پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

taghzie_dar_Ramezan

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان”

اصول تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان

اسلاید 1: معاونت، پشتیبانی و رفاهاداره بیمه ، بهداشت و درمانمديريت منابع انساني ، پشتيباني و رفاهاصول تغذیه صحیح در ماه مبارک

اسلاید 2:

اسلاید 3: ماه مبارک رمضان ماه پر فیض وپرکتی است که علاوه بر بهره های معنوی می توان با رعایت نکات تغذیه ای، بهره های فراوانی را نصیب بدن نمود.رژیم غذایی در ماه مبارک رمضان تفاوت عمده ای با غیر از این ماه ندارد.اما با رعایت بعضی ازاصول تغذیه ای می توان روزه داری را به نحو بهتری انجام داد تا مانع از ضعف، تشنگی و گرسنگی بی مورد گردد.ازمهم ترین نکات تغذیه ای در ماه مبارک رمضان رعایت اعتدال و میانه روی در افطار و سحر پرهیز از پر خوری و کم خوری

اسلاید 4: رعایت تنوع واستفاده از گروه های غذایی متفاوت، ( نان و غلات، میوه جات و سبزیجات، لبنیات و گوشت ها)می باشد.نوشیدن مقدار کافی مایعات در فاصله افطار تا سحر. حفظ وعده های غذائی منظمانتخاب غذا های مناسب برای افطار و سحر

اسلاید 5: افطار شروع افطاررا با مواد غذائی با نمایه قندی بالا مانند خرما- عسل- چای شیرین- سوپ – مسقطی شروع کنید.

اسلاید 6: فاصله افطار تا سحر: بهتر است فاصله زمانی افطار تا سحر از مواد غذایی توصیه شده در ذیل استفاده نمود .مایعات میوه جات

اسلاید 7: نوجوانان: استفاده از بستنی وآجیل برای این گروه سنی بسیار مناسب است

اسلاید 8: آخر شب- قبل از خواب استفاده از شیر، ماست و میوه قبل از خواب کمک بسزایی در داشتن خواب بهتر و تغذیه مناسب دارد .

اسلاید 9: سحر استفاده بیشتراز مواد نشاسته ای بانمایه قندی پائین( جذب آهسته قند در بدن )استفاده کمتر از مواد با نمایه قندی بالا ( جذب سریع قند در بدن) مثل سیب زمینی .

اسلاید 10: مواد نشاسته ای با نمایه ی قندی بالا این مواد شامل: نان سفید، نان باگت، انواع شیرینی ها و بیسکویت ها، سیب زمینی، ماقوت، حلوا (ساخته شده از آرد سفید و شکر) است. زولبیا و بامیه هم دارای نمایه ی قندی بالایی هستند.

اسلاید 11: این ترکیبات علاوه بر شکر ، دارای روغن فراوان هم می باشند.

اسلاید 12: مصرف فراوان زولبیا و بامیه در سحر نیز به دلیل شکر فراوان توصیه نمی شود. بهتر است به صورت محدود تری استفاده شوند.

اسلاید 13: مصرف این مواد غذایی در وقت سحر موجب گرسنگی زود رس درطول روز می شود. نکته مهم :

اسلاید 14: چه مواد غذایی بهتر است در ماه مبارک رمضان بیشتر استفاده شود:

اسلاید 15: مواد نشاسته ای با نمایه ی قندی پائیناین مواد شامل:نانها ی جو ، سوپ و آش جوانواع ميوه جات و سبزيجاتانواع حبوبات بخصوص لوبياها و عدس

اسلاید 16: انواع رشته ها که آرد آن از گندم سبوس دار تهيه شده باشد.انواع ماکاروني که آرد آن از گندم سبوس دار تهيه شده باشد.نان هايي که با دانه هاي گياهي مثلاً کنجد درست مي شوندبعضي از انواع برنج مثلاً برنج باسماتي

اسلاید 17: نوشیدنی هایی که در ماه مبارک رمضان بهتر است به صورت محدود تری استفاده شوند. 1- مصرف آب خیلی سرد یا چای خیلی داغ در شروع افطار.تحریک شدید گرما و سرما می تواند آمادگی دستگاه گوارش را برای افطار دچار اختلال نماید. بهتر است افطار را با یک نوشیدنی نیمه گرم با دو عدد خرما شروع نمود.

اسلاید 18: 2 - پرهیز از نوشابه های گازدار دروقت افطار برای بدن بهتر است. این نوشابه ها در حالی که معده خالی است می توانند به پرز های معده آسیب برساند و زمینه زخم های معده را فراهم نماید .

اسلاید 19: 3- مصرف دوغ های شور در سحر می تواند سبب تشنگی زیاد در طول روز شود. متأسفانه اکثر دوغ های موجود در بازار دارای نمک فراوان می باشند. تهیه ی یک دوغ کم نمک در منزل می تواند علاوه برتأمین آب و همچنین کلسیم ، نوشیدنی خوبی برای سحر یا در فاصله ی افطار تا سحر باشد.4- برای افرادی که دچار مشکلات خواب هستند و حساسیت زیادی به تحریکات اطراف نشان می دهند: مصرف فراوان چای پررنگ و قهوه ی غلیظ در فاصله ی افطارتا پایان شب می تواند خواب شب را دچار اختلال نماید. چای کم رنگتر می تواند جایگزین خوبی برای این افراد باشد.

اسلاید 20: باید ذکر کرد که چای به مقدارکم وهمچنین چای متوسط (نه پرنگ و نه خیلی داغ) میتواند نوشیدنی خوبی در رمضان برای افراد علاقه مند به چایی در فاصله ی افطار تا سحر باشد. اما اگر چای به صورت پررنگ و به مقدار زیاد در سحر میل شودمی تواند منجر به کم آبی بدن در طول روز شود. علت آن این است که چای خاصیت مدر (ادرار آور) دارد.

اسلاید 21: 5 –شربت ها و آب میوه های آماده در بازار،بدلیل دارا بودن قند فراوان و نداشتن خواص آب میوه های طبیعی، انتخاب خوبی برای سحر نیستند. این نوع نوشیدنی ها با بالابردن قند خون موجب سیری زودرس و متعاقب آن، بعد از یکی دو ساعت موجب گرسنگی می شوند(به دلیل پایین افتادن قند خون).

اسلاید 22: در مجموع نوشیدنی های مناسب در وقت افطار، عبارتند از : آب معمولی چای کم رنگ با خرمادوغ کم نمک سوپ رقیق

اسلاید 23: در مجموع نوشیدنی های مناسب در وقت سحرآب معمولیشیر دوغ بدون نمک (تهیه شده در منزل) چای کم رنگشیر به دلیل خاصیت نمایه ی قندی پایین میتواند باعث حفظ سیری تا ساعت ها بعد از سحر گردد و همچنین به دلیل پروتئین بسیار کامل موجود در آن سبب تأمین نیاز پروتئین بدن و به خصوص روزه داران نوجوان گردد.

اسلاید 24: چرا آب بهترین نوشیدنی است؟براي ساخت اجزاء خود مثل ماهيچه ها، خون، ترشحات ضروري براي سوخت و ساز غذاها و تبديل مواد غذايي خورده شده به انرژي

اسلاید 25: براي دفع مواد سمي و زائد توليد شده به خارج از بدن نياز به آب دارد. در واقع ادرار دفعي از انسان مجموع مواد سمي است كه در آب رقيق شده و بوسيله دو كليه به داخل مثانه و نهايتاً به خارج بدن مي ريزد. بعضي از سمهاي بدن نيز از طريق تعريق از بدن خارج مي شوند.

اسلاید 26: چه مواد غذایی بهتر است در ماه مبارک رمضان کمتر استفاده شود: 1- مصرف غذاهای خشک وپر ادویه و شور در وقت سحر اصلا مناسب نیست. این غذا ها شامل کالباس، سوسیس، انواع کتلت ها و کنسرو ها می باشد. معمولا غذا های پر ادویه و خشک سبب تشنگی بیشتر در طول روز می شوند.

اسلاید 27: اشتباهات رایج تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

اسلاید 28: 281- عدم توجه به توصیه پزشک در مورد داشتن یا نداشتن روزهعوارض:صدمه معنویآسیب به بدن و ایجاد عوارض 2- پرخوری به امید گرسنگی کمترعوارض:اضافه وزنتشنگی

اسلاید 29: 3- کم خوری عوارض:کاهش وزنضعف و بی حالی4- بی نظمی وعده های غذائی و حذف سحری عوارض:کاهش کارائی بدن در طول روزتوصیه:حفظ سه وعده افطار، شام و سحری

اسلاید 30: فايده هاي وعده ي غذايي منظم: •بدن شما سوخت و ساز خودش را بهتر و منظم تر تنظيم می کند. •از اضافه وزن و چاقي پيشگيري مي کند و شما را از این بيماري ها حفظ می نماید.•باعث مي شود که شما از غذاها و مواد غذایي مفيد استفاده کنيد .

اسلاید 31: • امکان استفاده از سبزيجات و ميوه جات را برای شما بيشتر مي کند .•از گرسنگي هاي طولاني و ايجاد التهاب معده و شايد زخم معده جلو گیری میکند . .وعده ي غذايي منظم در داشتن خواب خوب و منظم هم کمک مي کند . وعده ي غذايي منظم، کارايي و توانايي شما را براي کار و مطالعه ،بيشتر مي کند . وعده ي غذايي منظم فرصت بيشتري فراهم مي آورد تا با اعضاء خانواده ،غذا ميل کنيد .

اسلاید 32: 5- مصرف چای فراوان در سحر عوارض:کم آبی بدنتوصیه:نوشیدن آب معمولی یا شیربه جای چای6- مصرف غذاهای شور و پر ادویه بخصوص در سحر عوارض:کم آبی بدن و احساس تشنگی

اسلاید 33: 7- مصرف کم میوه جات و سبزیجاتدر فاصله ی بیداری مابین افطار و سحر معمولا مردم تمایل زیادی به مصرف غذاهای اصلی دارند و متأسفانه از مصرف این گروه سودمند از مواد غذایی غافل می شوند. دلیل دیگری که میوه جات و سبزیجات فراموش می شوند، مصرف فراوان شیرینی جات در این ماه مبارک است. به عبارت دیگر شیرینی جات بخصوص زولبیا و بامیه جای مصرف میوه ها را اشغال می نماید. عوارض مصرف کم میوه و سبزی ممکن است منجر به کاهش سطح ویتامین ها و مواد معدنی مفید در افراد مستعد گردد. موجب کم آبی بدن در طول روز می شود. ورود کم فیبر یا الیاف به داخل دستگاه گوارش می باشد.

اسلاید 34: بنابراین کم آبی، کمی مصرف فیبر و کم تحرکی،از عواملی هستند که در این ماه می توانند موجب سختی اجابت مزاج یا یبوست گردند لذا توصیه می شود در ماه مبارک رمضان تنوع مصرف گروه های غذایی مورد غفلت قرار نگیرد و میوه جات و سبزیجات در این ماه به صورت جدی در فاصله ی افطار تا سحر میل گردد.

اسلاید 35: 8- مصرف اضافه بر نیاز انواع ویتامین ها و مکملهاعوارض: بار اضافی برای کلیه و کبد9- استفاده فراوان از مواد غذائی کم ارزشعوارض: 1-تشنگی و گرسنگی در طی روز2-مصرف کمتر میوه و سبزی

اسلاید 36: فعالیت در ماه مبارک بهترین زمان 1 تا5/1 ساعت بعد از افطار یا 2 ساعت بعد از سحر

اسلاید 37: صومو ا تصحوا منابع: www.tebyan.net www.seemorgh.com/health جزوه آموزشی دکتر محسن نعمتی استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید