مفید برای جسم و توان بخش جان است، در کنار فواید بی حد و حصر این فریضۀ الهی، فواید تغذیه ای- بهداشتی روزه نیز گوشه ای از سودمندی های انسان ساز آن را دربر می گیرد؛ بنابراین دانستن و رعایت نکات مرتبط با تغذیه و بهداشت و ایمنی موادغذایی در ماه مبارک رمضان می تواند سلامتی جسمی را تامین نموده، حفظ و ارتقا دهد.

اسلاید 6: دانستنی های مهم درخصوص تغذیه و روزه داری

اسلاید 7: حذف وعدۀ سحری باعث ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن شده و نهایتا باعث بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی، سوزش سردل، بی خوابی و عصبانیت می شود. مصرف بیش از حد مواد قندی و شیرین، خصوصا در وعدۀ سحرگاه، باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون شده و در نتیجه باعث کاهش قندخون گردیده و ممکن است عوارضی مانند سرگیجه، بی حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی به دنبال داشته باشد.مصرف زیاد زولبیا و بامیه با توجه به اینکه اشتها را کاهش می دهد، باعث عدم مصرف مواد غذایی مورد نیاز بدن و ایجاد اختلالات تغذیه ای می گردد. غذای سحر و افطار نباید پر حجم باشد و حتی الامکان از مصرف غذاهای پرچرب و دیرهضم خودداری شود.مصرف غذا در وعده سحرگاه، افطار و شام بایستی بصورتی باشد که فرد هیچگاه احساس سیری کامل نکند. در برنامۀ غذایی کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند و همچنین سالمندان، استفاده از تمام گروه های غذایی (نان و غلات کامل، شیر و لبنیات کم چرب، میوه ها، سبزی ها، گوشت- حبوبات- مغزهای گیاهی) تاکید می شود.

اسلاید 8: 1- مصرف چای زیاد به دلیل خاصیت ادرار آوری و کافئین موجود در آن مناسب نیست.2- خوردن آب بهمراه غذا و مصرف بیش از حد نوشیدنی ها، خصوصا مایعات خنک با رقیق کردن شیرۀ معده و آنزیم های دستگاه گوارش سبب اختلال در هضم و جذب مواد غذایی شده و دردشکم و نفخ درپی خواهد داشت.3- بهترین زمان برای نوشیدن آب کافی، یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از مصرف غذای سحر می باشد.4- برای از بین بردن یا کمتر کردن عطش شدید در این ماه، استفاده از موادغذایی پر فیبر مانند (میوه و سبزیجات) در وعدۀ سحر و افطار مفید است.5- مصرف افراطی غذاهای پرپروتئین، پرچرب و شور باعث تشنگی می شود. راه های پیشگیری از تشنگی:

اسلاید 9: راه های پیشگیری از یبوست 1- استفاده از غلات کامل (مانند نان و ماکارونی سبوس دار و استفاده از سبوس گندم و یا برنج درپخت انواع غذا)2- مصرف سبزیجات بصورت پخته و خام (استفاده از سبزی خوردن و سالاد بهمراه غذا) 3- استفادۀ کافی از حبوبات4- مصرف کافی و به اندازۀ میوه ها5- مصرف غذاهای ملین مانند خورشت آلو، خورشت سبزی و خورشت کرفس 6- آشامیدن مقدار کافی آب و مایعات و خودداری از مصرف چای پررنگ7- افراد سالمند بعلت تغییرات فیزیولوژیک و کم تحرکی اغلب دچار یبوست هستند، بنابراین مصرف سبزیجات، میوه ها و غلات کامل در وعده های سحری و افطار در این سنین تاکید می شود.

اسلاید 10: نکاتی که بهتر است در وعدۀ افطاری و شام رعایت شوند

اسلاید 11: 1- افطار را با مایعات گرمی مانند آب، چای کمرنگ، فرنی، شیر، سوپ سبزیجات به همراه (2-1) عدد خرما شروع کنید. 2- از آشامیدن آب سرد در شروع افطار خودداری نمایید. 3- برای جلوگیری از ولع دو ساعت بعد از افطار شام را با موادغذایی سبک مصرف نمایید.4- شام را سبک و کم حجم میل کنید و هیچگاه چند نوع غذا را با هم مصرف نکنید. 5- از مصرف بیش ازحد موادغذایی پرچرب و شیرین در وعده های شام و افطار بپرهیزید. 6- در وعدۀ شام از سبزی های ضدعفونی شده استفاده نمایید. 7- از نوشیدن دوغ های صنعتی گازدار، نوشابه ها و هرنوع نوشیدنی گازدار در افطار بپرهیزید.

اسلاید 12: نکاتی که بهتر است در وعدۀ سحرگاه رعایت شوند

اسلاید 13: 1- از کربوهیدرات های پیچیده مانند نان های سبوس دار، غلات و حبوبات در وعده های سحری استفاده کنید؛ زیرا این نوع کربوهیدرات ها بتدریج هضم و جذب شده و انرژی مورد نیاز را در طول روز آزاد می کنند.2- به علت اجتناب از افزایش ناگهانی قند خون و هورمون انسولین و به دنبال آن بروز عوارضی چون سرگیجه، ضعف ناگهانی و بی حالی (بعلت افزایش ناگهانی انسولین و کاهش ناگهانی قندخون) حتی الامکان از مصرف قندهای ساده مانند شیرینی ها و موادغذایی خیلی شیرین در هنگام سحر خودداری شود. 3- از مصرف موادغذایی سرخ کرده و پرچرب پرهیز شود. 4- بهتر است موادغذایی مانند کله پاچه و سیرابی مصرف نشوند یا کمتر مصرف شوند.

اسلاید 14: 5- جهت پیشگیری از تشنگی و اختلالات گوارشی بایستی از مصرف مواد غذایی پرچرب، شور، پرادویه و یا خیلی شیرین اجتناب شود. 6- در هنگام سحر میوه مصرف شود. 7- از غذاهای حجیم برای سحری استفاده نشود.8- از مصرف چای زیاد در وعده سحری خودداری شود. 9- از مصرف آب هنگام شروع صرف غذا و یا مابین آن اجتناب شود.

اسلاید 15: نکاتی در خصوص بهداشت و ایمنی موادغذاییدر ماه مبارک رمضان

اسلاید 16: زولبیا و بامیه زولبیا و بامیه را از قنادی هایی تهیه نمایید که برای پخت و تهیۀ آن ضوابط بهداشتی و اصول تغذیه را رعایت نموده و جهت بسته بندی آن از انبرک یا دستکش یکبار مصرف استفاده می شود.خرما و رطب خرما و رطب جزء مواد فاسد شدنی هستند، بنابراین داشتن دقت و حساسیت لازم جهت اطمینان از سالم بودن آن در حین خرید و سپس نگهداری در یخچال الزامی است. ??

اسلاید 17:  ظروف یکبار مصرف غذا ظروف یکبار مصرف موجود در بازار برای حمل مواد غذایی ذاغ و چرب مناسب نیستند، بنابراین توصیه می شود برای خرید آش، حلیم بادمجان و ... حتما از منزل ظروف مناسب (فلزی، چینی و شیشه ای) را همراه داشته باشید. تهیۀ غذا در خارج از منزل در صورت تمایل به تهیۀ غذا در خارج از منزل، محلی را انتخاب کنید که از رعایت اصول تغذیه و بهداشت مواد غذایی آن مطمئن باشید.

اسلاید 18: با تشکر از شکیبایی شما !پایانباآرزوی قبولی طاعات و عباداتتان «التماس دعا»

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید