صفحه 1:
به نام خدا
اصول سیستم های اطلاعانی در
کسب و کار
چهرقانی
طوسی
فرشگر
صفحه 2:
سیستم های اطلاعانی در مشاغل
* چرا سیستم های اطلاعاتی و تکنولوژی اطلاعات را مطالعه می کنیم؟
* به.همان علت که سای رشتههای کسب و کار مانندسالی: بازاربایی وت را مطالمه می
IT > & الجزاء حیاتیکسو کار و سایمانها هستند
* 5ا: ترکیبیسایمانافته از لفراد. سختلفزار. نرم لفزارء رلى حلهل تغييرلتو
اوزیع لطاهاتدر سازمانمی اشد
* از زمان پیدایش تمدن ها 15 به وجود آمده است. مانند شبکه های دیوار غارهاء
علائم دودی برای برقرای ارتباط و کارت لیست ها در کتابخانه ها,
صفحه 3:
تکنولوژی های اطلاعاتی
* گرچه موضوعات 15 »6 1۲ گاهی به جای یکدیگر به کار می روند اما آن
ها دو مفهوم جدا از هم هستند.
* : کلیه لجزاء و منابع لام ب ولیت حویلطاهاتو کایها به سایمان!
١ 11 به سخطفرزان نرم هفزار. شبكه و مديريلجزاء داهم هاىلايم برلى
عملكرد سيستم مربوط لست
د ع2
صفحه 4:
انواع تکنولوژی های اطلاعاتی
تکنولوژی های سخت افزار رایانه
* تكنولوزى هاى نرم افزار رايانه
* شبكه تكنولوزى هاى از راه دور
۲ تکنولوژی های مدیریت منابع داده ها
د _
صفحه 5:
چهارچوب سیستم های اطلاعاتی
اربرد های تجاری
صفحه 6:
نقش اساسی سیستم های اطلاعاتی در کسب و کار
١ برای مزیت های رقابتی
ae رح هم
۷
3
پشتیبانی از تصمیم گیری های نجاری
پشتیبانی از فرآیند کسب و کار و عملیات
صفحه 7:
باه در
£
03
3
نقش هاى در حال كسترش 15 در تجارت و
مديريت
7 تجارت و کسب و کار الکترونیکی : ۲۰۰۰- ۱۹۹۰
* سیستم های مبنی بر اینترنت و تجارت الکترونیک
* سازمان های مبتنی بر وبفرآیندهای کسب و کار الکترونیک جهانی و تجارت های
الکترونیک در ایتنرنت» اینترانت, اکسترانت و سایر شبکه
7 پشتیبانی استراتژیک و کاربران نهایی : 2-۱۹۹۰ ۱۹۸۰
* سیستم های حسایگر کاربران نهایی
*_پشتیبانی مستقیم حسابگری برای بهره وری کاربر نهائی و همکاری گروههای کاری
سیستم های اطلاعات اجرائی
۰ اطلاعات ضروری برای مدیران رده بالا
* سیستم های خبره
وسیله خبره مبتنی بر دانش برای کاربران نهایی
سیستم های استراتژیک اطلاعات
محصولات و خدمات استراتژیک برای مریت های رقابتی
صفحه 8:
نقش ها ی در حال گسترش 15 در تجارت و مدیریت (ادامه)
پشتیبانی از تصمیم : ۱۹۸۰- ۱۹۷۰
* سیستم های پشتیبانی از تصمیم گیری 680
* پشتیبانی تک هدفه و تعاملی فرآیندهای تصمیم گیری مدیریتی
گزارش مدیریتی : ۱۹۷۰- ۱9۶۰
* سیستم های ORE Sl capes
a * گزارش های مدیریتی از اطلاعات از پیش تعیین شده برای پشتیبانی از تصمیم
گیری
پردازش داده ها : ۱۹۵۰-۱9۶۰
* سیستم های الکترونیکی پردازش داده ها
* پردازش تراکنش هاء نگه داری سوابق و کاربردهای سنتی حسابداری
صفحه 9:
نقش نجارت الکترونیکی در کسب و کار
عرضه کنندگان و سایر شرکای تجاری
مصرف کنندگان و مشتریان تجاری
صفحه 10:
انواع سیستم های اطلاعانی
gobi ga
پشتیای از سیستم ای عون رای eee (gaat,
eae | سس یبد ۰ میات کب و کار
ميستم هاي oe see || at هاي همكارى | | سيستم هاي ۳
بدازشكر ويه | | اطلاعات اجرقى || يشتييانى از | اطلاعتیمیویت ری esate || Ja
as gle كتترل فرايتدهاى برحارش تراكتش
اسیستم های خبره
صفحه 11:
سپستم های پشتیبانی عملکرد
< سیستم های پردازش تراکنش 9 ] .فرآیند داده ها از تراکنش تجاری
منتج می شود. به روز کردن پایگاه داده ای عملکردی و وتولید مدارک تجاری.
مانند فرآیند فروش و موجودی و سیستم های حسابداری.
7 سپستم های فرآیند کنترل. نشان دادن و کنترل فرآیندهای تجاری. مانند
پالایشگاه نفت نیروگاه برق. سیستم های تولید فولاد.
7 سیستم های همکاری سازمان. تیم پشتیبانی. گروه های کاری و ارتباطات و
همکاری سازمانی. مانند ایمیل. چت و سیستم های ویدئو کنفرانس
صفحه 12:
سیستم های پشتیبان مدیریت
* سیستم های مدیربت اطلاعات 1۷115. اطلاعات را به صورت گزارش از
پیش تعیین شده در می آورد و برای پشتیبانی از تصمیم گیری تجاری
نمایش می دهد.
* سیستم های حمایت از تصمیم گیری .5 25 پشتیبانی از تعامل های
تک هدفه را برای فرآیند تصمیم گیری مدیران و سایر متخصصان تجاری
setae aa eels بینی سوددهی و سیستم های
< سیستم های اطلاعات اجرایی 15] . اطلاعات ضروری از
MIS,DSS وسایر منابع برای رفع نیازهای مدیران اجرائی. مانند سیستم
های دسترسی آسان به تحلیل عملکرد کسب و کار. اعمال رقبا و گسترش
اقتصادی برای پشتیبانی برنامه ریزی استراتژیک.
صفحه 13:
ساير تقسيم بندی های سیستم های اطلاعانی
* سیستم های خبره. سیستم های دانش محوری که توصیه های تخصصی ارائه
می دهند و به عنوان مشاوران خبره عمل می کنند مانند مشاوران عملکردهای
اعتباری. نمایشگر پردازش و سیستم های تشخیصی نگه داری.
: ت دانش. سیستم های دانش محوری که از یجاد.
سازماندهى و انتشار دانش تجارى در سازمان حمايت مى كند مانند دسترسى
شبكه داخلى به بهترين تجاربء استراتزى هاى ييشنهاد فروش و سيستم حل
مشكلات مشتريان.
” سیستم های اطلاعات استراتژیک. پشتیبانی عملکردها یا فرآیند مديريت كه
برای آماده کردن شرکتی با محصولات وخدمات استراتژیک ومزیت رقابتی.
صفحه 14:
نمونه هایی از پالش ها و فرصت هایی که مدیران کسب و کار با آن مواجه هستند:
صفحه 15:
چالش های ۱۲/ کسب وکار
* سرعت و انعطاف پذیری مولفه هایی از توسعه محصول,تولید و چرخه های
تحويل.
* مهندسى مجدد و يكبارجكى ميان كاركردى فرآيندهاى كسب و كار با
استفاده از اينترنت.
* يكيارجكى كسب و كار الكترونيك و تجارت الكترونيك به استراتؤى هاى
سازمانی. فرآیندهاء ساختار و فرهنگ.
صفحه 16:
پیشرفت های ۱۲/ كسب وكار
استفاده از اینترنت, اینترانت, اکسترانت و وب به عنوان شالوده IT ads!
۳ انتشار تکنولوژی وب به کارمندان اینترنتی» مشتریان و عرضه کنندگان.
* محاسبات شبکه ایی جهانی. همکاری و سیستم های پشتیبانی تصمیم.
صفحه 17:
* فراهم آوری خواسته های مشتریان با کمترین هزینه وزمان و به شيوه
مطلوب.
* هماهنگی تولید و فرآیندهای کسب و کار با مشتریان و عرضه کنندگان.
* بازاريابى كانال هاى مشارکتی عرضه کنندکان و توزیع کنندگان
د _
صفحه 18:
IT موفقیت
موفقیت سیستم های اطلاعاتی فقط با کارایی آن در کاهش هزینه و زمان
و یا منابع اطلاعاتی سنجیده نمی شود .
بلكه
با اثربخشی | در يشتيبانى استراتزى تجارى سازمان درتوانا ساختن
هاى تجارى آنء تقويت ساختار سازمانى و فرهنك آن و افزايث.
فا
مشتریان و ارزش تجاری آن سنجیده می شود.
صفحه 19:
IT dus
درستی مدیریت نشوند ویا به کاربرده alS 3 IT wl”
نشود می تواند هم مشکلات تکنولوژیکی وهم تجاری
ایجاد کند.
د _
صفحه 20:
پیشرفت راه حل های 15 در مشکلات كسب و کار
ل م نگه داری
صفحه 21:
IT
۳۳
اصول اخلاقی
ها و
چالش
۱
کاربردهای
ارب
ممگن:
های
پاسخ
ص2
صفحه 22:
چالش های مشاغل ۲۲
مدیر پروژه
مسئول زمانیندی و کنترل
مديران ارشد بروزه
تحليل كر فنى
متخصص ارتباط از راه دور
مساو سستم
نماینده فروش خدمات
ارزیاب کیفیت نرم افراز
مدير آموزش و استاندارد ها
مشاور كاربردى كسب و كار
سرويس كار كامبيوثر
عدير شبكه
متخصص مستندسازی
نماینده تولید تجهیزات
oe Sea!
متخصص اتوماسیون اداری
نماينده فروش نرم افزار
نویسنده فنی
متخصص مرتبط با کاربران
صفحه 23:
عملکرد 5ا
* حیطه عملیاتی عمده از کسب و کار است مشابه با موفقیت کسب و کار در اثر
عمکرد خسابداری: غالی قدیریت:ععلکرد: بازارپابی و تندیریت قتابع اتسانی اسنته
" سهم مهمی از کارایی. عملکرد. بهره وری کارمندان و روحیه و رضایت مشتریان
از خدمات دارد.
* منبع اصلی اطلاعات و پشتیبانی لازم برای پیشرفت موثره تصمیم گیری توسط
مدیران و متخصصان تجاری است.
* جزء حیاتی در پیشرفت محصولات رقبا و خدمات است که یک مزیت استر
در بازار جهانی به سازمان می دهد.
* فرصت های شعلی چالش برانگیز و چویا برای میلیون ها نفر از انسان ها ایجاد
می کند.
* جزء کلیدی منابع» ساختار و ظرفیت های شبکه ایی سازمان های تجاری است.
صفحه 24:
سیستم ها در درک موارد زیر ما را باری می کنند:
* تکنولوژی : شبکه های کا
هستند که از سخت افزارها؛
استفاده می کنند.
کاربردها : تجارت الکترونیکی و کاربردهای تجاری به سیستم های اطلاعات
تجاری ue هستند.
* پیشرفت : راه های گسترش استفاده از تکنولوژی اطلاعات در مشاغل شامل
طراحی اه على سح مسد
۳ مدیریت : اطلاعات مدیریتی بر کیفیت ارزش استراتژیک تجاری و امنیت
سیستم اطلاعات یک سازمان تاکید دارد.
تری سیستمی از اجزاء پردازش اطلاعات
نرم افزارهاء مدیریت داده ها و ارتباط از راه دور
صفحه 25:
7 مجموعه ایی از اجزاء به هم پیوسته با مرزی تعریف شده و مشخص که با
هم کار می کنند تا به مجموعه ایی از اهداف عمومی برسند. با دریافت
ورودی ها و در یک فرآیند تفییر سازماندهی شده خروجی ها را تولید کند.
<سیستم ها ۳ عملیات اساسی دارند :
.١ داده : دریافت و جمع آوری عناصری که به سیستم وارد می شوند تا
پردازش شود مانند مواد خام. انرژی.
پردازش : شامل فرآیند تفییر است که داده ها را به ستاده تبدیل می کند
مانند فرآیندهای تولید. فرآیند تتفس انسان یا محاسبات ریاضی:
ستاده : شامل عناصر تغییر یافته است که توسط فرآیند تغییر به مقصد
نهایی خود رسیده اند مانند محصول نهایی. خدمات انسان و مدیریت
اطلاعات که باید به کاربران منتقل شود.
صفحه 26:
نرموستات :سیستم ساببرنتیک کنترل دمای هوا
yas
5
اناق >
۸
دمای
مطلوب
سوخت کاز ولاز اناق
ترموستات لحي
شير كاز ترمو
صفحه 27:
سیستم های سایبر نتیک
* سیستم هایی سایبرنتیک:سیستم هایی که علاوه بر مولفه های اصلی
سیستم از دو عنصر بازخورد و کنترل هم استفاده می کنند.
" بازخورد: اطلاعاتی درباره عملکرد یک سیستم.
* کنترل: نظارت و ارزیابی بازخورد برای حصول اطمینان از حرکت در جهت
دستیابی به اهداف سازمانی.
صفحه 28:
اتحادیه های کار
صفحه 29:
اجزاء سیستم های اطلاعاتی
صفحه 30:
منابع انسانی
متخصصان- تحلیل گران سیستم.
کاربران نهایی- تمامی کسانی که از سیستم های اطلاعات استفاده می کنند.
منابع سخت افزاری
ماشین ها- کامپیوترها,مونیتورهای تصویری. دیسک درایوهای مقناطیسی. پرینترها؛ اسکنرهای نوری.
رسانه-فلاپی دیسک هاءنوارهای منناطیسی, دیسک های نوری. کارت های پلاستیکی, فرم های کاغذی.
منابع نرم افزاری
برنامه ها- برنامه های سیستم عامل. برنامه های صفحه گسترده. برنامه های
رویه ها- رویه ورود اطلاعات. رویه اصلاح خطاء رویه های توزیع سند پرداخت.
منابع داده ها
شرح محصولاتسوايق
رشگر لغات. برنامه های حقوق و دستمز
+ پرونده های کارکنان.پایگاه داده موجودی
منابع شبکه ای
رسانه هاى ارتباطى پردازشگرهای ارتباطی, نرم فزرهای دسترسی و کنترل شیکه
محصولات اطلاعاتی
گزارش های مدیریتی و مستندات تجاری از متن و نماهای گرافیکی, پاسخ های صوتی وفرم های کاغذی,
صفحه 31:
* داده. اسکن نوری برچسب های بارکد بر روی کالاها.
* فرآیند. محاسبه پرداخت به کارمندان. مالیات و سایرحقوق های اهدایی.
* ستاده. تولید گزارش ها و نمیش عملکرد فروش.
نگه داری سوایق مشتریان. کارمندان و محصولات.
يول
علائم شنيدارى براى نشان دادن ورود مناسب داده هاى فروش.
صفحه 32:
با تشکر از توجه شما
پائیز 669