صفحه 1:
بررسى مفاهيم
صفحه 2:
4
co
principles
اصول جمع مكسر اصل به معنى ريشه هاء يايه ها و بنياد يك جيز
LPN ۱
ا ar Nee SCN Na ل ا لكلل
مبانی دیگر بر پایه آن استوار گردیده است.
ال سم ی
صفحه 3:
Foundation
کلمه مبلئی جمع مکسر مبنا وبه مفهوم بنا هاء بنيان هاء شالوده ها ©
وساختمانها است.
* در واقع مبانی هر پدیده يا علمی متضمن پایه هاء چهار چوپ.
pecan ی RO
صفحه 4:
SSS Rea ec eee ا Oa
"" بين ايجاد ساختار تربيت بدنى و بناى يك خلنة شباهت هاى قلبل توجهى وجود
eer ene eee Ce Be Oa SS
cece تربیت بدنی مبتا و چهار چوب مسلمی را به وجود می آورند
ون رابه عنوان تجربه ای با اززش برای تمام افراد پا بر جا می کنند. لین عناصر
Sip, SE 5 و و9 ار به هم مرتبط خواهند
ا اج 0 د ا ص ا ا
برنامه های مدارس کشور خواهند بود.
صفحه 5:
Education
معادل فارسی تربیت کلمه ( پرورش) است
۱
۳ ی SRS RO
است که می تواند فزد را در دایره استعدادهای فطری اش پرورش
دهد.
صفحه 6:
physical Education
را( ال
EER ار اا ات 0 2066
يه
OF SSS i ل ال ال ات ا ل ل EU CPE
منظور تقویت کامل بدن: بالابردن عوامل جسمانی. بارور نمودن استعدادها و
پرورش صفات اغلاقی از سن کودکی تا پیری ادامه دارد.
صفحه 7:
یک تعریف کامل تر
۱
مبتنی بر اصول علمی؛ جریان رشد و تکامل را در همه ابعاد وجود
انسان (جسماتقء روانى و اخلاقى) تسهيل و هماهنك نموده و به رشد
CAREC SS SF) | SRR Ee
صفحه 8:
Sport
OCR se PUNO WIPE) ICCC CME SSS i
ات ری بر
| Por Forge Vasant ECO id
صفحه 9:
تعریف ورزش از نظرکواکلی
ورزش عبارت است از يك فعاليت رقابتى نهاديته شده كه مستلزم
كاربرد نيروى جسمانئاشديد و يا استتفاده از مهارتهاى جسمانى
پیچیده به وسیلة شركت كننذكانى است كه توسط عوامل درونى و
بیرونی تحریک میشوند.
صفحه 10:
تفاوت ورزش و تربیت بدنی
تربيت بدنى مجموعه اى از فعاليت هاى بدنى براى تقويت جسم وروان
met an Nese | ewe Cy ا ا ا MCC ا
ا ی گرفته نمی شید
ورزش به مجموعهای از فعالیتهای سازمانیافته اتلاق میشود که به منظور
كسب مهارتهاى حرق 013 #الليتهاى بدنى و ايجاد رقلبت انجام مى
اشوند.
صفحه 11:
ورزش داراى سه ويزكى است:
3 يادكيرى مهارت
رقابت
وجود ضوابط و قواغد مشخص
با تعاريف فوق مى توا نيجننين نتيجه كرفت كه ورزش بخشى از تربيتبدنى است
ا ا ا ا ل ل ل
صفحه 12:
ات
ا سس
رابطه با ساختار تربیت بدنی است.
يو ai ا ييكره. اهداف و ارزش هاى تربيت بدنى و
ورزش را تشريح مى كند.
terre is ا ل ا ا
و نیز معرفی علومی که در ساختمان و پیکره تربیت بدنی نقش دارند
به عهده این شاخهاست.
تاد
صفحه 13:
لت ا
Seb y =
ك2
etary
ل Petey
Philosophy
۱ SE aed
Sport Physiology
Sport Medicine
Biomechanic
Kinesiology
of Physical Education
Sport Psychology
صفحه 14:
لت
rN كت
ener
Education
ec
۱ مدیریت ورزشی
۳۲حرکات اصلاحی
Motor Learning
Motor Development
adapted Physical
Sport Sociology
Sport Management
Corrective Exercises
صفحه 15:
۱0۱۰۱-۱0۱ oJLé4
= از دیدگاه کلی «فعالیت بدنی» یک مفهوم گسترده است که ساير مفاهیم
ل ا peel re SNC ed
a
ار ایا انا FV
دیگر تحت پوشش آن قرار دارند.
صفحه 16:
رک ی
بازی ۱ سرویی ۰ ال رشد و تامل توت ۳
۱ ne nS es mee
Syne Sere se
0 CS bec Eola ce Recor Tel al
8 شروع باری را می,توان به گذشته های دور » حتی از بدو پیدایش انسان
نسبت داد در حقيقك بازى جزئى ,ازا زندكى انسان ازبدو تولد تا زمان مرك بوده
0 ا EE)
صفحه 17:
تعاریف بازی:
اج ابت است غريزى وبا نشاط كه موافق با مراحل رشد و
Re ee ld ا ا eNO Or Se CS
انجام می شود. (مظفری. پورسلطانی زرندی» ۱۳۸۵)
صفحه 18:
* «هویلیام استرن» بازی را فعالیت غریزی و نوعی تمرین های مقدماتی
برای زندگی واقعی می داند.
Pe Eker ome | RS اه
۱ و ue peed
aren Inge | case)
صفحه 19:
Spare با وا رن ار و تا
نا ١ لي ال را
-١ بازى به طور آزادانه از طرف فرد انتخاب مىشود
eae ا ا ل
۳- بازی به طور ذاتی برانگیخته میشود
صفحه 20:
۴ متخصصین تربیت بدنی و علوم ورزشی غالبا با لين تعریف کلی
MEL لا ركد ودين
ب رشد انسان
صفحه 21:
«راجرکای لوا» بازی ها را به چهار گروه اصلی نقسیم می کند:
۱
بدی: شبیه سازی, تطابق واقعیت های عینی و تصورات ذهنی و نمایش مقلدانه.
بطور مثال : تقلید رفتار بژرگسالان
را( ۱9
ا |
0 ا eee ne
صفحه 22:
0 ا Se Me Be Bens) TC een RCL
Sr re Corns NES ORS Sl الك
hoo, gy Sees #استقلال عمل بازى
aurea ع الا ا داك
eae NP i .| #الآفيت است.
صفحه 23:
* «کای لوا» قطب دیگر طیف را "لا" (نوعی بازی با قاعده و
| 311 يافتكى) MUR | 3 يبد 1 لك قانون
مندى و مقررات مدارئ فعاليت هاو وجود قرار داد و قاعده در
بازی است که طبعاً محدودیت در عملکرد و استقلال فرد را به
دنبال دارد.
صفحه 24:
Sse Ree STC eS ات
"" بازئ كودك از مرحله «310©13» (يزؤرش قواى جسماتى و رولنى و افكار عاليه» آغاز
مى شود و دقيقا به همين دليل:است كه بازى براق كودكان كم سن و سالء بى قاعده و
ا 10
ل ل ا 0
* حرکت به سمت«1[0115]» (نوعی بازی باقاعده و کنایه از سازمان یافتگی).
"" نهادينه شدن«00105|» عاملى است براى ايجاد نظم و انضباط در كودك
صفحه 25:
تفاوت بین پلی و گیم:
غالبا پلی به فعالیت های اخقلاری. غیرجداق و غیرانتفاعی و حسی
CO SER cer ROS Laer Tent Un Salis
اوليه زندكئ انجام مى,شوند. بديهى است جنين بازى هايى از
Cee Tp Neer
صفحه 26:
ا ا ا الل ل
بين بازى ها و ورزش ها دارند؛ به لين مفهوم كه نه به اندازه بازى
ا رجز رش هر
برخوردار ند( 9 د يكرك ١ ١ 0 بيشرفته اى از بازى ها
هستند كه در طون زمان سازمان دهى شده اند.
صفحه 27:
مهم ترین ویژگی های گیم ها:
0 yo
ار ال (Ease
ل ل ل
CS ed ine Sen) pe منتج شدن 384 نت جه د ""
۱
معرفی کرد و آموزش داد)
صفحه 28:
Ludus
{ludos)
بازی های ورزشی . نهادینه شدن . تعال معررات به خارج
Game
(Paideia)
يبدايش معررات _فعاليت هاى الحثيارى
Play
صفحه 29:
5 ane
ACS IO Ue ا ل ال ا ل ا
NER. ee ل ل
NE ۳ Pat
URS) SRY eC oi oe eed ee eS Me ace)
دنياى ذرون
"" فرايند تطابق#اتلاش كودى درججهت ايجاد
دنیای بیرون
ل 0
صفحه 30:
ييازه رشد كودك را به جهار مرحله تقسيم مى كند:
ا تر ل ل
و لك
و
صفحه 31:
a ۲- مرحله پیش عملکردی: (از ۲ تا ۷ سالگی)
Relea yey ls INS, ic ROR Sg
eee eg eee HE OR ا ل ا ل
یا حرکتی نیست.
صفحه 32:
اه یا ری ری
2 علاقه شديد به ارتباط با عوامل متعدد محيطى
il ا ا |
ل ابعاد استدلال می کند.
RV Cpe ROME CMCC SIN S11) Tore Siar tree Ne OIC a
صفحه 33:
و را ی و بل رل
ees CD kN eye Tee ial
گردد و او را برای ورود به حیطه های نظری مهم تر و پیچیده تر
آماده می سازد.
صفحه 34:
ييازه بازى ها را به سه كروه طبقه بندى مى نمايد:
tal | ا ل
و Foe rer
اي« PA Rees ei = Li Ll)
فعاليت هايى است كهوفستلزم حركات جسمانى است. از ويزكى هاى اين
اا يميا Sree
صفحه 35:
۱
"" حيطه سنى اين بازيهاحدود:8/١ تا 8/0 سالكى است و نقطه اوج آن حدود
0 سالكى است. بازيهاى نمادين ٠ فستلزم تفكرء خلاقيت و تطابق عناصر
pees ل ل ا ل
صفحه 36:
۳.بازی های سازمان یافته (با قاعده)
* شروع این بازیها از حدود ۲/۵سالگی و اوج ن ۱۰/۵سالگی است. قواعد این
pO eer eae a Neen TS oS Rad
روح کودک رانا اطاعت و پپزوی از مقررات اجتماعی آشنا میکند و روابط
ی
صفحه 37:
0
#با توجه به اجتماع نظر اکقر روانشناسان و متخصصان تعلیم و
تربیت بازیها به ۷ نوع تقسیم می شوند.
صفحه 38:
(Physical 631065 ( جسمى ىاهيزاب.١
كارن ERI OMT eS ل الت ا |
سركرمى و تفريخ و...وجود دازد و با افزايش سن جدى تر مى شوند.
بسيارى از ورزش هائ مرسوم امروزء ريشه در اين كونه بازى ها
دارند.
صفحه 39:
dmitational Games) و
POMS 9 cc NEL RE |
عوامل و رفتار هاى محيطء. تقليد از رفتار يدر و مادرو ساير
بزركسالان
صفحه 40:
Representational) ils cle jb 1
(Games
۱ ve uc 252 ل lle
کودک سعی دارد علاوه بر تقلید» تمایلات و خواسته های خود را
نیز به نوعی در رفتارخویش منعکس سازد.
صفحه 41:
۴- بازیهای نمادین ( 63۳065 5۷۳۱۵۵۱۱)
در بازى هاى نمادين كودك تلاش مى كند از طريق «جذب» و
«تطابق» مراخلى از سازكازى رابه وسيله نماد يردازىء تجربه كند.
صفحه 42:
dmaginational Games) (Les le jl -0
و« so يي 311 مرا د حك
تخيل و خلاقيت اقدام به يديده سازى مى كند و با نيروى تخيل و بر
و
وجود خارجی هم نداشته باشند. بازی به عنوان یک عامل محیطی
ORS MO ed 0 SS eo ed te
صفحه 43:
ع-بازيهاى سازمان يافته (5 63176 (Structional
* این بازی ها در سال های پایانی کودکیبه شدت مورد علاقه فرد
قرار مى كيرد. اجراق اين بازىيها مبتنى بر قواعد و مقررات خاصى
است. از طزيق اين بازئ"أها مى توان «قرارداد هاى اجتماعى» را به
کودک آموخت.
صفحه 44:
dinstructional Games) 223961 cle jb -¥
اساس لين كونه بازى ها آموزش هاى ساده مفاهيم علوم از طريق بازى
وبه روش باز خورد و تقويت است. ساختن كلمات توسط حروف الفباء
یادگیری مفاهیم ساده ریاضی از طریق بازی و فراگیری اطلاعات
Pa را
صفحه 45:
تفریحات سالم
|
يرورى مى شودو به منظور يركردن اوقات فراغت انجام مى كيرند.
ورزشء بازى ويتؤاليت بدنى نيزاامى توانند به منظور غنى سازى اوقات
فراعت به نوعی در زمره تفریحات سالم قرار گيرند.
صفحه 46:
jes چهارم
eee RCS) لت
صفحه 47:
۱ TOSI has
امور را مى آموزند امورى كه هيج فردى از هيج راهى قادر
به آموزش آن به کودک نیست»
* پس از رنسانس بازی به عثوان یک روش آموزش مورد توجه
بيشترى قرار زو سس را باید پرچم دار این نهضت
ا Cee eas TC SB ICS) Nee
wale
صفحه 48:
سل
پستالزی از دانشمندانی بودند که از بازی در امر آموزش استفاده
کردند.
* پستالزی از پیشگامان روش تربیت طبیعی و بکار گرفتن بازی در
۳
نظرات تربيتى روسو را يياده كرد.
صفحه 49:
نظریه های بازی
| eC S SIRS) ese By
سوى انديشمندان به عنوان علل برداختن به بازى مطرح شده
آاست.
صفحه 50:
۱- نظریه دفع انرژی اضافی
و |
iE بر اساس این نظریه بدن انسان انرژی فعال و مازادی دارد
كه بايد اجازهيذاد تا از طريق بازى آزاد شود.
صفحه 51:
Seal ی
* بر اساس این تتوری انسان به برخی از اشکال بازی به عنوان
عامل تجددید حیات نیازدارد.
RCo rey NES Eo eS) iat
اب( OI ed beens
صفحه 52:
د لدعت
"ا اين تئورى شبيه تئورى قبلى است.ياتريك با عنوان كردن
ال ره .۰«
جدا كرد.
و رت sl. Ms جا ات
Re SS ا ال ا ل 2
كند.
صفحه 53:
۴- نظربه میراث نسل های گذشته
الإ( ار
بازى اطفال تلاشى است براى بازيابى اعمال وحركاتى كه
جنبه توارئی دارد.
* به عبارتی بازی را مروز وتکرار خاطرات مراحل رشد وتکامل
انسان مى داند.
صفحه 54:
۵- نظربه غربزی
ارائه دهنده اين نظريه «كار» و «كارل كروز» مى باشد.
2 بر اساس اين نظريه تنها عاملى كه مى تواند انسان و حيوان را به بازى وادار كند
NYS yar eye) ۱
صفحه 55:
۶- نظریه قراردادهای اجتماعی
* بر اساس این نظریه شکل .محتوا و مقررات بازی ها در هر
cs اا لك
بلکه نشأت گرفته از قراردادهای اجتماعی مورد احترام آن
صفحه 56:
۷- نظریه خود بیانی و اظهار تمایلات
7
عدا ان سات ل ا ا ا دن در ۱۳
صفحه 57:
۸- نظریه تحقق آرزوها
اط ۳ ۳
آن می توان به تحقق آرزوها پرداخت بازی است.زیرا در
eT aE 1
واقعی تلقی شود.
صفحه 58:
٩ نظریه برتری طلبی و سلطه جوبی
حا سا COTTE RUN CEE 1
ارضاء نياز برترى طلبى و سلطه جويى آدميان شود بازى
است .
صفحه 59:
۰- نظریه تصفیه
TOR در ری
جنك و ستيز داردءلذا بازى هايى كه بر اشاس مبارزه و
رقابت انجام می شوند باعث پالایش و تصفيه روح و تخليه
أن از اين تمايليخطرناك مىيكردد. مانند ورزش هاى رزمى
صفحه 60:
ا لت
ONS Nn
مقدماتی کودک برای ایفای نقش های اصلی در زندگی
|
صفحه 61:
2 00
اه ان ی رت ام ال
شدن مکانیسم رشد بدن و تکامل اندامها و ارگان های
صفحه 62:
۳- نظریه جبران
ا ل ا ۱
سوى ييازه اراته شد.به موجب اين تئورى»كودك اجسام يا
ال 0
صفحه 63:
۴- نظریه های مدرن
ل ل 0
یا
می تواند هم جنبه کنش و هم جنبه واکنش داشته باشد.
صفحه 64:
لت ا
صفحه 65:
تعليم و تربيت حركتى
"ا منظور از تعليم و تربيت حركتى: ايجاد عواملئ است كه به اجراى
موثر حركات ٠ بهبود كيفيت هاى بدنىء افزايش مهارت هاى
حركتى و ايجاد شادابق و تندرستی منجر شود.
* برای | Ne oe rye
کمک به شاگرد.در درک مفاهیم حرکت هستیم.
صفحه 66:
روانشناسی .حرکت و تعلیم وتربیت
* روانشناسانی که معنقد به روش ادراکی حرکتی هستند. معتقدند
2 ی ی جر
ای( ی را ات
"" علاوه بر طرفداران روش,اذراكى - حركتى ٠» ييروان مكتب
و ١ ٠ ١ كسم و روان هستند يادكيرى
هاى ذهنى و با8ة © 217 #كتى را متأثر از يكديكر ميدانند.
صفحه 67:
ماهیت تعلیم وتربیت حرکتی
Flee aS) CL Seer ne Sant oi
۰۰ات
ا ا ا ا لت lca Se Ree S I caed
۱۳۱ Ae), SC <<
حرکتی» یادگیری های حرکتی را مبدا و منشاء یادگیری می
معتقدند یادگیری های ذهنی پیچیده پس از رشد gel BSE
RCA eI hes) لظ
پذیر هستند. بنابرین یادگیری های حرکتی بر هوش و تحصیلات
صفحه 68:
اهداف تعلیم وتربیت حرکتی
* بر اساس طبقه بندی بلوم اهداف تعلیم وتربیت حرکتی در سه حیطه خلاصه می
"" حيطه روانى - حركتى
"" حيطه عاطفى
صفحه 69:
اك روانی ee Ses با توجه به سن ومحتوای برنامه
عبارتند از: رشد وت اندامی»رشد و توسعه حرکتی . افزایش
قابلیت های بدنی,تأمین سلامتی و بهداشت ۰ بهبود حرکات بدنی
پایه و به دست آوردن وضعیت بدنی مطلوب و اندامی متناسب و
موزون است:
صفحه 70:
وي و cally لو a PE LE)
eS ۱
ات ا ا اس رت
و عمومی.
صفحه 71:
لا : 2 ی 8 ب 5
اذاف يعناطفى: تربيت بدنى به خؤذا شكفتكى »«قزت نفس و
يذه و
9
حس زيبايى gene Cor ۱
"" تربيت بدنى عتؤاضع ٠ بازى عاذلانه و فضايل يهلوانى را مى آموزد .
صفحه 72:
مفاهیم حرکت(توانایی های ادراکی - حرکتی)
Peer ااال glen الك a
عوامل مرتبط و وابسته
Nur 0 LUMI IN =se 5 0
است؟ ارتباط اجزاى بدن با يكديكر و با كل وجود جيست؟
صفحه 73:
"" آكاهى فضايى: يعنى شناخت سطح هاء جهت ها و مسير هايى كه بدن انسان قادر
cowl Slee ge are
"" مقصود از كيفيات حركت اين است كه بدن جكونه و جطور حركت مى كند
كيفيات حركت به عواملق مانند زمان#انيرو وجریان حرکت بستكى دارد.
ال l= EDN Ie. = ل 07 را
e rer) 0
صفحه 74:
ا لت ركم
" از مهم ترين ويزكى هاى تعليم و تربيت حركتىء شاكرد
دن ٠. لا ال دن
Re TT حت ا SE TSC SoG een Clr TPE
مهارت .ايجاد رضايت(إو علاقه در فِرذ عايجاد انكيزه در تحليل
eB) ne bo ا ل الت ل