صفحه 1:
محمد نیکروش
سس مج درس دانشگا مه
زمینه های تدریس اجرا وسمیثار:
کارآفرینی
كسب وكار
مدیریت
حسابداری و مدیریت مالی
حسابداری صنعتی
Dp ELS bes 9) iS isp plite F
طرح های زودبازده و طرح های
توجیهی ۰ فنی و اقتضادی
همراه : ات۱
۹(
E-mail:
nik36044@gmail.com
صفحه 2:
نحوه ارزیابی دانشجویان
- ایده های کارآفرینی و حضور موثر (۲
نمره )
tid Soiaig (flea C5 lt
1 ل و موثر - تحقیق_ و میان ترم ( ۶لمرم)
tia ae a در كلاس
احترام به افکار و عقاید دیگران
خاموش كردن موبايل ها در كلاس
- بايان ترم ( ۱۲ نمره)
صفحه 3:
سرفصل های درس کار آفرینی:
فصل ۱: کار آفرینی
فصل ۲ ایده . خلاقیت و نوآوری
فصل : مديريت كسب و كار
فصل ؟: فرهنك كار درايران و جهان
فصل ۵: طرح کسب و کار۳۱) عوصوبی)
صفحه 4:
چرا کار آفرینی ؟ چرا بهره وری ؟ چرا مدیریت؟ چرا رشد اقتصادی
چرا برخی از افراد نسبت به دیگران موفق تر هستند؟
چرا بعضی از سازمانها نسبت به دیگران موفق تر هستند؟
چرا برخی کشورها توسعه یافته اند؟
با از بين رفتن مرزهای اقتصادی چه کنیم؟
Vee ١ سربع. رقابت تنگاتنگ . کمبود منابع و افزايش دانش چه
((میزان توسعه اقتصادی کشورها . ملاک فقر و ثروت آنهاست .
میزان رشد ثروت یا فقر هر کشور بستگی به کار آفرینی آنها دارد))
صفحه 5:
فصل اول
اصول کار آفر بنی
7 ۱4
صفحه 6:
locks: كار آذ
۱- تعاریف . مبانی و مفاهیم ۲- تاریخچه
۳- جهانی شدن و کار آفرینی ۴- انواع کار آفرینی
۵ - ویژگی ها ی کارآفرینان ۶ - علم کارآفرینی
۷- انقلاب کار آفرینی ۸- اشتغال و کار آفرینی
-٩ فرآیند و مدلهای کار آفربنی ۰- مهارت های کار آفربنی
نیازهایمحیطرو سایمانیکارآفریان ۱۲- دولتو کارآفرینی-00
صفحه 7:
صفحه 8:
کارآفرینی
* بنایه تعریف واژهنامه هوبستر» کارآفرین کسی است که متعهد میشود.
Cullis 1 las he اقتصادی را سازماندهی ۰ اداره و تقبل نماید:
* اقتصاددانان میگویند. کارآفرین کسی است که منابعء نیروی کار مواد و ساير
داراییها را با هم ترکیب میکند تا ارزش آنها را نسبت به قبل بیشتر نماید.
* روانشناسان معتقدند کار آفرین کسی است که به وسیلة
نیروهای شخصی خود به پیش میرود. نیروهایی از قبیل
نیاز به کسب کردن یا رسیدن به چیزی, تجربه نمودن. انجام
دادن یا شاید فرار از قدرت اختیار دیگران.
Entrepreneurship
صفحه 9:
أكا | فزايي حيست ؟
فرايندى كه
انديشه_ را به كسب و كارى تبديل كند
و بتواند ارزش اقتصادی, اجتماعى و فرهنكى توليد كند.
صفحه 10:
تعاریف کار آفرینی
پیتر دراکر:
کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را
با سرمایه خود شروع می نماید. کار آفرین ارزشها را عى دق 9
ماهیت آنها را دچار تحول می نماید.
رابرت هیستریج:
فر آیند کار آفرینی خلق چیزی نو است که توام با صرف وقت و
تلاش بسیار و پذیرش خطرات مالی» روحی و اجتماعی برای بدست آوردن
منابع مالی. رضایت بخش و استقلال است و نتیجه این فرآیند از فعالیتهای
منظمی حاصل می شود که خلاقیت و نوآوری را به نیازمندیها و فرصتهای
بازار پیوند می دهد.
صفحه 11:
یی
از نظر ژوزف شومییتر ( پدر علم کا رآفرینی ) نوآوری در هر یک از زمینه
: های ذیل کار آفرینی محسوب می شود
ارلثه کل اقجدید -
ارلثه روشیچدید در فولیند تولید -
كشليش_بازايئتايه -
بیجاد هرگونه تشکیلاتجدید در صنعت -
صفحه 12:
کار آفرینی فرآیندی است که کار آفرین را در جهت مناسب
.برای نیل به اهداف رهبری می کند
کار آفرینی عبار تست از فررآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل
مجموعه منحصر به فرد از منابع به منظور بهره گیری از فرصت
ها .
صفحه 13:
کار آفرینی : نیروی محر که توسعه اقتصادی.
- کارآفربنی خلق یک بینش ارزشمند از هیچ.
- کارآفرینی : فرآیند خلق چیزی نو و با ارزش با صرف وقت و تلاش بسیار و
Gls tee e و زوجن و اجتماعی برای کسب منابع مالی؛ رضایت شعلی و
استفلال است.
صفحه 14:
مفهوم کارآفرینی
فرآیتد ارزشآفرینی
فرآیند خلق ثروت
فرآیند تخريب خلاق
فرآیند خلق سازمان جدید. روش جدید یا محصول جدید
فرآیند ی است فراتر از شغل و حرفه بلکه یک شیوة زندگی است
ایجاد چیزی ارزشمند از هیچ.
صفحه 15:
(ENTREPRENEUR) § coms ou 31,15
هرانسانی که در زندگی اقتصادی خود بتواند مسئولیت اجراء
یک پروژه اقتصادی (طرح در آمدزا) را ضمن ساماندهی
مجموعه خلاقیتها و فرصتها . همراه با سازماندهی منابع با
تقبل ریسک و شکست بعهده گیرد کار آفرین نامیده می شود.
صفحه 16:
۲-تاریخچه
صفحه 17:
سیر تاربخی مفهوم کارآفرینی
6 ایيشه واه کارآفرینواز کلمه فیلنسوی
اصطلاحاً به معنای واسطه با دلال, مشتق شده است . این واژه در طول زمان
همراه باتحول شیوه های تولید و ارزش های اجتماعی دچار دگرگونی
شده است .
مروری داریم به پنج دوره دگرگونی , در مفهوم کار آفرینی .
صفحه 18:
دوره اول: . قرون ۱۵ و ۱۶ میلادی «صاحبان پروژه های بزرگ»
اريف
3 ارآفریتی در آين دوره آرآله می شود. این کوره همزمان با دوره قدرتمندی
ملاکین و حکومتهای فتودالی در اروپا است. کارآفرین کسی است که مسئولیت اجرای
پروژه های بزرگ رابر عهده می گیرد و البته در اين راه مخاطره ای را نمی پذیرد, زیرا
٩ 0 كرست مجلی نامین می شود و او صرفا مدبریت میکنده موتو نازر
کارآذریی دز آین دوره معماران مسوول ساخت کلیساء قلعه ها و تاسیسات نظامی هبلندء
دوره دوم: قرن ۱۷ میلادی «مخاطره پذیری»
در این دوره همزمان با شروع انقلاب صنعتی بعد جدیدی به کارآفرینی اضافه شد: مخاطره.
کانتیلون یکی از اولین این موضوع, کارآفرینی را اینگونه تعریف می کند:"
بن کسی است که منابع را با قیمت نامشخص می خرد, روی آن فرایندی انجام می
دهد و آن را به قیمتی نامشخص و تضمین نشده می فروشد, از این رو مخاطره پذیر است؛"
کارآفرین در اين دوره شامل کسانی نظیر بازرگانان, صنعتگران و دیگر مالکان خصوصی می
Ahh
صفحه 19:
دوره سوم: قرون ۱۸ و ۱٩ میلادی و اوایل قرن بیستم « تمایز کاررآفرینان از دیگر
rs)
در این دوره ابتدا کا رفرین از تامین کننده سرسایه See الى كس كد Pepin
لاك لسإماية را تامين مى كند, متفاوت است:
اديسون به عنوان يكى از كارآفرينان اين دوره بايه كذار فن آورى هاى جديد شناخته مى شود,
ولی او سرمایه مورد نياز فعاليت هاى خود را از طريق اخذ وام از سرمايه كذاران خصوصی
تامین مى كرد. همجنين دراين دوره ميان كارآفرين و مدير كسب و كار نيز تفاوت گذارده
jl eles Shy as ee سرمايه را/دريافت مى كتدبيا شخصى که سود حاطل از
توانمندی های مدیریتی را دریافت می کند, تفاوت دارد.
۰ ۱ 49 «اق میانی پیستم میلادی «نوآوری» /
مفهوم نوآوری در این دوره به یک جزء اصلی تعریف کارآفرینی تبدیل می شود. از تعاریف برآمده
از این دوره می توان موارد زیر را نام برد .
مفهوم نوآوری می تواند شامل همه چیز, از خلق محصولی جدید تا ایجاد یک نظام توزيع نوين يا
ل حار سار اليل جدين برای انیم کارفا باشداضافهشفین Bs page lel
BE آفزایش رقابت در بازار محصولات و تلاش در استفاده از نوآوری برای ایجاد مزیت
بای در کت و کا های موجود و بقاي آنهاس:
صفحه 20:
حوره انم
دوران معاصر (از ۱۹۸۰ تاكنون) «رويكرد جند جانبه»
در اين دوره همزمان با موج جديد ايجاد كسب و كارهاى كوجك و رشد
اقتصادى و شناخته شدن كارآفرينى به عنوان تسريع كننده اين ساز و
eh a رشئة حلب شد. نا اين زمان كارافرييى/فعطط AY
ديدكاه محققان اقتصادى مورد بررسى قرار مى كرفت, ولى در اين دوره
توجه جامعه شناسان و روانشناسان نيز به اين رشته معطوف كرديد.
عمده توجه این محققیین بر شناخت ویژگی های کارآفرینان و علل
حرکت فرد به سوی کارآفرینی است.
صفحه 21:
صفحه 22:
۱- سیری در تحولات جامعه بشری
۲ - مفهوم جهانی شدن
۳- ابعاد جهانی شدن
۶ - سازمان ها درعصر جهانی شدن
٩ - کار کارآفرینی وجهانی شدن
صفحه 23:
صفحه 24:
را ادیان.پیامیران,دانشمندان وهنرمندان
ی سازند
راسیاستمداران.سرداران.شاهان وفاتحان
رقم می زنند
رامدیران.نوآوران و کار آفرینان
هت Pop iss
صفحه 25:
5 / ree
منبع قدرت:قدرت بدی وفکری
عصرسنتی/کشاورزی
نبع قدرت:قدرت یدی
5
هل كنشته
دوره ي زماني
صفحه 26:
۳-۲-مفهوم جهانی شدن
GLOBALIZATION
صفحه 27:
جهانی شدن
روند تسربع جریان انتقال وجابجایی کالا. محصول و خدمات
وانتشار اطلاعات ازیک نقطه به نقاط دیگر جهان راجهانی
شدن گویند
صفحه 28:
۲-۳- ابعاد جهانی شدن
صفحه 29:
ابعاد جهانی شدن
۱-جهانی شدن اقتصاد
تاثیرات ونفوذ آن راتقریبا همه انسانهای روی زمین درک نموده اند وآن از طریق
اعمال سیاستهای ۲سازمان بزرگ جهانی یعنی بانک جهانی وسازمان_تجارت جهانی
وصندوق بین المللی پول به واقعیت پیوست.
۲-جهانی شدن فرهنگ
تن شا
صفحه 30:
۱- پیدایش جامعه واتحادیه اروپایی
۲- تجارب اقتصادی چین
۳ فرو پاشی اتحاد جماهیر شوروی
۴- قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (پیمان نفتا)
۵- نقش شرکتهای چندملیتی
۶- جهانی شدن بازارها واقتصاد جهانی
۷- گسترش شبکه های اطلاعات وارتباطات
۸- تحولات تکنولوژیکی مثل تجارت الکترونیک. آموزش الکترونیک و..,
صفحه 31:
۴-۳- سازمان ها در روند جهانی شدن
صفحه 32:
سازمانها درروند جهانی شدن
۱-سازمانهای عصرجهانی شدن به استقبال تغییررفته وفراکنشی عمل مینمایند.
۲-سازمانهای عصر جدید نوآور وکارآفرین هستند.
۲-مشتری محوری وانعطاف پذیری وایجاد گروههای کاری منعطف ازخصوصیات سازمانهای
موج سوم است.
ol | gS) Ls) SIRI es eae به لیر )ام بش
صفحه 33:
۵-۳-کار » کار فرینی و جهانی شدن
صفحه 34:
کار در سازمانهای عصر فراصنعتی
پایاناستخدام1011111العمر
حذف الايه0000000000111
حرفهكراييابجاي اسازمانكرايي
كار00الاشبه]
اصالت000000000
غني 0101000011 وسيله 0000000010001
01
11
صفحه 35:
دلایل روی آوری به کارآفرینی
۱- جهانی شدن اقتصاد وفرهنگ
۲ گذزاز عصر صتعتیی به پست مدرن( عصر جامعه اطلاعاتی )
( کسپ و کارهای کوچک و متوسط )
3 - ظهور
۴- عدم امکان استخدام مادام العمر
۵ تغییر ماهیت کسب وکار
۶ تغییر و تحولات جهانی و انتشار سریع اطلاعات
۲( ید بين ركيت ها
۸ وجود مسایل خاص در کشورهای درحال توسعه . نظير بيكارى فزاينده ٠ تورم
افسارگسیخته » نبود سرمایه گذاری ۰ مها رت نیافتگی نیروهای تحصیل کرده »
Ghat عل بلاط انار مقي | hd2t [isd pas ان dose
های جهانی ووجود اقتصادهای تک پایه و تک محصولی .
صفحه 36:
آیجاد کسب و کارهای جدید
استفاده از ظرفیتهای بی استفاده
توسعه ظرفیتهای موجود
حل مشکلات اجتماعی
کوچک سازی دولت و توسعه بخش خصوصی
بهبود کیفیت کالاها و خدمات
توسعه و انتفال تکنولوژی
صفحه 37:
پذیرش شرایط موجود قدم اول
.در کار افربنی است
صفحه 38:
صفحه 39:
انواع کارآفرینی
Independent Entrepreneurship: ( Ji )ai3i Asis
فرآیندی است که کارآفرین طی میکند نا فعالیت کارآفربننهای راچه طور آزاد جه
کار آفرین سازماني : Intraprenership
۳ فرآیندی است که کارآفرین طی میکند خا لعالیت کارآفرینانای را در سازمانی که
كارآفريني 0 روکرانیک است. ساند.
کارآفرینی شرکنی 60۱۲۳۵۵۳۵۸۵۵۴۵۱۵ ۵۳۵۵۲۵۲۵ :
فرآیندی است که سازمان طی میکند.تا همذ کارکنان بتوانند در نقش کارآفرین انجام
و تمام فعالیتهای کارآفرینانة فردی و گروهی به طور مستمر: سریع؛
PLLA
> گروهي اوظيقه
راحت در سازمان مرکزي با شرکت تحت پوشش بهثمرمي رسند.
صفحه 40:
صفحه 41:
سن عامل بازدارنده برای شروع کارآفرینی نیست
صفحه 42:
ویژگی های شخصیتی کار آفرینان
۱- افراد مصمم . جستجوگر و ریسک پذبر
۲- دارای روحیه نیاز به موفقیت
۳- داشتن شعور استقلال طلبی ( از نظرشخصیتی و
اقتصادی )
۴- برخورداری از قدرت خود کنترلی و پرهیز از پراکندگی
ذهن
۵- بردبار و دارای قدرت تحمل بالا در برابرناکامی و شکست
۶- شیفته آنچه که تصورمی کند و باید انجام دهد
ی از متیولیت وب اختماغی ویر خوهازي
از شخصیت جامع پذیر
صفحه 43:
ویژگیهای روانشناختی کارآفرینان
خطرپذیری
استقلالطلبی
مرکز کنترل درونی
نیاز به موفقیت و پیشرفت
ایدهپردازی و خلاقیت و نوآوری
اعتماد به نفس
تحمل ابهام
پشتکار بالا
آرمانگرایی و داشتن دورنما
* پیشقدم بودن
اهل عمل و کار بودن
** نتيجدكرا
كارآمد بودن
© چارهجویی
بیصبری
علاقهمندی به یادگیری
9 رهبری
صفحه 44:
ویژگیهای جمعیتشناختی کارآفرینان
صفحه 45:
elon
- اعتراض به وضع موجود
- اعتماد به سایرکارمندان
- پرانگیخته شدن به وسیله حل مساله وتصمیم گیری عقلایی
- بلندهمت و رقابتی
- شناسایی عوامل مخرب سیستم بوروکراتیک
- برطرف کننده تضادها
- درک سازمان بعنوان یک سیستم
- عامل انگیزشی برای خود و دیگران بوسیله تغییر و نوآوری
صفحه 46:
وبژگیهای سازمان کار آفرین
seu
حمایت مدیریت
اهداف و استراتژیها
فشک سومان
سیستمها
صفحه 47:
عوامل ۵گانه ضروری برای موفقیت کار آفربنی سازمانی
تعهد سازمان به مفهوم کارآفرینی
تعیین مدل کارآفرینی
ایجاد فرهنگ کارآفرینانه
شناسایی کارآفرینان سازمانی
ایجاد جدول جبران خدمات کارآفرینی سازمانی
صفحه 48:
صفحه 49:
کارآفرینی بر پایه چهار علم استوار است :
۱- جامعه شناسی ۳ مد یرت
Ua EY ۴- اقتصاد
صفحه 50:
اقتصاد
کارآفرینی. علم میان رشته ای است
|
صفحه 51:
صفحه 52:
انقلاب های عصر اطلاعات
* _کارآفرینی
* اینترنتی
* دیجیتال
* اقتصاد جدید
* منابع انسانی
* قدرت فکر
صفحه 53:
موج هاى كار آفرينى
1- موج اول: 1940-1950
انفجار عمومي مطالعه و تحقيق براي افراد موفق در كارآفريني : شيوه هاي
ثروتمند شدن و کسب و کار شخصي .
2 موج دوم: 1960
رشته هاي دانشكاهباي دنيا و تخصصي ي كارآفريني در حوزه هاي ميندسي و
بازرگاني (500 دانشگاه در آمریکا درس كارآفريني دارند).
3- موج سوم: 1980 به بعد
علاقمندي به تحقیق و آموزش در بنگاههاي خصوصي.
صفحه 54:
صفحه 55:
اننع رد 3 شعلى
Employment
استخدام
51 خوداشتغا لیا دمصسمرمارصه
Entrepreneurship
کارآفر ینوی سس
صفحه 56:
مقایسه کارآفرینی و اشتفال
99
مذایریت بر فرصت ها ست؛
حركتى Brive LIS است.
از اهداف کارآفریتی اشتغال هم می تواند باشد.
یک فرهنگ , یک هتر و یک تفکر است.
تخریب خلاقانه است.
اشتغال
Sallie jee
جدیریت بر ملع استه
حركتى كاملا فدص است.
اشتفال وابستگی صد در صد به کارآفرینی دارد؛
یک راهکار برای حل مشکلات اقتصادی و بیکاری است.
صفحه 57:
صفحه 58:
سیر تحقق کارآفرینی
صفحه 59:
فرایند کا رآفرینی
صفحه 60:
مدل کار آفرینی
خروجي ---- فرآیند ورودي
IN PUT PROCESS OUT
PUT
ورودی ها :
توانایی های فردی
عوامل سازمانی
عوامل محيطى
وجود و تعامل این عوامل همراه با عامل و یاقعه سرعت زا منجر به ورود فرد به عرصه كارآفرينى مى شود.
صفحه 61:
ea
مرحله شکل گیری تفکر كارآذ
صفحه 62:
افتزانزی منابع ساختار فعالیت
¥4 اهداف كلى فعاليت عات شرا کتی
: 1 م ی و SPL!
"و برنامه فعالیت تضمین اعتبار اختبار تام
صفحه 63:
توسعه پینش مشترک
تشويق نواورى
حمايت ملايريت 5 محدد
بسيج ماع الاشيوه هاى جدید پاداش ۳
"تفویض اختار ۳
=e — تیم های کارآفرینی —
صفحه 64:
بر زبس
صفحه 65:
صفحه 66:
انواع مهارت های مورد نیاز در کارآفرینی
دسته اول : مهارت هاى فنى - تخصصي
* نوشتن طرح كسب و کار
* قدرت برقرارى ارتباطات مفهومى
* شناخت و قدرت درك محيط و تغييرات محيطى
* برخوردارى از دانش تخصصى مديريت كسب و کار
# برخوردارى از دانش فنى مربوط به كسب و کار منتخب
# قد رت شنود و دریافت اطلاعات
* دارای مهارت و قابلیت لازم برای ساماندهی کارها (فعالیت ها )
* داراى مهارت لازم برای ایجاد شبکه همکاری و تعامل (معامله) با ذینفعان
# برخوداری از تا کتیک های غیر رسمی مدیریتی
# برخوداری از مهارت های لازم برای رهبریت تیم کاری
صفحه 67:
انواع مهارت های مورد نیاز در کارآفرینی
دسته دوم : مهارت های مدیریت کسب و کار
# مهارت لازم جهت برنامه ریزی و هدف سازی
# مهارت لازم جهت تصمصم گیری و تصمیم سازی
#ارساطات مردمیا او انسانی
مهارت لازم در بازاریابی ( شامل بازارشناسی, بازارسازی و بازارگردانی )
* مهارت لازم برای مدیریت کردن امور مالی . حسابداری و موارد مرتبط
* مهارت لازم برای هدایت ۰ کنترل برنامه ها
# مهارت و فنون لازم در مذاکرات
# مهارت لازم درکسب و جذب سرمایه گذاران و فرصت های سرمایه گذاری
# مهارت لازم برای برنامه ریزی رشد
صفحه 68:
انواع مهارت های مورد نیاز در کارآفربنی
دسته سوم : مهارت های کا رآفر بنی
* مهارت کنترل بر خود و حفظ نظم لازم
مهارت برخوداری از ریسک و مدیریت ریسک
* مهارت نوآور بودن و نوآور انديشيدن
* مهارت انعطاف بذيرى تغييريذيرى
* مهارت آينده خوانى و هدايت كار بسمت و سوق آينده
* مهارت برخوردای از قابلیت تغییر و کنترل ( هدایت ) تغییر
#* مهارت تسلط گرایی
صفحه 69:
۱(- نیازهای محیطی و سازمانی کارآفرینان
0
روشهای پاسخ به آنها
صفحه 70:
نیازهای محیطی کارآفرینان
نیازهای مالی و اعتباری از قبیل: وامهای بلند مدت با بهره کم. معافیتهای
مالیاتی» سرمایهگذاران مخاطره پذیر و ...
نیازهای تکنولوژ یکی از قبیل: دانش فنی» آزمایشگاه و ارتباط با دانشگاهها و +
نیازهای بازاری از قبیل: اطلاعات و آمار تولید عرضه. تقاضاء صادرات و ...
نیازهای تأمینی از قبیل: مواد اولیه. زمین. دفتر کاره قطعات. نیروی کار و :.
نیازهای قانونی از قیبل: قانون ثبت اختراعات» قانون کار مناسب . قانون بیمه و
قوائین گمرکی مناسب و ...
صفحه 71:
نیازهای محیطی کا رآفرینان
نیازهای آموزشی از قیبل: آموزشهای مدیریتی, مالی.انبارداری؛ منابع انسانی. بازاریابی و ..
نیازهای اجتماعی از قیبل: ارزش و جایگاه اجتماعی, تشکیلات و انجمنهای کارآفرینان»
مشارکت در تصمیمگیری و ..
نیازهای اقتصادی از قبیل: امنیت اقتصادی. ثبات قيمتهاء نظام اقتصادی باز و ...
نیازهای سیاسی از قبیل: ثبات سیاسی + سیاسي نبودن اقتصاه و .:
صفحه 72:
نیاز به توجه. اعتماده احترام. تشویق و حمایت
1
آزادی در انتخاب نقش خود در سازمان
آزادی در تجسس و تحقیق در کلیه واحدها
نياز به إرتباط نزديك. سريع و راحت با خارج سازمان
ELE eM aa as ی دزي و لخدا مديران ارش فا طازمان
رهایی از زنجیره فرمان و سلسله مراتب. سازمانی
آزادی در انتخاب همکاران و پرسنل خود
صفحه 73:
نیازهای سازمانی کارآفرینان
رهائی از کارهای تکراری» روزمره و یکنواخت
آزادی عمل در نحوة انجام کارها
به منابع مالی. وقت. تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیگیری ایدههای جدید خود
نیاز به اطلاعات موثق؛ به موقع و مرتبط
به اخذ سریع نتیجه کار و عمل خود
نیاز به آموزش
به کار مفرح
صفحه 74:
روشهای پاسخ به نیازهای کارآفرینان
نیازهای مالی و اعتباری
نیازهای فیزیکی
نیازهای آموزشی
نیازهای پرسنلی
نیازهای مقرراتی
نیازهای اطلاعاتی
نیازهای اجتماعی
نیازهای اقتصادی
نیازهای سیاسی
صفحه 75:
های ما اعتبا
ایجاد صندوق حمایت از کارآفرینان
توسعه سرمایهگذاری مخاطرهپذیر و تشویق سرمایهگذاران مخاطره پذیر
شناسائی. شبکهسازی و تشویق فرشتگان مالی کسب و کار ( 8۱51۳655
او
اعطای اعتبارات خرد ( ]6۲601 ۱۷۱6۲۵ )
صفحه 76:
روشهای پاسخ به نیازهای کارآفرینان
سس
اایجاد مراکز رشد و پارکهای علمی تحقیقاتی و فناوری
۲ تشکیل بازارچههای خوداشتغالی
۳ مراکز رشد مجازی
۴ ایجاد شهرکهای صنعتی و ...
صفحه 77:
روشهای پاسغ به نیازهای کارآفرینان
نیازهای آموز شی :
ارائه آموزشهایی در خصوص
روابط عمومی
* روش مذاكره با بانكها و موسسات مالی - اعتباری و سرمایهگذاران ریسکی
LEVEN
* آئیننامههای دولتی مرتبط با فعالیتهای اقتصادی از قبیل قوائین كار ليه
صادرات استخدام و ... ۰ بازاریابی» خلاقیت: کارآفرینی ۰ مدیریت. آموزشهای
lah bles) تحصطی او
صفحه 78:
روشهای پاسخ به نیازهای کارآفرینان
نیازهای پرسنلی :
تربیت نیروی انسانی متخصص
ایجاد مراکز کاریابی تخصصی
ایجاد امکان دسترسی به کارورز و کارآموز
قوانین کار عادلانه و ..
صفحه 79:
روشهای پاسخ به نیازهای کار آفرینان
نیازهای مقرراتی :
ثبت دارائیهای فکری و معنوی
ثبات قوانین
اجرای قانون ثبت اختراعات و داراتیهای فکری به طور مستمر
اجرای قوانین و جلوگیری از تخلفات و ..
صفحه 80:
روشتهای پاسخ به نیازهای کارآفرینان
نبازهای اطلاعاتی :
ایجاد تسهیلات برای دسترسی آسان و سریع به اطلاعات و آمار موثق و به روز
دادن مشاورههای حقوقی, مالی» تخصصی, مدیریتی» بازاریابی تکنولوژیکی و -.
صفحه 81:
روشهای پاسخ به نیازهای کار آفرینان
نیازهای اجتماعی :
شناسایی و تشویق مستمر کارآفرینان و معرفی آنها به جامعه
نهاد سازی
شبکه سازی
انتشار نشریات
برقراری عدالت اجتماعی و ...
صفحه 82:
روشهای پاسخ به نیازهای کارآفرینان
نبازهای اقتصادی :
کنترل نرخ تورم
(estas Geel gees
ایجاد اقتصاد غیرسیاسی
استقرار نظام اقتصادی باز و ...
نیازهای سیاسی
ایجاد فضای آرام و با ثبات سیاسی
صفحه 83:
صفحه 84:
ویژگی های دولت کارآفرین
ایجاد رقابت بین سازمانهای سرویسدهنده
a ی شنهروندان از طریق خروح سیستم کنترل از
بوروکراسی دولتی و سپردن آن به جامعه
مأموریت گرایی بجای قانونگرایی
ارباب رجوع به عنوان یک مشتری دیده میشود که باید رضایت او
حاصل شود.
پیشگیری از بروز مشکلات بجای سرویسدادن بعد از وقوع مشکل
تمرکز بر ایجاد در آمد است تا هزینه کردن بودجه
صفحه 85:
ویژگی های دولتکارآفریر
وجود روحية مدیریت مشارکتی در دولت (شرکت دادن همة بخشهای اجتماع در حل
مشکلات/ دولت نقش کاتالیزر دارد)
Non-governmental سازمانهاى غير دولتى indy 9 تقوبت
Organization NGO
احترام و گرامیداشتن شهروندان
" کوچک بودن ۰20۷۷۲521۳80 عدم تمرکز و بوروکراسی دولت
" علاقه و اشتیاق به تقویت بخش خصوصی و فعالیتهای خلاقانه
جلوگیری از سرایت مخارج هزینههای بعضی از گروههای جامعه به سایر اقشار
ارتباط از پایین به بالا در جامعه و دولت
" حذف انحصارات دولتی
صفحه 86:
الا دیدگاههای دولت کارافرپن سس
مالى: ماليات كم- ارزش كذارى بالا براى وثيقهها
۵ با لاس و با تدبیره آرمان گرا » متفکر و توانابی کا
یک نقشه ثابت و لایتفیر ( قابلیت پذیرش تغییرات کوچک در کار)
فرهنگی: مشارکت بالای مردم ؛ باز بودن
خدماتی: کیفیت بالا ۰ نوآور و رقابتی
ردن بدون
سبکها: حرفهای . نتیجه گرا
صفحه 87:
دیدگاههای دولت کارآفرین
بوروكراسى: كارآفرينانه انجام امور به طريق جديد
مخارج: سرمایه گذاریها . اجراها و نتايج
همشهریان: مصرفکنندگان ۰ سهامداران
برنامهریزی: پیشبینی . چند ساله . استراتژیک
واکنش: شنونده خوب , مذاکرهکننده . جوابگو
صفحه 88:
اقدامات و فعالیتها ت گرفته در ت رشد و ترویج کارآفر دنم
تأسیس مراکز رشد در ایران
راهاندازی پارکهای علم و فناوری در ایران
برگزاری دورههای مختلف آموزشی در زمینة کارآفرینی
تألیف و ترجمة کتب در زمینه کارآفرینی
اعطای وام و تسهیلات بانکی به کارآفربنان
برگزاری دورههای کارشناسی و کارشناسی ارشد کارآفرینی در دانشگاهها
راهاندازی مراکز کارآفرینی در دانشگاهها
تربیت مربیان و مدرسان کارآفرینی
ارائه خدمات مشاورهای به کارآفرینان
برگزاری سمینار و همایشهای مختلف در زمينة کارآفرینی
صفحه 89:
برقراری مشوقهای مناسب برای ترغیب و تشویق کار آفرینان
ترویج و گسترش فرهنگ کار آفرینی در جامعه
برقراری مشوقهای مناسب به منظور ترغیب سرمایه گذاران به کار آفرینی
شناسایی و رفع موانع ایجاد فرصتهای جدید كسب و كار
توانمند سازی جامعه از استعدادهای بالقوه کار آفرینی
صفحه 90:
صفحه 91:
تحقق کارآف
صفحه 92:
ايده يرداز
مخترع
نوآ ور
كارآفرين
توانا يى بالا در ايده سازى
توانايى بالا در تبديل ايده به ايده هاى عملى
توانايى بالا در تبديل ايده هاى عملى خود به
كالا ها و خدمات
توانایی بالا در تبدیل ایده ها پا کالا ها و خدمات
woe خود یا دیگران به ارزش
صفحه 93:
قدرت کشف و انتخاب راه حل های جدید
صفحه 94:
خلاقیت - تازگی + ارزش
نو آوری - خلاقیت + تجاری کردن
ايده - خلاقيت- - نو آورى-- - كار آفرينى
صفحه 95:
خلاقیت ۰ درذهن فرد است و نوآوری تححق آن
نوآوری » استفاده عملی از خلاقیت.
صفحه 96:
۱ - بکارگیری توانائیهای ذهنی برای ایجاد یک فکر » ایده يا مفهوم جدید
۲- قدرت ایجاد چیزی نو ویا ابداع انديشه و عقیدهای که قبلا" وجود نداشته است .
جديد . يك عقيده و یا شکل و ترکیبی نو از عناصر قدیمی
صفحه 97:
عناصر خلاقیت:
۱- مهارتهای مربوط به خلاقیت
(Alles! Ad واب موشوع شامل دانس وشناعت ما تیبیت el ee
واصول ونظریات آن موضوع
۳- انگیزه(درونی وبرونی)
صفحه 98:
موانع خلاقب
کرهانی] رکه ميدانيم
کلیشه ها وعادات فکری
این باو که اشتباه کردن ممنوع است
دلیل آوردن برای همه چیز
ترس آزخدشه دارشدن شهرت
کنترل بیش از حد
برخی مدیران علاقه ای به ایده های جدیدندارند
جست وجوی حاشیه امنیت
تکیه زیادبراحتمالات
اعتقادبه اینکه تنها یک پاسخ صحیح وجوددارد
تلاش برای منطقی بودن
پیروی کورکورانه آزقوانین
روزمر
باورها
3 يا بیش ازج
انتقادازخود(خود کم بینی)
محیط ناآرام وبيروح
ميل براى زود به نتيجه ر
صفحه 99:
راههای غلبه بر موانع خلاقیت
خوش بینی ومثبت اندیشی
كسب اطلاعات زياد
تغییر برداشتها
تحمل ابهام
خرج دادن يشتكارزياد
تمركزحواس روى يك مساله
اکتفا ننمودن فقط به یک جواب
ن گذاشتن آن بادیگران
وضبط آنها
خاتمه بخشیدن به مساله ای که باوجودتلاش زیادقابل حل نباشد
غرق شدن درمساله ودر
ياددا.
ييروى ننمودن از قواعد
صفحه 100:
آفاده سلوی ذهن
مطالعه وبررسی
تغییر ودگرگونی
صفحه 101:
روند خلاقیت:
allie (sll op
۲- تجزیه و تحلیل این نیازها و مساله
۳- مروری بر اطلاعات موجود
۴- فرمول بندی تمام راه حل های ممکن
۵- تجزیه و تحلیل داده ها
#- تولید ایده و نظر جدید
۷- آزمایش و تایید مفهوم جدید
صفحه 102:
۱-مرحله آمادگی و ایجاد انگیزه در خود
( دوره هوشیاری . هدایت . تلاش ذهنی و جمع آوری اطلاعات )
۲مرحله نهفته
( تجزیه و تحلیل آموخته ها و کشف روابط رویدادها)
۳-مرحله جرقه فکری یا اشراق
۴-مرحله مرور و تکرار
( درستی و نادرستی موضوع )
صفحه 103:
هی موسمه و پرورش استعداد خلاقیت
-یاد داشت برداری ( فراهم نمودن زمینه قدرت تصور و ایجاد توانایی و
تداعی معانی )
۲-تعیین مدت زمان مشخص در امور ( ایجاد تعهد برای اجرای کار )
۲-تعیین سهمیه ارائه ایده های نو ( تعهد ارائه چند ایده )
۴-طرح سوالات برانگیزاننده تفکر خلاق
۵-فرا گرفتن مهارت های عقلانی و کسب معلومات
۶-توسعه محرک های حسی
۷-ایجاد محیط کار آزاد و سالم
صفحه 104:
۸-عدم محدودیت زمانی و مکانی جهت فعالیت های تحقیقاتی
تفکر انتقادی ij
۰-توسعه قوه تخیل ورهایی از جمود فکری
۱(-مساعد بودن عوامل و زمینه های فرهنگی/ اجتماعی/ سیاسی / اقتصادی
۲-تحمل ریسک در امور
۳-کاهش نظارت و کنترل های بیرونی
۴-کاهش تقسیم کار و فعالیت
۵-آموزش نحوه برخورد با امور مبهم وتضاد در گروه
۶-تحمل پیشنهادهای غیر عملی ارائه شده
١-تمركز بيشتر بر نتايج کار نه بر ابزارها
۸-توسعه ار تباطات همه جانبه در امور
صفحه 105:
توسعه خلاقیت در رفتر افراد
Lu pole نگرش . برداشت ها و انتظارات افراد
۲- تغییر اساسی در انگیزه های درونی افراد
۲ فرایش پشتکارو نلاش در استمرار دستیابی بها خواستد ها
۴ - تحمل بیشتر در رویارویی با اپهامات . و مسائل Jo نشده
۵ - اعتقاد به تغییر و تحول به عنوان بستر انديشه و عمل
صفحه 106:
ع- افزايش توانايى ايده سازى نو و ابداع
۷ - افزایش تمایل 8 peer
۸ - ارتقاء مثبت نگری و خوش بینی به خويشتن, اطرافیان . محیط و آینده .
٩ - کسب توانایی برای رشد آگاهانه خلاقیت خویش به نحو مستمر
۰ - کسب توانایی برای جستجوی آگاهانه و یافتن و درک مسائل
۱ - تحول ذهنی در معنای زندگی و جهان
صفحه 107:
فرآيند انديشه خلا قانه
ايده 4
ae 5
wale فرآیند خلاقانه
ارزیابی و
جياده سازی
صفحه 108:
۳- سلامت و روانی ادراک
۴- انعطاف پذیری در تفکر و ادراک
۵- ابتکارعمل
۶- ترجیح دادن امر پیچیده به ساده
۷- استقلال رای در داوری
صفحه 109:
۸-مقاومت و سمح بودن در کار و امور
پر تکآپو و دارآی آنرژی فزا
۰- ریسک پذیر
۱- حس خود رهبری
۲- انتقاد پذیری
۳- قدرت و سرعت در تداعی . تصور و تجسم امور
۴- حالت و روحیه زایندگی
۵- سرعت در طبقه بندی و قضاوت امور
صفحه 110:
۱ - تفکری ورای وضعیت موجود و چارچوب های مرسوم
۲ - رشد تدریجی به سمت ایده ها
۳ - روش دستیابی به آینده و افکار آن زمان در حال حاضر
۴ - امید مستمر به ایجاد روش های بهتر در حل مسائل
۵ - تلاش دائمی به سوی تفکرات نو و بروز ابداعات
۶ - نترسیدن از شکست و ادامه راه
۷ - کمک گرفتن از اشتباهات برای اصلاح بعدی شیوه ها
8 - عجین شدن روش های تفکر خلاق با عمل انسان
4 - کاربرد در همه زمان ها و همه شرایط
۰- آموختن آن از طربق آموزش تفکر خلاق
صفحه 111:
۱ -وبژه جوامع پیشرفته
۲ - داشتن هوش سرشا ر
٠" > مرتبط با تکنولوژی نوین
۲ بای یی مدمه و تصادفی به ایدم های نو
۵ - فراگیری تعدادی قانون ۰ دستور و اجرای آنها
ع - مختص افراد ویژه
۷ - فقط برای زمان های خاص
۸ ای اس یت در هر شعین در دوره آهای تلف
صفحه 112:
فرصت ایده و خلاقیت
: بالايش ايده
خلاقيت : تقابل ايده
با واقعیتها و
شناخت روشنتر
غرصتها
خلاقیتهایی که با
مشاه
ایده ها توانسته
است راه حل منطفی
را بوجود آورد
ایده : طوفانهای
شدي حا يدون
شناخت مسایل
بوجود میایند
صفحه 113:
بكاركيرى ايده هاى نو ناشی از خلاقیت که می تواند به صورت یک محصول یا
خدمات جدید یا روشی نوبن برای انجام کارهای جاری باشد .
نو آوری , فرآیند ادراک یا ایجاد دانش مربوطه وتبدیل آن به محصولات وخدمات
پیشرفته ویا جدید برای افرادی است که خواهان
آن می باشد.
صفحه 114:
INNOVATION نوآویی
20 بت کد توستد آن قرصتها به ایده های قابل عرضه به بازارتیدیل میشونط؛
۲-توانایی کارآفرینان دربکاربردن راه حلهای خلاق برای مسایل ومشکلات
وفرصتهاست
۲-نوآوری کاربردی کردن افکاروانديشه های نووبدیع ناشی از خلاقیت است
۴-آن قبدیل خلاقیت به عمل يانتیجه است
ن فاینداخذ ایده ی خلاق وتبدیل آن به محصول خدمات وروشهای جدید
۶نوآوری میتواند محصولی جدید وخدمتی نویاراهی برای انجام کارباشد
صفحه 115:
اصول نوآوری
-١ عمل كرايى
۲-به محصول وسرويس يافرايند جهت كيرى مشترى يسند دادن
SEY پروژه های کوچک شروع کردن
؟-امتحان كردن وآزمايش كردن وبازبينى كردن
۵ درس گرفتن از شکستها
۶-پیروی نمودن از یک زمانبندی معين
۷-پاداش دادن به فعالیتهای قهرمانانه
۸-کار وتلاش مستمرکردن
صفحه 116:
صفحه 117:
موانع نوآوری
۱ -عدم تشویق وحمایت
pk pret ریسک وشکست واشتباهات کارکنان
ری نذاشتتن یه امتابم وامکانات
۴نداشتن وقت آزادوفرصت کافی
۵-پاسخ ندادن سریع به ایده ها وپيشنهادات
۶-انزوای مدیریت ارشد
۷-دسترسی نداشتن به اطلاعات موثق ومرتبط وبموقع
۸-تعارض , تدش و نارضایتی کارکنان
٩-رخوت ذهنی
صفحه 118:
انع خلاقیت و نو آوری
موا
به نفس ۱
١ عدم اعتماد ب 0
١ برد
كى ذهنى لازم براى
بيجيد
ا
۳- محافظه کاری
۴- عدم دانش کافی
۵- عدم تعهد
جمود فکری
۶- وابستگی و ج
صفحه 119:
۷- عدم تمرکز ذهنی
۸- تمایل به همرنگی و همگونی
-٩ مقاوم نبودن در مسائل
۰- عدم توانایی در تحمل ابهام و تضاد
۱- کم رویی خجالت
۲- عدم انعطاف پذیری
۳- ترس . اضطراب و استرس
صفحه 120:
صفحه 121:
)روشتوفازلنديشه ها بمسعه6
.بهترين راه داشتن يك نظر خوب . داشتن نظرات متعدد است .
کی ار اراك تمك رأ خلاق ؛ قضاوت مجولانه و زود هنگام ابلته بخ
از افاد ایده ها و رام حل های نو می اندیشند اما به دلیل اينکه تفاوت مذکور اغلب ناه و
کل ای ایا تست دادن صلفت مایی نظیر غیراعلهی) / بلى) مضل ولط 1
سریعا آنها رااردامی کشند؛
صفحه 122:
عامل بازدارنده دیگر وجود چشم انداز محدود و تفکر انديشه ای است که بدلیل انجام تکراری فعالیت ها در انسان
شكل مى كيرد و او را در وضعیتی قرار می دهد که لنديشه ای بر روی تفکر خلاق بسته می شود. توفان انديشه ها
روشی است که برای HE آمدن بر این عوامل بازدارنده بسیار موثر است و در حال حاضر به عنوان روشی موفق در
.اغلب سازمانهای معتبر جهان بکار گرفته می شود
توفان انددشه ها یکی از روش های حل مساله در گروه است که افراد را قادر می سازد در فاصله زمانی کوتاهی
.تعداد زیادی از نظرات را در مورد یک پدیده جمع آوری نمایند
صفحه 123:
قواعد اساسی
(- به هیچ انديشه ای نباید انتقاد کرد.
۲- مغزها در حالت آزاد قرار داده شوند.
۳- سعی شود حداکثر نظرات جمع آوری شود.
۳ همه نظرات زادداشت شوند حتی اگر تکراری باشنند:
هم
۱
۲
۱
۳
صفحه 124:
روش کار درتکنیک توفان مغزی
تیمی متمایل به کارجمعی حداقل ۵ نفرو حداکثر ۱۰ نفر.
یک راهبر تیم برای اداره و پیشبرد جلسات و تجهیزات و محل مناسب.
نظرات به مدت معینی در معرض قضاوت قرار گيرند.
نظرات بررسی شوند.
نظرات مشابه و یکسان ادغام شوند.
ارزيابى نظرات عموماً در یک جلسه مستقل صورت
صفحه 125:
چگونه یک جلسه توفان انديشه ها را اداره کنیم؟
موضوع مورد نظر برای جلسه توفان اندیشه ها را انتخاب کنید.
مطمئن شوید که هبه اعضای حاضر موضوع را درک کرده اند.
eee | 2 کب و تفکیک از افراد نظراتشان را سوال کنید.
در هر مورد هر تفر در هر مرحله فقط یک نظر را ارائه کند.
نظرات جتی الامکان باید کوتاه و روشن باشد.
در صورتی که فردی در یک مورد نظری نداشت سریعً رد شوید.
کی رت تفا کم
کلیه اندیشه ها را حتی تکراری ثبت كنيد.
در مورد افرادی که نظری !
در جلسه جدی باشید و
نمی دهند صبور باشید.
شوخی را به حداقل برسانید.
نظرات جسورانه را تشویق کنید.
نهايتاً با توجه به وضعیت . نظرات ارائه شده را برای مدت چند ساعت يا چند روز در معرض
es
دید اعضاء قرار دهید.
صفحه 126:
تکنیک ناپلشون
۱- وانمود کنیدکه شخص مشهوری هستید.
۲-سعی کنید مساله راازدیدآن شخص حل کنید.
۳-باخودبگویید اگرفلان شخص معروف بااین مساله روبرو میشد چه کارمیکرد؟
صفحه 127:
توفان مفزی معکوس
۱- شبه توفان مغزی است بااین تفاوت که دراین روش انتقاد وارزیابی تشویق میگردد
۲-پایه این روش پرسیدن سوالات مختلف است
نی بینی گذاشته شده است
۴-دراین روش این سوال مطرح میگردد که این پدیده راازچندطریق میتوان ردکرد؟
۵ دراین روش پس از شناسایی اشتباهات راههای غلبه برآنهاجستجو میگردی
صفحه 128:
روش چرا ؟- چرا؟
0 ای شتانمایی علت یک مساله به شیوه ای منظم استفاده میشود:
ین نمودار عموما ازچپ به راست حرکت میکند وصورت مساله درسمت چپ قرارمیگیرد
1 وت تسم گیری “Sul
ی وتا جر کت ازموزت بساله ابه سمت ساقه ها بامطرح کردو)/ نوا fd BAL Zo
ملگ
۴-مثلادرمورد مساله کسادی فروش علل احتمالی: ضعف طراحی و یا تبلیغ نامناسب مطرح
گرد
۵-علل احتمالی هریک ازعوامل رامیتوان باطرح مجدد سوال "جرا ؟ "شناسایی کرد.
۶-اين تکنیک به افراد کمک میکند بجای تمرکز بریک علت واحد علل بیشتری را کشف کنند
صفحه 129:
۵
چرا؟
چرا؟
صفحه 130:
روش دلفى
١-دراين روش يرسشنامه اى براساس برداشتهايى ازيك موقعيت براى كارشناسان مربوط ارسال
را
۲-پاسخها جمع آوری وهمراه با رهنمودهایی برای اصلاح درصورت لزوم به هریک ازآنها ارجاع
داده میشود این فرایندتا جندبار تکرارمیشودتایک اتفاق نظ رکلی حاصل گردد .
۲ شرکت کنندگانی که پاسخهایشان تفاوت زیادی با پاسخهای دیگران دارد بایدلایل
وتوجیهات این اختلاف راارایه نمایند .
۴ این تکنیک یک روش غیر تعاملی گروهی است و برای جمع آوری ایده ها از کارشناسان
JL) stile GEE Goes
ee eae كان ار La oat, og bjoe ys OLis cas بیش دامکگ ام بای
آنها موردارزیابی و قضاوت قرارمیگیرند .
ین روش رمابربوده ویه اتگیزه بالایی نیازدارد ! ails | ft
Lede as
فی البداهه دیگرروشهای
صفحه 131:
تالم میخیص فرصت
۱ بروسی مشکلات مردم در رابطه با محصولات موجود(نارضایتی ۰ خواسته های جدید):
۲- بررسی محصولات موجود(جایگزیتی /جانشینی . مکمل ۰ تغییر مواد . تغییر طرح).
۳- بررسی فهرست واردات به کشور
؟- بررسی منابع تولید(مواد . نیروی کار انرژی » حمل ونقل ۰ زمین) به لحاظ وجود
مزیت(هزینه .کیفیت و دسترسی)
۵ ری تحولات تکتولوژی(دانش جدید ؛ مطالعات تحقیق واتوسعه ؛ تیگناهای/ تکنولوونی)!
۶- بررسی مشکلات تولید کنندگان(تحقیق و توسعه
شرکت هاء مهندسان صنایع» مدیران توليد . طراحان و استاد کاران باتجربه)
صفحه 132:
ادامه منابع تشخیص فرصت
۷ استفاده از نظرات فعالان بازار ( طراحان محصول ۰ مشاوران ۰ مدیران و کارکنان توزیع »
تولید کنندگان حرفه ای ) .
۸ تحلیل روندهای جمعیتی ( مهاجرت ها . تغییر سنی و .)
٩ تحولات سیاسی و نظامی و روابط خارجی
۲ 0 از دورب مشاغل موجود در سابر کشورهاء
۱- تجربه قبلی کارآفرین ادیگران .
۲ مجلات تجاری . نمایشگاه هی بازرگانی ,اب
ورشکسته) .
۳-رویدادها و حوادث طبیعی و اجتماعی
ce دوستان و آشایان اواخفهای)
صفحه 133:
فصل سوم
فرهنگ کسب وکار در ايران و جهان
صفحه 134:
تعریف فرهنگ
فرهنگ را می توان مجموعهای از ارزش ها . نگرش ها . هنجارها .
باورها ء آپینها . اندیشهها . آداب و رسوم . و ارزشهای حاکم بر یک جامعه
دانست. به دیگر سخن, فرهنگ مقولهای است که در سطح جامعه و گروه و
در تعامل ميان آنها معنا مى يابد و شيوه برقرارى ارتباط و تعامل را ميان
افراد آن جامعه بیان میکند.
صفحه 135:
مقوله ای است که در سطح جامعه و گروه و در تعامل میان آنها معنا
می یابد و شیوه برقراری ارتباط و تعامل میان افراد آن جامعه محسوب می
شود. به همین جهت کار و فرهنگ همواره و در همه جوامع بر یکدیگر و به
صورت متقابل تأثیر گذار بوده اند . آنچنان که روشهای رایج کسب در آمد
تا حد زیادی بر نحوه رفتار افراد و تعامل آنها با یکدیگر موثر واقع شده
اند.
صفحه 136:
فرهنگ کار در ایران
و تاه ما با وجزذغناشر مغبت در فرهنگ آرمانی دیبی که در آن به SILAS
بسیار داده مي شود و نیز با وجود سنت امامان در ارج نهادن به كار وتاكيد بيشتر بر
a) شاس ؛ ارزش هایی در جامعه غلبه دارد که اخلاق EN ably JS
ك1 ]| اسلعينا مل کند :
صفحه 137:
فرهنگ کار در غرب
در ایدئولوژی غرب بویژه آمریکا کار بعنوان جوهر اصلی وجود انسان تلقی شده است و
کات ابان با کار تلور ی یابد.
رشد كسب وکار در آمریکا همواره مورد توجه دانشمندان اروپایی بوده است .
00 و کر ورآفریکا با این بجد مورد تجسین اببت؟ بچگویه MANY / AbAd fa Pa
Deut fea یه ابا ؟ وعال آنک در ارپا با جمییتی ین ALIAS £1 HY
میلیون شعل ایجاد شده اسث؟
صفحه 138:
فرهنگ کار در ژاپن
تلاش و کوشش درفرهنگ ژاپن نقش اساسی را ایفا می کند به طوری که یکی از عوامل
موثر بر موفقیت اقتصادی ژاپن تاکید نظام تربیتی آن بر تلاش وپشتکار است
30 تفا ها زاج است که عنصر وجداین کاری وپشتکار گر شار
کودتان وجوانان واپنی راز موفقیت اقتصادی آنهاست.
صفحه 139:
تفاوت فرهنگ ایران و ژاپن
ایران و ژاپن تقریباً به طورهم زمان یعنی از اواسط قرن نوزدهم شروع به الگوبرداری از
روش cle جدید غرب کردند » اما باتوجه به شرایط
فرهتی و ای ؛ تتایج بحاملة یکسان نبوده است ؟
ژاپن بادرک » اخذ و جذب روش های علمی توانست با شتاب در ردیف کشورهای صنعتی
قرار گیرد » اما ایران با توجه به بافت فرهنگی متفاوت در گرفتن تصمیم به اخذ علوم غربى
دچار تردید شده و در
صفحه 140:
فصل چهارم
مدیریت کسب و کار
صفحه 141:
صفحه 142:
مهارت های لازم برای راه اندازی کسب وکار
ایجاد بینش مثبت نسبت به آینده
مهارت های کارآفرینی: تفکر خلاق و خلاقيت و نوآوری. مهارت های مالی ۰ بازاریابی +
ثبت شرکت و راه اندازی کسب و کار
مهارت هاى هزاره : آ او ۰1-1 مهارت های جستجوی موثر در اینترنت و وب» زبان
diss
مهارت های فردی و گروهی: ارتباط موثر مهار استرس مدیریت زمان» کارنیمی
مهارت های پایه علمی
صفحه 143:
ce poe (MANAGEMENT)
مدیریت عبارت است از فر آیند به کارگیری موثر و
كارآمد منابع مادی و انسانی بر مبنای یک نظام ارزشی
پذیرفته شده که از طریق برنامه ریزی . سازماندهی .
مديريت منابع انسانی ۰ هدابت و کنترل عملیات برای
دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده . صورت می گیرد.
صفحه 144:
Planning برنامه پیزی
عبارت است از تعیین هدف و پیش بینی راه های رسیدن به آن .
مزابای برنامه ریزی :
۱- برنامه ریزی هماهنگی ایجاد نموده . به مدیران و کارکنان جهت می دهد.
۲- تغییر را پیش بینی می کند و عدم اطمینان را کاهش می دهد.
۳ برنامه ریزی هرزرفتن و همپوشی وظایف را کاهش می دهد.
۴ برنامه ریزی » اهداف واستانداردهایی را که درکنترل به کار گرفته می شود ء تعیین مي
صفحه 145:
12109 سایماندهی
فرآیندی است که طی آن . با تقسیم کار میان افراد و گروه های کاری و ایجاد هماهنگی
le کب أداقه :لاش می شود.
کال فراتد ننارماندهی + بساختار سازمانی است که مشتمل ,بر مجموعه ی زوابیط /
مقررات و قوائینی است که حتی اگر به طورغیر رسمی شکل گرفته باشند ؛ به طور رسمی
را ل bis و فعالت های افراد برای کسب اهداف مشترک/ شازمانی راشکل بكرا فيط
صفحه 146:
مدیریت منابع انسانی
Lehane) ae تا بای توصیف کستره ای از فعالیت های متنوع : شامل el
. و پرورش نیروی کار با استعداد و پرانرژی
مراحل عمده ی فرآیند مدیریت منابع انسانی عبارتند از :
۱. جذب نیروی کار توانمند : برنامه ریزی برای کارمند یابی . انتخاب و استخدام منابع انسانی
۲ پرورش نیروی کار توانمند : راهنمایی ۰ آموزش و بهبود منابع انسانی و برنامه ریزی مسیر
موف برای كار كنان 1
۳. نگهداری نیروی کار توانمند : جلوگیری از ترک خدمت نیروی انسانی و حفظ آنان از طريق
ارزیابی عملکرد وجبران خدمات و بهبود روابط کارکنان با مدیریت .
صفحه 147:
تال انگیزشی زبردستان ۰ جهت دهی به افراد » انتخاب کانال های ارتباطی موثر و حل
نظادها(در سازمان است.
هدایت وظیفه ای است که طی آن ۰ مدیران . چشم اندازی روشن از آینده ی سازمان به
منظور پیروی اعضا و کارکنان خود ترسیم کنند تا به آنان کمک کنند که جایگاه خود را به
عنوان ایفاگر نقش ( منشاء اثر بودن ) در مجموعه ی سازمان » در راستای دسئیابی به /اهداف ۸
در نظر بگیرند .
صفحه 148:
کنترل و نظارت
کر فرا ند ی است که از طریق آن » عملیات انجام شده با فعالیت های بر نامه
ریزی شده تطبیق داده می شود.
درفرآیند کنترل » وضع موجود ( عملکرد ) را با وضع مطلوب ( برنامه ) مقایسه می
کنند و براساس این مقایسه , به برنامه ریزی مجدد ( تصحیح ) می پردازند.
صفحه 149:
ه اندازی و مدیریت کسب وکار
|||
صفحه 150:
كسب و کار :
خرید و فروش کالا و عرضه تولید و خدمات به منظور کسب درآمد و سود.
كان
مجموعه اى توليدى خدماتى كه منجر به سود مى شود.
صفحه 151:
اصول کسب و کار :
نگاه کسب و کارانه
آشنایی با محصول
آشنایی با صاحبان مشاغل
مهارت هاى كسب و كار
صفحه 152:
حیطه های فعالیت کسب و کار :
صفحه 153:
مهارت های کسب و کار :
زبان انگلیسی
۱
صفحه 154:
انواع کسب و کار :
کسب و کار خانگی
کسب و کار خانوادگی
کسب و کار روستایی
کسب و کار اینترنتی
کسب و کار کوچک و متوسط
کسب و کار بزرگ
صفحه 155:
برای راهاندازی یک کسبوکار کار آفرینانه چه فرایندی را باید طی کنید؟
,© خردارزيابي و كسب آماد گي
8 شناسابي ر ارزباي فرصت
۵ نوآرري ز ابدفیاي
۵ تدوین طرح کسب و کار
© تامين منابع ورد نياز
© تاديس ر راداندازي اكسباركار
© اداره كسب و كار بر يت آن
صفحه 156:
فرآیند کسب و کار با فرصت آغاز می شود.
سوال: فرصت چیست؟
پاسخ: شکاف بین عرضه و تقاضا
۱
جواب: راههای بهره برداری از فرصت
صفحه 157:
گرایش به فعالیت های کارآفرینی و غیر کارآفرینی
صفحه 158:
- تولید کالا برحسب مهارتها و امکانات
- تولید وعرضه و جستجوی مت
- قیمتگذاری با توجه به هزینههای انجام شده
تولید و عرضه تا زمانی که مش
استقبال میکنند.
poe loess
- تولید برحسب نیاز بازار و سلیقه مشتريان» بسيج
همه مهارتها و امکانات برای پاسخگویی به نیاز
مشتریان (آموزش مداوم برای کسب مهارتهای
جدید)
- بازاريابى و جانمايى محصول در بازارء سپس تولید
» برای واکنش به موقع
جدول شماره ۷- برخی تفاوتهای بازارهای جدید و بازارهای
صفحه 159:
چرا برخی از کارآفرپنان با شکست مواجه میشوند؟
سركت بدو يكل برنامه منسجم در كسب و کار
فقدان سرمايه كافى
بينى ناقص بودجه
كذارى غلط
غفلت از بازاريابى
درنظر نكرفتن رقابت
نداشتن انعطافپذبری لازم
اسارت در کسب و کار به جای ریاست بر آن
رئیس در حد عالی. کارمندان در حد معمولی
روابط غلط
رشد کنترل نشده
راهاندازی یک کسب و کار فقط برای هیجان
صفحه 160:
فصل
طرح تجارى كسب و كار
Dusiuess Ploa
صفحه 161:
طرح تجاری چیست ؟
یک سند کتبی است که هویت شرکت تان را به طور دقیق و کامل بیان می کند . دراین طرح
وضعیت کنونی . نیازهای مورد انتظار و نتایج تاسیس شرکت جدید تعریف می شود.
در طرح تجارى بايد جزئيات مربوط به اهداف . بازاریابی ء تحقیقات . تولید ۰ مهم ترین خطرات
٠ امور مالى . نقاط عطف وجدول زمان بندی کاملاً مشخص باشند.
صفحه 162:
مزایای طرح تجاری ( هم برای شما وهم برای سرمایه گذاران )
رو هذفتذانه تر به شرکت ( براساس زمان ۰ تلاش» بووهش وانضیاط بر
تهیه یک طرح تجاری)
۲- نگاه موشکافانه به فرضیات موفقیت شرکت ( با توجه به تحلیل های رقابتی . مالی
واقتصادی درطرح )
۳- تعیین راه کارهای عملی ونتایج قابل ان
۴- تعیین معیارهای قابل سنجش برای مقایسه پیش بینی ها ونتایج واقعی
۵ راهنمایی برای ارزیابی سرمایه گذاران ازشما وشرکت
۶- دستیابی به اطلاعات لازم برای ارزیابی مالی وتجاری
ار
صفحه 163:
چارچوب اصلی طرح تجاری کسب وکار
۱- چشم انداز
۲ ماموربت
۳- اهداف
۴- استراتژی ها
۵- برنامه ها
cvision )
(Mission )
(Goals )
(Strategies )
(Plans )
صفحه 164:
۱- چشم انداززیعنی شما چه تصوری از آینده شرکت خود دارید؟
درپاسخ به سوالات ذیل به چشم انداز شرکت خواهید رسید:
۱- ویژگی های یک شرکت خوب وتحسین برانگیز ازنظر شما چیست؟
۲ می خواهید درکارتان چگونه نباشید وچگونه باشید ؟
۲ چه وعده هایی به خود میدهید ؟
۴ رویای انجام چه کارهایی را دارید ؟
۵ با انجام اين کار چه شوقی را درخودتان ارضاء می کنید ؟
صفحه 165:
مساو رچتبسمچا سوب هه نیاز ی eh کت تسیب نموم ایو سپ وا ای سکس راراه می اندازید؟
ae وی از
پرسش های ذیل جهت تبیین ماموریت شرکت به شما کمک میکند:
۱- محصول يا خدمت شما واقعاً چیست ؟
۲ محصول تان چه خصوصیتی نباید داشته باشد؟
۲ وشتری شما کیسث ؟
۴- مهم ترین ویژگی های مشتری ایده آل شما چیست ؟
۵- فعالیت شرکت شما چیست ومحیط کاری آن چگونه ات ؟
۶- چرا مشتریان کالا با خدمات شما را می خرند ؟
۷- شرکت شما متعهد شده برای مشتریانش چه کند ؟
صفحه 166:
۴ اهداف :_هدف یعني یک نتیجه کاملاً معلوم وقابل اندازه گیری
اهداف مالی : رسیدن به مرز مشخصی از فروش درسال . به دست آوردن 11 ريال سود تا يايان
تال مان و
آهداک فروش cal hla گرفتن 10 ریال از سهم محصول رساندن تعداد مشتری ها یه 0] نف
کر آفاش بوفجه تبلیغات تا 10 ریال درسال ود
اهداف منایع انسانی : رسیدن به افزایش 11 درصدی حقوق ومزایای کارکنان درپایان سال ۰ کم
کردی در ضدذار آشافه کار کارکنان نا پایان سال و..
صفحه 167:
۴- استراتژی ها : چگونه می خواهید به اهداف تان برسید ؟ یا چه چیزهایی_می توانند باعث
موفقیت شما شوند ؟
درواقع با بیان استراتژی ها می توانید جهت فلسفه . معیارها وروش های راه اندازی و اداره
شرکت خود را تنظیم کنید.سوالات ذیل می تواند در تدوین استراتژی به شما کمک کنند.
