صفحه 1:
نی ما اف علی أمتی
الققر ولكن الخافة عَلَيهُم
97 alee
212111011 1 11
صفحه 2:
اصول مديريت اسلامي و الكوهاي آن
از دروس بايه دوره كارشناسى مديريت
به ارزش سه واحد
“ منبع: كتاب ”اصول مديريت اسلامى و الكوهاى أن
emer 00
000000 ل ا ا ا ا Wess
صفحه 3:
مقدمه دوم
۱- مدیریت از دیدگاه قرآن ومعصوم(ع)
مصلحان جامعه evs) KIER EAS 0 0 قرآن کریم زبان مشترک و عامل وحدت
زمينههاي اصلاح مديريت Seppe
Zz ; كك
0 اسلام و AS
تمسك به كل قرآن نه بخشي از آن B)B') م
Pee re TI ادعاي اقتضايي بودن قرآن
حوزه تکوینیات ( هستها )
nen ey ee POD Ter Tee re nee ES
قبص و بسط بعرفت ديني حوزه گزینش مطالب و مثالها
0
ا ۱
صفحه 4:
مديريت از ديدكاه قرآان و معصوم
* از دیدگاه قرتن و روایت» مديريت نقش اول را در تغيير و تحولات
اجتماعي بر عهده دارد:
«صنفان اذا صلحا صلحت الامه و اذا فسدا فسدت الامه» قيل من هم يا
رسولالله؟ قال العلماة و الرؤساء»
فرمودند: « دو صنف هستند که هرگاه صالح باشند» امّت صالح خواهدبود و
هرگاه فاسد شوند» امّت فاسد خواهندبود.» سئوال شد یا رسولالله اینها چه
ا 0
* يس براي هر تغيير و تحولي بايد روي اين دو كروه؛ سرمايهگذاري کرد.
3
صفحه 5:
- مدیریت از دید گاه قر آن و معصوم
حوزه و دانشگاه خاستگاه مدیریتها
* عناصر مديريتهاي فرهنكي و اجرايي بطور مشترك» از حوزه و
دانشكاه برميخيزند يس بايد اين دو مركز را مورد توجه جدي قرارداد»
ييوندي سالم ميان آنها برقرار كردء محور اين بيوند اسلام و قرلن است
و طبيعتاً بايد زبان مشتركي از طريق قرآن بين اين دو كروه يديد آورد.
صفحه 6:
- مدیریت از دید گاه قر آن و معصوم
قرآن کریم زبان مشترک و عامل وحدت
* ازآنجاکه قرآن, کتاب همه دست اندرکاران نظام است» این کتاب» عامل وحدت» و زبان
reer Cet Terre we RY reheat re yoare Bt) 00
و کم و کاستیهایی که هر کدام نسبت به قرآن دارند. برطرف شود.
و رس
صفحه 7:
- مدیریت از دید گاه قر آن و معصوم
شرایط اساسي اصلاح
" براي اصلاح جامعه بايد از مديريت شروع نمودء قرآن كريم اين جنين
ميفرمايد:
«والّذينه يُمَسَكُونَ بالكتابه و أقامُوا الصَّلودَانَا لاضيحٌ آجرّ المُصِلِحينَ» (اعراف
(oy)
ا ا ل ا ECR RD OE ena E
Cone e ease eee Sone)
re) Bee Ws eee ee err errors
۶ مسلح به فرهنگ قرآني باشند.
ا 1
صفحه 8:
۱- مدیریت از ديد كاه قرآن و معصوم
شرايط اساسي اصلاح (تمسيك)
ا ا ا ا 0
ا و
لد ۵
تمسيك بر اين باور استوار است كه
اصلاح جامعه؛ فقط بر محوریت قرآن» می تواند
صورت كيرد.
صفحه 9:
۱- مدیریت از دید گاه قر آزن معصو
ays AG
Cape ree nr e Ete ent bie رت
مصلحان»پدید نمی آورد :
«آذین بو رسالات ال و یوت و لا یحشوله و لا بختون دا له و
2
« ویاد آورید زمانی را که کوه را بر سرآنان» همچون سایبانی» برکشیدیم» در
حالی که بنی اسرائیل يقین کردند که کوه به ایشان واقع شونده است ( و آنان
را راه كريزى نيست؛ در يك جنين صحنه هول و-هراسء اين بيمان ان آنان
گرفته شد كه) آنجه را كه به سهولت» به شما دادیم» با قوت بدست كيريد و
محتویاتش را یاد کنید. شاید که تقوا پيشه کنید»
صفحه 10:
۱- مدیریت از دید گاه قر آرن
را 2 اصلاح 022 fe
* این خشونت. از آنجاست که ظهور معجزات الهی و عنایات غیبی در
صحنه های سرنوشت ساز» حجت را بر بنی اسرائیل تمام کرده است
از اين روء راهى جز ادامه رسالات الهى ندارند؛ والاء سخت مجازات
۹
« سل بنی اسرائیل گم آئیناهم من یه بت من بل یِعمَة له ین بعد ما جاء ته فا
" له شدیذالیقاب » (قره /906)
eee ne ee te we eee Le sere wb)
هر که نعمت خدا را از پس آمدنش به سوی او دگرگون کند» پس به یقین»
Poe Rr eg tr anv Ie
صفحه 11:
"- مدیریت از دید گاه قر آن و معصوم
زمينههاي اصلاح
05
مدیریت
" مرور مكرّر قرآن از زمينههاي اساسي
ی
قرلن ميياشد كه مفهوم اول : به انس
عمیق با قرلن و مفهوم دوم به مرجعیّت
قرآن در حوزه و صحنه عمل اشاره دارد.
صفحه 12:
7 دا دید گاه قرآن و معصوم
تقيّد به حركت در جارجوب وحوالهي و عدم خلط نظريات افراد با
ا ا ۱
سوره اعراف قبل از بيان شرايط مديريت اسلامي آمدهداست:
«الم ُوحذ علیهم 0 000
۹ 02550
«آيا مكر برايشان(بني اسرآتيل) بيمآن غليظ كتاب آسماني كرفته نشد كه : جز
حق و حقيقت را برخدا نسبت ندهند و محتويات قرآن را مرور و رجوع
مكرر نماييد؛ و خانه آخرتء مايه خير و بركت است براى كسانى كه تقوا
ا پس چرا تعقل نمی کنید؟]».
صفحه 13:
۱- مدیریت از دید گاه قر آن
ست تسر
RE SENS hee Seer ا Ted)
ST ee Se) ee eee ets se Sa)
و دیگران» در جهت رضای رب ) قرار گیرد:
«ولكن كُونُوا ربَاقينَ ار
عمران/9ج)
3 ال We RNe LESTE)
CED NS Reve Se Ser eer We kee ee ee)
صفحه 14:
١ - مديريت از ديدكاه قرآن و معصوم
زمينههاي اصلاح مديريت
از اين فقره با توجه به ابتداى آيه» بر مى آيد كه :
ربانى شدن» مانع از خود محورىء و استبداد و
استكبار مديريت اسلامى خواهد بود؛ والاء فقدان
ل ل ل كت
متعالى» موجوب ركود»ء خمودكى؛ و موجب بردكى
SS اسارت APE Ben خواهد PRY}
صفحه 15:
١ - مديريت از ديد كاه قرآن و
Mor زميتههاي
۱ ا ل ل ESCEEY
1۳ ا ا ا oP Toews
المَلائْكةٌ وَانْبِينَ آربابً»ه (آل عمران/©0-2©)
« هيج بشرى صلاحيت ندارد به اينكه خداوند به او قانون و حكومت و
نبوت دهد؛ سيس اين فرد به مردم بكويد: بردكان من در قبل خدا
G. Siar RTT) ا ل ا
شما را فرمان دهد تا ملائک و انبیاء را سرپرستان خویش» و شریک
2012220005
صفحه 16:
-١ مديريت از ديد كاه قرآن و معصوم
زمينههاي اصلاح مديريت
از توصيف ربيون كه بيروان ربَانيّون مى باشند» سطح انتظار الهى از
مدیریت اسلامی » آشکار می گردد:
«و گّن من تبي ال معَه ییون کثیر ما ونوا لما أصابَهم فی سبیل ال و ما
آشتکائوا و ال یْچِبُ الصابرین» (آل عمران/466)
« و جه بسيار از بيامبرانى كه ربيّون (خدائيان) فراوانى در معيتش
جنگیدند؛ پس سست نشدند بدانچه که در راه خدا به آنان اصابت نمود؛
و ضعف نشان ندادند و تن به ذلت نسيردند؛ و خداوند صابران را
دوست دارد»
3
صفحه 17:
-١ مديريت از ديد كاه قرآن و معصوم
۴ در سوره بقره از جمله دلایل انتخاب طالوت به فرماندهي و رهبري»
رد ال
ضرورت اتصاف علمي و عملي مدیریت اسلامي را به ارزشهاي قرآني
تاكيد مينمايد:
« قال ان اه صطفه علیکم و زاده بسطهٌ فی العلم و
الجسم...» ( بقره |6۵
ارد كا eee را ارك از a
PEE Ate ا الا ا ل rye Te)
صفحه 18:
-٠ دين اسلام و علم
تمسك به كل قرآن نه بخشي از آن
0 rere rie Te
احكام در حوزه فردي و اجتماعي ميباشد كه همه و
همه باید مورد التزام قرارگيرد. اتزام به بخشي از
قرآن و عدم التزام به بخش دیگر در واقع عدم التزام
به کل قرآن ميباشد که ذلت و خواري در دنیا و اشد
مجازات را در آخرت در بي خواهدداشت:
صفحه 19:
|
تمسك به كل قرآن نه بخشي از آن
eek ل ا ل
مِنكم الّاخزيّ فِى الحيوة الدّنيا و يَومّ القِيمَةِ يُرَكُونَ الى آشدٌ الذاب
eager) 0 رت
Be Spree sea re Is ee ne ere)
می ورزید؟ پس مجازات کسی از شما که چنین کند» چیست؟ جز
۱2 0
عذاب» کشیده خواهد شد و خداوند از آنچه می کنید» غافل
۳
صفحه 20:
a دين اسلام و
تمسك به كل قرآن نه بخشي از آن
* در قرآن کریم در خصوص اشد عذاب
مجازات فرعونيان در سوره غافر
آمدهاست:
«أدخِلوٌ ال فِرِعَونَ آشَدٌ العذاب» (غافر/ ©©)
«لل فرعون را در شدیدترین عذابها داخل
دی
صفحه 21:
-٠ دين اسلام و علم
eerie py Wale 10
Bee emote ie) Se ron eer lS Wa) 5 ie
ل RBs COU BIS SUNT OR eC ERt CRP
در نهايت كمراهى و هلاكت را بدنبال خواهدكرد:
ا ا ا 2 2
رت
«و از قرآن پیوسته و بتدریج فرو می فرستیم هر آنچه را که
يكبارجه درمان دردهاء و رحمت واسعه براى مؤمنان است.»
صفحه 22:
-٠ دين اسلام و علم
قرآن كريم بيكري واحد
ا ا SWS ا ا 0 Bere
آيات به منزله قطع عضوي از اين بيكر است نه لن عضو به
تنهايي حيات دارد و نه اين بيكر ناقص كارآيي لازم را خواهد
داشت. بلكه بالاتر از اين» آثار قطع عضو اين بيكر را عفوني
کرده به تباهي خواهدکشاند.
صفحه 23:
a دين اسلام 9 علم
قرآن کریم پيكري واحد
* از این روست که قرن کریم» مومنان به
ioe 0 ل
آنان را به عذابی سخت. تهدید نموده است:
َو قل إنى آنالنَّذيرُالمُبِينَُ tr ao آلذين
Rare reps es 2ت
و بكو بة يَقِينَء من شديداً به عذاب الهى هشدار دهنده اى روشنكرم؛ هماتكونة كة
a a 2 لا ا ارك
دادند و ياره ياره نمودند.»
صفحه 24:
-٠ دين اسلام و علم
ادعاي اقتضايي بودن قرآن
اخيراً كروهي از روشنفكران مدعي فهم قرلن؛ ادعاي اقتضايي
بودن بخشي از قرآن را مطرح نمودهاند. اينان بر اين باورند كه
و
مطالبي است که به امر تزکیه و تهذیب نفس و اصلاح امور
اخروي مويبردازد» لن مقدار از قرلن موضوع تدين ماست كه به
امر آخرت مربوط است و مابقي. قرآن از حوزه ديانت ماء خارج
است و هیچ ضرورتي در التزام به اين گونه مباحث قرآني نیست.
صفحه 25:
-٠ دين اسلام و علم
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن os
حوزه تکوینیات ( هستها )
10
۳
صفحه 26:
1 دين اسلام و a
حوزههاي ره درن ادعاي اقتضايي بودن قران
الفسحوزه تکوینیات
" در اين حوزه مقصود از اقتضايي بودن؛ همنوايي قرلن با دستآوردهاي
علمي تجربي بشري زمان خويش ميباشد که با گذشت زمان آن
B Ler) ل ا story yes es) ees. ا ل ل
نمكانه بطلميوس كه با بطلان هيئت بطلميوسي مطالب نجومي قرآن باطل
شدهاست و دیگر معني ندارد که به اینگونه مطالب قرآن ملتزم شویم.
صفحه 27:
اراد حورن اسلام و
حوزههاي ره درن ادعاي اقتضايي بودن قران
Shi 9
ا ل ل ا 0 Ere
به مقتضاي زمانه نزول خویش از جمله مقتضاي علوم زمانه سخن ميگوید و بناچار به
دروغ مصلحت آميز متوسل شود. جراكه بيان حقايق علمي مخالف زمان نزول »
موجب تعارض ميان قرلن كريم و علوم زمانه ميشد و جون راه بشري براي اثبات
بیانات قرآن در کار نبود پس مشغله بيهودهاي براي پیامبر(ص) پدید ميآمد و نزاعي
بيحاصل و منحرفکننده از غرض هدایت و ارشاد و تزکیه و تهذیب بشر
Rees
صفحه 28:
۳ دين اسلام و
حوزههاي ره درن ادعاي اقتضايي بودن قران
الف-حوزه تکوینیات
" از اين رو براي قطع ريشه جنكى و دعوا و
جاروجنجال بايد به جهت مصلحت قرلن كريم علوم
ل کند و این مسأله هیچ خدشهاي به
YE DPSS TEED See eget
صفحه 29:
۳ دين اسلام و علم -Y
حوزههاي مطرح در ادعاي افتضايي بودن قرآن
نقد و بررسي - حوزه تکوینیات
Brees eee eb re ened D ae ECT ee
صرفاً و تماماً مس به حق در عالم طبیعت شدهاست:
(ADC/ ¢\ ys!) «O35 Gat 5 GH Gets »
«حق» نظر به امر ثابت مستقر دارد و با صدق قرین است.»
صفحه 30:
et i 9 اسلا و
حوزههاي مطرح در ل By yee ye
نقد 5 بررسي - حوزه تكوينيات
ثائيا: سكن خداونه تماماً بر اساس حق و حقيقت و صداقت استوار اسست و
دروغ را به قرآن راهي نيست.
« وَعدَاَهِ حَقَأََوَ مَن آصدّقٌ مِن الله قيلاً» ( نساء/ © ©0)
e ee) م ا ا ا ل
«اله لالة إلا هو لَيحمَعَدّكم إلى يوم الِيمةِلَارَيبَ فيه وَمَن آصدّقٌ مِنَ الله حَديئً» ( نساء//©)
a ات و ی
منضم کرده؛ در روز قیامت گردخواهد آورد که هیچ شکی در تحقق آن روز
Create ae ea ۹ ل
صفحه 31:
-٠ دين اسلام و علم
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قرآن
eee ee! اكت
و
ا Wer ney اك
۳
* بطلمیوس سخن از افلاگ هگانه دارد. شمس و قمر و
هفت سياره منظومه شمسي: تيرء ناهيد» زهره؛ زمين»
مریخ» حل» مُشتري که تا آن روز شناخته شدهبود.
صفحه 32:
| ۳
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قرآن
ب.-حوزه تشریعیات
ras) ie ا RSE 1
خارج از حوزه التزامات ديني است ولو قرلن از آن
Oe aS Pr eR Po re 00
دستاندر کار حل و فصل معضلات دنيايي بشر است
از دخالت دین بیرون است و صرفاً اين مسئولیت حل
GES eT me Cab re ere) تب
صفحه 33:
۳ دين اسلام و علم -Y
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قرآن
ب- حوزه تشریعیات
* و اگر ميبينيم سابقاً دین عهددار پرداختن به اين
ee ere) ا Fer PS EN a rage hee
علوم انساني و اعصار گذشتهبودهاست. ولي
اکنون اين علوم دوره بلوغ را سپري کردهاند اين
مسئوليّت از دوش دين برداشته شده است.
صفحه 34:
۳ دين اسلام و ۳
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قران
ب- حوزه تشریعیات
* قبل از علم مدیریت » علم فقه عهدهدار علم مدیریت بود
و خلاصه ادعايشان اين است كه: دين عهدمدار امور
اخروي است و بدون دین ميتوان دنیا را آباد کرد.
صفحه 35:
'ا- دين اسلام و
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قرآن
نقد و بررسي - حوزه تشریعیات
* ول انسان موجودي است سه بعدي : مادي »
ررالره * سره که بر یت نیت رات
OO epee eg er err) 9
PS eS CMDS Wer PET) 5-0
با ابعاد دیگر به درستي مورد مطالعه قرارداد
و آن را شناخت و برخورد مناسب با آن نمود.
صفحه 36:
۳ دين اسلام و
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قرآن
نقد و بررسي - حوزه تشريعيات
* ثانیا: سیر تکامل علوم انساني نشان ميدهد که هنوز ابعاد و
ويژگيهاي وجودي انسان به درستي شناخته نشدهاست.
ers ners Wat weer oe i a (ملک/06)
ei Bane Lae TC eCYS np Mie ۱
ظرافت خلت چیره دست. می باشد».
ل ل رت رت رت
wera} : ۱
صفحه 37:
-٠ دين اسلام و علم
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قران
نقد و بررسي - حوزه تشریعیات
* ثالثا: دین» به دنیا و آخرت » هر دو کار دارد؛ و بدون دین » دنیا
هرگز آباد نشده و نخواهد شدا:
* «ففلث آستنفروا ریُکم اه گان عفارا؛ پرسل السْماء Ip sere
وَيُمَدِدكُم بآموالٍ وَ بَنِينَ....» (نوح- ©00-©0)
0 ا 0 لك
الل ل ل ل 2ل 20
شما خواهيد بارانيد» و با اموال و فرزندانتان» به شما مدد خواهد رساند!».
صفحه 38:
۳ دين اسلام و
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي Beers
نقد و بررسي - حوزه تشريعيات
" رابطه بين دنيا و آخرت را بخوبى در اين آيه» ملاحظه مى كنيم:
* «مَن گان مل ا ل النیا وَالاخرة و
(GO -rlasi)
* و« هرکه بهره دنیا طلب نماید.پس بهره و ثمره دنیا و
Pan rrr ear] ee ee aC prermrCr ee y)
er) سید
صفحه 39:
3 دین اسلام و - -Y
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قران
نقد و بررسي - حوزه نشریعیات
رابعاً: قرلن كريم در ضمن بيان حل و فصل موارد بسياري از امور دنيوي همجون *
ارث » طلاق و جنگ و .. با تاکید. یادآور ميشود که شما هیچ نميدانید و این خداست
که همهچیز را ميداندا:
ارات *
» حَكيماً ay ETE eee cee here iam eine eo re)
(Aq =+lui)
lee ا eS ben Lee eS nes. Re. aia
parr pear ae CRS TOS Po ae PN POD REISE Ce ee)
Reo ev Cees eer ere
39
صفحه 40:
-Y و 9 اسلا
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قرآن
نقد و بررسي - حوزه تشریعیات
كت
ا ا ا ا |
rag یکت ُوعظ به من گان. منگم یو من. با زوم اجره ذلگم آزکی لثم
واآطهَرُء واه يَعلمُ و آنثم لآ تَعلمُونَ!» (بقره- ©8©©)
ا ا ل ل ا ا ل cee
نشويد.از.اين كه با شوهرانشان ازدواج نمايند.هر كاه كه ميان خودء به توافقى رضايتمندانه
ote es mc) ل ۱
SS tee eS Se See SE nei eres nie Brrr)
هرچیزی را می داند و شما نمی دانید!».
3
صفحه 41:
۳ ا eal
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قران
نقد و بررسي - حوزه تشريعيات
* جنگ:
«کیّب. یک القتلن و هو کُرة کم و عسی آن تکرَهو شینا و هو یر
ا eer Se كن
تَعلَمُونَ!» (بقره- ©0©)
ا ل ال Dyes
ae Be TT) ل ا ا ا ل ا 1ك
| ا ا ا ا ل ل s merry
Ren reer ower)
a
صفحه 42:
۳ . . دین اسلام و علم i
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قران
نقد و بررسي - حوزه تشريعيات
" شايعه يراكنى و اشاعه فحشاء:
ا ا هم عذابه لیم فی
الدنيَا وَالآخِرَةِ وَائُْ َعلمْ و آنتم لآ تَعلمُونَ!» (نور- ©0)
ا ا ا ا ل De ee ee eer
ميان كسانى كه ايمان آوردندء شيوع يابدء يكسره برايشان عذاب
بسیار ا ا 000
reuse ee ل ا ی
صفحه 43:
۳ . . دین اسلام و علم i
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قران
نقد و بررسي - حوزه تشريعيات
" نماز:
ل ا ل 0
62
ل CURT ETD ا 0 ۱ ۱۳۳ هماتكونة
كه به شما آموختء؛ آنجه را كه خودء توان فراكيريش را
نداشتید. ».
5
صفحه 44:
۳ . . دین اسلام و علم i
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قران
نقد و بررسي - حوزه تشريعيات
" شناخت خدا:
١ ل ARS a
ee »
ا ل ل ا ل و لس
به يقين» خدا هر جيزى را مى داند و شما هيج نمى دانيد».
3
صفحه 45:
۳ دين اسلام و ۳ ۳
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قران
lle ako رک
بعضی را تظر بر اين است که خداوند عالم در گزینش مطالب» همچون سیره انبیاء و یا مثال نعمتها
همچون شتر یا توصیف بهشت. همچون نهرهای جاری در پای درختان(جنات تجری من
RE we rege Oe omy Orn Less ا ا
TMNT CONST ESP) FP SITY ل ا ENP
BVP Be OTe OS Sve eee ey RES Tee eee Ea
صفحه 46:
2 ۳ دين اسلام و a
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قرآن
ت- نقد و بررسى-حوزه كزينش مطالب و مثالها
* اولاً؛ بر فرض صحت ادعاء اين سخن با ابدی بودن و جهانی بودن
قرلن» منافاتی ندارد؛ وس yee wee) از قبیل مثالها و الگوهایی
wee aE] ۱
کند.
صفحه 47:
۳ دين اسلام و 1
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قرآن
ا ا
* ثانیا؛ این سخن نیز» مردود است؛ چراکه قرآن کریم در امر سیره
انبياء» مهمترين و برجسته ترين موارد را كزارش مى دهد:
«تحنُ نَقُصُ عليئ أَحسّنَ القَصّصٍ بم أَوحَينَا إآيى هذَاالقْرآنَ» (يوسف/©)
۱ و ie)
صفحه 48:
دک رز ۲
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قرآن
ت- نقد و بررسى-حوزه كزينش مطالب و مثالها
ti teriee aie DS) ل كم
PTS R ADL Ort hve hE CIOM PM fon TTT ae Tey Eeey oe e ee Sy
بخشیم».
ا ا ل ل ا ا اك
ire oe torn) م ا ا |
صفحه 49:
2 ۳ دين اسلام و a
حوزههاي مطرح در ادعاي اقتضايي بودن قران
3 Prd 3 رم -
ت- نقد و بررسی-حوزه گزینش مطالب و متالها
ا ا 1
براى همه مناطق عالم را برعهده داشته اند كه اين نيز با ادعاى
گزینش منطقه ای صرف منافات دارد؛ خصوصاً گزینشهای قرآنی که
ER Pee Te nC NO Mee Sierra Seem)
صفحه 50:
-Y - دین اسلام و
قبض و بسط معرفت ديني
ewer GEN fa ا 0
سخن از جيستي و كيفيت هستي استء معرفتها ميتواند متفاوت
كردد.
" در اين که خدا هست. معرفت ما با معرفت علي(ع) تفاوتي ندارد
(oe oe Weer peo es iri Keener ear ferro P age E 4)
متفاوت خواهدبود.
" تفاوتها در درك فلسفه احكام و درك خصوصيات تفصيلي احكام و
تجربه باطني حتیقت احکام است که میان مزمنان تفاوت پدید ميآید.
صفحه 51:
۲- دین اسلام و علم
opie Cah yes das Gaal
" مجموعداي از معرفت به ضروريات اعتقادي» اخلاقي و فقهي و ..
ا BY
مومنان» در طول قبض یا بسط معرفتي و وجودي آنان تفاوت ميیابد.
* این باور مشترك ثابت است که مومنان به دین را به یکدیگر پیوند ميزند
PUY eee TAB ye SE Coe)
* _پس در غیر ضروریات ديني است که قبض و بسط و حتيگاه ابطال رخ
even ep kes ESE eee) ۱۶
PERT SPCC Pere arog NEF POs pr)
استنباط معرفت ديني از منابع ديني اقدام نمايند.
صفحه 52:
-٠ دين اسلام و علم
عوامل قبض و بسط
* امر قبض و بسط و یا ابطال معرفتهاي ديني سابق از
عوامل زير بديد ميآيد:
٠ عامل اول : ميزان آلودكيهاي نفساني و يا ميزان تهذيب نفس مؤمن به
دين ميباشد:
Crit eee Pee ee PoE CD
(محمد(ص)/96)
Te" NB we رف ۱
- آنان قفل زدمشدهاست.»
صفحه 53:
-٠ دين اسلام و علم
عوامل قبض و بسط
عامل دوم : میزان آگاهيهاي سابق ديني» در حوزههاي مختلف دین
و میزان احاطه نظري بر مباني استتباط و نحوه بكارگيري آن
است که در کیفیت و سعه و ضیق استتباطات. دخالت شدیدی
دارد.
Be eee ee ners Seve ا
نوع نتایج ميتواند موثرباشد لیکن اين تاثیر كلي و دائمي نیست.
ها pe reece Re ere eRe eae i Ble On
cow scr meets Ce SE Sab SIs)
صفحه 54:
۳
اثر وحی بر عقل و تجربه و عرفان بشری
Bee SY Oe mee TP be ees)
فلسفه و عرفان و علوم تجریی و نقلی سیطره داشته؛ برآنها نظارت می
كند و به آنها مدد فكرى مى دهد.
نظارت وحىء بدين معنى است كه در هر حوزه اى از حوزه هاى بزوهش
بشرىء كه در قرلن كريم و منابع متقن دينى » بيانى وارد شده است» آن
تبيين» به عنوان اصل راهنما و هدايتكرء براى مسلمان در حوزه يزوهشى
اش خواهد بود؛ به عنوان مثال» اصل تقدم توحيد برشرك(برخلاف جامعه
شناسى اديان كه تقدم شرك بر توحيد را مطرح مى كند) بر يزوهشهاى
جامعه شناسی ادیان نظارت خواهد داشت.
صفحه 55:
۳
اثر وحی بر عقل و تجربه و عرفان بشری
راههاي تأثیر وحي بر علوم بشري
:,_ هستيشناسي و تبیین مبداء و منتها و غرض خلقت جهان
ه. انسان شناسي و تببین نیازها و اهداف خلقت انسان
تیین احکام ارزش پدیدهها و تبین احکام روابط انسان با خویش انسانها
با يكديكر, انسانها با عالم خلقت؛ و انسانها با مبداء و هستي و با عالم
آخرت
تبيين حداقل» بعضي از احكام جزبي يا كلي تجربي ٠ نقلي » عقلي و قلبي
* طریق چهارم است که به ما حق ميدهد پسوند اسلامي را به پژوهشهاي بشري
«اضافه نماییم» عناويني همچون مدیریت اسلامي» روانشناسي اسلامي»
5
ی
صفحه 56:
-٠ دين اسلام و علم
Ve De Le ce Vea es) 20
۱3 rn Wee re ا ا Bre ge'ey
بشری اضافه نماییم: و عناوینی همچون مدیریت اسلامی» روانشناسی
اسلامی» جامعه شناسی اسلامی و غیره داشته باشيم؛ كه در اين
ل ل ات ل تم ee
۳ ا ا ا ل رز
ی IS Aen Le
«ثورٌ عَلى نورٍ يهدى الله لِنورِه مَن يُشَاء» (نور/ ©©)
ل م 60
هر که را صلاحیت داشته باشد» به حق رهنمون خواهد کرد.»
صفحه 57:
-٠ دين اسلام و علم
اثر وحى بر عقل و تجربه و عرفان بشرى
" واين روش «راسخان در علم» است كه؛ هنكام تعارض معقولات با
بيانات وحی الهی» سر تسلیم در برابر وحی فرود آورده» دستاوردهاى
عقلانی خویش را زیر سوال می برند و به آن مشکوک می نگرند:
" «والرٌاسِخونَ فِى العلم يَقوْلونَ آمَنَا بِهِ كُلُ مِن عِندٍ رَبِنَا
ما ید الالواللباب» (آل عمران /)
«و راسخان در علم می گویند به قرآن ایمان آوردیم» همه آیات از
جانب پروردگارمان می باشد؛ و اين معنی را متذکر نمی شوند»
مگر صاحبان عقل خالص رهیده از بند شهوات و هوسها».