۱ چه عوابل برپیشرفت شرکث من تاثیر مسبت دارند؟
۲- چگونه می توانم آنها را تقویت کنم ؟
؟- جه عواهلى- كار آم نيتستدد يا تاثير-منفى-دارند؟ 1
۴- چگونه بايد اين مشكلات را حل وفصل كرد؟
صفحه 168:
أ بايد جه کارهایی انجام دهید؟ چواب شما
. است acing Cal ala
دربرنامه ریزی ۰ همیشه زمان بندی وجدول هزینه ها همراه هستند.
برای نوشتن برنامه های شرکت ۰ یک جدول بکشید . اول اهداف کلی را بنویسید وآن را به
اقداه کوی تر تقسیم کنیدسپس در ستون های مقابل مرهدف AY ai yay dle
epee كيز ]ان را ياست كنيد
صفحه 169:
احزای اصلی
طرح تجاری کسب وکار
صفحه 170:
اجزای اصلی طرح کسب وکار
۱- خلاصه
۲- توصیف شرکت
ی
عبامخل
جر
غ- مالى
۷ مهم ترین خطرات
۸- استراتژی های توسعه
-٩ زمان بندی اهداف
۰- پیوست و فهرست مراجع
صفحه 171:
- حداکثر در ۳ صفحه تنظیم گردد.
جملاتی که درقسمت خلاصه می نویسید . بايد بتواند فرصت های
بازار نیازهای مالی وبرنامه های شرکث را تشان دهند .
صفحه 172:
۲- توصیف شرکت :
ack) [Lu es ene فمالیت ۰ وضعیت کنونی وجهت گیری آینده آورده یاو
تعاریف ۰ عکس ها ونمودارها را نیز درهمین بخش آورده و درانتها مزیت رقابتی شرکت خود را
که می تواند یک تکنولوژی یا اسرار تجاری باشد, بياوريد.
صفحه 173:
۳ بازاریابی:
- در بخش بازاریابی باید بتوانید سرمایه گذار را متقاعد کنید که بازار خوبی برای محصولات
وخدمانتان وجود دارد.
تشر وتحود تک بازار یکرا ol as مالقوه Laidley | سرا مین قرو و۳ با
U1.) plato 455 پرسیزارن سیم بازار و قوش تا ابلار/ آریل
مى تواند از جاذبه های طرح برای سرمایه گذار باشد.
صفحه 174:
۴-محل :
- توجه به نکات ذیل درخصوص محل شرکت های جدید بسیار حایز اهمیت است :
7 دردسترس بودن کارگر
- نسبت دستمزد
7 نزدیکی به منایع ومشتری
امتیارات مالیاتی
+ نیازهای منطقه ای
UES Esc ela )25525 هاى نويا
- امکانات محل ( کارگاه , انبارودفتر کار)
) ماشین الا ؛ کامپیوترژو سابل تقلیه DENT Lae
) تامین کنندگان ( تعدادونزدیکی -
- هزینه های حمل و نقل مواد اولیه
صفحه 175:
۵- مدیریت :
بخش مدیریت باید طوری تهیه شود که عوامل مهم زیر را بخوبی نشان دهد:
۲ ترا سازمانل
- تیم مدیریت وکارکنان مهم
- تجارب وقابلیت های فنی هریک ازکارکنان
- ساختار مالکیت شرکت وپرداخت ها
- مشاوران
صفحه 176:
2 ا بد عبس
AV WB) و له سورت حلاب درآمد وییلان نعدینکی 1
بودجه: دراین بخش وضعیت مالی شرکت درطول دوره مشخص بر آورد می شود.سرمایه
گذاران به طرح بودجه علاقه زیادی دارند . زبرا به کمک آن می توانند نسبت بدهی به
دارابی . سرمایه درگردش . موجودی انبار وبعضی متغییرهای مهم دیگررا تعیین کنند.
صورت حساب درآمد: سود وزیان پیش بینی شده را نشان می دهد .دراین
اد اولیه . نیروی کار. هزینه های ثابت ومتغییر ماننددنگهداری +توز
تخفیف ها همچنین دستمزدها . مالیأت , اجاره . هزینه برق تلفن و... تو<
سلان با صورت حساب نقدینگی: درشركت هاى نوپا بیلان مهم ترین مدرک ابلا زكرا
مقدار وزمان پول های ورودی وخروجی را مشخص می کند باداشتن سطح فروش
پیش بینی شده و سرمایه ای دریک دوره زمانی مشخص , می توان نقدینگی مورد
نثاز را مشخس کرد ؛
جدول مقایسه دخل و خرج: نشان دهنده سطح فروش ( وتولید) لازم برای پوشش هزینه
این صورت حساب . هم باید شامل هزینه های متغییر تولید ( مانند نیروی
ne واه آولیه وفروشن ) وهم هزینههای تابت (مانند آجاره . بهره پول توق
مدیران ) باشد.
صفحه 177:
دراین بخش باید به خطرات بالقوه ای نظیر:
- تاثیر تغییرات ناخواسته در صنعت
- فراتررفتن هزینه های طراحی با تولید از میزان بر آورده شده
- ورود رقبای جدید پیش بینی نشده
- مشکلات خریدقطعات يا مواد اولیه
- و رقابت های برنامه ریزی نشده ... توجه نمود .
صفحه 178:
هر طرح تجاری باید نگاهی جدی به آینده داشته باشد. اگر آینده نگرباشید
می توانید اهداف خود را به واقعیت تبدیل کرده . امنیت سرمایه گذاران را تامین
کنید و قدرت تجاری خود را افزایش دهید واين امرمستلزم داشتن استراتژی است
صفحه 179:
وقرعی با کمک یک جدول زمان بندی به اطلاع سرمایه گذاران می رسد.
برخی از فعالیت هایی که نیاز به زمان بندی دارند . عبار تند از:
- طراحی محصول
- تشکیل تیم مدیریت
- پیش بینی فروش
- برنامه ریزی تولید
- تکمیل طرحهای اولیه
- استخدام نمایندگان فروش
- نمایش محصول درنمایشگاه های تبلیغاتی
- امضای قرارداد با توزیع کنندگان و فروشندگان
- دربافت اولین سفارش
- اولین فروش ها و اولین تحویل ها
صفحه 180:
۰- پیوست ومراجع:
نمودارها . اطلاعات مالی « سوابق ( رزومه ) تیم مدیریت و
هرگونه اطلاعات تکمیلی دیگررا می توان دراین بخش ارایه
کرد.
صفحه 181:
افزایش جذابیت طرح تجاری مستلزم رعایت نکات ذیل می باشد
ظاهر - صحافی وچاپ طرح تجاری نباید کهنه ورنگ ورورفته ونیز بسیار پرخرج واصراف کارانه
باق
حجم مطالب- بهتر است متن طرح تجاری از ۴۰ صفحه بیشتر نشود .
جلد - بايد نام » نشانی وتلفن شرکت به همراه ماه وسال تهیه برنامه درقالب طرحی زیبا بر
ale ey, آمده باشد.
فهرست - بعد از خلاصه , فهرست قرار می گیرد که درآن عنوان هربخش وشماره صفحه آنْ
bee مل شود .
صفحه 182:
کارآفرینان در توسعه جوامع
" لحاظ رهبری, مدیریت. نوآوری. کارآیی پژوهشی و توسعهای. ایجاد شغل, رقابت بهرهوری و
تشکیل صنایع جدید. سهم مهمی در رشد اقتصادی دارند.
” کارآفرینان موتور حرکت و رشد اقتصادی یک جامعه هستند که در یک محیط رقابتی و
شرایط عدم Jobs جامعه را به حرکت درمیآورند و توسعه میبخشند.
" با به کارگیری فتاوریهای جدید و شیوههای نوبن» سریعتر و کمهزینهتر نیازهای جامعه را به
نحو احسن برآورده میسازد.
" سیب پویایی و افزایش بهرهوری در اجتماع شده و ارزش کار را افزایش میدهند و روحیه
سعی و تلاش را در جامعه بالا میبرند.
" کارآفرینان سبب تشویق جامعه به کارهای خلاق و کارآفرینانه میشوند و همین امر سبب
رشد و بالندگی اجتماعی میشود.
صفحه 183:
بيامدهاى كار أفرينى
eK HK OO
1
x
موجب اشتغال می شود .
کیفیت زندگی را بهبود می دهد.
موجب توزیع متناسب در آمد می شود و اضطرابهای اجتماعی را کاهش می دهد.
موجب بهره برداری از منابع و فعال شدن بهره وری می شود .
موجب سود اجتماعی از طریق دولت می شود.
عامل مهم در رشد و توسعه اقتصادی است.
موجب بهره برداری از فرصت های کشف نشده می شود.
موجب ایجاد ترکیب های جدید تولیدی می شود.
موجب استفاده حداکثر از ظرفیت ها و قابلیت های افراد می شود.
66
صفحه 184:
۱ مبانی کار آفرینی / دکتر احمدپور داریانی -دکتر مقیمی
۲- خلاقیت جوهره کارآفرینی | دکتر صمدآقایی
۳- کارآفرینی ( تعاریف , نظریات و الکوها ) / دكتر احمديور داريانى
۴- اصول ومبانی کارآفرینی | مهندس سعیدی US
6 - www.creativity..
7-www.karafariny.com
8-www.eshteghal.ir
9-www.karafarini.gov.ir
ه06
صفحه 185:
موفق ۰ سربلند و کارآفرین باشید .